• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet wil gesjoemel met importauto’s tegengaan

Auteur: RubenPriest, gepost 1 februari 2019 om 08:40 – 83 Reacties

Kabinet wil gesjoemel importauto


De creativiteit met betrekking tot het importeren van auto’s zit staatssecretaris Menno Snel niet lekker.

Is het de schuld van het Nederlandse BPM-klimaat of zijn autobedrijven daadwerkelijk misdadig bezig. De vraag is eigenlijk: wie is hier de boef? Daarover zijn de meningen verdeeld. Omdat met name auto’s van Audi, BMW en Mercedes aan de prijs zijn loont het om een jong gebruikt exemplaar te importeren. Dit komt op grote schaal voor, want de importmarkt is booming in Nederland. Zeker nu de prijzen voor een nieuwe auto weer zijn gestegen kijken autobedrijven en automobilisten naar de mogelijkheden over de grens.

Er worden allerlei creatieve constructies verzonnen om een auto zo voordelig mogelijk naar Nederland te halen. Dit kan bijvoorbeeld door een ‘schadeauto’ te importeren. De schade valt mee, maar wordt uitvergroot in het taxatierapport om de waarde van de auto te drukken. Soms is er niet eens sprake van schade. Men verzint dan een list om alsnog een lagere taxatie voor elkaar te krijgen. Door de taxatiewaarde lager te maken hoeft men minder belasting te betalen. Dat laatste wil staatssecretaris Menno Snel van Financiën gaan aanpakken door strengere controles in te voeren, zo laat Snel weten aan de Tweede Kamer (PDF).

Het sjoemelen met taxatierapporten komt nog vaak voor omdat de Belastingdienst af en toe een steekproef doet. Ook kijkt de Belastingdienst pas achteraf naar de waardebepaling. Er zijn geen consequente controles, waardoor autobedrijven het risico durven te nemen. Wat Snel betreft kijkt de RDW straks naar iedere taxatie van een geïmporteerde auto om te controleren of er fraude in het spel is.

Wanneer ontdekt wordt dat de taxatie niet klopt, zal er een nieuwe taxatie moeten gebeuren. Zo kan de prijs van de auto een stuk hoger uitvallen, waardoor het voordeel van een importeren van een auto kan wegvallen. Bovendien kan het een stuk langer duren voordat de auto daadwerkelijk een kenteken krijgt.

Foto: een geïmporteerde C63S via @fabiancarspoter op Autojunk

Ook interessant!

  • Belasting importauto gaat een beetje omhoog
  • Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
    EV's import en export 2021 tot nu toe
  • De meest geïmporteerde occasions van 2021
    De meest geïmporteerde occasions van 2021
  • Amerikaanse schadeauto's
    Steeds meer Amerikaanse schadeauto's in Europa

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

belastingdienst, fraude, import, menno-snel, rdw

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe BMW 745Le (xDrive)
Volgend bericht: Met dit onderdeel moest Ken Block out-of-the-box denken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Donstil zegt

    1 februari 2019 om 08:47

    Ik heb dat importeren van auto’s met (flinke) schade altijd vreemd gevonden. Iedereen weet toch dat ze gemaakt worden en dan meer waard zijn zou je zeggen.

    Stop met dat accepteren en je hebt al een aardig deel te pakken.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      1 februari 2019 om 09:20

      @Donstil: in Europa geldt vrij verkeer van goederen, dus ook een auto met schade mag verhandeld worden, dat houdt je niet tegen. En de schade herstellen kost geld, waarover ook gewoon btw betaalt moet worden, dus de staatskas krijgt genoeg binnen.

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        1 februari 2019 om 09:21

        @vroaaar: *houd* je niet tegen

        Login om te reageren
        • tristant zegt

          1 februari 2019 om 15:40

          @vroaaar: *betaald* moet worden

          Login om te reageren
      • Donstil zegt

        1 februari 2019 om 10:17

        @vroaaar: Uiteraard maar de zaken die je noemt staan los van bpm.

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          1 februari 2019 om 10:33

          @Donstil: ja, en? Lijkt erop dat jij al bpm wil heffen over de toekomstige waarde als de schade is hersteld…

          Login om te reageren
          • roberto zegt

            1 februari 2019 om 11:01

            @vroaaar: Als de auto gemaakt wordt in NL, krijg de overheid ‘als het goed is’ nog altijd BTW over de producten/reparaties. Alleen het moment van invoer met schade zal de BPM (extreem) laag zijn, welke zij mis lopen en niet achteraf nog ontvangen..

            Login om te reageren
            • vroaaar zegt

              1 februari 2019 om 11:15

              @roberto: ja, dat begrijp ik ook wel. Naar Donstil wil import van schadeauto’s stopzetten en dat zal niet gaan binnen Europa. Wat de overheid naar mijn idee wel zou kunnen aanpakken is het “weglekken” van subsidiegeld op elektrische auto’s die na hun leasetermijn naar het buitenland gaan.

              Login om te reageren
              • aut0bl0gg3r zegt

                1 februari 2019 om 14:12

                @vroaaar: Dat moeten we toch weten te voorkomen door het voor Nederlandse particuliere rijders interessanter te maken met zo’n oude hybride of elektrische auto te gaan rijden? In andere landen bieden ze gratis opladen, gratis parkeren en gebruik maken van bus- en spitsstroken aan. Ik denk dat je hiermee al heel wat auto’s in Nederland kunt houden.

      • 1001pk zegt

        1 februari 2019 om 10:45

        @vroaaar: de auto’s die flink in elkaar zitten worden in oost Europa gerepareerd

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          1 februari 2019 om 11:09

          @1001pk: dus dan importeer je ‘m nadat de schade is hersteld. Betaal je dus alsnog bpm over de waarde na herstel…

          Login om te reageren
          • bakboord1 zegt

            1 februari 2019 om 16:42

            @vroaaar: jij hebt het begrepen!!

            Of je importeert de auto met schade en laat m daarna in het Oostblok repareren. Dat scheelt je heel wat bpm in die volgorde.

            Login om te reageren
      • marinepower zegt

        1 februari 2019 om 20:14

        @vroaaar: er werden soms twee identieke voertuigen met slechts afwijkende kleur ingevoerd. Dan werd bijvoorbeeld het rechter achterportier onderling uitgewisseld, en zo had je twee schade auto’s. Na de keuring de deuren weer terug wisselen, en weer een paar duizend euro verdiend.

        Login om te reageren
  2. pivavar zegt

    1 februari 2019 om 08:50

    Ik denk dat ze meelezen:
    2WHEELER JANUARI 30, 2019 OM 19:14 # | REPORT | REPLY
    @mathay: schade, of zorgvuldig gedemonteerde onderdelen die in een aparte auto zijn vervoerd waardoor hij als schade-auto geïmporteerd kon worden. Is een truckje die veel dealers doen om BPM te ontlopen.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 februari 2019 om 09:39

      @pivavar: truck-dealers!

      Login om te reageren
  3. b2014209 zegt

    1 februari 2019 om 08:51

    Liever wat meer BPM betalen, en ervoor zorgen dat er een juist BPM bedrag bij je kenteken staat. Dat scheelt een hoop uitleg en waardedaling bij inruil van je toch-eigenlijk-geen-schadeauto.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      1 februari 2019 om 10:14

      @b2014209: bij inruil wordt je toch genaaid , ze hebben altijd iets om op te zeiken hoor…..daarvoor verkoop ik mijn auto’s altijd zelf

      Login om te reageren
      • snowbird zegt

        1 februari 2019 om 11:01

        @slickrick: Precies altijd de auto zelf verkopen. Bij een autodealer geven ze je in het algemeen een “natte vingerwerk inruilprijs”. Het werkt, mensen trappen erin. Zolang ze maar “die nieuwe auto kunnen kopen”. Linksom of rechtsom.

        Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      1 februari 2019 om 11:04

      @b2014209: Denk je dat een koper daar op gaat kijken, ja een Autoblog nerd wel, maar de helft weet nog niet eens war BPM is.

      Login om te reageren
      • b2014209 zegt

        1 februari 2019 om 11:47

        @thomasthomas: een koper misschien niet, maar wanneer de auto weer wordt ingeruild begint de inruilmeneer te miepen over de lage BPM en dat de auto dus schade heeft gehad. Dan mag jij als leek even gaan uitleggen dat dat komt door ‘een of ander taxatie foefje’ en dat de auto toch zeker geen schade heeft gehad. De inruilmeneer heeft er meer verstand van, blijft hameren op schade en je wordt genaaid. Hij (of zij in deze geëmancipeerde wereld) geeft je vervolgens een flink lager bedrag terug voor je inruilert. Die daling van de inruilwaarde zal waarschijnlijk groter zijn dan het voordeel van de taxatie op het moment van invoeren.

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          1 februari 2019 om 13:22

          @b2014209: dat hangt van het bpm-bedrag af dat je hebt bespaard. Als er veel bpm in het spel is zal de auto ook aan de prijs zij en flink afschrijven. M.a.w., je krijgt er toch al relatief weinig voor terug.

          Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          1 februari 2019 om 19:05

          @b2014209: het tegenovergestelde van jouw verhaal lijkt waarheidsgetrouw

          Login om te reageren
  4. mashell zegt

    1 februari 2019 om 08:55

    De bijtelling gaat over de cataloguswaarde, dan doen we de rest BPM van importwagens toch ook gewoon op basis van de cataloguswaarde? Dan heeft het helemaal geen zin meer om schadegebakjes te importeren. Lijkt me voor het wagenpark geen groot verlies.

    Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      1 februari 2019 om 09:18

      @mashell: zo was het eerst maar dat mag dus niet meer en daarom is het een co2 tax geworden

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        1 februari 2019 om 13:26

        @wildewesten: de co2 uitstoot blijft toch het zelfde? Als ze daar nu een restwaarde aan hangen bv.na 1 jaar nog 80% bpm betalen ongeacht de staat van de wagen, is het probleem opgelost. Ze bedenken ook zulke knullige constructies in den haag, dat is vragen om mazen in het net.

        Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    1 februari 2019 om 08:56

    Lees je mee @nvn1993 ?

    Login om te reageren
    • nvn1993 zegt

      2 februari 2019 om 11:02

      @svenska_aeroplan_ab: waar een wil is, is een weg.

      Login om te reageren
  6. peke zegt

    1 februari 2019 om 09:01

    Als iedereen nou gewoon eens eerlijk te werk gaat.
    Dan verpesten die gore rothonden het niet voor diegene die wel eerlijk hun brood ermee willen verdienen.

    Autobranche is rotter dan rot helaas.

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      1 februari 2019 om 09:04

      @peke: LOL. Welkom in het grote mensen leven. Vrijwel iedere branch is “rot” .

      Login om te reageren
      • peke zegt

        1 februari 2019 om 09:12

        @pielemuis: autobranche bij uitstek. De betrouwbare bedrijven zijn schaarser dan de rotte appels.

        Het is ook gewoon normaal dat je elkaar bedonderd lijkt het, de particulier doet er tov de handelaar namelijk net zo hard aan mee.

        Ik ben actief in de automotive en als je niet altijd enorm oplet wordt je gewoon bedonderd: door handelaar en particulier.

        Vermoeiend is dat.

        Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          1 februari 2019 om 09:19

          @peke: Is in iedere branche… Helaas.

          Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          1 februari 2019 om 09:24

          @peke: uhuh. De banken zijn heiliger als de paus, in de zorg zitten geen graaiers en boeren zijn regelneukers. Makelaar zullen nooit iets verzwijgen, en energieleveranciers leveren je écht groene stroom.

          De automotive is een aardig competitieve markt ja, maar zoals in alle markten is het gewoon opletten. Over het algemeen valt het allemaal goed mee en is er een behoorlijk stuk meer te researchen als vroeger. Mensen willen graag goedgelovig zijn en voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zowel handelaren als klanten. Niets meer dan een centenkwestie.

          Login om te reageren
          • peke zegt

            1 februari 2019 om 09:29

            @pielemuis: toch jammer dat handelen op basis van vertrouwen er niet meer bij is;)

            Overigens jaren bankier geweest, daar is het echt meer in de top waar het beleid enkel in bankbelang is opgesteld. Gelukkig wat meer op de werkvloer een gezonde werkethos en nagenoeg mensen die de klant eerlijk willen helpen.

            Login om te reageren
            • pielemuis zegt

              1 februari 2019 om 09:33

              @peke: Niet stom bedoelt, maar vraag me af hoe oud je bent. Handelen op basis van vertrouwen is al heel lang niet meer. Zelfs een vaste klantenkring is niet zomaar te vertrouwen tegenwoordig.

              Login om te reageren
              • cazzo046 zegt

                1 februari 2019 om 11:47

                @pielemuis: Onzin, ik heb een bedrijf met 40 man personeel. Doe uitsluitend zaken op basis van vertrouwen.
                Wordt zelden tot nooit beschaamd. En ja, het draait uitstekend.

              • cazzo046 zegt

                1 februari 2019 om 11:48

                @cazzo046: Wel uitsluitend BtoB, doe geen zaken met consumenten.

              • pielemuis zegt

                1 februari 2019 om 11:54

                @cazzo046: we hadden het niet over B2B.

              • peke zegt

                1 februari 2019 om 20:02

                @pielemuis: haha, leuk.
                Maar ik ben 30.

                6.5 jaar ervaring als bankier, 1 jaar als adviseur corporate finance en nu op dat vakgebied consultancy.

                Al die jaren er een autobedrijf naast, nu ondertussen nagenoeg fulltime.

                Enigzins beeld erbij.
                Dus ja nog jong, gewoon ervaring voor de leeftijd.
                Niet meer de naïeve puber ;)

                Vertrouwen zit bij mij in de genen. Iets met zoals je zelf behandeld wilt worden, zo behandel je de ander .

              • drdre1 zegt

                1 februari 2019 om 22:54

                @peke: mooi! Dan kom ik bij jou een auto kopen. Zeg ‘ns eerlijk, issie echt van een oud omaatje geweest?? Nou??? ?

              • peke zegt

                1 februari 2019 om 23:10

                @drdre1: Jep, en vergeet niet dat hij altijd binnen heeft gestaan en dat het omaaaatje en liefhebber was.

                En oja, BOMvol met alle opties!

        • pomoek zegt

          1 februari 2019 om 09:48

          @peke: Gemengde ervaringen wat eerlijkheid betreft. Opvallend dat juist de “doe maar gewoon jongens” en merkspecialisten, zoals ik het ervaar, de grootste flessentrekkers zijn. Maar misschien staat er wel “belazer mij” op mijn voorhoofd.

          Een keer een auto gekocht bij zo’n merkspecialist. Koop gesloten, auto werd klaargemaakt en kon ‘m een dag later ophalen. Was de radio eruit gesloopt. Die zat er zogenaamd enkel in “vanwege de verkoop”, dat deed ie bij al zijn auto’s. Op de originele afleverfactuur van de dealer stond echter de radio met merk en type gespecificeerd. Toen mocht ik “voor deze keer” mijn radio terug hebben.

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            1 februari 2019 om 10:25

            @pomoek: moest weer goedkoop he

            Login om te reageren
            • pomoek zegt

              1 februari 2019 om 14:36

              @lekkaah: das dan ook weer waar.

              Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          1 februari 2019 om 12:47

          @peke:
          Onze overheid is een schoolvoorbeeld van onbetrouwbaarheid.

          Login om te reageren
      • snowbird zegt

        1 februari 2019 om 11:09

        @pielemuis: Een box AB Kleenex voor @peke !

        Login om te reageren
    • pa045 zegt

      1 februari 2019 om 09:16

      @peke: ik weet niet in welke branche jij werkt, maar in iedere branche zijn er mensen die de boel willen naaien.
      Ja. Ook als je nog op school zit. Onder schooldirecteuren zit ook genoeg schorem. Welkom in Nederland!

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        1 februari 2019 om 09:34

        @pa045: je begon zo goed en je sluit af met “welkom in Nederland”.

        Dit is in ieder land. In de meeste landen nog wel wat tandjes erger.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          1 februari 2019 om 14:18

          @pielemuis: er zijn landen die erger zijn. Maar vlak Nederland niet uit. Heel wat hoog geplaatste doen dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar worden onder het tapijt geschoven.
          Hier zijn legio voorbeelden van.

          Login om te reageren
    • momo zegt

      1 februari 2019 om 10:33

      @peke: Ik vind dat het allemaal bij de overheid begint. Overal belasting op willen heffen. Heb je gehoord dat er een plan ligt om seks te belasten? Voor iedere keer dat je wipt, betaal je. Dat noemen ze rekeningneuken.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        1 februari 2019 om 18:24

        @momo: ervoor betalen vind ik niet erg.. maar belasting erover betalen wel! :’)

        Login om te reageren
    • intimrasiert zegt

      1 februari 2019 om 11:49

      @peke: het BPM-systeem is gewoon bezopen en doet van zichzelf al oneerlijk en onrechtvaardig aan. Dat vraagt om enige creativiteit om het allemaal enigszins betaalbaar te houden. +1 voor ondermijning van de BPM. Bij de Duitsers doen ze normaal en heb je dit soort praktijken dan ook niet.

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      1 februari 2019 om 13:27

      @peke: tokkies blijven kinderen krijgen. Het zijn voornamelijk tokkies (alle afkomsten) die dit soort dingen doen.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      1 februari 2019 om 15:25

      @peke: mjah, ze maken het er zelf ook naar. Bij mij destijds maar zeuren dat ik hem in december invoerde op winterbanden. Terwijl ik er helemaal geen velgen met zomerbanden bij had gekocht omdat ik die niet mooi vond. Wilden ze het BPM bedrag wel gewoon even verhogen met een flink bedrag. Heb echt mijn best moeten doen om het niet te hoeven betalen…

      Login om te reageren
  7. kennone zegt

    1 februari 2019 om 09:07

    BPM afschaffen. Dan zal het denk ik ook wel minder worden

    Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    1 februari 2019 om 09:11

    Auto zonder blok importeren, wat is een auto zonder aandrijving nou waard, dagje werk om het blok erin te takelen en je rolt goedkoop.

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    1 februari 2019 om 09:15

    Ergens is het onzin, ergens snel verdiend. Ik ken mensen die bij de bpm-aangifte van een audi S3 van 7 maanden oud, een deuk in de motorkap en een motor die niet startte(zekering erin en gaan) in totaal €259,- moesten aftikken..aan de andere kant zijn er ook mensen die netjes volgens het stelsel €16.000 aftikken op een 12 maanden oude RS3.

    Feit is, op dat moment ben je of veel geld kwijt of heel weinig, maar het BPM-bedrag staat op kenteken dus als het heel laag is, kan iedere persoon met een IQ van 70 nog snappen dat het niet klopt. Dat de overheid hier nu wat aan wilt doen is dan ook puur een geldkwestie..

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      1 februari 2019 om 09:26

      @ghost: onzin, alsof de gemiddelde klant weet hoe ze de bpm moeten onderzoeken.
      Die zien alleen een import S3 die goedkoper is als de rest van de markt “want ze zitten zo lekker in de opties, maar zijn zo goedkoop in Duitsland”

      Login om te reageren
  10. basbasbas zegt

    1 februari 2019 om 09:47

    Tja, moreel heb ik er niet zoveel moeite mee moet ik zeggen. Ik vraag me ook af hoeveel geld hier in om gaat. Misschien ben ik naïef. Uit mijn werkervaring weet ik wel dat regelgeving / gelegenheid creeert en gelegenheid maakt de dief. Net zoals drugscriminaliteit zal dalen bij (in ieder geval) regulering van een gedeelte van de markt, zal BTW/BPM/Import-fraude in de auto-branche dalen wanneer er een meer realistisch en gezonder belastingklimaat in de autosector zal komen.

    Dit is natuurlijk een ander onderwerp, maar toch: Afgelopen week was er een interview met de directeur van de ANWB op radio 1 met betrekking tot het rekeningrijden. Ik moet zeggen dat dit een van de gezondere opties zal zijn. Het is haast onbetaalbaar om een auto te hebben in Nederland.

    Ik woon in Amsterdam en werkte tot voor kort in een stad nabij. Voor mijn werk heb ik een auto nodig en in mijn branche zijn lease-auto’s niet gebruikelijk. Ik rijd mijn prive-auto tegen een vergoeding van 19 cent de kilometer. Ik rijd een C30 2.0 diesel en ik rijd zo’n 4000 kilometer in de maand. Dat levert een vergoeding op van 760 euro. Dit kan uit. Als je aanschaf, afschrijving en onderhoud met deze kilometers in de maand niet meerekent.

    Nu ga ik naar een baan waar ik met de fiets naar werk kan. Afspraken kan ik met een poule-auto doen. Nu zou ik het liefst de C30 behouden maar dit is eigenlijk onbetaalbaar. De vaste lasten zitten boven de 250 euro in de maand. Dit is natuurlijk een belachelijk bedrag. Dit wordt waarschijnlijk kijken naar iets kleiners, lichters en iets wat iets anders drinkt. Mensen die binnenkort (over ongeveer een maand) interesse hebben in een erg fijne C30 met een fix voor de welbekende regeneratieproblemen van het 2.0blok, stuur maar een bericht.

    Oh, en er staat een contaminatie in de tekst, wel een mooie overigens.

    ‘Het sjoemelen met taxatierapporten komt nog vaak voor omdat de Belastingdienst af en toe een steekproef doet.’ Steekproef impliceert dat er af en toe onderzoek wordt gedaan. Al kunnen we hier natuurlijk over steggelen.

    Weer terug on-topic: zijn er occasionboeren bekend waarbij de hele vloot een bpm heeft van een half pak peuken?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 februari 2019 om 09:54

      @basbasbas: wel een argument om de BPM te vervangen voor rekeningrijden. Ik begrijp dat zelfs de VVD-base aan het schuiven is op dit punt.

      Hoe dan ook. Het vervalsen van schade rapporten is natuurlijk fraude. Dat de gelegenheid de dief maakt is natuurlijk geen argument. Ik loop niet zonder te betalen de Hema uit met een rookworst. Omdat ze daar toch maar hangen.

      Login om te reageren
      • basbasbas zegt

        1 februari 2019 om 10:08

        @pomoek: nee zeker waar, maar ik was (hopelijk) ook wat genuanceerder ten aanzien van ‘de gelegenheid maakt de dief’. In Nederland is het, door de gigantisch hoge belastingen op auto’s zeer rendabel om te sjoemelen in de auto-branche. Hoge marches trekken sjofele mensen. Ik denk dat wanneer het belastingklimaat in de automobiele sector reëler is en meer gericht is op gebruik dan op bezit, een groot gedeelte van deze ondermijnende criminaliteit wegvalt. Bovendien raad ik je aan iets anders te jatten dan die rookworst. First-offender winkeldief levert redelijk gestandaardiseerde straffen: grijp een flesje wijn en een stukje oude kaas; je verdient het.

        Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        1 februari 2019 om 10:48

        @pomoek: zoals Pim Fortuyn al zei: we hebben al rekeningrijden, nl de brandstofaccijns. Hoe meer kilometers hoe meer je betaalt. Hoe onzuiniger ( of dikker) hoe meer je betaalt!

        Login om te reageren
        • redneck zegt

          1 februari 2019 om 11:47

          @mark997gt3: Zoals met veel dingen had Pim gelijk. Nederland had er vele malen beter uitgezien als hij nu nog in de politiek had gezeten .

          Login om te reageren
        • pomoek zegt

          1 februari 2019 om 14:37

          @mark997gt3: tja, maar de verhoudingen liggen nog steeds volledig scheef.

          Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        1 februari 2019 om 23:02

        @pomoek: Deels wel een beetje. Die worst die je noemt is heel concreet en zwart/wit. Hierbij is de grens vaag… Een deuk er in slaan hem vies maken etc. Tbv van een lage taxatie) + erom zeuren want anders ga je naar een ander… Is dat wel ok?

        Ik hekel extra regels + controles.. Kost ook weer ambtenaren etc. Probeer gewoon regels BTW accijnzen etc. steeds verder Europees gelijk te trekken. Dan houdt het ook vanzelf op..

        Login om te reageren
  11. ttr6 zegt

    1 februari 2019 om 09:58

    Elk systeem waar hele grote verschillen in kosten/prijzen mee wordt gecreerd, lokt fraude uit. Ook bij de overheid weten ze, dat als je de belastingen (vul maar in welke, gaat voor allen op) over een bepaalde grens verhoogt, dan neemt de fraude toe. Onze waanzinnig hoge BPM/CO2 belasting in vergelijk met onze DIRECTE buren , vraagt om fraude. Nee, dit mag niet, is fout blablabla, maar dat is gewoon een feit. geldt ook voor uitkeringen, winstbelasting enzovoort enzovoort. Oplossing: harmoniseren van de belastingen in EU is al een hele goede stap in de richting.

    Login om te reageren
  12. jeanclaude zegt

    1 februari 2019 om 10:14

    Buurman van mij heeft een behoorlijk dikke Audi A3 limousine facelift uit 2016 geïmporteerd. 2.0 TDI, s-line, panoramadak enz enz. In Duitsland op de kop weten de te tikken voor 22750 euro bij de dealer nog wel te verstaan. 700 euro bpm moeten betalen. Inmiddels heeft tie ze Nederlandse kenteken en als je die invult op sites die uitrekenen wat je auto nog waard is komt tie op plus minus 27000 euro uit. Dat is een goeie handel dus en dat terwijl alles nog eerlijk is gegaan.

    Login om te reageren
    • mar10us zegt

      1 februari 2019 om 13:00

      @jeanclaude: dan heeft hij de boel ook geflest, of jou voorgelogen. Als ik de meest goedkope 2.0 TDI uitbreken op 1 januari 2016 kom ik al uit op ruim €2000,-. Gelul dus.

      Login om te reageren
      • jeanclaude zegt

        1 februari 2019 om 22:53

        @mar10us: Hij heeft de bpm aangifte via een ‘normale’ bevriende garage gedaan. Die heeft vervolgens een bpm rapport opgesteld zonder schades en dergelijke (zelf gezien). Bpm aangifte ingediend en er kwam een bruto bedrag uit van 1500 euro wat ook aangegeven word op verschillende sites. Netto 730 euro moeten betalen. Het betreft overigens een facelift die zijn geproduceerd vanaf 6-2016, misschien is de C02 bij de facelift wat omlaag gegaan en verklaard dat het.

        Login om te reageren
  13. alassad zegt

    1 februari 2019 om 10:28

    Even als vergelijk; hoe gaat dit dan in Denemarken? Hebben die dezelfde issues als dat wij hebben mbt schadeimport etc.?

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      1 februari 2019 om 10:29

      @alassad: aangezien Denemarken ook een hoge autoprijs kent

      Login om te reageren
  14. siemi zegt

    1 februari 2019 om 10:40

    Het slaat nergens op met de BPM. Ik ben nu iemand aan het helpen die een jaar oude bmw 5 serie met 1k km op de teller importeert. De bpm die betaald moet worden is maar 450 euro. Het probleem is gewoon dat de Nederlandse overheid machteloos staat tegenover de inventiviteit van mensen die er hun dagelijks brood mee verdienen. Het gaat zo ver dat dikke Nederlandse auto’s worden geëxporteerd, BPM teruggave krijgen en dan weer als schade auto worden geïmporteerd. De mogelijkheden om de BPM te ontduiken, eh drukken, zijn bijna oneindig. En legaal.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      1 februari 2019 om 10:50

      @siemi: leg me dat eens uit. Hoe komt het dat de bpm zo laag is? Dan ga ik er morgen ook 1 halen……

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        1 februari 2019 om 11:12

        @mark997gt3: doordat de co2 uitstoot maar 46 gram is. Veel plezier morgen met je nieuwe bmw 530e

        Login om te reageren
        • mark997gt3 zegt

          1 februari 2019 om 16:37

          @siemi: juist ja, had het kunnen weten. Ik wil helaas een 540i touring……

          Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      1 februari 2019 om 10:51

      @siemi: je mag mij ook helpen……

      Login om te reageren
  15. RiKe zegt

    1 februari 2019 om 11:27

    Op het moment dat er allerlei creatieve constructies nodig zijn om nog iets voor elkaar te krijgen zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen dat je het zelf hebt verkloot. In dit geval is het simpel (excuses voor de frustratie): JULLIE IN DEN HAAG HEBBEN DE NIEUWE AUTOHANDEL VERMOORD STEL IDIOTEN

    Login om te reageren
  16. redneck zegt

    1 februari 2019 om 11:42

    De echte crimineel in de regering. Rutte had belooft dat de WLPT geen invloed zou hebben. Maar zoals altijd liegt en bedriegt deze man alles bij elkaar om maar zeker te zijn voor een baantje bij de EU. Mooie manier om de BPM langzaam te laten afvloeien zodat nieuwe auto betaalbaar worden. Nieuwere auto’s zijn beter voor het milieu volgens de regering ( nog een leugen want doorrijden is beter voor het milieu) en dat doen ze zelf de das om.

    Login om te reageren
  17. tbimmerman zegt

    1 februari 2019 om 13:09

    Of ze moeten op het kentekenbewijs gaan vermelden dat het een schade auto is/geweest, dan worden deze auto minder aantrekkelijk.

    Login om te reageren
  18. aut0bl0gg3r zegt

    1 februari 2019 om 14:10

    Waarom zou je überhaupt BPM betalen bij import? Op deze 10 manieren kun je in Nederland rijden zonder BPM te betalen bij import: https://www.auto-importeren.info/10-manier-om-bpm-te-ontduiken/

    Login om te reageren
  19. por100 zegt

    1 februari 2019 om 15:23

    Ik wil het gesjoemel van het kabinet en hun loze beloftes over wltp tegengaan!

    Godvergeten hypocrisie van die staatssecretaris.

    Login om te reageren
  20. arias zegt

    2 februari 2019 om 00:09

    Ja moeten de roverheid weer zeggen stelletje hypocrieten. Wil je dit tegen gaan? Gooi dan verdomme die bpm omlaag of nog beter schaf het helemaal af!. We hebben het laatste tijd wereldwijd toch vaak over discriminatie?. Waarom moet ik nou omdat ik Nederlander ben €24.045 minimaal neertellen voor een kale Golf en een Duitser €19.300. Waar is de VN nu?

    Login om te reageren
  21. raoufff zegt

    2 februari 2019 om 01:03

    Gewoon eerst beginnen met appende fietsers aanpakken, de rest komt later.

    Login om te reageren
  22. fabiancarspoter zegt

    12 februari 2019 om 11:44

    Dankje dat je mijn foto gebruikt ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North