Dit kostten de 11 duurste auto’s in 1988

Auteur: , 78 Reacties

Niks zo leuk als een ouwe dode boom erbij pakken en je bescheuren om de prijzen die fabrikanten X jaar geleden vroegen voor hun stokpaardjes.

Dit kostten de 11 duurste auto's in 1988

Dat hebben we dus ook voor je gedaan, met het volgende lijstje tot gevolg. Let wel: het zou niet leuk zijn om het hele lijstje vol te stampen met Ferrari’s, Lamborghini’s en ander exotisch spul, dus we hebben van de duurdere merken steeds het meest kostbare exemplaar gepakt. Een beetje afwisseling is immers nooit weg.

Prijzen hebben we zowel in guldens als in euro’s genoteerd. Voor de jongere lezer: guldens waren houten ronde schijfjes waar je mee kon betalen én waar ‘bepaalde mensen’ ontzettend naar terug verlangen. Om het helemaal af te maken hebben we -indien mogelijk- het tegenwoordige equivalent erbij gepakt voor wat volstrekt onzinnig maar vermakelijk vergelijkingsmateriaal.

In volgorde van duur naar duurst, let’s roll!

Lancia Thema 8.32, Fl. 145.980 / € 66.243

Lancia Thema 8.32

Tegenwoordig: euh, geen. Nagenieten kan HIER.

Jaguar XJ-S V12, Fl 148.472 / € 67.374

Jaguar XJ-S V12

Tegenwoordig: niet echt vergelijkbaar, maar we nemen de Jaguar F-Type R à € 161.350.

Audi Quattro, Fl 152.500 / € 69.201

Audi Quattro

Tegenwoordig: Audi R8 V10, € 222.300.

Lotus Esprit Turbo H.C., Fl 163.500 / € 74.193

Lotus Esprit Turbo H.C.

Tegenwoordig: helaas, niet echt mogelijk.

BMW M635 CSI, Fl 189.000 / € 85.764

BMW M635 CSI

Tegenwoordig: BMW M6, € 173.700.

Porsche 911 Turbo Cabriolet, Fl 266.700 / € 121.023

Porsche 911 Turbo Cabriolet

Tegenwoordig: Porsche 911 Turbo Cabrio [991], € 216.500. De 911 Turbo S mag mee voor € 248.900.

Mercedes 560 SE Coupé, FL 273.815 / € 124.252

Mercedes 560 SEC

Tegenwoordig: Mercedes S63 AMG Coupé, € 225.100.

Lamborghini Countach QV, FL 328.000 / € 148.840

Lamborghini Countach QV

Tegenwoordig: Lamborghini Aventador, € 425.900.

Ferrari Testarossa, Fl 401.300 / € 183.102

Ferrari Testarossa

Tegenwoordig: Ferrari F12berlinetta, € 358.982.

Bentley Mulsanne S, Fl 377.760 / € 171.420

Bentley Mulsanne S

Tegenwoordig: Bentley Mulsanne, € 406.689.

Rolls-Royce Silver Spirit, Fl 408.660 / € 185.442

Rolls-Royce Silver Spirit

Tegenwoordig: Rolls-Royce Phantom, € 503.000.



78 reacties

Deze prijzen zijn toch niet mee berekend met inflatie? Niet dat de bedragen echt zouden verdriedubbelen, maar goedkoop waren die auto’s toen zeg
@stino: onzin, reken hem maar eens netto contant terug. 2% en dan 25 jaar
@wildbeest: (1,05)^20 = 2,65.
Dat valt dan nogal mee met die dure auto’s.
5% is echt niet extreem
@rulefollower: (102)^25 = 1,64
@rulefollower: jouw berekening raakt kant noch wal. In de jaren 90 maakten we zelfs meer dan 2 procent inflatie. Maargoed doe maar eens 125 k x 1,02. En dat dan 25x. Kom je makkelijk boven de 200 k. Dat kost een 911
@wildbeest: Die 2% gebruik ik omdat ik op iemand reageer die 2% zegt.
PS, doe zelf eens 2% amanegestelde interest uitrekenen.
Tipje, dat is (1,02)^25
@rulefollower: ok volgens mij praten we precies langs elkaar heen
@rulefollower: maar goed een rolls van 180k maal 1,64 (300k uit me hoofd?) is nog vele malen minder dan 500k
@stino: Let op dit zijn de prijzen in Nederland!

In b.v. Duitsland en België zijn de verschillen niet zo groot in de loop der jaren.
@stino: als we gewone auto’s met elkaar vergelijken, zie je dat de prijsstijging nogal meevalt in die 25 jaar. Een Fiat Panda 1050cl kostte toen €7029,00 en een Panda Twinair 60 kost nu €8995,00. Voor die €1966,00 die je na 25 jaar meer moet betalen heb je een behoorlijk veilige auto i.p.v. dat bordkartonnen gevalletje dat in 1988 leverbaar was.
En nu is de helft minder waard dan een luxe Fiat 500 en de andere helft zijn inmiddels kostbare verzamelaarsobjecten.
Wat zijn die auto’s belachelijk duur nu als je ze zo in perspectief ziet. De prijzen in euro’s nu komen dichter bij de prijzen in gulden toen…
Zet er dan ook even een inflatietabelletje bij. 😉
@menaz: En een correctie voor de CO2-belasting
@menaz: Zet jij dat inflatietabelletje er dan even bij, zodat het voor iedereen helder is.
Hmm, jammer dat de NSX ban Honda pas in 1990 op de markt kwam. Deze zal ook wel een paar keer ‘over de kop’ gaan.

Valt op dat nagenoeg alle modellen 2 tot 4 keer zo duur zijn in Euro’s. Mijn salaris is helaas niet 4 keer over de kop gegaan.
@erik2907: misschien maar je rekenmachine volgende keer gebruiken, in dit lijstje is niks meer dan 3x duurder geworden. En als jij in 1988 al een inkomen had, is je salaris mits je doorsnee baan heb/had zeker verdubbeld in euros.
@arashrsf: Je zit vast nog op school.
@csx3000: ja middelbare school brugklas, waarom?
@erik2907: en autorijden was destijds “acceptabeler” vanuit overheidsperspectief, ivm verschillende overheidsbelastingen op autogebruik zijn verkoopprijzen van voornamelijk de zware co2 verbruikers, oftewel de dikke bmw’s, mercedessen, porsches, ferraris enzovoorts, harder omhooggeschoten dan jouw salaris.
Inflatie he, kan het geld niet eens méér waard worden
Is dat zo?
@MauritsH: Het is toch een feit dat er inflatie heeft plaatsgevonden? Maar leuk die deflatie link hoor.
@mikkeloentje: ik zeg nergens dat er geen inflatie heeft plaatsgevonden.
@MauritsH: Ik zie ook nergens een vorm van kritiek op jouw artikel.
@MauritsH:
Dat doe je inderdaad niet met woorden, maar met het vergelijken van de prijzen toen en nu geef je indirect wel degelijk aan dat er inflatie is geweest.
Ontzettend leuk artikel. Die Merc 560 verwacht je niet, zeker kijkende naar de Porsche 911 turbo die goedkoper was toentertijd!
En dan die Lancia, wat een geld!
Ik vind het wel knap dat je een opvolger van de porsche hebt gevonden!
@keeper1: Die Mulsanne was nog lastiger. Maar goed, alles voor de lezer.
@MauritsH: kan ik me goed voorstellen. Bij deze wil ik je bedanken namens alle lezers, die net als ik, je eeuwig dankbaar zijn. Bedankt!
Er zitten een paar iconische auto’s bij waarvan een paar droomauto’s ( ja ook nu nog zoveel jaren later) omrekenen van Guldens naar Euros is best lastig aangezien een euro op dit moment zo’n fl. 1,80 waard is en niet meer die fl. 2,20371 van destijds.
was de jag zo goedkoop of de quattro zo duur?
Ik dacht altijd dat die in de range van de 944 zat en de jag in de 911 territoria.
Je zou die countach en testa maar hebben gekocht in die tijd. Die zijn het tiendubbele waard nu.
@clarkson: hij is gek he. Een testarossa voor 1,8 mil? Kerstborrel er nog niet uitgezweet?
Prachtig die jaren 80 auto’s, dit topic maakt mijn dag.

Overigens heb ik nooit geweten dat de Audi Quattro zo duur was.
Zit maar een klein beetje boven inflatie. Grootste deel daarvan is belastingdruk.
@waverider: zou nog leuker (nou ja..?) zijn om te kijken wat we procentueel aan belasting betalen op dergelijke auto’s toen en nu… Denk dat iedereen hier heel hard schrikt!
In die tijd was het meest high tech in die auto’s een “computer” die aangaf middels wat lampjes dat je naar de garage moest of dat er een lampje kapot was. In de motor was het het injectiesysteem en abs was ook revolutionair.

Als je dat vergelijkt met wat een simpele Ford, of welk merk dan ook, tegenwoordig als standaard opties heeft, dan zou zo’n auto in die tijd onbetaalbaar zijn en science fiction.

De auto’s zijn misschien wel duurder tegenwoordig in vergelijking met vroeger, maar het valt naar mijn mening relatief wel mee…
Als je trouwens denkt dat je tegenwoordig genaaid wordt met BPM dat was vroeger niet anders. Toen heette het alleen invoerrechten…
Mooi lijstje. Waarom is de aventador trouwens ongeveer 60.000 euro duurder dan de F12? Allemaal bpm extra ?
@MauritsH
Er zijn twee vergelijkingen die ik niet snap:
1) Waarom de Audi Quattro vergelijken met de R8 V10 en niet met bijv. de A5 (R)S? en
2) Waarom de Mercedes 560 SEC vergelijken met de AMG-uitvoering van nu?
Het kan zijn dat je dat doet omdat je de duurste types met elkaar wilt vergelijken, maar dat trekt de verhoudingen dan wel behoorlijk uit elkaar. Voor mijn gevoel kun je beter de equivalent van nu met de types van 1988 vergelijken om duidelijk te maken hoe de verschillen liggen.
@9000cse: Goeie punten! Ik zal het proberen uit te leggen, maar je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn. Het was meer bedoeld voor de leuk.

1) De Quattro was dermate veel duurder dan elke andere Audi van dat moment, dat het me het meest logisch leek om de duurste Audi van het moment te kiezen, oftewel de R8.

2) Als de S600 Coupé in NL leverbaar was geweest, had ik die gekozen ipv de AMG-versie. Die is er echter niet, maar de S65 is weer dusdanig veel duurder dat ik de S63 heb gepakt.
@MauritsH:
Laat ik het zo zeggen: Ik vind het maken van zo’n vergelijking voor de leuk best wel aardig, maar als het om de vergelijking van 1988-modellen met die van nu gaat wordt het op deze manier imo toch wel erg willekeurig en krijg ik toch het gevoel van iets met appels en peren.
Overigens zie ik de S600 Coupé wel in de prijslijst van Mercedes Nederland staan. En ik zou persoonlijk eerder voor de vergelijking 560 SEC -> S 500 Coupé gaan. Maar, no offence!
@9000cse: het IS ook appels met peren. Wat heeft een Aventador met een Countach te maken? Een V12 en vleugeldeuren, dat is het. Verder he-le-maal niks. Het was verder ook niet bedoeld ter wetenschappelijke onderbouwing maar gewoon voor de leuk. Niks meer, niks minder :)
@9000cse: ook de testarossa. Is dit eigenlijk niet de 488 ipv de f12? Mierenneukerij misschien, maar leuk leeswerk op deze brakke dag :)
@koeckenbacker:

Nee, de 488 stamt af van de 328 van die tijd.
@carmasterr: inderdaad, klopt. Ik kan me ook weinig Ferraris uit die tijd herinneren met de motor voorin, vandaar dat ik begon te twijfelen. 512 wordt 550 natuurlijk.
@koeckenbacker:

De 400i was de front-engined Ferrari van die tijd.
Maar die werd opgevolgd door de 456.
@carmasterr: de 456 weet ik nog inderdaad. Ik wist niet dat de 400i nog eind ’80 was. Wat ik wel weet van die hoepkist is dat ik m niet erg mooi vond.
@koeckenbacker:

412 heette ie tegen die tijd.
Vandaar dus.
@carmasterr: ja, oke. Dat de 420 dan eind ’80 was had ik ook weer niet verwacht, haha. Weer iets om niet te vergeten. Meneer google leerde mij net dat die 420 toch nog best elegant kan zijn.

Al met al een hoop geleerd vandaag.
@koeckenbacker: 412 that be..
1988… Ik was erbij!

Met mijn stoere witte colbertje met paars t-shirt eronder, nep polaroid zonnebril die op een echte Ray-ban moest lijken, dikke kwak gel in de haren en stoer op de fiets keihard trappen omdat je op Don Jonson wilde lijken die met zijn Italiaanse bolide door de straten van Miami scheurde…

Prijs van die outfit vermoedelijk om en nabij de vijftig gulden, nu is die herinnering alleen al goud waard…
En toch vind ik het een leuk artikel!
Ik heb een van de minder dure wagens uit die tijd.
Een Audi 100 Turbo Avant.
Mocht toen om en nabij de 80.000 florijnen kosten.
En ik heb ‘m dit jaar voor €500 gekocht.
Dat is nog eens afschrijving.
Is de Audi quattro niet beter te vergelijken met een RS model?
Heel tof artikel! Verderdoen zo.
Leve het tijdperk van voor alle te gladde computer ontwerpmisbaksels,ik zat er vandaag nog aan te denken toen ik met een gangetje van 100 voorbij werd gereden door gedrochten als Priusen, Kia’s, die niet te onderscheiden zijn van een Focus en alle grijze VAG meut, verschikkelijk! Ik word oud, maar wel blij oud in mijn ouwe e30!
Verschrikkelijk lelijk die beide RR.
Zo! Die waren goedkoop!
Je zou er beter de huidige waarde bij kunnen zetten , er zijn er verschillende bij die je kunt kopen voor de schrootprijs lijkt me
Andere zijn zelf een goeie investering
Was de F40 nog niet te koop of was deze goedkoper dan de TR?
@jansuh87: De F40 had er inderdaad moeten staan ipv de TR. De F40 kostte toen iets van 750.000 gulden. En de Porsche 959 had op de plek van de 911 Turbo moeten staan. Verder wel een leuk lijstje
Die R8 vind ik een slechte vergelijking…A5 was beter geweest…
@norge: Bekijk het in perspectief, hoe weinig Audi Quattro’s zag in je in 1988 rijden en hoeveel A5’s zie je nu rijden.
@csx3000:

RS5 was dan beter geweest.
@norge:
Sorry amice! Maar een beetje reacties lezen kan echt geen kwaad. Om 17:57 uur was ik jouw mening al toegedaan. ;-)
@9000cse: oeps….Mea culpa..
De meest tijdloze auto van het rijtje is de 911. en profil is die nog steeds herkenbaar als een 911. Of je nu een 901 neemt of de meest recente 991.
Een Audi Quattro vergelijken met een RS wat, simpel gezegd, een sportieve versie is van een leaseslet gaat mij echt te ver. Dan ken je de geschiedenis van de Audi Quattro niet. Het is een model op zich, een icoon zoals er binnen de Audi modellenpallet (tot nu toe) nooit meer is geweest.
De thema 8.32 is een uniek stukje techniek waar geen ander van bestaat zoals deze. Een Ferri 8 cylinder in een productieauto gewon te koop bij de dealer destijds.Deze lancia was beslist de duurste uit het programma. Maar de Delfta HF was toen net begonnen aan zijn zegetochten in de rally. Voor velen ook nu nog een absolute droomauto. En voor de speciale limited editions wordt grof geld betaald. Maar da’s dan weer of topic.
@milan0:
Voor wat je 911- en Lancia-verhaal betreft ga ik met je mee. Bij Audi verschillen we toch echt van mening.
Bovenstaand lijstje kun je op twee manieren uitleggen:
1) Je geeft gewoon aan wat de 11 duurste auto’s waren in 1988 en daarna wat nu (2015/16) de duurste auto’s van hetzelfde merk zijn. Een directe vergelijking is dan practisch niet meer mogelijk, omdat er vaak geen directe opvolgers meer zijn van de modellen uit 1988.
2) Je vergelijkt de duurste auto’s van 1988 met wat anno 2015/16 qua model de mogelijke opvolger van die duurste auto van 1988 zou kunnen zijn.
En dan vind ik bijv. dat een A5 (R)S coupé de UrQuatro het dichtst benaderen. Dat heeft verder niets met mijn kennis van de geschiedenis van die Quatro te maken. Dat er nu een R8 V10 mee vergeleken wordt (overigens waarschijnlijk in de toekomst net zo’n icoon als de Quatro) vind ik niet terecht, omdat ik vind dat de vergelijking gewoon niet opgaat.
Verder mag de Quatro dan een unieke icoon van Audi zijn, ik denk dat een A5 RS hem het snot voor de ogen wegrijdt.
@9000cse: haha dream on, zet de race/rally versies naast elkaar en begin maar met traantjes deppen als rs fan.
@milanO en @swid:
Sorry m’n beste.
2 dingen:
1) Ik ben beslist geen RS- of Audi-fan; er gaat sowieso niets boven mijn Volvo 960 Oxford uit 1996.
2) Van race en/of rally versies is hier helemaal geen sprake. In dit artikel wordt de “gewone” straatversie bedoeld. Kun je overigens ook afleiden uit de prijs!
Verder ben ik van mening, dat een 450pk sterke RS 5 toch echt beter uit de voeten kan dan de 200 of 220pk sterke Quattro. Van traantjes wegpinken zal dus helemaal geen sprake zijn.
@milan0:
PS: Ik begrijp dat ik een dodelijke fout heb gemaakt door de Quattro een Quatro te noemen. Verzoek daarom vriendelijk om verschoning.
Mooi artikel.

Leuk om te zien dat er toch nog mensen zijn die trappen in het inflatie verhaal.
@swid en @9000cse Dat bedoelde ik inderdaad met de Audi Quattro. Een rallyauto en da’s toch wat anders dan een snelle auto voor (bv) op het circuit.
En een aantal auto’s heeft inderdaad geen opvolger gekregen qua vergelijkbare auto maar als je dan kijkt naar de duurste modellen van een bepaald merk op dit moment dan ga ik ook mee in de reacties.
Als je bedenkt dat BPM er pas in 1992 kwam en rekent met wat je toen verdiende, dan waren die auto’s toen eigenlijk erg duur….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).