Deze Porsche 959 is specialer dan alle andere

Auteur: , 47 Reacties

We zullen je vertellen waarom.

Bruce Canepa kocht deze auto nieuw bij Porsche in 1988 met de standaard motorisering van 450 pk. Dat is ook de enige specificatie die Porsche verkocht heeft, maar Bruce was van mening dat er ruimte voor verbetering was. Daarom ontwikkelde hij zijn auto door de loop van de jaren tot wat het nu is: een verfijnd beest met 774 pk en 861 Nm koppel.

Maar dit is geen gevalletje plug & play tuning, Bruce Canepa heeft de auto stapsgewijs ontwikkeld door de jaren heen. Hij noemt de auto nu ook “Gen III”, want hij heeft de auto steeds een stap verder gebracht. “Gen I” had 584 pk en “Gen II” was 649 paardenkrachten sterk. Bruce Canepa reed onder andere in de IMSA races en op Pikes Peak en heeft nu een bedrijf waarmee hij in auto’s handelt en waarmee hij auto’s verder ontwikkelt voor bijvoorbeeld de racerij. Hij heeft dus de resources en mensen om iets écht speciaals te maken.

En dat is precies wat hij met de Porsche 959 heeft gedaan. Zijn 959 is nu voorzien van een parallel twin-turbo systeem, de standaard turbo’s werden vervangen door exemplaren van Borg Warner. Verder werd praktisch alles herzien wat je kan herzien aan een auto: wastegates, titanium hitteschilden, inlaat, uitlaat, krukassen, ontsteking, brandstoftoevoer, luchtfilters, software, de kabelboom en nog véél meer zaken werden onder handen genomen om het geheel te laten zijn zoals Porsche met de kennis van vandaag een 959 zou bouwen. Ook het onderstel en de wielen werden onder handen genomen.

Om het geheel af te ronden is er een heerlijk chocoladebruin interieur in de auto te vinden, met leder en alcantara waar je ook maar kijkt. Normaal gesproken ben ik niet zo van het verbouwen van dit soort zeldzame, kneiterdure klassiekers, maar als ik een 959 had zou ik toch serieus overwegen om hem door Bruce Canepa te laten opwaarderen. Wat een snoepje zeg, ongelooflijk.



47 reacties

Gaaf ding, absoluut. Mooi ook dat je qua exterieur er niets van ziet dat hij is aangepakt. Alleen jammer van de witte lak in combinatie met de zwarte velgen.
@viezefreddyw: *donkere velgen* Vind het zelf erg mooi, geeft een beetje contrast, volledig zwart had minder geweest…
@davelepeef: Waarom ‘verbeter’ je freddy. Is het racistisch om zwarte velgen te zeggen?
@redneckdarian: nee, wel discriminerend ;) Maar dit lijkt mij geen zwart, eerder antraciet-metaal ofzo… Dát vind ik genuanceerder dan zwart én een erg mooie kleur…
@redneckdarian: Ik denk meer omdat ze niet zwart zijn maar donkergrijs..
@redneckdarian: waarom moet de link nou weer naar racisme gelegd worden door jou?
Hij verbeterd zich omdat de velgen niet zwart, maar eerder antraciet zijn.
Niets met racisme te maken!
@reactief: zwart, antraciet. Is het echt de moeite waard om iemand daarover te verbeteren?
@viezefreddyw: ik vind het schitterend staan!
Voorzover ik het kan beoordelen ziet de auto er van buiten en binnen nog origineel uit en daar hou ik wel van. Echt een plaatje!
Porsche bood trouwens ook zelf een vermogenspakket van 500 in plaats van 450 pk aan…
Prachtig!

Kan iemand een leek (en dus mij) uitleggen wat de G (of wat het ook is) betekend op de versnellingspook?
@phevtreb: G staat voor Gelände. Off-road dus. Dit was een kruipversnelling.

De 959 had deze versnelling voor een reden. De 959 moest 325+ halen, maar ook in 4 seconden naar de honderd sprinten. Daardoor was de eerste versnelling heel erg lang.

In de jaren ’80 waren de koppelingen nogal zwaar, dus om wat makkelijk langzaam te rijden zonder dat je 959 telkens af sloeg, zat er een kruipversnelling op.
@willeme: ik blijf me elke keer weer verbazen over jouw parate kennis.
@willeme: Weer wat wijzer geworden, bedankt!
@willeme: heeft het ook niet te maken met homologatie? De 959 is ontwikkeld met rallyracerij (Group b/Dakar) in het achterhoofd. Geen idee alleen in hoeverre de bak ook onder de homologatieregels valt.
@dizono: Nee. De reden is en was eigenlijk heel simpel: geluidsniveau.

Met deze ‘zesbak’ zou Porsche nooit typegoedkeuring krijgen vanwege het volume van het geluid in de eerste versnelling.

Dus werd de eerste versnelling nog korter gemaakt en ‘G’ genoemd, maar het is in feite een heel korte 1e versnelling. Je kan ook volgas in ‘G’ accelereren, maar je moet dan heel snel naar ‘1’.
@willeme: dank voor je reactie!
@willeme: I care to differ. Ik kon me vaag herinneren dat dit te maken had met het omzeilen van geluidsrestricties. Omdat ik als klein ventje alles verslond vwb de 959.
Ff gegoogld en jawel:
http://thumbsnap.com/tCgrM1Uy
Dit komt uit de november 1998 uitgave van 911 & Porsche World. Daar staat dus wat ik ook in m’n hoofd had zitten. Of het waarheid is… Volgens mij heeft BMW dit ook met motorfietsen gedaan.
In krijg niet eens de kans om Willeme van kritiek te voorzien, of hij heeft het zelf al door :-0
@garp: was jouw reactie nu eerder dan de nieuwe van Willeme? Want hij haalt opeens het geluidsniveau erbij wat toch echt wel iets anders is dan de kruipversnelling waar hij het eerst over had…
@poeperman: hij had het al weer door terwijl ik mijn vage vermoeden nog aan het googlen was :-|
@poeperman: Het een volgt uit het ander.

De versnelling waarin onder de 4 seconden de 100 gehaald kon worden, was eigenlijk te lang om als eerste versnelling te fungeren met die zware koppeling. Een regulier verzet dat korter was zou echter teveel geluid produceren. Daarom verzonnen ze een list. Ze maakten het verzet nog lichter en noemden het ´G´. De aangehaalde kruipversnelling. Deze werd in de geluidstest niet meegenomen.

Althans, dat lees ik erin.
@willeme: ik wist het ongeveer, maar altijd fijn om de exacte uitleg van jou kant te horen.
@phevtreb: in de 911 kon je in die tijd een g50 versnellingsbak krijgen . Deze werkte met een hydraulische koppeling denk ik . Misschien komt de G daarvan … . Maar als Porsche fan vindt ik dit type wagen visueel toch niet geslaagd . Jammer , want het is toch wel een mechanisch wonder
@phevtreb: idd goede vraag, wil ik ook wel weten
@phevtreb: leuk was me niet eens opgevallen. ?
Paar Martini racestickers en je zit zo aan de 800pk.
Gelände?
Om van z’n plek te komen in moeilijke (zware?) omstandigheden?
Lekker, maar als ik dan zou moeten kiezen zou ik toch voor een F40 gaan
Het wordt wel weer eens tijd voor zo’n super special 911. Weer met awd, turbo’s, elektronisch geregelde ophanging.. The whole shebang. De GT1 ligt alweer ver achter ons.
@Original_Arnoud: 918…
@bartjeeh: correctie is geen super 911 maar wel een supercar
Typisch geval van als je het doet, doe het dan goed. Er is op deze aanpassingen niks aan te merken. Heb nog nooit van de man gehoord maar mag hem nu al. Gewoon klasse.
Opzich wel mooi maar ook een beetje heiligschennis
Geloof onmiddellijk, dat meneer Canepa de credentials heeft om een dergelijke verbouwing te doen zoals-ie gedaan moet worden. Maarrrr . . . doe mij maar een originele. 450 luizige PKs ( . . . ) vinnik genoeg. Origineel spreekt me meer aan dan verbouwd, hoe goed dat laatste ook gedaan zou zijn.
Porsche heeft zelf het zelfde gedaan, maar die zitten nog op 580pk voor de 991.2. Turbo-S-
Ik ben absoluut geen fan van het tunen van dit soort auto’s, maar als je het doet, dan toch graag zoals deze meneer. Erg netjes uitgevoerd, zonder meteen de hele wagen te verpesten.
Oh, en dat wit met die donkere velgen en dit bruine interieur is trouwens wel héél erg mooi. Als ik in de positie zou zitten dat ik een 959 kan uitzoeken, dan graag eentje die er zo uitziet.
Vind dit toch wel erg gaaf een auto zo optimaliseren zonder dat het opvalt. Dit zie je nu ook veel in amerika gebeuren waar een oude musclecar ineens wel snaarstrak door een bocht gaat. Heb een verhaal gelezen van een vent die een oude mustang compleet nieuw heeft opgebouwd met een nieuw chassis en wielophanging.en een periodcorrecte motor maar ook volledig nieuw opgebouwt met moderne matrialen. Ding zag eruit als een dacht een 67 mustang maar reed menig moderne auto het snot voor ogen.
Toch net qua afwerking een slagje onder de 911’s van Singer, die blijven de toppers wat dat aangaat.
De F40 verkies ik boven deze, maar wat een plaatje!
Maar wát een lelijk stuur!!
Erg mooi in elkaar geschroefd dit, helemaal niet opzichtig en gewoon echt goed over nagedacht. Ben benieuwd hoe lang hij er in totaa overheeft gedaan om hem ik deze staat te maken. Zou persoonlijk alleen het interieur zwart houden met misschien ergens een rood stikseltje.
Meer dan 700pk, toe maar. De 959 (de 961) die op Le Mans racete kwam tot 680pk en die was al ongelofelijk rap!
Schitterend! Toch had ik hem liever in het donkerblauw met lichtmetalen velgen gezien icm dit interieur.
Ken iemand mij vertellen waar de q voor staat op de versnellingspook?
@edjedonnie: het is een G, uitleg heeft iemand anders al heel uitgebreid gedaan. Scroll even naar boven tot je de reactie van willeme ziet.
Casper, hoeveel krukassen zitten erin, denk je?
Mooi bruin interieurtje, overigens!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).