• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Komt er een opvolger van de Lancia Thema 8.32?

Auteur: ricardo, gepost 21 maart 2011 om 14:55 – 29 Reacties

Lancia Thema, binnenkort ook met V8?

Lancia heeft eindelijk weer een noemenswaardig vlaggenschip in haar lineup. Het is weliswaar een omgekatte Chrysler 300, maar dat terzijde. Nu wil het geval dat Chrysler volgend jaar met een überversie van de 300 op de markt komt. Beter bekend als de SRT8. En dat roept de vraag op, krijgt de Thema op termijn ook een beul van een V8 onder de kap en wordt zulks de spirituele opvolger van de Lancia Thema 8.32?

Eerst even over die 300 SRT-8. Deze Amerikaan krijgt dus een HEMI V8 met 6,4 liter inhoud onder de kap. Inderdaad, hetzelfde blokje dat nu al te vinden is in de dikste Challenger van collega-autobouwer Dodge. Daarmee zou het vermogen uitkomen op ongeveer 470 pk’s die via een achttraps automaat naar de achterwielen worden gedirigeerd. Maar aangezien Chrysler in Nederland, en in meer Europese landen, niet meer actief is en haar modellen nu met Lancia-logo’s probeert te slijten, is het logischerwijs de vraag of de Thema ook een retesnelle versie krijgt.

In ’87 kwam Lancia met de Thema 8.32 op de markt. Een wolf in maatpak-schaapskleren, want onder de kap lag een 3.0 V8 uit de Ferrari 308 die 205 pk (zonder katalysator: 215 pk) in de strijd wierp. De sterkste versie van de nieuwe Thema is echter de 3,6-liter benzinemotor met 292 pk. En concrete plannen over een V8-versie van de Thema met HEMI-power zijn nog niet naar buiten gebracht, maar het zou een verademing zijn tussen het hedendaagse hybridegeweld zijn.

Over hybrides gesproken, de Chrysler 300 krijgt op termijn wel hulp van een elektromotor, de kans dat die krachtbon ook in de Europese Thema komt te liggen is vrij groot.

Tot slot, graag nog even jullie mening over een Lancia Thema met Amerikaanse V8-power onder de kap. Doen? Niet doen? Stemmen kan in de bijgevoegde poll!

Ook interessant!

  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

300, Chrysler, Fiat, Lancia, srt-8, thema

Vorig bericht: « Ford Ka Grand Prix – meer kleurtjes en streepjes!
Volgend bericht: Veel supercars tijdens Gran Turismo Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. jelmer zegt

    21 maart 2011 om 15:09

    Een verademing of niet, auto bouwers moeten geld verdienen. De sportiefste modellen zijn niet altijd even winstgevend, iets wat juist bij Lancia wel nodig is. Of de V8 er komt hangt waarschijnlijk vooral af van de marketingafdeling: Willen ze een sportief imago en wat mag dat kosten?
    Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is wat in in Nederland de verhouding eco/sportief is in de verkoopstatistieken. Want we kunnen als petrolheads wel treuren, als er nauwelijks een sportief model verkocht wordt kunnen we de autofabrikanten hun truttigheid toch nauwelijks kwalijk nemen.

    Login om te reageren
  2. GeoBem007 zegt

    21 maart 2011 om 15:10

    Als ze de V8 van de California oid erin lepelen…

    Ik import dan liever een 300C SRT8.

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    21 maart 2011 om 15:13

    Sì, signore, questa vettura ha un Hemi.

    Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      21 maart 2011 om 19:37

      @Laue: Vettura? Macchina!

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        27 maart 2011 om 20:49

        @Yeelen:
        Google translate ;)

        Login om te reageren
  4. RickB zegt

    21 maart 2011 om 15:18

    Een 8.3L Hemi? Geen gek idee!
    Grootste is iets in de 7 die ze nu maken! :)

    Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 maart 2011 om 15:26

    Nou, een spitituele opvolger van de Thema 8.32 is natuurlijk vloeken in de kerk. Dit is badge engineering van de bovenste plank. En de Amerikaanse en Italiaanse visie op auto’s ligt mijlenver (of is het kilometersver?? ;)) uit elkaar…

    Login om te reageren
  6. mout zegt

    21 maart 2011 om 15:26

    Als een Lancia met een Ferrari-motor opgevolgd kan worden door een Chrysler met Hemi, dan kan een iPad opgevolgd worden door een kleitablet. Of Beatrix door een Tokkie.

    Login om te reageren
    • dennisberkhout zegt

      21 maart 2011 om 15:38

      @mout: Inderdaad!

      Login om te reageren
    • deedrieen zegt

      21 maart 2011 om 15:46

      @mout: Juist, doe dan gewoon een turbo-tje oid op het 3.6l blokje schroeven, dat is meer naar Europese maatstaven, ipv een lompe US V8. En volgens mij als je er een turbo op plakt dan heb je ok nog meer pk’s en koppel als je met de V8 zou bereiken, en economisch gezien is het natuurlijk ook meerdere stappen vooruit, vooral voor een “italiaan”.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        21 maart 2011 om 20:43

        @deedrieen: Laat me proberen het heel voorzichtig uit te leggen. Een Thema 8.32 is een achtcylinder van Ferrari. Uit de 308. Dat werd 10% of zo omlaag getuned, en that’s it.
        Wil je een waardige opvolger, dan pak je een blok uit een instap-Ferrari. Uit de 458, of meer voor de hand liggend: de California.
        Mochten ze dat doen, dan ben ik geheel belangeloos bereid daar een jaartje in te rijden. Komt er een Hemi in, dan ben ik geheel belangeloos bereid ‘m in een kanaal te duwen.

        Login om te reageren
    • floryn zegt

      21 maart 2011 om 18:37

      @mout: The world’s a strange place indeed.

      Login om te reageren
  7. Lucb zegt

    21 maart 2011 om 15:36

    Zou wel leuk zijn, maar het zal denk ik niet goed verkopen.

    Login om te reageren
  8. mrB zegt

    21 maart 2011 om 15:40

    uhm, kiezen tussen de meer HEMI power en een flop.. Lastig, want beide zijn waar. Toch maar positief zijn en voor de meer HEMI power gaan :P

    Login om te reageren
  9. deedrieen zegt

    21 maart 2011 om 15:49

    En ook gekozen voor een flop, hoewel ik het een hele dikke sjieke bak vind. Kijken de mensen die in de markt hiervoor zijn teveel naar het badge verhaal, en kan me niet voorstellen dat een doorgewinterde Lancia fan/koper dit leuk zal vinden. En de normale Chrysler koper die ziet een halve italiaan voor zijn neus.

    Misschien dat het in taxi land best kan aanslaan tussen de MB’s, waar je ze nu ook al veel ziet.

    Login om te reageren
  10. Jimmie zegt

    21 maart 2011 om 16:03

    Login om te reageren
    • ericc zegt

      21 maart 2011 om 16:10

      @Jimmie: Mooi gevonden.

      Indien je een italiaanse V8 wil met 4 deuren neem dan de Maser!!!!

      Login om te reageren
  11. rikkon zegt

    21 maart 2011 om 16:24

    Niet zeggen dat dit ding iets te maken heeft met Lancia, dat doet zeer…

    Login om te reageren
  12. RickB zegt

    21 maart 2011 om 16:44

    Er bestaan in Amerika bedrijfjes die ombouwpakketten leveren om je Dodge Sprinter om te bouwen naar Mercedes Sprinter.
    http://mercedessprinterconversions.com/

    Zou dit concept ook aanslaan bij de hardcore Fiat fans in Amerika en vice versa?

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      21 maart 2011 om 17:13

      @RickB: Ik dacht dat die binnenkort vervangen wordt door een Dodge of Ram Ducato.

      Login om te reageren
  13. potver7 zegt

    21 maart 2011 om 16:45

    Dit roept natuurlijk de vraag op: hoe lang gaat het nog duren voordat we Ferrari-motoren (of Maserati-motoren, voorzover die nog hun eigen motoren maken tenminste) in Chryslers, Dodges of andere Motown-bolides kunnen verwachten?

    (je kunt immers ook Audi’s kopen met een Lamborghini motor, dus waarom niet?)

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      21 maart 2011 om 17:02

      @potver7: Naar mijn weten is Maserati een budget merk van Ferrari! :D :p

      Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    21 maart 2011 om 17:14

    Als Lancia dan toch Amerikaans gaat doen, dan maar gelijk all the way: HEMI ftw!

    Login om te reageren
  15. TSI-tje zegt

    21 maart 2011 om 17:33

    Ook als ze er zo’n vette Hemi inlepelen mág het geen opvolger heten van de 8:32. Daar lag een heuse hoog-toerige Ferrari V8. Dat kán je toch niet vergelijken met zo’n luie yanken-V8…. En dan, de 300C is mooi, dat ‘opleuken’ wat men onder de Lancia Badge gedaan heeft verziekt de auto compleet.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      21 maart 2011 om 20:47

      @TSI-tje: Amen!
      Zo’n rake analyse had ik eerlijk gezegd niet verwacht van iemand met TSI in zijn naam, maar je hebt wel helemaal gelijk.
      Je zult zien dat ze het ‘rechtzetten’ door er een Italiaans pak, tassenset of horloge bij te geven. Misschien wel een espresso of pizza New York…

      Login om te reageren
  16. RazorHead zegt

    21 maart 2011 om 18:44

    neen want dit is geen echte lancia en het geluid/karakter van de motor past helemaal niet bij een lancia, en is dus zeker GEEN opvolger van de 8.32
    Fiat doet nu wat er bijna voor gezorgd heeft dat er geen amerikaanse autoindustrie meer was: rebadge…

    Login om te reageren
  17. mellie zegt

    22 maart 2011 om 10:34

    Ik vind dit zo een trieste actie van zon mooi merk als Lancia.Dat ze gwn letterlijk die autos van Chrysler zo durven te kopieren en het dan ook nog als een ras echte Lancia durven te presenteren.Ik ben geen lancia rijder maar dit is echt triest zelfs die Chinezen gaan niet zo ver.

    Login om te reageren
  18. tarquesh zegt

    23 maart 2011 om 21:48

    ik zie ik zie zelfs Audi koplampen

    Login om te reageren
  19. hilbert zegt

    3 april 2011 om 18:56

    Laat Lancia z.n eigen auto bouwen zoals de FFFjes,ze hebben gewoon iemand nodig die zorgt voor kapitaal en goede marketeurs,die Lancia weer op de kaart zet met zo,n 350.000 t/m 500.000 eenheden..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North