
Dat deze vierpits E36 op Marktplaats met bijna 70.000 kilometer achter de rug zoveel moet opbrengen, heeft een reden…
In 1991 volgde de BMW E36 3-Serie de oude, vertrouwde E30 op. In vele opzichten was het nogal een stap voor BMW, zeker ook qua styling. De E36 was bijvoorbeeld de eerste 3-/5-/7-Serie met de kenmerkende dubbele ronde koplampen achter een laagje glas. Daarmee werd de toon gezet voor de latere E38 Siebener en E39 Fünfer.
Helaas ook helemaal hip en happening, was het interieur van de E36. Dat was gemaakt van materialen die grotendeels recycleerbaar zijn. Helaas bleek dat proces soms autonoom op gang te komen. Het idee van de ‘uit een blok gehouwen’ BMW, kon de E36 niet helemaal waarmaken voor je gevoel. De E46 die de auto opvolgde was wat dat betreft veel beter, maar ook grofweg 100 kilo zwaarder. Het is dus maar net waar je belang aan hecht.

Helaas voor de E36, heeft het model lange tijd niet kunnen rekenen op veel liefde van het kopende publiek. Althans, het is allemaal relatief natuurlijk. Het bleef een 3-Serie, dus verkopen deed het toch wel. Maar je kon echt tijden lang E36-jes oppikken voor peanuts. Vanwege de kwaliteiten die de auto’s wel degelijk hebben, werden ze ook niet zelden ingezet als circuitauto of driftbak.
Inmiddels is een fraaie E36 niet spotgoedkoop meer. Vijf jaar geleden was het nog wel mogelijk een zespittertje te kopen voor 2.500 Euro. Tegenwoordig moet je toch het dubbele meebrengen om een exemplaar aan te schaffen in enigszins acceptabele staat. De unit die we vonden op Marktplaats doet echter een veelvoud daarvan. En dat terwijl het nota bene een vierpitter is. Hoe dan!!?

Wel, het is een zogenaamde 318is ‘Class II’. Het zou kunnen dat je daar nog nooit van gehoord hebt. Maar het is dus een heus homologatiespeciaaltje dat BMW bouwde om mee te mogen doen aan de ADAC CUP FISA Class II voor auto’s met een motorinhoud tot 2.0 liter. Die 2.0 liter had de 318is overigens niet, want onder de kap huisde de M42 met vier kleppen per cilinder, een kleine 1800cc en 140 pk. Een pittig motortje, dat de Class II een nul-naar-honderd verleende van een asfaltslopende 10.2 seconden.

Maar ja, er was natuurlijk ook een normale 318is. Dus wat maakte de ‘Class II’ dan speciaal? Wel, onder andere de spoilers. Aan de voorzijde zie je wat in eerste instantie lijkt op de gewone M-sport bumper. Maar kenners merken de twee extra spoilerlippen op aan weerszijde van de neus. Aan de achterkant is er ook een ‘dubbele’ spoiler, bestaande uit een kleine lip en een dikke taartschep daarboven. De extra speciale E36 M3 GT had ‘m ook.

Standaard kwamen de Class II’s op styling 18 wielen in de maat 16″, hoewel dit exemplaar is voorzien van de wielen van de latere E36 M3 (facelift). Om een en ander af te maken, is er een heuse baaaaaaaadge. Daarop valt te lezen BMW Motorsport International. Swanky. Je kon kiezen uit zes kleuren, te weten Alaskablau, Alpinweiß 3, Bostongrün, Cosmosschwarz, Dakargelb of Hellrot. Binnenin heb je een sportstuur, sportstoelen en altijd grijze stoffen bekleding met een motiefje in BMW’s M kleuren. In totaal zijn er 2.500 units gemaakt. In Duitsland was de vanafprijs destijds een schappelijke 48.800 Duitse Marken.

Dit lichtrode exemplaar is origineel door de fabriek gebruikt als promotieauto bij verschillende races. Daarna is ‘ie aan zijn eerste eigenaar geleverd door BMW dealer Bobrink in Bremen, waar ondergetekende toevallig onlangs nog is geweest. Anno nu heeft de auto bijna 70.000 kilometer gelopen. De vraagprijs bedraagt 21.950 Euro. Bijna net zoveel als de auto ooit nieuw kostte dus. Koop dan?





-edit: scherp, is inmiddels gefixt-
Gaaf. Ik heb die folder ook wel in de collectie maar de echte auto zie je nooit.
Gaaf artikel. Bedankt!
E36 Class II, een van mijn favoriete specials van BMW. Helaas is dit blok net wat ondermaats voor de E36 én heeft BMW de M42 voor de E36 net wat te soft gemaakt. In de E30 voelde het blok veel agressiever met een – voor het gevoel – net wat andere vermogens afgifte. Dit gecombineerd met het hogere gewicht geef ik toch de voorkeur aan een ‘standaard’ E30 318is.
Waarom kopen nu ?
Dikke BMW.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Alles minder dan een e36 M3 is pauper.
zucht…..had ik mn 320 maar nooit verkocht….😭
Veel show weinig go met 140 pk. Voor dat geld heb je ook een M3, die gaat tenminste wel vooruit. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die deze auto voor deze prijs wil kopen.
Dit zijn zeer gewilde blokken om een leuke ringtool van te maken, mede door zijn lagere gewicht dan een 6-pitter. Dus vergis je eigen daar niet in!
Zo heb ik onder andere een audi 80 competition. 2.0 16V, ding was niet vooruit te branden met 140 pk. Lekker een 2.2 20VT in gelepeld met 404 pk :) Leuk, die nostalgie, maar dat soort homologatiemodellen stellen hedentendage weinig voor, hooguit leuk vanwege de geschiedkundige waarde. Vragen is een, maar krijgen…
“hooguit leuk vanwege de geschiedkundige waarde.”
Is dat niet zo een beetje de standaard voor dure oude auto’s? De prijs wordt bepaald door de verzamelwaarde, niet door de intrinsieke kwaliteiten.
Ja en nee. Mijn auto is op z’n huidige taxatiewaarde veel meer waard dan als hij origineel gebleven was. Maar dat komt ook omdat er voor een klein fortuin aan verbouwd is.
Je kunt er niet aan afzien dat het geen originele S2 sedan is, waar er maar 306 van gebouwd zijn, dat was ook mijn doel. Natuurlijk blijft het een imitatie maar hij is meer waard dan het origineel waar ik mee begonnen ben.
@joris24: oeh, gaaf. Ben je hem al eens wezen showen bij Marco Degenhardt (5ZYL_Marco)? Die heeft legio van dit soort projecten gedaan. Ik neem aan dat je zijn YouTube kanaal wel kent.
Hi RRRobert, bedankt! Uiteraard ken ik Marco, onder andere met z’n belachelijke i5 20VT cabrio :) Maar hij heeft een hoop leuk spul en onderhoudende video’s. Overweeg er zeker nog eens heen te gaan!
Ik heb er nog twee staan… 325i hellrot coupé en een 328i coupé artiksilber. Ook nog het kleine zusje de Z3.. Benieuwd wat die opbrengen dan.
@ontploffer: ligt maar net aan de staat waarin ze verkeren, reken jezelf niet te rijk.
Leuk artikel. Leuke auto. In de op deze auto gebaseerde raceversie zat een twee liter versie van de motor uit de oorspronkelijke M3 (de Italiaanse versie met 2 liter inhoud, daar verkocht als 320is)
En dan sta je met je bmw sportauto naast de twee miljardjoenste kwartsgrijze octavia met een 1.4-tje aan het stoplicht…
Achterin twee koters in een kinderstoel en vooraan vrouwlief die een boekje leest.
En vaderlief die heel graag zijn rechterpedaal op het schutbord plempt wanneer het groen wordt rijdt deze bmw special op de rechte lijn even zoek.
(Tot grote ergernis van zowel vrouwlief als de bmw eigenaar)
🤣
Haha. En achter de Octavia rijdt een Tesla Model 3 met een bestuurder die zich afvraagt waarom die auto’s nu zo langzaam moeten optrekken bij het verkeerslicht. Wat vroeger vlot en sportief was is het nu al lang niet meer.
@tjorque: je punt is, in jou ogen zijn de prestaties van een auto bepalend? succes dan met je Skoda!
@toniominestrone sjah ik heb weinig met oude techniek die ik niet bijzonder vind.
Wellicht is dat het probleem.
@toniominestrone: hahaha ja precies, succes met die skoda en geïrriteerde vrouw
Altijd leuk die specials. Maar was dit blok niet heel kwetsbaar? iets met cilinderwanden?
Ik heb een keer met een 318iS coupe op Zandvoort gereden, was inderdaad niet supersnel, maar wel leuk vanwege de balans.
Nee dat was de e90 320si.
Maar wat maakt het een homologatie special dan? Die motor is eerder gebruikt en die paar spoilers gaan het verschil ook niet maken. Ik zou toen mille al aan de prijs vinden?
Heb zelf al jarenlang o.a. een E36 318 IS en vind het een absolute topwagen. Prachtige balans en best een pittig blok met tevens bij hogere toeren de kenmerkende rasp/snerp die BMW 6 cilinders ook maken. Zowel de auto zelf als de motor heeft genoeg karakter om veel plezier van te hebben en met 3 ton op de teller rijdt hij nog altijd heerlijk.