• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TV-programma maakt alle plug-in hybrides met de grond gelijk

Auteur: Bas Leesberg, gepost 2 oktober 2025 om 15:01 – 27 Reacties

PHEV-rijders worden voor de gek gehouden.

Spannend hè, die EV-transitie. Wie zich nog niet helemaal wil wagen aan een EV, maar wel wil proeven van het volledig elektrisch rijden heeft een middenweg: de PHEV. Ook overheden zagen de plug-in hybride als een mooie uitkomst. Op papier stoten de stekkerhybrides weinig uit en mensen willen er (in tegenstelling tot EV’s) ook graag in rijden. En toen ging het mis.

Het Franse televisieprogramma Cash Investigation heeft onderzoek gedaan naar plug-in hybride auto’s en hangt er een uitgesproken oordeel aan vast. Volgens de onderzoekers zijn PHEV’s ”voor het overgrote deel een ecologische en financiële illusie”. Laat me dat uitleggen.

PHEV onder vuur

Het is zeker niet voor het eerst dat de voordelen van plug-in hybrides onderuit worden gehaald. Veel van de vondsten ken je waarschijnlijk ook al. Cash Investigation zoomt in op de aspecten duurzaamheid, regelgeving en de gevolgen. Zo bewijst het programma als zoveelste dat een PHEV een stuk minder zuinig is dan de verkoper je doet geloven.

Het helpt ook niet dat de Franse TV-makers een stekker-Cayenne gebruiken als voorbeeld-PHEV, maar het maakt hun punt het duidelijkst. Het beschreven verbruik van de plug-in hybride Cayenne in de specificaties is 1,4 liter per 100 kilometer, of 1 op 71. Met de accu vol en in gebruik komen de onderzoekers uit op 4,6 liter per 100 kilometer (1 op 21). Wanneer de batterij leeg is zelfs 13 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met 1 op 7.

Daar hoort ook een grotere CO2-uitstoot bij dan op papier. ”In de praktijk is de CO₂-uitstoot van PHEV’s gemiddeld 3,5 keer hoger dan de homologatiewaarden”, zeggen de onderzoekers. Dat komt vooral doordat veel plug-in hybrides te weinig worden opgeladen. We weten inmiddels dat Volvo-rijders de hybride netjes aan de lader hangen, Amerikanen niet.

De grote oorzaak van het probleem

De problemen zitten dus bij niet-stekkerende eigenaren, maar ook zeker bij het opgegeven verbruik en de CO2-uitstoot volgens de fabrikanten. Dat heeft dan weer een achterliggend probleem wat eigenlijk voor alle penarie heeft gezorgd: de ‘utility coefficient‘.

Dit is het coëfficiënt dat de officiële uitstoot van een PHEV berekent op basis van het theoretische gebruik van de accu. Het coëfficiënt is vastgesteld door een groepje ingenieurs. Onder deze knappe koppen blijken twee BMW-medewerkers te zitten. En dat is kwalijk. De BMW-werknemers gaan natuurlijk proberen om de regels zo slap mogelijk te maken.

Zo ontspringen de PHEV’s de boetedans van de EU. Volgens de T&E heeft de Volkswagen-groep tussen 2021 en 2023 € 2,4 miljard aan boetes ontlopen, vergeleken met € 600 miljoen voor Mercedes en € 500 miljoen voor BMW. In de tussentijd durven overheden niet in te grijpen met strengere regels uit angst voor het sluiten van fabrieken en het verdwijnen van banen. Kijk maar naar de Audi-fabriek in België en wat dat gekost heeft.

China is ook niet van gisteren

Daarnaast schiet de EU er zichzelf mee in de voet. Chinese merken als BYD zien de lage drempelwaardes voor plug-in hybrides, terwijl elektrische modellen te maken krijgen met importheffingen en weinig adoptie. 1+1=2, ook voor Chinese merken en dus komen er PHEV’s deze kant op, zoals de Seal 6 DM-i Touring.

Komt er verandering?

Hoe fijn we het concept van de PHEV ook vinden, is dit systeem kwalijk. Gelukkig ziet de EU dat ook in. De Europese Commissie overweegt strengere regels om de weergegeven verbruiksgegevens beter af te stemmen op de werkelijkheid. Daarmee is er al een begin. Voor de PHEV-liefhebbers heb ik een geruststellende mededeling: er bestaat ook nog zoiets als een EREV.

Ook interessant!

  • Europeanen hebben gesproken: we willen hybrides, geen EV's
  • Prijsverlaging Toyota RAV4 PHEV maakt hybride overbodig
  • Volvo-klanten met een PHEV rijden helft van de tijd elektrisch
  • Grote autovervoerder stopt acuut met transport EV's en PHEV's: ''te gevaarlijk''

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Lambo pakt door op Huracán Sterrato en gaat meer ”gekke” auto’s bouwen!
Volgend bericht: Liefhebbers opgelet: deze gelimiteerde 964 kan van jou zijn! [+Video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    2 oktober 2025 om 15:18

    Dit is en blijft Stichting Open Deur. De PHEV rijder heeft maar 1 ding op het oog : zo min mogelijk betalen. Bijtelling dat is, want het gros wordt geleased. Het verschil wordt goedgemaakt door de tankpas. Wat ze dan wel weer graag doen is de EV parkeerplek voor de deur van de zaak bezetten omdat ze dan minder hoeven lopen. Zo heb ik er eens eentje gezien die niet eens de moeite nam om de stekker erin te doen.

    Eigenlijk zouden die werkgevers dan een maximum moeten stellen aan de te tanken hoeveelheid benzine. Als je x km per maand rijdt dan wordt x liter van je verbruik betaald. De rest wordt ingehouden op je salaris. Dat moet je dan wel zo doen dat iemand die netjes stekkert geen probleem gaat hebben. Degene die hem alleen heeft voor het voordeel zou bestraft moeten worden als deze een verbruik van 3 keer de norm heeft.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 oktober 2025 om 18:26

      Elke leaserijder wil zo min mogelijk betalen. Toen we 14% diesels hadden reden ze in 308 1.6 hdi, Megane’s etc. Toen veranderde de regels kregen we massaal polo’s blue motion. Ofwel lm’s en lm rijders volgen de laagste bijtelling ongeacht welk type auto het is en welke type motor en welk type brandstof

      Login om te reageren
    • JulianDoti zegt

      3 oktober 2025 om 11:32

      De bijtelling voor PHEV’s is inmiddels al weer een tijdje gelijk aan die van regulier brandstofauto’s. Ik rij privé een PHEV en zet hem vaak aan de lader om benzine te besparen, scheelt gewoon best een boel. Maar goed zoals het artikel ook schrijft, ik ben een Volvo rijder, dus wellicht ben ik niet representatief voor de gehele groep PHEV rijders ;)

      Login om te reageren
  2. oversoft zegt

    2 oktober 2025 om 15:29

    En wederom focust een programma compleet op het verkeerde. De meeste PHEVs rijden volledige elektrisch van en naar hun werk. De keer dat je wat verder weg gaat (vakantie, weekendje weg, whatever) rij je grotendeels benzine.

    Dan rij je nog het overgrootste gedeelte van het jaar elektrisch…
    Leuk dat je enkel test door een tank leeg te rijden met en zonder accu, maar daar wordt een PHEV voor het overgrootste gedeelte helemaal niet voor gebruikt.

    In oktober reed ik 90%+ elektrisch. Dat is 90% die GEEN uitstoot heeft.

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      2 oktober 2025 om 16:01

      Ik weet niet of de meeste PHEV rijders dat echt zo doen maar ik herken mezelf er wel in. Inderdaad 90% elektrisch en de lange afstanden hybride. Dan is het echt een prachtige aandrijflijn.

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        2 oktober 2025 om 16:49

        Volgens onderzoeken van Volvo en Ford (die kunnen het uitlezen) wordt er gemiddeld 50% elektrisch gereden.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2025 om 16:22

      De meeste PHEV rijders focussen op het verkeerde. Als je het overgrote deel van je kilometers elektrisch rijdt en alleen tijdens de vakantie op benzine dan moet je een EV hebben in plaats van een PHEV. Nu leef je elke dag met het compromis van een kleine elektro motor, kleine batterij die je vaak moet opladen, dood gewicht van een verbrandingsmotor en minder interieur ruimte door de auto constructie die een versnellingsbak en verbrandingsmotor moet huisvesten. En dat allemaal zodat je op en neer naar Zuid Frankrijk twee keer een uur bespaart.

      Login om te reageren
      • marcus zegt

        2 oktober 2025 om 20:50

        Of je hebt de verkeerde PHEV. Ik heb bijna 200 electrische PKs die tot 110km halen op de electrische lading, en dat rijdt gewoon heel erg lekker. Ik voel weinig compromis…

        Login om te reageren
      • FrLW68 zegt

        3 oktober 2025 om 00:36

        De PHEV rijders die ik ken, hebben een caravan en dus niks aan een EV. Ook al zou een EV een caravan kunnen trekken, je hebt alleen maar insteekvakken in Frankrijk, dus moet je de caravan ergens onbeheerd achterlaten, om te kunnen laden.
        En voor een grote caravan heb je een fatsoenlijke auto nodig. Die 1.5-jes en minder mogen vaak wel 1500kg trekken, maar of ze het echt goed kunnen…
        Over 2 weken komt onze PHEV. En omdat die flink duurder in wegenbelasting is, moet we wel zoveel mogelijk elektrische rijden, op eigen zonne-energie. En met 70km kan ik zeker 2x op en neer naar m’n werk. Met 50 nog nog wel.

        Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        3 oktober 2025 om 09:31

        Een 80 kWh accu waarvan dagelijks 20 kWh gebruikt wordt is ook nogal veel nodeloos doodgewicht. En vooral nodeloze grondstoffen verspilling. Liever 250 kg aan doodgewicht in een brandstofmotor van meer reguliere materialen dan 500 kg aan accu surplus gemaakt van zeldzame metalen.

        Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      2 oktober 2025 om 16:45

      Waar komt de stelling dat de meeste phev rijders volledig elektrisch van en naar hun werk rijden vandaan? Graag de betrouwbare bron hiervan.

      Login om te reageren
    • adyton zegt

      2 oktober 2025 om 17:22

      In de app van BMW krijg je die statistieken en heel veel boeit me dat niet, maar 1 ding is me al ongelofelijk opgevallen. Als ik eens een maand grote kilometers voor het werk heb moeten maken en nauwelijks kilometers elektrisch heb gereden, zegt hij me nog dat ik beter doe dan 60% van de bestuurders met een identieke auto. Toont aan dat veel mensen gewoon nauwelijks laden.

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        3 oktober 2025 om 07:16

        Ben benieuwd welke BMW jij hebt. Ik heb een 530e en ik heb ook gekeken. Mijn e-drive aandeel (elektrisch) was afgelopen maand 59%. Het gemiddelde van de hybride rijders was 47%

        Login om te reageren
  3. ericc zegt

    2 oktober 2025 om 15:38

    Ik laat er mijn slaap niet voor. Rij puur benzine of diesel zonder E ondersteuning.

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    2 oktober 2025 om 16:02

    Dat is nog los van de ‘overcomplexiteit’ van deze auto’s waardoor het na een jaartje of 4/5/6 rijdende moneypits gaan worden.. Alleen bij Toyota/Lexus valt dat mee..

    Login om te reageren
  5. marh zegt

    2 oktober 2025 om 16:54

    Heerlijk toch een V8 kopen zonder BPM.

    Login om te reageren
    • E-V8 zegt

      2 oktober 2025 om 21:21

      Ik ga liever voor een echte stoomlocomotief, nee wacht, paard en wagen. Auto’s zijn toch een duivelse uitvinding.

      Login om te reageren
      • melcon zegt

        3 oktober 2025 om 10:03

        Een paard en wagen is geen auto even min als een stoomlocomotief. De valse analogie waar je aan wil referen is uiteraard de stoomauto, zoals meer mensen met een liefde voor EVs. Waar je aan voorbij gaat is dat een stoomauto kwa eigenschappen dichterbij een elektrische auto staat dan een brandstof aangedreven auto. Een EV moet x percentage opgeladen zijn voor je x afstand kan afleggen en dat kost x tijd. Een stoomauto moet x tijd op stoom gebracht zijn voor je x afstand kan afleggen.

        Uiteraard is die analogie net zo vals als degene die je zelf probeerde te maken. In de praktijk is een stoomauto geen alternatief, een brandstof aangedreven auto is zeker een alternatief voor een EV. Voor het doel (vervoer van A naar B zonder grote moeite) doet een EV niet onder voor een brandstof aangedreven auto en vice versa.

        Ja je kan beargumenteren dat een EV lekkerder zou rijden, als je van een 3 cilinder eco lease auto af komt kun je dat zelfs heel goed beargumenteren. Gelukkig heeft een EV liefhebber niet het alleen recht op de “waarheid”, er zijn genoeg auto’s die aanzienlijk beter rijden als de gemiddelde EV. Er zijn er ook genoeg die aanzienlijk minder rijden, maar om dan als EV liefhebber bij elke gelegenheid elke auto die niet door een elektromotor wordt aangedreven als stoomauto liefhebbers en mensen die tegen vooruitgang / in het verleden leven te bestempelen lijkt me wat ver gaan.

        Zeker in het licht bezien dat auto’s maar voor een heel klein deel verantwoordelijk zijn voor de uitstoot (zowel in EU als NL). De bijdrage aan het verminderen van de uitstoot is dusdanig marginaal dat het eigenlijk niet eens relevant is. Dan komt daar nog bovenop dat het voor een groot deel van de bevolking een niet te betalen vorm van vervoer is: https://weblog.independer.nl/in-de-media/nieuwe-auto-onbetaalbaar-voor-twee-derde-nederlanders-beter-uitwijken-naar-een-occasion/. De gemiddelde verkoop prijs is al 20k, de mediaan ligt daar nog een heel eind onder. Een groot deel van de bevolking moet voor een auto van 10k al naar de bank, kan niet thuis laden (https://www.zonneplan.nl/blog/zonder-eigen-oprit-wil-een-op-drie-nederlanders-niet-elektrisch-rijden) en kan een eventuele reparatie (elektromotor, bms, accu) al helemaal niet betalen. Tuurlijk een reparatie aan een ice kan ook kostbaar zijn maar is toch een hele andere orde.

        In elk geval, fijn dat je blij bent met je EV en niet onaardig dat je mensen daarvan wil overtuigen hoe geweldig ze zijn maar doe dat met positieve argumenten en wie weet kom je dan nog ergens. Maar verwacht niet dat de komende 25-30 jaar de brandstofauto uit het straatbeeld verdwijnt. Met +/- 300.000 nieuwe auto’s die per jaar verkocht worden gaat dat uiteraard ook niet lukken in die periode (van die 300.000 is ook nog niet eens 100% een EV).

        Login om te reageren
  6. pyrat zegt

    2 oktober 2025 om 17:20

    Ik vind het een heerlijk concept, korte ritjes stil en elektrisch. Lange ritten met e power ondersteuning en geen laadstress. Ik laad zelf altijd op als het kan en ik zit op 27% van m’n ritten vol elektrisch, ik rijd relatief veel lange ritten.
    Mooie transitie naar vol elektrisch, met de nieuwe generatie BEV’s nu zou ik elektrisch wel aandurven.

    Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    2 oktober 2025 om 18:59

    Het verbruik schommelt natuurlijk hoe je de auto inzet. Mijn beste verbruik met een Volvo V60 T8 was in de zomer en ik compleet woon/werk verkeer op batterij reed met een verbruik van ca 1:40 km. Het andere uiterste is met de 1800 kg en 8 mtr lange caravan op wintersport waar ik met veel moeite ca 1: 7 km haalde.

    Login om te reageren
  8. mattr zegt

    2 oktober 2025 om 19:13

    Als MB GLE hybride rijder met laadpaal op mijn oprit rij ik al het woon-werk verkeer volledig elektrisch. 100+ elektrische range, en zonder te stekkeren is het een logge slome auto met weinig rijplezier..

    Login om te reageren
  9. marcus zegt

    2 oktober 2025 om 20:53

    Ik heb een BMW X5 50e een laad elke dag de accu vol. Helaas haal ik nu niet meer helemaal op een acculading naar mijn werk en terug, maar alles wat ik electrisch kan rijden is mooi meegenomen en scheelt een hoop qua kosten, Die paar snelweg kilometers eleke dag met de zes in lijn kosten dan mischien wat meer maar zijn ook zeker geen straf…

    Login om te reageren
  10. Pordon zegt

    3 oktober 2025 om 04:13

    Ik denk dat een PHEV zeker wel een laag verbruik kan realiseren wanneer deze gereden wordt door de mensen die er bewust voor kiezen. Mijn vader rijdt een C300e en hebben daarnaast nog een EV voor mijn moeder.

    90% van de ritten doet mijn vader elektrisch en de benzinemotor is vooral bedoeld voor de lange vakantieritjes met of zonder caravan.

    Op dit moment is zijn gemiddelde verbruik 0,8L op 100km.

    Het is ook vooral dat er gewoon nog geen C-klasse estate EV is dat dit het beste alternatief was voor hem.

    Login om te reageren
  11. Willy500E zegt

    3 oktober 2025 om 06:54

    De diesel is voor dit soort gesjoemel de nek omgedraaid

    Login om te reageren
  12. isleofman zegt

    3 oktober 2025 om 06:57

    Voor mij is het puur gemak. De range rover rijdt nagenoeg 90 km op een elektrische lading. Op de zaak hebben we een overschot aan zonnepanelen dus daar laden. Gevolg is dat ik maar een paar x per jaar naar het benzine station hoef en dat spreekt mij dan weer aan.

    Login om te reageren
  13. Minze Broersma zegt

    3 oktober 2025 om 11:16

    Bij Duitse auto’ s is hybride vaak een wassen neus bij uitstek. Vaak een gewone benzine auto met een aangeplakte elektro motor.
    Test eens met een echte hybride van Toyota. I

    Ik heb met mijn 306 pk sterke PHEV Rav4 in mijn Zwitserse/Italiaanse vakantie, dagelijks kilometers hoge bergpassen bedwongen.
    Gemiddel verbruik 1 op 21.9 met heen en terugreis en daarbij sporadisch elektrisch geladen omdat elektro te duur af onbeschikbaar was, in Livigno koste benzine 1.284/L
    Regelmatig de accu tot bijna vol geremd in afdalingen, dus ik kon vaak niet eens meer laden. Dat is kenetische energie die een gewone brandstof auto allemaal verkwanselt.
    Over de gehele levensduur (60.000 km) rijdt hij 1 op 30 gemiddeld. Geen enkele gewone brandstof auto met 306 pk aan boord komt ook maar in de buurt van een goede PHEV
    Die Fransen verspreiden des-informatie en hebben het slechts mogelijke voorbeeld van Hybride techniek genomen.

    Login om te reageren
  14. audirs3 zegt

    4 oktober 2025 om 04:30

    Ik zie een enorme class action lawsuit aankomen. En terecht. De PHEV is gewoon een vreselijke uitvinding. Ik zie alleen een toekomst voor de EV en EREV. De PHEV en FCEV gaan exit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North