• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze bizarre occasion bij onze zuiderburen

Auteur: machielvdd, gepost 9 april 2020 om 21:06 – 16 Reacties

Bizzarrini BZ-2001

Naar een tweede exemplaar van de Bizzarrini BZ-2001 kun je lang zoeken.

Giotto Bizzarrini heeft in zijn carrière aan heel wat bijzondere auto’s de hand gelegd, zowel bij grote sportwagenmerken als onder zijn eigen naam. Tot zijn laatste wapenfeiten behoort deze BZ-2001. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden komt deze auto net zo min uit 2001 als 2001: A Space Odyssey. In werkelijkheid stamt de Bizzarrini uit 1992. Het ontwerp is echter futuristisch genoeg om voor een auto uit 2001 door te kunnen gaan.

Bizzarrini BZ-2001

Als je nog nooit van deze auto gehoord hebt is dat niets om je voor te schamen. De Bizzarrini BZ-2001 is namelijk nooit verder dan een concept is gekomen. Zelfs al zou de auto wel het productiestadium bereikt hebben, dan zou het nog een zeldzaamheid zijn geweest. Het plan was namelijk om de BZ-2001 in een beperkte oplage van 25 stuks te bouwen.

Bizzarrini BZ-2001

Dat mooie plannetje is echter nooit van de grond gekomen. Het bleef dus bij deze ene auto. Je zou het niet zeggen, maar de basis is een Ferrari Testarossa. Van het hoekige jaren ’80-ontwerp is echter niks meer over. Bizzarinni heeft er een geheel eigen draai aan gegeven. Hoewel de voorkant nog wel te doen is, kan er niet echt gesproken worden van een verbetering.

Bizzarrini BZ-2001

De Amerikaan Barry Watkins was de drijvende kracht achter het project. Hij was ook degene die Bizzarrini benaderde. Giotto tekende de auto en verleende zijn naam aan het project. Watkins legde zich toe op het ontwikkelen van de motor: een zeven liter V8. Die is er echter nooit gekomen. Op zich is dat laatste geen slecht nieuws. De BZ-2001 beschikt nu dus nog ‘gewoon’ over de twaalfcilinder boxermotor uit de Testarossa.

Deze unieke auto is nu niet ver bij ons vandaan opgedoken. De enige echte Bizzarrini BZ-2001 staat namelijk te koop bij LM Classics in het Belgische Genk. Vraagprijs? €750.000. Dat is aanzienlijk meer dan wat je voor een Testarossa betaalt, maar zo werkt schaarste nu eenmaal.

Ook interessant!

  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Te koop: een zeldzame en onbekende roadster occasion
  • Koop de voorganger van de BMW XM als occasion
  • Koop de allereerste McLaren P1

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

bizzarrini, Giotto-Bizzarrini, occasion

Vorig bericht: « Aston Martin wil het Britse Ferrari worden
Volgend bericht: Dit is een voorproefje van wat de Golf 8 te wachten staat »

Lees Interacties

Reacties

  1. twentsediesel zegt

    9 april 2020 om 21:23

    Lelijk heeft vandaag een extra dimensie gekregen… Hoe krijg je investeerders zover dat ze miljoenen aan ontwikkeling betalen voor zo’n gedrocht?#magikdietelefoonnummersook?

    Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      9 april 2020 om 22:38

      @twentsediesel: Andere tijden, andere tijden.??

      Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    9 april 2020 om 21:31

    Bizarrini indeed….

    Het interieur is dan weer ontzettend veel fraaier dan de Testarossa-cockpit.

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    9 april 2020 om 21:34

    Best een gaaf apparaat.

    Login om te reageren
  4. fastforward zegt

    9 april 2020 om 21:46

    De buitenkant ok, maar ai dat interieur..

    Login om te reageren
  5. Robert zegt

    9 april 2020 om 22:21

    Wat ik me nu afvraag, is deze auto nog road legal? Prototype of niet, hij is gebouwd op basis van een bestaand model wat is toegelaten voor op de openbare weg. Dan zou deze misschien nog steeds als Ferrari Testarossa gekentekend zijn.

    Login om te reageren
  6. singapore zegt

    10 april 2020 om 03:23

    Als nauwelijks iemand van deze wagen gehoord heeft, is het de prijs dan wel waard?

    Login om te reageren
  7. jdbn zegt

    10 april 2020 om 06:08

    Een Testarossa heeft alleen geen boxermotor. Het is een v12 met een blokhoek van 180 graden.

    Het ontwerp, tja. Bizzarrini heeft wel mooiere dingen ontworpen..

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      10 april 2020 om 08:23

      @jdbn: Ik heb ook nooit gesnapt waarom ze de eerdere modellen met deze motor berlinetta boxer noemde. Of waarom ze überhaupt niet voor een echte boxer zijn gegaan.

      Login om te reageren
  8. dwersbongel zegt

    10 april 2020 om 08:32

    Ik dacht hem te herkennen, maar dat was dus een andere Bizzarrini: https://youtu.be/uORnVGiXSKI

    Login om te reageren
  9. vroaaaaaaaaaar zegt

    10 april 2020 om 09:03

    @jdbn heeft gelijk, het is een flat V12 en geen boxer.
    Het verschil tussen de motor in de Testarossa en een echte bokser zit hem in de krukasindeling. In de Ferrari deelt elke set tegengestelde zuigers één krukpen, vergeleken met de individuele krukpen per zuiger bij een bokser. Dit betekent dat elke tegenoverliggende zuiger het bovenste dode punt (BDP) bereikt, terwijl de tegenoverliggende zuiger het onderste dode punt (ODP) bereikt, wat in wezen in een potje touwtrekken tussen de zuigers resulteert.
    De krukasindeling van een boxermotor is zo ontworpen dat elke zuiger zijn eigen individuele krukpen heeft. Dit betekent dat elke set zuigers BDP en ODP tegelijkertijd bereikt en deze simultane heen-en-weer beweging leidt tot een volledige balans van de primaire en secundaire krachten van de motor. Dit zorgt voor een soepel lopende motor en dat een lichte krukas kan worden gebruikt zonder dat er contragewichten nodig zijn, waardoor een motor met een sneller toerental ontstaat. Dit alles leidt ook tot het typische “burble” boxergeluid.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      10 april 2020 om 21:26

      Topuitleg! Bedankt.

      Login om te reageren
    • balboni zegt

      10 april 2020 om 22:44

      @vroaaaaaaaaaar: super uitleg! Wist ik niet! Kun jij niet voor Autoblog gaan schrijven?

      Login om te reageren
  10. maferick74 zegt

    10 april 2020 om 11:25

    En als t gaat regenen word het interieur nat of zit er ook nog n mooi dakkie op? Ik vind het wel iets hebben. Ff kijken of ik vanavond wat dichterbij kom qua financiële middelen. Dan bied ik €300.000,00 (incl dakkie en road legaal, anders is t niet leuk)

    Login om te reageren
  11. jerudo zegt

    11 april 2020 om 09:05

    Ik vind hem er vele malen beter uit zien dan een testarossa. Die vleugel boven de wielen is een tikkeltje fout maar eenmaal achteraan komt het weer in orde en de rest van de wagen is gewoon goed. Doe me deze maar.

    Login om te reageren
  12. sampie123 zegt

    12 april 2020 om 01:11

    Doet me denken aan de knight rider 2000

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North