• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Keiharde conclusies na twee F1 testweken [2020]

Auteur: jaapiyo, gepost 29 februari 2020 om 21:57 – 31 Reacties

Max Verstappen denkt na over F1 testweken

We trekken vast alle conclusies na het testen zodat jij dit jaar geen F1 hoeft te kijken.

Jaja, kom maar door met die comments. Wintertests zeggen niks, yada yada. Toegegeven, misschien klopt dat dit jaar wel meer dan ooit ook. Na slechts zes daagjes testen in plaats van acht is het nóg moeilijker dan het vorig jaar al was om keiharde conclusies te trekken over de machtsverhoudingen. Toch gaan we dat stiekem wel doen, want het is nou eenmaal een traditie en die staan immers nooit ter discussie. Daarbij: vorig jaar hadden we van twee teams de juiste positie voorspeld. Dat kan bijna alleen maar beter worden zou je zeggen. Een bloemlezing.

De toppers

Mercedes gaat natuurlijk gewoon kampioen worden. Met DAS, zonder DAS, het maakt niet uit. Team zilver is in dit hybride-tijdperk een onneembare burcht vesting. In tegenstelling tot vorig jaar had Mercedes dit jaar geen zin in zandzakken, dus beëindigde het de test fier bovenaan de tijdlijst. Dat deed het overigens met Bottas, maar we weten dat Hamilton de titel pakt. Het enige heel kleine smetje op Mercedes’ winter was dat er af en toe een motor in rook opging. Het zou ons echter niet eens verbazen als dat ook in scène gezet is.

Red Bull Racing wordt dit jaar de tweede macht. De RB16 lijkt lekker door de bochten heen te snijden. De snelle bochten op het circuit de Catalunya na start finish zijn het favoriete domein van Newey’s nieuwste. Dat is een teken van een auto met veel downforce en een goede wegligging. Wel een beetje zorgwekkend: zowel Albon en Verstappen spinden in rappe rondjes van de baan. Sommigen speculeren daardoor dat de RB16 op de limiet nog een beetje gemeen is. Verstappen heeft echter al aangegeven dat hij zich geen zorgen maakt. Sprekende over Max; de Nederlander beschadigde in week 1 ook een keer de auto op een kerbstone. Maar goed, dat kan de besten overkomen.

Zetten we Ferrari toch maar bij de toppers? Nou ja vooruit dan. Ferrari was het enige team dat géén snellere ronde reed dan vorig jaar tijdens de wintertest. Nou waren ze vorig jaar dan ook de snelste en hebben ze dit jaar niet het achterste van hun tong laten zien. Althans, volgens Mercedes en hun slimme tracking systeem reden de Fezza’s op half gas in de rondte. Desalniettemin: er zit op het oog niet echt iets gaafs op de Ferrari dat heel anders is dan vorig jaar. En dan is er ook nog dat gedoe met die motor…Nee wij verwachten niet al teveel van de rode brigade dit seizoen.

Het middenveld

In het middenveld heeft Racing Point qua aandacht de wintertest gewonnen. De nieuwe aanwinst van papa Stroll kwam opeens de pitbox uit met een roze Mercedes. De auto lijkt sprekend op de bolide waarmee Mercedes vorig jaar uitkwam. Niet gek, daar Racing Point toch al vele onderdelen van Mercedes koopt. Waarom dan niet de rest van de auto er ook maar op afstemmen. Snelle tijden en breed lachende gezichten van Stroll junior en Perez doen vermoeden dat de roze Merc écht snel is. Nou gaat Stroll natuurlijk potentieel wat punten kosten, maar wij zetten Racing Point toch op P4.

Op P5 vinden we Alpha Tauri terug. Nog één keer geven we ze het voordeel van de twijfel. In potentie moet Alpha Tauri met hun nieuwe auto die veel van Red Bull leent en ervaren coureurs enigszins in de buurt kunnen blijven van het ‘grote’ Red Bull Racing. Vaak komt het er (toen het team nog Toro Rosso heette) dan toch uiteindelijk niet helemaal uit. Maar goed, dit jaar dan. En anders zetten we ze volgend jaar wat er ook gebeurt op P8 of lager.

Dan zijn we alweer aanbeland bij de tweede helft van de top-10. Het team dat het ‘rechterrijtje’ aan gaat voeren is vermoedelijk Renault. Wat, niet McLaren? Neen! Onze hypothese is namelijk dat McLaren vorig jaar al extreem veel uit hun pakket heeft gehaald en dat er dit jaar niet veel meer bijkomt. Renault daarentegen kan en mag zich niet meer blameren met Ricciardo en Ocon achter het stuur. Probleem voor de Fransen: ze zijn nog steeds Renault. Halverwege het jaar gaat Cyril zeggen dat ze zich volledig focussen op 2021. Veel meer dan P6 zit er dus niet in. McLaren gaat achter het fabrieksteam aan voor P7.

De rode lantaarn

Dan de teams die gaan lijden onder de malaise bij Ferrari: Alfa Romeo en Haas F1. Zij rijden ook met die krachtbron. We vermoeden dat ze vorig jaar niet het ultieme voordeel van de motor gehad hebben wat Ferrari had, dus dat scheelt dan weer in de te verwachten terugval. Maar feit blijft dat Ferrari nu een hele nieuwe motor ontwikkeld heeft en dat die tot op heden niet mega hard loopt. Zonder bijzondere vindingen op de auto’s wordt het daarom weer zwoegen voor puntjes voor deze twee teams, waarbij we Alfa Romeo nét wat hoger inschatten dan Haas F1. Nee wacht…weet je wat…Haas F1 wordt achtste, Alfa negende. Ja zo gaat het zijn.

En dan nog Williams. Ja, haten is makkelijk. Natuurlijk is Williams dit jaar sneller dan vorig jaar, dat kon ook bijna niet anders. Niemand verwacht echter dat het team opeens de wereld in brand zet. Bovendien heeft het team met Latifi iemand in huis waardoor het adagium ‘er zijn geen matige coureurs in de F1’ weer even heroverwogen moet worden.

Dus dat zijn onze keiharde conclusies na deze F1 testweken. Is er een team waarvan jij denkt dat ze weleens kunnen verrassen? Ben je het super oneens met bovenstaande? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Alfa Romeo F1 deal loopt stuk op miljoenen pegels
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • moedige coureurs
    Breek! Dit is de F1 kalender voor 2022!
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Alpha Tauri, Ferrari, Formule 1, haas-f1, McLaren, Mercedes, Racing, Racing-Point, Red Bull Racing, Renault, williams

Vorig bericht: « Koop de Fisker Tramonto van Henrik Fisker
Volgend bericht: Retro-racers zijn hot! »

Lees Interacties

Reacties

  1. shibby zegt

    29 februari 2020 om 22:12

    Ik denk dat Ferrari verstoppertje speelt…

    Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      29 februari 2020 om 22:36

      @shibby: dat dacht ik ook, tot de FIA met dat statement kwam vrijdag. Ze zijn echt niet trager dan Racing Point, maar ik denk wel het 3e team. Gaan het zien in Melbourne

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        29 februari 2020 om 22:47

        @tvklarenbosch: Ik denk dat racing point de grote verassing van 2020 gaat worden, hebben de kampioenschap wagen van 2019 in handen.

        Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      1 maart 2020 om 11:37

      @shibby: zijn ze goed in, vooral met fuelflowmeters en signaalkabels…

      Login om te reageren
  2. mrcabdrivert zegt

    29 februari 2020 om 22:14

    Mooi verhaal maar, helaas, voor 99% uit de lucht gegrepen.

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    29 februari 2020 om 23:07

    Mercedes en RBR/ Verstappen en Hamilton gaan het dit jaar met elkaar uitvechten. Het is overduidelijk dat die twee auto’s aan elkaar gewaagd zijn. Denk dat Racing Point in Australië zal strijden met de tweede rijders van Merc en RBR en de Ferrari’s. Niet omdat ze zo’n fantastische auto hebben gemaakt maar omdat het de Merc van vorig jaar is. In de loop van het seizoen zullen ze wat achterop raken in de ontwikkelingsstrijd. Denk dat McLaren een grote stap naar voren zet maar dat ze het zelfde probleem hebben als dat RBR jaren heeft gehad en dat is de desinteresse van Renault. Alpha Tauri zal ook leuk doen in het middenveld dit jaar gok ik.

    Login om te reageren
  4. maferick74 zegt

    1 maart 2020 om 00:11

    Max word wereldkampioen

    Login om te reageren
  5. wif1 zegt

    1 maart 2020 om 00:28

    Mercedes heeft het DAS systeem
    enkele malen actief gebruikt tijdens de test, maar dit was zeker niet tijdens de al best snelle long runs van het team. Wanneer het aanpassen van de toespoor gedurende de race gebruikt gaat worden, zullen ze dit jaar echt alles gaan winnen. De aanpassing van op het eerste oog alleen toespoor heeft, door de ingenieuze waarop de ophanging geconstrueerd is, ook invloed op de rijhoogte en aerodynamica van de auto. Dit brengt samen met het makkelijker managen van de bandenslijtage dermate veel voordeel, dat wanneer anderen teams dit niet kunnen implementeren in hun auto er dit jaar voor plaats 1 en 2 niet veel gevochten gaat worden: kortom weer een saai seizoen.

    Login om te reageren
    • gjvp zegt

      1 maart 2020 om 01:45

      @wif1: dit heeft rbr ook kwa hoogte. Check hoe de auto zakt naarmate er meer stuuruitslag komt

      Login om te reageren
  6. 560pk zegt

    1 maart 2020 om 00:35

    We hoev

    Login om te reageren
  7. 560pk zegt

    1 maart 2020 om 00:39

    Sorry, per ongeluk versturen ingetikt.

    Wat ik zeggen wilde: goed dat jullie de ranglijst voor 2020 alvast opmaken, want er gaan zo goed als geen races komen om de strijd op het circuit te beslechten; Australië gaat misschien nog lukken, daarna heeeel lang niets.

    Login om te reageren
  8. 560pk zegt

    1 maart 2020 om 00:41

    Tenzij we met z’n allen realiseren dat er eigenlijk niet veel meer aan de hand is dan een seizoens griepje en/of verkoudheid, en gewoon, als verstandige mensen, overgaan tot de orde van de dag

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      1 maart 2020 om 00:46

      Stuur anders nog een bericht

      Login om te reageren
    • flow82 zegt

      1 maart 2020 om 07:04

      @560pk: tenzij covid-19 gaat muteren. En dan raakt de ? de ventilator pas echt goed. Het gaat daarom nu niet zozeer om de huidige status van het virus. Het gaat om de besmettelijkheid daarvan en de kans op (dodelijke) mutaties.

      Login om te reageren
      • flow82 zegt

        1 maart 2020 om 07:08

        @flow82: blijkbaar kan je je reactie nog niet wijzigen in de ios-app.

        Kleine toevoeging. In Italië en Duitsland zijn patient-0 nog niet eens gevonden, wat het extreem moeilijk maakt de uitbraak te controleren. Men is daarom terecht bezorgd vanwege de hoge besmettelijkheid van het virus. Je kan nu al zien hoe “makkelijk” het virus zich kan verspreiden. Combineer dat met mutaties van het virus en je hebt vrij snel een onbeheersbare situatie.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          1 maart 2020 om 18:25

          ios app werkt de edit knop bij mij wel, als je hem update dan tenminste.

          Login om te reageren
  9. vonklausenburg zegt

    1 maart 2020 om 01:00

    Mercedes gaat winnen, RBR maakt het ze soms moeilijk en komt op P2. Bij Fezza komt na 3 races LeClerc als eerste coureur en door de frustratie van Vettel missen ze punten waardoor Racing Point dichtbij komt. AlphaTauri rijdt met een RB16 en zal het McLaren als P5 moeilijk maken. Renault heeft een snelle PU maar komt op aero tekort waardoor RIC en OCO vechten om wisselgeld met Alfa Romeo, daarachter zitten Haas en Williams te bakkeleien waarbij die laatste aan het langste eind gaat trekken omdat LAT een enorme groei zal meemaken.

    Honda ziet P1 in 2021 al en zal voor Spa aangeven door te gaan met F1 als Honda RB Racing. Haas krijgt van Gene nog een laatste seizoen om zich te bewijzen waarna het in de verkoop gaat. McLaren en Renault zeggen in Hongarije zich te richten op 2021. RIC zoekt een stoeltje bij een ander team vanwege teleurstelling op teleurstelling. RAI stuurt signalen dat hij gaat stoppen en na Abu Dhabi komt de mededeling dat Schumi Jr naar Alfa gaat.

    Albon doet het prima als tweede viool en krijgt soms een podium cadeau omwille van het verdedigen van VER in andere GP’s (het Bottas-effect).
    VET gaat opzoek naar een ander stoeltje voor 2021 en probeert bij RBR en AT iets te versieren.

    Zoiets. Glazenbol uit.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      1 maart 2020 om 18:28

      Ik geef je voorspelling wel een kans. +1

      Login om te reageren
  10. gjvp zegt

    1 maart 2020 om 01:44

    Mercedes eindigde fier bovenaan? Heb je wel gekeken?

    Login om te reageren
  11. pa045 zegt

    1 maart 2020 om 05:41

    Uit de testen die ik meegekregen heb concludeer ik keihard dat Mercedes een probleem met de PU heeft. De rest is afwachten en hopen dat Max wereldkampioen wordt (dat ga ik in ieder geval hopen)

    Login om te reageren
  12. Richmond zegt

    1 maart 2020 om 09:55

    Ik denk dat McLaren met Racing Point om P4 strijd en aan het einde wint. Alleen een auto kopiëren is niet genoeg, je moet hem ook begrijpen. Plus Duo Stroll en Ocon is kwalitatief minder dan duo Sainz en Norris. Voor de rest kan ik mij best vinden in deze voorspelling.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    1 maart 2020 om 10:29

    Heerlijke luchtfietserij, persoonlijk hoop ik op Mclaren boven Ferrari.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    1 maart 2020 om 10:45

    Op basis van het harde remmen vlak voor de streep door Verstappen ga ik er vanuit dat de auto van Redbull nog niet echt heeft laten zien hoe snel deze is. Ik verwacht dat Bottas vaak het onderspit zal delven tegenover Max en dat de 1e plekken vooral naar Max en Lewis gaan. Ferrari snapt het pakket nog niet genoeg dus die doen de eerste paar races niet echt mee.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 maart 2020 om 12:11

      @w0o0dy: hetzelfde kan gezegd worden over Ferrari en Mercedes. Niemand gaat tijdens de tests laten zien hoe snel ze zijn. Wel kun je letten op hoe de auto’s zich gedragen in de bochten en dat geeft een indruk van de stabiliteit. Daar wordt door experts op andere sites op gelet.

      Login om te reageren
  15. autopetje zegt

    1 maart 2020 om 11:36

    Ik denk dat Corona het van Heineken gaat winnen. M.a.w. Met de snelheid van de ontwikkelingen omtrent dit virus zie ik dat er dit jaar helemaal geen races worden gereden. Ten eerste vallen er een aantal Italiaanse teams af waardoor het speelveld te klein word. En ten tweede vallen er heel veel races weg waardoor het niet de moeite waard is om de rest van de races wel te rijden. “If you drive, never drink.” Ik denk dat het “ if you’re sick never drive “ gaat worden.

    Login om te reageren
  16. jcjc zegt

    1 maart 2020 om 12:14

    Het zou me niets verbazen als Ferrari een ‘Mercje’ doet. Zandzakken, onder de radar blijven en stiekem heel wat snelheid in de rechterschoen hebben.

    Login om te reageren
  17. 87sandyd zegt

    1 maart 2020 om 14:55

    Het enige wat ik echt hoop is dat Renault weer compleet door de mand valt. Wat vind ik die Abiteboul een zielig figuur zeg…

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      1 maart 2020 om 18:02

      @87sandyd: dit ja, en Ocon erbij

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        1 maart 2020 om 21:20

        @beetec: Die gast komt echt over als een mega hielenlikker…

        Login om te reageren
  18. ericd zegt

    1 maart 2020 om 16:47

    Sjittes, Ham weer F1 kampioen doordat Merc superieur is. M.a.w. Max mag blij zijn als ie Bottas passeert.

    Login om te reageren
  19. rickthestig zegt

    1 maart 2020 om 23:32

    Max en Hamilton vechten bom de titel. Doordat Albon nog niet optimaal presteert wordt RB het Tweede team. Ferrari is een beetje het Red Bull van de afgelopen jaren en eindigt als derde. Het middenveld zit nog dichter op elkaar. Racing point begint sterk maar zwakt af. Dankzij Stroll jr zullen zij plek 4 moeten afstaan aan Renault. Riccardo is wel duidelijk de betere dan Ocon (wens is de vader van de gedachte). McLaren volgt kort daarop op de 6e plek. Alpha Tauri wordt 7e, Alfa Romeo 8e, Haas 9e en Williams 10e doordat Latifi geen punten haalt. Russell wordt de doorbraak van het seizoen door regelmatig voor de beide Haas bolides en Alfa’s te finishen. Doordat er weinig auto’s stuk gaan levert dit slechts een handvol punten op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North