• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo duur gaat autorijden worden met kilometerheffing

Auteur: machielvdd, gepost 26 juni 2023 om 17:45 – 92 Reacties

We hadden al eens eerder een schatting gedeeld, maar de overheid heeft nu zelf mensen aan het rekenen gezet. Spoiler alert: autorijden wordt niet goedkoper.

Kilometerheffing. Er wordt al ongeveer zo lang de auto bestaat over gediscussieerd. Maar nu de bpm-inkomsten langzaam verdwijnen door de opkomst van EV’s is er toch wat urgentie voor de overheid. In 2030 is het daarom zover: de kilometerheffing gaat ingevoerd worden.

Zoals we eerder vandaag al schreven heeft de overheid een vervolgonderzoek gepubliceerd over de invoering van BnG, oftewel Betalen naar Gebruik. In dat artikel hadden we het vooral over de fraudegevoeligheid van het hele systeem, maar we moeten het ook nog even over de tarieven hebben.

Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal, want het kilometertarief kan op verschillende manieren bepaald worden. En er moet nog beslist worden welke variant er gekozen gaat worden. De overheid overweegt vier opties:

  • Variant 1: hetzelfde tarief voor alle auto’s.
  • Variant 2a: een tarief afhankelijk van het gewicht.
  • Variant 2b: een tarief afhankelijk van het gewicht, met een dusdanige korting voor EV’s dat de vermindering van de CO2-uitstoot uitkomt op 2,5 Megaton.
  • Variant 2c: een tarief afhankelijk van het gewicht, met een korting van 50% voor EV’s.

De definitieve tarieven moeten natuurlijk nog bepaald worden, maar in het rapport wordt al wel een rekenvoorbeeld gegeven, met de verschillende tarieven. We hebben de cijfers die genoemd worden hieronder voor je op een rijtje gezet. Dit zijn dus de bedragen die je per kilometer zou moeten betalen:

Var. 2aVar. 2bVar. 2c
A-segment benzine€0,03€0,05€0,05
B-segment benzine€0,06€0,08€0,07
C-segment benzine€0,08€0,11€0,10
D-segment benzine€0,10€0,15€0,13
B-segment diesel€0,09€0,11€0,10
C-segment diesel€0,12€0,16€0,14
D-segment diesel€0,15€0,20€0,17
C-segment PHEV€0,08€0,12€0,10
D-segment PHEV€0,10€0,14€0,12
B-segment EV€0,05€0,01€0,02
C-segment EV€0,08€0,01€0,03
D-segment EV€0,10€0,02€0,05

Zoals je kunt zien zou variant 2b de meest ongunstige zijn voor alle auto’s met een verbrandingsmotor (inclusief PHEV’s). Dat betekent overigens niet dat de andere scenario’s wel gunstig zijn voor benzine- en dieselrijders.

De onderzoekers hebben namelijk ook berekend bij welke kilometerstanden wegenbelasting goedkoper is dan Betalen naar Gebruik. Wat denk je? Het break-evenpunt valt gewoon altijd lager uit dan het gemiddelde aantal kilometers. Oftewel: je bent alleen goedkoper uit als je echt minder kilometers maakt dan gemiddeld.

Dat is ook bedoeling van het systeem: autorijden met zo’n vieze verbrandingsmotor moet een beetje ontmoedigd worden. Maar er moeten ook niet te weinig kilometers gereden worden, want dan heeft de overheid weer minder inkomsten. Heel lastig allemaal…

Als je benieuwd bent naar alle cijfers en bevindingen, raadplaag dan zelf het rapport ‘Betalen naar Gebruik: Effecten op autobelastingen en inkomenseffecten’

Foto: @jeremykou

Ook interessant!

  • ´Km-heffing’ voor EV moet rijden betaalbaarder maken´Km-heffing’ voor EV moet rijden betaalbaarder maken
    Goedkoper autorijden met kilometerheffing voor EV's?
  • Wegenbelasting 2023
    Let op, je gaat meer wegenbelasting betalen
  • Volkswagen gaat je laten 'betalen per kilometer'
  • shell klimaat
    Shell gaat eigenhandig het klimaat redden

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, kilometerheffing, onderzoek, overheid

Vorig bericht: « Officieel: de M5 Touring is in aantocht!
Volgend bericht: Jawohl, Opel heeft een nieuw logo! »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    26 juni 2023 om 18:01

    Tegen dergelijke tarieven is zelfs een 5-Serie uiterst aantrekkelijk te noemen.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    26 juni 2023 om 18:04

    Als ik 15 cent per km moet betalen in mijn D segment, bij 12k km per jaar, wordt dat 150 euro per maand wegenbelasting. Nu betaal ik 60. Dit is echt compleet achterlijk.

    Login om te reageren
    • seabase90 zegt

      26 juni 2023 om 19:15

      Is er een belasting regel die in de afgelopen 5 jaar is ingevoerd die niet aan het criterium, volledig achterlijk voldoet ?

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 juni 2023 om 20:52

      Mijn auto rijdt al voor 8ct/km en dat wordt straks mogelijk zelf verdubbeld!

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      27 juni 2023 om 09:35

      Die wegenbelasting blijft gewoon bestaan. De accijnzen op benzine ook. Dit komt er gewoon bovenop.

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        27 juni 2023 om 20:02

        Nee

        Login om te reageren
  3. sirdrinksalotofpetrol zegt

    26 juni 2023 om 18:44

    Ik rij een D segment diesel (Mazda 6) en betaal nu elke maand €148,- wegenbelasting, dus €1776,- per jaar. Ik rij ongeveer 40k km per jaar.

    In het meest ongunstige scenario in de nieuwe situatie zou ik €0,20 per kilometer betalen. Dus 8k per jaar. Dat is meer dan 4,5x zoveel! Dit kan toch niet de bedoelingen zijn!! Ze zetten niet eens de verdubbelaar aan, maar een verviervoudiger….

    Ik richt een GmbH op bij de oosterburen. Ga ik wel in een auto van de zaak rijden. Krijgen ze geen cent meer.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      26 juni 2023 om 19:49

      Ze durven het E segment er niet eens bij te zetten…
      Ik rij een Jaguar S-Type diesel, zelfde wegenbelasting als jouw Mazda.

      Gelukkig is 2030 nog 7 jaar (6,5 eigenlijk) weg en over 4 jaar staat er 4 ton op.
      Tegen die tijd mag ik geen binnenstad meer in met de Euro-4, dus koop ik maar eens wat anders.

      Login om te reageren
      • bmw335d zegt

        27 juni 2023 om 20:53

        En wat doet de overheid/gemeente Amsterdam? Die kopen lekker nog een lading vuilniswagens (zie elders hier op Autoblog) en die rijden vrolijk in het centrum. En jij mag er niet in met je Euro-4

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      26 juni 2023 om 20:49

      Dat is precies de bedoeling!

      Ik denk dat ze voor alle opties gaan in het kwadraat.

      Login om te reageren
    • Richard zegt

      28 juni 2023 om 07:33

      Schakelaar monteren tussen de snelheidsmeter en sensor. Bepaal je zelf hoeveel km per jaar je rijdt. Dat ze de tering krijgen in Den Haag.

      Login om te reageren
  4. Benny_Weisz zegt

    26 juni 2023 om 18:51

    Wordt dan de accijns component binnen de brandstofprijzen ook afgeschaft?
    Want, volgens mij, zorgt die al dat iedereen nu al naar gebruikt betaalt.
    Uiteraard zien de de heren in Den Haag dat anders……

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 juni 2023 om 10:58

      Iedereen behalve de EV-rijders. Juist daarom wordt er nu een ander systeem bedacht, zodat ook de EV-rijders gaan meebetalen.

      Login om te reageren
  5. mp014 zegt

    26 juni 2023 om 18:56

    Dus op een dikke Defenser V8 koop ik in de toekomst zonder BPM en ik betaal geen wegenbelasting….. en als ik hem dan in de garage zet en er nauwelijks in rijd betaal ik maar een fractie km heffing 😳😀

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      27 juni 2023 om 20:03

      Bpm blijft.

      Login om te reageren
  6. ronaldotour zegt

    26 juni 2023 om 19:00

    Ik lees niks over auto’s met grijs kenteken, of vrachtwagens. Die zullen neem ik aan ook een korting krijgen?

    Login om te reageren
    • luchtgekoeld zegt

      26 juni 2023 om 20:47

      Grijs kenteken. Krijg er nog buikpijn van wat ze de particulieren met grijs toen geflikt hebben en hoe het nu geregeld is. Mijn broer bouwt websites en mag grijs rijden want bedrijf. Hij rijd RAM….

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        27 juni 2023 om 12:13

        Komt geregeld voor dat een website te zwaar is. Komt die RAM goed van pas!

        Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        27 juni 2023 om 14:37

        Ga je toch ook een beetje ondernemen, hoeft niet eens veel te zijn hoor… als je dan een grijs kenteken bak als beloning ziet, heb je het sowieso al niet voor niks gedaan

        Login om te reageren
  7. Turbo S zegt

    26 juni 2023 om 19:02

    Blijft natuurlijk allemaal speculeren totdat de definitieve tarieven en regels bekend zijn. Voor een petrolhead die er meerdere auto’s op na houdt kan het eigenlijk alleen maar goedkoper worden.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      26 juni 2023 om 21:39

      Iets goedkoper worden in Nederland, geloof je het zelf ?

      Tenzij je minimaal miljonair bent, dan kan het niet op…

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        27 juni 2023 om 05:44

        Het is idd niet te geloven, maar toch. Als je een paar auto’s hebt waarin je niet meer dan 2k per jaar aflegt…?
        Maar dan moet er ook wel ontheffing zijn voor auto’s ouder dan 40 jaar, zoals nu ook het geval is.

        Login om te reageren
  8. jaso013 zegt

    26 juni 2023 om 19:10

    Als ik even uit ga van de 0,10 cent per km. Ik rijd ongeveer 10K per jaar. Dat komt op 1000€ wat 83€ pm is. En dat is dus 30€ duurder dan wat ik nu aan MRB betaal. Pompompom….

    Wel goed dat EV’s ook gewoon gaan betalen. Die gebruiken hetzelfde alsfalt als ik en zorgen door gewicht en optrekken wrs meer slijtage ook nog.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 juni 2023 om 21:17

      MRB verdwijnt in de algemene middelen. Je wordt belast op bezit van de auto, niet op gebruik. Slijtage aan de is geen factor. De enige reden voor onderscheid in gewicht is dat zware auto vaak ook duurdere auto’s zijn.

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      27 juni 2023 om 09:33

      Uit jouw opmerking maak ik op dat we ons niet zo druk moeten maken (als je het anders bedoeld mijn excuses) Maar zoals ik het lees rijdt jij minder dan gemiddeld in een kleinere auto dan gemiddeld en je gaat meer betalen dan nu …

      Login om te reageren
    • Richard zegt

      28 juni 2023 om 07:36

      Zet je toch een schakelaar tussen de snelheidsmeter en sensor. Bepaal je zelf hoeveel km je maakt per jaar. Flitsmeister aan voor de snelheid en gaan!!!!

      Login om te reageren
  9. mjpamsterdam zegt

    26 juni 2023 om 19:14

    En wat doen we met buitenlandse kentekens ?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      26 juni 2023 om 19:32

      Betaal jij dan (tolwegen uitgesloten) in het buitenland?

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      26 juni 2023 om 21:11

      Nou denk nog interessanter, hoe gaan ze om met de gereden KM’s in het buitenland

      Login om te reageren
      • Thomas20vt zegt

        26 juni 2023 om 23:27

        Deze tellen gewoon mee. Ze kijken gewoon hoeveel km je rijdt per jaar, ongeacht waar deze gereden zijn.

        Login om te reageren
  10. janmetdelangeachternaam zegt

    26 juni 2023 om 19:19

    Gelukkig is iedereen er financieel flink op vooruit gegaan na oorlog in Oekraïne. Niet zo zeuren, gewoon voorover bukken en accepteren.

    Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    26 juni 2023 om 19:19

    Weer een prachtige constructie om de hardwerkende burger een poot of nier of milt uit te draaien.
    Ik denk dat ik tegen die tijd maar motor ga rijden.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      26 juni 2023 om 20:27

      Gewoon stoppen met werken, vreten uit de ruif en 3 dagen zwart werken, hou je veel meer over

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        26 juni 2023 om 21:41

        Mee eens, maar als de CBDC het contante geld heeft vervangen zal je met ruilmiddelen moeten gaan werken.

        Want cash gaat er uit, wat ze ook in Den Haag en Brussel zeggen.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          27 juni 2023 om 08:48

          ruilhandel dan,

          Login om te reageren
          • b00st zegt

            27 juni 2023 om 12:14

            Wordt gezellig in de AH

            Login om te reageren
        • herve11f zegt

          28 juni 2023 om 07:35

          Men zal dan gewoon in U$ onderling betalen. Europa is zo achterlijk.

          Login om te reageren
      • wessel94 zegt

        27 juni 2023 om 14:49

        Haha heerlijk, precies mijn gedachte. Die linkse graaiers moedigen enkel en alleen dit aan. Lekker het systeem en de belastingbetalers omzeep helpen zodat we straks geen enkele reden meer hebben om niet het handje op te houden.

        Login om te reageren
  12. ralfast zegt

    26 juni 2023 om 19:23

    Met accijns verlaging op brandstof (wat in de basis gewoon een hele slimme kilometerheffing is waarbij ook met gewicht en zelf rijgedrag rekening gehouden wordt, zonder fraude gevoeligheid) zou dit best wel een goed systeem kunnen zijn.

    Ik heb echter zo’n vermoeden dat de echte motivatie niet echt belasten naar gebruik is, maar zo hoog mogelijk belasten…

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      26 juni 2023 om 23:37

      De komst vd elektrische auto maakt belasten op brandstof op termijn lastiger

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        27 juni 2023 om 15:56

        Je weet dat belasting op stroom Nóg hoger is dan op brandstof?

        Login om te reageren
  13. mc96 zegt

    26 juni 2023 om 19:37

    De tarieven liggen te hoog. Ik vind ook dat de tarieven per provincie moeten verschillen. Randstad deze tarieven. Daar kunnen ze makkelijker het OV gebruiken. Andere provincies lager 😀

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      26 juni 2023 om 22:46

      Zijn zat dorpen in de randstad waar 1 maal per uur een bus rijdt, dus makkelijker het ov gebruiken?

      Login om te reageren
    • Foramen zegt

      27 juni 2023 om 08:30

      Wat je zegt geldt natuurlijk enkel voor de grotere steden, deze heb je buiten de randstad ook.
      Vanaf mijn dorpje wat 1.800 inwoners telt en in de randstad ligt ga je weinig bereiken met het OV.

      Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    26 juni 2023 om 20:02

    Het uitgangspunt is altijd al geweest dat de inkomsten van BnG gelijk zouden moeten blijven aan de inkomsten van de MRB. Dus dat je alleen goedkoper uit bent als je minder dan gemiddelde afstanden aflegt is niet meer dan logisch. En dat de tarieven ook een beetje omhoog worden afgerond was te verwachten. Ze hadden het ook naar beneden kunnen afronden maar dan moeten de gemiste inkomsten ergens anders worden gecompenseerd.

    De uitvoering het systeem kost meer geld dan de MRB, en ook die kosten moeten uit het systeem betaald worden.

    Login om te reageren
  15. Hubert zegt

    26 juni 2023 om 20:15

    Graag!! Laat maar komen, zo snel mogelijk.

    Ik ga er op voorruit. Ik betaal nu 4x houderschapsbelasting over mijn auto’s. En kan maar in eentje tegelijk rijden.
    Eigenlijk een goede reden om gewoon wat leuke auto’s erbij te nemen.

    Ohja, ik ga er wel van uit dat de houderschapsbelasting helemaal afgeschaft gaat worden…

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 juni 2023 om 06:30

      Ga daar maar vanuit, ik hoop vooral dat er ook iets met de accijnzen op brandstof gedaan gaat worden (maar dat zal wel niet). Gelukkig rijd ik de helft van mijn km’s nog steeds per motor
      .

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        27 juni 2023 om 10:12

        Helaas rijdt mijn motor 1 op 13, dus daar is niet veel winst te behalen.
        Tenzij deze buiten de km-heffing gaan vallen…. (zal we niet)

        Login om te reageren
    • por100 zegt

      27 juni 2023 om 09:29

      Maar Hubert dat is toch ook niet de bedoeling? 4-5 auto’s rijdend houden. Al dat materieel. Straks zijn er net zo veel auto’s in Nederland als fietsen.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        27 juni 2023 om 10:19

        Ik voorkom hiermee dat iemand anders er km’s mee gaat maken.
        Dus eigenlijk ben ik erg groen bezig op deze manier.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          27 juni 2023 om 15:58

          Ja precies zo denk ik er ook over, stuk of 9 auto’s hier die tenminst niet dagelijks in de file staan te pruttelen om nutteloos naar kantoor heen en weer te rijden.

          Als we het dan over boeren hebben die beter kunnen stoppen omdat we voedsel exporteren…. dan kunnen we beter stoppen met heen en weer rijden naar kantoor om werk te doen wat nog minder nuttig is dan voedsel produceren

          Login om te reageren
  16. Arjen zegt

    26 juni 2023 om 20:25

    Waarom wordt de MRB niet verwerkt in de brandstofprijs. MRB weg, brandstofprijs omhoog. Dat is betalen naar gebruik toch?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      26 juni 2023 om 20:33

      Dan gaat iedereen ten oosten van Utrecht in Duitsland tanken…

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        27 juni 2023 om 09:24

        We leven toch in één Europa? Althans de politieke partijen die dat zeggen stellen nu het rekeningrijden voor.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          27 juni 2023 om 10:11

          Wil jij soms de pensioenvoorziening van Hongarije hebben?
          Europa is gewoon een farce.

          Login om te reageren
          • por100 zegt

            27 juni 2023 om 12:57

            Precies, europa is een Farce maar van europese natura2000 regels (en Timmerfrans zijn Green deal), mogen wij steeds minder in dit land waar een Hongaar nog steeds hetzelfde mag in dit land. Gevalletje wel de lasten, niet de lusten.

            Login om te reageren
        • maotje zegt

          27 juni 2023 om 22:21

          Heeft niks met 1 europa te maken. Ieder land mag gewoon zn eigen regels en wetgeving bepalen en uitvoeren.

          Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      27 juni 2023 om 16:01

      omdat je veel meer binnen kunt harken als je het over allemaal verschillende belastingen verdeeld!

      Login om te reageren
  17. Autokenner zegt

    26 juni 2023 om 20:26

    Misschien gewoon asiel stoppen, scheelt je 30 miljard.

    Maar nee gaan de burgers nog even verder uitknijpen

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      26 juni 2023 om 22:48

      Niet overdrijven, afgelopen jaar maar 24 miljard

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      27 juni 2023 om 08:02

      op website overheid :

      De kosten die het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) in 2021 heeft gemaakt voor de opvang van asielzoekers bedragen ongeveer € 706 miljoen.

      Is maar 2,5% van de 30 miljard…

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        27 juni 2023 om 09:22

        Dat lijkt mij onmogelijk. Voor de kleine gemeente (30K inwoners) waar ik als raadslid werkzaam ben geweest was het in 2015 al 5 miljoen.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        27 juni 2023 om 11:02

        De kosten die het COA maakt voor opvang van asielzoekers zijn natuurlijk niet de enige kosten die gerelateerd zijn aan het asielbeleid. Alle medewerkers van het COA moeten ook betaald worden, evenals de medewerkers van de IND. De IND maakt daarnaast zelf ook kosten, die moeten ook betaald worden. Dan heb je nog alle indirecte kosten, bijv. voor politie en zorg. Ik zou er niet raar van opkijken als dit allemaal miljarden kost.

        Login om te reageren
  18. PunicaOase zegt

    26 juni 2023 om 20:59

    En gaat de BPM dan verdwijnen? Dan komen 6-cilinders weer in beeld :-) Misschien zelfs wel een nieuwe Mustang.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      27 juni 2023 om 05:47

      Houderschapsbelasting zal verdwijnen, denk ik

      Login om te reageren
  19. mrrobot zegt

    26 juni 2023 om 22:10

    Fijn dat er na D-segment geen tarieven zijn. Dat wordt dus gratis gassen.

    Login om te reageren
  20. petert zegt

    26 juni 2023 om 22:11

    Vergeet niet dat mrb door de provincie geint word en dit door de centrale overheid. Gegarandeerd dat de provincie het misgelopen geld ook op een andere manier gaat innen. Dat komt hier dan nog bovenop!

    Login om te reageren
  21. driver79 zegt

    26 juni 2023 om 22:44

    Er word geen rekening gehouden met of het e-fuel of duurzame energie is. Dus een EV op de energie van een kolencentrale heeft hetzelfde tarief als ik met mijn zonnepanelen. Oh nee. Die niet duurzame stroom wordt dan zwaarder belast

    Login om te reageren
  22. Stefje zegt

    26 juni 2023 om 23:40

    Is er nou echt niemand hier in de comments die begrijpt wat er hier gebeurt? De overheid gooit er veel te hoge tarieven uit om de bevolking te peilen. Iedereen verontwaardigd. Duh. Nu vaak tot het 4- of 5-voudige. Overheid luistert zogenaamd naar bevolking, past de tarieven naar beneden aan, naar ‘slechts’ het 3-voudige en iedereen blij want er is naar de bevolking geluisterd.

    Nee! Je wordt genaaid waar je bij staat. En heel NL accepteert het maar weer. Man wat ben ik blij dat ik daar weg ben zeg. Lekker Duits kenteken. De groeten!

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      27 juni 2023 om 08:57

      Zoveel is het rondrijden met een Duits kenteken mij niet waard.
      Dan liever wat meer betalen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        28 juni 2023 om 23:09

        Prima Hubert, dan geniet ik er dubbel van. Die auto rijdt namelijk exact hetzelfde, maar ik heb nog wel geld over voor leuke dingen 😂

        Login om te reageren
    • por100 zegt

      27 juni 2023 om 09:20

      Inderdaad is dit de handelswijze. Om iets verschrikkelijks in te voeren begin je met iets nog afschuwelijker voor te stellen.
      Het wordt sowieso stemmen op een partij die hier op een strategische manier korte metten mee maakt.

      Login om te reageren
  23. O plaat zegt

    26 juni 2023 om 23:50

    Mooi toch, in navolging van de Azteken je zelf op offeren om het weer te veranderen. Hou vooral vast aan de klimaat mythe.

    Login om te reageren
  24. Towel986 zegt

    27 juni 2023 om 00:02

    Ik geloof er geen bal van dat MRB gaat verdwijnen, dit komt er vast gewoon bovenop. Wat houd hen tegen? Een Malieveld vol auto’s?

    Login om te reageren
  25. p993 zegt

    27 juni 2023 om 05:46

    Hoe gaan ze de km’s meten? Gewoon jaarlijks de tellerstand opnemen? Maar dan kun je niet differentieren naar tijdstip en locatie. Dat was ooit wel het idee!

    Login om te reageren
  26. Thieuke zegt

    27 juni 2023 om 07:37

    Zoals altijd is het idee goed, maar de uitwerking in Den Haag weer om te janken.
    Wordt de benzine of Diesel hybride (zeg maar de Priussen / Volvo V60 D6’en) op de hoop benzine en Dieselauto’s gegooid?
    Ik mis die categorie (misschien staat hier niet de volledige lijst?)

    Laten we nou eens onze kop uit het zand halen, want EV is helemaal niet zo schoon voor het milieu, niet zolang er voor batterijenproductie en grondstoofenwinning, en stroom opwekken nog meer CO2 uitgestoot wordt dan voor een ICE-bolide in zijn hele leven uit stoot.

    Belachelijk om de (relatief duurder in aanschaf) EV zo een korting te geven. Zo wordt de kloof arm en rijk maar steeds weer groter.

    Login om te reageren
  27. por100 zegt

    27 juni 2023 om 08:59

    Waarom zou iemand voor zijn plezier 40.000 of soms wel 100.000km per jaar gaan rijden? uitgaande van veel snelwegkilometers is zijn bij 100K en gemiddeld 70 km/u gewoon 1500 rij-uren. Dat zijn gewoon werkkilometers en blijkbaar is dat nodig, want wie doet dat nou echt voor zijn plezier? Maar straks mag die persoon in een diesel rustig €15 tot €20K per jaar aan wegenbelasting gaan betalen?

    Ik snap het echt niet. We krijgen straks zo een kleine groep mensen die nog inzetbaar zijn om het werk te doen, de rest is gepensioneerd of misschien zelf als zorgbehoevend en dan zo de werkende mensen nog verder demotiveren om te gaan werken.

    Een goede politicus is altijd een goede demograaf, maar als topambtenaren ze niet op demografische problemen wijzen wordt het ze ook wel moeilijk gemaakt.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      27 juni 2023 om 09:51

      Ik doe 20K per jaar woon-werk en 15K tot 20K per jaar voor priveritten en vakanties. Ik heb geen camper en geen boot, maar wel een donderszuinige auto. (Hybride met LPG)
      Ik werk in de hightech en er is niet echt iets dichterbij wat net zo uitdagend is.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        27 juni 2023 om 10:41

        Dus jij hebt straks iets van 8 tot 10K nodig (ivm je accupakket) om je wegenbelasting te betalen om uberhaupt te kunnen werken. Misschien verdien je wel 2x of 3x modaal, maar dan nog heb je 2-3 maanden nodig om dit bedrag netto op te kunnen brengen. Ieder jaar weer, naast je gewone levensonderhoud.

        Login om te reageren
  28. Groninger zegt

    27 juni 2023 om 09:56

    Ik rijd momenteel 75.000km per jaar in mijn BMW 1 serie met 3 cilinder diesel.
    Bij het gunstigste geval zou dat dan €6.000,- euro per jaar oftewel €500,- euro per maand kosten ipv €145,- euro per maand.
    Tijd om echt eens serieus emigratie te overwegen.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      27 juni 2023 om 10:43

      Een toerist kan straks in Nederland wel met de auto lekker shoppen, naar het strand of gewoon lekker een rondje rijden. Jawohl een Duitser is straks vrijer in Nederland dan een Nederlander! … hmmm

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 juni 2023 om 22:23

      Emigratie? Waar naartoe?

      Login om te reageren
  29. MarcoM zegt

    27 juni 2023 om 10:54

    En laten onze bewindsvoerders dan ook allemaal in Den Haag gaan wonen, iedereen voortaan op loopafstand bij het werk gaan wonen en geen vliegtuigen en plezierjachten meer en geen caravans, hebben ze dan hun zin!

    Login om te reageren
  30. Dutchdriftking zegt

    27 juni 2023 om 11:50

    Enig geluk voor mij is dat in 2030 mijn dieseltje wel afgeschreven zal zijn. Maar met dergelijke tarieven is vervoer voor Jan Modaal absoluut onbetaalbaar straks. En nee, openbaar vervoer is geen optie. Ondanks dat ik in de randstad woon…

    Login om te reageren
  31. schuimbekje3 zegt

    27 juni 2023 om 13:08

    Wanneer rekeningrijden doorgaat ben ik weg uit Nederland en kom nooit meer terug.
    Ik vind belasting betalen niet erg, betaal nu in het buitenland soms ook al 50% belasting, maar daar krijg ik dan wel veel voor terug… Ambtenaren die VOOR je werken, ipv TEGEN je. Ik ben regelmatig naar de kaakchirug gemoeten in het buitenland omdat die elke keer op de grond viel van verbazing.
    Zeker in kip-ei problemen… Hier in nederland is het dan ‘jouw probleem’… Maar daar dachten ze mee… (bijvoorbeeld een bankrekening, of een internet verbinding waar je een SOFI nummer voor moet hebben… Je krijgt pas een sofi als je er woont, maar je kunt er niet wonen als je geen bankrekening hebt, en de boel aanvragen via nationaal internet gaat niet omdat je de aanvraag via internet moet doen, die je niet krijgt zonder sofi bijvoorbeeld.

    Je kunt je er natuurlijk ook gif op innemen dat deze bedragen niet de echte bedragen zijn. Zoals geopperd KAN het zijn dat ze hoog inzetten zodat ze daarna terug kunnen schroeven en toch erg veel geld kunnen binnenharken, maar zoals met de BPM is gebleken, kan die ook nog verder omhoog. Zo zag ik dat een franse collega van me nog geen 30.000 euro betaalt voor zijn Land Cruiser, terwijl de bijna in de BTW/BPM zo’n 110.000 euro moet kosten fiscaal. Oja, en hij betaalt 350 euro aan bijtelling, ik 2000 PER MAAND (hij 350 per jaar),…. (maarja, moet wel iets hebben wat 3500kg mag trekken en iets wat enigszins vol te houden is om heel europa door te rijden.

    Wegenbelasting zou ook omlaag gaan bij invoering van de BPM… is nooit gebeurd… Ik betaal nu 700 euro wegenbelasting per maand voor mijn auto’s en motoren.

    Hoezo 1 europa? En wij maar vragen waarom we zoveel belasting moeten betalen aan de EU… dat gaat allemaal naar landen onder Belgie die deze bedragen niet binnenharken.. want dan hebben zij gele hesjes in hun tuin… hier gaan ze al huilie doen wanneer ze het leven van 52.000 boeren cancellen alsof het woke is en het vreemd vinden wanneer die verhaal komen halen… Ja, gek he… excelsheets reageren niet zo heftig als mensen…

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      27 juni 2023 om 14:17

      Het land ontvluchten is inderdaad een gedachte die mij ook is gepasseerd. Maar ik denk nu eerder aan stoppen met werken voor geld. Ik zoek wel een tandarts die iets aan zijn tuin verbouwd moet hebben, of die een familielid heeft met mentale problemen die ik dan GGZ verleen.
      Werkend Nederland heeft wel wat te bieden, daar hoeft geen geld tegenover te staan.

      Wat helaas wel hand in hand gaat met de rug toekeren naar de roverheid = georganiseerde misdaad.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 juni 2023 om 22:23

      En welk land ga je dan naartoe?

      Login om te reageren
  32. chefturbo zegt

    27 juni 2023 om 15:38

    Mooi beleid, zouden ze door moeten trekken naar alle belastingen en toeslagen. Dus mensen met kinderen moeten de kindertoeslag ophoesten. Mensen die zorg nodig hebben betalen alle zorgkosten. En mensen die werkloos zijn hun eigen uitkering. Betalen naar gebruik toch?

    Login om te reageren
  33. Richard zegt

    28 juni 2023 om 07:30

    Km registratie bij de APK. Dat wordt dus ff een schakelaartje monteren tussen de snelheidsmeter en sensor. GPS aan voor de snelheid en gaan met die 🍌. Ik rij echt maar 1000 km per jaar met deze auto. 🤣

    Login om te reageren
  34. herve11f zegt

    28 juni 2023 om 07:45

    Gelijk welke verhoging een staat doorvoert zorgt voor stijging van de goederen prijs en is omgekeerd evenredig met de koopkracht van de burger. Hoelang houd de burger dit nog vol?

    Login om te reageren
  35. realhustler zegt

    28 juni 2023 om 13:42

    Werkelijk belachelijk dit. Voor corona reed ik 30k in een diesel per jaar, woon werk, kerk en familiebezoek, en vakantie. Sinds corona is dit minder geworden en rij ik op benzine en nu rij ik 13-14K en dan nog 5-6k op vakantie in het buitenland. Private lease op 20K, en ik betaal 36 euro per maand mrb. In het goedkoopste voorbeeld betaal ik 100 euro p/m, dus een stijging van 177%, gekkenwerk. 36 euro p/m komt neer op 7200 km per jaar, wie koopt nou een auto als je maar 7200 per jaar rijdt? Mijn vrouw haar auto moeten we ook betalen, 10k per jaar, zelf zij gaat meer betalen. En waarom moet ik betalen voor mijn buitenlandse km? Ik betaal dan al tol in Oostenrijk en in Hongarije, en ook in Slowakije en Tjechië en Polen. Ook mensen die naar Frankrijk gaan, bijna overal is er tol. Misschien plak ik het kenteken van Mark Harbers op mijn auto en koop geen vignet, krijgt hij een boel post. Tenslotte heb ik al betaald.

    Login om te reageren
  36. realhustler zegt

    28 juni 2023 om 14:09

    Heel Europa is ook al dom bezig. Natuurkunde, hoe groter het object wat je verplaatst, hoe meer energie dit kost. Dus kleine auto’s zijn efficiënter dan grote. Maar alle A segmenters sneuvelen door Europese emissie normen. Auto’s werden al jaren groter door toenemende veiligheids eisen maar nu helemaal.
    Elektrische auto’s zijn vooral efficiënt door subsidie (geen co2 heffing, minder bijtelling, geen mrb) maar vaak zwaar en groot. Er is een ideologisch doel, om dat te halen maken ze afspraken, die niet werken maar veel geld kosten. In de USA senaat was een voorstel om x miljard uit te geven tegen de opwarming. Iemand vroeg, hoeveel graden opwarming minder zou die x miljard opleveren. Het bleef akelig stil. Dat is hier hetzelfde. Bakken met geld investeren maar de uitkomst is erg onzeker. Klinkt als een bos kappen om zonnepanelen te zetten om co2 uitstoot te verminderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North