
Goed nieuws uit Sant’Agata Bolognese!
De ontwerpafdeling van Lamborghini zoekt graag de grenzen op. De laatste paar modellen waren misschien wat aan de veiligere kant, maar dat maakte het merk dubbel en dwars goed met de Huracán Sterrato. De offroad-supercar is zo rauw dat zelfs de kentekenplaat van het Nederlandse exemplaar hierboven ervan geschrokken is.
Als je net als ik gaat watertanden van dit soort krankzinnige projecten dan heb ik goed nieuws. Lamborghini geniet er ook van. Verkoop- en marketingbaas Federico Foschini windt er tegenover Autocar weinig doekjes om: er komen meer bizarre modellen aan.
Foschini zegt: ”Vanuit het merkperspectief bieden deze modellen enorme mogelijkheden. We weten het er klaar voor is; de markt is er.” Het enige dat nog in de weg staat, is de uitvoering.
Niet tevreden over de Huracán Sterrato
Foschini vervolgt: ”Ik denk dat we de kans niet echt hebben benut, want met de Sterrato kun je heel veel kanten op. En ik denk dat we in de toekomst zeker op een bepaald moment deze kans wel kunnen aangrijpen.” Lamborghini moet volgens hem ”niet alleen upgraden”. ”We willen verrassen”, zegt hij.
De Lamborghini-topman vertelt helaas niet met welk model ze een volgend Sterrato-project willen aangaan. Hij refereert nog wel naar de Urus die drie jaar geleden als allersnelste SUV de Pikes Peak beklom. ”We presenteerden een Urus speciaal voor die race, maar soms worden onze concepten werkelijkheid”, zegt Foschini.

Lamborghini wil naast het aanbieden van modellen die je nergens anders kunt bestellen ook doorpakken op het gebied van personalisatie. Dat is dan weer een stuk minder speciaal als je het mij vraagt.
Alle premiummerken hebben tegenwoordig een Exclusive Manufaktur-afdeling om een flinke extra smak geld uit de zakken van de vermogende klanten te kloppen. De merken zouden gek zijn als ze het niet doen, maar het is toch wat minder sexy dan het bouwen van een Revuelto Sterrato, Urus-bedrijfswagen of nieuwe LM002 nietwaar?
Foto: Lamborghini Huracán Sterrato gespot door @rvcarphotographic





Lambo zal ’t natuurlijk een worst wezen wat ik er van denk, maar voor mij doet ’t wel af aan de waarde en mystiek van het merk. Op ’t moment dat je clownsauto’s gaat maken, omdat er altijd wel een gek in de nichemarkt te vinden is die er € 5 milj. voor betaald, dan verkwansel je je merknaam en je historie. Dan worden zelfs de wonderschone Bugatti Brouillard eenheidsworst, als de daaropvolgende one-off bij-na hetzelfde is, maar met een ander body-paneeltje hier en daar en een andere kleur interieur. Doorgeslagen in dat opzicht: overdaad schaadt. Ik geloof dat Christian von Koenigsegg het bij het juiste eind heeft: gewoon voldoende auto’s auto’s op de markt zetten, niet teveel. Hij gaf ook aan dat het aantal jaarlijks afgezette auto’s vrijwel niet was gestegen t.o.v. de eerste jaren.
Hoe meer aparte en originele auto’s op de weg hoe leuker wat mij betreft.
We leven in een tijd dat er geld is voor dit soort geweldige projecten. Als engineer lijkt het me ook geweldig aan dit soort projecten te werken. Alles mag en kan ook.
Als merk kan je hiermee ook goed de aandacht op je richten.
Dus ik ben het totaal niet met je eens. Hoe minder eenheidsworst, hoe beter.
Ja, daar zit natuurlijk ook weer wat in. En je hoort mij niet zeggen dat ik pro-eenheidsworsten ben. Ik geef alleen aan dat, wanneer supercarfabrikanten ook overgaan om -net als de massa-autofabrikant- 100 modellen en variaties per jaar uit te poepen, je juist die eenheidsworst krijgt. Dat vind ik persoonlijk het geval bij de one-off Bugatti’s of bijv de McLaren’s. Ik kan de ene bijna niet van de andere onderscheiden. Ik word oud denk ik. 😊
Volgens mij gaat het hier om het uitbreiden van het Sterrato “concept” en dat zijn geen one-offs van 5 miljoen.
Dat ze maar gekke auto’s bouwen zolang big brother het toelaat. Wat zeg nu eerlijk. Niemand zit te wachten op dit soort auto’s als EV! Eerst zie ik nog de spider versie komen van de huidige 2 sportwagenmodellen, dan een SVJ van de V12 en een STO van de V8. Iets knotsgek pas daarna!