• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaat

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 28 april 2018 om 11:59 – 21 Reacties

Afbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaatAfbeelding Legendarische Golf II na 30 jaar terug in topstaat

Legendarische Golf II Pikes Peak na 30 jaar terug in topstaat
De restauratie van een waar icoon.

Meer dan dertig jaar na de laatste deelname van Volkswagen aan de Pikes Peak heuvelklimwedstrijd, begint het weer te kriebelen bij de Duitsers. In tegenstelling tot de vorige keer, in 1987, wordt er ditmaal gebruik gemaakt van een hypermoderne, volledig elektrische racewagen, die we inmiddels kennen als de I.D. R Pikes Peak. Om zijn voorganger niet helemaal opgeslokt te laten worden door de grote, gulzige maag van de geschiedenis, besloot Volkswagen de legendarische Golf te restaureren.

Nu, besef vooral dat we niet te maken hebben met een of andere doorsnee Golf. Integendeel, de 31 jaar oude Golf II kreeg destijds niet één, maar twee motoren. De bolide moest zich immers met de concurrentie kunnen meten, en deze liefst zelfs weten te verslaan. Met de glorieuze zege op de netvliezen gebrand stripten de technici van Volkswagen de Golf II praktisch tot op het bot. Nadat zij de wagen op grondige wijze van zijn onnodige onderdelen hadden bevrijd, kwamen ze uit op een totaalgewicht van slechts 1.020 kg. Let wel, hierbij is het gewicht van de twee vierpitters inbegrepen; onfatsoenlijk weinig, dus!

De wagen werd opgedroomd door Kurt Bergmann, een ingenieur met uiterst radicale ideeën. Onder leiding van de visionaire Bergmann, die in zijn jonge jaren naam maakte als teambaas in de Formule V en iconische namen als Helmut Marko en Niki Lauda hielp bij het ontwikkelen van hun racetalent, werd de wagen in zes maanden van de grond af aan opgebouwd.

Legendarische Golf II Pikes Peak na 30 jaar terug in topstaat

Hoewel de wagen er van buiten uitziet als een voor de rally klaargestoomde Golf II, is er onderhuids veel meer aan de hand. Dit is duidelijk te zien op de foto die van bovenaf is geschoten. De Golf II heeft zowel aan de voor- als achterkant een 1,6-liter viercilinder liggen. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, koos Bergmann er niet voor de motoren aan elkaar te schroeven, maar ze juist op de voor- en achteras te plaatsen. Dit betekent eveneens dat de wagen twee afzonderlijke Hewland race-versnellingsbakken heeft. Hierdoor kon de Golf als voor-, achter- én vierwielaandrijver gereden worden. Daarbij hadden beide viercilinders hun eigen KKK turbo, afgesteld op 1.6 bar. Deze goddeloze combinatie gaf de Golf II in totaal 652 pk.

Onder leiding van Jörg Rauchmaul ging het restauratieproject van start. Rauchmaul moest tijdens het proces regelmatig contact opnemen met Bergmann, om te zorgen dat het resultaat niet zou afwijken van het origineel. Door de vele bizarre technieken waarvan Bergmann gebruik maakte om zijn Golf II het technische hoogstandje te maken dat het destijds was, bleek dit voor Rauchmaul een ontzettend lastige opgave. Met name de koeling en de verschillende fragiele materialen zorgden voor de nodige slapeloze nachten. Uiteindelijk kregen Rauchmaul en zijn team het voor elkaar de auto terug te brengen naar de staat waarin hij 31 jaar geleden verkeerde. Althans, de Volkswagen produceert ditmaal 500 pk, om de motoren te sparen.

Ware het niet dat de wagen dankzij een technisch falen in de laatste bochten van de Pikes Peak heuvelklim van 1987 tot een halt moest komen, dan had hij gewonnen. Het is nog maar de vraag of de I.D. R Pikes Peak de ruime stappers van zijn geestelijke voorganger kan vullen. Zelfs in het geval dat hij de indrukwekkende prestaties van de Golf II kan overtreffen, is het onwaarschijnlijk dat de elektrische racewagen net zo’n legende zal worden als zijn voorvader.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-2, Klassiekers, pikes-peak, Racing, Volkswagen

Vorig bericht: « Snelheidsboete vermijden? Plant een boom!
Volgend bericht: 3 ruwe ABT Audi’s die je langs de Wörthersee zult zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. smoked zegt

    28 april 2018 om 12:10

    Kijk, nu is het geen saai Golfje meer! Leuk stukje historie.

    Login om te reageren
  2. g60gti zegt

    28 april 2018 om 12:28

    Bizar dik apparaat heerlijk!

    Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    28 april 2018 om 12:35

    Goh, en ik maar denken dat ik redelijk thuis was in de autosport historie. Ik ken al een 2CV met twee motoren, een Audi TT, een Scirocco maar deze is nieuw voor me.
    Bedankt, Autoblog!

    Login om te reageren
    • risl zegt

      28 april 2018 om 12:45

      @ghengiskhan: en de Corsa A met twee motoren van de Calibra Turbo? Als ik me niet vergis gebouwd door EDS. Heeft circa 700 pk.

      Login om te reageren
      • ghengiskhan zegt

        28 april 2018 om 15:20

        @risl: Hmmm, die Corsa kende ik nog niet. Heeft misschien te maken met mijn antipathie voor Opel. De verder genoemde Pikes Peak racer en de Daf van Jan de Rooij waren wel bekend, alleen niet genoemd. *excuusmodus aan* ik pretendeerde niet volledig te zijn. *excuusmodus uit*

        Login om te reageren
      • corsapower zegt

        28 april 2018 om 15:52

        @risl: boost beast. ?

        Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      28 april 2018 om 13:37

      @ghengiskhan:

      Er is ook nog een Suzuki Escudo Pikes Peak racer geboiwd door de legendarische Nobuhiro “Monster” Tajima in 1995. Die had twee 1.6L turbomotoren en in totaal 900 pk.

      Login om te reageren
      • kauwsjotel zegt

        28 april 2018 om 16:33

        @carmasterr: gran turismo op de ps1

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      28 april 2018 om 13:55

      @ghengiskhan: Maar uit Nederland kwam natuurlijk de allermooiste:

      https://goo.gl/images/8Dgw8E

      De Daf Twin Turbo, het tweemotorige turbomonster. Als jochie zat ik bijna aan de buis vastgeplakt als Parijs-Dakar uitgezonden werd, om maar een glimp op te kunnen vangen van deze truck.

      Dat monster, dat was wat in de jaren ’80. Net als de rallykanonnen van Audi, Lancia en Ford. Onmundig mooi!

      Login om te reageren
  4. italianmacchina zegt

    28 april 2018 om 12:41

    Weinig origineel golf hier?

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      28 april 2018 om 12:54

      @italianmacchina: daarom: de eerste interessante niet saaie Golf!

      Login om te reageren
      • focusrs1 zegt

        29 april 2018 om 06:15

        @spideriv: de eerste nog leuke golf was de mk1

        Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      28 april 2018 om 13:16

      @italianmacchina: welke pikes peak racer is er origineel?misschien 1klasse maar verder is alles aangepast

      Login om te reageren
  5. roland78 zegt

    28 april 2018 om 13:23

    Dat heeft Jorg Rookmuil puik voormekaar.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      28 april 2018 om 17:28

      @roland78: haha ? Jij dacht hetzelfde.

      Login om te reageren
  6. Henk_he zegt

    28 april 2018 om 13:53

    Ah, mijn allereerste eigen auto… Brings back memories.
    Golf II 1300 met 4 versnellingen. Niet vooruit te branden, maar wel voorzien van GTi-grille met dubbele koplampen.. Hahaha. Geweldige tijden…

    Login om te reageren
  7. PeugeotGTI zegt

    28 april 2018 om 14:32

    moar engines is moar better..!!

    Pardon. Ik bedoelde te zeggen dat ik het wel echt stoer vind dat die Duitsers dit gewoon hebben gedaan. Geen motoren met genoeg power? Dan meer motoren! Heerlijk.

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    28 april 2018 om 18:13

    Het lijkt alleen wel alsof aan het eind van het restauratieproject iemand z’n dikke moeke precies tussen de koplampen op de motorkap is gaan zitten…

    Login om te reageren
  9. apexdetailing zegt

    28 april 2018 om 19:48

    Respect voor deze oldie

    Login om te reageren
  10. tmenges zegt

    29 april 2018 om 12:34

    https://youtu.be/3lLoyrCr8eU. Deze gtv heeft ook 2 6-cilinders, ook gaaf project geweest.

    Login om te reageren
  11. Svda zegt

    30 april 2018 om 07:42

    Het zijn geen 1.6 motoren maar 1.8 KR motoren ( 139 pk standaard )

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North