Land Rover Discovery Sport kan er weer tegenaan

Auteur: , 43 Reacties

De kleinste Land Rover krijgt een zeer ingrijpende facelift.

Voordat je nu meteen doorscrollt naar de reacties om te zeggen dat de Evoque de kleinste Land Rover is: nee, de Evoque is de kleinste Range Rover. Die twee modellenreeksen lopen tegenwoordig parallel aan elkaar, zonder dat er sprake is van kannibalisatie. De Discovery Sport vult namelijk het gat op tussen de Evoque en de Velar. Een gat wat voor 2009 nog niet eens bestond, maar goed. De Sport kan worden gezien als de opvolger van de Freelander, een kleine versie van de Discovery. Net zoals dat de Range Rover Sport een kleine Range Rover is. Zo, dan hebben we nu alle Land Rovers gehad. Sinds een hele reeks facelifts voor de Range Rovers en de introductie van de nieuwe Velar, Evoque en Discovery is de Discovery Sport de oudste auto binnen het merk. Daar heeft JLR verandering in gebracht: de Disco Sport krijgt een ingrijpende facelift.

Disco Sport

Overigens is het makkelijk om te denken dat het om een compleet nieuw model gaat. Land Rover heeft met de tweede generatie Evoque laten zien dat verandering helemaal niet radicaal hoeft te zijn. De nieuwe voor- en achterkant die de Discovery Sport aangemeten krijgt, passen weer helemaal bij de huidige Land Rovers. De auto lijkt als nooit tevoren op een klein broertje van de Discovery. Wat betreft technologie is de facelift ook ingrijpend. JLR zet in op Mild Hybrid-technologie, de nieuwe MHEV-motoren van de Evoque vinden hun weg ook naar de nieuwe Disco Sport. Ook staan net zoals bij de Evoque nog een driecilinder en een viercilinder met PHEV-techniek op de planning.

Opvallend in het persbericht is het ontbreken van het Touch Duo Pro. Het nieuwe infotainment wat Land Rover nu in praktisch al modellen heeft ziet er erg gelikt uit met de twee volwaardige touchscreens. Het systeem in de Disco Sport heet Touch Pro: wél de laatste technologie wat betreft infotainment, dus ook Apple CarPlay-ondersteuning. Een tweede scherm ontbreekt echter. Nieuw is dat diverse veiligheidssystemen zoals Lane Keep Assist, Adaptive Cruise Control en een achteruitrijcamera nu standaard zijn en een toffe nieuwe optie voor mensen met een relatief nieuwe smartphone: inductieladen is mogelijk. Als kers op de taart kan elke inzittende ook genieten van een 4G-hotspot via de servers van Land Rover.

LR Disco Sport interieur

Een ietwat voorspelbare maar zeker niet onnodige verandering voor de Discovery Sport, dus. Prijzen starten vanaf 54.800 euro en de auto is per direct te bestellen.



43 reacties

Foto 5:
Photoshop.exe -> Edit -> Transform -> Rotate
@harrie: knap gezien! Ik heb even Undo gedaan.
https://ibb.co/k9Lkd8X
@720s: Leuk karretje geworden, is wel verbeterd, maar graag altijd de trekgewichten vermelden bij Land/Range Rovers, net als bij Toyota’s en Iveco’s is dat nogsteeds belangrijk!
Mooi zo. Dat is nog eens een geslaagde facelift! Dat ze nu de gewone disco ook maar eens aanpakken!
Deze facelift komt te laat, helaas.
@bsxc2: want? Je hebt net de nieuwe Hyundai Santa Fe besteld?
1000x mooiere auto dan de gewone discovery. Zeker in het rood met het zwarte dak zoals in de persplaatjes echt een fantastisch mooie auto om te zien.
@transaxleman: Klopt, alleen jammer van de viercilinders.
@frederik: wees blij: geen 3-cilinders.
Strakke kar!
Interieur was en blijft top. Vooral de fysieke knoppen die geïntegreerd zijn met displays ogen erg fraai. Zou zonder twijfel aan deze werkplek kunnen wennen en misschien zomaar kunnen vergeten dat er geen hout in deze deftige Britse auto zit
@moveyourmind: De koffer is groot genoeg voor een lading brandhout.
Achjee, tsja, met die voorbumper weet je in ieder geval zeker dat die zogenaamde ‘tereincapaciteiten’, waar men zo graag mee dweept bij Land Rover, puur voor de bühne zijn.
@rob: Bij het vorige model kon je het onderste deel van de bumper makkelijk verwijderen voor off road gebruik, dat zal bij deze ook wel weer kunnen.
@robert110:
Meen je dat? Klinkt een beetje onhandig.
En onhandig en Discovery zou niet mogen kunnen eigenlijk. Achja, tis ook maar een naampje natuurlijk. Verder blijf ik wel gecharmeerd van de grote Discovery. Zag laatst zo’n gevaarte rijden. Met volgens mij geen enkele optie. Had wel wat. Gewoon een grote luxe 4×4 zonder poeha.
En met een fatsoenlijke laadruimte. Groot en vierkant. Waar zie je dat nog? Alles moet maar een sportief aflopend daklijntje hebben tegenwoordig….
@Rob: onhandig? Er staat net dat je t makkelijk kan verwijderen :-)
@futse:
Ja, dat is net zo iets als een afritsbare broek.
Super handig he, een lange en korte broek in één. Maar uiteindelijk is het toch gepruts.
@Rob: ooit al off-road gegaan met eender welk Land Rover model? Duidelijk niet. Moet je eens doen, voor je commentaar geeft
Doe maar toch maar gewoon de Disco 4, dat blijft toch echt wel een begeerlijk apparaat.
Land Rover ziet er tegenwoordig net uit als alle andere suvs met gladde voorkanten. Vroegah compenseerden de stoere vierkante looks de slechte kwaliteit. Nu niet meer. En de kwaliteit is slecht. Kijk maar eens op land rover fora.
@loserboi932: De kwaliteit bij Land Rover valt de laatste jaren juist sterk mee. Ja het is geen Mercedes en de Land Rovers kennen hun vele elektronische gekkigheden, maar dat weet je als je een Land Rover koopt en daar blijft het ook wel bij. Serieuze gebreken en echte onbetrouwbaarheid tot het punt dat de auto je aan de kant van de weg laat staan komen eigenlijk niet meer voor als bij andere merken.
@loserboi932: Zonder oordeel over de kwaliteit van Land en Range Rover, fora zijn niet altijd de beste graadmeter omdat het een verzamelplek is van echt alle problemen die je tegen zou kunnen komen bij een bepaald model of merk.

De kans dat jouw auto ál die problemen tegelijk heeft is in de praktijk niet zo heel groot.

Hoewel… Het blijft natuurlijk Brits…
@loserboi932: Onzin vrind…. ik rijd inmiddels 8 jaar Range Rovers, en echt geen grote gekke kosten gehad, enkel de elektrische stuurverstelling van de L322 is wellicht vermeldenswaardig en irritant, maar ze hebben me nog nooit laten staan ;)
@dutchneon: Stuurverwarming is bij mijn huidige L405 en de vorige L484 een probleem (softwarematig). En de versnellingsbak is het zwakste punt in de aandrijflijn. L405 is alles onder garantie vervangen, bleek ook een software-fout te zijn achteraf.
@dutchneon: ok ja. Die van mij heeft me ook nog nooit laten staan. Maar heb wel een storing gehad in de tussenbak computer en dan heb je opeens een kerstboom als dashboard en moet je met Commandshift schakelen want automatisch werkt dan niet meer. Ook heb ik een storing gehad in de sensor van het koelvloeistof reservoir. Het portier rechtsachter sloot niet meer af met centrale vergrendeling. En een storing in de bovenste klep van de kofferbak. Die ging niet meer open. Dat was het wel zo’n beetje. Dus valt ook wel mee. In 5 jaar tijd.
Gadverdamme, is dit die hoge lompe lange dunne Discovery? Wat is dat een hok zeg…
De foto galerij roept alleen maar vragen op. Waarom houden die mensen een horloge voor de achterruit? Waarom wordt de groene fles opeens een grijze fles? Waarom zitten de kleurlingen anno 2019 nog steeds achterin de bus? Waarom leest de baby een “in-flight safety card” met een hele hoop kleine lettertjes? Waarom zit het peuter meisje met haar voet tegen het dashboard? Waarom probeert de moeder achter het stuur op de tast het mobieltje van het peutermeisje af te pakken? Waarom leidt het navigatiesysteem je over de N1 waar allerlei opstoppingen zijn terwijl er vele parallel wegen zijn?
@mashell:
Ja die kiekjes van deze heerlijk spontane situaties in de auto komen rechtstreeks uit het Advertising Handbook For Dummies 2019.
Alleen de obligate foto met surfplank mist nog, misser.
@harrie: Hihi. Ik mis nog de Aziaat, Zuid Amerikaan en twee personen van de heren/vrouwen- liefde.. het liefst gecombineerd..
@harrie: klopt. De obligatorische surfplank moet sportiviteit suggereren. De auto ergens naast een modern huis met veel glas, bij voorkeur in een woestijn, parkeren om moderniteit te suggereren, dat is hoofdstuk 15, hebben ze ook overgeslagen.
@mashell: Waarom wil Lanrover zich in 2019 nog met Michael Jackson identificeren? Willen ze geen snowflakes als klant?
@mashell: Dat “horloge” is een activity band waarmee je de auto kan vergrendelen en ontgrendelen. Ideaal wanneer je gaat zwemmen, surfen of fietsen. Maarja, meer een niche gadget dan functioneel lijkt mij.
Voor het type auto gewoon een heel knap ding.
Vanaf 55k? Is dat echt zo? Da’s best vriendelijk geprijsd !
Kan me herinneren dat deze bij de introductie 39k kostte met een ‘spaardiesel’ erin. Dan is het best een flinke stap naar 55k voor deze. Is er een model onder vandaan gevallen oid?
@gulli: auto’s zijn duurder geworden helaas
@gulli: mijn gok is dat de spaardiesel gedropt is. De niet-facelift Disco Sport staat nu op de site voor 55.000 euro. Dat is een prijsverhoging, maar vergeet niet dat er binnenkort een driecilinder in komt. Die zal aanzienlijk goedkoper worden.
@720s: dat zijn er 5 te weinig.
Een jaar geleden een Discovery sport als leenauto gehad bij de Jaguar dealer. Zelden in zo’n ongelooflijke kut auto gereden.
@ghost: Dit vraagt om meer informatie. :)
@frederik: want? Komend van een Jaguar XE naar dit is echt rampzalig. Afwerking is niet wat je verwacht bij LR, dashboard kraakte aan alle kanten, hard plastic meuk allemaal. Wegligging is zo hard als een plank, stoelen zitten (vind ik) niet lekker, en totaal geen gevoel in het stuur..de XE heb ik maar korte tijd gehad, was verder prima, maar zelfs nu ben ik nog gelukkiger met mn daily A-klasse.
Ze hadden hem gewoon freelander moeten noemen maar verder is het wel een heel fijne en ook mooie wagen voor LR begrippen redelijk bedrag. Zo er graag een hebben naast mijn andere….echte Discovery.
Ik blijf de 4 toch het mooiste vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).