Kies maar: Pagani Zonda GR of Saleen S7R

Auteur: , 32 Reacties

Twee hete racebeesten, al heeft de één meer tijd gehad om zich te bewijzen dan de ander.

Kies maar: Pagani Zonda GR of Saleen S7R

Pagani Zonda GR

De Zonda is een lieveling van AB, dat durven we wel te stellen. Zo’n 13 jaar geleden vonden enkele teambazen, waaronder Toine Hezemans, het wel een strak idee om met de Italiaanse schone te gaan racen. De Zonda GR werd gebaseerd op de Zonda S en maakte dan ook gebruik van hetzelfde koolstofvezel chassis.

Om de auto geschikt te maken voor de racerij werd de aerodynamica verder op punt gezet, het motorvermogen werd afgeregeld op 600 pk bij een koppel van 786 Nm. Geen kattenpis, bij een wagengewicht van 1.100 kg. Helaas was de auto niet heel succesvol en tot overmaat van ramp werd één van de twee bestaande exemplaren enkele jaren geleden volledig aan puin gereden.

Misschien geen hoogvlieger dus, maar wel een gave en zeer unieke wagen, die Zonda GR. Bovendien lag onder de kap die overheerlijke 7-liter V12 van Mercedes/AMG.

Saleen S7R

De op en top Amerikaanse Saleen S7R is van een heel ander laken een pak. Van deze racer werden 14 stuks gebouwd en de S7 was aardig succesvol in de internationale racerij. De auto stampte eveneens 600 pk uit z’n 7.0 V8 afkomstig van Ford en dat bij een koppel van maar liefst 746 Nm.

Richting het einde van z’n leven won de Saleen bovendien de GT1-klasse op Le Mans. In tegenstelling tot veel moderne racers werd de S7R gebouwd op een stalen buizenframe. Geen carbon hocus pocus dus voor deze redneck-racer met een prijskaartje van 400.000 USD.

Wellicht geen tijdloze schoonheid als de Zonda, maar wel een ietwat onderbelichte bruut waarvan ook de straatversie z’n mannetje staat.



32 reacties

Liever een redneck racer waarmee je de GT1 klasse wint dan een Italiaan die er prachtig uitziet maar niet doet waar die voor gemaakt is: races winnen.
@str8six: Ik vond de S helemaal niet mooi. Pas bij de F begon ik de Pagani’s mooi te vinden. Die achterkant en maffe spiegels van de S vind ik spuuglelijk.
Ik heb liever een…. In 3..2..1..
@mars: …auto waarmee ik wel de weg mee op mag
@mars: 12.152 staatsloten
@MARS:

Dat mensen niet zo kinderachtig gaan lopen aftellen.
Beide zijn ontzettend gaaf, maar toch gaat mijn voorkeur naar de Zonda
@italia007: verrassend met zo’n nickname
De saleen voor mij graag, vind het een waanzinnige dikke bak.
Ik heb liever een Starlet….
@norge: Geen 159?
@MauritsH: hmmmm, die is lastig..
Pagani, zonder twijfel. Het design, de afwerking, de historie, de prachtige materialen, de man achter het merk, de V12; geniaal gewoon.
@bosje: afwerking? Denk je nou werkelijk dat ze in een LeMans racer een lederen dashboard met masnesium knopjes gaan plaatsen… Gegarandeerd dat de cockpits van deze 2 wagens er nagenoeg identiek uit zien. En historie? Saleen is een ouder merk dan Pagani.
Pagani!
De S7. Heeft toch een aantal jaren goed meegedraaid. Toen men ook nog racete met een Murcièlago GT-R en MC12’s…
@phaeton: R-GT :p
Beide niet moeders mooiste. Ik kies de Pagani, heb niet zoveel met Amerikaanse race/sportwagens.
Pagani ziet er mooier uit en weegt 170kg minder waardoor die qua specs er ook beter uit ziet, jammer genoeg is de prijs te hoog voor teams om er mee te racen
No brainer: een Saleen S7R
Voor mij de Saleen S7R omdat die meer doelgericht is. Al is de aanpak wat simpeler, Ford V8, buizenframe etc.

Bij de Zonda heb ik altijd meer het gevoel van een split-personality. Is het een echte performance-car of is het toch meer Italiaanse drama en Kitch.
De Pagani zonder twijfel. Zal misschien de mindere raceauto van de twee zijn, maar met mijn raceskills ga ik sowieso niks winnen. Dus dan maar achteraan rijden en genieten van de heerlijke symfonie die de Zonda’s V12 produceerd.
Saleen. Britse race techniek gecombineerd met Amerikaanse krachtbron. Geen wonder dat het zo succesvol was.
Zonda!
Zonda uiteraard!
400k? Murcielago SV uiteraard!
Amerikaans gecombineerd met Brits.
Of Duits gecombineerd met Italiaans.

Hmmmm, dan toch maar de combinatie die wel succesvol is gebleken ;-)
Voor deze ene keer de saleen. Maar zodra het de staat op mag zo’n heerlijke Italiaan met AMG motor, het liefst in de vorm van een zonda f.
Saleen altijd.Is een ook in de straatversie een Long Tail en is het ook echt tot tegenstelling wat andere fabrikanten proberen te beweren (hoi McLaren) een Long Tail.
Voor op de racebaan de Saleen, de betere van de twee.
Voor op straat de Pagani, maar dan wel als F.
Een tijdje terug stond er in de RTLGP een verhaal over de Zonda GR. De auto heeft hezemans een miljoen gekost. Pagani zei dat de straatauto’s 1225kg wogen (ook volgens de folders) maar dat bleek niet zo te zijn. Die kwamen uit op 1375kg. Daardoor was de racewagen ipv van de verwachte 1000kg dus ook zwaarder: 1150kg.

Ook hadden ze gegokt op de racemotoren van AMG uit de CLK GTR maar uiteindelijk wilde Mercedes die toch niet leveren en werden het de standaard 6,3 liter blokken uit de straatauto’s die tot 580pk getuned werden.

Bij de eerste testritten op Monza ging de motor na 20 ronden al kapot omdat de hydraulische kettingspanner de schakelsnelheid van de sequentiële bak niet bijhield. AMG had dezelfde problemen met de motoren van de CLK GTR gehad en dat opgelost met een totaal andere constructie.

Na nog een kapotte motor op sebring hebben ze in Le Mans na nog een kapot blok voor de race een gewoon straatblok erin gezet maar na proefrijden op het vliegveld naast het circuit ging ook dat blok kapot. Uiteindelijk vielen ze in de race uit na 10 ronden met een kapotte versnellingsbak.

Als racewagen was de Zonda gewoon slecht. In de basis te zwaar, geen fabrieksmotoren en slechte aërodynamica door de korte overhang voor en achter (ze mochten dat ook niet aanpassen van Pagani). Uiteindelijk is de achterkant nog 15cm verlengd, een grotere splitter voorop en hadden ze blok betrouwbaar gekregen totdat Anthony Kumpen op Vallelunga (waar de Zonda eindelijk goed liep) helemaal plat reed en hebben ze het maar opgegeven. De auto is uiteindelijk verkocht aan een Tsjech voor € 200.000,–.
Zo in race spec met race livery en een setje no nonsensa alu velgen vind ik voor het eerst een zonda mooi. Maar dat heb ik met veel hypercars, een mclaren f1 is in race spec met spoilers ook veel mooier dan standaard

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).