• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Porsche 959 is specialer dan alle andere

Auteur: CasperH, gepost 19 juli 2016 om 09:52 – 47 Reacties

Afbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andereAfbeelding Deze Porsche 959 is specialer dan alle andere

Porsche 959 van Bruce Canepa
We zullen je vertellen waarom.

Bruce Canepa kocht deze auto nieuw bij Porsche in 1988 met de standaard motorisering van 450 pk. Dat is ook de enige specificatie die Porsche verkocht heeft, maar Bruce was van mening dat er ruimte voor verbetering was. Daarom ontwikkelde hij zijn auto door de loop van de jaren tot wat het nu is: een verfijnd beest met 774 pk en 861 Nm koppel.

Maar dit is geen gevalletje plug & play tuning, Bruce Canepa heeft de auto stapsgewijs ontwikkeld door de jaren heen. Hij noemt de auto nu ook “Gen III”, want hij heeft de auto steeds een stap verder gebracht. “Gen I” had 584 pk en “Gen II” was 649 paardenkrachten sterk. Bruce Canepa reed onder andere in de IMSA races en op Pikes Peak en heeft nu een bedrijf waarmee hij in auto’s handelt en waarmee hij auto’s verder ontwikkelt voor bijvoorbeeld de racerij. Hij heeft dus de resources en mensen om iets écht speciaals te maken.

En dat is precies wat hij met de Porsche 959 heeft gedaan. Zijn 959 is nu voorzien van een parallel twin-turbo systeem, de standaard turbo’s werden vervangen door exemplaren van Borg Warner. Verder werd praktisch alles herzien wat je kan herzien aan een auto: wastegates, titanium hitteschilden, inlaat, uitlaat, krukassen, ontsteking, brandstoftoevoer, luchtfilters, software, de kabelboom en nog véél meer zaken werden onder handen genomen om het geheel te laten zijn zoals Porsche met de kennis van vandaag een 959 zou bouwen. Ook het onderstel en de wielen werden onder handen genomen.

Om het geheel af te ronden is er een heerlijk chocoladebruin interieur in de auto te vinden, met leder en alcantara waar je ook maar kijkt. Normaal gesproken ben ik niet zo van het verbouwen van dit soort zeldzame, kneiterdure klassiekers, maar als ik een 959 had zou ik toch serieus overwegen om hem door Bruce Canepa te laten opwaarderen. Wat een snoepje zeg, ongelooflijk.

Ook interessant!

  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Überzeldzame Porsche B32 te koop in Nederland
  • Dit is de Porsche Taycan met de meeste downforce
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

959, Klassiekers, Porsche, tuning

Vorig bericht: « Fiat wordt onderzocht vanwege fraude verkoopcijfers
Volgend bericht: Raarste niche ooit: een Bentley voor vliegvissers »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    19 juli 2016 om 09:55

    Gaaf ding, absoluut. Mooi ook dat je qua exterieur er niets van ziet dat hij is aangepakt. Alleen jammer van de witte lak in combinatie met de zwarte velgen.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      19 juli 2016 om 11:25

      @viezefreddyw: *donkere velgen* Vind het zelf erg mooi, geeft een beetje contrast, volledig zwart had minder geweest…

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        19 juli 2016 om 12:52

        @davelepeef: Waarom ‘verbeter’ je freddy. Is het racistisch om zwarte velgen te zeggen?

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          19 juli 2016 om 13:02

          @redneckdarian: nee, wel discriminerend ;) Maar dit lijkt mij geen zwart, eerder antraciet-metaal ofzo… Dát vind ik genuanceerder dan zwart én een erg mooie kleur…

          Login om te reageren
        • kapitein zegt

          19 juli 2016 om 13:03

          @redneckdarian: Ik denk meer omdat ze niet zwart zijn maar donkergrijs..

          Login om te reageren
        • reactief zegt

          19 juli 2016 om 13:08

          @redneckdarian: waarom moet de link nou weer naar racisme gelegd worden door jou?
          Hij verbeterd zich omdat de velgen niet zwart, maar eerder antraciet zijn.
          Niets met racisme te maken!

          Login om te reageren
          • redneckdarian zegt

            19 juli 2016 om 18:41

            @reactief: zwart, antraciet. Is het echt de moeite waard om iemand daarover te verbeteren?

            Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      19 juli 2016 om 13:58

      @viezefreddyw: ik vind het schitterend staan!

      Login om te reageren
  2. sportevo zegt

    19 juli 2016 om 10:03

    Voorzover ik het kan beoordelen ziet de auto er van buiten en binnen nog origineel uit en daar hou ik wel van. Echt een plaatje!

    Login om te reageren
  3. StijnB zegt

    19 juli 2016 om 10:07

    Porsche bood trouwens ook zelf een vermogenspakket van 500 in plaats van 450 pk aan…

    Login om te reageren
  4. phevtreb zegt

    19 juli 2016 om 10:08

    Prachtig!

    Kan iemand een leek (en dus mij) uitleggen wat de G (of wat het ook is) betekend op de versnellingspook?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 juli 2016 om 10:15

      @phevtreb: G staat voor Gelände. Off-road dus. Dit was een kruipversnelling.

      De 959 had deze versnelling voor een reden. De 959 moest 325+ halen, maar ook in 4 seconden naar de honderd sprinten. Daardoor was de eerste versnelling heel erg lang.

      In de jaren ’80 waren de koppelingen nogal zwaar, dus om wat makkelijk langzaam te rijden zonder dat je 959 telkens af sloeg, zat er een kruipversnelling op.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        19 juli 2016 om 10:17

        @willeme: ik blijf me elke keer weer verbazen over jouw parate kennis.

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 juli 2016 om 10:19

        @willeme: Weer wat wijzer geworden, bedankt!

        Login om te reageren
      • Dizono zegt

        19 juli 2016 om 10:21

        @willeme: heeft het ook niet te maken met homologatie? De 959 is ontwikkeld met rallyracerij (Group b/Dakar) in het achterhoofd. Geen idee alleen in hoeverre de bak ook onder de homologatieregels valt.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          19 juli 2016 om 10:34

          @dizono: Nee. De reden is en was eigenlijk heel simpel: geluidsniveau.

          Met deze ‘zesbak’ zou Porsche nooit typegoedkeuring krijgen vanwege het volume van het geluid in de eerste versnelling.

          Dus werd de eerste versnelling nog korter gemaakt en ‘G’ genoemd, maar het is in feite een heel korte 1e versnelling. Je kan ook volgas in ‘G’ accelereren, maar je moet dan heel snel naar ‘1’.

          Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        19 juli 2016 om 10:40

        @willeme: dank voor je reactie!

        Login om te reageren
      • garp zegt

        19 juli 2016 om 10:52

        @willeme: I care to differ. Ik kon me vaag herinneren dat dit te maken had met het omzeilen van geluidsrestricties. Omdat ik als klein ventje alles verslond vwb de 959.
        Ff gegoogld en jawel:
        http://thumbsnap.com/tCgrM1Uy
        Dit komt uit de november 1998 uitgave van 911 & Porsche World. Daar staat dus wat ik ook in m’n hoofd had zitten. Of het waarheid is… Volgens mij heeft BMW dit ook met motorfietsen gedaan.

        Login om te reageren
        • garp zegt

          19 juli 2016 om 10:54

          In krijg niet eens de kans om Willeme van kritiek te voorzien, of hij heeft het zelf al door :-0

          Login om te reageren
        • poeperman zegt

          19 juli 2016 om 16:33

          @garp: was jouw reactie nu eerder dan de nieuwe van Willeme? Want hij haalt opeens het geluidsniveau erbij wat toch echt wel iets anders is dan de kruipversnelling waar hij het eerst over had…

          Login om te reageren
          • garp zegt

            19 juli 2016 om 18:47

            @poeperman: hij had het al weer door terwijl ik mijn vage vermoeden nog aan het googlen was :-|

            Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            3 augustus 2016 om 00:16

            @poeperman: Het een volgt uit het ander.

            De versnelling waarin onder de 4 seconden de 100 gehaald kon worden, was eigenlijk te lang om als eerste versnelling te fungeren met die zware koppeling. Een regulier verzet dat korter was zou echter teveel geluid produceren. Daarom verzonnen ze een list. Ze maakten het verzet nog lichter en noemden het ´G´. De aangehaalde kruipversnelling. Deze werd in de geluidstest niet meegenomen.

            Althans, dat lees ik erin.

            Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 juli 2016 om 10:55

        @willeme: ik wist het ongeveer, maar altijd fijn om de exacte uitleg van jou kant te horen.

        Login om te reageren
    • cossie300 zegt

      19 juli 2016 om 10:16

      @phevtreb: in de 911 kon je in die tijd een g50 versnellingsbak krijgen . Deze werkte met een hydraulische koppeling denk ik . Misschien komt de G daarvan … . Maar als Porsche fan vindt ik dit type wagen visueel toch niet geslaagd . Jammer , want het is toch wel een mechanisch wonder

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      19 juli 2016 om 10:18

      @phevtreb: idd goede vraag, wil ik ook wel weten

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      19 juli 2016 om 13:09

      @phevtreb: leuk was me niet eens opgevallen. ?

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    19 juli 2016 om 10:09

    Paar Martini racestickers en je zit zo aan de 800pk.

    Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    19 juli 2016 om 10:10

    Gelände?
    Om van z’n plek te komen in moeilijke (zware?) omstandigheden?

    Login om te reageren
  7. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    19 juli 2016 om 10:11

    Lekker, maar als ik dan zou moeten kiezen zou ik toch voor een F40 gaan

    Login om te reageren
  8. Arnoud zegt

    19 juli 2016 om 10:12

    Het wordt wel weer eens tijd voor zo’n super special 911. Weer met awd, turbo’s, elektronisch geregelde ophanging.. The whole shebang. De GT1 ligt alweer ver achter ons.

    Login om te reageren
    • bartjeeh zegt

      19 juli 2016 om 10:31

      @Original_Arnoud: 918…

      Login om te reageren
      • bartjeeh zegt

        19 juli 2016 om 10:32

        @bartjeeh: correctie is geen super 911 maar wel een supercar

        Login om te reageren
  9. kaeser zegt

    19 juli 2016 om 10:15

    Typisch geval van als je het doet, doe het dan goed. Er is op deze aanpassingen niks aan te merken. Heb nog nooit van de man gehoord maar mag hem nu al. Gewoon klasse.

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    19 juli 2016 om 10:15

    Opzich wel mooi maar ook een beetje heiligschennis

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    19 juli 2016 om 10:19

    Geloof onmiddellijk, dat meneer Canepa de credentials heeft om een dergelijke verbouwing te doen zoals-ie gedaan moet worden. Maarrrr . . . doe mij maar een originele. 450 luizige PKs ( . . . ) vinnik genoeg. Origineel spreekt me meer aan dan verbouwd, hoe goed dat laatste ook gedaan zou zijn.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    19 juli 2016 om 10:22

    Porsche heeft zelf het zelfde gedaan, maar die zitten nog op 580pk voor de 991.2. Turbo-S-

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    19 juli 2016 om 10:25

    Ik ben absoluut geen fan van het tunen van dit soort auto’s, maar als je het doet, dan toch graag zoals deze meneer. Erg netjes uitgevoerd, zonder meteen de hele wagen te verpesten.
    Oh, en dat wit met die donkere velgen en dit bruine interieur is trouwens wel héél erg mooi. Als ik in de positie zou zitten dat ik een 959 kan uitzoeken, dan graag eentje die er zo uitziet.

    Login om te reageren
  14. wernerv8 zegt

    19 juli 2016 om 10:40

    Vind dit toch wel erg gaaf een auto zo optimaliseren zonder dat het opvalt. Dit zie je nu ook veel in amerika gebeuren waar een oude musclecar ineens wel snaarstrak door een bocht gaat. Heb een verhaal gelezen van een vent die een oude mustang compleet nieuw heeft opgebouwd met een nieuw chassis en wielophanging.en een periodcorrecte motor maar ook volledig nieuw opgebouwt met moderne matrialen. Ding zag eruit als een dacht een 67 mustang maar reed menig moderne auto het snot voor ogen.

    Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    19 juli 2016 om 11:00

    Toch net qua afwerking een slagje onder de 911’s van Singer, die blijven de toppers wat dat aangaat.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    19 juli 2016 om 11:18

    De F40 verkies ik boven deze, maar wat een plaatje!

    Login om te reageren
  17. davelepeef zegt

    19 juli 2016 om 11:28

    Maar wát een lelijk stuur!!

    Login om te reageren
  18. pinut187 zegt

    19 juli 2016 om 11:29

    Erg mooi in elkaar geschroefd dit, helemaal niet opzichtig en gewoon echt goed over nagedacht. Ben benieuwd hoe lang hij er in totaa overheeft gedaan om hem ik deze staat te maken. Zou persoonlijk alleen het interieur zwart houden met misschien ergens een rood stikseltje.

    Login om te reageren
  19. Rob zegt

    19 juli 2016 om 11:47

    Meer dan 700pk, toe maar. De 959 (de 961) die op Le Mans racete kwam tot 680pk en die was al ongelofelijk rap!

    Login om te reageren
  20. 2wheeler zegt

    19 juli 2016 om 12:23

    Schitterend! Toch had ik hem liever in het donkerblauw met lichtmetalen velgen gezien icm dit interieur.

    Login om te reageren
  21. edjedonnie zegt

    19 juli 2016 om 18:57

    Ken iemand mij vertellen waar de q voor staat op de versnellingspook?

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      20 juli 2016 om 14:02

      @edjedonnie: het is een G, uitleg heeft iemand anders al heel uitgebreid gedaan. Scroll even naar boven tot je de reactie van willeme ziet.

      Login om te reageren
  22. p993 zegt

    20 juli 2016 om 04:49

    Casper, hoeveel krukassen zitten erin, denk je?
    Mooi bruin interieurtje, overigens!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North