• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kode9, de lichtgewicht autodroom van Ken Okuyama

Auteur: ricardo, gepost 23 november 2013 om 14:44 – 18 Reacties

Kode9, de lichtgewicht autodroom van Ken Okuyama


De man onder wiens auspiciën de Ferrari Enzo tot stand kwam is terug. Op de Tokyo Motorshow speelde hij een thuiswedstrijd en onthulde er de Kode9, een lichtgewicht racertje voor op straat.

De Japanner heeft zich na zijn vertrek bij Pininfarina in 2006 voornamelijk met zijn eigen designtoko Ken Okuyama Design beziggehouden. Eerdere vruchten daarvan zijn de in beperkte oplage gebouwde K.O.7 en K.O.8. Vooral de lijnen op de flanken van laatstgenoemde komen ook in de Kode9 terug.

De Kode9 is volgens Ken gebaseerd op legendarische race-auto’s uit de periode 1963-1973. Een design van de vorige eeuw met techniek van deze eeuw, aldus Ken. Die modernere techniek komen we vooral onder de kap tegen, waar een 2.0- liter viercilinder van Japanse makelij ligt. Een blok dat wordt opgezweept door een HKS supercharger en daardoor 320 pk bij 8.000 rpm weet te genereren. Dit terwijl het gewicht wordt beperkt tot 890 kilogram. En ja, dat betekent een pk/gewicht/fun-verhouding die Lotus Elise-waarde begint te krijgen. Van binnen houdt Ken het minimalistisch en licht, met misschien wel de smalste middenconsole die we ooit hebben gezien.

Een video van het designproces vind je op Autojunk.nl.

Kode9

Over het ontwerp geeft hij ons nog de volgende boodschap mee:

“This is my message to today’s car industry which seems stuck in a rut of overly complicated lines and styling based on the lowest – common – denominator”

Waarvan akte.


Ook interessant!

  • Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
    Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
  • Ken Block terug bij Subaru
    Ken Block terug bij Subaru (en Porsche!)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • RS200 van Ken Block
    RS200 van Ken Block kost een half miljoen

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

ken-okuyama, Lichtgewicht, tokyo-2013

Vorig bericht: « Video: zo klinken de 5.000 pk’s in de Devel Sixteen
Volgend bericht: Chinezen maken auto met ingebouwde vissenkom »

Lees Interacties

Reacties

  1. batman zegt

    23 november 2013 om 14:53

    Lijkt wel dat de auto van die film speedracer! Ziet er niet uit dus…

    Login om te reageren
  2. rob68 zegt

    23 november 2013 om 14:54

    Dit is gewoon ontzettend gaaf, en van de leukste auto’s die ik de laatste jaren gezien heb.

    Login om te reageren
  3. eduardovich zegt

    23 november 2013 om 14:54

    Wauw.. Schitterend apparaat..

    Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    23 november 2013 om 15:10

    Ok ik ben verkocht, geef die man een medaille. Ik ben de alfa 4C ineens compleet vergeten.

    Deze moet ik hebben.

    Hij is niet bijzonder mooi, maar gewoon alleen al z’n uitspraak: “This is my message to today’s car industry which seems stuck in a rut of overly complicated lines and styling based on the lowest – common – denominator”

    Dat is gewoon precies wat ik wil horen.

    Verder zit hij er niet spot on met z’n ontwerp maar ook niet ver mis en tussen de 8 a 900 kg met 300 pk en midden motor -> wat kan je nog meer willen.

    (ok toegeven meer plaats dan in een elise, en goedkope glasvezel body panelen en een simpel te herstellen buizenframe; maar daarmee is de wishlist toch echt wel rond)

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 november 2013 om 15:23

      @Hupke:
      Zo te zien maakt hij gewoon gebruik van een Elise tub, op de render boven het artikel zitten er zelfs nog Elise spiegeltjes op.
      Dus ben ik het filmpje maar eens gaan kijken en dat bevestigde mijn vermoedens. Niet dat ik het erg vind, dat maakt hem er niet minder mooi op en de kans dat we dit ooit op de weg gaan zien alleen maar groter.

      Login om te reageren
      • toroloco zegt

        23 november 2013 om 16:19

        @tupperware: Er zijn wel meer merken die de elise als basis gebruiken

        Login om te reageren
  5. tupperware zegt

    23 november 2013 om 15:12

    Kruising tussen een Exige en een Disco Volante, ik vind hem erg goed gelukt.
    Gooi dat ding maar in productie.

    Login om te reageren
  6. bmwe46csl zegt

    23 november 2013 om 15:41

    Wauw echt erg mooi!

    Login om te reageren
  7. toroloco zegt

    23 november 2013 om 16:21

    Zou haar direct kopen als het als LHD beschikbar is. Wat is de prijs?

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      23 november 2013 om 19:43

      @toroloco: de K.O.7 ging voor £150.000 dus een prijspakker zal het niet gaan worden.

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    23 november 2013 om 16:47

    Italiaans design, beter dan de Italianen zelf doen anno nu, door een Japanner. De wereld is kapot.

    Login om te reageren
  9. midasracer zegt

    23 november 2013 om 16:53

    Prachtige auto. Er zitten invloeden in van allerlei klassieke auto’s, maar wat is daar mis mee? Net als de nieuwe Jaguar f-coupe, alle rondingen op de juiste plaats. Ik hoop dat deze auto in produktie gaat, alleen het achterruitje mag wel ietsje groter.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      24 november 2013 om 13:40

      @midasracer:

      Waarom heb je dat achterruitje nodig? http://www.youtube.com/watch?v=AjGXn249Fc0

      Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    23 november 2013 om 17:30

    Mooie Japanner.Ongekend design wat inderdaad uit Italie of Engeland zou kunnen komen.Concurrent voor de Alfa 4C. Ik ga toch voor de Alfa(zit in m;n bloed,haha)

    Login om te reageren
  11. porsche928 zegt

    23 november 2013 om 20:37

    Prachtige bak, mist wel een achterruit, morgen maken.

    Login om te reageren
  12. autonieuwsvandestraatje zegt

    23 november 2013 om 22:19

    Net zo goed als DJ Kode9?

    http://cdn.pitchfork.com/albums/15431/homepage_large.5d6c85d8.jpg

    Login om te reageren
  13. bozewolf zegt

    23 november 2013 om 22:34

    Woah. Yes plx!

    Login om te reageren
  14. Freewarefreak zegt

    24 november 2013 om 10:38

    Wat een mooi ding! In productie er mee in LHD versie. Alleen dat vinnetje achter vind ik niet mooi. Maar goed, het is ook nog een concept. Daar kan uiteindelijk best een verschilletje ontstaan. *kuch.. Subaru..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North