Kost dat nou, zo’n Enzo van naakt carbon?

Auteur: , 47 Reacties

Als je weet dat een reguliere Enzo gemiddeld weg mag voor meer dan een miljoen, dan kun je nagaan wat een Enzo in een carbon body mag kosten.

Enzo

De Ferrari Enzo heeft alle potentie om een toekomstige, waardevolle klassieker te worden. De auto heeft de naam, de looks en een behoorlijk unieke sound. Er rolden 400 exemplaren van de band, maar slechts ééntje met een volledige carbon fiber body. Dit beest staat nu te koop.

Steeds meer supercars zien we met carbon panelen passeren en ook een volledige carbon body is in trek. Zo zijn of waren onder andere de Pagani Huayra, de McLaren P1 en de Bugatti Chiron in een volledige carbon koets te bestellen. Ook Lamborghini is druk met het materiaal en opende onlangs een nieuw lab om onderzoeken te doen.

Terug naar de bijzondere Enzo. De Italiaan is tot stand gekomen middels een samenwerking tussen Ferrari en Carrozzeria Zanasi. Een bedrijf dat vaker bijzondere dingtjes met Ferrari’s doet, zoals de supercars voorzien van een unieke lak of het opknappen van klassiekers en schadeauto’s.

De carbon Enzo wordt te koop aangeboden in de Verenigde Staten voor een slordige 3,5 miljoen dollar. Let wel even op dat felrode interieur. Je moet er van houden.



47 reacties

Ik zou iets anders kiezen voor dat geld
@martijn11: ik kocht 6 fatsoenlijke auto’s ipv 1 obsceen dure…
@cpp1: maar 6?
@pluiske666: 60 lukt ook wel
@martijn11: Ik zou hem kopen en dan misschien nog meer in waarde laten stijgen :)
Lijkt me wel een zinvolle investering. Misschien heeft mijn vriendin mevrouw Leemans wel wat miljoentjes te leen.
Dat is wel erg lekker hoor… Ben alleen niet zo’n fan van dat rode carbon in het interieur. Doe maar gewoon zwart
Ik heb heb in Londen gezien, bizar apparaat.
Enneuh, de essentie van Carbon; Hoeveel is ie lichter geworden? Of was het écht enkel om de prijs op te drijven????
Is wel als een goeie Chateau Margaux; wordt enkel beter met de jaren!!!??
@cisn: De tekst is eigenlijk niet juist. Een Enzo heeft altijd een volledig carbon koetswerk, maar nooit naakt. Als het niet gelakt is, zou je de vele imperfecties zien in de wevingen.

Wil je ongelakt carbon hebben, dan is het veel tijdsslopender om dit te maken, omdat alle panelen mooi moeten overvloeien in elkaar. En dat maakt het gigantisch veel duurder. Het carbon is daardoor ook niet beter ofzo, het is puur esthetisch.
@SimonMc: ????thx
@cisn: alle Enzo’s zijn van carbon. Deze is alleen in blanke lak gezet ipv in kleurlak. Dus ongeveer even zwaar.

Overigens wel veel meer werk om te maken, want het carbon moet netjes worden ingelegd.
@dondeboer: Blijft voor mij een non-argument. Zelfs al zie je het niet, als ik een auto van véél te veel geld koop ga ik ervan uit dat het carbon, ook al zie ik het niet, netjes in het malletje is gelegd en er strak uitkomt. Dat het zonde is eigenlijk om hem in een kleur te spuiten.

Ik weet dat het voor de constructie weinig uitmaakt of het matje er een paar graden scheef in is gelegd. Zou dat met een goedkopere auto niet erg vinden. Maar auto’s in deze categorie horen gewoon perfect te zijn. Ook al zie je het niet.

Vind bijvoorbeeld dat het interieur er wat stoffig en viezig uitzien. Dat zouden ze dus mogen vervangen.
@SimonMc: Het heeft we een voordeel: het is namelijk sterker wanneer alle vezels perfect gelegd worden.
Mooi vakmanschap, maar dan zou ik liever die blauwe enzo met bruin interieur kopen als deze ooit te koop komt te staan. De bruine gloed van Carbon matcht niet mooi met het rood.
Mooi maar zou hem laten staan vanwege het interieur. Krijg er flashbacks van;)
Ik ben fan van de Enzo. Al vanaf de introductie vind ik het een prachtige auto. Ik vrees dat ik een van de weinigen ben. Maar dit, van carbon, nee. Daar ben ik geen fan van. Een Enzo is mooi in het rood, maar het allermooist in het geel.

http://elthing.com/wp-content/uploads/2015/03/2015-Ferrari-Enzo-Yellow-Gallery.jpg
@viezefreddyw: Nee hoor, ik ben ook fan van de Enzo. Prachtige auto met een tijdloos design. Ik ben er altijd fan van geweest.

Maar dit carbon exemplaar vind ik ook niet erg fraai. Er hangt een rare gloed overheen dat vloekt met het interieur. En die velgen… die verpesten het helemaal.

Voor mij een Blu Pozzi exemplaar met rood of bruin interieur.
@berlinetta: ik heb een hekel aan zilveren / grijze auto’s maar de enzo en de F50 overigens ook zien er spectaculair uit in het zilver
Heel gaaf! Ben benieuwd of ie hierdoor ook beter is (lichter/stijver)?
@PunicaOase: De rode Enzo’s zijn ook van carbon, alleen zit daar verf overheen.
@punicaoase: dt is het hele idee van carbon he…
3,5 miljoen lijkt me een redelijke prijs. Ik kan me voorstellen dat de prijs van zo’n factory-one-off in de buurt komt van een McLaren F1..
@Jochempie: het is alleen geen fabrieksmodel, het is door een andere bedrijf gedaan. Dat dat een toeleverancier is van Ferrari scheelt weer.
@Jochempie: gaan de F1’s niet voor ongeveer 12 mio?
Wel vet hoor, als je het geld nog ergens hebt liggen. Wel zou ik op z’n minst dat rode randje van de velgen af halen.
Mooie auto!
Bijzonder is het natuurlijk wel, maar persoonlijk vind ik het niet echt mooi staan. Noem het saai, maar ik de Ferrari’s die ik niet kan betalen het liefst gewoon in het rood.
Sexy!! =koopt nog een staatslot=
Apart, hij staat ook nog in Londen te koop bij Joe Macari: http://www.joemacari.com/All-Cars-for-Sale/_prod_Ferrari-Enzo_1242.htm. Daar is die ook regelmatig in de showroom gespot. Dus of deze dealer heeft hem overgekocht, of ze handelen in een auto die niet in hun eigendom is.
Heb de Enzo tot voor kort een lelijk apparaat gevonden, nu vind ik hem prachtig!

Echter, zo in het carbon hoeft van mij niet. Doe dan deze MC12 in blauw carbon maar: http://www.joemacari.com/All-Cars-for-Sale/_prod_Maserati-MC12_1291.htm
Was de ‘standaard’ Enzo niet ook al met een Carbon koets? Ik kan me herinneren foto’s te hebben gezien waarop je ziet dat de lak zó dun is (paar kilo gewichtsbeparing) dat je de weefstructuur er doorheen kunt zien.

Het zal hier wel gaan om Cabonkunst zoals Pagani het ook al een tijdje toepast. De panelen zo perfect symmetrisch weven dat alles netjes in elkaar overloopt. Als je dan toch de structuur laat zien kun je het maar beter goed doen, kost wat, hebbie ook wat!
@Gulli: Al sinds de F40 hebben de hypercars van Ferrari een volledige koolstofvezel carrosserie. De 288 GTO had overigens al wel een carbon dak, de overige carrosseriedelen waren van glasvezel.
@Gulli: Je geeft antwoord op je eigen vraag ;)
@berlinetta: was niet meer helemaal zeker of het om de Enzo ging :) Maar blijkbaar had ik het goed onthouden, thx :)
Koop een ‘standaard’ enzo, stuur hem naar mansory die kunnen het goedkoper denk ik.
@rs6issnel: Maar dat doet de restwaarde geen goed. Met je potentiële Ferrari-klassieker blijf je uit de buurt van tuners.
Zo wat een lelijke velgen zeg. Zo’n goedkoop rood randje je kan zo achteraan sluiten bij de Mac. Word er niet heel hebberig van beetje saai kleurtje, zou ik eerder bij Pagani langs gaan.
@redbee5: lijken de velgen van een FXX te zijn.
Vanwege de lichte oxidatie op de uitlaatbochten laat ik deze even voor wat hij is
Het blijft een lelijke auto met een beest van een motor
Hij lijkt wel een verkeerde tint legergroen te zijn. Doe de mijne maar in het zwart met enkele rode tinten. Dit is een beetje teveel van het goede.
is niet duur gezien dat het een enzo is en dan nog een uitvoering waar er maar 1 van ooit gemaakt is
Wie houd er niet van rood interieur?!
Die panelen zijn toch nagemaakt door een derde partij? Zou betekenen dat het allemaal niet oem is…
@papa: volgens de advertentie van een van de verkopers
Wat een prijsverschil tussen gewoon en carbon. En dan nog het rode interieur, ieks

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).