• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 december 2017 om 18:00 – 104 Reacties

Volkswagen Up! GTI


20k voor een nieuwe GTI lijkt niet veel, maar wat kun je nog meer krijgen voor dat geld?

Hot hatches, wie houdt er niet van? De wagentjes zijn populairder dan ooit en springen daarom als onkruid uit de grond. Hierom kan het zomaar eens het geval zijn dat je zicht enigszins is vertroebeld, zeker nu die sappige Volkswagen up! GTI geprijsd is. Volkswagen geeft je het 115 pk sterke speeltje mee voor maar liefst € 19.840. Een aardige som, waarvan we nog niet geheel overtuigd zijn of deze gerechtvaardigd wordt omdat er nou toevallig een GTI-badge op geplakt is. Natuurlijk, aan plezier kun je geen prijs hangen, maar het zet je wel aan het denken: hoe weegt het karretje nu op tegen zijn concurrenten?

Alfa Romeo MiTo Twin Air Super
100 pk
€ 19.045

Te beginnen met de MiTo Twin Air Super. Deze stijlvolle Italiaan doet alweer even mee, maar is afgezien van zijn leeftijd nog een aardig potente wagen. Goed, de up! GTI zet hem qua pk’s wel even mooi te kijken, maar die beschikt dan ook over een veel nieuwer geblazen blok. En hoewel de GTI-badge veelal de juiste snaren weet te raken, kun je met een Alfa eigenlijk niet de mist in gaan. Of nou ja, afgezien van alle gremlins dan. Voordeel is hier wel dat je voor minder geld een grotere auto koopt. Kies je de non-Super uitvoering dan zit je helemaal gebakken en is de wagen bijna € 3.000 goedkoper.

Alfa Romeo MiTo

Fiat 500 S Twin Air 105
105 pk
€ 19.635

We blijven nog even in Italië, want we werpen een blik op de sportief getrimde Fiat 500. In de basis is het een heerlijk compleet autootje, die er relatief netjes uitziet. De Twin Air is iets pittiger dan zijn concullega van eigen bodem, maar levert op zijn beurt weer in doordat hij net iets kleiner is. Daarbij mag je hem, ondanks zijn spec, eigenlijk alleen aanschaffen als je een haarsalon bezit. Mocht dit nu net je ding zijn, dan kun je die € 205 die je bespaart in je zak steken en een nieuwe coupe laten zetten.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line
125 pk
€ 20.165
Hier begint het al wat interessanter te worden. De Fiesta ST-line is misschien wel een fractie duurder, maar qua vermogen heeft ‘ie de up! GTI toch even tuk. De 1-liter EcoBoost-motor is door zijn extra vermogen toch net een stukje spannender om te besturen. Daarnaast is hij, net als de MiTo, een maatje groter en is hij tevens rijkelijk uitgerust met opties.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Kia Picanto GT-Line 1.0 T-GDI
100 pk
€ 17.315

Qua formaat komen de Picanto GT-Line en de up! GTI redelijk overeen, maar dat is dan ook het enige. De Picanto produceert minder vermogen, maar compenseert dit enigszins door net wat kilootjes lichter te zijn. Hoewel Kia redelijk op toer is om het merk aantrekkelijker te maken voor het grote publiek, blijven veel mensen dit nog gewoon zien als een lelijke Koreaan. Terecht?

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Opel Adam 1.0 Turbo Unlimited
115 pk
€ 18.299

Het is allemaal heel leuk en aardig dat het vermogen hier in evenwicht is, maar het zegt bijzonder weinig. Of nou ja, dat is maar net hoe je het bekijkt. De Adam is immers een stapje groter en weegt ruim 100 kg meer. Dat is te overzien, maar het maakt het zo dat de Adam toch wat minder wendbaar is dan de up! GTI. Wel krijg je er meer luxe voor terug en kun je dik € 1.500 in je zak steken. Offers, offers.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Peugeot 208 GT-Line 1.2
110 pk
€ 21.280

Uit het volledige lijstje vind ik dit persoonlijk misschien wel de beste optie. Relatief weinig extra poen levert je in dit geval een stevig uitgevoerde wagen op, die niet alleen ruimer is maar ook bijzonder stijlvol. In vergelijking met de up! GTI is de 208 GT-Line misschien ietsje minder pittig, maar die 5 paarden zullen het verschil niet direct maken.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Renault Twingo GT
110 pk
€ 17.600

Oei. De Twingo GT (rijtest) mikt op nagenoeg exact dezelfde doelgroep, maar kost een klap minder geld. Net als bij die auto hierboven geldt dat er een marginaal verschil is in vermogen, maar wanneer hij zoveel goedkoper is zal je zoiets maar al te graag negeren. Vink simpelweg wat extra opties aan en eventuele twijfels verdwijnen abrupt. Van alle auto’s in de lijst, lijkt deze de beste papieren te hebben voor een één-op-één.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Seat Ibiza 1.5 TSI
150 pk
€ 21.360

Nondeju! Dit is natuurlijk van zijn leven geen waardige match, maar de FR-Line staat wel degelijk in het lijstje. Volledig te danken aan zijn prijs, uiteraard. De Ibiza met 1,5-liter TSI-motor geeft je vier cilinders die gezamenlijk 150 pk produceren. Daarbij is de Ibiza heel wat ruimer. Deze auto zullen VAG-liefhebbers zeker moeten overwegen, gezien de techniek toch enigszins in het verlengde ligt van elkaar.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Suzuki Swift BoosterJet
112 pk
€ 17.209

Naast de Picanto de enige andere Aziaat in ons lijstje, die qua prijs ook nog eens dicht bij elkaar liggen. De Swift geniet echter van een iets sportiever blok en doet er 12 pk’s bovenop. Vergelijken we hem met de up! GTI, dan is hij aanmerkelijk lichter en maar net groter. Dit valt echter weg te wuiven, want qua filosofie zijn de wagens grotendeels hetzelfde. Wellicht dat de prijs ook hier de doorslag zal geven.

Is de goedkope up! GTI eigenlijk wel zo goedkoop?

Uiteindelijk blijft het je eigen keuze en zal je persoonlijke voorkeur bepalen welke wagen je het liefst voor de deur hebt staan. Wil je goedkoop, dan is het een idee om het in het Verre Oosten te zoeken, of er vandoor te gaan met een Twingo GT. De Italianen hebben zoals altijd hun eeuwige charme, maar missen net dat beetje extra om het de GTI warm onder de voeten te maken. Welke auto je ook mee naar huis neemt, je gaat er in ieder geval vandoor met een hot hatch; en dat is enige dat telt.

Bij deze nog een wel terechte shoutout naar de alwetende @willeme voor zijn hulp.

Ook interessant!

  • Volkswagen Up GTI
    Hoe de VW Up GTI sinds 2017 dik 20 procent duurder werd
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
    Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

208, 500, adam, Alfa Romeo, Fiat, fiesta-st, Ford, gti, ibiza, Kia, lijstjes, Mito, Opel, Peugeot, picanto, Renault, Seat, Suzuki, swift, twingo-gt, up, Vergelijkingen, Volkswagen

Vorig bericht: « Koop de Volvo 480 van een Spaanse koning
Volgend bericht: De Panamera Hybrid is gewoon té populair »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    16 december 2017 om 18:07

    Opel Adam is by far de chiqueste ..
    Productiekosten zichtbaar het hoogste van het hele stel ..

    De VW Up zal net de 4500 euro halen als die de fabriek uit komt ..

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    16 december 2017 om 18:14

    Wat ziet die Mito er eigenlijk nog goed en leuk uit na al die jaren dat hij nu in productie is.

    Het is wel een leuk lijstje dit. Zo te zien zijn er leuke auto’s te koop voor een schappelijk bedrag. De Fiesta lijkt mij het leukst rijden.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 december 2017 om 18:29

      @viezefreddyw:

      Idd cute ..
      2de hands nog flink aan de prijs ook ..

      Login om te reageren
      • imre741 zegt

        16 december 2017 om 18:57

        @lincoln: blijkt maar weer dat je knappe restwaarde overhoud ….. als je mooi Italiaans design/karakter rijdt

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 december 2017 om 19:05

          @imre741: (Hongaarse naam toch) ??

          Alfa GT .. Lancia Thesis .. Ypsilon .. Musa .. Fiat barchetta .. en nog een hoop meuk al jaren geen roggel meer waard ..

          Good for me ..

          Login om te reageren
          • imre741 zegt

            16 december 2017 om 19:12

            @lincoln: alfa gt worden nu geld waard zeker de V6en.

            Thesis je moet hem mooi vinden maar wordt ook weer geld waard nu.
            Ypsilon tja luxe panda qua insteek musa luxe multipla qua insteek…… kan je niet veel van verwachten(ondanks dat het prima auto’s zijn)

            En aan het einde van de rit in vergelijking met een up/polo/golf/Ibiza/Leon/mii etc blijven ze waardevaster

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              16 december 2017 om 19:52

              @imre741:

              Zijn idd geen schrootprijzen meer .. dat is waar ..
              En prijzen van Duitse auto’s weet ik gewoonweg niet ..
              Koop ze bijna nooit ..

              Login om te reageren
              • desjonnies zegt

                16 december 2017 om 20:45

                @lincoln:
                Fiat Coupé in ’t geel.
                Cooler kan eigenlijk niet

    • desjonnies zegt

      16 december 2017 om 20:52

      @viezefreddyw:
      Ik zit over een Veloce te dubben, 140pk, TCT bak en echt rete compleet, ik maak een pak minder kilometers en hij heeft ook de DNA knop.

      Login om te reageren
      • imre741 zegt

        16 december 2017 om 21:03

        @desjonnies: goede keuze! Ze rijden uitstekend en is net even krachtiger als de 0.9 wat zeer prettig is

        Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        16 december 2017 om 21:52

        @desjonnies: Dat zijn toch onwijs leuke bakken? En wat heb je nou eigenlijk nog meer nodig? Een scheurijzertje waarmee je prima stadsverkeer kan rijden en ook nog eens lol kan bezorgen op bochtige wegen.

        Login om te reageren
  3. henk_he zegt

    16 december 2017 om 18:15

    De 208 laat ik sowieso staan vanwege 1 gigantische misser. Als het stuur precies goed staat, voor mij, dan kan ik de snelheidsmeter niet meer zien door die idiote hoge klokkenwinkel. Daarom, de Fiesta, als ik MOEST kiezen.

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      16 december 2017 om 18:30

      @henk_he: dan moet je de stoel verstellen of het stuur. Ik heb een 208 en met mijn 1.80m nergens last van..

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        16 december 2017 om 20:52

        @autodrop: Ik heb de stoel altijd helemaal naar beneden omdat je dan sneller lijkt te gaan ?

        Login om te reageren
      • henk_he zegt

        16 december 2017 om 21:46

        @autodrop: nee, stap 1 is stoelhoogte en afstand tot de pedalen, daarna stuurafstand en hoogte, en dan staat de bovenste rand precies in beeld. Bij geen enkele andere auto heb ik daar last van, behalve in de 208. IMHO dus een ontwerpfout. Ik ben zelf 183, da’s vrij gemiddeld volgens mij. De stoel hoger of lager is wmb geen optie, het is gewoon slecht ontworpen. Gelukkig hoef ik er maar af en toe in te rijden voor m’n werk.

        Login om te reageren
        • maarteno zegt

          17 december 2017 om 08:01

          @henk_he: je zit 0,8 cm onder het gemiddelde ukkepuk! ;) maar goed 1m80 lijkt een klein verschil…het gaat toch om verhouding torso, benen en dan ook nog arm verschil waardoor jullie compleet anders moeten zitten.

          Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        17 december 2017 om 12:11

        @autodrop: mijn broertje heeft er ook eentje en ik met mijn 1m87 ook nergens last van.

        Login om te reageren
  4. HzR zegt

    16 december 2017 om 18:19

    Franse auto’s zijn waarschijnlijk geen optie voor VW liefhebbers. Voor mij de Peus of de Seat uit dit rijtje, alhoewel zo’n Fiesta ook heel goed schijnt te sturen.

    Login om te reageren
  5. rutger97 zegt

    16 december 2017 om 18:19

    Voor mij de swift! Hopen dat er ook nog een sport versie van komt!

    Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      16 december 2017 om 18:30

      @rutger97:
      Die is al aangekondigd, 1.4 turbo met 140pk.
      Dan moet je wel heel graag een VW willen rijden als je die laat staan voor de UP! GTI.

      Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      16 december 2017 om 19:38

      @rutger97:
      @rutger97:
      Die is al aangekondigd, 1.4 turbo met 140pk, komt begin 2018.
      Dan moet je wel heel graag een VW willen rijden als je die laat staan voor de UP! GTI.

      Login om te reageren
      • rutger97 zegt

        16 december 2017 om 23:01

        @jdeboer: ah goed nieuws, even gemist dus!

        Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      16 december 2017 om 21:31

      @rutger97: voor mij graag een 530d uit 2011

      Login om te reageren
  6. jochempie zegt

    16 december 2017 om 18:27

    Die Fiesta en Ibiza vermoorden die Up! GTI in alle opzichten behalve parkeren en verbruik. Desalniettemin koop je zo’n wagentje met je hart. En als je hart zegt “Up! GTI” dan is het een uitgemaakte zaak.

    Login om te reageren
  7. autodrop zegt

    16 december 2017 om 18:29

    Even totaaaal off-topic, wat is er gebeurd met de specials door @Willeme om stipt 18.00 uur op zaterdagavond? Overigens zijn de artikelen van @ikschrijfookoverautos ook leuk leesvoer hoor.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 december 2017 om 18:35

      @autodrop:

      Eerlijk is eerlijk ..
      was toch echt in de veronderstelling dat dit een stukje van @willeme was ..

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        16 december 2017 om 18:38

        @lincoln: stiekem ben in ik de veronderstelling dat jíj @willeme bent.. je schrijft minstens net zo goed!

        Login om te reageren
        • FieRo zegt

          16 december 2017 om 19:05

          @autodrop: lol ! ..

          Login om te reageren
  8. simon550i zegt

    16 december 2017 om 18:31

    Elke keer als ik een zin lees met iets over de volkswagen up! erin, lees ik de zin verkeerd. Allemaal door dat achterlijke uitroepteken achter up!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2017 om 09:13

      @simon550i: de marketing afdeling van VW aanvaard uw compliment.

      Login om te reageren
  9. gash zegt

    16 december 2017 om 18:41

    Kom op zeg! Is dit autoblog of truttenschudderblog….?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 december 2017 om 19:02

      @gash: Als er weer een McLaren langskomt verwacht ik wel dat je zegt “Is dit autoblog of decadent compensatiegedrag-blog…. ?”

      Niets mis met wagens als de Suzuki Alto Works, de Fiat Cinquecento Sporting Abarth, de Ford Sportka, de Honda City Turbo II, de Daihatsu Charade Gtti, de Toyota Glanza V, de Volkswagen Lupo GTI, de Opel Corsa GSI, de Peugeot 205 GTI, 106 GTI, Citroen Saxo VTI 16V, Renault Twingo RS en consorten. Als je wagentjes als die niet kunt waarderen, vind ik je “autoliefhebberij” mooi scheef gegroeid.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 december 2017 om 19:08

      @gash:

      Zijn toch echt verrassend volwaardige auto’s ..
      En zitten logestiek en technisch 100.000x knapper in elkaar dan zware rwd meuk ..

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        16 december 2017 om 21:48

        @lincoln: logestiek? Seriously?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 december 2017 om 21:50

          @henk_he:

          Taalfouten ontdekken ..
          Voor als al je argumenten op zijn ..

          Ouwe staats zandzakkenvuller ..

          Login om te reageren
          • michaelknight zegt

            17 december 2017 om 09:21

            @lincoln: * staatszandzakkenvuller ..

            Login om te reageren
          • henrie zegt

            17 december 2017 om 16:20

            -edit: nutteloze bijdrage-

            Login om te reageren
  10. gloudertje zegt

    16 december 2017 om 18:55

    Zou toch de up! kiezen. Even langs JD voor wat extra vermogen.

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      16 december 2017 om 19:26

      @gloudertje: Hier komt als opvolger een Up! TSI. Over een jaar of 2 zijn ze 2ehands goed te vinden, voor een flink lagere prijs dan de GTI. Als je een fatsoenlijke uitvoering neemt met stoelverwarming etc, en je voorziet hem zelf van een schroefsetje doet hij niet onder voor een GTI. Chipje van JD 140 pk & 240 nm… Ik verheug me er nu al op!

      Login om te reageren
  11. imre741 zegt

    16 december 2017 om 18:58

    Ik vindt het wel bijzonder om hier de top of the line UP tegenover van een aantal merken de middenmoot. In het geval van de mito zelf een van de meest basis motorisering.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      16 december 2017 om 20:29

      @imre741: Dat zegt meer wat over de Up (in negatieve zin), dan over de auto’s die er tegenover gezet worden…

      Login om te reageren
  12. lodewijkyolo zegt

    16 december 2017 om 19:02

    Wtf? 20k voor een fiat 500? Hoedan

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      16 december 2017 om 19:57

      @lodewijkyolo: waar heb jij gezeten? Dat is hij altijd geweest.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      16 december 2017 om 23:16

      @lodewijkyolo: je kan er zelfs het drievoudige op stukslaan…

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      17 december 2017 om 10:03

      @lodewijkyolo: en dan ook nog een 2 cilinder motor. Klinkt als een brommer.

      Login om te reageren
  13. honeyhanger zegt

    16 december 2017 om 19:03

    Of je koopt een gebruikte Audi S5 4.2 V8 voor 20K..

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      16 december 2017 om 19:27

      @honeyhanger: En die qua vaste lasten net zo goedkoop?

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      16 december 2017 om 19:37

      @honeyhanger: jawel dat kan, maar hoeveel kosten heb je daar per jaar aan?

      Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      16 december 2017 om 20:21

      @honeyhanger: Ja met 200,000 op de teller en meer eigenaren gehad dan wat er op de teller staat.

      Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      16 december 2017 om 20:43

      @honeyhanger: of een s4 met 3.0 tfsi supercharged. Met chip van 333pk naar 430pk en 0-100 in 4sec. Schijnt ook een erg goed blok te zijn en voelt aardig atmospherisch aan door de lineaire vermogensopbouw

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      17 december 2017 om 07:38

      @honeyhanger: eh nee

      Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    16 december 2017 om 19:05

    Sloeg dit geneuzel over en ging voor een occasion met minimaal 200pk uit een hoger segment.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 december 2017 om 19:11

      @thomasthomas:

      Alweer ??

      Login om te reageren
    • oemplus zegt

      16 december 2017 om 19:28

      @thomasthomas: Het is juist leuk om een zo licht mogelijk autotje met zoveel mogelijk vermogen te rijden. Lekkere lage maandlasten en een hoge funfactor!

      Login om te reageren
  15. allesmetturbo zegt

    16 december 2017 om 20:22

    Ibiza met chippie graag :) 185pk en 320nm, daar kan geen up! gti tegenop

    Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      17 december 2017 om 11:59

      @allesmetturbo: dan bereik je nooit die 4 ton

      Login om te reageren
  16. jeroenwz zegt

    16 december 2017 om 20:24

    Mijn eerste keus zou de Swift zijn, op 2 de Fiësta en op 3 de Mito. Zoals anderen al hebben gezegd: ziet er nog steeds erg leuk uit! En die Fiësta en Mito zijn allebei wel een slag groter dan de Up! Leuk gebakje, daar niet van, maar wel stijf aan de prijs.

    Login om te reageren
  17. notsobig zegt

    16 december 2017 om 20:24

    Dus er zijn veel leukere en betere auto’s te krijgen, voor minder of (bijna) evenveel, maar achter de streep koopt iedereen toch die Up. Alleen vanwege een logo die erop staat, die ondanks ze al zovaak door de mant gevallen zijn, toch blijkbaar nogsteeds een goede naam hebben…

    Login om te reageren
  18. toyotaprius zegt

    16 december 2017 om 20:31

    Of 2/3e Toyota Prius

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2017 om 22:24

      @toyotaprius: dnam graag zonder het achterste part want dat is toch wel het lelijkste gedeelte van de prius.

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        17 december 2017 om 22:35

        @dizono: ja en je hebt dan een soort van cabrio effect.. win-win

        Login om te reageren
  19. nord zegt

    16 december 2017 om 20:31

    Wat is er in dit segment toch lekker veel keus als je geen Duits wil rijden.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2017 om 22:27

      @nord: ik ben geen groot liefhebber van Duits, maar de Fiesta staat bij mij toch echt op 1 en de Adam schipt het ook tot de top 3.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        16 december 2017 om 23:05

        @dizono: hmmm, ik blijf ford ergens heerlijk Amerikaans vinden, ondanks dat deze fiesta (wereldauto of niet) vast voor Europese bodem ontworpen is.
        Met deze Opel heb ik designtechnisch niet zoveel mee. Karl vind ik een beetje gay klinken, overgecompenseerd, marketing- metrosexueel geneuzel, helpt wel dat de rest van de gamma bij Opel fantastisch vormgegeven is, althans wat ik mij persoonlijk daarvan aantrek.

        Login om te reageren
  20. nord zegt

    16 december 2017 om 20:36

    Met Ford heb ik tot 200000 km uitstekend ervaring gehad. Daarboven zou ik voor een Alfa gaan, deze laatste generatie alfa’s steken gewoon degelijk in elkaar. De schoonheidsprijs en praktische haalbaarheid is wmb voor de Peugeot. VAG zou ik gewoon niet doen, olieverbruik bij lage kilometrages..

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      16 december 2017 om 22:41

      @nord: Up! Heeft geen last van olieverbruik.

      Login om te reageren
  21. humpyourdog zegt

    16 december 2017 om 21:16

    Dit zijn echt geen hot hatches, wat een aanfluiting.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2017 om 22:26

      @humpyourdog: dat staat toch ook nergens? Er staan opties genoemd die ruwweg hetzelfde kosten als een Up!tempo

      Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        16 december 2017 om 23:13

        @dizono: voorlaatste alinea, laatste zin. Geen dank.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          16 december 2017 om 23:20

          @humpyourdog: pardon, lauwwarm zou idd een beter omschrijving zijn ;)

          Login om te reageren
  22. focusrs1 zegt

    16 december 2017 om 21:29

    Zonder twijfel de fiesta stuurt het beste van allemaal – ben wel bevooroordeeld heb de fiesta ST gehad

    Login om te reageren
  23. marc94 zegt

    16 december 2017 om 21:42

    20k voor een koektrommel hahaha. Dan koop ik wel iets met een goede 4 of 6 cil turbo van BMW Audi of Subaru.

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      17 december 2017 om 12:04

      @marc94: Aanschaf is 1, onderhoud/reparaties en belasting is 2…

      Login om te reageren
  24. jelmer zegt

    16 december 2017 om 22:16

    Het is een scheef vergelijk, maar persoonlijk zou ik voor een andere optie gaan – een Up! 1.0 TSI door JD naar 140pm brengen en een high-end veren-demper combinatie toevoegen.

    Login om te reageren
    • nord zegt

      16 december 2017 om 23:08

      @jelmer: je houdt niet van remmen?

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        16 december 2017 om 23:24

        @nord: Ook bij de GTI zitten er trommels achter… dus of dat nou het verschil is. Banden lijken me relevanter, daarvoor – en die kun je natuurlijk sowieso upgraden.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 december 2017 om 23:12

      @jelmer: kun je beter een maatje groter kopen met van huis uit meer power, comfort, luxe, veiligheid en in het geval van de Fiësta ook nog betere en leukere handling.. met de opties die jij op de up zou toevoegen praat je over 22 k voor zo’n flup….

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        16 december 2017 om 23:31

        @w0o0dy: Hoe kom je bij 22k? Een gechipte High Up 1.0 TSI met verbeterd onderstel en lekkere banden lukt voor rond de 18k.

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          17 december 2017 om 00:35

          @jelmer: De auto zonder behandeling kost al 20k. Upgrades maken hem echt niet goedkoper.

          En dan nog, de andere vergeleken auto’s kunnen vast ook zulke upgrades krijgen….

          Login om te reageren
          • notsobig zegt

            17 december 2017 om 00:52

            @notsobig: Laat maar, je had t niet over de Shut up! GTI….

            Login om te reageren
  25. wjeurs zegt

    16 december 2017 om 23:15

    Fiat 500: DAT er relatief netjes uitziet

    Login om te reageren
  26. gezondverstand zegt

    16 december 2017 om 23:20

    Je hebt toch wel een VW fetisj als je voor 1500€ een 150pk Ibiza laat staan voor zo’n veredelde brommobiel als de Up is.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      17 december 2017 om 02:08

      @gezondverstand: Van gezond verstand getuigt het niet nee

      Login om te reageren
  27. wjeurs zegt

    16 december 2017 om 23:21

    https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/38204215 voor 18K een M3

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      17 december 2017 om 00:36

      @wouterjeuring: Moet je nagaan hoeveel appels en peren je voor 18k kan kopen!

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        17 december 2017 om 00:55

        @notsobig: peren ongeveer 2€ per kg? Zon 9.000 kilo dus ongeveer 180g per peer zijn dat zo’n vijftigduizend peren. Vrij veel dus ja!!

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          17 december 2017 om 01:37

          @wouterjeuring: Alleen de eerste beurt om die gare M3 weer een beetje in fabrieksstaat te krijgen kost je de helft van een Up GTI… Daarbij is het ook nog eens een M3 Cabrio met SMG, precies de M3 die je niet moet willen… Grille klopt niet, velgen zijn niet origineel en het is een 15 jaar oude auto met logische mankementen. Deze sla ik graag over!

          Login om te reageren
          • depsycholoog zegt

            17 december 2017 om 01:43

            @willeme: deze man is ook in de nacht scherp

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              17 december 2017 om 02:09

              @depsycholoog: Zoals niet-wijlen Johan Derksen zou zeggen: “Ik ben in de veronderstelling dat jij er verstand van hebt!”

              Login om te reageren
          • wjeurs zegt

            17 december 2017 om 02:54

            @willeme: dit is 2 clicks op autoscout. Je begrijpt toch wel dat ik puur het punt probeer te maken dat je een idioot bent als je voor 20k een golfkarretje gaat kopen. Je hoeft mij niet uit te leggen dat dit geen geschikt exemplaar is. Maak je geen zorgen en bespaar de moeite. ;)

            Login om te reageren
            • notsobig zegt

              17 december 2017 om 09:28

              @wouterjeuring: Maar je vergelijkt nu nieuwprijzen met 2ehandsprijzen. Dan geld voor elke nieuwe auro dat je 2ehands iets veel leukers/beters kan krijgen…

              ( daarom koop ik overigens ook nooit nieuw)

              Login om te reageren
              • wjeurs zegt

                17 december 2017 om 11:09

                @notsobig: ja, goede constatering! Dat is inderdaad precies wat ik duidelijk probeer te maken. De UP is alleen wel een extreem geval van 20k verkeerd uitgeven.

              • oemplus zegt

                17 december 2017 om 12:07

                @wouterjeuring: Iedereen zijn ding toch? Ik koop liever een Up! Van 20k dan een kamper bimmer voor de helft. Als je het niet wat vind koop je hem toch niet? Voor ieder wat wils.

            • willeme zegt

              19 december 2017 om 12:12

              @wouterjeuring: Ik denk, persoonlijk, dat je er compleet naast zit. Een 15 jaar oude schimmige M3 met dubieuze aanpassingen is bijna een garantie voor problemen.

              Ik vind het ook raar dat je het ‘idioot’ vind dat iemand 20k voor een Up GTI neertelt. De aanschafsprijs is niet bijzonder laag, zoals @ikschrijfookoverautos uitstekend laat zien in zijn artikel. Maar brandstofverbruik, wegenbelasting, verzekering en onderhoud zijn laag. Dat is bij de M3 torenhoog. Het staat totaal niet in verhouding. Nu heb je het voordeel dat een M3 van 15 jaar oud niet heel veel meer zal afschrijven. De Up daarentegen zal wel afschrijven, alhoewel het voor een nieuwe auto bijzonder mee zal vallen (VW, klein, GTI: dat verkoop je makkelijk). Daarbij heb je bij de Up gewoon fabrieksgarantie, bij de M3 heb je alleen de garantie dat die lagerschalen (weer) vervangen moet worden.

              Als je de TCO (total cost of ownership) uitrekent, is de Up GTI aanzienlijk goedkoper als je 20k per jaar of meer rijdt. Dus een ”extreem geval van verkeerd geld” uitgeven vind ik niet kloppen.

              De aanschafprijs is slechts een klein onderdeel van de kosten die je kwijt bent aan een auto.

              Login om te reageren
  28. davelepeef zegt

    16 december 2017 om 23:35

    Ff afgezien van de pk’s verwacht ik bij een auto in een klasse hoger zoals een Mito of Fiesta ook wat meer materiaalkwaliteit, ruimte en betere afwerking. Doe mij dan maar wat meer vlees…

    Login om te reageren
  29. karhengst zegt

    17 december 2017 om 02:16

    De keuze tussen vlot ontworpen B-segmenters of een opgevoerde Canta LX…

    Het artikel had wat dat betreft gerust “9 redenen om de Up GTI te laten staan” kunnen heten.

    Login om te reageren
  30. sracert zegt

    17 december 2017 om 10:41

    De Peug of de Seat, erg leuk. Rest vind ik wat minder auto uitstraling, vooral de KIA, een aanfluiting om te zien, net een speelgoed auto.

    Login om te reageren
  31. rikus zegt

    17 december 2017 om 11:09

    Eerste zin in het eerste artikel over de Up gti: Het kekke ding is niet voordelig.

    Login om te reageren
  32. Tonnie zegt

    17 december 2017 om 11:12

    Echt elke auto in dit rijtje zou ik verkiezen boven de up gti. Omdat ik ze mooier vind, beter geprijst, meer waar voor m’n geld. Allemaal hebben ze iets wat de up niet kan overleggen.

    Login om te reageren
  33. phaeton zegt

    17 december 2017 om 11:22

    Shootout naar Willem? Waarvoor? Zoveel specifieke specificaties worden hier nu ook weer niet opgelepeld.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      17 december 2017 om 17:14

      @phaeton: Omdat hij mij geholpen heeft. Credit where it’s due.

      Login om te reageren
  34. azuli zegt

    17 december 2017 om 13:26

    Ik mis de Mazda2 GTM in dit lijstje. Mijn keuze uiteraard

    Login om te reageren
  35. postzegel zegt

    17 december 2017 om 18:38

    Als paddestoelen. ALS PADDESTOELEN!!!

    Login om te reageren
  36. postzegel zegt

    17 december 2017 om 19:03

    Raar artikeltje. De up! is een tas echte A klasse auto. Klein. Licht. ” Goedkoop “. De GTI vergelijken met deze autootjes is zo krom als een hoepel. Prijs en vermogen hetzelfde? Check dan mag ie in de mix. Bij de eerste (Mito) gaat ’t al mis: neem niet de super, dan ben je goedkoper uit,… Heb je een auto die niet rijk is uit gerust, noch een ” kek ” uiterlijk heeft, en qua prijs niet meer overeenkom. Vergelijk de up! GTI dan gewoon met de instap-up!: minder vermogen, minder rijk uitgerust en je houd nog geld over voor een AutoBlog abonnement. En liters azijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North