• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Le Mans ronderecord sneuvelt zes keer

Auteur: RubenBaeten, gepost 13 juni 2008 om 15:45 – 52 Reacties

Peugeot 908 HDi FAP

Het ronderecord was gisteren niet veilig bij de kwalificatie op Le Mans. Stephane Sarrazin, die met zijn Peugeot 908 HDI fap-fap de eerste startpositie wist te bemachtigen, dook er maar liefst 7,8 seconden onder toen hij in de eerste sessie een tijd neerzette van 3’18.513″ met een gemiddelde snelheid van 247,16 km/h.

Déjà vu? Het is in ieder geval een hele opsteker voor Peugeot na de enorme smakkerd die een van hun auto’s twee weken geleden maakte. Nog leuker is het dat plaats 2 en 3 ook voor Peugeot zijn, en dat zij óók het ronderecord gebroken hebben. Ook de Audi’s die volgen hebben die tijd verbeterd. Beetje matig record was het dus.

Niet alle auto’s die vooraan starten zijn diesels: op nummer 6 vinden we de Lola-Aston Martin van het Charouz Racing System Team terug. Op nummer 7 staat wel weer een Audi. De afgelopen jaren heeft het Duitse merk consistent het best gepresteerd, ook al zijn de Peugeots gewoon sneller. Als de Franse barrels het slim aanpakken zou de voorspelling van chefke nog wel eens werkelijkheid kunnen worden. (bron: reuters)

Jan Lammers start met de Lola Judd vanaf positie 12. De jongens van Van Merksteijn Racing (Peter van Merksteijn, Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen) starten overall vanaf de 18e plek. Jos zette een tijd neer van 3’32.301, waarmee ze netjes de LMP2-klasse aanvoeren.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

908, Aston Martin, Audi, le-mans, Peugeot, Porsche, r10, Racing, rs-spyder

Vorig bericht: « VrijMiVideo: Stoppies met je Smartie
Volgend bericht: Viral-alert: bellen tijdens je rijles »

Lees Interacties

Reacties

  1. Marvin zegt

    13 juni 2008 om 15:50

    247,16 km/h… gemiddeld!?!

    Login om te reageren
  2. subaru555 zegt

    13 juni 2008 om 15:53

    @marvin

    vroeger gingen ze nog veel harder hoor.

    Login om te reageren
  3. tristan zegt

    13 juni 2008 om 15:54

    Jah gemiddeld ja, wat dacht je dan als top :s

    Login om te reageren
  4. rikkon zegt

    13 juni 2008 om 15:56

    tistie mooi hé

    Login om te reageren
  5. Sem zegt

    13 juni 2008 om 15:56

    nooit gedacht dat diesel het zo snel zo gaan maken binnen le mans

    Login om te reageren
  6. Mairsil zegt

    13 juni 2008 om 15:59

    @subaru555

    Als ze vroeger harder gingen, hoe kan dit dan een nieuw ronde-record zijn?

    Login om te reageren
  7. Suiadan zegt

    13 juni 2008 om 16:00

    @Marvin: Ik heb een vermoeden dat die Mulsanne Straight er voor iets tussen zit. Het Circuit de la Sarthe heeft sowieso veel rechte stukken.

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    13 juni 2008 om 16:02

    Go Peug! Laat die Duitsers maar een poepie (of eigenlijk een hoop dieselwalm) ruiken!

    @ Mairsil; Scherp. ;)

    Login om te reageren
  9. subaru555 zegt

    13 juni 2008 om 16:04

    @mairsil

    andere baan, nu is er op het rechte stuk twee knikjes, dat was er eerst niet

    Login om te reageren
  10. Susp1cious zegt

    13 juni 2008 om 16:04

    @ Sem, dat is niet zo verwonderlijk als je het motorenregelement bekijkt voor diesels en benzine auto’s.

    Als Peugeot dit jaar de betrouwbaarheid een beetje voor elkaar heeft dan zou dit wel eens een mooi jaar voor hen kunnen worden. Ik vind het voor Jos en equipe jammer dat de Porsche waarin ze rijden zo begrensd is. Fantastisch van Porsche dat ze zo’n goede LMP2 auto hadden neergezet dat deze sneller was dan sommige LMP1 auto’s. Natuurlijk is de FIA er dan weer als de kippen bij om de pret te verzieken.
    ff helemaal off-topic: wordt tijd dat er een andere autosportbond komt!

    Login om te reageren
  11. F1-freak zegt

    13 juni 2008 om 16:05

    Waar staat de Aston Martin Gulf?

    Login om te reageren
  12. San Sebastiano zegt

    13 juni 2008 om 16:07

    @Subaru 555: dit is echt een nieuw ronderecord, dus ook qua gemiddelde. Jij bedoelt waarschijnlijk dat vroegah de topsnelheden hoger waren dan tegenwoordig (ca 400km/h tegen ca 350 km/h nu), maar staat tegenover dat de bochtsnelheden nu weer hoger zijn: dat resulteert in snellere rondetijden.

    Login om te reageren
  13. subaru555 zegt

    13 juni 2008 om 16:08

    @ San Sebatiano
    oh, dan heb ik dat fout gedacht

    Login om te reageren
  14. NISmo zegt

    13 juni 2008 om 16:08

    @Mairsil

    Omdat het ‘Mulsanne-straight’ toen nog geen twee chicanes bevatte om de snelheid eruit te halen. De auto’s van toen liepen daar meer dan 400km/h!

    Wanneer een circuit wordt aangepast zijn alle daarvoor gereden ronderecords dus eigenlijk niets meer waard, want je kunt ze niet meer eerlijk met elkaar vergelijken. Deze records zijn dus waarschijnlijk de snelste tijden op het circuit in de ‘nieuwe vorm’.

    Login om te reageren
  15. San Sebastiano zegt

    13 juni 2008 om 16:09

    @ Subaru: je hebt gelijk qua knikjes op het rechte stuk: was ‘k ff vergeten. Daarom lopen ze nu natuurlijk een stuk minder hard qua topsnelheid. Maar ik denk dat de huidige auto’s die snelheden ook op het oude rechte stuk niet gehaald zouden hebben ivm de enorme downforce van de auto’s.

    Login om te reageren
  16. STJ zegt

    13 juni 2008 om 16:15

    Een oude GT1 le mans auto van toyota, porsche of nissan zou gehakt maken van deze peugeot. Rond 1986 hadden LM auto’s ongeveer 900pk.

    Login om te reageren
  17. T16 zegt

    13 juni 2008 om 16:29

    Zo kan je live kijken naar de race zaterdag a.s. vanaf 14u30, start 15u00,
    tot zondag 15u00. Ja ja, 24 uur lang endurance racen in 4 klasse!
    Zaterdag 8u30 Kwalificaties (herhaling) en 9u00 Warming up (Live).

    Kijk tip is de group C racers zaterdag ochtend. Live op tv Eurosport 2 vanaf 10u00 tot 11u00 in de legend race, en ook hier te zien: (meesten mensen ontvangen enkel Eurosport (1)!)

    http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/popup/?rn=1929417&ch=1929417&src=eseurosport

    Uitzendtijden Eurosport 1 en 2 voor Le Mans hier:
    http://consumer.eurosport.nl/adventure/sport_sto1602477.shtml

    Hier de lap-tijden en veel meer info op de officiële Le Mans site.
    http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/accueil_gb.html

    Veel kijk plezier!

    Login om te reageren
  18. the_real_stig! zegt

    13 juni 2008 om 16:35

    het is wl grappig hoe de geschiedenis zich blijft herhalen. na 1999 waren alle grote namen bijna verdwenen uit le mans en nu zijn peugeot en porsche er alweer terug bij mischien binnen een paar jaar toyota, bmw, sauber, mercedes, minolta,… het lijstje met kampioenschap wreters blijft maar gaan!

    Login om te reageren
  19. Frasker zegt

    13 juni 2008 om 16:35

    Ik denk dat het racerecord v/d Porsche 917 wel eens kan gaan vallen morgen en overmorgen. Met die Peugeot’s op een droog circuit…

    Login om te reageren
  20. Josje zegt

    13 juni 2008 om 16:36

    daar gaat de trots van audi…
    te hopen voor hun dat het tijdens de race, waar het eigelijk om draait, stukje beter uitpakt…

    Login om te reageren
  21. Davidov zegt

    13 juni 2008 om 16:39

    Netjes hoor Peugeot. Heeft iemand misschien een wallpaper van de afbeelding bij dit artikel? :)

    Login om te reageren
  22. CS zegt

    13 juni 2008 om 16:48

    Ik vind dat ze de diesels te veel vermogen hebben gegeven. Het is leuk dat er met diesels geraced wordt zeker met langeafstandsraces en het is natuurlijk goed dat ze dan ook competitief zijn, maar hier is geen kruid tegen gewassen. Als diesels zowel sneller zijn op de baan als ook minder stops hoeven te maken, wat moet je dan beginnen als benzine?

    Ik vind het veel leuker als een diesel ook op een diesel manier meestrijdt, dat wil zeggen: net een tikkie minder vermogen dus net iets langzamer, maar ook minder brandstof/banden verbruik en dus minder stops. Terug van 5.5liter naar 4.7-5.0L lijkt mij dan ook een logische stap.

    Login om te reageren
  23. robbie zegt

    13 juni 2008 om 16:49

    @F1-freak, op de 4e en 5e plaats in de GT1 klasse. De complete startopstelling (per klasse):
    http://www.lemans.org/24heuresdumans/chronos/pdf/essais2/practice%202_24hCla.pdf

    Login om te reageren
  24. michiel zegt

    13 juni 2008 om 16:53

    Kent iemand een NORMA M20?(een auto he ;)
    600pk BMW M3 CSL motor.
    waarom doet die niet mee in Le Mans?
    link : http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/15/wakker-worden-met-norma

    Login om te reageren
  25. bla zegt

    13 juni 2008 om 16:54

    @San Sebastiano: Vroeger, met het rechte stuk zonder de twee chicanes, lag de tijd nog lager. Rond de 3.15. Maar de huidige auto’s zijn dus sneller, want in die chicanes verlies je natuurlijk meer dan 3 sec. En @STJ: Deze wagens gaan toch een stuk rapper dan die Toyota’s en porsches hoor. Pk’s is niet alles…

    Login om te reageren
  26. Speedy zegt

    13 juni 2008 om 17:02

    Jos en zijn maatjes starten overall 14de plek.

    http://www.lemans.org/24heuresdumans/chronos/pdf/essais2/practice%202_24h.pdf

    Login om te reageren
  27. Carabo zegt

    13 juni 2008 om 17:19

    @michiel

    Die wagen valt binnen geen enkel regelement op Le Mans en zou toch hopeloos te langzaam zijn.

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    13 juni 2008 om 17:34

    @T16, RTL GP zend ook redelijk wat uit (op RTL7) en op hun site is ook nog een live stream te vinden.
    http://www.rtl.nl/sport/rtl_gp/lemans/live/

    Login om te reageren
  29. Stijn zegt

    13 juni 2008 om 17:58

    @ Frasker zou wel eens kunnen alhoewel het record uit ’71 (Distance – 5335.313km Average Speed – 222.304km/h) toch wel vrij scherp te noemen is :-). In de jaren ’80 dacht men het, tevergeefs, ook enkele keren te breken. En dan te zeggen dat het record nog scherper had kunnen staan, want Pedro en Olliver vielen uit toen ze aan kop lagen met een gemiddelde snelheid van 240 km/u. Ter vergelijking de pole was toen; Pole Position – #18 John Wyer Automotive Engineering Ltd. – 3:13.90.

    Toch zal het waarschijnlijk nooit meer zo’n indrukwekkende overwinning als toen worden, de eerste Ferrari (3de) eindigde toen op bijna 500 km achterstand. Those were the days…

    Login om te reageren
  30. terazino zegt

    13 juni 2008 om 18:16

    Als Peugeot deze keer nog niet weet te winnen kunnen ze er maar beter mee stoppen. Audi blijft de eerste diesel!

    Login om te reageren
  31. Alain zegt

    13 juni 2008 om 18:59

    Vroeger gingen ze inderdaad nog harder. Dat was toen de twee chicanes op Les Hunaudières (Mulsanne Straight) er nog niet lagen … .

    Login om te reageren
  32. robbie zegt

    13 juni 2008 om 20:12

    @Alain, vroeger was alles toch beter ;)

    Login om te reageren
  33. dekster zegt

    13 juni 2008 om 23:01

    Hopelijk rijden de audi’s en peugeots elkaar uit de race en gaat een Porsche of Aston martin-Lola met de overwinning lopen :)

    Login om te reageren
  34. guzmann zegt

    14 juni 2008 om 00:35

    Iemand die crash nog gezien gister van die ene Mazda in de kwalificatie? LMP2 geloof ik.

    Login om te reageren
  35. guzmann zegt

    14 juni 2008 om 00:38

    @Davidov:

    http://www.seriouswheels.com/cars/2007/top-2007-Peugeot-908-V12-HDI-at-Le-Mans.htm

    Login om te reageren
  36. Gregorius zegt

    14 juni 2008 om 01:52

    @ Guzman: Jazeker. Was weer een geval van een hoop lucht onder de platte bodemplaat op hoge snelheid. Kan bijna niet anders dan dat we er ook nog eentje zien inde 24h. Het blijft een probleem en er gaat binnenkort een keer een dode bij vallen voordat er echt iets aan gedaan gaat worden.

    Login om te reageren
  37. Danny zegt

    14 juni 2008 om 07:35

    Echt op zen frans efkes rap zijn maar we zullen zien wie er eerst aan de streep is.
    Ik ben er gerust in dat audi weet waar ze mee bezig zijn het zijn tenslotte 24 uren he.
    maar inderdaad peugeot heeft efkes in de kijker geweest.

    Login om te reageren
  38. Scuderia zegt

    14 juni 2008 om 10:21

    Ik keek vanochtend dacht ik dat het al bezig was :P
    En heb volle vetrouwen in Jos verstappen! en al helemaal in Jeroen Bleekemolen!
    Jeroen Bleekemolen is gewoon een geweldig! Als hij nou eens F1 ging rijden.

    Waneer is Le Mans trouwens Augustus hé?

    Login om te reageren
  39. Rick dos zegt

    14 juni 2008 om 13:23

    Kijk, Audi krijgt EINDELIJK eens een keer échte concurrentie en het is gelijk nergens meer te bekennen….

    Conclusie kan dus zijn dat de overwinningen van Audi van de afgelopen jaren nogal hol zijn…

    Login om te reageren
  40. bozewolf zegt

    14 juni 2008 om 13:29

    ^^ Uuuh…over een uurtje?

    Login om te reageren
  41. geert zegt

    14 juni 2008 om 13:57

    reageer nu eerste keer , maar zie nogal dikwijls voor en tegenstanders Duitse en Franse wagens. Nu, ik ben verzamelaar van auto’s, ook recente. Beste vrienden, ze hebben allen gebreken. De Duitse fans overschatten de Duitse wagens, De Franse fans overschatten de Franse enz…… En een race is wel meer dan de mechaniek alleen….
    wel leuk dat peugeot nog even aan het milieu denkt tijdens de race en een roetfilter plaats.
    eigenlijk zou audi moeten winnen gezien de ervaring die ze hebben met diesels op Le Mans.

    Login om te reageren
  42. geert zegt

    14 juni 2008 om 14:01

    ha, nog iets vergeten. Als de drukgevoede benzinewagens ook tot 5500 cc (zoals de diesels)mochten gaan ipv 4000 cc dan zouden we niet veel spreken over de diesels.

    Login om te reageren
  43. Davidov zegt

    14 juni 2008 om 16:59

    De Porsche RS Spyders doen het goed :)

    Login om te reageren
  44. Davidov zegt

    14 juni 2008 om 17:09

    De Peugeots ook trouwens.

    Login om te reageren
  45. Brent corijn zegt

    14 juni 2008 om 17:19

    erg snel!

    Login om te reageren
  46. Nick zegt

    14 juni 2008 om 18:18

    @Geert: Dan zouden er limieten gelden voor toerentallen zoals bij Formule 1.

    De diesels zijn ook gelimiteerd op zowel toerental (5000 tpm) als de turbodruk/luchtinvoer, vanwege de roetfilters die vast zouden kunnen lopen.
    Wel erg triest dat de Ottomotoren in de prototypeklasse geen katalysator hoeven te dragen.

    Met de nieuwe XPI techniek van Scania-Cummins, kan men met gebruik van tweetraps uitlaatkoeling (EGR) zorgen dat men de uitlaatgassen door de partikelfilters vrijer kan laten stromen en daarmee het vermogen opkrikken.
    Dan moeten ze uiteraard wel die techniek in handen krijgen.

    Login om te reageren
  47. geert zegt

    14 juni 2008 om 18:46

    @Nick:
    Inderdaad triest dat ze geen kat hoeven. Is de roetfilter bij de diesels dan wel verplicht? Hebben de audi’s ook een roetfilter?
    eigenlijk spijtig dat er maar 2 dieselbouwers meedoen, niet?

    Login om te reageren
  48. Nick zegt

    14 juni 2008 om 19:28

    @Geert: Nou, ik heb liever wel nog dat Ottomotoren mee rijden aangezien aan het dieselgeluid nog steeds niet te wennen is voor mij.

    Hoe vervelend iedereen (incl. ik) het ook vind, dieselmotoren (tenzij de HCCI motor toch blijkt te werken) zijn de toekomst.
    Thermodynamisch is het veel beter, alleen dat het vermogen afhankelijk is van het luchtoverschot is een vervelende drempel die even overwonnen moet worden.

    Login om te reageren
  49. geert zegt

    14 juni 2008 om 19:35

    tja, het rendement van de diesels is momenteel niet te kloppen……………

    Login om te reageren
  50. Davidov zegt

    14 juni 2008 om 20:06

    Een 908 klinkt trouwens best lekker, beter dan ik had verwacht :)

    Login om te reageren
  51. CS zegt

    14 juni 2008 om 21:29

    @Geert

    Je hebt gelijk over het rendement, probleem wat ik ook met het reglement heb is dat ze bovenop dat efficiëntie voordeel ook nog eens 9 seconden per ronde sneller kunnen zijn als de snelste benzine, wat heeft het dan nog voor zin? Maar ja, de grote merken heh, altijd een net wat vettere vinger in de pap.

    Login om te reageren
  52. geert zegt

    14 juni 2008 om 22:35

    ’t is waar. misschien maar hopen dat de andere grote dieselmakers(bmw,fiat……)er ook bijkomen. En als het reglement dan nog aangepast wordt zodat de benzines er terug bijhoren…
    Audi heeft nu in elk geval een concurrent met peugeot erbij. Wie er uiteindelijk wint is voor mij niet zo belangrijk, als er maar strijd is.
    haha, wie weet, straks een ferrari met dieselmotor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North