Kies maar: Jaguar MK II 3.8 of BMW M5 (E28)

Auteur: , 143 Reacties

Twee powersedan's, beide met een dikke zes in lijn en achterwielaandrijving, maar verder compleet verschillend. Wat wordt het, klassieke Britse klasse of heerlijke ingetogen Duitse power?

Kies maar!

Onlangs maakten we een overzichtje met 10 klassieke powersedans. Dat hadden er volgens vele van jullie tenminste 11 moet zijn. Van alle suggesties die in de comments voorbij kwamen, was de Jaguar MK II toch wel de meest voorkomende. Om het goed te maken laten we die bij deze opdraven voor een direct vergelijk met een andere powersedan. Ook de eerste BMW M5 kwam een aantal keer in de comments voorbij, maar is wat mij betreft nog niet klassiek genoeg. Daarnaast kreeg zijn voorvader, de M535i (E12) wél een plekje in de lijst. Als een spirituele voorvader van de vele Duitse powersedan’s en andere M-, RS- en AMG-modellen is de eerste M5 echter een mooie en geduchte tegenstrever voor de Jag.

Jaguar MK II 3.8

Jaguar MK II

De naam MK (Mark) II suggereert dat er ook een Jaguar MK I was, en dat klopt. Deze zag in 1955 het licht als kleiner alternatief voor de gigantische MK VII. Eerst met een kleine 2,4 l6, later ook met het bekende 3442 cc-grote blok dat ook dienst deed in de XK120/140, de Le Mans-winnende C- en D-type en later ook de XK150 en E-type. Eind 1959 komt Jaguar met de sterk gelijkende MK II, al heeft deze een 18 procent groter glasoppervlak en dat doet de auto een stuk moderner en eleganter voorkomen. Daarnaast komt er ook een tot 3,8 liter opgeboorde zes-in-lijn beschikbaar.

Dit blok levert een voor die tijd gigantisch vermogen van 223 pk, goed voor 0-100 in 8,5 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. En dat voor vijf inzittenden! Het is niet voor niks dat de Jaguar MK II 3.8 populair wordt onder bankrovers. De politie zit aanvankelijk met de handen in het haar, maar bedenkt al snel de ideale oplossing: ze gaan zelf ook met de MK II 3.8 rijden. Tot op de dag van vandaag spreekt de MK II tot de verbeelding, zelfs (of misschien vooral) bij Jaguar-designer Ian Callum.

BMW M5 E28

BMW M5 (E28)

Het verhaal van de BMW M5 (E28) begint zoals gezegd bij de M535i. Deze heeft een 3.5-liter zes-in-lijn uit de 635 CSI onder de kap, goed voor 218 pk. Het onderstel wordt uitgebreid door BMW Motorsport onder handen genomen en het resultaat is een bloedsnelle sedan. De M535i komt in 1979 op de markt, maar verdwijnt al na twee jaar weer uit de prijslijst. De E12 wordt in 1981 namelijk opgevolgd door een ‘nieuwe’ 5-serie: de E28. Dit is een flink gemoderniseerde E12, wat het makkelijk maakt om het onderstel van de M535i als basis voor de eerste M5 te gebruiken.

Ditmaal komt er wel een écht Motorsportblok in de 5 Serie te hangen, in de basis hetzelfde blok dat ook in de M1 en M635CSi ligt. Dankzij zijn 286 stampende Duitse paarden, is de M5 op dat moment de snelste sedan ter wereld. De topsnelheid ligt op 245 km/u, in 6,5 seconden zit je op de 100 km/u. Het uiterlijk is zeer ingetogen, met als duidelijkste herkenningspunt de zwarte kunststof spoiler, met meegespoten bovendeel. En -als de koper dat wilde tenminste- behoorlijk discrete M5-logo’s. Menig Porsche of Ferrari zal zich destijds verslikt hebben in deze Duitse powersedan.

Maar welke wordt het?

Aan jullie nu de moeilijke taak om te kiezen, you can’t have it all. Wordt het de gedistingeerde Jag of de iconische BMW?




143 reacties

Sjonnie of James……..James dan maar..

(OVVS)
@norge: James, of course!!

Wat houdt dat (OVVS) in??
@406_v6: Onder
Voorbehoud
Van
Spelling of schrijf fouten…
@norge: haha, heerlijk! Ik vrees dat ik dat ook onder elk bericht moet plaatsen.
@dutchdriftking: of DASGN*

* Dood Aan Spelling- en Grammatica Nazi’s
@e1000bmw523i: Ja, want waarom zou je ook correct nederlands willen schrijven?
@g40freak: Daar gaat het niet om, wordt alleen doods irritant wanneer de plusjes jagers die zelf niks te melden hebben elke discussie moeten afbreken en populair willen doen over een t of dt….Tuurlijk weet ik de regels wel, maar een foutje tijdens het typen of in het volle vuur van een discussie wil er wel eens wat door heen glippen.
Maar ik zal altijd proberen om zo correct mogelijk te schrijven met mijn dertig jaar geleden geleerde grammatica.
Trouwens, als het zo belangrijk voor je is……nederlands schrijf je met een hoofdletter N.
(OVVS) Natuurlijk….
@g40freak: die woordjes is moeilijk weetje, ik zweer ouwe….
@norge: is het dan niet OVVSS…?
@norge: Aangezien je je (OVVS) onder deze bent vergeten: schrijffouten is een goede samenstelling.
@norge:
Sjonnie, altijd en eeuwig Sjonnie
Voor mij is de Sjonnie M5 de BMW der BMW’s hiermee deejen ze wat ze zeijen : Freude am fahren
Net een klein tikkie ruiger dat de gewone 5 serie en praktisch niemand zag het.
En dat vond ik het mooiste van deM5

De Jaaaag Mk II is altijd goed, alleen ze worden zo veramppenneerd, te vaak zie over-gerestaureerde MK II, te vaak ‘British Racing Green terwijl voor mezelf de zilver grijze metallic, de gunmetal brons kleurige of een lichtblauwe metallic hem beter staat.
En dan altijd spaak wielen terwijl mooie standaard wielen hem mooi staan
Wat je wel moet hebben op een Mk II zijn de achterspatbord randen van Coombs. een tuner uit die tijd
En voor mij past een automaat prima bij de ‘three point four’ engine evenals een schuifdak

Maar diep in mijn hart, is het toch de M5 en dat terwijl ik vind dat BMW zijn charme is verloren, misschien juist daar wel om, de M5

Jag’s hebben het nog steeds, BMW’s zijn het kwijt geraakt, te perfect te dit te dat, maar niet meer dat beetje ruige.
En dat, dat heeft niets met PK’s te maken, maar met karakter.
@desjonnies: Je hebt weer eens gelijk…..Maar de de kat is zo mooi…








(OVVS)
@desjonnies: niet verder vertellen maar zelfs ik laat deze M5 mijn beoordelingsvermogen aantasten… De Jag is een echte klassieker en dus al stervensduur maar deze E28 M5 zal over 10 jaar waarschijnlijk net zo zeldzaam prijzig en nog steeds gaaf zijn.
Laat mij maar lekker cruisen in de Jag!
Jag
Jag. Of toch de bmw, hmm moeilijk
Bmw
Jaguar .. Met hakken over de sloot ..
Vreemde vergelijking
@maarten020:
Sorry dan snap je ‘het’ niet.
@desjonnies: hahahaha..neej, dat zal het inderdaad zijn
Doe mij de BMW maar. Ik heb laatst zo’n Jaaag gezien en ik moet bekennen dat ik ‘m niet mooi vind. Er klopt voor mijn gevoel iets niet aan die auto.

De BMW is een totaal andere auto en spreekt me door het vierkantere design meer aan.
@ej20g:

Google eens Coombs Mk II en je ziet wat er aan de gewone niet klopt, de te zware achterscherm randen !
@desjonnies: beter inderdaad. Maar ik vind ‘m dan nog steeds niet mooi. Ik kan om eerlijk te zijn ook niet precies vertellen wat ik niet mooi vind. Auto’s met veel rondingen vind ik meestal toch minder mooi, ik ben meer van de hoekige ontwerpen.
BMW. Sowieso.
De Jag natuurlijk. Laat ik hem ombouwen in ian callum style. Duh
100x de Jag. Een van mijn all time favorite cars. Wat een schoonheid. En net modern genoeg om als daily te gebruiken. Prachtige auto’s. Komt er zeker nog 1 van hier.
@E34M5Touring: waarom moet een klassieker toch altijd als daily ingezet kunnen worden? Dat is zó’n foute leus van beunhaas oldtimerhandelaren uit de tijd van de mrb vrijstelling om maar knaken-schrapers aan te trekken..
@parker: dag “parker”, ik mag jou niet, ik weet niet wie er achter het pseudoniem zit, en dat zou zo een geweldige vent kunnen zijn. maar het pseudoniem “parker” vind ik een arrogante kwal. ook al zie ik er vaak de humor van in.

ach, waarschijnlijk vind je mij een pauper, een knakenschraper. hoe je t ook wilt noemen. maakt ook niet uit, zo werkt het internet.

maar hiermee vertel je toch wel een aan waarheid grenzend verhaal.
tuurlijk, zon jag is gemaakt om in te rijden. maar rijd alsjeblieft als daily gewoon fijn een zoveelste 1.4tsi of 2.2crd op.
@parker: Waar… zo waar..
Helaas is mijn semi-klassieker een dailey, ik ga hem helemaal oprijden vette pech voor de volgende generatie die niet van mijn auto zullen kunnen genieten!
Lastig. Ik ben een groot liefhebber van Britse auto’s, blind zou ik dus voor de Jaguar kiezen. Maar vanuit een praktisch oogpunt lijkt de BMW een betere keus omdat ik denk dat die beter als dagelijkse auto in te zetten is.

Uiteindelijk zou het voor mij toch de Jaguar worden, dat ie niet altijd even goed meewerkt geeft ie waarschijnlijk makkelijk terug.
De M5 natuurlijk.
Zonder enige twijfel de handgebouwde M5 bitte. Mit bratwurst und bitte ein Bit sticker….
M5 all the way
E28! De papa van alle hypersedans van tegenwoordig, schijnt heerlijk te rijden; Chris Harris heeft er een video van gemaakt https://www.youtube.com/watch?v=FzOPR7STqrQ
@SCscreamGT2: Papa? Hou op
De Jagaur “Jackpot” MKII natuurlijk! Beeldschoon. Ik kan weinig sedans noemen die eigenlijk mooier zijn. Ja, de Jaguar XJ Series I ;-)

Maar er is ook zoiets als een Daimler 250. Een Jaguar MK2, maar dan met een V8. Een 2.5 Hemi. Best klinkende V8 ooit. Voor altijd zeg maar.
https://www.youtube.com/watch?v=Hk18q47RATI

Is er iemand met kennis van zaken over de Daimler 250/Jaguar MK2? Ik meende namelijk dat de Daimler eigenlijk beter (motor, handeling,) was dan de Jaguar met 6-lijn…
@Rob:
Dat moest dus geen reply zijn…, maar goed: het staat er nu al ;-)
De MkII is een van de stijlvolste auto’s aller tijden. Samen met de XJ en E-Type de meest iconische Jag. De Jaguar is met elke motor in elke uitvoering een heerlijkheid op wielen. Dus de keuze is heel, heel erg makkelijk:

De BMW M5. De soberheid spreekt mij veel meer aan. Daarbij is de MkII wel heel erg een klassieke auto, de M5 is een stuk moderner, zonder te nieuw te zijn. Waar de latere M5’s fouter en zwaarder werden, is deze heel erg simpel. 286pk uit een zes in lijn, handbak, achterwielaandrijving, heerlijk overzichtelijk (dunne raamstijlen) en ik kan geen nee zeggen tegen een mooie Sharknose. Daarbij zijn de prestaties van de E28 nog steeds bovengemiddeld. En natuurlijk BBS velgen.

gtwillem gaat nu maar even op AutoScout kijken wat ze er tegenwoordig voor vragen…
@gtwillem: Mocht je er 1 vinden, geef ff een gil. Ik ga op mobile.de kijken…
@e1000bmw523i: eentje in Californië. 273.000km. Zwart. Voor 17.000 euro.

En een zilveren met 152.000km, ook in Californië. En die moet 75.000 euro opbrengen. Zilver met donkergrijze 850CSI velgen.

Beetje breed spectrum met niets er tussen. De E34 is wel voldoende te vinden. Voor 18 mille staat er een hele mooie ’90-er, originele 3.6 met die turbine velgen, net zoals in Ronin.
@gtwillem: huh, volgens mij zie ik er bij
bmwtouringkopen.nl
een goedkopere.
@e1000bmw523i: klopt, ik zie hem ook. Is wel iets minder mooi, maar misschien wel een betere optie als je er daadwerkelijk ook mee gaat rijden… Dat is het nadeel van die schitterend perfecte youngtimers, het is bijna gewoon zonde om er mee re rijden.
@gtwillem: yup, maar dat is goed. Dan is het daily (ahum) en projectje in één…
@gtwillem: Deze is ook wel wat. Ff de knippers voor of units achter vervangen zodat het 1 geheel is…
@e1000bmw523i: hahaha, kan ik me ook kapot aan ergeren: of voor en achter geel, of niet.

Die kleur is wel helemaal goed, trouwens!
@gtwillem: helemaal mee eens, kon het zelf niet beter verwoorden.
@gtwillem: Ben ik ook aan het doen. En Stiekem kijk ik ook nog even voor de e39, blijft ook zo`n topper! En als we het toch over BMW`s hebben, heel graag een 850CSI, zo nog even kijken of ze in Duitsland nog een leuke hebben staan. En dan meteen nog even kijken voor een e38 7 serie, voor je het weet is de avond weer voorbij…..
@dutchdriftking: de E39 M5 vind ik te zwaar. Hij is wel mooi, dat wel…
@e1000bmw523i: te zwaar…
heb zelf een e36 gehad en nu een e28 en snap daarmee wel waar je vandaan komt. rijd nu al een aardig tijdje dagelijks een e39. en is toch wel een heerlijke auto hoor.
met juiste bandenkeuze is hij ontzettend in balans, en stuurt retestrak. heb best veel auto’s gereden (ook nieuwere) maar er zijn er maar weinig die comfort en rijdplezier zo goed combineren.

nu heb ik die Jag ook een paar dagen gereden voor een bruiloft, en dat is een ervaring.
maar ik zou m niet als daily willen gebruiken, dat kan met een e28 prima.
@dutchdriftking: mijn mening: V12 alleen met automaat (en Steptronic)…
@e1000bmw523i: CSI met handbak, daar droom ik dan weer van….
@dutchdriftking: helemaal mee eens! Met die heerlijke 6 bak. Die steptronic bakken zijn echt nog ouderwetse automaatbakken die ook nog net zo traag zijn en net zoveel zuipen
@e1000bmw523i: groot gelijk. Past veel beter bij het karakter. Wel grappig dat de zes in lijns bijna niet onder deden qua vermogen in vergelijking met de V12’s. Pas bij de 760i kreeg de V12 echt lekker vermogen (445pk).
@dutchdriftking: de 850CSI is een beetje een tegenstrijdige auto. Veel te zwaar om lekker sportief te zijn. Een 850iA is de betere cruiser, maar ja, dat doet de R129 SL500 nog beter. En de SL600 zijn flink sneller. Dus in plaats van een 850CSI zou ik iets veel beters adviseren: een van de allerlaatste Porsches 928 GTS met handbak. Geweldige auto, een 928 GT of 928 S4 met handbak is ook fantastisch. Rijdt vele malen beter, strakker, sneller en net zo comfortabel. Zwaar onderschatte auto.

De E39 kun je bijna niet onderschatten, een van de beste auto’s aller tijden. Er is niets wat die auto niet goed doet. Ja, beenruimte achterin is minder. That’s it. Die zie ik nog wel in prijs stijgen over een paar jaar. De E60 M5 heeft die fantastische motor, maar ergens is het een hondslelijke auto die niet mooi oud word, en er zitten veel te veel nadelen aan (kleine benzine tank, vervelende transmissie, te veel elektronica, populair bij tjappies).
@gtwillem: voor het cruisen in een 850csi maakt het niet uit dat het een handbak hij trekt het toch wel in elke versnelling. Geweldige ervaring. En zoveel zwaarder als een e39 M5 is een 850csi ook niet. En de mercedes is vast beter/sneller enz. Maar dat maakt de BMW fan in mij niet uit. Want voor mij is de BMW sowieso de betere
@undifined1: een 850 CSI is volgens mij bijna 250kg zwaarder dan de E39 M5. En minder vermogen.

En die handbak van de 850CSI is geen topper. Veel te lange slagen, zeer hakerig, zware kopeling en vage bediening. De handbak van de E39 M5 is zoveel beter. De automaat is langzamer, ja, maar hij schakelt boterzacht. Past veel beter bij het karakter.
@gtwillem: Ach ik wil gewoon altijd de topper van het model. Dus bij de 8 serie de CSI, als ik een blokje om mag met een 840 ben ik waarschijnlijk ook al verliefd. Een SL600 is ook een topper. Heb je toevallig het filmpje van Harry`s garage er over al gezien? Echt een top apparaat. Dit zijn in mijn ogen gewoon top GT`s, me vriendin noemt het kamperbakken, maar ik vind ze fantastisch. Voor het betere stuurwerk kan je inderdaad beter iets anders kiezen. Een MX5 bijvoorbeeld….
@dutchdriftking: de toppers zijn helaas niet altijd de beste uit de range. En daar kun je dus je voordeel mee doen, een 850iA is een stuk betaalbaarder dan een 850CSI. En als je dan toch de topper wilt hebben uit de 8-serie range, ga voor de BMW-Alpina B12 Coupe 6.0 Steptronic E-Kat. Heb je én meer vermogen en die heerlijke automaat. En het rijdt ook veel comfortabeler dan een 850CSI.
@gtwillem: Keuzes keuzes… Ik ben er net achter gekomen dat er van de eerste generatie SL ook een SL73AMG is. Dat ding heeft een Zonda blok. Een SL500 mag dan al geweldig zijn, ik ga dan toch dromen van de 73…..
@dutchdriftking: er zijn er diverse geweest. Van de R129 was er een SL55 AMG (354pk), SL60 AMG (381pk), SL70 AMG (500pk) en SL73 AMG (525pk). Allemaal wel zeldzaamheden, van geen een werd er meer dan 100 van gebouwd.

De Zonda is geleverd met de 6.0 non-AMG (394pk), de 7.0 AMG en dus die 7.3 AMG. En later de 6.0 HWA-AMG uit de CLK-GTR.
@gtwillem: Klopt. Maar als je naar de prijzen gaat kijken ben je met een “gewone” SL600 waarschijnlijk het beste af. Maarja, rupsje nooit genoeg he…..
@dutchdriftking: Sl70 is zeldzamer dan een sl73. Van de 73 zijn er 85 gemaakt en de sl70 nog minder. Ik heb laatst nog op het punt gestaan op m’n ouwe merc eruit te de doen in ruil voor de sl70 (stond er een te koop in Alkmaar) maar toch niet gedaan
@henkhupelschoten: Wat voor benz wou je in ruilen dan?
@dutchdriftking: 280 SE 4.5 V8 (usa)
@henkhupelschoten: Ik kan me voorstellen dat je zelfs voor een SL70 geen afscheid wil nemen van zo`n beauty. Zuinig op zijn.
@gtwillem: je kunt ook de 850Ci met de 5,4l 12-pitter nemen (zoals bijv. die bij Douwe staat). 326pk is meer dan voldoende. Het zijn vooral koppelbeesten hè…
@e1000bmw523i: dat zijn de mooiste. Een hele late 850CiA met de 5.4 motor. Er staan er nu twee van in Nederland.

Persoonlijk zou ik een wat latere 840CiA (4.4 voor meer koppel) zoeken met behoorlijk wat kilometers op de klok. Een 4.4 V8 is ook niet zuinig, maar zo’n V12 is wel erg desastreus. Beetje sobere en originele uitvoering. Uiterlijk mag best ‘geleefd’ zijn, zolang ie technisch maar hard is. Voor 15k heb je een mooie waar je nog mee durft te rijden!
Leuke Jag, maar die M5 zou met mij mee naar huis gaan.
De Jaguar raakt je right in tha feelz, maar als rijdende auto toch liever de M5.
Gewoon heel simpel de Jaagg mag in de garage staan om voor de zondag leuke ritjes mee te maken, maar de M5 moet toch echt aan de bak!

Zie ook de reactie van gtwillem idd!
Absoluut de BMW ondanks het feit dat de Jag er 10x beter uit ziet.
M5 natuurlijk !
Je goedmakertje is geaccepteerd, @dizono, maar moest je er nu werkelijk zo’n @#$%! keuze van maken?!

Beiden zijn trouwens beeldig in deze kleuren rood. En dat terwijl ik een voorliefde voor blauw (metallic) heb…
De jag natuurlijk, alleen wel even in racing green laten spuiten.
Lijn in 2, sedan en achterwielaandrijving? Mercedes-Benz 250SE w108!
@henkhupelschoten: De 250 is niet de snelste inderdaad maar wel heel erg stijlvol maar wat denken jullie van de Mercedes w124 3.6? Kan alleen effe niet op de juiste benaming komen
@dizono: Moet het echt lijn in 6 zijn? De Alfa Romeo Alfa 6 zou hier mooi tussen passen met z’n 2.0 en 2.5 V6
@henkhupelschoten: als je dan toch een 6inline in een stijlvolle auto wilt. De W112. Mooiste auto ooit gemaakt vind ik.

Ik ben dan ook lichtelijk jaloers op jou bolide. Die is toch een beetje vergelijkbaar…
@lekbak: Ahaaa de welbekende heckflosse! Schitterende wagen inderdaad! Opzich voor die tijd al een revolutionair design en toch een lekker beetje Amerikaans er door heen maar toch zo Duits. Ik hou ervan. Foto’s van mijn merc volgen heel snel! Ga hem morgen of overmorgen schoonmaken!
@henkhupelschoten: dat was de E36 AMG. Zeldzame auto’s.
@gtwillem: natuurlijk! stom van me! wat zouden we toch zonder jouw moeten, is een baantje bij autoblog niet iets?
Ik weet ik ben mss eentonig, maar zo’n oudere M5 ook een redelijke/goede ahw trekker (heb een caravan van 1200 kg maar ambieer er een van 1800 kg “volgewicht”?
@spidermann: een caravan achter een klassieke M5? Doe es normaal…
@spidermann: BMW weigerde om ze met trekhaak te leveren. Ze hebben dan ook geen trekgewicht op kenteken
Zeker M5!
Kiezen? Allebei graag
Jaguar is te oud voor mij. Ik ben een sucker voor de jaren 70 tot 90 dus de M5. Bovendien ben ik liever Sjonnie dan James.

Mijn broer heeft een 520i automaat. Zuipt als een raket en snel is het niet met de 2liter 6in lijn maar het rijd ongelooflijk lekker.
Ik laat de Jaaaaag vandaag over aan inspector Morse en ga voor de M5.
M5 uiteraard. De Jag is van te ver voor mijn tijd om me echt enthousiast te maken. Ik ben gek op bijna alles wat in de jaren 80/90 is gemaakt, dus dan valt zo`n klassieker gewoon af….
E28. Anytime.
Jag!
The grandaddy off the sportssaloon.

De mkII dus, snelgenoeg, bakken met stijl en van een niet meer overtroffen schoonheid.

OVVS….
De MK II, met een XK120 ernaast.
En wat staat dat rood toch mooi op de M5!
Mag t ook beide?
E28 M5
Makkelijke keus, de Jaguar.

Vroegah, toen ik nog een klein jongetje was ging ik elke zaterdag gras maaien bij de hele buurt zodat ik autoboekjes kon kopen. Vaak haalde ik dan een classic trader en ging ik fantaseren over de auto’s die daar in stonden. De Jaguar was altijd een van de favorieten. Jammer dat het bijna onmogelijk is voor een hobbyist om die dingen te restaureren. Zou het graag een keer doen.
Voor de fans van de M5… Een video van de M6

https://youtu.be/hga2cSnysLA
E28!!!
Eigenlijk allebei, ken ze allebei redelijk uit de praktijk. Echt totáál verschillend qua karakter maar puur voor het rijden de BMW, beter weggedrag, feller, stuurt directer en leuker motorgeluid. Met de Jag zou ik juist lekker willen cruisen door de bergen, mooier interieur, comfortabel geveerd, wollig stuurgedrag, stil. Als ik echt móet kiezen dan toch de BMW en dan full options uiteraard.
De Jag natuurlijk!

Ooit zal er een MKII komen. Alleen al die geweldige neus, die ietwat nuffig de wereld inkijkt. En met een interieur om van te watertanden met dat prachtige houtwerk. Om nog maar te zwijgen van de spaakvelgen met die ballonbanden. Voorlopig moet ik me maar behelpen met mijn S-type, die een moderne interpretatie van de MKII is, maar het met afstand af moet leggen tegen zijn voorganger als het op schoonheid aankomt.
De e28 natuurlijk! Ze zijn alleen behoorlijk zeldzaam 588 van gemaakt en er zijn er 18 in NL geregisteerd en volgens mij nog ongeveer 7 met geldige apk
M5.
Jag
Beide!! De M5 voor door de weeks en de Jag voor de weekeinden! OK, dat is niet kiezen maar tussen deze twee kàn je als petrolhead gewoon niet kiezen :P
Even voor het verschil in achterscherm-randen op de MK II – ik weet het ik ben een zijkert, maar dit is de Coombs uitvoering :

http://pristine-classics.com/wp-content/uploads/2012/10/IMG_3999.jpg

en dit de standaard Jaguar uitvoering :

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Jaguar_MK2_-_02.jpg
@desjonnies: Die standaard MK2, heb ik nog nooit gezien, misschien is dat de MK1?
Ofwel ik zie alleen maar Coomb,s Jags Mark two,s.
@desjonnies: Ik zie geen verschil op de achter wielkasten na?
@henkhupelschoten:
Daar gaat het juist om, Coombs monteerde die randjes die de hele wagen lichter doen lijken
Hoezeer ik ook houd van de oudere BMW’s, die Jag is toch echt het lekkerst! Wat een wagen!
M5.

Zoonlief kocht als eerste auto een M5 lookalike 520i, origineel shadowline. De bofkont

http://s1380.photobucket.com/user/andyfoto33/library/E28?sort=3&page=1
Er is trouwens aardig wat gerotzooid met die MK II’s, 2.4’s omgebouwd naar 3.8’s of 2.4’s die als 3.8 verkocht werden.
Dan is er de Daimler V8, die dezelfde carrosserie als de MK II gebruikt alleen met een kleine V8 in het vooronder van 2.5 liter die nota bene beter stuurt dan de Jag omdat de motor veel lichter is en meer naar achteren ligt.
Geloof het of niet, er zijn mensen met open ogen ingetuind en in een Daimler ‘gehangen’ die uiterlijk was omgekat naar een Jaguar.

En dan is er de ‘opvolger’ van de MK II, eigenlijk krek dezelfde wagen alleen als uitloopmodel wat soberder uitgevoerd en die heetten de 240 en de 340 Jags; deze zijn weer herkenbaar aan dunnere bumpers.

De Amerikaanse uitvoering hebben GEEN mistlampen maar twee kleine grilles daar zitten als ornamenten en ik heb uilskuikens gezien die deze ornamenten lieten zitten en er een paar mistlampen opschroefden; deze mistlampen zijn gewoon verkrijgbaar.

Al met al een vrij linke wagen om te kopen, een moeilijke wagen om te restaureren en ik vind het geen fijne wagen om mee te rijden

Een DS stuurt gewoon weel prettiger, al is een goed afgestelde 3.4 of 3.8 wel een snelle rakker !

Voor die tijd en Brits?
Een Rover 3500 P5B

Hier een 240 – 340 serie met de dunne bumpers:
http://globalcarslist.com/data_images/models/jaguar-240/jaguar-240-14.jpg

Een Daimler V8 : Mooie kleur !
http://www.simoncars.co.uk/daimler/slides/ac_Daimler%202%C2%BDlitre%20V8%20head.jpg

Een Amerikaanse Mk II met de grilles ipv mistlampen :
http://www.conceptcarz.com/images/Jaguar/60-Jaguar-MKII_DV-08_RMH_s02.jpg
@desjonnies: Geloof het of niet, maar van de 240/340 serie, bestaat er ook weer een serie 1 of 2 van, zoek de verschillen,
De plaatjes heb ik niet ik wordt moe van het zoeken.
@csx3000:
Ik ben geen expert, heb meegelopen met vrienden die ze destijds uit Engeland haalden toen de Mk II nog geen drie tot vierduizend Guldens kostten, en veel geleerd van hen.

De laatste 240/340’s hadden geloof ik vinyl bekleding en waren uitgekleed tot het niveau van de Engelse politie om ze te slijten maar dat weet ik niet zeker.
M6
@noah_deheer: typefoutje bedoele natuurlijk m5
@noah_deheer: Ja,ja, of M4..
Morgen naar een eindexamen gala met een Mk II, ik ben benieuwd !
@aventadorrr: Een paar tips:
Neem voldoende olie mee,
Neem een boek van Haynes mee.
Neem een abonnement op de ANWB, en als laatste tip neem een jaguar monteur mee.
@csx3000: haha goede tips. Scheelt dat het een netjes gerestaureerd exemplaar is. Er is een oude Ferrari aanwezig als backup, maar of dat nou zo’n betrouwbaarheidswonder is….
@csx3000:
Overdrijf toch niet, dit is van vóór British Leyland!
Zonder twijfel de BMW M5 e28.
De M5 zie ik nooit in het dagelijkse verkeer, de Jaguar zie ik geregeld.
Dus voor mij de M5,
Toch is het vreemd de BMW is veel degelijker dan die Britse rommelbak.
@csx3000: ligt aan het aantal geproduceerde exemplaren. De E28 M5 is best zeldzaam. Ongeveer 177 exemplaren voor de UK en om en nabij 588 voor de rest van de wereld. Van de Jaguar MkII (hele modelserie) zijn er veel meer gebouwd.
Ik zou voor de jag gaan, of de e34 m5. Maar de e28 m5 is me wat te beroerd, doodskist op wielen. Prachtige motor maar een chassis dat nog niet helemaal met de tijd mee was.
De BMW!
Doe maar M5, lekker cruisen als ik wil en af en toe ook nog even lekker racen en genieten van de 6 cilinder, de Jag kom ik wel op terug als ik 65 ben ofzo!
De BMW. Die Jag is steeds minder interesse in, alleen bij babyboomerts nog..
E28 m5!
Euh dan maar Sjonnnie zn M5 blok maakt een hoop goed
De Jag maar dan in ’t zwart. Old school gangsta :p
@fep739: Voor mij ook de Jaguar, maar dan in Inspector Morse rood. “For god’s sake Lewis!”
M5, nog een echte rijders auto!
@drivingpleasure: weet niet of je wel is met zo’n MKII gereden hebt, maar die vervult die rol ook wel hoor!

gut, moeilijke keuze dit.. als u het niet erg vind, kies ik even niks. binnenkort maar eens kijken of ik een stukje in de jag kan sturen.
Ik vind het eerlijk gezegd maar een domme vergelijking… Ik was een paar maanden terug aan het kijken om een E28 M5 te kopen, uiteindelijk heb ik iets net wat exclusiever gekocht (een Rover SD1 Vitesse). Maar de Jaguar MK2 vind ik qua gebruik helemaal geen alternatief voor deze wagens, hoewel ik hem wel prachtig vind!
@fanatic:
De vergelijking is meer overdrachtelijk bedoeld, het gaat om de idee achter beide wagens, de filosofie ; de Mk II was eigenlijk de eerste snelle sedan die betaalbaar was maar toch een toefje exclusief.
De M5 voldoet aan precies dezelfde eisen, met de Jag reed je in zijn tijd een Healey 3 liter aan flarden, bij wijze van spreken dan, de M5 deed dat met een 911 ‘gewone’ Porsche

Ik vrees binnen afzienbare tijd eigenaar te worden van een SD VandenPlas uit ’84 van de eerste eigenaar, mijn Buuv van 86 jaar oud.
Ze begon er laatst over omdat ik het ding vaak eventjes naloop qua water olie enzovoorts.
En de SD1 soms uitlaat met mooi weer, schuifdak open en rustig gaan.

Lekkere wagens !
@desjonnies:
Ik neem aan dat de reden dan wat minder fraai is, aangezien de eigenaresse inmiddels op gevorderde leeftijd is, maar je hebt er wel een prachtige auto aan. Niets dan bewondering voor de schoonheid van de SD1.
Jaaaaag!
Jaguar voor mij
MAM!!! MAAAAAAM!!!!! Kom!! Je moet met me meekomen! Dit moet je zien! Kom nou! En m’n moeder wist weer eens hoe laat het was.
Na school weer eens de stad doorgefietst op zoek naar mooie auto’s. En tsjonge, jonge, wat had ik daar weer eens iets moois gevonden.
Ik was ’n jaar of 12, stapelgek op auto’s en dat wisten ze thuis maar al te goed. Moeder ging dan ook altijd mee kijken. Anders kreeg ze toch geen rust. Ze trok haar jas aan en kwam mee.
En daar stond hij dan! Een Mark II 3.8, Racing green met bruine lederen bekleding. Wat een prachtig “ding”! Met echte spaakwielen! De vingertjes gleden over de uitstulpingen van de stadlichtjes op de spatborden en over de chroomstripjes boven de koplampen. Natuurlijk kreeg de jaguar op de motorkap ook een aai. En daarna stond ik me te vergapen aan al dat moois waar ik niet bij kon. Het prachtige hout van het dashboard, dat doorgetrokken was in de randen aan de ramen en de middenstijlen van de deuren. De schitterende afwerking van de handeltjes, waarmee je de tochtraampjes van de voor- en achterdeuren kon openzetten. Kortom: Prachtig! Schitterend! Beautiful! En hard dat’ie kon! Er stond wel 240 op de “teller”!. Het was en is mijn droom!
Vele jaren later reed ik een BMW 520i E28 en nog later 2 keer een 524td E28 als “fiets van de zaak”. Wat een heerlijke herinneringen heb ik aan die auto’s! Zalige Autobahn-jakkeraars. In die tijd snel genoeg voor me om praktisch alles bij te kunnen houden.
Natuurlijk keek ik met een scheef oog naar de nog snellere types, maar ik was zeer tevreden.
En nu komt @dizono met de onmogelijke opgave om uit één van die auto’s te kiezen en nog wel uit snelste versies! Beste man! Dat kan ik niet! ABSOLUUT ONMOGELIJK!!
En daarom droom ik maar verder van mijn (helaas) verkochte Volvo 960 GL 2.5 Stockholm. Ook dat was auto waar ik ontzettend veel van hield en waarin ik graag droomde van het bezit van òf een Mark II 3.8 òf een BMW M5 E28.
Allebei prachtig!
Mijn pa reed nog een tijd een MK2 mét die dikke zes in lijn, was echt een heerlijke wagen. Zonde dat die weg ging, was een mooi grijs exemplaar, volledig origineel en een doodzonde om te verkopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).