Volkswagen moet wel heel raar doen als een compacte elektrische cross-over niet enorm gaat scoren.
Hatchbacks zijn passé, tegenwoordig moet je natuurlijk een compacte cross-over hebben als autofabrikant. Toch koos Volkswagen ervoor om van hun eerste ID-model een traditionele hatchback te maken.
Daar gaan ze het echter niet bij laten: er komt alsnog een cross-over op basis van de ID.3. Dit nieuws komt van Thomas Schäfer, die inmiddels alweer 100 dagen de scepter zwaait over Volkswagen als COO.
In de komende vier jaar mogen we tien nieuwe modellen van Volkswagen verwelkomen, waaronder dus de ID.3 cross-over. Dit wordt geen opgehoogde ID.3 á la de CrossGolf (kennen we die nog?), maar een model met een eigen look.
Voordat de ID.3 cross-over ten tonele verschijnt, staat er eerst nog iets anders op de planning: een facelift van de ID.3. Die komt volgend jaar al. Dat lijkt misschien snel, maar tegen die tijd is de ID.3 alweer vier jaar op de markt.
Volgens Schäfer zal de facelift van de ID.3 een “merkbare stap voorwaarts zijn op het gebied van kwaliteit, materialen en stabiliteit van de systemen.” Daarmee lijkt hij zelf toe te geven dat er ruimte voor verbetering was op dit gebied.
De ID.3 cross-over zal niet de enige compacte cross-over zijn in de ID-range. Het langverwachte betaalbare model onder de ID.3 komt er ook als cross-over. Als Volkswagen geen steken laat vallen zullen dit ongetwijfeld auto’s zijn die we nog heel veel gaan zien in Nederland.
Via: AutoExpress
Hawkeye72 zegt
Eindelijk goed nieuws….. voor leaserijders!
karhengst zegt
Waarom niet voor de privébezitter? Genoeg geld bij de boomers om zo’n gebakkie aan te schaffen, zolang je maar geen caravan hebt.
Johanneke zegt
Even groot of kleiner van binnen met dezelfde footprint maar dan minder range! Wat een prachtig idee.
rbou zegt
Is de ID3 niet al een cross-over??
lekkerlinksrijden zegt
Ik denk een cross-hatchback of iets dergelijks want in mijn ogen is het ook gewoon een crossover. We houden het maar op een opgehoogde hatchback
donjunior zegt
Als berijder van een ID.3 zeg ik.. .. doe maar niet!
Auto rijdt prima hoor.. vlot genoeg en stuurt prima.. maar alle electronische- en softwarematige randzaken.. Man wat een drama daar bij Volkswagen.
leefvrij zegt
Dus een hogere duurdere auto, met dezelfde inhoud, maar wel meer verbruik (want meer luchtweerstand). Top idee, voor de fabrikant. Wanneer komt er een ID4/ID5 die laag is? Of is daar te weinig aan te verdienen, omdat die goedkoper moet zijn en daardoor minder winstmarge heeft?
mashell zegt
U vraagt, VW draait: https://www.autoblog.nl/nieuws/vergeet-de-passat-dit-is-de-volkswagen-id-aero-met-625-km-range-3362384
harrie zegt
De auto die werkelijk alle joie de vivre uit je weet te halen, komt er ook als crossover. Hoezee!
Edge zegt
Ach, alles is relatief. Als je door de gunstigere bijtelling aan het eind van de maand meer geld over weet te houden voor andere leuke dingen kan dat het gebrek aan joie de vivre van de ID.3 aardig compenseren.
rutgerg zegt
Precies dit…. Ongeveer €200 pmnd netto voor mn ID.4. Voor mn vorige BMW betaalde ik bijna 600 euro. Meer dan 4500 netto salaris overhouden op jaarbasis maakt een hoop goed ;-) daarnaast is de ID.4 ook echt gewoon een fijne auto.
harrie zegt
Ja beginnen jullie even een koffieautomaatgesprek over bijtelling over dit ding zeg. Alsof dit nieuws nog niet erg genoeg was.
rutgerg zegt
Nou doe maar een bakkie dan!
Edge zegt
Benieuwd of het daadwerkelijk een apart model wordt met unieke carrosserie, of dat Volkswagen er een soord allroad/cross country variant van maakt die alleen wat hoger op de poten staat en wat plastic rondom de wielkasten geplakt krijgt.
kminne zegt
Een crossover versie van de de ID3 is er toch al lang? Die heet ID4. Misschien heeft de beste man nog niet alle interne bedrijfstrainingen gevolgd en is hij niet zo goed bekend met het modellenaanbod bij VW.
rutgerg zegt
Die is toch een flink stuk groter hoor. ID.4 is een formaat Tiguan. Deze id.3 crossover zal meer een t-roc worden gok ik zo.
Habanero zegt
Nu naar de eerste generatie electrische auto’s hoppen is bedenkelijk. Noch qua aanbod, noch qua (batterij)technologie, noch qua autonomie, noch qua echte bewezen ecologie, noch qua beschikbare laadinfra & maatschappelijke implementatie staan we op een punt dat ik ‘zou willen springen’. Mijn actuele auto is nog vrij nieuw en voldoet prima. Over 5 of 6 jaar, tegen de tijd dat er een zwaar verbeterd massa-aanbod is, is die sprong een no-brainer. Ongetwijfeld zullen BEV’s op een gegeven moment de autonomie van ICE’s doen verbleken en of laden wordt een korte reflex zoals tanken nu, maar dan zonder ergernis over vermogens en stekkers. Bovendien hangt de solid-state batterij-technologie in de lucht die ons (hopelijk) af gaat helpen van heel wat onverdedigbare milieu-problemen die aan Lithium vasthangen. Alle eerste-generatie producten die je ooit koopt hebben zware kinderziektes én een serieuze R&D af te betalen ook.
mashell zegt
Ik vind je punten over ecologie, infrastructuur en technologie zwaar achterhaald. Maar hoe kom je er bij dat een ID3 een eerste generatie auto is? VW had al de eUp!, de eGolf en nu de ID.3. Ze hebben dus al bijna 10 jaar een EV op de markt.
Habanero zegt
Zijn ze echt achterhaald of worden ze door belanghebbenden goed weggestopt en geminimaliseerd? Hoe meer je leest of ziet (niet gedateerd, maar recent van heel bekwame journalisten en experts, geen fantasten), hoe triester je ervan wordt welk ecologisch verhaal er ook weer aan deze evolutie vast hangt. Tevens op menselijk vlak een ongezien drama. Die VW’s waren eerder knutseloefeningen hoor op bestaande platformen. Iemand in onze familie had zo’n eGolf… wel die heeft echt niet lang op de oprit gestaan. Uiteraard, daaruit is op de rug van de eerste kopers een deel expertise gekomen precies om uiteindelijk die ‘ernstige’ ID-range te ontwikkelen. Je kan moeilijk stellen dat dit een foutloze oefening is geweest en qua infrastructuur (buiten NL?) alles nu gezegd is.
gdjnl zegt
En nog steeds de software niet onder controle. Binnen de gehele groep blijft dit vooralsnog een issue wat maar traag verbeterd.
Het blijft complex en er zijn zoveel factoren, maar de ecologie blijft gezien meerdere bronnen deels bedenkelijk. Niet als je kijkt naar CO2 uitstoot, maar met name uitgaande van totale levensduur en cradle-to-cradle incl. batterijen.
Te vaak worden oudere/gemiddelde ICE’s vergeleken met nieuwe EV’s en gaat met uit van 80% groene energie in het met. Kijk je naar het totale plaatje: moderne ICE met grotendeels recyclebaar interieur, efficiënte productie, schonere motoren met weinig uitstoot en een betrouwbare motor dan is het verschil met de huidige staat en levensduur van EV’s niet zo enorm als men soms doet geloven. Het probleem zit hem vooral in de brandstof en uitstoot bij gebruik. Daar outperformed de BEV de auto wel en binnen 1-3 jaar (afhankelijk van het kilometrage en of je op groene stroom tankt) ben je schoner geloof ik.
Er zijn dus voors- en tegens: ja, er is minder uitstoot als je “groen” laadt en ja er zijn minder slijtage onderdelen (gewicht en extra slijtage wegdek + kosten en impact van geheel nieuwe infrastructuur om te laden wordt nooit meegenomen/gekwantificeerd ;) ).
Daarnaast: het stijgende gebruik van zeldzame metalen (ook steeds meer in ICE’s voor uitgebreid multimedia en autonome systemen helaas) en de huidige batterijtechnologie blijft een zorg vind ik. Als we echt dagelijksvervoer schoner willen krijgen moeten we daar goed naar kijken.
In Nederland en West-Europa zijn we verwend qua infrastructuur en regelgeving, maar ik hoop dat er een oplossing komt voor de huidige batterijtechnologie: 1. schonere batterijen zonder dat er in landen zonder EV’s vervuild wordt (en ja, ga er maar vanuit dat dit gebeurt – in China kunnen ze niet eens bamboeonderbroeken middels een viscoseproces maken zonder chemicaliën te dumpen ;) – controle ontbreekt, 2. sneller laden (5-10 min – 350km effectieve range), 3. Verhoging recyclepotentieel batterijcomponenten. 4. Het is nog maar te zien hoelang “goedkopere” batterijen in “budget”EV’s het uithouden. Als die na 6-7 jaar aan vervanging toe zijn is het voordeel minimaal.
Rij zelf ook elektrisch en dat bevalt goed, maar we zijn er echt nog niet. Een voordeel: TcO ligt wel een stuk lager (zolang grote schades uitblijven. Recentelijk een bezorgscooter op de motorkap gehad… Schade is niet mals ivm ICE) én de energieprijzen weer dalen.
Mercbenz zegt
Altijd wel een fan geweest van VW en heb er aardig wat versleten, tot het moment dat ze met de hele ID familie kwamen… Ik vind het net alsof je naar de witgoedafdeling zit te kijken van de Mediamarkt. Alles lijkt op elkaar en ziet er naar mijn mening goedkoop uit; interieur en exterieur.
flyerbunch zegt
Benieuwd wat het zal zijn dan.. De GT versies van de ID familie zullen op een nieuw platform komen. Vermoedelijk zal dit tegen 2025/26 zijn als de ID4 zal worden vernieuwd. De echt grote vernieuwingen zullen hopelijk dan al komen, maar vrees dat het uitgesteld zal zijn zoals het hele Artemis project.