Kvyat niet onder de indruk van inhaalrace Albon

Auteur: , 18 Reacties

Gezien zijn positie een logische uitspraak?

Daniil Kvyat

Het was wel een kleine verrassing voor sommigen, dat Alexander Albon werd gekozen om te ruilen met de matig presterende Pierre Gasly bij het team van Red Bull. Voor velen was de keuze voor Daniil Kvyat te kiezen beter te begrijpen. De Rus heeft immers meer ervaring, toont zowaar progressie en heeft als enige ‘niet Top 3-team coureur’ het podium gehaald. Maar het was zijn jongere teamgenoot Alexander Albon die wél de overstap mocht maken.

Daar kunnen overigens twee redenen voor zijn. De eerste is simpel: zo kan Red Bull zien wie van de drie het beste volgend jaar naast Verstappen kan rijden. Gasly is sowieso te licht bevonden, Kvyat zou het prima kunnen en bij Albon wist men het nog niet zeker. De tweede reden is eveneens vrij simpel, er gaan geruchten dat Kvyat contractueel niet mag rijden voor Red Bull. De kersverse vader reed vorig jaar als testcoureur voor Ferrari en het team uit Maranello zou hebben vastgelegd hebben dat Kvyat niet gebruikt mocht worden om het Leclerc en Vettel lastig te maken.

Albon heeft het de Ferrari’s ook niet lastig gemaakt, maar de Britse Thai werd door velen geprezen vanwege zijn indrukwekkende inhaalrace op Spa. Kvyat ziet dat echter heel erg anders:

Ik snap niet dat jullie het zo’n goede start vinden. Hij spendeerde 36 ronden lang achter mij, terwijl hij in een Red Bull zit. En hij starte ook nog eens voor mij. Misschien doet hij het beter in de toekomst.

Normaal gesproken is Kvyat hier vrij stoïcijns over. Naar eigen zeggen maakt het hem niet uit wat zijn (ex-)teamgenoot doet.

Normaal gesproken maakt het mij niet uit wat Albon doet. Maar op Spa waren we constant bij elkaar aan het racen. Als hij in een Toro Rosso zat, dan had Albon inderdaad een toprace gereden. Maar Albon zat in een Red Bull achter mij.

Er werd gevraagd of Albon het beter had moeten doen, waarop Kvyat antwoord:

Ik weet het niet. Ik geef slechts commentaar op hetgeen ik gezien heb. Misschien was het het maximale wat mogelijk was met de auto. Maar het feit dat ik het grootste gedeelte van de race voor een positie heb kunnen vechten met een Red Bull, maakte het voor mij een goede race.



18 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Holy sh*t wat straalt Daniil Kvyat weinig leven uit zech.
@scharrenberg: zeg, een regel en ik ben nu al niet onder de indruk.. Hoe moet dat verder?
Direct voor Kvyat rijden met het risico dat je zn kop in je spiegel ziet ,lijkt me ook geen pretje. Toch heeft deze race stalin helemaal gelijk. Er is dan wel geen referentie, maar Max was wsl in 15 laps al op p5 geweest. Albon heeft echt een prima wedstrijd gehad, Gasly ook en Daniiiiillll al helemaal zoals ie zelf aan geeft. Imo had hij ook de stoel moeten terug krijgen voor maximaal rbr resultaat.
Kvyat heeft een punt. Albon’s eerste stint was gewoon ruk en hij kwam amper mensen voorbij. Pas in de tweede stint kwam de auto tot leven en lukte het hem om zijn weg naar voren echt in te zetten. Kvyats eigen race was minstens zo indrukwekkend, rekening houdend met het feit dat hij in minder materiaal dan de Britse Thai of Thaise Brit rijdt.

Toch vind ik de lof voor Albon wel terecht. In die tweede stint heeft hij echt enorm sterk gereden en meer ingehaald en inhaalpogingen gedaan dat Gasly in de voorgaande twaalf races bij elkaar. Albon heeft laten zien dat als hij wat meer gewend aan die auto is, hij naar alle waarschijnlijkheid stukken beter dan Gasly gaat presteren. Daarnaast zit er ook gewoon een betere kop op die jongen. Als het bij Gasly niet lukte was het altijd “Ik weet niet waardoor het komt”, of “de auto had te weinig grip”. De hand in eigen boezem steken staat niet echt in zijn woordenboek. Daar tegenover staat dan Albon, die wel gewoon toegeeft wanneer het aan hem ligt. Het levert een Red Bull niet direct wat extra tienden op, maar een coureur die ook bij zichzelf te rade gaat kan op termijn wel kan beter worden.
@edge: De inhaal actie van Albon waarbij hij over het gras ging, toont voor mij aan dat hij gretiger is dan Gasly. Hij durft wat meer risico te nemen. En dat heeft RBR nodig naast Max. Niet te veel risico aan het begin, maar wel lef hebben om net dat plekje te kunnen pakken. Dat levert ze potentieel meer punten op als team, maar ook kan hij daardoor de druk op ferrari’s en mercedessen leggen.
Hij heeft wel een punt.

-EDIT: Nee. Copyright.-
Het was toch zijn eerste race in een nieuwe auto? Oke max werd bij zijn eerste race voor redbull toen direct eerste (maar max is dan ook verschrikkelijk de allerbeste) laten we gewoon de race van zondag afwachten en kijken wat er dan gebeurd.
@maferick74: Zondag is eigenlijk ook geen goede graadmeter, aangezien Red Bull de gridstraffen voor de motorwissel gesplitst incasseert en Max dus van achteren moet komen. Eigenlijk is Singapore pas de eerste echte test voor Albon, want dan rijden hij en Max allebei zonder straffen en met gelijkwaardige motoren (zelfde spec, zelfde leeftijd)
@edge: Is het wel zo eerlijk om Verstappen met Albon te vergelijken? Het hele team is nu gebouwd om Verstappen heen. De auto is naar zijn smaak afgesteld. Hij heeft de beste engineers. Hij heeft waarschijnlijk net een peekaatje meer waarschijnlijk ;-). Daarbij verkeert hij in uitstekende vorm, ondanks zijn inschattingsfoutje van Spa. Dus elke coureur, ook een tje die bovengemiddeld goed is, zal het bijzonder lastig krijgen.

Als je hem vergelijkt met Gasly (die vergelijking is makkelijker te maken) dan toont hij in elk geval iets meer initiatief en zelfkritiek. Zo’n Albon lijkt mij ook net even een wat lekkerdere persoonlijkheid in het team dat Gasly.
Hm, ik baal nog steeds van het uitvallen van Max. Bij wijze van spreken had ie een beter resultaat neergezet als ie achteraan vanaf de spits had moeten insteken. Dan had ie op z’n dooie akkertje de bunch voor hem ingehaald. En was ie zeker op de plek van Albon geeindigd.
Kvyat reed toch met Spec4 en Albon met Spec3?
Volgens mij gaat Albon die nieuwe Spec 4 pas ook in Monza in de race gebruiken.
@harrie: Albon had juist Spec 4, daarom startte hij achteraan.
@hiostu: beide hadden ze spec 4.

Dit weekend volgen Gasly en Verstappen
@reactief: alleen reed Albon de race in België met de spec 3 motor, evenals Verstappen. Nu hebben ze allemaal de beschikking over de spec 4.
@rhellema: Oké. Heb het ff nagezocht, want het is best vreemd..

Maar Kvyat en Albon kregen grid penalty’s omdat ze gewisseld hadden naar de Spec-4 motor.

In een interview (na de race) met Horner zegt hij echter dat ze beide met Spec-2 (ja, niet 3…) de race gereden hebben.

Dus geen van allen heeft er tot nu toe mee gereden op zondag. De verwachting is dat ze deze race echter wel alle 4 met de Spec-4 motor gaan rijden op zondag. (incl. grid penalty voor Gasly en Verstappen)
@reactief: ja was inderdaad zelfs de spec 2 welke ze er in hadden, zelfde motor als in China.
Voor iemand die voor de eerste keer in de Red Bull zat, heeft Albon het gewoon prima gedaan. Het resultaat is hetgeen wat telt en hij heeft er het maximale weten uit te halen.
Voor een eerste race bij een nieuw team deed Albon het fantastisch. Dat neemt niet weg dat ook de Rus een puike prestatie leverde. Betekend dit dat Albon echt geniaal is? Nee, dat kan je op basis van een enkele race absoluut niet zeggen. Wanneer Albon de rest van het seizoen zich net zo sterk als deze laat zien, dan is hij geniaal, en dan heeft Max er een geduchte concurrent binnen het eigen team bij. Eerst Monza maar afwachten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).