Krijgen wij ook een lauw-warme Giulietta Sport?

Auteur: , 47 Reacties

Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk nee, en dat is misschien maar beter.

Terwijl de ganse wereld ongeduldig wacht op de nieuwe Gulietta, presenteert Alfa Romeo aan de andere kant van Het Kanaal doodleuk een sportieve versie van haar fraaiste (?) hatchback. De auto kreeg niet zo lang geleden nog een minimale facelift, maar schreeuwt al tijden om een ware vernieuwing.

Nu Alfa Romeo deze wagen presenteert, kunnen we stellen dat het nog wel even zal duren. Dat is flink zonde, maar op zich geen verrassing. Opperbaas Ome Sergio spreekt immers maar wat graag over zijn uitzonderlijke plannen om nieuwe auto’s op de markt te brengen.

In die zin is de Giulietta Sport ook een soort belichaming van de huidige situatie. De woorden vertekenen namelijk de waarheid. De term ‘Sport’, die Alfa Romeo aan de Giulietta heeft gehangen, zegt in dit geval bijzonder weinig. De bolide heeft noch extra vermogen, noch is het de sterkste Giulietta die we tot op heden hebben gezien. Alfa Romeo levert de wagen met een 119 pk sterke 1,4-liter turbo-benzinemotor en een even sterke 1,6-liter diesel. Snelheid is ver te zoeken; de wagens gaan respectievelijk in 9,4 en 10 seconden naar de 100 km/u.

Waar de Giulietta Sprint Sport wél een verschil maakt, is het exterieur. De wagen krijgt grote 17″ sloffen, andere zijschorten, een extra grote dubbele uitlaat en nieuwe splitters (met rode accenten!) aan de voor- en achterzijden. De bodykit is subtiel, maar hij doet zijn werk. De Giulietta ziet er een stuk stoerder uit, wat de pijn dat hij geen pittige krachtbron heeft des te groter maakt. Het interieur van de auto is daarnaast rijkelijk uitgerust met de nieuwste snufjes.

Vooralsnog is niet duidelijk of we hem ook in Nederland mogen verwachten. Mocht het wel zo zijn, dan vraag ik me af of er überhaupt animo voor is. Alfa Romeo verkocht vorig jaar minder dan 500 Giulietta’s en ik betwijfel of ze die cijfers hiermee verder de lucht in kunnen pompen.



47 reacties

Zien ze er tenminste leuk uit als ze weer met pech langs de kant van de weg staan.
@mart144: kon je echt niks anders bedenken??
@mart144: Daarom rij ik al jaren Alfa. Als ik dan toch langs de kant van de weg moet staan heb ik liever wat moois om naar te kijken.
@e34m5touring: doe graag met je mee!
@E34M5Touring: daarom kijk ik dus geen F1 meer..
@mart144: heb je nog iets zinnigs te zeggen hier ? Of troll je graag onder elk artikel
@mart144: Mart, ik vind je comments top.
@mart144: Volgens mij ben je in de war, je zal vast Volkswagen bedoelen.
@monsieurleloure: nee ik weet wat ik bedoel en dat is in dit geval Alfa
@mart144: goede onderbouwing ook! Jij komt er wel ventje.
Snelheid ver te zoeken vind ik wel meevallen. Ruim voldoende!
@fmgarcia: ik vind als je een speciale model variatie op de markt zet die notabene de sport heet, dat ie wel iets sneller mag zijn dan de gemiddelde polo
@janmetdelangeachternaam: De gemiddelde polo wordt aangedreven door een 75 pk driecilinder. Dan doet deze Giulietta het met 120pk en flink wat koppel het helemaal niet slecht. Neemt niet weg dat je eigenlijk de 170pk (of QV/Veloce) versies hoort te kopen natuurlijk.
@fmgarcia: de 1.4 120pk levert in de praktijk ook 130-135 pk. Geen sport maar zeker geen slak
@c-greg: als dat zo is (iets wat ik niet geloof) dan is dat oliedom van Alfa. Dan kunnen ze de auto ook voor dezelfde prijs met 15pk meer in de prijslijst zetten en zo stukken gemakkelijker verkopen.
@mashell: is algemeen bekend. Bijna alle 1.4 fire motoren leveren meer. Heb een bravo 1.4 gehad met 90 pk leverde op de bank 102. Hier een stukje van de beste alfa tuner van ons land.https://www.squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/giulietta/1-4-16v-t-jet-120-pk-2/ Savali(nog een tuner meet deze zelfde waardes)
Zes jaar geleden was het leuk geweest, nu zitten de mensen te wachten op een nieuwe auto.
Mooie auto, helaas te verouderd om nog interessant te zijn.
@tvklarenbosch: licht eens toe, ipv holle frasen de wereld in te gooien
@tweetyv6: is geen courant model, leasemaatschappijen verwachten hoge afschrijvingen, dus hoge lease prijzen en daarom kiest bijna niemand kiest er nog ééntje.
@mashell: juist ja. Ik moest afgelopen jaar een nieuwe leasebak uitzoeken. Nieuwe Megane met een veel betere uitrusting was goedkoper dan de Alfa.
Blijft toch een mooie wagen, zeker zo in dit blauw! En staat nog steeds (als tweedehandsje) hoog op de nominatie om de 147 te vervangen. Maar het is nu wel de hoogste tijd voor een nieuwe, qua nieuw verkopen en lease kan de Giulietta natuurlijk niet echt meer meekomen met de concurrentie.
Waarom zou je deze willen. Je kan hem al zo samenstellen namelijk, kleur, wielen, allemaal al te bestellen. En dan zit je niet aan die trutdiesel vast.
Blijf het een mooie auto vinden ookal gaat die al een tijdje mee.. Kan niet wachten tot de btcc begint om hem te zien racen
Dat is wel jammer aan het hele gekke BPM stelsel dat wij hier hanteren. Oudere auto’s stoten vaak meer uit waardoor ze veel te duur worden. Dus niet interessant.

Dit soort auto’s zijn alleen de moeite waard als ze spotgoedkoop zijn, wat in veel gevallen ook zo is. In Engeland kost een vergelijkbare Golf 3.000 pond méér. Kijk, dan is zo’n oudere auto die er nog prima uitziet heel interessant.

Maar Marchionne moet nu echt gaan uitkijken. Maserati is geen schim van wat het was. Alfa Romeo moet draaien op de Giulia en Stelvio die nu wel aardig zijn, maar over een paar jaar over datum (ik ga ervan uit dat we er 10 jaar mee moeten doen). Fiat doet al 10 jaar hetzelfde ‘500’-trucje, oh, wacht, 11 jaar. Chrysler heet op dit moment maar 2 (!) modellen in de showroom staan, Lancia is zo goed als dood. Alle Dodge-modellen stammen technisch gezien van voor 2010. Het is dat de RAM erg goed verkoopt en dat daar veel marge op zit en dat Ferrari bijzonder succesvol is. Anders was dit concern al lang ter ziele gegaan, denk ik.
@willeme: Er komen nieuwe motoren aan wat het BPM verhaal zou moeten tackelen voor een groot deel. Maar inderdaad, het grootste deel van de modellen draait al enorm lang mee. Giulietta, Mito, 500, Panda, Punto, enz.
Lijkt het er nou op dat ie ook een beetje verlaagd is, of deden de marketing boys in de UK dat met photoshop…
@ukbob: Lijkt zo, de kofferbak ligt vast vol met Risotto :-P
Sport, oftewel een tennisbal op de trekhaak.
@henk_he: echte alfa’s hebben geen trekhaak was het gezegde toch?
@mikje90:
Alleen een sleepoog.
@radeox: aan de achterkant, om Volkswagens te kunnen slepen inderdaad.
@superfred: leuk geprobeerd wel hoor…
Interieur vind ik wel sterk verouderd. Uiterlijk kan hij nog makkelijk mee.
Ik vind de giulietta een mooie auto vooral in deze kleuren combinatie. Maar klinkt het voor de mede alfisten heel gek, als ik zeg dat ik de alfa 147 (facelift) mooier vind.
Toch een beetje een gemiste kans om hem wel in een sportjasje te hijsen maar vervolgens niets aan de prestaties te doen.
Die Marchionne is een totale gek en een ramp voor het fiat concern.
Er word geen nieuw leven geblazen in Lancia omdat volgens Marchionnen Lancia geen history/pedigree zou hebben
Je mag het dan wel geen sport noemen maar als je een Giulietta pakt met een Pack Sportivo, 8C competizione velgen, rode remklauwen en ‘m de kleur Misano Blue geeft.. Ben je volgens mij al een heel eind.
Worden die dingen eigenlijk uberhaupt nieuw gekocht in de benelux? Spijtig dat Alfa hier geen tijd in investeert.
Ach een volvo v40 is ook oud met een eerdere generatie focus onderstel geloof ik en je ziet ze best veel
@deboes: tweede generatie Focus onderstel. Maar het onderstel (wiel ophanging, vering en demping bepaald met de aandrijflijn) hoe een wagen rijdt en er zijn nog steeds merken die nog niet zo lekker rijden als een Focus 2. Of een auto oud is of niet bepaalt het interieur en de crash veiligheid. En dat heeft Volvo met de V40 wel op orde. Daarom is het ondanks het al langer bestaande onderstel (2004) ook gewoon een courante wagen, wat deze Alfa (onderstel Fiat Bravo 2007) niet meer is.
Wellicht aan vervanging toe maar ik blijf het een mooie auto vinden
Ga m steeds mooier vinden eigenlijk.
Volgens mij zitten op de auto op de foto de 18 inch 8c velgen die destijds ook had. De Giulietta heeft me nooit laten staan maar het was een middelmatige auto met een vaag stuurgedrag. En dan had ik nog wel het sportpakket III en een tamelijk lichte 1.4 170 pk voorin.
Hmm nee, dit gaat de verkopen een boost geven!
Een Fiesta Sport is sportiever
Blijft een mooie auto, al mag die opvolger er inmiddels wel komen. Maar Sergio’s wegen zijn ondoorgrondelijk en zijn beloftes vooral lucht.
Volgens mij op deze versie inderdaad grotere wielen dan 17 inch en hij is (te veel) verlaagd ook. En een Sport versie moet natuurlijk sowieso de 170 pk motor hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).