• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze vierpits BMW E36 op Marktplaats voor 22K

Auteur: jaapiyo, gepost 3 april 2022 om 18:28 – 27 Reacties

BMW E36 3-Serie 318is Class II

Dat deze vierpits E36 op Marktplaats met bijna 70.000 kilometer achter de rug zoveel moet opbrengen, heeft een reden…

In 1991 volgde de BMW E36 3-Serie de oude, vertrouwde E30 op. In vele opzichten was het nogal een stap voor BMW, zeker ook qua styling. De E36 was bijvoorbeeld de eerste 3-/5-/7-Serie met de kenmerkende dubbele ronde koplampen achter een laagje glas. Daarmee werd de toon gezet voor de latere E38 Siebener en E39 Fünfer.

Helaas ook helemaal hip en happening, was het interieur van de E36. Dat was gemaakt van materialen die grotendeels recycleerbaar zijn. Helaas bleek dat proces soms autonoom op gang te komen. Het idee van de ‘uit een blok gehouwen’ BMW, kon de E36 niet helemaal waarmaken voor je gevoel. De E46 die de auto opvolgde was wat dat betreft veel beter, maar ook grofweg 100 kilo zwaarder. Het is dus maar net waar je belang aan hecht.

Helaas voor de E36, heeft het model lange tijd niet kunnen rekenen op veel liefde van het kopende publiek. Althans, het is allemaal relatief natuurlijk. Het bleef een 3-Serie, dus verkopen deed het toch wel. Maar je kon echt tijden lang E36-jes oppikken voor peanuts. Vanwege de kwaliteiten die de auto’s wel degelijk hebben, werden ze ook niet zelden ingezet als circuitauto of driftbak.

Inmiddels is een fraaie E36 niet spotgoedkoop meer. Vijf jaar geleden was het nog wel mogelijk een zespittertje te kopen voor 2.500 Euro. Tegenwoordig moet je toch het dubbele meebrengen om een exemplaar aan te schaffen in enigszins acceptabele staat. De unit die we vonden op Marktplaats doet echter een veelvoud daarvan. En dat terwijl het nota bene een vierpitter is. Hoe dan!!?

Wel, het is een zogenaamde 318is ‘Class II’. Het zou kunnen dat je daar nog nooit van gehoord hebt. Maar het is dus een heus homologatiespeciaaltje dat BMW bouwde om mee te mogen doen aan de ADAC CUP FISA Class II voor auto’s met een motorinhoud tot 2.0 liter. Die 2.0 liter had de 318is overigens niet, want onder de kap huisde de M42 met vier kleppen per cilinder, een kleine 1800cc en 140 pk. Een pittig motortje, dat de Class II een nul-naar-honderd verleende van een asfaltslopende 10.2 seconden.

Maar ja, er was natuurlijk ook een normale 318is. Dus wat maakte de ‘Class II’ dan speciaal? Wel, onder andere de spoilers. Aan de voorzijde zie je wat in eerste instantie lijkt op de gewone M-sport bumper. Maar kenners merken de twee extra spoilerlippen op aan weerszijde van de neus. Aan de achterkant is er ook een ‘dubbele’ spoiler, bestaande uit een kleine lip en een dikke taartschep daarboven. De extra speciale E36 M3 GT had ‘m ook.

Standaard kwamen de Class II’s op styling 18 wielen in de maat 16″, hoewel dit exemplaar is voorzien van de wielen van de latere E36 M3 (facelift). Om een en ander af te maken, is er een heuse baaaaaaaadge. Daarop valt te lezen BMW Motorsport International. Swanky. Je kon kiezen uit zes kleuren, te weten Alaskablau, Alpinweiß 3, Bostongrün, Cosmosschwarz, Dakargelb of Hellrot. Binnenin heb je een sportstuur, sportstoelen en altijd grijze stoffen bekleding met een motiefje in BMW’s M kleuren. In totaal zijn er 2.500 units gemaakt. In Duitsland was de vanafprijs destijds een schappelijke 48.800 Duitse Marken.

Dit lichtrode exemplaar is origineel door de fabriek gebruikt als promotieauto bij verschillende races. Daarna is ‘ie aan zijn eerste eigenaar geleverd door BMW dealer Bobrink in Bremen, waar ondergetekende toevallig onlangs nog is geweest. Anno nu heeft de auto bijna 70.000 kilometer gelopen. De vraagprijs bedraagt 21.950 Euro. Bijna net zoveel als de auto ooit nieuw kostte dus. Koop dan?

Ook interessant!

  • Koop deze dikke BMW camper op Marktplaats
  • Koop de voorganger van de BMW XM als occasion
  • Koop de chique BMW X6 M van Dirk Kuyt
  • Koop deze extreem fraaie BMW op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e36, marktplaats, occasion, rood

Vorig bericht: « Steven Bergwijn voelt zichzelf een stoffige Lamborghini
Volgend bericht: 8 miljoen verkeersboetes in 2021, voor welke overtredingen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    3 april 2022 om 18:42

    -edit: scherp, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. e38ossie zegt

    3 april 2022 om 19:33

    Gaaf. Ik heb die folder ook wel in de collectie maar de echte auto zie je nooit.

    Login om te reageren
  3. z4coupe30si zegt

    3 april 2022 om 19:43

    Gaaf artikel. Bedankt!

    E36 Class II, een van mijn favoriete specials van BMW. Helaas is dit blok net wat ondermaats voor de E36 én heeft BMW de M42 voor de E36 net wat te soft gemaakt. In de E30 voelde het blok veel agressiever met een – voor het gevoel – net wat andere vermogens afgifte. Dit gecombineerd met het hogere gewicht geef ik toch de voorkeur aan een ‘standaard’ E30 318is.

    Login om te reageren
  4. 50mchljn zegt

    3 april 2022 om 19:55

    Waarom kopen nu ?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 april 2022 om 19:56

      Dikke BMW.

      Login om te reageren
  5. nofxke zegt

    3 april 2022 om 21:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    3 april 2022 om 21:41

    Alles minder dan een e36 M3 is pauper.

    Login om te reageren
  7. mustang750supersnake zegt

    3 april 2022 om 21:44

    zucht…..had ik mn 320 maar nooit verkocht….😭

    Login om te reageren
  8. Turbo S zegt

    3 april 2022 om 22:04

    Veel show weinig go met 140 pk. Voor dat geld heb je ook een M3, die gaat tenminste wel vooruit. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die deze auto voor deze prijs wil kopen.

    Login om te reageren
    • Row1 zegt

      4 april 2022 om 08:45

      Dit zijn zeer gewilde blokken om een leuke ringtool van te maken, mede door zijn lagere gewicht dan een 6-pitter. Dus vergis je eigen daar niet in!

      Login om te reageren
  9. Joris24 zegt

    3 april 2022 om 23:46

    Zo heb ik onder andere een audi 80 competition. 2.0 16V, ding was niet vooruit te branden met 140 pk. Lekker een 2.2 20VT in gelepeld met 404 pk :) Leuk, die nostalgie, maar dat soort homologatiemodellen stellen hedentendage weinig voor, hooguit leuk vanwege de geschiedkundige waarde. Vragen is een, maar krijgen…

    Login om te reageren
    • invictus66 zegt

      4 april 2022 om 08:40

      “hooguit leuk vanwege de geschiedkundige waarde.”
      Is dat niet zo een beetje de standaard voor dure oude auto’s? De prijs wordt bepaald door de verzamelwaarde, niet door de intrinsieke kwaliteiten.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        5 april 2022 om 11:52

        Ja en nee. Mijn auto is op z’n huidige taxatiewaarde veel meer waard dan als hij origineel gebleven was. Maar dat komt ook omdat er voor een klein fortuin aan verbouwd is.

        Je kunt er niet aan afzien dat het geen originele S2 sedan is, waar er maar 306 van gebouwd zijn, dat was ook mijn doel. Natuurlijk blijft het een imitatie maar hij is meer waard dan het origineel waar ik mee begonnen ben.

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 april 2022 om 14:39

      @joris24: oeh, gaaf. Ben je hem al eens wezen showen bij Marco Degenhardt (5ZYL_Marco)? Die heeft legio van dit soort projecten gedaan. Ik neem aan dat je zijn YouTube kanaal wel kent.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        5 april 2022 om 11:50

        Hi RRRobert, bedankt! Uiteraard ken ik Marco, onder andere met z’n belachelijke i5 20VT cabrio :) Maar hij heeft een hoop leuk spul en onderhoudende video’s. Overweeg er zeker nog eens heen te gaan!

        Login om te reageren
  10. ontploffer zegt

    4 april 2022 om 00:08

    Ik heb er nog twee staan… 325i hellrot coupé en een 328i coupé artiksilber. Ook nog het kleine zusje de Z3.. Benieuwd wat die opbrengen dan.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      4 april 2022 om 06:46

      @ontploffer: ligt maar net aan de staat waarin ze verkeren, reken jezelf niet te rijk.

      Login om te reageren
  11. mc96 zegt

    4 april 2022 om 07:24

    Leuk artikel. Leuke auto. In de op deze auto gebaseerde raceversie zat een twee liter versie van de motor uit de oorspronkelijke M3 (de Italiaanse versie met 2 liter inhoud, daar verkocht als 320is)

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    4 april 2022 om 08:14

    En dan sta je met je bmw sportauto naast de twee miljardjoenste kwartsgrijze octavia met een 1.4-tje aan het stoplicht…
    Achterin twee koters in een kinderstoel en vooraan vrouwlief die een boekje leest.

    En vaderlief die heel graag zijn rechterpedaal op het schutbord plempt wanneer het groen wordt rijdt deze bmw special op de rechte lijn even zoek.

    (Tot grote ergernis van zowel vrouwlief als de bmw eigenaar)
    🤣

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 april 2022 om 09:48

      Haha. En achter de Octavia rijdt een Tesla Model 3 met een bestuurder die zich afvraagt waarom die auto’s nu zo langzaam moeten optrekken bij het verkeerslicht. Wat vroeger vlot en sportief was is het nu al lang niet meer.

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      4 april 2022 om 10:38

      @tjorque: je punt is, in jou ogen zijn de prestaties van een auto bepalend? succes dan met je Skoda!

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        4 april 2022 om 13:14

        @toniominestrone sjah ik heb weinig met oude techniek die ik niet bijzonder vind.
        Wellicht is dat het probleem.

        Login om te reageren
      • wessel04 zegt

        4 april 2022 om 22:50

        @toniominestrone: hahaha ja precies, succes met die skoda en geïrriteerde vrouw

        Login om te reageren
  13. lightisride zegt

    4 april 2022 om 09:47

    Altijd leuk die specials. Maar was dit blok niet heel kwetsbaar? iets met cilinderwanden?
    Ik heb een keer met een 318iS coupe op Zandvoort gereden, was inderdaad niet supersnel, maar wel leuk vanwege de balans.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 april 2022 om 10:56

      Nee dat was de e90 320si.

      Login om te reageren
  14. levoi zegt

    4 april 2022 om 13:35

    Maar wat maakt het een homologatie special dan? Die motor is eerder gebruikt en die paar spoilers gaan het verschil ook niet maken. Ik zou toen mille al aan de prijs vinden?

    Login om te reageren
  15. wessel04 zegt

    4 april 2022 om 22:56

    Heb zelf al jarenlang o.a. een E36 318 IS en vind het een absolute topwagen. Prachtige balans en best een pittig blok met tevens bij hogere toeren de kenmerkende rasp/snerp die BMW 6 cilinders ook maken. Zowel de auto zelf als de motor heeft genoeg karakter om veel plezier van te hebben en met 3 ton op de teller rijdt hij nog altijd heerlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North