Deze iconische naam is niet houdbaar voor de toekomst

Auteur: , 28 Reacties

Jammer, maar ook weer niet.

Ford Ka+

De jaren ’90 waren het begin voor een revolutie in het A-segment. De oorzaak daarvan was waarschijnlijk de Renault Twingo. De kleine, dappere dodo uit Frankrijk liet zien dat een basale manier van autorijden niet saai hoeft te zijn. Het design van de Twingo was fris, uniek en later, zo bleek, iconisch. Kijken we naar wat de rest van de merken deden in het segment, dan zien we leuke wagentjes (VW Lupo, Peugeot 106 etc), maar niks was zo iconisch en fris vormgegeven als de Twingo. Op één auto na dan. De Ford Ka.

Ford

Met name de bolle vormen van de Ka waren spraakmakend. Het was, voor een betaalbare auto, één van de best vormgegeven auto’s die er is. Het autootje straalt vrolijkheid uit. Eigenlijk is het de enige auto die de Twingo wist te evenaren. Al wordt de Ka een beetje geteisterd door het roestmonster, voor een appel en een ei heb je er al eentje.

De tweede generatie deed het ook wel lekker, maar dat was duidelijk ‘gewoon een kleine Ford’. Desalniettemin kan de auto bestempeld worden als een succes. Totdat je je realiseert dat de Ford Ka gewoon nog bij de Ford-dealer staat. Ondertussen heet hij Ka+ en we vergeven je als je niet eens wist dat hij bestond. Je moet namelijk goed je best doen om de auto te spotten: niemand wil hem. Zelfs niet als crossover!

Sinds de laatste facelift heeft de auto een fris Ford-snoetje, kun je hem als Active en ‘Vignale’ krijgen en in het interieur zit zelfs een toefje Fiesta. Allemaal een recept voor succes, maar door de positionering van de auto kun je ook voor een Fiesta opteren. Bovendien volgt de Ka+ het EcoSport-recept: de auto is bedoeld voor markten als Brazilië en India, waar hij het overigens prima doet. In Europa mogen we komende herfst adieu zeggen tegen de naam Ka, aldus Carscoops.

Net nu de EcoSport ook op het punt staat vervangen te worden, door een auto met de eveneens historische naam Puma, zou het leuk zijn als de Ka een return maakt als rasechte prijsvechter. De auto mogen we toevoegen aan de lijst waar de C-Max recent ook op kwam. We hopen echter dat de naam terugkomt, want daar lag het niet aan. De Ka+ echter, die gaan we niet perse missen.

Meer lezen? Deze 13 auto’s verdwijnen van de prijslijsten in 2019.



28 reacties

De tweede generatie Ka is niet ‘duidelijk een kleine Ford’, maar duidelijk een iets opgeblazen Fiat 500…
@potver7: uiteraard, maar ze hebben het tof weten te verbloemen met Fiesta-esque details, het was best een geinig autootje in mijn optiek.
@720s: Beide modellen zijn overduidelijk compromissen. Bij de eerst was het platform (Fiesta?) eigenlijk te groot voor de koets, wat werd opgelost door die karikaturale wielkasten en enorme bumpers die het dong immens veel karakter gaven. De tweede staat op een platform dat juist te klein is, m.n. qua spoorbreedte, wat veel lastiger te verbloemen is. Het ding komt gewoon veel sulliger over.
@potver7: vind hem juist kleiner dan de 500 ogen. Hij is ook een goeie 100kg lichter
De 2de Ford Ka is ook niet meer dan een FIAT 500 in een Ford Jasje.
Het is duidelijk een 500 met Ford logo de 2de Ka. De Ka plus is helemaal grappig!
Het enige + punt zijn de 5-deuren.
De Ka is duidelijk een Tata Nano on steroids
Uhm.. een KA+ Vignale kan volgens mij niet?
@mitchellveld: de bovenste afbeelding is de luxueuze versie, lijkt nogal op de Vignale, maar heet inderdaad anders volgens mij. Kan er zo even niet opkomen hoe die heet.
@720s: is de Trend Ultimate, dan heb je de Trend Black of White en daarboven de Active. Al met al onderschat wagentje
Jammer dattie vertrekt. Goede herinneringen aan het ding. In 10 dagen 2500 km door Ierland gereden met ondertussen mijn ex. Kaatje stuurt fijn, goede wegligging en, zeker niet onbelangrijk, erg schade-bestendig met die grote kunststof bumpers. Nooit meer iets van de verhuurder gehoord……..
@ghengiskhan: Ik snap niet dat je Kaatje ooit hebt laten gaan, zoals je haar beschrijft lijkt ze me een top vrouw!
@dirkv: Vooral die grote kunststof bumpers.
@dirkv: hihi, last van gevoel van humor aan het einde van de week. Mijn ex heet geen Kaatje en ik moest haar wel laten gaan want ik kreeg mijn armen er niet meer om heen. Misschien heeft ze wel een geheime broer die @Willeme heet.
@ghengiskhan: Haha, fijn weekeind!
De Puma was echt een leuk ding!
@dracae: En stuurde veel beter dan de toenmalige Audi TT.
Voordat ik op het artikel klikte, dacht ik echt dat er een Kia bedoelt werd. Wat een uitwisselbaar design heeft de meest recente Ka.
@sleepyj: #metoo
Goede herinneringen aan de oer-Ka. Nooit wat mee gehad, reed als een kart, en heeft mijn vriendin en mijzelf tijdens onze eerste vakantie samen alweer zo’n 11 jaar geleden nagenoeg probleemloos over de alpen gesleept. Propvol gepakt met kampeerspullen en gaan. Enige momentje van doodsangst was dat het autootje in een of andere haarspeldbocht plots besloot niet meer te sturen en we bijna in de afgrond verdwenen. Maar dat was dan ook alles. Roest was inderdaad vrij aanwezig. Ik weet nog dat ik met APK-eisen in de ene hand en een rolmaat in de andere het gat in de rechter dorpel aan het opmeten was. Ach, leuk was die tijd. :)
Jammere van de oer-KA was zijn, ook al in die tijd, antieke motor.
Als Vw de up binnen enkele jaren gaat vervangen… Samenwerking met Ford voor nieuwe Ka?
Bizaar dat niemand de echte tweede Twingo niet vermeld heeft, de wagen die door Renault verwelkomd werd bij zijn introductie als zijn gelijke: de Mazda 121.
Ik vind het niks.
De eerste Ka is net als de Twingo, nooit waardig opgevolgd. De eerste Ka rijdt echt super, maar ze rotten idd weg langzamerhand.
Ik had van de week drie dagen een ka van de garage te leen. Prima uitrusting, prima ruimte, wegligging en besturing konden slechter, afwerking best ok.1.2 motortje met 85pk had er echter totaal geen zin in, niet vooruit te branden. Maar afgezien van dat motortje is dit op papier niet zo’n verkeerde aanbieding. Toch kan ik me absoluut niet voorstellen dat je er een koopt, er is gewoon niks aan wat je hebberig of gecharmeerd maakt.
@dtwo: Dit ging over de Ka plus dus. Een trend ultimate om precies te zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).