Laatste ‘echte’ Corvette rolt van de band

Auteur: , 32 Reacties

Het einde van de Corvette met de V8 voorin is aangebroken.

Laatste ‘echte’ Corvette rolt van de band

Een uitgerekte motorkap met een flinke V8 eronder, bestuurder in het midden, aandrijving naar de achterwielen. Voor velen is dit het recept waar een Corvette aan moet voldoen. Een recept waar de nieuwe vanaf wijkt. Of dat ook betekent dat de C8 de Corvette-‘magie’ kwijt is moet nog blijken; Chevrolet begint pas in februari met massaproductie.

Tegelijkertijd is de laatste oude Corvette vannacht van de band gerold. Dat betekent dat Chevrolet drie maanden geen Corvette’s meer bouwt. Mocht je deze laatste ‘echte’ Corvette willen kopen, dan heb je pech. Chevrolet verkocht deze auto namelijk een half jaar geleden al.

Deze zwarte Z06 coupé krijgt het 3LZ-pakket mee, een rode, lederen bekleding, de Performance Data Recorder en navigatie. De Z06 betekent natuurlijk dat er een 6.2-liter V8 onder die lange motorkap zit, inclusief compressor. Daardoor produceert deze ‘Vette 650 pk. Gekoppeld aan de handbak met zeven versnellingen, tikt de C7 in 3,7 seconden de 97 km/u aan. De C7 werd bij een veiling voor omgerekend bijna 2,45 miljoen euro voor het goede doel verkocht.

Wanneer de middenmotor-Corvette begin volgend jaar van de band rolt, krijgt deze een geüpdatete V8 mee die zonder compressor 490 pk naar de achterwielen stuurt. Hoewel dit minder pk is, is deze Corvette wel (veel) sneller dan de Z06 die voor het goede doel is verkocht; in minder dan 3 seconden accelereert deze namelijk naar 97 km/u. En hij is nog een paar miljoen euro goedkoper ook.



32 reacties

Maar heeft die nieuwe ook een handbak? Ik denk het niet namelijk gezien de acceleratiecijfers.
@grasvreter: zover ik de configurator mag geloven helaas niet.
@okdoei: Waarom zou je langzamer willen optrekken of kan jij binnen enkele milliseconden schakelen?
@monaco: het is leuker
@monaco: Omdat niet iedereen de behoefte heeft om baan records te zetten en meer waarde hecht aan de rij ervaring. En voor die mensen is zelf schakelen een belangrijke factor van de rijervaring.
@dcg: Foutje, my bad. Waar blijft die ‘Edit’ (of verwijder) knop?
@monaco: ja, want je al haalt altijd het maximale uit je performance car…
@monaco: Omdat het in de VS de normaalste zaak is om aan een nieuwe Vette te sleutelen en je wilt niet met een automaat aankomen op de dragstrip. Je bent op een dragstrip sneller met een handbak.
@bassx: Alle auto’s zijn tegenwoordig met een automaat een stuk sneller. Hoe kan dit op de dragstrip ineens anders zijn?
@jeroen83: Nope… ZF8 bak is langzamer dan handbak op de dragstrip bijvoorbeeld. Om een snelle 400 meter tijd neer te zetten ben je meer nodig dan een korte schakeltijd. Handbak heeft potentieel veel meer bite en kan sneller optrekken vanuit stilstand, handbak is lichter, koppeling van handbak en vliegwiel kan vrij eenvoudig sportiever gemaakt worden. Op H-schakelpatroon patroon wordt vaak een speciale Gear selector geplaatst om in hondersten van seconden te kunnen schakelen. Kan zo nog wel doorgaan maar dit kan je bij een automaat allemaal niet.
@bassx: Interessant, ik had geen flauw idee! Bedankt voor de info.
@monaco: Je moet het V12 Vantage S filmpje van Motortrend is kijken als je tijd hebt.
@5cilinder: Leuk! Ga ik doen, dankje :)
@monaco: De C8 wordt niet leverbaar met een handbak. Kostte te veel om te ontwikkelen voor de beperkte take-rate die ze verwachtten en er is dan ook geen ruimte meer voor gereserveerd in de voetenboek (voor een koppelingspedaal) of de middentunnel (voor een pook).
Fijn speeltje. Maar doe mij maar een gele ZR1 van de C6 generatie.
@dutchdriftking: Goeie keuze!
@dutchdriftking:
C6 Z06 voor mij. Dat zevenliter LS7 raceblok kan ik niet negeren.
@carmasterr: Tja, ZR1 en C06 zijn beiden geniaal, ik zou serieus niet weten welke écht de beste keuze is.
@dutchdriftking: er was een bedrijfje (eens een artikel hier op ab van gepasseerd) dat de compressor van de zr1 ook op de z06 plaatste, lijkt mij een leuke combi.
de corvette heeft voor mij veel charmes verloren sinds de c6
@bpc: Aha, En dan gewoon op basis van de LS3 dus, niet de LS7. Alsnog erg fijn!
@dutchdriftking: in NL rijdt/reed zo’n dikke gele.
@flatsixx: oud collega had/heeft er een; gekieteld tot >700pk, en erg geel 🤩
Rolt en band mogen ook tussen aanhalingstekens ;)
Doe mij maar zo’n nep-corvette.
Een V8 zonder compressor, dat betekent hier een auto van 3 ton.
Beetje vreemde stap im een mid engine Corvette te maken. Porsche gaat de motor van een 911 ook niet opeens voorin leggen.
@baidu: Nee, maar in de raceversies van de 911 ligt ie wél in het midden. Dus vóór de achteras i.p.v. erachter. Ook Porsche kan niet om de wetten der natuur heen…
@henrie: maar de V8 lag al achter de achteras, toch?
R.I.P.
offie nu sneller is ofniet… vindt em niet uitzien en daarbij hoort n ‘vette’ de motor voorin te hebben…..long hood,short deck.punt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).