• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lease maar: Audi A3 Limousine of Mercedes-Benz CLA Coupé

Auteur: willeme, gepost 9 augustus 2017 om 15:00 – 107 Reacties

Audi A3 - Mercedes-Benz CLA


De namen zijn zeer misleidend. De auto’s zelf ook trouwens.

Sedans. Het zijn gewoon sedans, in het C-segment. Dat was voor kort de meest treurige klasse die er was. Het was de klasse voor mensen die zeer conservatief waren en een aparte kofferbak wensten, ook al was de basis van de auto een hatchback. Er zijn voorbeelden te over: Nissan Almera Sedan, Volkswagen Vento, Volvo 360, Ford Orion en Mitsubishi Lancer. Er was een reden dat ze allemaal leverbaar waren in het beige: paste mooi bij de broek, schoenen, overhemd en nylon heuptasje van de eigenaar. De C-segment sedan was een kort, pittig, kapseltje op wielen.

Maar die tijden lijken nu voorbij te zijn. Met name omdat er nauwelijks C-segment sedans verkocht worden in Nederland. Er zijn er nog maar vijf. De Fiat Tipo is nog echt een C-segment van de oude stempel: voordelig, ruim en een tikkeltje saai. De Mazda 3 is een geslaagde auto (maar niemand kijkt ernaar om) en de Subaru Impreza WRX STI is in feite een C-segment sedan, maar kost 90 mille. Dan blijven er nog 2 over en dat zijn de Audi A3 ‘Limousine’ en Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’. Die laatste twee gaan we eens nader bekijken. In onderstaande tabel is te zien hoe ze zich tot elkaar verhouden:

Auto:Audi A3 Limounsine Sport 1.6 TDI S-Line Edition S-TronicMercedes-Benz CLA180d Coupe Business Solution AMG
Catalogusprijs:€ 39.605€ 43.736
Fiscale prijs:€ 38.501€ 42.628
Leasetarief:€ 745€ 830
Vermogen:116 pk bij 3.250 tpm109 pk bij 4.000 tpm
Koppel:250 Nm bij 1.500 tpm260 Nm bij 1.750 tpm
Topsnelheid:205 km/u205 km/u
0-100 km/u:10,4 sec.11,6 sec.
Verbruik:4,0 l/100km 4,0 l/100km
CO2 uitstoot:105 g/km104 g/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
Dit zijn geen goedkope auto’s. Integendeel. We hebben gekozen voor uitvoeringen die tegenwoordig erg populair zijn in de lease. Dat wil zeggen een luxe en sportieve uitvoering met automaat. Grote motoren zijn tegenwoordig helemaal uit de gratie, dus vergelijken we twee basisdiesels. Iets meer dan 100 gram CO2 uitstoot en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Wie had dat gedacht in 1985?

De Mercedes CLA is een stukje duurder, zowel in aanschaf als in de lease. De leaseprijs bij beide auto’s is relatief laag, dat heeft te maken met de lage gebruikskosten (t.o.v. nieuwprijs) en de gunstige afschrijving (dit zijn populaire occasions). We moeten er wel bij aantekenen dat de Mercedes een stukje luxer is aangekleed. Als je de Audi uitrust met het ‘Pro-Line’ pakket en 18″ velgen, is de prijs ook nagenoeg hetzelfde. Bij beide auto’s zijn de mogelijkheden om de auto naar smaak uit te rusten bijna oneindig. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.

Exterieur
Normaliter is de transformatie van hatchback naar sedan, in esthetisch opzicht althans, niet altijd succesvol. Bij de A3 Sedan, eh, Limousine, is dat niet het geval. Het komt over als een strak en coherent geheel. Sterker nog: zeker in S-Line uitvoering is het gewoon een bijzonder geslaagde auto. Het model loopt al mee sinds 2013, maar is vorig jaar gefacelift. De wijzigingen zijn traditiegetrouw erg klein. Een tikkeltje saai (dat noemen we ‘representatief’ in de lease), maar wel fraai.

Audi A3 Limousine 1.6 TDI S-Line Edition

De Mercedes-Benz CLA Coupé is om te beginnen geen coupé, ondanks dat Mercedes-Benz de auto wel zo noemt. De bedoeling was om net als de CLS een vierdeurs sedan te maken met coupé-invloeden. Dus een sterk aflopende daklijn, maar wel vier deuren. Helemaal goed gelukt is dat niet. Het lijkt net alsof er te veel lijnen zijn op een te klein ruimte-oppervlak. Het komt iets geforceerd over. Daar staat tegenover dat het met het AMG-pakket (en 18″ wielen) de CLA al veel beter toont. En waar de A3 nog redelijk anoniem is, gaat die vlieger niet op voor de CLA. Het is een bijzonder expressieve auto. Ook de CLA is onlangs gefacelift, ook hier moet je de verschillen met een vergrootglas zoeken.

Mercedes-Benz CL180d Business Solution AMG

Interieur
Audi is traditioneel sterk in het maken van een puik interieur en dat is ook nu het geval. Als je erin zit heb je meteen het gevoel van: “Ja, hier is goed over nagedacht”. Helemaal met de optionele virtual cockpit toont het modern, verzorgd en strak. Misschien iets te strak, want echt gezellig is het niet. Over een operatiekamer heb je vaak ook het idee: “Ja, hier is goed over nagedacht.” Dankzij de naam ‘Limousine’ zou je kunnen verwachten dat de ruimte op de achterbank overdadig is. Dat is niet het geval, zeker niet als je in het bezit bent van zoiets futiels als twee benen met functionerende voeten.

Mercedes-Benz CLA180d Business Solution AMG

Dat geldt overigens ook voor de Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’. De beenruimte is ongeveer gelijk, maar je hebt wat minder hoofdruimte. Maar de CLA is niet in de markt gezet als gezinsauto. Stijl gaat voor alles. Ben je praktisch van aard en moet er een ster in de grille staan, koop een B-klasse. Voorin is de ruimte overigens beter voor elkaar, alhoewel het niet zo overdadig is. Qua materialen en afwerking is het (net) niet op het niveau van de Audi. Waar de CLA punten pakt is het design van het interieur. De ontwerpers hebben er duidelijk werk van gemaakt om een unieke ambiance neer te zetten. Dat is grotendeels gelukt. Alleen het scherm van de infotainment-bediening detoneert een beetje.

Mercedes-Benz CLA180d

Rijden
Dure Duitse auto’s. Dat moet wel geweldig rijden, niet waar? Ja en nee. Ondanks alle euro’s en speciale pakketten is de A3 in technisch opzicht gewoon een Volkswagen Golf. De geluidsisolatie is iets beter voor elkaar. Het S-Line onderstel wordt vooral een stukje straffer, wat als sportief gekenmerkt kan worden. De 1.6 Volkswagen-diesel is op papier erg zuinig, maar op asfalt nogal traag. In principe is het voldoende om met het verkeer mee te komen en een paar boetes te scoren. Dus waarom zou je meer willen? Allereerst omdat je dat zou verwachten van zo’n dure auto. Ten tweede is het vooral erg prettig om net wat over te hebben met inhalen of invoegen op de snelweg.

Audi A3 1.6 TDI S-Line Edition

Voor de Mercedes geldt hetzelfde. De Renault-motor in het vooronder lever 109 briesende paarden op de vooras. Het is adequaat, maar het houdt niet echt over. En zeker met het spraakmakende uiterlijk plus AMG-opsmuk zou je onwillekeurig toch wat meer wensen. Neemt niet weg dat de CLA uitstekend stuurt. Je merkt aan alles dat de auto berekend is op (veel) meer vermogen.

Mercedes-Benz CLA180d Business Solution AMG

Conclusie
Twee auto’s die erg aan elkaar gewaagd zijn. In principe doen ze alles perfect. Je hebt een premium badge, luxe uitrusting, sportieve looks, automaat en een laag verbruik met dito CO2 uitstoot, iets wat de baas kan waarderen. Veelal hebben leaserijders een maximum aan CO2 uitstoot, vandaar. Maar de auto’s delen twee grote nadelen. Ze zijn bijzonder prijzig en behoorlijk traag.

Ook interessant!

  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken
  • Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
    Video: Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, cla, kies-maar, lease, lease-maar, Mercedes, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Koop de knotsgekke Murci…Wraith van Jon Olsson
Volgend bericht: Vettel: Hamilton was in de F3 al ontiegelijk goed »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    9 augustus 2017 om 15:02

    40k voor een paar spaardiesels…. Doe de A3 dan maar, die CLA vind ik echt kapotlelijk.

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      9 augustus 2017 om 15:18

      @E34M5Touring: ben ik met je eens. Deze A3 is goed gelukt en die CLA lijkt wat gedrongen. Van binnen is de Audi zeker mooier. Daarbij heeft die Cla wel het soort clientèle wat geen belasting afdraagt.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        9 augustus 2017 om 15:25

        @rovadepo: ‘gedrongen’

        Daarmee bedoel je toch dat alles vanaf de B stijl en verder naar achter ONTZETTEND lelijk is?

        Login om te reageren
        • rovadepo zegt

          9 augustus 2017 om 15:53

          @awesome: juist dat. Alhoewel ik wel Mercedes fan ben . Vind ik dit de lelijkste Mercedes die je kan kopen van de personenauto’s.

          Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 augustus 2017 om 15:26

        @rovadepo: Ik vind een gewone A klasse best mooi. Maar die platliggende reet van die CLA coupe/shootingbrake vind ik echt heel lelijk. En je ziet ze bijna altijd in schraapuitv. Op van die iele 16inch wieltjes. Maakt hem nog lelijker van achter, met een setje brede wielen scheelt het al iets.

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          9 augustus 2017 om 19:27

          @E34M5Touring: die shootingbreak is echt een mislukte pissebed ?

          Login om te reageren
          • drdre1 zegt

            9 augustus 2017 om 20:22

            @audir8v10: lol! Een pissebed! En dan ook nog een die mislukt is! Ik krijg medelijden met de designafdeling, maar ben het roerend met je eens!

            Login om te reageren
    • fanboy zegt

      9 augustus 2017 om 16:00

      @e34m5touring: Inderdaad, overgewaardeerde auto’s blijkt wel uit het artikel, met VW en Renault motoren.

      Ik zou dan toch graag wel omkijken naar die Mazda. Ik weet niet hoe deze Mazda rijdt, maar die vorige rijdt al erg leuk met een simpel 1.6je, stuurt goed.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 augustus 2017 om 16:05

        @fanboy: Mazda in GT-M trim, dan heb je een full options auto voor dik onder de 40k. En een 150pk diesel. Dat rijdt dus sowieso al beter dan zo’n knijpdiesel.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          9 augustus 2017 om 16:30

          @e34m5touring: En de Mazda 3 doet qua materiaalafwerking zeker niet onder voor de CLA; of je spaart een paar 3K door en neemt een echte (C klasse) MB of voor dezelfde prijs een Golf GTD; deze twee muesli-sedans zijn echt veel te duur voor wat je krijgt !

          Login om te reageren
          • bogey zegt

            9 augustus 2017 om 19:27

            @dawwg: Bij materiaalkeuze en afwerking kijk je vooral naar kwaliteit neem ik aan, of toch eerder naar design?
            Best raar, want als ik naar een 3 jaar oude mazda 6 kijk ten opzicht van een A3 van meer dan 10 jaar oud, kan ik echt wel objectief zeggen dat die audi veel degelijker is als we het hebben over interieur. Het design ziet er ondertussen natuurlijk al wat gedateerd uit. Maar kwestie van krasjes, scheurtjes en slijtage is het verhaal eenduidig.

            Login om te reageren
        • fanboy zegt

          9 augustus 2017 om 17:05

          @e34m5touring:

          Ja of een Lexus IS300h. Ook te halen voor deze bedragen, en dan heb je een 2.5 liter plus koppel van een elektromotor, 220pk.

          Login om te reageren
          • bogey zegt

            9 augustus 2017 om 19:30

            @fanboy: Als dat qua prijs zowat hetzelfde is zou ik niet twijfelen. Vind ik echt een leuke wagen. Destijds mee gereden, maar echt snel kun je die ook niet noemen. Verbruik kan ook niet tippen aan die van deze dieseltjes, maar ach, dat doet er niet zoveel toe. Zou zelf nooit 1.6/ 1.8 (aka 1.5) dieselen.

            Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      9 augustus 2017 om 16:47

      @E34M5Touring: Exterieur vind ik nog wel meevallen. Als zou ik de Shooting Break nemen. Maar het interieur van de gehele A-lijn bij Mercedes vind ik echt om te kotsen zo lelijk. Bij de C-Klasse komt het al beter tot zijn recht. Dus zet die Audi maar bij maar voor de deur.

      Login om te reageren
  2. arii zegt

    9 augustus 2017 om 15:12

    A3 all day everybday, neus van de a/cla is gewoon lelijk

    Login om te reageren
  3. dutchoutlaw zegt

    9 augustus 2017 om 15:13

    CLA please!

    Login om te reageren
  4. Teerdz zegt

    9 augustus 2017 om 15:16

    Skoda Octavia is officieel toch ook een C-segment sedan?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 augustus 2017 om 15:28

      @teerdz: Officieel een hatchback, maar de liftback past beter.

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    9 augustus 2017 om 15:16

    Ho ho! Vergeet de Ford Focus sedan niet! Weliswaar alleen leverbaar in uitrustingsniveau Titanium, maar hij is er wel nog!

    Login om te reageren
  6. racerx zegt

    9 augustus 2017 om 15:16

    Als ik dan toch in zo’n leasehok moet rijden, doe dan de Mercedes maar. De dag dat ik vrijwillig een audi rijd zal waarschijnlijk nooit aanbreken.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      9 augustus 2017 om 15:52

      @racerx: haha nice.. hier voel ik het precies andersom. Ik vind de auto erg netjes en juist de CLA een kampbak van het ergste niveau. Ach.. ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

      Login om te reageren
      • ardonjr zegt

        9 augustus 2017 om 15:53

        @ardonjr: *editknopzouerghandigzijn* auto = Audi

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        9 augustus 2017 om 15:54

        @ardonjr: smaken verschillen gelukkig. Moet je ook wel deels gelijk geven, de CLA is niet heel fraai maar ik heb gewoon 0 met audi. ;)

        Login om te reageren
  7. siebren zegt

    9 augustus 2017 om 15:17

    “Dan blijven er nog 2 over en dat zijn de Audi A3 ‘Limousine’ en Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’.” Valt de 2 serie `grand coupe’ hier dan ook niet onder?

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      9 augustus 2017 om 15:55

      @siebren: Die is er toch nog niet?Of vergis ik me nu.

      Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      9 augustus 2017 om 15:59

      @siebren: is dat hok er dan ook al?

      Login om te reageren
      • siebren zegt

        9 augustus 2017 om 16:29

        @bouwvakkert @simonferrari : Mijn excuses die is er idd nog niet. Kan me herinneren dat ik wel gelezen heb dat deze eraan komt.

        Login om te reageren
        • dennisdd zegt

          9 augustus 2017 om 18:14

          @siebren: rijdt al lang rond in China. Komt niet naar Europa.

          Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    9 augustus 2017 om 15:18

    De CLA vind ik mooier. De A3 beetje sneller en goedkoper.

    Maar ik hoef ze allebei niet. Ik word er onwijs droevig van. 11,6 seconden naar de 100 in een CLA. Om vervolgens die dingen in je binnenspiegel te zien met gefrustreerde accountmanagers achter het stuur die zo snel mogelijk jou willen inhalen. En dat dan vervolgens doen met een gang van een slak.

    Maar wel met de rechterhand bovenop het stuur. Een flitsende Ray-ban zonnebril op, ook als het regent.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 augustus 2017 om 15:23

      @viezefreddyw: Mooi is dat, vliegen met 150km/h op je bumper, ga je aan de kant, moet zo’n zak hooi ergens voor remmen, zit je weer te wachten en wachten tot ie dat kreng weer aan de 150km/h heeft. D2 Volvo’s hebben dat ook.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        9 augustus 2017 om 15:37

        @E34M5Touring: Maar wel lekker AMG pakket en twee ‘uitlaten’. Ziet er echt vet snel uit.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          9 augustus 2017 om 15:40

          @viezefreddyw: Ja, helaas remt het alleen maar af. Al die spoilers en brede wielen.

          Login om te reageren
    • racerx zegt

      9 augustus 2017 om 15:50

      @viezefreddyw: Hahaha prachtig geformuleerd, couldn’t agree more. Wat nog irritanter is, is dat ze denken alleenrecht op de linkerbaan te hebben in die trage spaardieseltjes. In de auto vind ik dat geen ramp, maar als ik op de motor zit en ik wil serieus vaart maken wordt we door dit soort lui keihard links geplakt met 150.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        9 augustus 2017 om 15:50

        @racerx: wordt er*

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        9 augustus 2017 om 16:58

        De CLA mist de afwerking die ik voor die prijs en van een dergelijk merk verwacht, dat doen BMW en Audi beter in het C-segment. Maar qua uiterlijk bevalt mij de CLA (mits mét AMG pakket) een stuk beter dan de A3, zeker met die transformer bakkes zoals op de afbeeldingen in het artikel. Ook vind ik de A3 Limousine net zo gedrongen ogen als een CLA, weinig elegant dus.

        Maar om geen spelbederver te zijn. Als ik tussen deze twee modellen zou moeten kiezen vliegen eerst die plakpakketjes er uit. Scheelt duizenden euro’s in de cataloguswaarde en voegt zo goed als niks toe. En dan vervolgens de goedkopere Audi met een beter blok, want van beide modellen word ik niet echt warm, dus dan maar een rationele keuze.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 augustus 2017 om 15:59

      @viezefreddyw: Ik geniet van jouw reactie. Ik vind die Leaseridders maar een stelletje droeftoeters.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        9 augustus 2017 om 16:34

        @berlinetta: En ik vind ALLE non-leasers maar zurige azijnzeikers die jaloers zijn op het succes van anderen; van generaliseren wordt niemand beter ….

        Login om te reageren
        • henk_he zegt

          9 augustus 2017 om 17:54

          @dawwg: 1 “ik heb een kutbaan dus jij in je leasebak bent een lul” Hahaha, over droeftoeters gesproken.

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          9 augustus 2017 om 18:34

          @dawwg: Ik heb het niet over alle leaserijders. Ik heb het over diegenen waar vieze Freddy het over heeft.

          Bovendien hoef je niet succesvol te zijn om een leaseauto te krijgen hoor.

          Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          9 augustus 2017 om 19:02

          @dawwg: Sinds wanneer ben je succesvol als je van je werkgever een auto mag uitkiezen?

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            9 augustus 2017 om 22:20

            @viezefreddyw: vrij terechte burn. Excellent.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 augustus 2017 om 16:31

      @viezefreddyw: moet je eens proberen een goede zonnebril (dus niet noodzakelijk een modedingetje als een ray ban) opzetten met regen. Dat helpt eigenlijk best wel.
      Ik rijd eigenlijk altijd met zonnebril, zon, regen, mist. Behalve als het donker is, dan rijd ik met de nachtbril.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        9 augustus 2017 om 17:12

        @mashell: dan is rayban al 40 jaar mode

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        9 augustus 2017 om 17:18

        @mashell: ik heb overdag uit gewoonte ook altijd een zonnebril op, weer of geen weer. Dit omdat ik anders teveel knijp met mn ogen en ik dan automatisch mega lam word achter het stuur. Gewoon relaxed, brilletje op. Heb overigens wel een Ray Ban, tot overmaat van ramp zelfs een carbon exemplaar. Sorry…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          9 augustus 2017 om 18:35

          @racerx: Maar jij bent dan ook een racer.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            9 augustus 2017 om 19:50

            @berlinetta: Ontzettend… Op de motor nog wel, maar in de auto begin ik echt bejaard te rijden met m’n 30 lentes.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              9 augustus 2017 om 20:31

              @racerx: Jij hebt dan ook genoeg koppel en vermogen om bejaard te rijden. Lekker man, zo’n V8.

              Login om te reageren
              • racerx zegt

                9 augustus 2017 om 22:05

                @viezefreddyw: het doet idd wel wat met je rijstijl. Zit stukken relaxter achter het stuur dan in de Z4.

            • berlinetta zegt

              10 augustus 2017 om 11:33

              @racerx: Ik ben gelukkig nog 28 ;) 30 is nog ver weg.

              Login om te reageren
  9. 230kompr zegt

    9 augustus 2017 om 15:22

    Als fanboy verkies ik niet vaak een Audi boven een Mercedes, echter stelt zowel de A als CLA klasse mij erg teleur. Ik ben de langste niet en zelfs ik voel me als een sardientje gepropt in beide auto’s, erg onoverzichtelijk. Het multimedia systeem is erg traag en gebruiksonvriendelijk, en tot slot de lullige 1.5 motortje van Renault die is werkelijk niet vooruit te branden. De Audi daar in tegen is vooral na de facelift erg mooi gaan ogen vooral in combinatie met een s-line pakket. Het rijdt ook nog eens erg smooth, het multimedia systeem i.c.m de virtual cockpit oogt prima en is ook van topkwaliteit. Kortom de Audi doet het allround prima, waar de Mercedes het toch net niet is.

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      10 augustus 2017 om 00:14

      @230kompr: precies dit! Zoveel betalen voor een Renault motor met een ster in de grille..

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        10 augustus 2017 om 10:06

        @gilettelubbers: Ja, of zoveel betalen voor een VW dieseltje (of zelfs Skoda dieseltje) met een paar ringen op de gril?

        Login om te reageren
  10. oemplus zegt

    9 augustus 2017 om 15:30

    Uiteraard de A3 limousine! Wat een prachtige auto is dat zeg! Ooit komt de benzine variant hier op de stoep te staan!

    Login om te reageren
  11. ArnoldH zegt

    9 augustus 2017 om 15:31

    Sorry, voor mij geen van beide voor het maand bedrag wat die 2 kosten.

    Dan zijn er veel ruimere auto,s mogelijk.
    En daarbij vind ik de CLA te lelijk en de A3 te saai.

    Login om te reageren
  12. probono zegt

    9 augustus 2017 om 15:35

    Op zich mooie autos, zou zelf de audi prefereren. Alleen het is net als de v40 d2 rdesign. Het is een beetje belachelijk qua motorisering icm het uiterlijk : je moet bijsteppen om op de snelweg een gemiddelde Daewoo in te halen. Opsmuk is belangrijker dan de prestaties, iets wat velen wel waarderen waarschijnlijk. Kan er zelf vooral om grinniken als ik zoiets voorbij zie toeren…

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      9 augustus 2017 om 19:59

      @probono: 19% occasion D4 doet wonderen. Niet alles is een D2

      Login om te reageren
      • probono zegt

        9 augustus 2017 om 20:15

        @michaelb: dat klopt die is prjma, maar de D4 is maar tijdelijk voor 14% bijtelling beschikbaar geweest, waardoor 90% toch een D2 is, waarvan talloze in rdesign opsmuk. Die auto rijdt vele malen meer rond dan de d4. Het blijft toch uiterlijke opsmuk met een moortje dat daar echt niet bijpast.

        Login om te reageren
  13. flutterby zegt

    9 augustus 2017 om 15:35

    A3, maar eigenlijk liever een Mazda 3 GT-M (32k, 0-100 in 8s). Al is de diesel helaas niet als automaat te krijgen, anders maar de Mazda 6 Skylease GT voor 40k.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 augustus 2017 om 15:39

      @flutterby: Als ik op Mazda.nl kijk is de 150pk diesel er als automaat, ook in GT-M trim. Wellicht heb jij het over de zware diesel, die zie ik niet staan.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        9 augustus 2017 om 18:19

        @E34M5Touring: Ik bedoel de sedan, niet de hatchback. De hatchback is wel met 150pk diesel en automaat, de sedan heeft alleen met benzine blok een automaat.

        Vreemd maar waar.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          9 augustus 2017 om 19:32

          @flutterby: Ah zo, duidelijk. Vaag idd.

          Login om te reageren
  14. trustmeiamanengineer zegt

    9 augustus 2017 om 15:35

    Wat een sneu geld zeg, voor van die saaie schrale schraaphokken. Doe mij maar méér motor en minder “premium”.

    Login om te reageren
  15. eelco74 zegt

    9 augustus 2017 om 15:36

    Het overvalt me elke keer weer als ik de A3 zie, hoe lelijk dat interieur is. De luchtroosters zitten heel vreemd op dat kale dashboard. Een vleugje TT, maar dan mislukt. Niet mijn idee qua premium.
    Dat heeft de CLA ook, het geheel oogt echter wel wat fraaier. En de CLA rijdt best aardig, zeker na de facelift.

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      9 augustus 2017 om 16:08

      @eelco74: ben ik met je eens. Reed laatst nog in een A3, dat (standaard) interieur is echt niets om over naar huis te schrijven. Geen probleem natuurlijk, ware het niet dat men vaak zo lyrisch is over Audi-interieurs. Is waarschijnlijk wat aardiger als je wat opties aanvinkt. (Geldt uiteraard ook voor bmw en Mercedes.)

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      9 augustus 2017 om 17:13

      @eelco74: helemaal met je eens! Audi lijkt te leven met ‘less is more’!
      Ik vind het een kil hok om te zien,maar ja, hele volksstammen zweren erbij. Want die leven nog met de illusie dat Audi bijzonder is. Ik zou deze Benz ook niet willen, ik ga liever bij andere merken shoppen, meer voor minder.

      Login om te reageren
  16. pier zegt

    9 augustus 2017 om 15:40

    Makkelijke keuze, een Mazda 3 skylease gt (dus met alles erop en eraan). Die doet 213km/u en de 0-100 in 8 seconden. Scheelt ook fors in de bijtelling en het leasebedrag is ook nog lager dan die van de Audi. Even zwaaien naar het popi jopi premium volk en weg ben je.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    9 augustus 2017 om 15:41

    >Tekst die spannender is dan de auto’s.
    De A3metkont is nog een beetje porem in een niet-lease kleur. De CLA echter, blijft altijd pijn doen aan mijn ogen

    Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    9 augustus 2017 om 15:54

    Ik zou niet in de positie willen zitten waar ik moet kiezen tussen twee “premium” auto’s die in ongeveer 11 seconden naar de 100 sukkelen. Doe maar een Fiesta ST. Ik hoest de meerprijs wel op.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 augustus 2017 om 16:49

      @jochempie: ik zit in die positie en heb er geen problemen mee, sterker nog ik wil eigenlijk niet eens een snellere wagen. Ik vind het eigenlijk leuk om voor de berg op het optimale moment te moeten terugschakelen zodat ik vlot de berg op kom. Hoe sneller de wagen hoe gemakkelijker deze snel gaat hoe gemakkelijker en dus saaier het wordt. Ik rijd met het motto gewoon gas geven kan iedereen, maar de techniek optimaal bedienen is kunst. Dus meer dan 120pk is voor degenen die niet zo goed kunnen autorijden.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        9 augustus 2017 om 16:53

        @mashell: Oh, werkt het zo. Ik dacht dat auto’s met meer dan 120pk waren voor mensen die een auto wensen die meer dan 120pk heeft, ongeacht hun reden daarvoor. Weer wat geleerd. Deze uitvoeringen staan voor mij symbool voor de treurnis van het Nederlandse forensenleven. Als schaapjes in de rij.

        Login om te reageren
      • probono zegt

        9 augustus 2017 om 17:55

        @mashell: zo, het leven is lekker simpel zo hé… Mijn hemel wat een opmerking.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        9 augustus 2017 om 20:33

        @mashell:
        Ik heb nog een FIAT 850 voor je staan met 37 trappelende paardjes.
        Over de kunst van rijden gesproken.

        Login om te reageren
        • dieselkameel zegt

          9 augustus 2017 om 20:50

          @desjonnies: Gaaf, het lekkerste is dan dat je al die kracht altijd moet benutten om van A naar B te komen. Komt nog eens bij dat het stuur je daadwerkelijk verteld waar je op tijd en dat je via je kont kunt voelen of de auto nog goed is….

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          10 augustus 2017 om 00:20

          @desjonnies: gaaf is dat. Mijn zwager heeft een paar weken geleden een rally gedaan met een 126. Oa ook de stelvio op geweest! Ik ben stikjaloers.

          Ze zijn trouwens in een paar dagen naar Kroatië gegaan en weer terug. Ondanks dat ze de apk hebben moeten kopen (het blijven studenten…) heeft de auto geen slag verkeerd gemaakt.

          Login om te reageren
  19. berlinetta zegt

    9 augustus 2017 om 16:01

    Ik zou ze allebei niet nemen. Veel te veel geld voor wat je ervoor krijgt. Liever een “niet premium” auto.

    Als ik dan toch moet kiezen, dan liever de A3. De CLA vind ik maar mislukt.

    Login om te reageren
  20. sntial zegt

    9 augustus 2017 om 16:05

    Ik zeg het nogmaals, de neus van de CLA lijkt op een walvis die 3 ton garnaal binnenzuigt.

    Login om te reageren
  21. Dizono zegt

    9 augustus 2017 om 16:07

    De knapste C-segment sedan (dat het ze uberhaupt gelukt is een fraaie kleine sedan te bouwen is al een wonder) versus de lelijkste. Geen moeilijke keus, voor één keertje een Audi.

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    9 augustus 2017 om 16:12

    De A3. Maar dan graag met 2.0TDI 184pk,dan gaat het tenminste ergens over.

    Login om te reageren
    • r525 zegt

      9 augustus 2017 om 20:52

      @dutchdriftking: Die wordt al lange tijd niet meer geleverd helaas. Niet in NL in ieder geval.

      Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    9 augustus 2017 om 16:26

    Doe die sedan maar ..

    Login om te reageren
  24. markie123 zegt

    9 augustus 2017 om 16:33

    Ha, die A3 limo staat bij mij in dezelfde kleur (arablau) voor de deur. Maar dan als 1.0 S-tronic met lease pakket. Geen strepentrekker, maar binnen de 10 seconden op de 100 en het rijdt lekker. Met lease pakket was ‘ie 34.210 euri, gezien de opties erin valt dat wel mee. Bijtelling (januari 2017 op kenteken gezet) is dan weer geen lolletje.

    Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      9 augustus 2017 om 16:47

      @markie123: aan de andere kant, koop m eens zelf, tel de afschrijving op bij de verzekering, wegenbelasting en brandstof. Dan valt de bijtelling in het niets.

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        9 augustus 2017 om 17:00

        @eelco74: dat zeker. Grootste minpunt van de auto vind ik overigens het ontbreken van een achterruitenwisser.

        Voor de hobby/lol staat er trouwens een 30 jaar oude(re) quattro met i5 naast, die heeft net een hogere funfactor.

        Login om te reageren
  25. jorden zegt

    9 augustus 2017 om 16:36

    Ik ben een Mercedes fan, maar zo’n schrale CLA is de ster niet waardig. Ik zou voor een A-klasse gaan, als een 200D dan wel binnen budget valt(?). Anders toch de kekke sedan versie van de Golf.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 augustus 2017 om 13:44

      @jorden: Wat is er schraal aan een CLA, behalve dat het een A-klasse is die aan Taylor Swifting doet?

      Login om te reageren
  26. suheyl zegt

    9 augustus 2017 om 16:49

    Ik zou wachten op de A-klasse sedan, die er ook aan komt.

    Login om te reageren
  27. ghost zegt

    9 augustus 2017 om 16:59

    De CLA is duurder in de lease in deze trim dan een C-klasse met Business solution AMG pakket. Belachelijk!

    Login om te reageren
  28. mashell zegt

    9 augustus 2017 om 17:00

    De CLA is foeilelijk en het interieur wat sober. De A3 is van buiten duidelijk mooier en het heeft het veel frissere interieur. Dus van deze twee de A3. Maar een BMW 1 serie of een Volvo V40 zijn veel leuker.

    Login om te reageren
  29. ghost zegt

    9 augustus 2017 om 17:02

    Of een Jaguar XE met een klein beetje bijleggen.

    Login om te reageren
  30. smex zegt

    9 augustus 2017 om 17:25

    De A3 zonder twijfel! Wat is de CLA, en eigenlijk alles wat uit de A-klasse familie komt spuuglelijk zeg.

    Login om te reageren
  31. maxidyne zegt

    9 augustus 2017 om 17:37

    Deze keer de A3. Mooie wagen, wel achterlijk duur!

    Login om te reageren
  32. azuli zegt

    9 augustus 2017 om 17:40

    Natuurlijk de Mazda 3 sedan GTM diesel. 150pk

    Alles erop en eraan plus nog ff een klap sneller. Dik 2sec sneller op de 100km/u en dan ook nog de tussen acceleraties die veel sneller zijn.

    Man man deze twee schraap versies zie je toch niet staan.

    Login om te reageren
  33. TimD zegt

    9 augustus 2017 om 17:54

    Ik hou het lekker bij mijn A3 2.0 TDI 184 PK Quattro die 1:13 doet ? LOL

    Login om te reageren
  34. quinn zegt

    9 augustus 2017 om 18:08

    CLA natuurlijk! Veel exclusiever en gedurfder design dan dat Skoda Rapid/ Octavia design. Enne je mag op neerlands wegen toch niet harder dan max. 130kmh (als je geluk hebt) Lekker belangrijk dus??

    Login om te reageren
  35. 9000cse zegt

    9 augustus 2017 om 19:33

    Vooruit dan maar. Omdat het moet! Dan maar de A3. Knarsetandend! Want echt mooi vind ik ‘m niet. Maar ik weet, dat mijn keuze ook niet alle handen op elkaar zal krijgen. Toch zou ik er voor die prijzen voor gaan: De nieuwe Opel Insignia Grand Sport met 2.0 CDTi-motor. 170 peeka’tjes en 320 En-emmetjes. Ja! Ik weet het! Niet priemium. Maar ik denk, dat me dat echt worst zal wezen als ik er met een forse grimlach aan voorbij trek. Ik rijd liever in ’n auto die voldoet aan mijn wensen, dan dat ik “bewondering” moet afdwingen omdat ik zgn. priemium rijd.

    Login om te reageren
  36. allesmetturbo zegt

    9 augustus 2017 om 19:34

    De audi, de mooiste sedan in het segment! Maar dan wel met de 2.0 tsi en quattro

    Login om te reageren
  37. menaz zegt

    9 augustus 2017 om 20:07

    De A3 Limousine vind ik een bloedmooie auto. De CLA ziet er een beetje gesmolten uit.

    Login om te reageren
  38. dolledries zegt

    9 augustus 2017 om 20:23

    Benz is een lelijk hok … klei werd warm, een en ander ging hangen en toen weer hard geworden .. voor mij de Audi dus

    Login om te reageren
  39. desjonnies zegt

    9 augustus 2017 om 20:29

    Diesel.
    Ik moest kotsen.
    Of kwam dat van die CLA met zijn droevige clown-achterlichtrn.
    Coupé Mercedes Benz
    Das beste oder nichts.
    Mais, le moteur, c’est Renault, pas du tout Deutsch ni Mercedes, mais il vient d’ outre-Rhin.
    Scheiss Franzosen!

    Login om te reageren
  40. kennone zegt

    9 augustus 2017 om 23:36

    Een Ford Sierra is nog sneller..

    Login om te reageren
  41. 4wheels zegt

    9 augustus 2017 om 23:55

    Ik heb zelf deze maand de A3 limousine uitgezocht via de baas (en ja ik werk er hard voor het komt je niet aanwaaien Haha). De cataloguswaarde zit op iets meer dan 37000 met een automaat in het vooronder, proline pakketje, donker hemeltje en wat interieur wijzigingen.. ik vind die prijs meevallen.. een golf ligt met wat aanpassingen op bijna dezelfde prijs…

    Het lijnenspel van de Limo spraken mij enorm aan… de wagen klopt van voor tot achter en je ziet ze niet veel rijden… de focussen, Octavia’s en golfjes zie je al genoeg rijden… maar ieder zijn ding, we zijn gelukkig allemaal anders…. Die Mercedes vind ik ook spuuglelijk van achteren…

    Login om te reageren
  42. lekbak zegt

    10 augustus 2017 om 00:42

    Wat een saaie droevige keuzes zeg. Ik ben niet vies van een premium keus normaal gesproken maar deze twee auto’s vind ik toch wel het toppunt van premium rijden om het premium rijden. Het is niks anders dan een badge. Doe mij maar een fransoos voor dit geld. Zou een talisman lukken?

    Login om te reageren
  43. arias12 zegt

    10 augustus 2017 om 02:27

    Mega lastige om een keuze te maken. Om eerlijk te zijn vind ik ze allebei mooi. Heb zelf een CLA gehad dan wel een 200 benzine. Als ik nu zou moeten kiezen dan toch de Audi (met s line pakket). Maar wat zijn deze auto’s sloom zeg manmanman. Vond mijn CLA 200 benzine al niet snel laat staan deze trage rakkers. Maar goed ik vind de Audi zeer geslaagd. Hoop dat BMW met een concurrent voor deze auto’s komt komt. Dan weet ik namelijk wel heel snel welke ik zou nemen!

    Login om te reageren
  44. 4wheels zegt

    10 augustus 2017 om 09:00

    Er wordt gesproken over trage auto’s…? Kom op! elke gemiddelde (lease) wagen heeft tegenwoordig 115 pk en kan prima meekomen met het verkeer… zeker in combi met een automaat… waar steeds meer voor gekozen wordt.

    Login om te reageren
  45. kermit123 zegt

    10 augustus 2017 om 15:42

    Omg dit is echt echt de meest lelijkste mercedes die ooit gemaakt is. Het lijkt op een blik dat ingedeukt is. Oerlelijk en vooral de achterkant

    Login om te reageren
  46. joost1996 zegt

    11 augustus 2017 om 22:26

    Ik ben zelf wel een liefhebber van sedans. Ik heb voor mn werk ook beide autos gereden alleen dan in hatchback vorm. Zelf zou ik gaan voor de audi. Het interieur is gewoon vele malen beter. Iets waar ik wel veel waarde aan hecht. De rijeigenschappen van de MB zijn nou ook weer niet genoeg om me te doen zwichten. Maar zoals boven gezegd, ik zou ook zeker even de Mazda dealer bezoeken.

    Login om te reageren
  47. schwedenkreuz zegt

    12 augustus 2017 om 21:32

    Hoop cognitieve dissonantie van CLA eigenaren die een kalender nodig hebben voor de 100 km sprint.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North