• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurt

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 november 2018 om 19:03 – 10 Reacties

Afbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurtAfbeelding Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurt

Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurt
Alles moet schoon!

In een schijnbaar oneindige periode van tegenslagen moet je soms je eigen succes maken. Honda, dat in 2006 voor enkele jaren als constructeur terugkeerde in de Formule 1 door BAR volledig over te nemen, wist de successen van het eind van de jaren ’80 en ’90 niet te reproduceren met een eigen team. Wel wist het team datzelfde jaar te imponeren op de wereldberoemde Bonneville Salt Flats, door hun raceauto aldaar sneller dan 400 km/u te laten rijden.

Recentelijk is deze Formule 1-auto door expert Patrick Morgan van Dawn Treader Performance flink onder handen genomen. Dit was ook wel nodig, want na de recordpoging en het daaropvolgende succes – het team vestigde destijds een wereldrecord – waren ze blijkbaar vergeten de auto schoon te maken.

Des te meer plezier voor Morgan, want het is nu juist zijn werk om dergelijke raceauto’s volledig te restaureren. Zijn bedrijf heeft door de jaren heen al verschillende verzamelaars geholpen met het herstellen van hun auto’s, maar daarnaast hebben ook DTM- en Formule 1-teams bij hem aangeklopt om historische modellen terug naar nieuwstaat te brengen. Zodoende kunnen we stellen dat ook de huidige eigenaar van de Honda V10 uit 2006, een privéverzamelaar, bij het juiste adres heeft aangeklopt.

Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurt

Volgens Morgan is deze bolide in het specifiek het meest uitdagende project waaraan hij ooit heeft gewerkt. Doordat het zout van de omgeving na al die jaren nog altijd niet was verwijderd, was het voor Morgan vreselijk lastig om de F1-wagen helemaal netjes te restaureren. Uit de foto’s die hij vandaag op zijn Twitter heeft gedeeld kunnen we echter opmaken dat het alsnog is gelukt.

Dit biedt tegelijkertijd een fraaie kijk op de hoge mate van complexiteit die bij de Formule 1-auto’s van die tijd komt kijken. Niet alleen de gillende V10, maar ook de hoogwaardige materialen (zoals titanium en carbon), de ophanging, de remmen, de versnellingsbak en zelfs de wielmoeren zijn vreselijk interessant om te bestuderen. Overigens is op de foto’s ook het mechanische roer (ja, dat leest u goed) te zien dat speciaal voor de recordpoging op de raceauto werd gemonteerd, in plaats van de achtervleugel die Honda normaal gesproken tijdens een raceweekend op de bolide zou plaatsen. Het gevolg hiervan was dat de auto nog sneller ging. Als coureur Alan van der Merwe (huidig F1 Medical Car-bestuurder) niet de controle over zijn Honda verloor, vloog hij er wel mee de lucht in. Naar verluidt heeft de Zuid-Afrikaan op een gegeven een sprong van meer dan 20 meter gemaakt, voordat hij het record wist te vestigen.

Credits naar Jalopnik voor het vinden

Ook interessant!

  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

bonneville, Formule 1, Honda, motor, Racing, record, restauratie, Techniek, V10

Vorig bericht: « Zie hier, Red Bull’s cadeau aan Max Verstappen
Volgend bericht: Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan anders »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    16 november 2018 om 19:23

    Heb je je F1 bolide in smetteloze staat terug, keurig ontdaan van al het zout…

    Krijg je er meteen een gepeperde rekening bij.

    Alsof het lot je achtervolgt.

    Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    16 november 2018 om 19:45

    Wat een schitterende klus. Sleutelen in de hoogste categorie.

    Login om te reageren
  3. transaxleman zegt

    16 november 2018 om 20:22

    Hnnng hier gaat mn broek wel bol van staan.

    Dit is echt pure engineering porno. Alleen al die Deutsch connectors…

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      16 november 2018 om 20:39

      @transaxleman: de eerste de beste CAT zit er al vol van mee, leef je uit, swaffel je raak!

      Login om te reageren
      • transaxleman zegt

        16 november 2018 om 22:20

        @marinepower: dat zijn gewone Deutsch connectoren denk ik. Dit zijn Deutsch autosport connectoren en dat is echt geweldig mooi spul. 100 euro per connector (dus 200 per verbinding) betaal je zo maar.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          16 november 2018 om 22:24

          @transaxleman: de tandjes, en ik dacht dat een soldeerbout en wat krimpkous duur was…

          Login om te reageren
          • milieumeneertje zegt

            16 november 2018 om 23:11

            @peug206: goede connectoren maken het verschil weet ik uit ervaring. Een soldeer verbinding is gedoemd af te breken is een omgeving met zoveel trillingen.

            Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    17 november 2018 om 01:58

    @ikschrijfookoverautos
    De Honda RA106 van 2006 is een V8. Dat was namelijk het jaar dat de 2.4 V8 verplicht gesteld werd.

    Dit is dus een BAR 007, gebouwd en geraced in 2005, het laatste jaar voor de V10. Daarmee hebben ze in 2006 de record run gedaan.

    Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    17 november 2018 om 09:20

    Maakte mijn vriendin het huis maar een keer zo schoon

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    17 november 2018 om 13:30

    Mooi speelgoed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North