
Voorzichtige thumbs up?
Het is een beetje lastig te bepalen op welk exact moment Vettel zijn titelkansen vergooid heeft. Meestal staat er één moment symbool voor het verlies van een titel. Denk aan de motor van Hamilton die de geest gaf tijdens de GP van Maleisië. Dat was de pech voor Hamilton en het geluk voor Rosberg, die (mede) daardoor de titel won. In 2010 tot 2013 leek Vettel schier ongenaakbaar. Hij reeg de overwinningen en kampioenschappen aan elkaar. Aan de hegemonie is een einde gekomen, maar het leek er juist op dat Vettel in 2018 meer dan ooit weer terug kon slaan met een wereldtitel. De momenten dat hij een snellere auto leek te hebben dit seizoen, kon hij echter niet maximaal benutten. Mede daardoor (en een tóch over-dominant Mercedes) gaat Hamilton dit jaar zijn vijfde titel pakken. Vettel kreeg zijn kans niet, mede dankzij een aanvaring met onze Max Verstappen. In Nederland willen wij de dingen nog wel eens anders zien, dus vandaar dat wij even een rondje deden bij de internationale media over de GP van Japan:
Le Figaro
De Fransen zijn zeer mild als het gaat om Duitsers die niet presteren. Oh, nee wacht. Als er geen Duitse hegemonie is, kunnen ze absoluut genieten van Falende Teutonen. Zo ook het geklungel van Vettel. “Eerst Baku. Toen Frankrijk. Daarna Duitsland. Vervolgens Italië en nu dus ook Japan. Sebastiaan Vettel maakte dit seizoen vijf zeer grote fouten. Tegen een constant ‘monster’ als Hamilton is het lastig strijden, dus het zou Vettel sowieso niet gelukt zijn. Het begin was goed. Hij begon als achtste en stond zeer snel vierde. In de achtste ronde probeerde Vettel een wanhopige manoeuvre op Verstappen. Een onbegrijpelijke actie.”
Ricciardo wordt overigens geroemd door Le Figaro. Volgens de Fransen kopieerde Ricciardo de actie van Verstappen van vorige race (in Rusland). Dat Ricciardo verkozen is tot ‘Driver Of The Day’ is voor hen niet meer dan logisch.
La Gazetta Dello Sport
De Italianen zien de dingen heel anders. Zoals de berichtgeving in Nederland wordt gedaan met een oranje bril, hebben ze in Italië een rode bril. De roze krant ziet dat Verstappen wéér de initiator is voor het ongeluk van Ferrari. “…vervolgens besliste hij (Verstappen) het contact met Sebastian Vettel. Sebastian zat er al naast en Verstappen stuurde op hem in. Verstappen raakte daarbij met zijn linkerkant tegen Vettel”. Het is natuurlijk ook maar wat je wil zien. Het is niet eenmalig, want ook in dit artikel van Gazzetta is duidelijk dat het potentieel van Ferrari niet tot wasdom komt door de acties van Verstappen. Volgens de Italianen, althans.
The Guardian
Op één of andere manier zijn ze bij The Guardian érg onder de indruk van Lewis Hamilton. Zelfs bij het aanbidden van Kim-Jong Un in Noord-Korea wordt je wel iets getemperd, maar niet hier. We moeten behoorlijk wat ‘Lewis is the greatest’-alinea’s doorploegen om tot de ernst van de zaak te komen. “Vettel moest zich naar voren vechten om zijn titelaspiraties in leven te houden. In no-time stond hij al op de vierde plaats. Om de derde plaats te bemachtigen moest hij Verstappen voorbij in de Spoon-bocht. Het was een risicovolle manoeuvre waarbij hij Verstappen raakte en zelf spinde. Met een beschadigde auto was de zesde plaats uiteindelijk het maximaal haalbare.” De schuldkwestie wordt in het midden gelaten.
Auto, Motor und Sport
Het mooie van Duitsers is dat ze behoorlijk wat zelfkritiek hebben. Volgens Auto, Motor und Sport begon het namelijk al fout. “De race was eigenlijk al verloren dankzij een strategiefout van Ferrari in de kwalificatie. Vettel moest vanaf de achtste plaats beginnen in plaats vanaf een hogere positie. Hij verschalkte direct enkele voorliggers en kon goed profiteren van het gekibbel tussen Verstappen en Raikkonen, binnen een ronde stond Vettel namelijk vierde. Het grote doel was natuurlijk Lewis Hamilton in de Mercedes. Daarom nam Vettel grote risico’s, wat in zijn situatie erg begrijpelijk is. Het pakte echter verkeerd uit, na een botsing met Verstappen.”
ESPN
Tot slot bekijken we even wat de Amerikanen ervan vonden. Het zijn tenslotte de Amerikanen die nu eigenaar zijn van de Formule 1 en ESPN is een uitstekend nieuwsmedium voor autosport. Bij ESPN belichten ze vooral de herhaling van zetten van Ferrari. Het is immers weer een verloren seizoen. Ondanks een auto waarmee ze best zouden moeten kunnen scoren, is het weer misgegaan bij de rode brigade. ESPN laat vooral Vettel aan het woord, die de schuld bij Verstappen legt. Volgens Vettel was Verstappen namelijk zijn batterij aan het laden en zag de Duitser een gaatje, waar de Duitser voor ging en de Nederlander op Vettel instuurde.
Ik zie wel vaker een gaatje, maar ga er niet altijd voor
@lekkerlinksrijden: jij bent tandarts of kaas boer?
@qoekje: loodgieter?
@qoekje: Geen echte vent blijkbaar.
@fmgarcia: hoe weet je dat ‘t een vent is?
@fmgarcia: je weet niet wát voor gaatjes hij ziet
@lekkerlinksrijden: ik meestal wel maar dat is afhankelijk van het gaatje.
@lekkerlinksrijden: Je naam zegt het al… :-D
@lekkerlinksrijden: of Hollywood regisseur…. of gaat dit artikel niet over droomberoepen?
Vettel heeft (bijna) elke race wel een incidentje…
Het is de vraag of Vettels reeks fouten nog uitmaakt, sinds de Ferrari’s aan de banden van de 2e sensor liggen rijden ze sowieso maar een beetje hulpeloos rond.
@harrie: Klopt helemaal! Je kan ook zeggen dat ze het (tijdelijke) voordeel veel te weinig hebben uitgebuit. Duitsland kon Vettel gewoon winnen. En zo waren er wel meer races waar Vettel (veel) beter had kunnen scoren.
@willeme: wat is dat verhaal nou precies met die sensor? Kan iemand uitleggen waardoor die sensor schiknbaar vertraagd? Heeft benz ook zo’n sensor? Graag even de diepte in
@wildbeest: Ferrari heeft een complex accupakket dat nogal wat vragen opriep bij de concurrentie. Er was een sterk vermoeden dat ze daar (tijdelijk) meer vermogen uit trokken dan mocht. De FIA heeft toen een sensor geplaatst, naar kon niks onregelementairs vinden. Sinds een paar races heeft de FIA een extra/tweede sensor geplaatst om metingen te verrichten.
Sindsdien kunnen ze Mercedes niet meer bij houden, dus of ze hebben hun trucje moeten stoppen om niet gesnapt te worden, of Mercedes heeft toevallig toen een flinke stap gemaakt.
@harrie: maar serieus… het leek of verstappen stil stond. Hoe.kon vettel zoveel vermogen hebben?
@harrie: boze tongen beweren dat die sensor de vorm heeft van een remparachute…
Zoals altijd keek ik de race via de Duitse RTL – en die commentatoren daar waren vrijwel direct klaar met hun oordeel, na het zien van de (on board camera-) herhaling: Er war noch nicht 100% an Verstappen vorbei, sonst ein 100% Fehler für Vettel. In goed Nederlands: nuff said.
@RRRobert: Is eigenlijk niet eens dicussiewaardig wiens fout dat was?
@harrie:
Charlie Whiting heeft inmiddels verklaard dat de FIA helemaal geen sensoren heeft toegevoegd sinds mei van dit jaar. Het sprookje is in de wereld gebracht door AMuS.
ik snap echt niet waarom zowel kimi als vettel zo optimistisch waren. ze wisten in beide scenario’s dat ze er over 20 seconden voor zaten. kimi zag dat verstappen zich verremde, had normaal de bocht moet pakken en met een 10 keer zo’n goede exit was ie er zo voorbij gereden.
vettel vervolgens: verstappen was zelfs met drs en slipstream zo’n 5-10 km per uur langzamer als bottas op het rechte stuk, andersom (maar dan met vettel inplaats van bottas) had ie er voor 130r al ruim voorbij gezeten.
de strategist bij ferrari slaat nergens op, de coureurs slaan nergens op, het temperament van die hele tent slaat nergens op en de acties van de coureurs slaan nergens op.
zo, over 2 weken is hamilton kampioen, omdat ie de race wint met bottas op 2, de red bulls delen 3/4, en ferrari stunt wat aan met een dubbele uitvalbeurt.
@gwnbmw: Vettel was zeker veel te opportunistisch en maakte gewoon een fout. Maar Räikkönen deed in mijn ogen weinig verkeerd. Ik vond die reactie van Verstappen dan ook een beetje raar. Kimi had een andere lijn moeten kiezen. Waarom? Verstappen maakte een fout en Räikkönen haalde hem daarom in. Verstappen zat daar gewoon fout. 5 seconden was terecht, het strafpunt vond ik overdreven.
@pomoek: maar raikonnen weet toch ook wel dat verstappen zijn exit helemaal kut was uit de chicane als je over de kerbs heen stuiterd?
@pomoek: als ervaren coureur had Kimi moeten weten dat Max die bocht niet meer via de apex ging halen. Zoals we on de on-board hebben kunnen zien had Verstappen zijn stuur maximaal naar links gedraaid, scherper insturen zat er dus niet in. Andere optie was geweest (zoals Max ook zelf zei) om gewoon rechtdoor te rijden. Hoe dan ook had Kimi nooit buitenom moeten gaan…
@Willeme
[quote]
“Het is natuurlijk ook maar wat je wil zien.”
[einde quote]
Klopt helemaal, Willem:
“We don’t believe what we see, we see what we believe” (Legion, seizoen 2)
Dat gezeik in elk artikel over een oranje bril
Er staat ongeveer elke race een ventje van 21 op het podium van de belangrijkste race klasse
Dat is best een mega prestatie
Ik ben fan van Verstappen , naast dat ik ook al sinds ik als jongetje F1 keek Ferrari fan ben, maar een fan moet ook kunnen toegeven als er fouten worden gemaakt.
Ook top coureurs maken fouten. Het lijkt er wat mij betreft sterk op dat Verstappen bij incident 1 de veroorzaker was, terwijl Vettel dit was bij 2.
Dat er op dit forum (en zo’n beetje overal) een hoop met gekleurde brilletjes wordt geredeneerd is op zich ook niet erg, dat hoort er net als fouten maken bij.
Ik heb wel een probleem met de FIA en stewards die regelmatig gewoon domweg fout zitten. Ze zijn consequent inconsequent en ook als Ferrari fan is het mij volstrekt duidelijk dat ze daarbij Mercedes en Ferrari bevoordelen. Dat hoort niet.
Verstappen mag best straf krijgen, strafpunten, MAAR ALLEEN ALS ANDEREN DIE IETS VERGELIJKBAARS DOEN OOK DEZELFDE STRAF KRIJGEN!
Wat dat betreft hebben ze bij de organisatie gewoon een bak boter op hun hoofd en niet alleen ten nadele van Verstappen.
@dracae: maar Verstappen staat inmiddels toch ook al in het “mild beoordelen want lievelingetje lijstje”. Eerst heeft men geprobeerd hem op te voeden daarna heeft men zich gerealiseerd dat de Verstappen rijstijl de oplossing is voor saaie races.
@dracae: ben het met je eens voor wat betreft de FIA. Alles wordt kapot gereguleerd en bestraft met tijdstraffen en strafpunten. Laat die gasten toch gewoon racen. Dan wordt het in ieder geval geen kleuterklasse ipv koningsklasse, waarbij ik denk dat helaas dit proces al in gang is gezet en het toch echt onomkeerbaar blijkt.
Van mij mogen ze Vettel naar Sauber plaatsen ipv Kimi. Vettel hoort niet meer aam de top en het wordt tijd dat Ferrari dat ook gaat in zien.