• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kapot! Elektrische auto’s slopen ons wegennet

Auteur: jaapiyo, gepost 25 juli 2019 om 17:58 – 106 Reacties

I-am-a-model


En dus moet er misschien extra belasting op worden geheven…

Een ware ‘breek’ uit België op deze snikhete dag. AB-lezer Jan stuurde ons een krantenknipsel op van kwaliteitspublicatie ‘Het Belang van Limburg (HBvL)’ dat uitpakt met het schokkende bericht dat elektrische auto’s asfalt sneller doen slijten. Dit zou het gevolg zijn van twee dingen: EV’s zijn vaak ontzettend zwaar en ze hebben een enorm acceleratiepotentieel. Dat laatste nodigt dan weer uit tot ‘sportief rijgedrag’, waarbij alle Nm’s vaker dan nodig losgelaten worden op het nietsvermoedende asfalt.

HBvL beroept zich onder andere op bevindingen van onze eigen TU delft, dat claimt dat niet alleen autobanden, maar ook de toplaag van asfalt zeer waarschijnlijk sneller slijt door EV’s. Hier wordt in Nederland kennelijk al meer onderzoek naar gedaan. In België weet men het echter al zeker. Bruno van Zeebroeck van onderzoeksbureau Transport & Mobility laat optekenen:

Uit onderzoek blijkt inderdaad dat elektrische auto’s omwille van hun gewicht voor extra slijtage zorgen.

Inmiddels weten echte kenners al enkele jaren dat elektrische auto’s de wereld niet of nauwelijks minder fijnstof opleveren dan auto’s met traditionele motoren. Recentelijk kwam dit weer eens in het nieuws nu ook de Britten erachter zijn gekomen. Het slopen van asfalt is dus het volgende probleem voor de EV. Hoewel, dat is net hoe je ernaar kijkt.

Vanuit het oogpunt van ’s werelds overheden, opent het namelijk wel de deur naar het ‘b-woord’. In Noorwegen, dankzij voordeeltjes en subsidies EV-land van het eerste uur, begint men te denken aan belasting op EV’s. Nederland kan dan natuurlijk niet achterblijven. Zoals eerder netjes aangegeven, lopen de bijtellingsvoordelen van EV’s de komende jaren langzaam af om de discrepantie met conventionele auto’s te verkleinen. Gek eigenlijk dat ze er niet aan gedacht hebben dat je die bijtelling op andere auto’s ook kan afbouwen om het verschil kleiner te maken…

Om het probleem écht op te lossen hebben we zelf nog wel een puik voorstel. Komt ‘ie: subsidie op Lotussen en Alfa 4C’s. Geen dank, Den Haag.

Bedankt Jan voor de tip!

Ook interessant!

  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Elektrisch, onderzoek, tu-delft

Vorig bericht: « Deze diva gaat de strijd met Singer aan
Volgend bericht: Verstappen: “Gasly is enorm geholpen door hele team” »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    25 juli 2019 om 18:05

    Ah België heeft eindelijk een slachtoffer gevonden die ze de schuld van de staat van hun wegennet kunnen geven.

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      25 juli 2019 om 19:05

      @harrie: Nee hoor, ze hebben weer een nieuwe manier gevonden om automobilisten te belasten en vervolgens dit geld niet te gebruiken voor het wegdek.

      Login om te reageren
      • edward330d zegt

        26 juli 2019 om 06:58

        @fejjie: dit hebben ze dan weer afgekeken van hun Hollandse buren… Want dat gebeurt hier immers al sinds jaar en dag!

        Login om te reageren
        • bwrahbwrah zegt

          26 juli 2019 om 19:15

          @edward330d: je kan zeggen wat je wil, maar na een week lang rondje Duitsland was ik weer erg blij met ons Nederlandse wegennet.

          Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      26 juli 2019 om 08:23

      @harrie: uiteraard niet de vrachtwagens maar de miezerige 1000kg per as van een EV….
      En ik weet niet of het al iemand is opgevallen met de Tesla’s rijden meestal niet het hardst van allemaal, meestal zitten daar juist erg zuinige rakkers in

      Login om te reageren
      • numpty zegt

        27 juli 2019 om 12:41

        @dutchneon: Goh, en wat denkt meneer hoeveel belasting er op een vrachtwagen betaald word? En dan nog, die vrachtwagen rijdt daar om te zorgen dat jij je kan kleden, eten en je reet af kan vegen. Niet omdat hij onderweg is naar z’n schoonmoeder.

        Login om te reageren
  2. snel70 zegt

    25 juli 2019 om 18:07

    Kunnen ze meteen extra belasting gaan heffen om bijvoorbeeld de boeren in Bolivia te compenseren. Die houden geen water over zo met de Lithium winning.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 juli 2019 om 18:11

      @snel70:

      Compenseren !!

      Zijn ze te dom om zelf water te kopen van hun lithium inkomsten ..

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        25 juli 2019 om 18:16

        @lincoln: Laten wij het ze leveren. Met supertankers tegelijk!!

        Login om te reageren
      • snel70 zegt

        25 juli 2019 om 18:44

        @lincoln: mooi dat jij denkt dat al die boeren op 4000 meter hoogte al hun akkers hebben liggen.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          25 juli 2019 om 21:41

          @snel70: In het midden van een zoutvlakte….

          Login om te reageren
    • ff40 zegt

      25 juli 2019 om 18:34

      @snel70: en kinderarbeid

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        25 juli 2019 om 20:12

        @ff40: mijn ouders waren maar wat blij dat ik op mijn 10e begon met werken.

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      25 juli 2019 om 18:35

      @snel70: Lithium

      I’m so happy because today
      I’ve found my friends
      They’re in my head
      I’m so ugly, but that’s okay, ‘cause so are you
      We’ve broken our mirrors
      Sunday morning is everyday for all I care
      And I’m not scared
      Light my candles in a daze
      ‘Cause I’ve found god
      Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah
      I’m so lonely but that’s okay I shaved my head
      And I’m not sad
      And just maybe I’m to blame for all I’ve heard
      But I’m not sure
      I’m so excited, I can’t wait to meet you there
      But I don’t care
      I’m so horny but that’s okay
      My will is good
      Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah
      I like it, I’m not gonna crack
      I miss you, I’m not gonna crack
      I love you, I’m not gonna crack
      I killed you, I’m not gonna crack
      I like it, I’m not gonna crack
      I miss you, I’m not gonna crack
      I love…

      https://m.youtube.com/watch?v=pkcJEvMcnEg

      Login om te reageren
      • loutervanplezier zegt

        25 juli 2019 om 19:33

        @rollingstoned: Het zal je nirvana maar zijn.

        Login om te reageren
        • hehe zegt

          25 juli 2019 om 21:14

          @loutervanplezier: litium en andere psychofarmaca hebben Kurt Cobain gesloopt.

          Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          25 juli 2019 om 21:35

          @loutervanplezier: Wandering Star…

          Please could you stay awhile to share my grief
          For its such a lovely day
          To have to always feel this way
          And the time that I will suffer less
          Is when I never have to wake

          Wandering stars, for whom it is reserved
          The blackness of darkness forever
          Wandering stars, for whom it is reserved
          The blackness of darkness forever

          … Those who have seen the needles eye, now tread
          Like a husk, from which all that was, now has fled
          And the masks, that the monsters wear
          To feed, upon their prey

          Wandering stars, for whom it is reserved
          The blackness of darkness forever
          Wandering stars, for whom it is reserved
          The blackness of darkness forever

          (always) doubled up inside
          Take awhile to shed my grief
          (always) doubled up inside
          Taunted, cruel…. …

          Wandering stars, for whom it is reserved
          The blackness of darkness forever
          Wandering stars, for whom it is reserved
          The blackness of darkness forever

          https://m.youtube.com/watch?v=gEQNAZGoZrw

          Login om te reageren
    • jag1960 zegt

      25 juli 2019 om 21:08

      @snel70: lithium wordt met name in Chili gedolven. En die verdienen daar lekker aan: enige oecd land van zuid amerika en prima draaiende economie. #wegmetfakenews

      Login om te reageren
      • snel70 zegt

        26 juli 2019 om 15:01

        @jag1960: Chili heeft idd een aardige voorraad, Bolivia heeft er echter meer en Argentinie spant de kroon. En je hebt helemaal gelijk hoor, de juiste mensen worden in alle landen stinkend rijk. Af en toe mag iemand van lagere klasse een beetje meedoen al dan niet per ongeluk. Voor de rest blijft het altijd zweten en zwoegen, bij wijze van spreken dan. Vind ik allemaal prima trouwens hoor.

        Login om te reageren
  3. rhellema zegt

    25 juli 2019 om 18:10

    Laat ze dan maar 200% wegenbelasting betalen. Is wel zo eerlijk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2019 om 19:44

      @rhellema: en wat doen we met de vrachtwagens?

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        25 juli 2019 om 20:14

        @mashell: gewoon zoals het nu is.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 22:22

      @rhellema: 200% van 0 is nog steeds 0. Inderdaad wel het minste wat we kunnen doen voor de mensen die wel het beste voor hebben met onze luchtkwaliteit. Hallo smog alarm.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        25 juli 2019 om 23:25

        @flutterby: nee gewoon als ik €100 betaal dan betalen jullie €200. Gewoon eerlijk verdelen die belastingen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 juli 2019 om 06:27

          @rhellema: en waarom moet ik meer betalen? Wat is daar eerlijk aan? Want wij weldenkende mensen zien gelijk dat de oorzaken in het artikel de grootste onzin zijn.

          Vergeet niet dat ik al meer belasting betaal over mijn energie dan benzine of diesel.

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            26 juli 2019 om 08:14

            @flutterby: omdat jullie weldenkenden ieder onderzoek wat tegen jullie weldenken ingaat per definitie afdoen als onzin zodat jullie weldenkenden eigenlijk laten zien dat weldenken niet jullie sterkste kant is en dan per direct plaats maakt voor ongefilterde arrogantie. Daarom mogen jullie meer betalen. Dat jij dat als weldenkende zelf niet kon bedenken valt me tegen van je.

            Login om te reageren
            • martijn_vangammeren zegt

              26 juli 2019 om 11:55

              @rhellema: Het klopt dat banden enorme hoeveelheden fijnstof/microplastics de omgeving in sturen als je ze onder druk zet. Hiervoor waren het enkel de sportauto’s die dit konden nu nu ook de elektrische auto’s. Dat is een probleem wat al langer gekend is en waar banden fabrikanten zich over moeten buigen. Want dat geldt voor iedereen die een auto rijdt. Nu als er slechte artikelen geplaatst worden mag je daar over klagen. We gooien echt niet ieder artikel de vuilbak in, wel als je kunt stellen dat het onderzoek dat ervoor gebruikt wordt met haken en ogen aan elkaar zit en totaal in gaat tegen wat vele grote instanties al hebben onderzocht en de conclusies daarvan.

              Login om te reageren
            • flutterby zegt

              26 juli 2019 om 12:26

              @rhellema: over de pot gesproken die de ketel verwijd. Toon mij één onafhankelijk onderzoek die beweert dat elektrische auto’s evenveel of meer uitstoten dan brandstofmotoren.

              En nee geen nieuwsbericht van een journalist die er geen verstand van heeft en onafhankelijk betekent niet gefinancierd door iets gerelateerd aan olie of traditionele fabrikanten.

              Login om te reageren
          • potver7 zegt

            26 juli 2019 om 08:31

            @flutterby: misschien moet je dan even aan het klootjesvolk uitleggen waarom het de grootste onzin is? Frictie zorgt voor slijtage, dus meer frictie zorgt voor meer slijtage. Maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie?

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              26 juli 2019 om 12:28

              @potver7: omdat de gemiddelde elektrische auto berijder rustiger rijdt dan een brandstof rijder (bron: verzekeraars). Daarnaast heeft een elektrische auto geen schakelmomenten waardoor de aandrijving tijdelijk wordt onderbroken en weer wordt voortgezet. Dát veroorzaakt slijtage.

              Login om te reageren
          • 911targa zegt

            26 juli 2019 om 09:47

            @flutterby: Vergeet niet dat ik al meer belasting betaal over mijn energie dan benzine of diesel.

            Have you been drinking?

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              26 juli 2019 om 12:55

              @911targa:
              https://autorai.nl/zo-is-literprijs-benzine-diesel-lpg-opgebouwd/

              Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 168,40 eurocent

              Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 107,25 eurocent
              Overheidsaandeel in % van de pompprijs – 63,7%
              (13 oktober 2017)

              Voor diesel 54,7% en lpg 40,1%.

              Zelf betaal ik in het dal zonder belasting €0,0639 per kWh en inclusief €0,21953. Dat maakt 70,9% belasting.

              Per kilometer is de belastingdruk wel lager, maar het is niet eerlijk om dat verlies mee te rekenen omdat mijn auto nou eenmaal vele mate efficiënter is. Heb je een zakelijke auto die je achter een grootzakelijke aansluiting oplaad dan vervalt vrijwel alle belasting en rijd je té goedkoop. Gelukkig komt hiervoor een kilometerheffingen.

              Dat de overheid claimt inkomsten te missen is uitstekend lobby werk van de oliesector. Even er vanuit gaan dat ze minder energie afnemen niet als oorzaak bestempelen.

              Login om te reageren
              • rhellema zegt

                26 juli 2019 om 14:39

                @flutterby: als de energierekening omhoog gaat geld dat ook voor mensen die geen elektrische auto rijden. Dan is dat wel terecht zeker?

              • flutterby zegt

                26 juli 2019 om 17:43

                @rhellema: nee, deze moet juist omlaag (helaas voor de zonnepaneleneigenaren zoals ik) en maakt plaats voor een kilometerheffing waar de grootzakelijke laders dus ook fatsoenlijk belasting betalen.

              • rhellema zegt

                26 juli 2019 om 18:00

                @flutterby: ja, en kijk nu eens wat je zegt. Geloof je werkelijk dat dit gaat gebeuren?

              • flutterby zegt

                26 juli 2019 om 19:02

                @rhellema: het staat in het huidige klimaatplannen, dus ja. Vrij reële kans dat het gaat gebeuren.. Een lagere energiebelasting op stroom is ook positief voor om afscheid te nemen van het gas.

              • rhellema zegt

                26 juli 2019 om 19:23

                @flutterby: nou ik durf er mijn auto op te verwedden dat dat dus niet gaat gebeuren. Zodra stroom DE energiebron voor auto’s is dan gaat de prijs van stroom keihard omhoog. Iedereen die dan zonnepanelen op zijn dak heeft zal moeten gaan betalen voor het leveren van hun overschot aan stroom aan het stroomnetwerk. Zodra ik op dat moment nog geen elektrische auto heb ga ook ik meer betalen voor diezelfde stroom. Daarom moeten alle houderschapsbelastingen voor elektrische wagens omhoog om die stroomprijsverhoging voor niet elektrische auto’s gebruikers nu alvast te nivelleren. Door jullie verbruik moet ik anders meer gaan betalen en daar pas ik voor.

              • flutterby zegt

                27 juli 2019 om 07:05

                @rhellema: de overheid presenteert een plan om de energiebelasting te verlagen en de algehele trend is dat stroom steeds goedkoper wordt, maar jou onderbuikgevoelens geven zonder enkele aanleiding jou het idee dat de energieprijs gaat stijgen… Je bent gewoon bang voor het onbekende.

              • rhellema zegt

                27 juli 2019 om 07:44

                @flutterby: bang voor het onbekende? Ik word eerder bang van jou goedgelovigheid. Waarschijnlijk draai ik al iets langer mee op deze aardkloot dan jij, maar ik heb al zoveel plannen van de regering voorbij zien komen waarin ook kostenreducties voor kwamen en het grappige is dat 0,0 van die kostenreducties waarheid zijn geworden. Maar blijf vooral lekker geloven in wat je voorgeschoteld wordt, je zal merken dat je door schade en schande wijs zal worden. Je weldenken helpt je daar op dit moment niet bij in ieder geval.

              • flutterby zegt

                27 juli 2019 om 13:39

                @rhellema: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. In een democratie bepaald de meerderheid nou eenmaal en blijkbaar geeft de meerderheid niet om hetzelfde als jij.

              • rhellema zegt

                27 juli 2019 om 13:45

                @flutterby: goh, knap van je dat je die voorgekauwde zinnetjes uit je hoofd wist, of moest je ze opzoeken?

              • flutterby zegt

                27 juli 2019 om 14:36

                @rhellema: ga niet zo uit van jezelf.

              • rhellema zegt

                27 juli 2019 om 15:18

                @flutterby: ik lul geen marketingpraatjes na dus hoezo ga ik van mezelf uit dan?

              • flutterby zegt

                27 juli 2019 om 16:58

                @rhellema: haha marketing voor elektrische auto’s?! Dat bestaat helemaal niet! Niemand verdiend genoeg geld voor marketing.

                Nee de elektrische auto moet het doen met feiten en onafhankelijk onderzoek. Tenslotte weet de brandstoflobby al teveel mensen te overtuigen met hun eigen onderzoeken die graag hun belangen veiligstellen.

              • rhellema zegt

                27 juli 2019 om 18:49

                @flutterby: waar zeg ik dan dat je marketingpraatjes van elektrische auto’s na praat? Maar goed, ik ga nu deze totaal onzinnige discussie beëindigen, jij hebt gewonnen knul. Jij kan het meest onzinnig lullen, maar dat wisten we stiekem al. Fijn weekend!

              • flutterby zegt

                27 juli 2019 om 19:10

                @rhellema: welke marketingpraatjes dan? Het klimaatplan is geen marketing en de wetgeving die het zinnetje “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” verplichtte al helemaal niet.

          • dreetje zegt

            27 juli 2019 om 10:41

            @flutterby:
            Weldenkende mensen verdedigen “hun” product niet tot in het ridicule, doen onbruikbaarheid niet af met “je moet anders denken” (niet denken, dus), en staan open voor kritiek.

            Wat weten we inmiddels:
            – de kans is groot dat de zon de belangrijkste oorzaak is van opwarming, en niet CO2
            – de EV is vreselijk duur ondanks subsidie, en is onhandig
            – de EV stoot zelf fijnstof uit en zorgt voor hoge slijtage van het wegennet
            – om de EV te bouwen zijn veel en dure grondstoffen nodig
            – de EV wordt grotendeels geladen met grijze stroom

            Alles bij elkaar genomen is de EV als de kleren van de keizer. En jij trapt er, als weldenkende, keihard in.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              27 juli 2019 om 13:37

              @dreetje: nou breekt mijn klomp. Zeg je nou dat de aarde opwarmt door de zon? Nee joh! Aardstralen!

              Mijn EV ervaar ik totaal niet als onhandig. Het is een genot om niet met regelmaat te hoeven tanken.

              Niemand zegt dat een EV géén fijnstof veroorzaakt, maar wel minder. Punt, uit.

              Zwaarder betekent niet evenredig meer fijnstof uitstoot. Het is minimaal en nog altijd beter dan wat er uit de uitlaat komt plus de remmen (die een EV nauwelijks gebruikt). Wat veel bandenslijtage veroorzaakt is versnellen of vertragen, wat zeg maar bij élk schakelmoment gebeurt. Er zijn genoeg Model S’en die 60.000 km op een setje hebben gereden. Best netjes voor 2300kg, toch?

              De grondstoffen zijn duur door er nog geen massaproductie voor is, dat komt wel vanzelf.

              EVs worden grotendeels geladen met groene stroom. Bijna alle openbare palen zijn groene stroom met traceerbare bron en geen biomassa of certificaatstroom. Thuis wordt er juist veel op eigen zonnepanelen geladen.

              Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 juli 2019 om 08:26

      @rhellema: 200% van 0 is 0. Want niemand betaalt wegenbelasting, is jaaaaaaren geleden al afgeschaft.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        26 juli 2019 om 08:32

        @potver7: en toen wist je natuurlijk niet dat ik het over de houderschapsbelasting had wat in de volksmond nog steeds wegenbelasting genoemd wordt. Geeft niet hoor, ik leer je graag wat bij.

        Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    25 juli 2019 om 18:24

    Hadden ze die EV’s dan 30 jaar geleden ook al in België rondrijden??
    De wegen zijn daar al slecht zo lang ik het mij kan herinneren!

    Login om te reageren
  5. melkkoe zegt

    25 juli 2019 om 18:25

    Ik betaal met mijn loodzware bestelbus op diesel ook maar een fractie van het bedrag, dat ik voor mijn eco-auto op benzine betaal.

    Hoeveel wegenbelasting betaald men eigenlijk voor vrachtwagens?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      25 juli 2019 om 18:57

      @melkkoe: Ligt een beetje aan de vrachtwagen, maar minder dan een diesel 5serie.

      Login om te reageren
    • kevinova zegt

      25 juli 2019 om 19:27

      @melkkoe: Voor zover ik weet geen. Maar zodra je de snelweg op moet gaat het a 12euro per dag (Eurovergunning). Als je groter inkoopt qua looptijd wordt t goedkoper. En vergeet niet dag Diesel aan de vrachtwagen pomp altijd duurder is.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        25 juli 2019 om 20:13

        @kevinova: vergeet niet dat al die vrachtwagen kosten helemaal niks uitmaken, alles wordt doorbelast aan de klant

        Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        25 juli 2019 om 22:31

        @kevinova: hoe kom je erbij dat diesel aan de vrachtwagenpomp duurder is??

        Dan zou toch elke vrachtwagen bij de personenwagens gaan tanken?

        Login om te reageren
        • kevinova zegt

          26 juli 2019 om 23:32

          @phevtreb: tijd is geld en met 700liter ga je niet met een autotankpistool staan die je moet indrukken. Bij tankeasy is de vrachtwagen pomp geloof ik standaard €1.42,9 terwijl de auto literprijs aan dezelfde pomp €1.33,9 is. Weliswaar met korting via tankpas maar met zulke verschillen kan je altijd korting geven.

          Login om te reageren
  6. kenner zegt

    25 juli 2019 om 18:26

    Compenseren met meer asfalt! Probleem opgelost

    Login om te reageren
  7. thomassnelweg zegt

    25 juli 2019 om 18:28

    Oh, dan is het feit dat in NL de motorrijtuigenbelasting wordt bepaald op basis van het gewicht misschien toch niet zo gek. Tarief voor EVs moet evengoed omhoog hier want voor elke EV die er hier bijkomt worden weer een zootje bomen gekapt in Canada en dan hier verbrand in een centrale die meer co2 uitstoot dan een kolencentrale. Natuurbarbaren zijn het, die EV rijders. En dan moeten wij dus korting krijgen op de mrb voor onze schone auto’s met benzinemotoren die minder fijnstof en stikstof en co2 en andere natuurschade veroorzaken.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      25 juli 2019 om 19:13

      @thomassnelweg: dat is geen europese unie dus dat zal groenlinks worst wezen.

      Login om te reageren
    • bisazza zegt

      25 juli 2019 om 19:38

      @thomassnelweg: vervelend he die hitte?

      Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        26 juli 2019 om 20:19

        @bisazza: Ja ik ben blij dat het morgen weer een beetje normaal weer gaat worden.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2019 om 19:47

      @thomassnelweg: wat te denken van de mensenoffers in Nigeria die Shell doet om V-power te kunnen maken? Bomenkap aan electrische auto’s koppelen hoe kom je er op?

      Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        26 juli 2019 om 20:16

        @mashell: Je hebt gelijk dat Shell ook allerlei schade aanricht. Dat ev rijden in NL als alternatief voor benzine veroorzaakt dat er in Canada bomen worden gekapt om de benodigde stroom op te wekken is helaas de harde waarheid. Daar wordt vervolgens 0 gram uitstoot voor gerekend, terwijl de werkelijkheid is dat de betreffende centrales juist de meeste co2 uitstoot veroorzaken. En met de verminderde co2 opname door de nieuwe kleine boompjes ten opzichte van de gekapte volgroeide bomen wordt ook nul komma nul rekening gehouden.

        Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      26 juli 2019 om 11:58

      @thomassnelweg: Wacht eens. De slechte keuze van het kabinet is ineens de schuld van de ev rijder? Beetje kromme redenering niet? Want wat als die stroom van zon/wind vandaan komt? Of van nucleaire energie desnoods. Is dat dan ook de schuld van de ev rijder?

      Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        26 juli 2019 om 20:03

        @martijn_vangammeren: Nee hoor, die zin over natuurbarbaren was enkel bedoelt als grapje. Ik ga ervan uit dat de meeste ev rijders niet weten dat het

        Login om te reageren
        • thomassnelweg zegt

          26 juli 2019 om 20:03

          @thomassnelweg: rijden van een ev milieuschade veroorzaakt.

          Login om te reageren
        • thomassnelweg zegt

          26 juli 2019 om 20:05

          @thomassnelweg: bedoeld

          Login om te reageren
    • pramm zegt

      26 juli 2019 om 12:38

      @thomassnelweg: Wel eens nagezocht hoeveel energie er werkelijk wordt gebruikt bij een benzine of diesel auto? Daar wordt meestal alleen gekeken naar het verbruik van de auto en de uitstoot uit de auto, terwijl je in je betoog bij de EV de hele keten benoemd.

      Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        26 juli 2019 om 20:27

        @pramm: Klopt dat je naar de hele keten moet worden gekeken hoor. Probleem is dat er bij die berekeningen nooit rekening wordt gehouden met bomenkap. En Nederland is voorlopig op koers om alle kolencentrales te sluiten en voor het grootste deel te vervangen door biomassacentrales. En zo worden ev’s meer en meer op hout gestookt.

        Login om te reageren
  8. HzR zegt

    25 juli 2019 om 18:28

    Want elektrische auto’s zijn zwaarder dan vrachtwagens?

    Login om te reageren
    • kevinova zegt

      25 juli 2019 om 19:25

      @hzr: elektrische autos hebben kleinere wielen en direct veel meer NM. Het contactoppervlak is kleiner dus slijt het sneller.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 22:27

      @hzr: het gaat niet om gewicht. Het gaat erom dan vele bedrijven hun miljardenmarkt zien verdwijnen. Namelijk brandstof en onderhoud (van motoren).

      De gemiddelde Autoblogger slikt deze lobby als zoete koek terwijl ze jaarlijks bij de APK zelf ook een beurt krijgen. En vervolgens is het allemaal de schuld van de overheid! Gelukkig is Trump hier niet verkiesbaar, want die zou het ook prima doen.

      Login om te reageren
  9. baklava zegt

    25 juli 2019 om 18:28

    Mooi, kapot belasten die elektrische ondingen.

    Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      26 juli 2019 om 12:01

      @baklava: Dus de miljarden subsidies naar de fossiele industrie waarvan bewezen is dat door hun uitstoot miljoenen mensen jaarlijks sterven vind je oké?

      Elektrisch rijden is geweldig al is het maar om de betere versnelling, zelfs een automatische benzine/diesel is minder. Dan is het nog eens veel stiller in de auto. Geen gezoem van een motor of trillingen. Ik weet wat te kiezen.

      Login om te reageren
  10. ukbob zegt

    25 juli 2019 om 18:38

    Zo zie je maar, was onze ouderwetse belasting op basis van wagengewicht zo gek nog niet..
    lang leve de Italiaanse roest bakken (zeg ik met liefde, had ‘n 145 en 156…) en andere oudjes die juist steeds lichter worden :)

    Login om te reageren
  11. goodolddays zegt

    25 juli 2019 om 18:45

    Goh, wie had dat nou gedacht. Tuurlijk riepen we al jaren, maar vooral doen of elektrisch rijden zo fuckig geweldig is.

    Login om te reageren
  12. thomassnelweg zegt

    25 juli 2019 om 18:46

    Mensen met overgewicht zouden ook meer wegenbelasting moeten betalen om het eerlijk te houden.

    Login om te reageren
  13. loveforcars zegt

    25 juli 2019 om 18:46

    Over de wegen in België, ben dit jaar voor het eerst zelf door België gereden met de auto. Het betonpad van ons bedrijf ligt er nog beter bij dan de meeste wegen daar

    Login om te reageren
  14. reistje zegt

    25 juli 2019 om 19:00

    Het niet hoeven betalen van wegenbelasting blijft wat mij betreft altijd een beetje vreemd. Je maakt immers gewoon gebruik van de weg. Maar goed ze kunnen op weinig andere manieren financieren. (buiten de absurde aankoop belastingen in NL dan)

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 juli 2019 om 08:36

      @reistje: betaal jij wel wegenbelasting dan? Beetje dom van je, je bent de enige in Nederland.

      Login om te reageren
  15. arne zegt

    25 juli 2019 om 19:41

    Het zo genoemde ‘sportief rijgedrag’, waarbij alle Nm’s worden los gelaten is iets wat ik dagelijks meemaak. Electrische/hybride auto’s die sportief (lees asociaal) hard optrekken met slippende banden aan toe om vervolgens weer (te) hard te moeten remmen en dat nog wel in woonwijken (30km/u). Lijkt me voor de klinkers ook niet echt goed.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2019 om 19:49

      @arne: voor de klinkers maakt dat niet uit. Overigens is het meestal meer onkunde en gebrekkige beheersing dan een wil om zo te rijden.

      Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      26 juli 2019 om 12:03

      @arne: De mensen met een ev die ik ken, best veel, is dat enkel in de eerste dagen. Daarna wordt het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. En daar hoort snel optrekken niet bij.

      Login om te reageren
  16. fransananas zegt

    25 juli 2019 om 20:09

    Wat een onzin weer. Wanneer gaan we de echte vervuilers aanpakken? Die vrachtwagens kunnen er wat van net als al die witte busjes. Of te beginnen met belasting heffen op Shell.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    25 juli 2019 om 20:33

    Compenseren met extra wegenbelasting. En wel meteen!

    Login om te reageren
  18. BaRa zegt

    25 juli 2019 om 20:43

    En voor een Caterham krijg je geld toe.

    Login om te reageren
  19. jag1960 zegt

    25 juli 2019 om 21:14

    Ik snap de vele frustraties in deze reacties best. Verandering is nu eenmaal moeilijk, laat staan een revolutie. Als EV rijder (100% thuis laden op wind en zon) wil ik best wegenbelasting betalen. Maar dan graag alleen voor de kilometers die ik rij, want ik pak ook vaak de trein (ook 100% windenergie trouwens, van Eneco).

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      25 juli 2019 om 21:51

      @jag1960: Zou wel fijn zijn als alles naar evenredigheid wordt belast. Mogen mensen met een bovengemiddeld BMI meer betalen voor hun trein- en vliegtickets. Slecht voor het milieu en gezondheid al die kilo’s.

      Login om te reageren
    • bugboy zegt

      26 juli 2019 om 08:09

      @jag1960: Hetzelfde geldt voor ICE rijders natuurlijk. Ik heb een belastingvrije EV waar ik jaarlijks 35.000km mee rij. Geen enkele BPM of MRB, maar voor die 25 jaar oude cabriolet betaal ik €65/maand terwijl ik daar amper mee rij. Beetje krom natuurlijk…

      Login om te reageren
    • sizedoesmatter zegt

      26 juli 2019 om 15:13

      @jag1960: je bent je wel bewust dat windmolens niet draaien op wind, maar op subsidie?

      Login om te reageren
  20. roadster zegt

    25 juli 2019 om 22:06

    Uberhaupt houderschapsbelasting laten betalen voor het wegennet waar ze gebruik van maken, zou al wat zijn.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 22:28

      @topless: nee joh, de vervuiler betaalt, niet de gebruiker.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 juli 2019 om 08:40

      @topless: Ik weet niet hoe het in BE is, maar in NL gaat de houderschapsbelasting (MRB) gewoon op de grote hoop, niet specifiek naar wegen. Je kan dus net zi goed accijns op airbags gaan heffen, of een importtax op autopilots.

      Login om te reageren
  21. erwh zegt

    26 juli 2019 om 00:14

    Wat een onzin, wat dacht je van al die loodzware vrachtwagens die nauwelijks wegenbelasting betalen?

    Login om te reageren
  22. bugboy zegt

    26 juli 2019 om 00:27

    Als de MRB inderdaad werd gebruikt om het wegennet mee in stand te houden, dan had men hier een punt. Maar als de BPM+Accijns+MRB aan het wegennet werd besteed, dan hadden we gouden geleiderails gehad. Het is gewoon een middel om de overheidsbegroting sluitend te krijgen. Daarom wordt ook de BPM niet aangepast, want dit brengt lekker geld in het laatje. Zelfs met de verkoop van al die EV’s is de netto opbrengst van de BPM per auto flink omhoog gegaan de afgelopen 12 maanden.

    De auto is een melkkoe is niet voor niets een veelgebruikte zin. Als er steeds meer EV’s gaan rondrijden, dan loopt de overheid inkomsten mis en zal men dit echt willen compenseren. Het verhogen van de MRB en accijnzen voor auto’s met een verbrandingsmotor is ook eindig, dus dan zal de EV rijder ook wel gepakt gaan worden.

    MRB slaat sowieso nergens op. Druk het lekker allemaal in de accijns en regel dit in heel Europa. Waarom moet ik dik betalen voor een auto waar ik amper in rij? Om de uitkeringen van een ander te kunnen betalen? Prima, maar doe dat lekker via de inkomstenbelasting (als het progressief belast moet worden).

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 juli 2019 om 07:43

      @bugboy: het artikel gaat over belgie. Jij hebt t nu over nederland?

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      26 juli 2019 om 08:41

      @bugboy: ‘begroting sluitend krijgen’ nou das iets te genuanceerd hoor, zeg maar gerust een flinke kapitaalinjectie….. en ik snap echt niet waarom we dat accepteren. Als werkbijen dan he…. dan heb ik het nog niet over mijn autoliefhebbers hart.

      We hebben de auto primair nodig om naar het werk te gaan, we betalen zomaar 20% van ons inkomen aan de auto. Hebben geen vrije keuze, want stimulerende belastingen en dus een schraapdiesel of 1.5 benzine. Om vervolgens oneindig in de file te staan.

      Ja de file is beter als wachten op trein die misschien komt, en je voor de hoofdprijs naar een plek brengt waar je niet moet zijn…. Maar een alternatief is er dus niet.

      Het is te belachelijk voor woorden dat de auto in NL zo’n grote melkkoe is….. ja we vinden het privé ook allemaal fijn, maar daar zorgen we maar heel af en toe voor files. De files zijn er wanneer we moeten werken. En aangezien de overheid de enige is met de mogelijkheid om bedrijven beter te sturen in de werktijden, zou de overheid ons moeten compenseren in de verloren file tijd.

      Let wel, elke flink spitsmoment (nu in de vakanties dus even niet) casht de overheid ruim een half MILJOEN extra inkomst van de accijns op de brandstof. Dat is enkel van het optrekken en afremmen van alle auto’s maar voornamelijk het extra verbruik van de vrachtwagens…..
      Dat is dus een enorm perverse prikkel om er niet al teveel aan te veranderen!!

      Login om te reageren
  23. realhustler zegt

    26 juli 2019 om 08:49

    We moeten betalen naar rijden plus massa en niet naar welke brandstof of bezit. Maak een Europese brandstof prijs en km heffing met spitsheffing. Stop bpm en mrb. Alleen probleem is dat de km heffing infrastructuur heel duur is.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      26 juli 2019 om 11:38

      @realhustler: daar hebben ze in landen als scandinavie al prima oplossingen voor, gewoon kleine tolpoortjes waar je onderdoor rijd. tag in de auto en klaar.
      Niet te moeilijk maken met massa maar gewoon op uitstoot dat lijkt me een stuk beter…..

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        26 juli 2019 om 11:39

        @dutchneon: noorwegen doet dit met minimale portalen boven de weg en portalen worden op een andere locatie hergebruikt zodra de kosten van het stuk weg / tunnel terugverdiend zijn

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 juli 2019 om 12:44

      @realhustler: eens. Maar ook over de brandstof moet je naar mijn mening betalen. Een diesel is over t algemeem genomen nou eenmaal vervuilender dan benzine.
      Betalen naar vervuiling.

      Login om te reageren
  24. rezi zegt

    26 juli 2019 om 09:15

    Pff wat een stemmingmakerij weer zeg. Vooral die link naar wat ‘echte kenners al jaren weten’, houd toch op met die onzin. Moderne turbomotoren hebben trouwens ook een hoog koppel en zijn zwaar door alle toeters en bellen die erop zitten. Dus misschien had de stelling moeten zijn dat moderne auto’s in het algemeen het wegennet slopen en we beter allemaal in een Toyota Starlet uit 1990 kunnen gaan rijden. Het zal de komkommertijd wel zijn…

    Login om te reageren
  25. steelboy zegt

    26 juli 2019 om 12:03

    Mag ik anno 2019 nog een facepalm doen?

    Login om te reageren
  26. sjeppie156 zegt

    27 juli 2019 om 11:59

    Rekeningrijden voor ev’s brandstofautos gewoon nog op mrb? Is dat nou zo moeilijk dan hoeft er ook geen kastje in een oldtimer gebouwd te worden.

    Login om te reageren
  27. kobus1967 zegt

    28 juli 2019 om 11:20

    Een Tesla heeft banden van 265 breed een Jan Modaaltje vaak maar 165 breed, de druk per cm2 is dan nagenoeg gelijk.
    Dus is er geen extra asfaltslijtage, wel bandenslijtage maar dat word gecompenseerd door minder remmenslijtage.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North