Autoblog advies: kappersauto voor hardwerkend duo

Auteur: , 72 Reacties
Renault Wind '10

Open rijden kan commercieel gezien heel aantrekkelijk zijn!

Cliché’s. We worden er regelmatig mee geconfronteerd. Zo ook de afgelopen week, toen deze aanvraag van Glen en Jarno op de deurmat viel. De twee hebben vier kapperszaken verspreid over Zuid-Holland en juist voor de zaak hebben ze een nieuwe (gebruikte) auto nodig. Aan de redactietafel werd al een beetje gegniffeld. “Een Mini Cabrio of Beetle zeker?”. Glen en Jarno zijn er als de pinken bij om het stereotype meteen even aan te pakken: het mag absoluut géén Beetle of MINI zijn. Dat is gewoon te cliché.

Neen, Glen en Jarno weten precies wat ze (ongeveer willen). Privé hebben ze een Audi Q5, die hen uitstekend bevalt. Voor de zaak hebben ze nu een donkerblauwe Ford Courier 1.8 Diesel uit 1998. Volgens het stel is het de meest deprimerende auto ter wereld. Ze konden de auto jaren geleden voor een prikkie overnemen. Het idee was om de auto te vervangen als deze uit elkaar zou vallen. Je voelt hem al aankomen: ondanks dat de Courier zwaar mishandeld is geweest de afgelopen jaren, blijf de auto stoïcijns doorrijden. Genoeg is genoeg, want het ding ziet er niet uit. Daarbij maken ze minder gebruik van de enorme bagageruimte dan dat Glen en Jarno van tevoren hadden ingeschat.

Wat ze willen is een rijdende reclamezuil, eigenlijk. Een kleine cabrio heeft de voorkeur, maar dus géén MINI Cabrio of New Beetle Cabrio. Niet alleen omdat dat wel erg cliché is, maar ook vanwege het feit dat het ‘echte’ cabrio’s zijn. Het liefst hebben Glen en Jarno een cabrio met een stalen klapdak. Aangezien de auto voornamelijk in de stad zal rijden en geparkeerd zal staan, is het wel een fijne gedachte, zo’n hard dak. Nog een voordeel is dat deze auto’s gebaseerd zijn op normale hatchbacks. Glen en Jarno willen absoluut geen sportauto. De rijervaring is secundair, het moet gewoon een makkelijk te rijden auto zijn met een normale instap. Ook zijn de onderhoudskosten vaak lager. Om te zorgen dat de auto lekker opvalt, wordt de auto gewrapped in een spectaculair kleurenschema met de naam van het bedrijf erop. De twee vroegen zich af of wij hen konden helpen met de zoektocht. Uiteraard!

De wensen en eisen van de partners vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Audi Q5, Ford Courier
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:Maximaal € 8.000, het mag ook minder zijn.
Jaarkilometrage:Ongeveer 20.000 km per jaar.
Brandstofvoorkeur:Benzine i.v.m. binnenstad.
Reden aanschaf andere auto:De Courier is op, het mag wel wat meer opvallen.
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Cabrio, stalen klapdak is een pre.
No-go modellen / merken:Mini Cabrio, New Beetle Cabrio. Geen sportwagen.

Renault Wind 1.2 TCE Dynamique
€ 7.950
2011
65.000 km

We beginnen met de leukste van het stel, maar met de meest ongelukkige naam. Zeker omdat het een kleinere auto is, kan de naam onhandig zijn. Natuurlijk is het prettig om een een windje onder de bips te hebben, maar mensen kunnen dat toch verkeerd interpreteren. Als we die onzin aan de kant zetten, blijft er een gaaf autootje over. Van alle compacte cabrio’s is de Wind één van de fijnst rijdende. Dat komt mede door de hoge stijfheid van de koets (het is eigenlijk meer een Targa dan een cabrio) en het feit dat Renault Sport zich bezig heeft gehouden met de afstemming van het onderstel. Er is keuze uit een hoogtoerige 1.6 of een koppelrijke 1.2. In stedelijke gebieden is de 1.2 sneller én zuiniger. Nadelen zijn er ook. De bagageruimte is verdacht klein en je hebt geen achterbank tot je beschikking. De Wind is vrij zeldzaam, waardoor je goed moet zoeken naar een exemplaar dat naar wens is.

Renault Wind

Peugeot 207 CC 1.6 VTI Roland Garros
€ 7.500
2008
55.000 km

De enige auto waarvan er een tweede generatie kwam. Peugeot initieerde het succes van dit type auto met de 206 CC en was de enige die er heil in zag om ook van de 207 een ‘CC’-derivaat te maken. Ten opzichte van de 206 CC is de 207 CC veel volwassener en comfortabeler. De stoelen zijn veel prettiger, evenals de zitpositie. De achterbank is net zo hopeloos als de 206 CC, maar je hebt in elk geval íets aan aflegruimte. Je moet alleen geen reizen van 100 meter of meer plannen met meer dan twee volwassenen. Het aanbod is enorm, daarom zouden wij altijd gaan zoeken naar een ‘Roland Garros’-uitvoering. Die zijn erg compleet uitgevoerd met tweekleurige lederen bekleding, automatische airco, fraaie velgen en nog een hele rits items waar men anders extra voor diende te betalen. Controleer wel even of alles goed werkt, de 207 staat te boek als redelijk betrouwbaar (aldus het aankoopadvies van de 207), maar check even of alle elektronica het nog doet.

Peugeot 207 CC Roland Garros '08

Mitsubishi Colt CZC 1.5 Limited Edition (Z30)
€ 6.950
2009
55.000 km

Op het gebied van hatchbacks wordt de Colt nog weleens over het hoofd gezien en als het gaat om cabriolets helemaal. Wat maakt de auto zo bijzonder? Ten eerste is het een een Pininfarina-ontwerp dat ze eigenlijk in gedachten hadden voor de Fiat Punto. Omdat Fiat er niet naar vroeg, maakte Pininfarina zelf een een Fiat Punto Cabrio, de Pininfarina Wish genaamd. De wens om de auto te produceren kwam niet uit. Toen Mitsubishi enkele jaren later aan de deur klopte voor een Cabrio-versie van de Colt, haalde Pininfarina het oude ontwerp uit de mottenballen. In vergelijking met de concurrentie is de Colt net even wat ruimer en heeft ‘ie wat meer kracht in het vooronder. De standaardmotor heeft 109 pk en dat is voldoende, maar er is ook een Turbo-variant geweest met 150 pk. De aandachtspunten van deze auto kun je vinden in dit aankoopadvies van de Mitsubishi Colt.

Mitsubishi Colt CZC 1.5 (Z30) '08

Nissan Micra C+C 1.6 Tekna (K12)
€ 6.750
2006
70.000 km

Jazeker, ook Nissan had zijn lolbroek aan een deze periode. Natuurlijk, er stond ook een 350Z Roadster in de showrooms, maar als die nét buiten het budget viel was de Micra C+C een solide en valide optie. Qua uiterlijk is het een beetje een uitdaging, want erg mooi is deze auto niet. Met het dak geamputeerd blijft er een raar hoopje Nissan over. Met name de paleontologen bij een Brits autoprogramma hadden er veel op aan te merken. Lekker laten gaan. Gezien de eisen die in dit advies gesteld worden, is dit een uitstekende keuze. Om te rijden valt het niet eens zo tegen, de 1.6 heeft veel onderdelen van de sportieve Micra 160SR, inclusief diens motor. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden met lage kilometerstanden en complete uitrusting. Precies wat je wil.

Nissan Micra C+C 1.6 Tekna (K12) '06

Opel Tigra 1.8 16v Temptation (B)
€ 6.750
2008
45.000 km

Misschien wel de saaiste uit het lijstje. De Opel Tigra TwinTop heeft een klinkende naam, maar het is gewoon een Opel Corsa (C) zonder achterbank. Dat laatste is wel een klein dingetje, want de ruimte is niet overdadig en dan mis je ook nog een achterbank zoals de Colt, Micra of 207 wél hebben. Niet dat je er mensen met benen op gaat zetten, maar voor tassen en klein grut is het wel handig. Om te rijden is het niet de meest spannende auto, precies zoals gewenst. Mocht de 1.8 met 125 pk net iets teveel zijn, dan is er ook een 90 pk sterke 1.4 die eigenlijk ook voldoet. Qua uiterlijk is het zaak om te kijken naar een speciale uitvoering. Met name de velgen doen wonderen voor het uiterlijk. Ook heb je qua interieur dan net even wat meer ambiance. We vertellen je in dit Tigra aankoopadvies waar je op moet letten.

Opel Tigra Twin Top '08

Smart ForTwo Cabrio 1.0 MHD Passion (A451)
€ 6.950
2013
25.000 km

Ook in dit rijtje kunnen we rationele keuzes maken. Als je kijkt naar wat Glen en Jarno nodig hebben, dan is dit eigenlijk de beste keuze die ze kunnen maken. Ze hebben geen ruimte nodig en dat biedt de Smart ook niet. Alhoewel, de eerlijkheid gebied te zeggen dat de zitpositie voorin waarschijnlijk beter is dan alle andere auto’s die hier vermeld staan. Voor het gebruik in stedelijke omgevingen is de Smart uitstekend geschikt. Je vindt altijd een parkeerplaats en je steekt hem overal tussen. Qua kosten is alles heerlijk voordelig: onderhoud, verbruik, belastingen en dergelijke zitten aan de onderkant van het automobiele spectrum. Kortom, een solide keuze voor waar ze de auto voor gaan gebruiken. Nadelen? Er is niets van een achterbank en de kofferbak zit heel snel vol. Ook is het de minst prettige auto voor lange ritten. Interesse? Uiteraard is er een Smart ForTwo aankoopadvies!

Smart ForTwo Cabrio (A451) '13

Fiat 500C (312)
€ 7.500
2009
60.000 km

OK, ok. We weten het. Dit is natuurlijk niet helemaal een cabriolet. Sterker nog, als je zou zeggen dat het een Fiat 500 met een groot schuifdak is, dan heb je een punt. Maar ga er eens in zitten voor de lol, bij voorkeur met mooi weer. Schuif het dak helemaal naar achteren en doe de ramen naar beneden. Dan heb je toch veel meer het ‘cabrio’ gevoel dan je zou denken. Er zitten ook voordelen aan deze Fiat. Het hele land staat er vol mee, ze zijn zeer courant en je kan precies de goede uitvoering zoeken in het budget. Onderdelen zijn goedkoop en het is een relatief jonge auto. Dus qua kosten valt het allemaal wel mee. Wat je wel merkt is het gebrek aan ruimte, ondanks dat het geen volledige cabrio is, houdt het allemaal niet over. Het is in elk geval een optie om te overwegen. Check dit aankoopadvies van de Fiat 500 om te zien waar je allemaal op moet letten.

Fiat 500C (312) '09

YOLO: Suzuki Jimmy 1.3 JLX Cabrio (JB43)
€ 7.450
2006
60.000 km

Dat een 1.3 zo veel kan verbruiken. Zeker als je een beetje een vlotte rijstijl hebt, is 1 op 8 echt niet onmogelijk. Met een 1.3. Jazeker, de Suzuki Jimny stamt nog uit de tijd dat verbruik niet relevant was. De auto heeft gelukkig andere talenten. Zo is de auto zeer terreinwaardig dankzij het ladderchassis, de lage gearing en inschakelbare vierwielaandrijving. Daar heb je absoluut niets aan, maar ja: je gaat ook niet 200 meter de zee in met je nieuwe Zwitserse horloge. Het is gewoon gaaf dat de auto tot veel in staat is. Overigens, als je veel in Amsterdam bent zijn het ideale auto’s. Drempels, paaltjes, tegenliggers: het maakt je allemaal net even wat minder uit. Je voelt je onoverwinnelijk in een Jimny. Het ding zuipt alleen meer dan Hazes deed.

Suzuki Jimny Cabrio 1.3 JLX (JB43) '06

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



72 reacties

Oei. Ik dacht eerst: no brainer. De Renault Wind. Want echt leuk om te zien en je rijdt iets origineels.

En toen zag ik de Jimny. Leuk vermaak in het terrein. Maar ja, hoe vaak doe je dat nu werkelijk?
@Original_Arnoud: tja lid worden van jimny club. Waarschijnlijk organiseren dat vaak genoeg. Super leuk om te doen. Vind wel dat ze de wind beetje te kort doen met de kofferbak. Heeft redelijk formaat en is niet afhankelijk van het dak daar deze zijn eigen plek heeft en niks van de kofferbak af snoept. Nooit na te denken of je dak nog past als je het een en ander in de kofferbak hebt liggen.
Die Wind is weleen geinig karretje hoor, en met Renault Twingo RS blok en onderstel ook serieus leuk stuurspeelgoed. Anders lijkt me de 500C de meest leuke/mooie optie. Hoewel ik zelf alleen een Abarth zou willen hebben dan.
@trustmeiamanengineer: mannenliefde I.c.m. kappersauto en dan de naam Wind. Je hoeft geen Philippe Geubels te heten om daar de grap in te zien.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@mzonneveld: lekker belangrijk ….. dus
Het eerste wat in mij opkomt; Astra Twin top. (Ik ben zelf ook op zoek naar 1)
Hmm er vallen wat aardig leuke opties wanneer je geen stoffen dak kiest .. misschien is een Volkswagen Eos of een tweede generatie Mercedes SLK nog een optie (misschien uit DE)
@janmetdelangeachternaam: 2e generatie SLK kom je bij afgetrapte exemplaren uit.
@janmetdelangeachternaam: volkswagen onderzeeos
Ik snap t niet. Mag geen sportwagen zijn. Is een tt een sportwagen? Dat is toch wat je wil? Zeker als je al zo blij bent met je huidige Audi. Niet dat ik het vind, maar wordt de tt niet een kappersauto genoemd? Mooi, goed en betaalbaar.
@henkiebb: Waar ga jij een fatsoenlijke TT roadster vinden voor 8000 of minder?
@torsen: Ah niet gezien. Eens
@torsen: zijn die krengen zoveel duurder dan de coupes ja?
@theblazerunner: dat niet zozeer maar wel 12 tot 16 jaar oud met gemiddeld 160k of meer op de teller.
En bijna allemaal particulier.
De Wind is veruit de leukste! Van de MX5 C is er toch ook een met een klapdak? Of overstijgen die het budget!

Verder, leuke adviesvraag, laat even weten wat het is geworden heren!
@tenaci: laten weten wat het geworde is zou verplciht moet worde
@sjonniedeluxe: Inderdaad, net als een basaal taal toelatingsexamen voordat eenieder mag reageren op Autoblog.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik denk dat je met de Renault wind het meest de rijdende reclame zuil krijgt omdat het een beetje een eigenwijs autootje is
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het mag geen mini of new beetle cabrio zijn, waarom staat er in godsnaam dan een fiat 500c tussen ,meer cliché dan dat ga je het niet krijgen.
Ik heb laatst een Suzuki X-90 gekocht. Uitneembaar targadak van glas. Knalpaars. En komt op plekken waar een rupsvoertuig jaloers op is. Nooit zoveel lol gehad voor zo weinig geld, en ik hoef er zelf niet naar te kijken als ik er in zit.
Dit is wel het toppunt van cliché inderdaad. Een mx5 met klapdak is ook een idee wellicht. Na een mini en beetle de ultieme kappersauto.

Maar heeft skoda niet eens zo’n kek pickup cabrio ding verkocht? Valt wel op…
@lekbak: skoda Felicia fun.
@lekbak:

Wel alleen als diesel volgens mij.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Daihatsu Copen? Geinig en klein
@kevinova: klein is een understatement. Daar pas je als volwassen vent echt niet fatsoenlijk in.
@henk_he: Ik heb zelf een Daihatsu Copen en ben 1.83m. Ik pas er precies goed in, ook met dak dicht. Stoelen hebben een behoorlijk formaat en beenruimte is beter dan in een eerste model MX-5.
@kevinova: was al op zoek naar dit voorstel. Fantastisch ding vind ik dit. Én opvallend, als hij toch als promobak gaat dienen. Dus die, of de Jimny. Met bv een 500c val je al lang niet meer op.
Renault megané cabrio
Audi A4 cabrio
MG TF
Fiat Barchetta
Alfa Romeo GTV

om er maar een paar te noemen,
mijn favoriet: de Suzuki Jimny, maar is zou hiervoor gaan: http://www.autotrader.nl/auto/ford-mustang/1999/oss/9qxps/ford-mustang-usa-38-v6-convertible/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
@realracing3: ik denk dat ze gewoon graag willen rijden en niet willen knutselen, de helft valt wel af ;)
@realracing3: Ik heb zelf een Daihatsu Copen en ben 1.83m. Ik pas er precies goed in, ook met dak dicht. Stoelen hebben een behoorlijk formaat en beenruimte is beter dan in een eerste model MX-5.
@realracing3: Bijna allemaal soft-tops.. Dat willen ze dus niet..
Waarom zakelijk niet kijken naar een youngtimer met 35% bijtelling over de economische waarde.
@kobus1967: Misschien is het puur zakelijk?
Citroën 2cv bestel in één of andere pastel kleur schilderen.

En klaar is Klara.
@jack_abarth:

Aangezien de grap nog niet gemaakt is.
Deze auto is geknipt voor de taak👌🏻
@jack_abarth: jij hebt ’t tot in de puntjes in de vingers, op een haar na dan..
@henk_he:

Nice👍🏻😂
@henk_he: top! 10 punten voor de woordgrappen heren!
Een Opel Astra cabrio van 2009 is ook prima. Meteen een forsere auto met extra ruimte en een stalen dak.
@supra1981: komen de Focus en 307 CC dan ook niet in beeld?
@supra1981: een Astra als reclame auto…. geen haar op m’n hoofd
Bij de 207 staat dat de zitpositie beter is dan een 206cc. Maar je moet geen reizen maken van meer dan 100 meter.
Dat is wel erg straf voor sarcasme.
Het lijkt ook dat bedoeld wordt dat het probleem voor verdere reizen de aflegruimte is.
Waarom zou je aflegruimte nodig hebben voor een verre reis. Ja, is altijd handig, maar zeker niet een vereiste.
@hehe: omdat stalen klapdak. Met een stoffen dak heb je nog enigzins kofferbakruimte. Maar de 207cc is echt geen ruimte.
@peug206: ik had niet helemaal goed gelezen, je moet volgens de artikelschrijver niet verder rijden dan 100 meter met MEER dan 2 personen.
Nou heb ik zelf een 206 cc gehad, dus ik weet dat dat op zich wel klopt.
Ik heb wel eens 2 passagiers gehad, maar dat is inderdaad geen feest.
(of eigenlijk was het wel naar een feest, maar als er iemand BOB wil zijn vind je het niet zo erg dat je beroerd zit)
@hehe: dan ben je niet langer dan 180, want met mn 193 kon er beslist niemand meer achter zitten….
1 op 8 valt toch best mee, overdrijven is ook een vak! Je moet ook wat voor je auto overhebben.
Eigenlijk zijn het allemaal maar TROLLETJES van auto’s. Echt stuk voor stuk lelijk.
@robbie123: tsja, het is geen geheim dat mensen die gay zijn gewoon dezelfde auto’s rijden als mensen die hetero zijn..
Een Jimny is niet Yoko, dat is pure zelfkastijding als je alleen maar op verhard rijdt. Als het een rijdend reclamebord moet zijn is de Nissan Figaro je ding. Zakelijk interessant als fiscale youngtiner en erg in prijs dalen doen ze ook niet meer.
@dizono: één keer zien rijden in Nederland. Wel echt een bijzondere verschijning. Retro moet wel je ding zijn natuurlijk.
@Dizono: de Figaro was ook het eerste wat in mij op kwam.
Ik mis de Daihatsu Copen.
Een 2e generatie Volvo C70. Een stuk meer auto dan de voorgestelde.
Leuke aanvraag. Toevallig zag ik gisteren een Renault Wind geparkeerd. Zo in het blauw met Gordini strepen is het simpelweg echt een leuk autootje om te zien! Redelijk tijdloos ontwerp ook.
De Ford helemaal oprijden en doorsparen voor een Honda S660 dan heb je pas iets unieks.
Een street Ka!!
Best lache zo’n mitsu met 1.5 turbo en een chipke, maar voor deze wensen om op te vallen zou ik voor de wind gaan
Dit is wel een artikeltje om op te slaan, ik zit in de zelfde prijsklasse te kijken voor een cabrio voor erbij die ik daarnaast ook via snap car kan verhuren. Mijn short list bestaat nu uit een BMW Z3, VW New Beetle, Mini Cooper Cabrio en een Fiat 500C. De Renault wint had ik nog niet aan gedacht, maar dat is zeker iets om mee te nemen in de overweging! :-)
@stephano: waarom de ellende van het verhuren op de hals halen..?
Verlaag desnoods je budget ietsje, koop wat leuks (kan de Z3 zeker aanraden) en ga lol hebben, zelf!
Gewoon de mini nemen , goed al rijdende reclame zuil juist door het stereotype
Wat al werd voorgesteld, een Streetka! Heel gaaf design, kost geen drol, betrouwbaar.

Daarnaast staat hier in CH nog een Suzuki X90 te koop voor weinig. Als je ècht iets unieks wil rijden. Nogmaals, Suzuki X90. Doen.

Ik ben overigens blij dat de tag “gay” onder het artikel staat. Ik werd al gek van al die keren dat er de tag “straight” onder de artikelen over jonge vaders die dromen van een 159 stond.
Nissan Figaro.
Of een ford Ka cabrio?
Of zit er dan een haar in de boter?
Waarom die Q5 niet inzetten als auto van de zaak? Zoiets privé rijden is toch een aanslag op je portemonnee?
Mijn vriendin heeft zo’n 500C en hoewel ik zelf een voorkeur voor MINI heb ben moet ik zeggen dat het echt een heel leuk autootje is. Buiten de snelweg is het ook een verbazend vlot karretje dankzij het lichte gewicht. Enige nadeel vind ik dat de zitpositie wel vrij hoog is. Mijn dagelijks vervoer is een Volvo C30 en heb elke keer als ik in de Fiat rij het gevoel dat ik op een barkruk zit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).