• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 juni 2019 om 18:04 – 25 Reacties

Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’Afbeelding Kniel voor deze zeldzame Porsche ‘Reisemobile’

Kniel voor de zeldzame Porsche 'Reisemobile'
Veel meer ‘retro’ dan dit wordt het niet snel.

Door de jaren heen zijn er Porsche-motoren in heel wat verschillende voertuigen terechtgekomen. De zeldzame Tempo Mikafa Sport camper is zonder meer een van de vreemdere voorbeelden. De meterslange motorhome is technisch gezien geen officieel product van de sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen, hij draagt wel degelijk de naamplaat.

De Tempo Mikafa Sport wordt deze zomer geveild door Mecum Auctions, tijdens een evenement in Pebble Beach. Het veilinghuis verwacht tussen de 150.000 en 200.000 dollar voor de wagen te vangen. Dit lijkt hooggegrepen, maar het is allerminst nattevingerwerk. Twee jaar geleden is een dergelijk exemplaar namelijk voor 132.000 dollar verkocht.

De reden dat de camper in kwestie nog een tikkeltje duurder zou zijn is simpel: dit is één van in totaal drie exemplaren met een Porsche-motor. In de tijd dat de motorhome werd geproduceerd, legden Tempo en Mikafa er o.a. motoren van Austin, Volkswagen en BMW in, voor een gelimiteerde oplage wist de fabrikant een aantal boxermotoren van Porsche te strikken. De viercilinder komt oorspronkelijk uit de 356. Het is tevens de reden dat de camper een ‘sport’ badge draagt en er een officieel logo van Porsche op de voorzijde pronkt.

Hoewel het zeker een gave vondst is, is de geschatte prijs allesbehalve een representatie van de staat waarin de camper verkeert. De binnen- en buitenzijden van de Tempo Mikafa Sport zijn bijvoorbeeld duidelijk aangetast. Dat gezegd hebbende schijnt de camper nog volledig origineel te zijn. Dit is met name goed te zien aan het interieur. Zowel de manier waarop de voorwielaangedreven motorhome is ingericht als de apparaten die erin staan; alles schreeuwt jaren vijftig.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • 3x een zeldzame Porsche occasion
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

camper, geld, Klassiekers, motorhome, Porsche, veiling

Vorig bericht: « Verstappen: “sommige penalty’s móeten worden gegeven”
Volgend bericht: Nederlandse prijs 580 pk sterke Maserati Levante bekend! »

Lees Interacties

Reacties

  1. eelco_haan zegt

    20 juni 2019 om 18:23

    Wat een fantastisch ding. Restaureren en een jaar mee door de states kachelen

    Login om te reageren
  2. schreute01 zegt

    20 juni 2019 om 18:26

    Ik vermoed een voorloper van de Porsche 718 vanwege z’n middenmotor!

    Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    20 juni 2019 om 18:26

    Mijn zoontje zegt: lekker knus in de Battlebus!

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 juni 2019 om 18:56

      @rijnounsdoor: zo zie je maar weer, mijn generatie zegt dan; lekker bangen in die bangbus

      Login om te reageren
      • rijnounsdoor zegt

        20 juni 2019 om 22:55

        @lekkaah: die bejaarden van tegenwoordig! Lekker vitaal pik!

        Login om te reageren
  4. realcar zegt

    20 juni 2019 om 18:32

    Kek dingetje. Maar voorwielaangedreven? Dat lijkt mij niet erg logisch gezien de motor welke achterin ligt.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      20 juni 2019 om 18:51

      @realcar:
      Volgens mij ligt de motor voorin onder/tussen de voorstoelen.

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        20 juni 2019 om 19:37

        @harrie: Moet haast wel want op de zijfoto lijk de uitlaat ook ergens halverwege de bus te stoppen.

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      20 juni 2019 om 18:51

      @realcar: voorwiel gestuurd bedoelen ze misschien ?

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 juni 2019 om 20:48

      @realcar: Voorwiel aangedreven klopt. Motor ligt achter de voordstoelen.
      https://www.auto-motor-und-sport.de/oldtimer/tempo-mikafa-sport-camper-mit-porsche-motor/

      Login om te reageren
  5. stuko zegt

    20 juni 2019 om 19:18

    Kan ie niet beter achteruit rijden ivm de stroomlijn?

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      20 juni 2019 om 19:35

      @stuko: Nee technisch gezien is een druppelvorm aerodynamischer dan een spitse voorkant. Al denk ik dat het voor de bus toch weinig uit zal maken.

      Login om te reageren
  6. reistje zegt

    20 juni 2019 om 19:23

    Voorwielaangedreven? Waar ligt de motor nou? Kan niet veel wijs uit de foto’s.

    Het is een gaaf ding, maar ik ben wel benieuwd of het een beetje rijd met die getunede Kever motor. Het hoeft niet snel te zijn, maar als het rijd als een 60pk VW T4 dan nee dankje.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      20 juni 2019 om 21:58

      @reistje: De motor zit voorin tussen de voorstoelen.
      Als de originele motor uit een Porsche 356 pre-A uit 1955 erin ligt (dat blijkt niet uit de advertentie), dan heeft hij 35pk.
      0-100 in… nou ja… nooit, dan haalt de 100 niet.

      Login om te reageren
  7. jerry zegt

    20 juni 2019 om 19:38

    0-100? Haalt ie niet eens… En dan heb je alles achter de voorwielen al verloren.

    Login om te reageren
  8. dragspert zegt

    20 juni 2019 om 19:48

    Zo volledig origineel is ‘ie niet. De dynamo is bv al vervangen voor een wisselstroom exemplaar. De Porsche 356 motoren hadden dynamo’s net zo klein als de 6 volt Volkswagen dynamo’s maar wekten 12 volt gelijkstroom op. Deze heeft de grootte van een late 12v dynamo. Dus dit betekent dat de dynamosteun, koelkappen en bedrading al niet meer origineel is. Op de dynamo is nu ook een kleine poulie gezet (zonder koelbladen) anders is ‘ie nooit in lijn te krijgen met de krukas.

    Mand.

    Login om te reageren
  9. erce zegt

    20 juni 2019 om 20:36

    Applaus! Een leesbaar artikel van “ikschrijfookoverautos”. Supergaaf ding overigens.

    Login om te reageren
  10. madvillain zegt

    20 juni 2019 om 20:37

    Zoals de beste man hierboven al zegt: dat blok is 99% zeker VW. 356 had een andere olievulpot, ook de benzinepomp is totaal anders. Dubbele carburateurtjes erop (welke ook niet matching zijn), geen externe oliefilter, gasstangen zijn compleet anders. Een Porsche badge op de wagen maakt nog geen Porsche motor.

    En geloof me, ik ben bezig met de revisie van een 356SC blok, dus ik kan het weten.

    Login om te reageren
    • madvillain zegt

      20 juni 2019 om 20:40

      @madvillain: Nou, ik heb de advertentie ook nagekeken. Daar staat gelukkig in dat hij “Currently equipped is with a Boxer 4-cylinder engine”.

      @ikschrijfookoverauto’s: pas jij je verhaaltje even aan?

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    20 juni 2019 om 22:06

    Je hebt er geen klote aan, maar het is wel een gaaf ding.

    Login om te reageren
  12. capri288 zegt

    20 juni 2019 om 22:23

    Heel simpel gezegd hebben ze motor, versnellingsbak en de hele achterwielophanging gebruikt als de voorwielophanging van een bestelbusje, de Tempo Matador. Het is dus een middenmotor-configuratie geworden. Op basis van dat busje is dit campertje gebouwd.

    Login om te reageren
    • capri288 zegt

      21 juni 2019 om 02:05

      @capri288: motor, bak en achterwielophangingvan een kever bedoel ik.

      Login om te reageren
  13. baardmijt zegt

    21 juni 2019 om 08:01

    Grappig ding. Maar het wordt een stuk meer retro dan dit hoor. Dit is een oude camper. Retro was het als ie er zo uit zou zien, maar zo nieuw gebouwd werd.

    Login om te reageren
  14. johnwaters zegt

    22 juni 2019 om 12:22

    Deze zigeunerwagen heeft helemaal geen Porsche motor, dit is een Kever motor.

    Login om te reageren
  15. grandmasterb zegt

    24 juni 2019 om 17:35

    Die oude porsches zijn van oorsprong platgeslagen kevers, ze hadden dus ook gewoon een iets opgevoerde kevermotor. Het is jammer voor degenen die denken dat porsche een exclusieve achtergrond heeft, maar dat is dus niet zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North