Kode9, de lichtgewicht autodroom van Ken Okuyama

Auteur: , 18 Reacties

De man onder wiens auspiciën de Ferrari Enzo tot stand kwam is terug. Op de Tokyo Motorshow speelde hij een thuiswedstrijd en onthulde er de Kode9, een lichtgewicht racertje voor op straat.

Kode9, de lichtgewicht autodroom van Ken Okuyama

De Japanner heeft zich na zijn vertrek bij Pininfarina in 2006 voornamelijk met zijn eigen designtoko Ken Okuyama Design beziggehouden. Eerdere vruchten daarvan zijn de in beperkte oplage gebouwde K.O.7 en K.O.8. Vooral de lijnen op de flanken van laatstgenoemde komen ook in de Kode9 terug.

De Kode9 is volgens Ken gebaseerd op legendarische race-auto’s uit de periode 1963-1973. Een design van de vorige eeuw met techniek van deze eeuw, aldus Ken. Die modernere techniek komen we vooral onder de kap tegen, waar een 2.0- liter viercilinder van Japanse makelij ligt. Een blok dat wordt opgezweept door een HKS supercharger en daardoor 320 pk bij 8.000 rpm weet te genereren. Dit terwijl het gewicht wordt beperkt tot 890 kilogram. En ja, dat betekent een pk/gewicht/fun-verhouding die Lotus Elise-waarde begint te krijgen. Van binnen houdt Ken het minimalistisch en licht, met misschien wel de smalste middenconsole die we ooit hebben gezien.

Een video van het designproces vind je op Autojunk.nl.

Kode9

Over het ontwerp geeft hij ons nog de volgende boodschap mee:

“This is my message to today’s car industry which seems stuck in a rut of overly complicated lines and styling based on the lowest – common – denominator”

Waarvan akte.




18 reacties

Lijkt wel dat de auto van die film speedracer! Ziet er niet uit dus…
Dit is gewoon ontzettend gaaf, en van de leukste auto’s die ik de laatste jaren gezien heb.
Wauw.. Schitterend apparaat..
Ok ik ben verkocht, geef die man een medaille. Ik ben de alfa 4C ineens compleet vergeten.


Deze moet ik hebben.


Hij is niet bijzonder mooi, maar gewoon alleen al z’n uitspraak: “This is my message to today’s car industry which seems stuck in a rut of overly complicated lines and styling based on the lowest – common – denominator”

Dat is gewoon precies wat ik wil horen.

Verder zit hij er niet spot on met z’n ontwerp maar ook niet ver mis en tussen de 8 a 900 kg met 300 pk en midden motor -> wat kan je nog meer willen.

(ok toegeven meer plaats dan in een elise, en goedkope glasvezel body panelen en een simpel te herstellen buizenframe; maar daarmee is de wishlist toch echt wel rond)
@Hupke:
Zo te zien maakt hij gewoon gebruik van een Elise tub, op de render boven het artikel zitten er zelfs nog Elise spiegeltjes op.
Dus ben ik het filmpje maar eens gaan kijken en dat bevestigde mijn vermoedens. Niet dat ik het erg vind, dat maakt hem er niet minder mooi op en de kans dat we dit ooit op de weg gaan zien alleen maar groter.
@tupperware: Er zijn wel meer merken die de elise als basis gebruiken
Kruising tussen een Exige en een Disco Volante, ik vind hem erg goed gelukt.
Gooi dat ding maar in productie.
Wauw echt erg mooi!
Zou haar direct kopen als het als LHD beschikbar is. Wat is de prijs?
@toroloco: de K.O.7 ging voor £150.000 dus een prijspakker zal het niet gaan worden.
Italiaans design, beter dan de Italianen zelf doen anno nu, door een Japanner. De wereld is kapot.
Prachtige auto. Er zitten invloeden in van allerlei klassieke auto’s, maar wat is daar mis mee? Net als de nieuwe Jaguar f-coupe, alle rondingen op de juiste plaats. Ik hoop dat deze auto in produktie gaat, alleen het achterruitje mag wel ietsje groter.
@midasracer:

Waarom heb je dat achterruitje nodig? http://www.youtube.com/watch?v=AjGXn249Fc0
Mooie Japanner.Ongekend design wat inderdaad uit Italie of Engeland zou kunnen komen.Concurrent voor de Alfa 4C. Ik ga toch voor de Alfa(zit in m;n bloed,haha)
Prachtige bak, mist wel een achterruit, morgen maken.
Woah. Yes plx!
Wat een mooi ding! In productie er mee in LHD versie. Alleen dat vinnetje achter vind ik niet mooi. Maar goed, het is ook nog een concept. Daar kan uiteindelijk best een verschilletje ontstaan. *kuch.. Subaru..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).