• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Opel Diplomat B V8

Auteur: larssb, gepost 19 maart 2016 om 18:00 – 31 Reacties

Afbeelding Klassieker: Opel Diplomat B V8Afbeelding Klassieker: Opel Diplomat B V8Afbeelding Klassieker: Opel Diplomat B V8Afbeelding Klassieker: Opel Diplomat B V8Afbeelding Klassieker: Opel Diplomat B V8

Opel Diplomat B
Deze Straßenkreuzer mit Riesenmotor had wat Rüsselsheim betreft een van de Grote Drie moeten zijn in de hoogste klasse: de Opel Diplomat B V8.

Nu maakte de Diplomat wel degelijk deel uit van de grote drie, zij het van Opel’s eigen KAD-serie. Met grotendeels dezelfde carrosserieën stonden namelijk de Kapitän, de Admiral en Diplomat als Opel’s slagschepen bovenaan in de prijslijsten. Met zes- of achtcilinders onder de lange motorkappen betrad het merk schoorvoetend de bühne in het segment dat gedomineerd werd door Mercedes-Benz, met in diens schaduw een opkomend BMW.

Opel’s topmodel van deze tweede, in 1969 uitgekomen generatie was bedoeld als geduchte concurrent van Mercedes’ S-klasse en topmodellen van BMW als de 3.0 Si en 3.f3L. Zijn voorganger, de in 1964 geïntroduceerde Diplomat A, was dat nog niet gelukt en ook deze Diplomat B had één groot nadeel: het was een Opel. Dat jan-met-de-pet-DNA hield de Rüsselsheimers vervolgens hardnekkig van het erepodium, tot op de dag van vandaag.

Zijn image was dus nogal bescheiden, zijn voortstuwing was dat zeker niet. Deze Diplomat V8 doorkruiste soeverein stad en ommeland met een niet misselijke 5.4 liter V8 van concerngenoot Chevrolet in het vooronder. Dat zijn bijna vijf gewone Kadettjes. Als opvolger van de 4.6 liter variant van generatie A leverde dit donkerbruin klinkende aggregaat 230 PK op de achterwielen, gecombineerd met een, eveneens all american automatische driebak. Het paste helemaal bij het karakter van deze grote en nogal amerikanische Schlitten.

Met zowat vijf bij twee meter voldeden ook zijn afmetingen aan de eisen voor een slee. Toch was hij daarmee iets bescheidener vormgegeven dan zijn voorganger van generatie A. Voor de ware ‘Murica fans, notoire achterbankbewoners of Leute die nooit genoeg Opel op hun oprit konden hebben staan was het mogelijk een nog langere L-versie te bestellen. Enorm veel luxe per strekkende meter en ook de normale versie was allerminst karig uitgevoerd. Van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elektrische ramen en verlichting in de voetenruimte waren geen vanzelfsprekende opties in zijn tijd. Bovendien was het interieur, zeker voor een Opel, uitermate luxueus uitgevoerd. Een RococOpel: velours bekleding, dik tapijt en echt hout gaven de Diplomat V8 altdeutsche Wohnzimmergemütlichkeit.

Ook op technisch gebied was het allerminst behelpen. Vier geventileerde schijfremmen, een De Dion achterasconstructie en eerder genoemde V8 waren belangrijke features die de reuzen-Opel geschikt maakten voor de Oberklasse. Concurrent Mercedes-Benz kwam pas in 1971 met een achtcilinder W108 S-klasse in dit segment. En die had geen verzonken ruitenwissers, een vinyl dak of standaard mistlampen onder de verticale koplampen. Daarmee onderscheidde de Diplomat zich trouwens ook van de Kapitän en Admiral, die horizontale units in het front hadden. Wat bleef was de duidelijk Amerikaanse styling, hoewel al een stuk Europeser, soberder en compacter dan generatie A. Maar het bleef een respect afdwingende Luxuslimousine, Opel’s dikste van die tijd.

Een groot succes zou het echter niet worden. De Kapitän en Admiral verdwenen al eerder stilletjes van het toneel en in 1977 viel tenslotte ook het doek voor de Diplomat, na nog geen 20.000 verkochte exemplaren van Opel’s aandeel in de eredivisie. De Senator die dat jaar ten tonele verscheen was van een andere orde en kon het stokje in de hoogste klasse niet overnemen van de dikke Diplomat. Die tegenwoordig populairder is dan ooit: de tijd dat je voor een habbekrats zo’n heerlijk overgemotoriseerde, maar zwaar ondergewaardeerde Rüsselsheimer op de kop tikte liggen alweer een tijdje achter ons. Jarenlang liep iedereen er met een grote boog omheen, nu wordt er koortsachtig gezocht naar een smetteloos exemplaar en telt de liefhebber daar zonder blikken of blozen zomaar € 30.000,- voor neer. Dat zijn ruim vijf smetteloze Kadettjes. Maar die klinken niet als een Corvette.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Opel, Specials

Vorig bericht: « De perfecte Porsche: Cayman met GT3-blok
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Australië 2016 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. benzinehoofd zegt

    19 maart 2016 om 18:06

    Nice one, Lars! Zowel de auto als het artikel. En RococOpel… mooi gevonden. ?

    Login om te reageren
  2. ocda zegt

    19 maart 2016 om 18:10

    Heerlijke bak zo’n Diplomat, van de opvolger er van de Opel Senator zijn er geloof ik hier alleen al in t westland zo’n 377.000 exemplaren verkocht

    Login om te reageren
  3. W115 zegt

    19 maart 2016 om 18:21

    Nette kar, heeft wel wat van de oudere benzen. Niet gecharmeerd van het vinyldak

    Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    19 maart 2016 om 18:35

    Pure nostalgie, mijn oom reed altijd van deze slagschepen, ik kan mij herinneringen dat dat ding waterpompen “vrat”.

    Login om te reageren
  5. audiisthebest zegt

    19 maart 2016 om 18:40

    Ik hou totaal niet van Opel maar deze is wel heel mooi

    Login om te reageren
  6. spidermann zegt

    19 maart 2016 om 18:42

    Altijd een zwak gehad voor de Diplomat.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      19 maart 2016 om 18:45

      @spidermann: de mooiste is natuurlijk de Diplomat Coupe, reed (rijdt) vaak mee in de faschingszug in Koeln!

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        19 maart 2016 om 19:02

        @spidermann: maar ja:”jeder popel (snotneus) faehrt ein Opel”.

        Login om te reageren
  7. silver zegt

    19 maart 2016 om 18:55

    Leuk artikel over een schitterende auto!

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    19 maart 2016 om 19:04

    Wat een prachtige slee! Los van de zeldzaamheid een bijzondere auto.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    19 maart 2016 om 19:25

    Uit een tijd dat Opel nog top segment idealen had. Gaaf hoor!

    Login om te reageren
  10. baap zegt

    19 maart 2016 om 19:29

    Hier word je toch hebberig van!

    Login om te reageren
  11. macmiller zegt

    19 maart 2016 om 19:54

    Heel gaaf! Een leraar bij mij op school heeft er ook 1. Hij heeft als het goed is een hele collectie met oude opels.

    Login om te reageren
  12. e1000bmw zegt

    19 maart 2016 om 19:55

    Bedankt @larssb, nu betrap ik mezelf er alweer op dat ik het huidige aanbod bekijk…

    Login om te reageren
    • larssb zegt

      19 maart 2016 om 21:08

      @e1000bmw523i: Hihi, same here. Nog steeds. Ben ook even digitaal gaan winkelen bij de oosterburen, maar zelfs daar blijkt dat the habbekrats days wel over zijn…

      Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    19 maart 2016 om 20:02

    Verschrikkelijk ugly ding ..
    Zal best wel 100X betere kwaliteit zijn als Rolls in die tijd ..
    Maar dat was elke middenklasser al ..
    De styling is 100% Europees ..
    Dit soort depressieve hokken kan je nml nergens anders kwijt ..

    Was vast duurder als een Olds Buick of Pontiac ..

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      20 maart 2016 om 03:32

      @lincoln: bedankt voor de positieve noot!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        20 maart 2016 om 15:44

        @bmwtouring:

        Als je weet hoe een 69er Olds Pontiac of Buick er uitziet dan begrijp je dat het idd heel positief was ..

        Login om te reageren
  14. nidlaobud zegt

    19 maart 2016 om 20:35

    Vreemd ding.. Combinatie van een Mercedes W100 600 en een Cadillac Deville…

    Login om te reageren
  15. sracert zegt

    19 maart 2016 om 21:24

    Commodore en de Monza, die vond ik vroeger mooi. Stond vroeger in de straat ook wel eens te kijken naar een Kapitan vond ik iets te groot en niet zo sportief. leuk artikel dit.

    Login om te reageren
  16. mrmiyagi1982 zegt

    19 maart 2016 om 22:29

    Ik ben een groot opel liefhebber. En zon diplomat 5.4 v8 is dik!! Ideale cruiser
    wel lastig om een goede te vinden Met v8

    Login om te reageren
  17. schreute01 zegt

    19 maart 2016 om 23:01

    Hier gaat mijn Opelhart weer sneller van kloppen!

    Login om te reageren
  18. daniel23ccx zegt

    20 maart 2016 om 00:57

    Deze is voor pieter❤️

    Login om te reageren
    • koenigsegggone1 zegt

      20 maart 2016 om 21:20

      @daniel23ccx: jennie!

      Login om te reageren
  19. 9000cse zegt

    20 maart 2016 om 03:57

    @larssb, bedankt voor dit geweldige artikel!
    Ik vind het werkelijk héérlijk om weer eens een positief artikel over een Opelmodel te lezen. Ik vind dat het merk echt heel erg ondergewaardeerd wordt. Laten we niet vergeten dat Opel 37 jaar lang(!) het best verkochte automerk in ons land was! (En voor de liefhebbers van de “slopel”-uitdrukkingen: Als je Opels maar kudt-auto’s vindt, probeer er daarvan dan maar eens 37 jaar lang de meeste van te verkopen in ons landje! Dan onderschat je ons als Nederlanders toch echt op schaamteloze manier!).
    Ik vond de Diplomat B met 5.4ltr V8 echt wel een superlimousine! Ik kreeg hem in 1973 als “companycar” en vond dat als 25-jarige toch echt wel bijzonder. Het was de eerste auto waarmee ik de 200km/h-grens heb overschreden. En ik vond het verbazingwekkend met welk gemak hij dat deed. Let wel: 1973 = 43 jaar geleden! Een middenklasser van dat bouwjaar bereikte met moeite de 160!
    Daarbij had de Diplomat 5.4 (er bestond ook een “goedkope” E-versie met 2.8 ltr. 6-cyl.) door zijn DeDion-achteras voor die tijd een fenomenale wegligging!
    In die tijd had ik vaker de mogelijkheid om zijn concurrenten te testen. Zo ben ik ruimschoots onderweg geweest met o.a. de Mercedes S-350SE en 450SE, de BMW 3.0 en 3.3L. Maar ook met o.a. de Fiat 130 V6. En mag ik effe eerlijk zijn? Rationeel waren de Mercedesssen de winnaars, maar emotioneel?
    Ik maak er maar een lijstje van:
    1) Opel Diplomat B 5.4 V8
    2) Fiat 130 3.2 V6
    3) Mercedes 450 SE
    4) BMW 3.0

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 maart 2016 om 10:27

      @9000cse:
      Ja, die 130 van de FIAT, was min of meer eenzelfde soort van lot toebedeeld.
      Het was met kop en schouders het allerbeste rij-ijzer maar evenals de Opel werd de wagen
      afgerekend op het imago ven het merk.

      Kijk ik nu om me heen rijdt praktisch iedere boeren-l*l in een Mercedes Benz zelfs onze zeer aimabele schoonmaakmevrouw heeft zo’n ding.

      Me heeft meer liefde voor de underdogs uit die tijd de miskende talenten als de Reperbahn cruiser uit Rüsselsheim en de Turinese snelweg koningin !

      En een vriend reed van die afgetrapte 3 liter BMW’s , werkelijk het aller aller slechtste wat je toen op leeftijd kon kopen, slechter dan een doorgeroeste DS !

      Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      20 maart 2016 om 10:29

      @9000cse: Vergeet de Peug 604 niet, wat een frans slagschip was dat. Ben er niet echt in thuis maar wat is dat een schitterende wagen. Zou mijn w108 overigens wel willen inruilen voor zo’n diplomat V8! Zag er laatst een maar de lul van een eigenaar had er een gastank ingebouwd.. Zo’n zonde..

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 maart 2016 om 11:35

        @henkhupelschoten:
        Die 604 was net even later, maar heeft wel het mooiste metallic kleuren palet ooit gehad of je nu groen goud zilver of blauw nam
        Het was overigens geen beste wagen, maar reed heerlijk (mijn directeur had er eentje en ik mocht weleens )

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 maart 2016 om 11:41

        @henkhupelschoten:
        Vreemd hoe weinig zo’n 604 in topstaat kost, kun je geen mooie 205 GTI voorvinden !

        http://www.autowereld.nl/peugeot/604/2-7-v6-sl-automaat-48-000km-nap-15320549/foto.html

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          20 maart 2016 om 13:35

          @desjonnies: Een jaar geleden ongeveer stond er in Duitsland een fabrieks demo van de Diplomat te koop, 5,4l V8, airconditioning, was als nieuw, slechts 37.00 km, maar moest € 65.000 opbrengen… tot m’n verbazing was ie een tijdje later ook echt verkocht.

          Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    22 maart 2016 om 04:07

    Zo wat een kofferbak! Kan je zo een paar lijken in gooien

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North