• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lammers en Wolff: nieuwe F1-regels treffen Mercedes hard

Auteur: hayte, gepost 26 maart 2021 om 20:56 – 18 Reacties

Een Mercedes op de baan in Bahrain

De nieuwe aero-regels binnen de Formule 1 treffen Mercedes harder dan Red Bull, zeggen zowel Jan Lammers als Toto Wolff.

De testdagen van twee weken geleden waren bemoedigend voor de Verstappen-fans. In het weekend was Verstappen duidelijk de snelste en was Bottas niet zo blij met zijn W12. Natuurlijk geven die testdagen echt geen garantie voor de toekomst, maar het is wel een interessant vooruitzicht. Zeker omdat Wolff en Jan Lammers concluderen dat Mercedes een niet al te beste startpositie heeft.

Dat heeft alles te maken met de nieuwe aero-regels van dit jaar. Teams moesten onder meer een deel van de vloer verwijderen. Het weghalen heeft vooral een impact op low-rake-teams zoals Mercedes. Teams als Red Bull, waarbij de achterkant hoger ligt ten opzichte van de neus, hebben minder last van de nieuwe regels.

Je denkt nu misschien dat de oplossing simpel is; gewoon die kont wat hoger krikken en ook zo’n high-rake-opstelling gebruiken. “Maar zo simpel is dat niet”, zegt Lammers bij de BNR Nationale Autoshow. “Je hele wielophanging komt dan niet meer uit. Daarnaast mocht je dit jaar maar een paar dingen aanpassen met je twee development tokens. Het is dus niet een kwestie van de rijhoogte omhoog en gassen.”

Tegen Motorsport.com bevestigt Wolff de aero-problemen. Ze zijn er nu hard aan bezig om deze achterstand in te halen, ‘maar onze analyses geven zeker aan dat we meer downforce zijn verloren dan de high-rake-teams’. “We kunnen onze ophanging niet aanpassen naar wat Red Bull doet. We moeten daarom maar het beste maken van wat we hebben.”

Wolff geeft aan dat er een ‘pad vooruit’ is om de auto voorspelbaarder te maken voor Hamilton en Bottas. Tegelijkertijd is er wel meer werk nodig om deze te kunnen optimaliseren. “Het is niet een klein balansprobleem, we moeten de sweet spot van de auto opnieuw uitvinden.” Dit weekend kunnen we de effecten hiervan zien, bij de eerste race van het nieuwe seizoen.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Zandvoort-directeur Robert van Overdijk hint naar extra kaartjes voor de Dutch GP. En Wouter test de BMW 128ti.

Ook interessant!

  • Valtteri Bottas is klaar met Mercedes
  • Bottas weg bij Mercedes
    Gerucht: Valtteri Bottas dit seizoen al weg bij Mercedes
  • Bottas ruilt AMG GT om voor dikkere AMG GT
    Bottas ruilt AMG GT om voor dikkere AMG GT
  • Negatieve foto Valtteri Bottas
    Negatieve foto houdt motivatie Valtteri Bottas hoog

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Formule 1, jan-lammers, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing, Toto Wolff, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Zo bizar weinig auto’s heeft Bentley in ruim 100 jaar gemaakt
Volgend bericht: Video – vrachtwagen heeft onverwachte lading »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    26 maart 2021 om 21:15

    We zullen zien, op zondag worden de punten verdeeld en niet eerder

    Login om te reageren
  2. KEV9 zegt

    26 maart 2021 om 21:18

    Yep… en zondag staat Hamilton weer op 1 en einde seizoen is hij en Mercedes weer wereldkampioen

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 maart 2021 om 21:36

      @soulmaster: afgaande op de longruns van vandaag, denk ik dat het nog best close zal zijn. In quali zal Mercedes nog wel sneller zijn. Met name de slijtage van de Mercedessen met het warme weer was niet briljant. Helaas is het koud zondag 😂

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      26 maart 2021 om 21:53

      Als je er zo zeker van bent, zet er geld op in. Ik twijfel of ze morgen en overmorgen de snelsten zijn, mclaren gaat ook loeihard met hun motor.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        27 maart 2021 om 08:21

        Nee, ik kijk Moto3, Moto2 en MotoGP, zoveel meer acties..

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          27 maart 2021 om 09:59

          @Soulmaster: ik kijk toch GTST, BatB, AtWT

          Login om te reageren
          • christian85 zegt

            27 maart 2021 om 10:46

            @cloverleaf: GTST loopt tenminste altijd goed af

            Login om te reageren
          • por100 zegt

            27 maart 2021 om 21:10

            Ik moest even 20 seconden nadenken, maar toen wist ik toch waar al deze afkortingen voor staan. Weet niet of ik er trots op kan zijn

            Login om te reageren
  3. harrie zegt

    26 maart 2021 om 22:47

    Red Bull is aan het sandbaggen. Reden beide met de hele dag met 100kg brandstof aan boord. Zondag staan ze op de eerste startrij.
    Hoe ik dat weet? Die info is tot mij gekomen vanuit dezelfde glazen bol die de rest hier gebruikt.

    Login om te reageren
  4. sportabgasanlage zegt

    26 maart 2021 om 22:58

    Grappig. De “experts” van Ziggo zeiden dat juist de teams met een hoge rake (zoals RBR) last van de nieuwe aero-regels hadden. Kortom: we zullen het zondag wel zien.

    Login om te reageren
  5. fapfap zegt

    26 maart 2021 om 23:02

    Ik ga bij mijn auto ook de achterkant hoger zetten, dan heb ik ook meer downforce jonge!

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    26 maart 2021 om 23:32

    Ik vond het gemopper van Bottas, vanmiddag over de boordradio, toch wel opmerkelijk. Hij was écht niet happy met de huidige auto.

    Login om te reageren
  7. 550maranello zegt

    26 maart 2021 om 23:32

    Ik hoop zo dat Red Bull het gat gedicht heeft, dan wordt het een echte strijd…lekker!

    Login om te reageren
  8. okdoei zegt

    26 maart 2021 om 23:55

    “De testdagen van twee weken geleden waren bemoedigend voor de Verstappen-fans.”

    En voor F1 fans die van een goeie tweestrijd en onvoorspelbaarheid houden.

    Maar nog even afwachten tot zondagavond.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    27 maart 2021 om 06:51

    Ach gossie, dus Mercedes loopt weer te roepen dat ze het niet makkelijk hebben om vervolgens halverwege het seizoen de titel al binnen te harken.

    Login om te reageren
  10. ericd zegt

    27 maart 2021 om 08:41

    Lammers heeft me overtuigd, Max wordt fluitend kampioen ;-)

    Login om te reageren
  11. Richmond zegt

    27 maart 2021 om 10:36

    Hier wordt het ook toegelicht:
    https://www.motorsport.com/f1/news/low-rake-mercedes-2021-rules/5923745/

    TLDR: de hoge rake zorgt voor een betere werking van de diffusor, die is nu nog belangrijker geworden omdat de vloer minder downforce maakt. Mercedes heeft low rake ivm de lange wielbasis en RB en de meeste andere teams een juist hogere rake. Mercedes kan niet zomaar de auto hoger zetten om dit te compenseren, dus moeten ze het op andere manieren doen.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      28 maart 2021 om 01:09

      @benja01: thx

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North