Kies maar: Porsche Cayman S of BMW M2

Auteur: , 95 Reacties

Met de onthulling van BMW's nieuwste speeltje verschijnt daar een nieuw dilemma. Kies je voor de geblazen blauwbek uit Munchen of de atmosferische stuurmansauto uit Zuffenhausen?

Cayman S of M2?

Laat ik eerst beginnen over het feit dat wij Hollanders de gebeten hond zijn. Met een vergelijking tussen de Cayman GT4 en de M2 hadden jullie allemaal heel hard “GT4!” geroepen. Maar dit is Nederland. En in Nederland kennen we C02 tax. Een M2 mag de showroom verlaten als u 80 mille achterlaat bij de lokale dealer. En een Cayman GT4? Dik 126.000 euro. U ziet. Een belachelijke vergelijking. De Belgische lezers onder ons kunnen in hun vuistjes lachen. Zij betalen slechts 88.451,00 euro voor de giftigste Cayman. Keuze gemaakt dus.

Porsche Cayman S

Om de vergelijking reëel te houden waren we genoodzaakt een stapje terug te nemen naar de Cayman S met PDK. Met 86k is de instap-coupé van Porsche 6 rooitjes duurder dan de M2. Daarvoor krijg je een 3.4 liter grote boxermotor die 325 pk (370 Nm) levert bij 7.400 tpm. Met een gewicht van 1370 kg weegt de tweezitter zo’n 80 kg minder dan zijn tegenstander en dat zie je terug in de prestaties. 0-100 km/u doet de Cayman S met PDK en Sport Chrono Package in 4,7 seconden. De handbak doet het in 5 tellen rond. Het feest is uiteindelijk afgelopen bij 281 km/u.

M2

Dan de BMW. De cijfers zitten nog vers in het geheugen: 370pk uit een geblazen zes-in-lijn die je, in combinatie met de M DCT, in 4,3 seconden naar de 100 km/u capituleert. Met de M Drivers Package is een topsnelheid van 270 km/u mogelijk. Door de, toch wel forse, 1449kg is de mini-M4 een tikkie zwaarder dan de Porsche.

Conclusie? Ja de BMW is sneller, maar door het zwaardere gewicht en de turbo is de beemer misschien wel minder puur in autorijden dan de concurrent uit Zuffenhausen. De M2 doet een rondje ‘Ring in 7:58 minuten. De Cayman S in 8:02 minuten. Zeg op, welke kies jij?



95 reacties

In deze prijsklasse? Dan toch de BMW M2. Because hooligan!
@Original_Arnoud: inderdaad dikke bmw! En ook nog praktischer!
@isobmw: Dus jij kiest dan BMW omdat ie lekker praktisch is?!
@max038: nee omdat ik van de bmw ben
@max038: ik denk dat hij bmw kiest omdat hij weet dat porsche geen porsche meer is maar een vaggertje, voor mij ook de bimmer.
-edit: easy tiger-

On: ik zou denk ik toch voor de porsche kiezen. Het geluid van de boxer vind ik echt heerlijk en de cayman staat bekend als een geweldig sturende auto door zijn set-up. Vaak wordt beweerd dat hij beter rijdt dan een 911.

Toch is de keuze lastig. Ik ben niet helemaal fan van de lompe voorbumper van de m2. En ook de achterkant kan me niet helemaaaal bekoren. Toch lijkt het mij een heerlijke wagen om mee te sturen. Misschien nog wel lekkerder als auto naast je dagelijkse vervoer dan een m3/4.

Tsja, weet het eigenlijk ook niet, ik zou ze allebei ook wel willen hebben eigenlijk…
Dat is niet moeilijk! M2 natuurlijk!
Ik mag toch hopen dat de M2 zich niet in 4,3 seconden overgeeft?!
M2 natuurlijk
Da’s hetzelfde als gevraagd worden een keuze te maken tussen Susan Boyle en Doutzen Kroes. M.a.w., Porsche natuurlijk.
@pjeey: ik vind Doutzen toch knapper dan Susan Boyle, de M2 dus
@ettie: m.a.w. staat voor met andere woorden; m.a.w., je opmerking werkt niet. Maar prima, neem jij de m2, ik de cayman, ziet het straatbeeld er ook weer wat gevarieerder uit.
@pjeey: ik weet wat dat betekent
@pjeey: de opmerking van @ettie werkt wel, jij snapt het alleen niet. Wie weet ben je enorm fan van Susan Boyle, dan is zij de Porsche en de M2 dus Doutzen. Persoonlijk vind ik Doutzen niet te hachelen dus ik ga voor Susan Bolye (de Porsche dus).
@ettie: Mmm Doutzen…
Sorry, even off topic :’-)
@pjeey: Vreemd dat je kiest voor Susan Boyle. :S
@pjeey: en dat zegt een pjeeytje die oproept om mensen te bannen. Iedereen mag kiezen wat hij wilt, niks is zo natuurlijk als voor jou als voor een ander. Ik weet dat je hersens kraken bij deze zin maar enfin, niet aansporen tot geweld op het forum, het is een vrije forum, dus ik mag best wat vinden van jou vag slee’s
-edit: check je mail en kap met deze troep-
ik ga zonder twijfel voor de Porsche Cayman S, de lichtere en naar alle waarschijnlijkheid beter sturende van de 2.
M2! Bimmer vs VW
Cayman, because Porsche..
De Porsche natuurlijk. Die BMW ziet eruit alsof er tijdens de zwangerschap ergens wat goed fout gegaan is……
Die Cayman is zo mooi! En die BMW…Minder…
@massarati: klopt. Na de e92 m3 is er grondig iets misgegaan met de bumperpartijen. De nieuwe m3/m4’s hebben ook zo’n rare tumoren in de bumper zitten…
Cayman graag… mét handbak!!
Op looks de BMW. Qua rijden de Cayman denk ik..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Porsche vs BMW. Dat is als de Liberije vs van de Valk, bij allebei kun je lekker eten maar het is niet het zelfde. Een echte sportwagen vs een omgekatte gezinswagen. Normaal gesproken dus altijd de Porsche. Maar iemand de plek voor de kinderzitjes nodig heeft en daarom de M2 kiest heeft het ook niet slecht.
@mashell: lol, alsof er kinderzitjes in die m2 passen. Lol
@mashell: Een 2 Coupé een gezinswagen? Het is geen 2 GranWhatever die ze in M-trim steken hé. Maar dat komt mss nog wel…
Iemand zin om de bumper van de M2 op de Cayman te shoppen? Zonder niertjes natuurlijk.
Denk dat dat ook nog niet lelijk zou staan…
@Esprit_de_Flandre: naar mijn bescheiden mening het lelijkst van de hele auto. Totaal over the top en veel te druk design. Geldt voor alle recente M-modellen. Vroeger nog lekker gewoon met sportief randje, nu met Halfords-design.
Beide zijn het auto’s die fantastisch zullen rijden, een heerlijke wegligging kennen en genoeg fun bieden. De Cayman is vanwege de NA motor iets puurder, maar de BMW is sneller en praktischer.

Mijn keus is als volgt:
Wordt het een auto voor erbij: de Porsche. Zou het mijn enige auto moeten zijn: De M2.
Die BMW is maar een snelle 2 serie, ik vind ‘m veel te duur voor zo’n kleine BMW.
Als ik een 2 serie zou kopen dan zou het de BMW 220i Coupé + sportpakket worden en deze chippen naar 260pk meer dan genoeg lol en dan ben je voor 40K klaar.


Doe mij maar de Cayman S, is ook de betere rijders auto.
Cayman natuurlijk! Met handbak graag.
De BMW dan maar, dan rij je tenminste de dikste 2 serie die BMW momenteel bouwd. Met de cayman weet je gewoon dat er ook een GTS en een GT4 bestaan.
@kets: excuses voor de spelling fout…
@kets: spellingsfout, spellingfout of spelfout bedoel je 😜
@kets: ik wil niet de taal nazi uithangen, maar “bouwd”, serieus?

Voor mij de M2!
@kets: Dan vraag ik me af: Wil je per sé de dikste van de twee hebben? (voor de meeste mensen: Ja).
Zeker bij de sportauto’s vind ik vaak de basismodellen meer charme hebben dan de dikste. Neem nou de 911. Waar ik de GT3 RS/Turbo S echt over the top vind, charmeert een mooie donkergroene Carrera 2S me toch veel meer. Begrijp me niet verkeerd, beide zijn het erg gave wagens!
Maar om een berucht man te quoten: Meningen werken niet! Stoppen met Europa! ;)
Leuke keuze. Doet me denk aan een paar jaar geleden. Ga je voor de 1M of de 987 R.

De Porsche is een sportauto, de BMW een sportieve auto. De looks van de M2 vind ik nog niet geslaagd. Misschien moet ik het even in het echt zien. Dus qua looks en auto zou ik voor de de Porsche gaan.

Echter. Ik zou ze beide niet kiezen. Ik zou voor een M235i Coupe gaan of een Boxster S. Net zo leuk en meer value for money.
@gtwillem: de M2 erg vette wagen. Ik denk dat het moet wennen, vooral de reflectoren aan de achterkant. Mijn dilemma is of het daadwerkelijk een verbetering is ten opzichte van de M235 (inc performance pack) die dagelijks gebruikt wordt. Tevens wanneer de deze auto volgend jaar te koop is zal een occasion M4 maar 75.000 zijn.

On topic: M2, je kunt er best redelijk achter zitten. Dagelijks gebruik een fijnere auto.
@Rhyo: is het je enige auto: de M235i. Desnoods met een paar goodies.

Is het je tweede of derde auto: de Boxster S.

In het geval dat je niet mag afwijken van de geboden keuze: De Cayman S.

Ergens word ik minder enthousiast van de M2, terwijl ik de M235 helemaal te gek vind.
@gtwillem: de huidige boxster is ook echt een juweeltje. Ik zou hem qua looks zelfs boven een 911 cabrio verkiezen. Qua prestaties blijft hij natuurlijk een beetje achter, hoewel een boxster s eigenlijk gewoon voldoende vermogen heeft.
Echter. De cayman s vind ik ook prima. De bmw 2 serie heb ik niet veel mee.
@mercedesbenze350cdi: een Boxster S heeft 315pk. Dat is gewoon voldoende. Iedereen is hier idolaat van de E30 M3, S2000, 350Z, 968 CS, Focus RS en noem het maar op: houdt zo’n Boxster S wel bij. En op het circuit al helemaal.
@gtwillem: tuurlijk hou je al die auto’s bij. De meeste die je noemt zijn op leeftijd dus het is niet gek dat je met een 981 boxster s een 968 cs bij houd. Of je echter meer fun hebt. Dat is een ander verhaal
via iPhone app
@ko3n: om aan te geven dat de Boxster ook weer niet zooo langzaam is. Qua fun staat deze 981 zeldzaam bovenaan, ben ik van mening ;-).
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Doe maar de auto waarvan ze zeggen dat ik een dikke heb…

…pffff zoveel dubbelzinnigheid in een zin…
Porsche a.u.b.

De M2 is een kampbak over 5 jaar en over 10 jaar een petjesbak.
@jack_abarth:

Oh en NA-engine is sowieso leuker wanneer het gaat om track-ability.
@jack_abarth: Kunnen kampers of petjes helemaal niet betalen. Een E46 of E90 M3 is dat nu ook niet. Blijven begeerlijke wagens die vrij prijzig zijn om aan te schaffen en te (blijven) rijden.
@volvoturbo:

De E46 M3 begint het gelukkig te ontgroeien, maar een jaar of 5-6 geleden was dat hier in de regio toch echt wel een petjesbak. De E90 heeft nog de fase kampbak, maar ook die begint langzaamaan een petjesbak te worden. Ik moet wel toegeven dat de gegeven jaartallen wellicht wat laag zijn.
@jack_abarth: wtf heeft het kamp hier nou weer mee te maken? lol….
-edit: kappen-
M2 natuurlijk. Als ik Belg zou zijn en het is GT4 vs M2 word het wel een stuk lastiger.
De Alfa 4C (spider) alhoewel dit de enige BMW is waar ik wel es een rondje mee wil rijden (geef toe, ziet er toch veel beter uit dan zo’n m4)
De M2. Maar dan klap ik de neus op het eerst de beste tuinhekje aan laat m dan elcheapo met een standaard bumper repareren. Wat een lelijk ding is dat zeg.

De Cayman valt af, because kinderzitjes.
De M2
Nooit gedacht dat ik nog een keer voor een Porsche zou gaan maar bij deze. De M2 is echt te lelijk.
M2, met manuele bak graag
Porsche natuurlijk !! Die bwm m2 mag nog niet eens in de buurt staan van de porsche.
De M2. Want als het geen probleem is dat de Cayman S 6.0000 euro duurder is, is het vast ook geen probleem als ik er nog eens 1.000 euro extra bij doe voor een M2 met handbak.
Porsche alleen dan niet zo’n kanarie kleur
M2!!!! De puurste sportwagen…
80k euro voor een 2-Serie? Wat een grap…
Ik kies de dikke Bee-em-Wee
De M2 voor mij, want FR > MR.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

On-topic: De BMW, maar voor ’t is een oneerlijke vergelijking voor mij omdat ik een absolute BMW-fetisjist ben, zeker wanneer dit soort speelgoed voorbij komt.
@Msport: Gents, het is niet gefixt. Er staat nog steeds: “het zwaardere gewicht”. Dat moet in dit geval zijn: “het hogere gewicht”. Want of iets weegt meer, of het is zwaarder! On-topic: Nog steeds de BMW voor mij ;-)

Porsche all the way
De cayman is een van de mooiste auto’s te koop op dit moment dus de keuze lijkt me vrij makkelijk.
De Cayman voor mij aub! En ja, ik vind de M2 super
Liever een oranje m1 coupe en een ijsje
Welk een dilemma, als ik niet mijn 3 kids had.
Hou van stijlvol, dus Cayman. M2 is welhast misvormd dik gemaaakt vind ik dan. Ben notabene een BMW liefhebber. Maar ieder zijn voorkeur.
Bmw tuurlijk
Een Porsche of een bmw, dat is makkelijk. (Porsche dus)
M2! Zolang het geen 911 is wil ik geen Porsche. Stuurt voortreffelijk zo’n Cayman, wellicht nog wel beter dan de 911, maar het is toch een net niet Porsche.
Een Cayman graag. Vind m veel mooier.
In eerste instantie moest ik even twijfelen maar de Porsche ziet er echt veel beter uit. Die BMW is wel erg opgezwollen geworden en die reflectoren achter, bah, jakkie, ieuw, nee dank u. Verder wel n dik ding die M2 maar dan zou ik nog steeds voor een gebruikte 911 gaan.
Cayman s met handbak! In het blauw of rood.

Niet te veel opties, maar wel mooie stoelen en een usb aansluiting zodat ik mn eigen tering herrie kan luisteren ipv afrojack zn piepjes en bliepjes
@lamborgfan: geluidsinstallatie zit al achter je stoeltje: de motor. Heb het voorrecht gehad in de cayman te mogen rijden. Geluid in sportmodus is echt heerlijk en het schakelen gaat dan met het nodige geweld. Zou zelf ook de handbak nemen idd, want de pdk vond ik een stukje beleving wegnemen.
Heel makkelijk , want N/A , Akra eronder en gas
“zwaardere gewicht” ?? Serieus? En betaal je voor de Porsche dan ook duurder geld?

OT: porsche, omdat ik de huidige BMW’s niet zo mooi vind.
Moeilijk, kan gewoon serieus niet kiezen. Zet ze lekker allebei op de oprit!!
Wat is de Cayman eigenlijk een goed ontworpen auto. Juiste proporties en ziet er snel en lichtvoetig uit. Daarnaast heeft ie geen spoiler, koelgat, spliter, diffuser of wat dan ook te veel. Als ik er zo over nadenk eigenlijk de mooiste sportwagen die Porsche ooit gebouwd heeft en momenteel ook nog eens de mooiste sportwagen die je momenteel nieuw kunt kopen. Ja, ook mooier dan een F-type. En dat zegt de Jaguar fanboi…..

Daarbij lijkt de Cayman mij zo’n auto die een perfecte mix heeft tussen comfort en scherpte. Betrouwbaar komt ie ook over. Echt, ik kan eigenlijk geen enkel nadeel bedenken, behalve dat ik ‘em niet kan betalen ;-)

Maar als ik het wel kon, een basis Cayman (geen S, heb genoeg aan 275pk) met handbak en geen enkele optie (tenzij je bij moet lappen voor een zilveren lak) gaarne.
Als het een Cayman GTS was geweest had ik daarvoor gekozen. Nu kies ik de M2.
De BMW en dan meer omdat de motor voorin ligt en de aandrijving naar de achterwielen gaat.

Voor 80.000 euro zou ik eerder naar een 3/4-40i gaan met opties. Die weegt meer dan 1600 kg maar dan heb je ook meer auto voor je geld.
Wie houden we voor de gek hier.. Eer iemand zo gek is om 1 van die auto’s gewoon te geven aan ons zijn we deze keuze allang vergeten..

Maar het kind in mij is nog lang niet verdwenen dus ik kies gewoon en dus voor de M2!!
De bmw, maar enkel omdat je hem dagelijks kan gebruiken. Je weet wel, kofferbak, achterbank,…
De porsche heeft sowieso meer klasse
Subaru WRX STi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).