Want zoals iedereen weet, vroegâh was alles beter.
Met de nieuwe M5 laat BMW zien dat ze er weer een ouderwets driftkanon van hebben geprobeerd te maken. Maar, volgens menig autofreak zal niks wat BMW doet met de M5 ervoor kunnen zorgen dat het “de beste M5” wordt. Die bestaat immers al. De E39.
De E39, met een dikke V8 met 400 PK, is eigenlijk het ideale pakket voor een liefhebbersauto: sportwagenprestaties in een relatief praktische BMW. Maar, waar hij ook bekend om staat is een anoniem uiterlijk. Waar je bij de huidige M5 zult weten dat het om een M-product gaat, kun je het bij de E39 alleen echt goed zien als je de bumpers en skirts onder de loep neemt, en natuurlijk de vier dikke pijpen onder de achterbumper ziet.
Zit je nu bij jezelf te denken: misschien dan toch tijd om er eentje te kopen? Grijp je kans: E&R Classics heeft een goed exemplaar staan. Uitgevoerd in een nog anoniemere black on black configuratie: Carbonschwarz Metallic als lakkleur en zwartlederen interieur met sportzetels. Deze origineel in 2002 uitgebrachte M5 komt oorspronkelijk uit Duitsland: het is aannemelijk dat hij daar een paar onbeperkte Autobahns heeft meegepikt. Niet veel overigens, de kilometerstand is een relatief bescheiden 29.000. De originele 20-spaaks E39 wielen dragen bij aan het heerlijke anonieme M5 gevoel. Wellicht ietwat kleurloos, maar als je een ingetogen youngtimer wilt, draagt een zwart exemplaar daar natuurlijk wel goed aan bij. Toffe bonus: de E39 M5 is enkel geleverd met een handbak. Ook dat lukt je niet meer als je een nieuwe M5 bestelt.
Dit alles voor een niet misselijke € 49.950. Dat is flink aan de prijs, maar omdat de M5 een zeer grote kans heeft om een klassieker te worden, is hij het dubbel en dwars waard. Ook zal menig petrolhead een duim omhoog geven als je je vertoont in een originele M5. Ondergetekende in ieder geval wel.
Met dank aan Robin voor de tip!
Even langs ATL in Luttenberg om het display onder de tellerklok laten fixen. Kan vast wel uit voor 50K.
@maarten123: Hey jongeman, dat is eenvoudigweg te controleren! Er is een onderhoudshistoriek aanwezig en je kan dan bij de dealer in kwestie alle info opvragen. Of je plaats een annex aan het koopcontract betreft de km’s.
@dwfc: Denk dat ’t hem er meer om gaat dat een display met dode pixels afbreuk doet aan de verder onberispelijke staat. Gelukkig makkelijk te fixen voor dat soort specialisten.
@moveyourmind: je hoeft helemaal niks in het contract te laten opnemen over km-stand. Als die niet blijkt de kloppen, al kom je er 20 000 km later achter. Je rijdt naar z’n stoep, geeft de auto af en je krijgt (al) je geld terug. Zijn al meerdere rechtszaken geweest waar zulke issue’s zijn langskomen. Uiteraard gaat het vast niet zo makkelijk, maar een rechter geeft je in principe altijd gelijk
@kritisch: Als het in een wettelijk kader gegoten is heb je absoluut een punt doch een opname in het verkoopcontract is steeds een pluspunt. En je bent goed op de hoogte dat je je kan beroepen op eerdere vonnissen! Maar beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. Ik heb zelf wat oldtimers en dit voeg ik altijd toe in het verkoopcontract.
@dwfc: zie antwoord moveyourmind. Ik vind het erg toevallig dat het main display onder de teller niet brandt tijdens de foto sessie. Als de dagteller al kuren vertoont, voorspelt dit niet veel goeds voor de rest van dit display.
Zo ook het navischerm. Waarom alleen een foto van het opstartlogo? Klopt de taal misschien niet? Voor 50k verwacht je dat dit voor elkaar is.
@maarten123: interieur foto’s in het donker terwijl exterieur foto’s prima verlicht zijn.
Dan weet je het wel.
@maarten123: Jurjen Okel heeft mijn tellerunit weer als nieuw gemaakt in mijn bijzijn. Een echte vakman.
Handbak… beetje jammer bij een M5
@weynschenkie: E39 M5 was alleen met handbak te verkrijgen. Want BMW bouwde toen nog auto’s voor rijders. Niet voor bestuurders zoals ze nu doen.
@viezefreddyw: Mwa met flippers aan het stuur kan je ook schakelen hoor. 99% van de tijd gebruik ik ze niet, maar af en toe die ene keer……
@weynschenkie: enkel met handbak geleverd of was het een grapje
@porker: jouw reactie is een grapje… ik heb het genoegen gehad. 400 pk zonder turbo en zonder koppelomvormer… gaspedaal en bak direct verbonden met die heerlijke V8 in een afmeting qua auto die tussen de huidige 3 en 5 inzit. Heerlijk en dit komt helaas nooit meer terug… als ik 50 k over had dan wist ik het wel…
@weynschenkie: Jammer ?? Voor handbakken betalen ze 15 en zelfs 30% meer bij sportwagens.
Ga je een voorbeeld geven, voor een Mustang fastback uit 1964 betalen ze 15 % extra als er een 4 top loader inzit! Een “handgeschakelde” Marenello gaat bakken meer dan met de flipperkastautomaten. Zelfs de 1ste serie R8 met handbak, mooi schakelrroster trouwens, gaat ook een pak meer dan de automaat! Met een handbak rijdt je zelf en met een automaat word je gereden … en dat de moderne automaten sneller schakelen dat is juist, maar het gaat om de beleving!
@720s, van reaguurder tot schrijver, keurig. Gefeliciteerd!
Maar man, wat een mooie auto blijft dit toch. Dit is voor mij nou een mooie 5-serie. Wat een clean ontwerp, zeker als je het vergelijkt met de meuk die ze nu uitbrengen.
@viezefreddyw: toen BMW nog mooie en ingetogen auto’s maakte inderdaad! Dit straalt een stuk meer klasse uit dan de protserige modellen van tegenwoordig. Geldt voor meer merken overigens.
@autodrop: Zeker. Tegenwoordig bouwen weinig merken nog auto’s met een clean ontwerp.
Tegenwoordig zien we geen vloeiende lijnen meer. Scherpe hoeken, chromen frutsels, hockeysticks in chroom over de flanken, spoilers, 28 inch velgen, carbon troep en al dat soort troep hebben nu de boventoon.
@viezefreddyw: amen
@viezefreddyw: Sad!
@viezefreddyw: @sntial:
https://youtu.be/A8MO7fkZc5o
@autodrop: absoluut eens met je.
@autodrop: 9 jaar gereden in een e39 523i uit 96 (10-2008 / 1-2017) handbak. Sindsdien in een “verstandige” zuinige Insignia station ivm zakelijke km. Ik mis die 5 als die ex die toch de ware was. De “nieuwe” is zeg maar goed voor de kinderen en wel aardig gekleed, maar je mist toch de vulgariteit die het lekker maakt.
@bmw523: mooi omschreven
@bmw523: maar na iedere beurt had je toch het idee dat ze een gat in haar hand had? En als je haar alle hoeken van de spreekwoordelijke kamer had laten zien had je toch het idee dat je een vermogen aan rubber op gebrand had?
@viezefreddyw: @720s Leuk man! Zet m op.
@fmgarcia: @viezefreddyw: thanks! Toch maar iets doen met mijn schrijvers-aspiraties dacht ik zo ;)
@720s: Ik vond je reacties altijd wel goed. Zet hem op hier hè!
@viezefreddyw: @720s had liever een lincoln rubriek;).
@720s: en met verve! Mooi artikeltje als kickoff! Goeie bak ook om over te schrijven, wel prijzig…
@galgootje: @viezefreddyw: dat hoor ik graag! Geen zorgen, er gaan zeker meer artikelen komen ;)
Prachtige stijlvolle auto echter op een of andere manier geven die velgen mij een beetje een ‘petje’ gevoel.
Probably just me.
Gaat nergens over.. Ordinair kreng!
@pilot1988: volledig mee eens!
Heb ‘m al :)
@mrrobot: Mooie bak man! Geniet er van maar dat moet vast goed komen.
Als ik écht mag kiezen ga ik liever voor een pre-LCI en dan in Silverstone of Imolarot. Dat is voor mij de ultieme M5.
@joost1990_2: je mag kiezen, maar vind maar een goede pre lci in imolarood… Lastig. Mijn Silverstone is post lci en ook heeeel fijn dagelijks vervoer. Lovin it.
@galgootje: Dat is dan de luxe van niet kunnen kiezen, dan hoef je er ook niet naar te zoeken ;-)
@joost1990_2: haha quite true! Fijn weekend!
En toch, toch zou ik voor de E61 gaan, man wat een verschijning. Zie ze praktisch nooit meer helaas :(
Ik weet er nog eentje staan 20k goedkoper, beetje meer km’s en een mooie kleur. http://fahrzeugsuche.procar-automobile.de/CarSearch/Details/1704698/9?campaign=1459
@zandhaai: ik ben een aantal maal bij ERclassics geweest. Prachtige showroom. Groot aanbod. Maar de prijzen liggen veel te hoog en veel auto’s zijn verre van perfect.
Dat zie ik ook bij deze BMW. Mogelijk ben ik te kritisch maar ik weet dat voor kwaliteit je beter door kunt zoeken. Ik krijg daar wel eens de indruk dat ze de prijzen opzettelijk zo hoog houden zodat mensen denken “het is duur, dus moet het goed zijn”.
Het is een leuk uitje om daar rond te lopen: veel variëteit en het maakt me happy als ik zie dat ik mijn klassiekers ( 124 spider, 911 SC, RR vogue) voor erg veel minder zelf heb kunnen vinden!
@polpol33: 50.000 voor een E39 M5 in goede staat is nu nog te gek, dan moet hij in uitmuntende staat zijn. Over 5-10 jaar is dit een ‘realistischere’ prijs voor een E39 in deze staat.
@polpol33: ja ik zou de 20k in mijn zak houden en deze kopen. Alleen het houten inleg moet je ding maar zijn.
Erg fijne auto maar 50k vind ik wel iets te veel van het goede
@maarten020: 29.000 km. dat is bijzonder weinig. Prijs valt eigenlijk best mee. Dat ding is nauwelijks los gereden!
@willeme: ik heb er in ieder geval geen 50k voor over. Dan kan ik wel mooiere auto’s verzinnen. Maar voor de liefhebber van de e39 m5 is het wel een prachtexemplaar ondanks dat ik zelf voor een blauwe lak (estoril blue) gegaan was
Ben geen BMW liefhebber, maar ik vind dit nog steeds een machtig apparaat. Mooier dan zijn opvolgers.
@choi: Niet mooier als de oer M5. De E28 M5 is toch echt de beste en lichtste M5.
Chris Harris maakte een mooie tribute.
https://youtu.be/FzOPR7STqrQ
https://www.topgear.com/videos/frankfurt-motor-show/bmw-m5-e39-vs-e60-vs-f90-which-makes-best-noise
@720S Toen ik een van m’n eerste artikelen postte was je een van de eersten om me succes te wensen. Uiteindelijk bleek het minder voor me weggelegd. Jouw eerste artikel vind ik top! Hoop dat er nog velen zullen volgen. Ook jij heel veel succes!
@camber24: thanks! Nu je het zegt, kan ik me daar wel iets van herinneren inderdaad. Er zullen meer artikelen uitrollen binnenkort, geen zorgen ;)
God…die dingen kon je 10 jaar geleden nog voor 15K op de kop tikken…toen had ik als 17 jarige mopar er de centen niet voor en nu dat geen probleem meer is wil ik het er niet aan uitgeven. 50K is op dit moment nog iets te gortig voor een E39 M5….zelfs als die maar 29K heeft gelopen.
Stokoud model, winterdepressie kleurstelling, belachelijk hoge prijs. Deze laten we even voorbijgaan.
ER-Classics… voor als je graag afgezet wil worden.
Op de foto’s van de advertentie op hun website staat: Deze is al verkocht. Dus blijkbaar iemand (van hier?) die hem graag wilde hebben/kopen.
@milan0: zo aantrekkelijk was het aanbod dus ;)
De km stand klopt oud eigenaar nu een i8
Dit rijd toch ook niet voor 50k dat ga je er toch nooit vooruit geven. Ik heb in 2005/2006 een blauwe gehad met 90k op de teller voor 17k . Enigste minpuntje ze schakelen niet echt fijn.
De daddy onder de powersedans! Voor mij in deze vorm de ultieme auto, op de kleur na… die had uiteraard estoril blue moeten zijn.
@2wheeler: Ik vind hem zo ook erg fraai! Gebeurt niet vaak dat rood mooi staat op een BMW vind ik.
https://i.pinimg.com/originals/0e/af/fa/0eaffad42e3f42d729131da5748c88ba.jpg
@e34m5touring:
Zijn voorganger staat het anders ook erg goed:
http://i.auto-bild.de/ir_img/1/1/7/6/9/9/6/BMW-M5-E28-1200×800-b3fbc2ccb6649a69.jpg
@E34M5Touring: Oeh, bijzonder mooi!
mooi geschreven en het onderwerp is tevens de moeite waard. Ook heb ik een tijd lang deze echte rijdersauto mogen bezitten. Wat was dat een prachtige auto en wat heb ik daar dan ook veel fijne km in kunnen afleggen.
Op Interclassics stond een blauwe met 40k km voor €41k, die heb ik dan liever.
Toch vind ik een E34 nog mooier/puurder.
Gaan ook voor dergelijke prijzen.