• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Pagani Zonda GR of Saleen S7R

Auteur: Author, gepost 27 december 2015 om 16:04 – 32 Reacties

Kies maar: Pagani Zonda GR of Saleen S7R


Twee hete racebeesten, al heeft de één meer tijd gehad om zich te bewijzen dan de ander.

Pagani Zonda GR

De Zonda is een lieveling van AB, dat durven we wel te stellen. Zo’n 13 jaar geleden vonden enkele teambazen, waaronder Toine Hezemans, het wel een strak idee om met de Italiaanse schone te gaan racen. De Zonda GR werd gebaseerd op de Zonda S en maakte dan ook gebruik van hetzelfde koolstofvezel chassis.

Om de auto geschikt te maken voor de racerij werd de aerodynamica verder op punt gezet, het motorvermogen werd afgeregeld op 600 pk bij een koppel van 786 Nm. Geen kattenpis, bij een wagengewicht van 1.100 kg. Helaas was de auto niet heel succesvol en tot overmaat van ramp werd één van de twee bestaande exemplaren enkele jaren geleden volledig aan puin gereden.

Misschien geen hoogvlieger dus, maar wel een gave en zeer unieke wagen, die Zonda GR. Bovendien lag onder de kap die overheerlijke 7-liter V12 van Mercedes/AMG.

Saleen S7R

De op en top Amerikaanse Saleen S7R is van een heel ander laken een pak. Van deze racer werden 14 stuks gebouwd en de S7 was aardig succesvol in de internationale racerij. De auto stampte eveneens 600 pk uit z’n 7.0 V8 afkomstig van Ford en dat bij een koppel van maar liefst 746 Nm.

Richting het einde van z’n leven won de Saleen bovendien de GT1-klasse op Le Mans. In tegenstelling tot veel moderne racers werd de S7R gebouwd op een stalen buizenframe. Geen carbon hocus pocus dus voor deze redneck-racer met een prijskaartje van 400.000 USD.

Wellicht geen tijdloze schoonheid als de Zonda, maar wel een ietwat onderbelichte bruut waarvan ook de straatversie z’n mannetje staat.

Ook interessant!

  • Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
    Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
  • Pagani bouwt tóch weer een nieuwe Zonda
  • Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
    Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
  • Hamilton rijdt V12
    Hamilton belooft ALLEEN EV's te rijden, rijdt toch V12

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

kies-maar, pagani, Racing, saleen, saleen-s7, zonda

Vorig bericht: « Rolls-Royce bouwde ooit een wankelmotor op diesel
Volgend bericht: Dit kostten de 11 duurste auto’s in 1988 »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    27 december 2015 om 16:10

    Liever een redneck racer waarmee je de GT1 klasse wint dan een Italiaan die er prachtig uitziet maar niet doet waar die voor gemaakt is: races winnen.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      27 december 2015 om 16:38

      @str8six: Ik vond de S helemaal niet mooi. Pas bij de F begon ik de Pagani’s mooi te vinden. Die achterkant en maffe spiegels van de S vind ik spuuglelijk.

      Login om te reageren
  2. MARS zegt

    27 december 2015 om 16:11

    Ik heb liever een…. In 3..2..1..

    Login om te reageren
    • agera zegt

      27 december 2015 om 16:15

      @mars: …auto waarmee ik wel de weg mee op mag

      Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      27 december 2015 om 16:31

      @mars: 12.152 staatsloten

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      27 december 2015 om 21:28

      @MARS:

      Dat mensen niet zo kinderachtig gaan lopen aftellen.

      Login om te reageren
  3. italia007 zegt

    27 december 2015 om 16:13

    Beide zijn ontzettend gaaf, maar toch gaat mijn voorkeur naar de Zonda

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      28 december 2015 om 14:57

      @italia007: verrassend met zo’n nickname

      Login om te reageren
  4. carfreakjim zegt

    27 december 2015 om 16:20

    De saleen voor mij graag, vind het een waanzinnige dikke bak.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    27 december 2015 om 16:31

    Ik heb liever een Starlet….

    Login om te reageren
    • Author zegt

      27 december 2015 om 17:06

      @norge: Geen 159?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        27 december 2015 om 21:40

        @MauritsH: hmmmm, die is lastig..

        Login om te reageren
  6. bosje zegt

    27 december 2015 om 16:32

    Pagani, zonder twijfel. Het design, de afwerking, de historie, de prachtige materialen, de man achter het merk, de V12; geniaal gewoon.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      28 december 2015 om 14:59

      @bosje: afwerking? Denk je nou werkelijk dat ze in een LeMans racer een lederen dashboard met masnesium knopjes gaan plaatsen… Gegarandeerd dat de cockpits van deze 2 wagens er nagenoeg identiek uit zien. En historie? Saleen is een ouder merk dan Pagani.

      Login om te reageren
  7. tiemegommer zegt

    27 december 2015 om 16:33

    Pagani!

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    27 december 2015 om 16:39

    De S7. Heeft toch een aantal jaren goed meegedraaid. Toen men ook nog racete met een Murcièlago GT-R en MC12’s…

    Login om te reageren
    • Davidov zegt

      22 oktober 2019 om 09:12

      @phaeton: R-GT :p

      Login om te reageren
  9. potjak zegt

    27 december 2015 om 16:46

    Beide niet moeders mooiste. Ik kies de Pagani, heb niet zoveel met Amerikaanse race/sportwagens.

    Login om te reageren
  10. Junior540 zegt

    27 december 2015 om 16:49

    Pagani ziet er mooier uit en weegt 170kg minder waardoor die qua specs er ook beter uit ziet, jammer genoeg is de prijs te hoog voor teams om er mee te racen

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    27 december 2015 om 16:51

    No brainer: een Saleen S7R

    Login om te reageren
  12. reistje zegt

    27 december 2015 om 17:04

    Voor mij de Saleen S7R omdat die meer doelgericht is. Al is de aanpak wat simpeler, Ford V8, buizenframe etc.

    Bij de Zonda heb ik altijd meer het gevoel van een split-personality. Is het een echte performance-car of is het toch meer Italiaanse drama en Kitch.

    Login om te reageren
  13. kapitein zegt

    27 december 2015 om 17:09

    De Pagani zonder twijfel. Zal misschien de mindere raceauto van de twee zijn, maar met mijn raceskills ga ik sowieso niks winnen. Dus dan maar achteraan rijden en genieten van de heerlijke symfonie die de Zonda’s V12 produceerd.

    Login om te reageren
  14. bassx zegt

    27 december 2015 om 17:34

    Saleen. Britse race techniek gecombineerd met Amerikaanse krachtbron. Geen wonder dat het zo succesvol was.

    Login om te reageren
  15. jessetje zegt

    27 december 2015 om 17:58

    Zonda!

    Login om te reageren
  16. microwave303 zegt

    27 december 2015 om 18:10

    Zonda uiteraard!

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    27 december 2015 om 18:53

    400k? Murcielago SV uiteraard!

    Login om te reageren
  18. Rob zegt

    27 december 2015 om 19:04

    Amerikaans gecombineerd met Brits.
    Of Duits gecombineerd met Italiaans.

    Hmmmm, dan toch maar de combinatie die wel succesvol is gebleken ;-)

    Login om te reageren
  19. mrB zegt

    27 december 2015 om 19:42

    Voor deze ene keer de saleen. Maar zodra het de staat op mag zo’n heerlijke Italiaan met AMG motor, het liefst in de vorm van een zonda f.

    Login om te reageren
  20. sydney zegt

    27 december 2015 om 21:27

    Saleen altijd.Is een ook in de straatversie een Long Tail en is het ook echt tot tegenstelling wat andere fabrikanten proberen te beweren (hoi McLaren) een Long Tail.

    Login om te reageren
  21. carmasterr zegt

    27 december 2015 om 21:31

    Voor op de racebaan de Saleen, de betere van de twee.
    Voor op straat de Pagani, maar dan wel als F.

    Login om te reageren
  22. sportevo zegt

    27 december 2015 om 21:38

    Een tijdje terug stond er in de RTLGP een verhaal over de Zonda GR. De auto heeft hezemans een miljoen gekost. Pagani zei dat de straatauto’s 1225kg wogen (ook volgens de folders) maar dat bleek niet zo te zijn. Die kwamen uit op 1375kg. Daardoor was de racewagen ipv van de verwachte 1000kg dus ook zwaarder: 1150kg.

    Ook hadden ze gegokt op de racemotoren van AMG uit de CLK GTR maar uiteindelijk wilde Mercedes die toch niet leveren en werden het de standaard 6,3 liter blokken uit de straatauto’s die tot 580pk getuned werden.

    Bij de eerste testritten op Monza ging de motor na 20 ronden al kapot omdat de hydraulische kettingspanner de schakelsnelheid van de sequentiële bak niet bijhield. AMG had dezelfde problemen met de motoren van de CLK GTR gehad en dat opgelost met een totaal andere constructie.

    Na nog een kapotte motor op sebring hebben ze in Le Mans na nog een kapot blok voor de race een gewoon straatblok erin gezet maar na proefrijden op het vliegveld naast het circuit ging ook dat blok kapot. Uiteindelijk vielen ze in de race uit na 10 ronden met een kapotte versnellingsbak.

    Als racewagen was de Zonda gewoon slecht. In de basis te zwaar, geen fabrieksmotoren en slechte aërodynamica door de korte overhang voor en achter (ze mochten dat ook niet aanpassen van Pagani). Uiteindelijk is de achterkant nog 15cm verlengd, een grotere splitter voorop en hadden ze blok betrouwbaar gekregen totdat Anthony Kumpen op Vallelunga (waar de Zonda eindelijk goed liep) helemaal plat reed en hebben ze het maar opgegeven. De auto is uiteindelijk verkocht aan een Tsjech voor € 200.000,–.

    Login om te reageren
  23. undifined1 zegt

    28 december 2015 om 02:06

    Zo in race spec met race livery en een setje no nonsensa alu velgen vind ik voor het eerst een zonda mooi. Maar dat heb ik met veel hypercars, een mclaren f1 is in race spec met spoilers ook veel mooier dan standaard

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North