![Kiest maar](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/Peug-108-vs-Smert-01.jpg)
Smart maakte zojuist de prijzen bekend van de nieuwe Fortwo. Niet geheel verrassend liggen deze op één lijn met een redelijk uitgerust Peugoyoën-model. Dat kan maar 1 ding betekenen: u mag weer kiez0n.
De Fortwo wordt leverbaar vanaf 10.795 euro, hetzelfde geld als je kwijt bent voor een 3-deurs met het middelste uitrustingsniveau van de concurrentie, te weten de Citroen C1 Feel (10.890 euro), Peugeot 108 Active (10.740 euro) en de Toyota Aygo x-play (10.895 euro), allen met een 69 pk driepitter. Een aardige optie als het iets meer mag kosten dan het absolute minimum.
Voor je 11 mille minus wisselgeld krijg je bij Smart de basisuitvoering met led-dagrijverlichting, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, lichtsignaal bij afsluiten, cruise control met limiter, een buitentemperatuurmeter met vorstwaarschuwing, een combi-instrument met monochroom lcd-display, een boordcomputer en elektrische ruitbediening. Wil je meer, dan kan je 3 uitrustingsniveaus erboven bestellen (passion, prime, en proxy). Een 71 pk driecilinder met handbak drijft de achterwielen aan.
De kleine concurrenten van de Smart verschillen voornamelijk op twee vlakken: ze zijn voorwielaangedreven en hebben twee zitplaatsen meer. Een goed argument voor jonge gezinnen, maar wie eigenlijk toch altijd alleen in zijn/haar auto rijdt hoeft hier niet om te malen.
In het middelste uitrustingsniveau bieden zij onder andere een bandenspanningscontrolesysteem, 2 ISOFIX bevestigingspunten op de achterbank, een bandenreparatieset, Front-, zij en window-airbags, ESP en Hill Start Assist, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, stuurbekrachtiging, 2 hoofdsteunen op de achterbank, boardcomputer en een Stop & Start systeem. Daarnaast krijg je Halogeen koplampen met LED accentverlichting en een radio/MP3/Bluetooth-speler met stuurwielbediening.
We zouden de nieuwe Smart ook kunnen vergelijken met de nieuwe Twingo, maar die staat op hetzelfde platform, so where’s the fun in that? Bovendien rijden alleen maar Franse drugsgebruikers (saus) in Renault, en daar willen wij keurige bloggers *kuch* natuurlijk niet mee geassocieërd worden.
Dus wat wordt het: een premium-Daimler-tweezitter, of toch een model van het zeer populaire kleine trio, vooropgesteld dat ze hun opstartprobleempjes inmiddels onder controle hebben. Kies maar!
Je moet toch wel een schijthekel aan auto’s hebben als je 10.000 euro’s gaat uitgeven aan een nieuwe auto…
De smart, maar dan met een Renaultlogo’s
@knipperlichtje: – een
De C1 airscape. Met de zware motor en oranje dak. Lekker skeurn joah.
Smart!!!! Ziet er gewoon leuk uit, die aygo misvormde bak…… Nu alleen nog wachten op de smart brabus, dan is het pas feest!
@henkhupelschoten: grappig. Ik vind precies t omgekeerd. Vind die nieuwe smart maar niks: vervormd ding; elementen waarvan je moet denken dat het een hoop auto is; maar uiteindelijk past er nog geen pizza achterin.
Doe dan maar juist die Aygo. Vind dat kruis voorop wel guitig. Na 3 jaar gaat t vervelen, maar goed, dan valt die bak toch al uit elkaar van ellende dus dan boeit t niet meer.
@gregorius: enof er pizza’s inpassen, de pizzeria in beek en donk (zegt jullie vast niets, een boerenhol in brabant) bezorgt er pizza’s in rond haha, maar goed iedereen z’n mening haha
@gregorius:
Vooroordelen, vooroordelen, in een Fortwo past achterin 2x zoveel als in een Aygo achtige.
110L tegen 230L. Geeft niks hoor, met de feiten scoor je natuurlijk geen punten….
@jrk68: Pizza’s komen toch sneller aan huis achterop een brommert!
Maar goed, t zal vast zo zijn.
Vind die Aygo alsnog veel guitiger. Misschien wel met een goud-wrap.
Of met een paars-groen-parelmoer wrap (die ik gister op een 500 zag: best mooi).
@gregorius:
Absoluut, al rijden ze hier ook met een Twizzy, wel zo milieuvriendelijk en geen 2T olie geur aan je pizza.
M’n vriendin had een Aygo, als ze een kistje bier achterin moest zetten moest eerst de rugleuning om, krat erin en dan kon de leuning weer terug. Best omslachtig dus.
Buiten dat ik die Aygo ook grappig vond reed het een stuk beter dan de 451 waar ik vorig jaar een maand mee gereden heb.
Met beide nieuwelingen heb ik nog niet gereden maar ik vermoed dat door de korte wielbasis van de For2 het nog steeds geen vergelijk is. Het Frans Japanse trio moet je eigenlijk met de For4 vergelijken.
@jrk68:
Je vergeet 1 ding…de aygo-achtigen hebben 2 zitplaatsen meer…als je die ruimte meetelt kom je denk ik op het dubbele van die smart uit ;)
@redbeams:
Ik vergeet niks, hij had het over de kofferbak. dus vergelijk ik appels met appels.
Als je er peren bij wenst te halen, dan vergelijk je de de Aygo met de even grote For4 en niet met de 70cm kortere For2.
Nu hebben wij ze hier beide gehad, en het beladen van de Aygo achtige was door de tildrempel tekens een verzoeking. De Smart, daar schoof je alles zo in, dus puur op laadgemak en capaciteit won die het als boodschappenautootje.
Buiten het feit dat je met de For2 op de zeldzame besneeuwde dagen kon driften, verloor die het op elk ander vlak van de Aygo.
Het is dus maar net wat je zoekt en hoeveel je er voor overhebt, een beetje aangekleed kostte ze destijds beide een dikke 15 mille.
Die mij maar de Aygo, en anders de Smart.
Smart met die turbo-driepitter erin!
Smart.
Ipv de Smart kiest toch ieder weldenkend mens de Twingo of niet? de Smart ForFour is al een ander verhaal…
Citroën pour moi svp!
Smart
Jammer dat de Twingo er niet tussen staat. Dan maar de C1.
Koop dan gewoon geen auto als je het eigenlijk niet kunt betalen. Of een tweedehands middenklasser, maar niet zo’n sloom, onveilig, irritant klein nietszeggend autootje.
@parker: Ja want een 2ehands middenklasser van 10k is veel goedkoper…..
Citroen, of Toyota… Wat Peugeot toch gedaan heeft ???? Wat verschrikkelijk zeg
Die Aygo/108/C1 zijn ook maar twee-persoons auto’s, tenzij dat je kleiner bent dan 1,70. Ik heb een eerste generatie smart en die is simpelweg briljant. Juist als je van sportief rijden houdt, want: wegligging…
Simpele keuze, Smart, maar dan wel met 900cc turbo + handbak
@shortye: me moeder heeft een c1 en mijn vader van 2 meter kan prima voorin zitten. Ik zat een tijdje geleden achterin en ik ben net zo lang als me vader. Ik zat achterin beter als een volvo v40 of iets in die richting…
Ik hoop niet dat ik deze keuze ooit hoef te maken.
Nee
Twingo natuurlijk met RS badge achterop!, jointje erbij (dus niet erin)en blazen maar!
Peug 108, zeer geslaagd model imho, net als de 208 (3-deurs).
Waarom zit er geen optie bij de pool ‘geen van beide’? Of op zijn minst een ‘fiets’ oid. Ik rij nog liever in een 6e hands auto, losstaand van het feit dat je voor €10k een best wel dikke occasion kan scoren.
Als je € 11.000 hebt uit te geven kun je ook voor de helft een mooie youngtimer aanschaffen.
Dan hou je genoeg over om een aantal jaren het verschil in MRB en brandstof van te betalen.
Kosten per maand zijn dan hetzelfde, maar je rijdt dan toch een stuk lekkerder dan in zo’n koekblik.
Heb onlangs een Smart als leenauto meegekregen en dat was echt niet lekker rijden.
Ook de kleine Peugeot heb ik in gereden en ook al was dat beter qua rijden, het blijft behelpen.
Aygo
Dat jullie van AB niet in de Twingo willen rijden, oke. Maar verbied ons dan niet die keuze ;-)
@JamesBond007: Ik vind het idee voor de nieuwe Twingo leuk, maar ik ben er niet zo van. Ik vind dat maar niks, een achterkant die bijna evenlang is als de voorkant.
Voor €10000 koop ik me een Peugeot 308 uit 2010 met 80000 gelopen, 156 pk, Climatecontrol, stoelverwariming, elektrische ramen voor én achter, lichtmetalen velgen, metalliclak, cruisecontrol, boordcomputer, regensensor, lichtsensor, fatsoenlijke stoelen die niet zitten als een kerkbank… of een kale Peugeot 108. Moeilijke keuze!
@kwatsjkop: aankoopprijs is niet alles, komt ook nog onderhoud, wegenbelasting, tankkosten
verzekering bij…
Tjsa, de Aygo dan maar. Omdat ik de achterlichten wel geinig vind….
Geef mij de Aygo maar, na 2 jaar ander kleur kruis erop en ik heb weer een nieuwe auto voor de deur staan!
Doe mij de Peugeot maar, de enige met een beetje een volwassen ontwerp. Die nieuwe 308 hatchback is overigens ook erg mooi, Peugeot gaat de goede kant weer op
peugeot 108 leuke auto. en rijd ook nog best goed!
Zijn die smartmotoren nog steeds op na 100 k km’s?
@dotternetta:
Het antwoord daarop luidt al 11 jaar nee.
Zelf een Smart Roadster 60KW die er inmiddels 80KW uit schopt, de huidige stand is 173000km en het motortje loopt als nieuw. Olieverbruikt hij ook niet. Motorisch zijn ze al jaren beter dan de gemiddelde TSI.
Vanaf het vorige model ligt er een Mitsubishi motor in, die loopt alleen stuk als je doorrijdt terwijl de temp. meter aangeeft dat je moet stoppen. Dan kan de V-snaar stuk zijn en doet de waterpomp dus niets meer.
De derde generatie heeft de 1.0 Mitsubishi motor en de Turbo is de TCE 85 die onder andere in de Clio ligt, wat daar de zwakheden van zijn zou ik ook even moeten Googlen.
Aks er dan toch zo’n kleine broodtrommel moet komen dan maar een twingo die ziet er naar mijn mening het leukste uit
Doet die nieuwe Peugeot maar hier. Peugeot doet goede zaken tegenwoordig, en die Smart wordt het toch niet. Waarom geen C1? Die koplampen zijn mislukt, en de achterkant is een beetje te DS3-wannabe. Aygo? Moet nog even wennen aan die snuit. En ik vind hem een beetje té, eerlijk gezegd. 108 blijft over, want het Peugeot familiegezicht past deze auto erg goed, en de optielijst is echt heel groot voor een A-segmenter. Maar, als je mij echt de keuze moest laten geven tussen deze merken, zou ik mijn geld opsparen en een 308 kopen.
Smart