13 vergeten sport-saloons uit de jaren ’90

Auteur: , 126 Reacties

Opdat wij in elk geval niet vergeten!

Alfa Romeo 155 Quadrifoglio 4

Als je de hot hatch ontgroeit, is dit je volgende stap. Tegen je vrouw zeg je dat vanwege de extra deuren en ruime kofferbak, tegen je vrienden vanwege het (veelal) hogere vermogen. In de jaren 90 waren ze er in allerlei soorten en maten, en sommigen zeer succesvol. Denk aan de Impreza GT Turbo, M3 en de C36 AMG. Andere waren minder populair. Voordeel: de meeste kun je voor een prikkie kopen en bieden daardoor zeer veel waarde voor hun geld. We lopen ze met je door.

Subaru Legacy 2.0 Turbo 4WD
De Impreza kunnen we onmogelijk een vergeten sport sedan noemen, zijn voorganger wel. Want de Legacy Turbo was een monster. Begin jaren 90 had je een boxermotor met een dikke 200pk, goed voor een 0-100 tijd van 6,7 seconden en een top van meer dan 230 km/h. Kostte je meer dan 60.000 guldens, maar je kon er prima snelle 3-series en Mercedessen mee pesten. Toen de Impreza GT Turbo arriveerde, kwamen er geen snelle Legacy’s meer naar NL.

Subaru Legacy Turbo

Volkswagen Passat GT G60 Synchro
Grappig hoe de tijd voorruit gaat. Deze snelle Passat is tegenwoordig niet meer zo snel: 9,6 seconden naar de 100 en een top van 215 wordt ook gehaald door een willekeurige bijtellingsknaller. Toch had deze Passat wel wat, want de motor was een bekende, de 1.8 van VW, maar dan met een G-lader. Dat was een soort mechanische compressor die in principe veelbelvond was. Veel toeren, veel koppel onderin en bruikbaar vermogen bovenin. Helaas was de betrouwbaarheid niet onder de knie te krijgen en werd de GT G60 vervangen door de GT VR6. Weinig vierpitters klinken fijner.

Volkswagen Passat GT G60 Synchro

Audi 80 Competition quattro
De Audi S2 is laatst nog benoemd, alhoewel de sedanversie een behoorlijk ondergeschoven kindje is. De 80 Competition Quattro is nog minder bekend. Het was een homologatiemodel voor de STW. De motor was een licht gekietelde 2 liter met zestien kleppen (de 2.0 van de 80 had er 8) waardoor het vermogen steeg naar een bizar hoge, ehh, 140pk. De Competition quattro zag er wel dikker uit met de V6 koplampen, S2-bumpers en achterspoiler. Er zijn 2.500 stuks van gebouwd.

Audi 80 quattro Competition

Alfa Romeo 155 Quadrifoglio 4
Voorloper van de 156, 159 en Giulia. Dus dit moet wel een briljante en geniale auto zijn. Ten dele waar, want iedereen vergelijk de 155 met de speelsere 75. De 155 was vele malen moderner, maar voor de Alfisti was het nogal lastig te verkroppen dat de transaxle achterwielaandrijving configuratie overboord was gegooid voor voorwielaandrijving. Om het leed te verzachten kwam de 155 Q4. Bij de Q4 versie mochten de achterwielen ook mee doen. Het was eigenlijk een Delta Integrale aandrijflijn met een 155 body erop. De tweeliter leverde 186 pk en zorgde voor een 0-100 sprint in precies 7 seconden. Best vlot voor zijn tijd.

Alfa Romeo 155 Quadrifoglio 4

Peugeot 405 T16
Over sleepers geproken. De 405 T16 was flink sneller dan de 405 Mi16. Het enige uiterlijke verschil waren de wielen. Deze waren met 16″ een hele inch groter. Wat dat betreft is de 405 T16 hopeloos verouderd, maar de prestaties waren dat allerminst, dankzij de 2.0 turbo met intercooler en het AWD systeem van de 405 Mi16x4. 0-100 in minder dan 7,3 seconden en een top van boven de 235 zijn nog altijd uitstekend, alhoewel dat zéér behoudende waarden waren.

Peugeot 405 T16

Lancia Dedra Integrale
De Dedra Integrale had een (geknepe) Lampredi motorblok uit de Delta Integrale en had ook diens 4wd systeem. Dus eigenlijk een Lancia versie van de 155, maar aangezien er niet genoeg Italianen in een lijst kunnen staan vermelden we hem graag. Alleen al vanwege de waanzinnig subtiele lijnen van Ercole Spada. Misschien iets te subtiel, want buiten Italië was de Dedra een commercieel drama. Weetje: de Dedra HF Turbo had meer koppel dan de Integrale en liep qua topsnelheid even hard.

Lancia Dedra Integrale i.e.

Audi S6 Plus Limousine
Uit de tijd dat Audi nog ingetogen snelheidsmonsters maakte. Vroeger kun je bij een S6 kiezen wat voor type motor je wilde. Je had keuze uit de 2.2 Turbo vijfpitter (230pk) of een 4.2 V8 met 290 stuks. Op basis van die laatste ging het toen nog piepjonge Quattro GmbH los. Het vermogen steeg naar 326pk, wat resulteerde in een sprint van 5,6 naar de 100. Wel een zeldzaam dingetje, want er werden slechts 97 stuks van gebouwd.

Audi S6 Plus Limousine

Renault Safrane RXE Biturbo
Misschien wel een van de leukste samenwerkingsprojecten van de jaren 90. De Safrane RXE Biturbo had een motor die (stevig) onder handen werd genomen door Hartge, dat twee turbo’s op PRV monteerde. Dit resulteerde in 262pk. Irmscher was verantwoordelijk voor het onderstel en de uitzinnige bumperset, Hartge ontfermde zich over het PRV motorblok. De Safrane Biturbo had vierwielaandrijving waardoor de sprint in slechts 6,2 seconden gedaan was. Er werden ook nog een paar Laguna’s Biturbo gebouwd (met nóg meer vermogen: 280pk) en zelfs een stationwagon (in samenwerking met Heuliez). Maar omdat de verkopen van de Safrane Biturbo bleven steken op slechts 806 exemplaren, werden die projecten gestaakt. De meeste uitvoeringen zijn een ‘Baccara’ met luxe hout en buffelleder, maar de RXE had meters velours. Dat is jaren 90 Frans Cool.

Renault Safrane Biturbo

Honda Accord Type-R
De Accord was een beetje een brave burgermansbak, maar voor de Type R werden alle registers los getrokken: dikke bodykit, 17″ velgen, Recaro interieur, Momo stuurwiel en een onderstel samengesteld door (Japanse) engelen. Ofzo. Misschien wel de beste voorwielaandrijver ooit, op de Integra Type R na. In tegenstelling tot gebruik van Turbo’s of groter slagvolume had Honda zijn eigen manier om het vermogen omhoog te krijgen: VTEC. Een kalm en soepel blokje bij normaal gebruik, maar voorbij de 5.200 toeren werd het feest! Was de Subaru Impreza GT Turbo dé WRC rallyauto voor op straat; de Honda Accord Type-R was dé WTCC toerwagen voor op straat.

Honda Accord Type R

Ford Mondeo ST200
Toen de Mondeo de Sierra opvolgde viel de pers een dingetje op: dit stuurde erg goed! Hoe zou een snelle versie wel niet zijn? Het duurde even, maar uiteindelijk kwam er eentje. Op basis van de 2.5 V6 (wat ook de perfecte basis voor een legendarische racer zou blijken) kwam Ford met het ST label, toen nog met (ongeveer) het aantal pk’s erachter vermeld. In dit geval 205 stuks.

Ford Mondeo ST200

Nissan Primera GT
Om te bewijzen dat het niet enkel om vermogen gaat. De Primera GT was een van die zeldzame auto’s waarbij vermogen niet uitmaakte. Dat was namelijk toch altijd te weinig, want het chassis was magistraal. Scherp, strak en met veel gevoel kon je in elke doordraaier achter een BMW blijven plakken. Of er voorbij. De bak schakelde typisch Japans: zeer direct en de motor kon elke mishandeling aan. Als een Accord Type R net uit budget valt, ga voor deze.

Nissan Primera GT

Opel Vectra i500
Dít was de auto die Jeremy Clarkson affakkelde in de UK. De Vectra was niet eens zo heel erg slecht, maar vooral een beetje saai. Net als bij de Mondeo duurde het even voordat er een snelle versie kwam. De i500 werd in samenwerking met Irmscher ontwikkeld en had met 193pk 23 paarden meer dan de gewone Vectra 2.5. De i500 was wel gezegend met fraaie BBS velgen en een bijzondere bodykit geïnspireerd op de toerwagens van het merk.

Opel Vectra i500

Volvo S40 T4
Misschien wel leuker dan een bepaalde vlavlip gele Wagon. De sedans van Volvo zijn in NL altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest. In het geval van de S70 begrijpelijk, maar de S40 was een fraaie sedan. In T4 uitvoering kreeg je een hitsige 1.9 liter turbo met 200 pk en 300 Nm. Nog altijd een bijzonder vlotte auto. Ga voor een Tundra-groene met gesmede Gaspra velgen en decent achterspoilertje. Naar huidige maatstaven nog altijd een snelle auto.

Volvo S40 T4

***update***

Fiat Marea Turbo
En we zijn er een vergeten. @rd1991 wees ons geheel terecht op de Fiat Marea Turbo. Op zich is er wel een reden voor dat we hem vergeten zijn, want hij is enkel voor de Zuid-Amerikaanse markt leverbaar geweest. Toch is het niet een reden om de Marea Turbo niet te vermelden, want het is een bijzonder apparaat. De motor is de bekende 2.0 20v Turbo, maar dan met iets minder vermogen: 185pk. Uiterlijk is de Turbo versie bijna geheel gelijk aan de gewone sedan (of Weekend), maar op de motorkap prijken twee kleine luchthappers. Thanks voor de toevoeging!

Marea Turbo

Toyota Carina E GTI
Tegenwoordig wordt het ‘GTI’ label alleen gebruikt voor Hot Hatches, maar vroeger werd deze ook wel eens op de achterkant van een sedan gedrapeerd, denk aan de Peugeot 505 GTI en Citroen CX GTI. De Toyota Carina GTI werd ook gewoon in Nederland geleverd en had een felle 2.0 zestienklepper met 158 paarden onder de kap. Het brave uiterlijk was gelijk aan dat van de GTSi, maar de GTI had een uitlaapt links én eentje rechts. @verral was zo attent om deze vergeten parel te laten shinen, waarvoor dank!

Carina GTI

Een lijstje met vergeten auto’s betekent ook dat wíj wellicht enkelen vergeten zijn. Aanvullingen en favorieten zijn van harte welkom in de comments!



126 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Eerste Volvo v70 t5r r ?
@bmwm3gtr: Dat is geen sedan 😉
@redbeams: de S70R wel. Waar de eerste V70R behoorlijk bekend is, kennen veel mensen de veel zeldzamere S70R niet. Vooral met handbak in het Saffron Pearl een verschrikkelijk mooie verschijning.
@ej20g: Yes, 17 stuks geleverd in Nederland destijds. De Saffron vaak als demo dus die is dan weer het minst zeldzaam, maar wel een mooie verschijning. Ik rij zelf een zwarte.
@bmwm3gtr: En niet vergeten.
Die audi s6 2.2t limousine vind ik toch wel een van de mooiste audi’s ooit gemaakt.
@jurdespotter: Ik hoop ooit nog de voorloper van deze “Ur-S6”, de Audi 100 S4 sedan, te hebben. En dan natuurlijk liefst met 4.2L V8.
@tristant: een Audi V8 mag ook nog steeds in mijn garage!
Heb de safrane altijd mooi gevonden
@thesis: Net even snel gekeken er staat 1 Biturbo zoals in het artikel beschreven te koop in Europa. 300K Km’s en toch 6K Euro’s. Jammer. Hij ziet er verder wel netjes uit.
en waarom zijn ze vergeten : omdat ze er stuk voor stuk niet uitzien ??
@dannys: Ik voel een generatiekloofje… Ik vind ze juist veel meer hebben als de auto’s van nu.
@griffendahl: dat zal het zijn ja. Ben blij dat er mensen zijn die ze wel mooi vinden maar niks voor mij
@dannys: Lekker rebels van je!
Leuk lijstje!
Heb wel een zwak voor de Audi 80.. Misschien heeft het feit dat een naaste familielid ééntje had er wel iets mee te maken.
Dat ding had een 1.9 TDI van 90 pk, heeft hem nog maar vorig jaar naar de sloop gebracht met +- 730k km op de teller, motor liep nog als een zonnetje maar de carrosserie was helemaal ingedeukt door de jaren heen.
@misterdrogba: m’n pa heeft ook jarenlang in dezelfde 80 (fase II) gereden.
Daar ging echt bijna niks aan stuk, tot er 650K op de teller stond, toen ging het opeens erg hard.
Zoveel te vervangen dat een andere auto verstandiger was.
Toch heeft hij het er af en toe nog over.
@misterdrogba: jammer eigenlijk dat de audi 80 erin staat. De Audi 90 met de 2.3 5-cilinder 20v was veeeel leuker geweest, die had 170 pk. Mijn broer heeft jarenlang een quattro gehad, wat een heerlijke auto was dat. Hij had er ook nog een custom made EPS uitlaatsysteem onder, waren heerlijke ritjes in de tunnel. Eigenlijk jammer dat hij hem daarna heeft getuned naar 300+ pk, hij was standaard al heerlijk!
Lotus Carlton/Omega
@Destroyer-GT: die is niet vergeten. De 2000 wel
@dirkiii: bedoel je niet de omega 3000?
Mazda 626 Xerxes. Mijn buurman had zo’n ding.

En die was oneindig veel stoerder dan de zelfde auto met een 1.8 die m’n vader reed, maar daar was pa ongevoelig voor.
Thema 8.32
@hfdude: die “vergeet” niemand
Hoopte stiekem al dat je die 405 niet vergeten was, hele zeldzame auto… Kon Peugeot gek genoeg aan de straatstenen niet kwijt, zijn er uiteindelijk een hoop bij de Franse politie beland.

Zo’n S40 T4 heb ik me al eens lelijk in vergist overigens, stoplichtsprintje waarin ik zelf in een 205 GTi reed.

Merk overigens dat ik in dit lijstje de 2.0’s eigenlijk het meest sympathiek vind.
Mazda 6 mps
@xiran: die hadden we nog niet in de jaren 90 vriend…
Chevrolet Impala SS:

http://static.autojunk.nl/pictures/2014/0406/175643/image_02.jpg

Eigenlijk een Caprice SS, maar de naam Impala werd afgestoft. Een teruggetunede C4 ‘Vette motor in je 90s Caprice = heerlijke sleeper.
Jammer dat zo’n mondeo echt te verjaard is nu. Anders had ik er nog best mee willen rijden.
Ik mis toch echt de Lotus Carlton (Opel Omega). Had die toch wel verwacht als laatste klapper
@merc-94: Het ging om vergeten sport-saloons. Daar is bij de Lotus Omega/Carlton geen sprake van. We hebben laatst er nog een artikel overgeschreven in vergelijking met een Corvette ZR-1, een Lotus Omega die te koop staat, over de premiere van de Lotus Omega in Geneve en als klap op de vuurpijl haalde de Carlton ook nog eens het lijstje van fijne sleepers.

Als je had gezegd: de Omega 3000 Evo had er tussen moeten staan, dan had je volkomen gelijk gehad! Verplicht leesvoer van @larssb vind je hier.
@willeme: In dat geval heb ik niks gezegd! Ik vind het gewoonweg zo’n prachtige wagen, die mag wat mij betreft elke week langskomen op AB.

Ik zal dan ook maar niet beginnen over Mercedes 190e 2.3-16 en de 190e 2.5-16. Ook al staan ze niet in dit overzicht, toch de leukste
@willeme: Oh wellicht toch het vermelden waard: De Mercedes w124 e73 Brabus. Meest idiote wagen van die tijd.
Zou wellicht interessant zijn voor een artikeltje? Ik kan er maar weinig over vinden, op wat bizarre filmpjes en een herinnering van vroeger na.
@merc-94: We hebben een tijdje geleden een overzicht gemaakt met de 11 gaafste uitvoeringen van de W124. Staat 2x een Brabus in, waaronder de V12.
@willeme: Ik zeg al niets meer haha. Op al mijn vragen heb je een antwoord
@merc-94: ik dus ook. Want wat een klapper voor een sedan is dat
Renault 21 Turbo
@marinepower:
Laat ik die nu graag willen vergeten, vond ik geen vleesch en geen visch !
Schitterend artikel. Was net aan het kijken naar auto’s in deze klasse. Dus heb ineens een hoop extra opties om naar opzoek te gaan. Top! Bedankt @willeme !!
Die st200 wat lekker!
Ik wil ze! Allemaal! (oké, die Duitsers doen me iets minder) Vergeten snelle/leuke modellen zijn het meest praktisch om te willen hebben, vergeten betekent laag in prijs dus lekker bereikbaar.
Als je het over vergeten sport-saloons uit de jaren ’90 hebt, mag de Xedos 6 niet ontbreken natuurlijk. De wát??? Juist ja, die…
@potver7: daar was niks “sport” aan. Ik heb er zelf 1 gehad. 1 van de laatste, zilver met de V6. (Comfort geen sportief blok). Wel een honds betrouwbare auto. Kijk stiekem af en toe nog op mp of er een leuke voorbij flitst voor weinig..
De 155 Q4 en Dedra hadden dezelfde systemen, de Delta Integrale had een andere achteras/ophanging en het systeem was ook wat anders als ik het goed heb.
@rd1991: Klopt inderdaad. De delta integrale heeft een heel mooi multilink systeem en de aandrijving gaat voornamelijk naar de achteras. De 155 en dedra hebben gewone trailingarms zoals de niet 4wd versies en volgens mij een viscokoppeling naar achteren met max 50% verdeling.
@GWBoes: dat inderdaad! Volgens mij ken ik jou ergens van (in real life…)
@rd1991: @gwboes ik weet het alweer! 😂😂 shame on me
@rd1991: Vorige week op Facebook nog dezelfde discussie gehad volgens mij :D
@GWBoes: Rikkiee!!!
Citroen XM 16 GTI

@willeme of telt dat niet als sportsaloon?
@kilum: Nooit gehoord van die uitvoering. Maar een Citroën XM een sport sedan noemen gaat wel erg ver ;-)
@willeme: Zo! Goede morgen zeg ik ga even koffie pakken. De BX 16V GTI bedoel ik natuurlijk. De BX met 160pk. Leuk wagentje om te zien ook.

http://www.motorstown.com/images/citroen-bx19-gti-01.jpg

Maar goed dan telt het nog steeds niet helemaal denk ik. ;)
@kilum: heb ik ook gehad! Maar de BX 16v is eerder een auto uit de jaren ’80! De eerste werden in 1987 al op kenteken gezet.
Croma i.e. Turbo. Zelfs Willem is hem vergeten, maar ik willem. :)
@Dizono: da’s toch meer een Eighties wagen. Wel tof! Een kerel die ik ken heeft er een (die groene op Youngtimer Event)
F*ck the 90ties ..

Lijkt me een goede beknopte samenvatting ..

-edit: even op het taalgebruik letten, graag ..-
Potverdikkeme, wat een prachtig stoer apparaat die Mondeo! Nooit van gehoord ook.

Vind dat model Mondeo nogal tijd mooi. Mijn hoog bejaarde buuf heeft er eentje. Met een Ghia logootje, dat was de luxe uitvoering toch? Stiekem hoop ik dat ze er binnenkort vanaf wil. Zou ‘em dolgraag willen hebben!
@Rob:

Ken je de ST220 wel? Dat heb ik ook altijd zo’n waanzinnig kanon gevonden!

http://bright-cars.com/uploads/ford/ford-mondeo-st220/ford-mondeo-st220-09.jpg
@jack_abarth: Dat kleurtje en die velgen, helemaal perfect zo.
@berlinetta:

Wat dat betreft waren die oude sport uitvoeringen beter dan nu.
Voorheen zag je een auto rijden en had je zoiets van: “Ik weet niet wat er aan zie, maar hij is wel dik”.
Bijvoorbeeld de Golf IV R32, ook zo’n mooi voorbeeld van ingetogen dik qua uiterlijk, maar moddervet door het motorblok.
Tegenwoordig is het geheel veel te schreeuwerig.
Pak nu een M4 of een RS6, dat is toch gewoon weg veel te opvallend.
@berlinetta: liefst zwart in station uitvoering met pornorood leer, dat vind ik echt een beauty
@jack_abarth:
Yes, die kende ik al wel ;-) Maar ik vind Mondeo’s sowieso erg prettige auto’s. De nieuwste is ook weer ontzettend goed gelukt.
Bij de alfa 155 zou ik voor de v6 gaan, alleen al voor dat geluid.
Bij de accord was het onderstel gewoon veels te hard.
@martingtv: bij de alfa is het geluid van de V6 ook wel het enige voordeel tov. de Q4. De V6 is veel te zwaar en de achteras veeeel te levendig
Ze waren toen wel erg goed in lelijke auto’s bouwen
Heb vorigjaar mijn s40 t-4 verkocht. Ding was serieus rap! Maar ook gevoelig voor warmte. Je merkte echt dat hij met koud weer harder ging.

Uit eindelijk de eprom aan laten passen (chippen) wat het vermogen naar 240pk bracht. Kon je goed de 5series mee pesten
Ik weet er nog wel een: helaas niet in NL geleverd: Fiat Marea 2.0 20v turbo. Standaard iets van 185pk en vooral in Brazilie populair. En mooier dan de Marea zoals we hem hier kennen.
@rd1991: deze had net als de fiat coupé 220Pk. In de Benelux is de marea wel geleverd met de zalig klinkende atmosferische 5 cilinder. Een nachtmerrie voor aan te werken maar die klank maakt alles goed 😊
@phdg: die distributieriem!! Je kon de motorsteunen loshalen en t blok zo kantelen dat je er net bij kon. Een 147gta d-riem vervangen was hierbij een eitje.
@koeckenbacker: exact en laat de riem niet met dan 50.000km liggen of hij ging stuk en je kon 20 kleppen gaan vervangen!!
@phdg: nee dat is niet waar. 185 voor de Marea en 220 voor de Coupé (heb zelf een 20v turbo :p). Klopt ja, de 147pk 2.0 20v en later de 2.0 20v met VIS techniek en 154pk, zelfde blok als de Bravo HGT. Motoren zijn crime om aan te werken idd. Het geluid is super inderdaad!
@rd1991: Hele goede! Ik heb hem er meteen even bijgezet! Keep up the good work!
@willeme: leuk! Bedankt man! Hoe meer Italiaans, hoe meer vreugd toch?
Saab 9000 Aero duh! Al die trage bakken hierboven… 2.3 Turbo met 230pk en 350nm!
@Svenska_Aeroplan_AB: Die is niet vergeten. Maar wel een top wagen!
@Svenska_Aeroplan_AB: Heerlijke wagen inderdaad!
@willeme, mooi lijstje, en de 155 ben ik zeker nog niet vergeten! Wat betreft de G-lader, deze is na een update in 1992 best betrouwbaar. Echter was de naam van het apparaat na de problemen behoorlijk naar de haaien. Netjes warm rijden en na een stevige rit even laten afkoelen. Dan kan hij zo’n 70k mee. Dan even laten reviseren en hoppa, door! Die Passat VR6 is ook een heel fijn ding. Al vind ik de Golf 3 variant 2.9 VR6 Synchro nog gaver. Die hoort eigenlijk wel thuis in dit rijtje!
Telt de Citroën Xantia Activa (2.0 CT Turbo 8v 150pk en 3.0 24v V6 194pk) ook mee?
Toyota Carina E GTI. Eigenlijk alleen maar te herkennen aan de gescheiden uitlaat links en rechts. Was nog redelijk rap met 158 pk
@verral: Naast de dubbele uitlaat is een GTi ook te herkennen aan de specifieke 9-spaaks velgen. Z’n spoiler deelde hij met de minder snelle GTSi. Vanaf midden ’94 kreeg de GTi trouwens 175 pk alhoewel het snelheidsverschil tussen de 158 & 175 marginaal was.
De door Toyota opgegeven topsnelheid was 225 km/h maar na aan de Nurburgring benzine met octaan 102 te tanken heb ik toch 235+ gehaald (op gps) met die van mij. Ik kon het niet geloven en heb dan ook maar in de andere rijrichting geprobeerd maar daar ging hij net even hard. Zéér leuke auto!
@tocae: idd, en serieus snel dus
@tocae: hebben ze dus een 3S-GE in gegooid dan als ik die 2 vermogen zo zie. Komt overeen met de SW20 MR2 hahaha. Was het niet 156 & 175pk?
@rd1991: Zowel MR2 en Carina E GTi hadden eerst gen2 3S-GE, maar bij de MR2 vermeld men meestal 156 pk en voor de GTi 158 pk. Later kregen beiden de gen3 met beiden 175 pk. Hier nog een test van Autovisie van de 158 pk versie… http://issuu.com/autovisie/docs/av_37e_jg._1992_nr._20_toyota_carina_e_2.0_gti/1?e=0.
@verral: Goede aanvulling! Ik heb hem er meteen even bijgezet! Houdt ons scherp :-D
De 155 en de Dedra, wat waren dat toch eigenlijk schitterende ontwerpen.
Begrijpelijk dat BMW er niet tussen staat. In tegenstelling tot bovenstaande merken zou het gebruik van “sport saloons” bij BMW een pleonasme zijn, maar daarnaast zijn de saloons van BMW onvergetelijk natuurlijk…
@Rick-dos: Natuurlijk Calimero…
@Rick-dos: Pleonasme? Serieus? 3/4 van de BMW’s rijdt ook gewoon met het zuinigste motortje hoor…
@Esprit_de_Flandre: En zelfs dat waren sport saloons…
Mijn vader heeft een donkergroene Alfa 155 gehad. Tot moeders hem kort reed op de auto van een klant van mijn vader. Erg zonde. Want wat een prachtbak.
De BMW,s zijn dus blijkbaar in tegenstelling tot hun concurenten…..niet vergeten!!!
Alles van vóór Bangle was nog mooi. De E36, E46 zijn nog steeds mooie auto’s.

Het besluit om deze gast de vrije hand te geven was verkeerd, alleen de 5 is nu nog te doen mits voorzien van M-pakket.

De 6-serie zullen we ook nooit vergeten, daar schieten de tranen nog steeds van in m’n steunzolen.
@awesome: BMW 5 serie onder Bangle, is nog steeds mooi. Mooier dan de huidige 5. Die ziet nu al gedateerd uit.
Wat een heerlijk spul staat er weer tussen. Zowel de safrane als de 405 vind ik nog steeds mooie auto’s.
Citroën Xantia Activa V6?
Ouwe meuk zeg…de S40 en de Modeo ogen nog enigszins modern maar de rest past, wat mij betreft, niet meer in deze tijdsgeest. Eigenlijk zijn ze te jong om oldtimer te zijn, en oud om modern te zijn.
@hans12670: vandaar de term youngtimer😄
Peugeot 309 GTI16.. Nog steeds prachtig
Saab 9000 CS Aero? 200 pk, 8,5s op de 100.
Dikke lijst!! En een waar ik er vrij veel van gereden heb!
Belgisch klasgenootje had een Peug dealer thuis. Die hadden een mooie collectie waaronder een T16 en Mi16. Beide een keer in mee mogen rijden. Mooie ervaring.

M’n oom kocht na z’n 75 V6 een 155 V6 (met widebody!). Maar dat vond ie niet wat, dus toen moest er zo’n 155 Turbo komen. Beetje laten kietelen etc. Wat een kanon was dat zeg!

De Honda Accord was m’n eerste keer VTEC! Vind ik nog steeds een prachtige sedan. Heeft er hier in de buurt nog een hele tijd 1 gereden, spierwit met witte velgen en rode stoelen. Fantastisch!

De Mondeo nog een keer gereden toen ik bij Ford werkte, daarna in een ST220. Mooi dagje boenderen was dat.

En de S40 T4, m’n pa kreeg er 1 mee als leen auto toen ie net uit was. Schrok zich kapot eerste keer goed gasgeven. 3e versnelling wielspin maar wat een sjouwen dat ding, wij vonden zijn V70 2.5 20v al best snel maar dit was wel ff wat anders!

Die Safrane BiTurbo zou ik echt nog een keer willen rijden, vind dat echt toffe bak. Op Concours de Elegance op het Loo stond een snaarstrakke, echt een plaatje!

Mooi lijstje @willeme!
Coen vink is met de legacy nl kampioen rally geworden.
De meeste wil ik vergeten.
Vind de meeste ook-net niet.
Qua looks.
Legacy bleek een grootheid, maar dat kwam er niet uit.
Safrane een ontieglijk gecompliceerd hok en werd bij Karmann gebouwd, waren die gekke Fransen nog trots op ook !
Alfa 155 vind ik de kont te zwaar om te zien, leuk meisje met een lief smoeltje maar met een hele dikke reet!
Die Passat staat oog in mijn top tie’n ‘meest deprimerende automodellen ooit
De Lancia liep je straal voorbij en je vroeg “Mag ik één Delta Integrale alstublieft?”
Die Audi’s waren het net-niet evenals de Lancia waren het muurbloepjes tegen de ur-Quatttro
Honda had alles mee behalve zijn image.
Ford, je nam een Escort Cosworth en liet dit voor wat het was.
Opel,
Nissan en
Volvo, zongen als trio de sadista Sisters “Oh Annie, ‘k wil wel maar ‘k kannie ” paste totaal niet bij deze drie modellen.
Eigenlijk had de 405 nog de meeste charme en klasse, samen met de Mondeo en eigenlijk hadden beide wagens het mooist opgeleukte uiterlijk, maar ook deze werd en-masse voorbij gelopen.
De 155!! Zelf een zwarte 1.8 8v gehad. Wide body schermen, wit leer, 17 inch met een erg mooie verlaging. Madeno-racing uitlaat van voor tot achter, steilere nokkenassen (ja, een aparte in en uitlaat as) en een bumperlip waarmee die 6/7 centimeter van t asfalt lag. Plus een klein schroevendraaiertje voor als ik een mooie drempel tegenkwam. Kon ik m er zo afschroeven. Wat een heerlijke wagen was dat.. :D

Wel het nodige gezeur mee gehad, maar ach, ik had er een prachtige auto aan!
Ach ja, die primera’s 😍 wan sturen die dingen toch ongelofelijk fijn! Ze plakken aan de weg als magneten en die 2.0 motoren zijn magisch.
@sr20det: voor mijn primera een BMW e30 318is gehad. Mijn God wat was die ophanging van de Nissan stukken beter!!
Ik zat al te hopen op de mondeo ST maar gelukkig toen ik verder scrolde stond die er in!
Superlijstje!
Doe mij maar die Audi 80 Competition quattro! Altijd een zwak gehad voor dit model. Alleen verbleken de prestaties wel heel erg naast mijn RS2. Hmmm… toch maar eens kijken naar eentje, of toch maar een E46 M3, of een S2 sedan? In elk geval maar eens kijken naar deze 3 modellen.
Stuk voor stuk hele leuke auto’s!
Mijn vader had een primera, fantastische wagen. Snel en een goede wegligging. Alleen de remmerij vond ik zwaar ondermaats, zeker in vergelijking met de duitse wagens.
Wat een fantastische lijst! Wauw! Pareltjes
Honda, Lancia en dan de Audi graag!
Ik rij al 10 jaar in een Alfa 155. Nog niet eens de Q4 maar “gewoon” een 2.0 16v Twinspark met wat modificaties. Is snel zat om 95% van het dagelijkse verkeer voor te blijven op zowel rechte stukken als bochtenwerk. ;)

Oh en wie nog een 155 zoekt, heb er nog een te koop staan.
@Specht: meer info over de 155 die je rijdt? Wat voor mods, kleur? :)
@Specht: ook een goede op lpg?
Ik weet het nog goed, pa en ma kochten een Audi80 blablabla, want dat was het! Jeetje daarvoor maar daarna ook nooit meer iets trager gereden.
Deze auto’s wil je ook vergeten.
155 1.7 twin spark gehad. In leasezwart, want dan vielen de plastic bumpers niet zo op.

Uitgeleverd met een stoel met armsteun zonder die besteld te hebben.

Alessio Turbo velgen eronder die wat weghadden van de driedelige velgen door de schroefjes. Maar die bleken van geel plastic te zijn na verloop van tijd.

Vond het er wel lekker beschaafd dik uitzien. Eigenlijk mooier dan een de 156 die ik erna kreeg.
@willeme mag ik de Lancia K 2.0 20v turbo nog suggereren? Die is ook als het goed is als sedan geleverd, wel behoorlijk zeldzaam. Bovendien is de Lancia Kappa sowieso een zwaar ondergewaardeerde auto. En ik ben fan van Italianen en 5 cilinders!
@rd1991: Lastige. De Kappa is inderdaad een zeer ondergewaardeerde auto. Maar de Kappa en de vijfpits turbo was niet zo’n goed huwelijk. Het blok was te hitsig voor zo’n statige Limo en je kreeg in drie versnellingen wielspin. De gewone vijfpitter was aanzienlijk prettiger en de Busso V6 is misschien wel de beste keuze voor bij een Kappa.
@willeme: je had voor de Kappa sowieso de mooiste motoren: 2.0 20v, 2.4 20v, 2.0 16v turbo (Lampredi), 2.0 20v turbo, 3.0 V6 Busso, 2.4 JTD… en dan nog de 3 fraaie carrosserie varianten. Toch was de 20v turbo naar het schijnt softwarematig aangepast voor wat meer souplesse. En die 310Nm beukt er inderdaad verder vrij aardig in ja! Toch is een top van 245km/h en een vrij goede 0-100 tijd (als je het vermogen goed wegkreeg) helemaal niet verkeerd voor die statige Lancia.
Die Duitsers zijn inderdaad om snel te vergeten, was de Renault 21 turbo ook niet uit die tijd?
Laat ik eens gek doen en een Amerikaan voordragen dan: de Cadillac Seville STS. Hoewel mijn eigen voorkeur eigenlijk uitgaat naar de Peugeot 505 GTI, maar dat is meer 80’s al istie volgens mij net nog de 90’s ingetrokken met de productie. Dus…
Een Infiniti J30t. Niet super sporty, maar wel buitengewoon en snel genoeg!

De ouders van een basisschool vriendje hadden zo’n rode Audi. Laatst zag ik ‘m steeds bij hun: 1 eigenaar. Hoe veel zijn er in NL verkocht?
Waarom mis ik een Mercedes-Benz 190E 2.5-16v EVO? Een magistrale bak. Ooit gereden in Duitsland. Een pracht bak.
@laraki: denk jij dat een autofanaat zo een zomaar vergeet :p
Doe mij die Audi 80 maar! Wil er sowieso nog een keer een 80 van de laatste generatie met vijfcilinder, airco en een schuifdak (en als het even kan een groene).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).