• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leuke eerste auto? Scoor een hockeytractor!

Auteur: willeme, gepost 5 november 2018 om 12:01 – 58 Reacties

Volvo XC90


Veel veiliger gaat het namelijk niet worden.

We krijgen de vraag geregeld binnen in onze mailbox en de vraagbaak: “Wat is een goede eerste auto?”. In principe zou je denken aan kleine, goedkope en lichtgewicht gebakjes. Toyota Aygo, Ford Ka of Renault Twingo. Kun je relatief goedkoop schades rijden en het gaat nauwelijks hard genoeg om serieus in de problemen te komen. Maar zijn die auto’s nu wel zo veilig?

In de Verenigde Staten zijn de auto’s nog niet zo prijzig dat je er een tweede hypotheek voor hoeft af te sluiten. Daar komt het nog zeer geregeld voor dat de ouders een auto voor hun kinderen kopen. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst heeft onderzoek gedaan om te zien wat voor auto’s nu eigenlijk de meest veilige optie zijn voor je kroost. Wat blijkt: kleine auto’s zijn dus gewoon niet veilig.

De IIHS (wat staat voor Insurance Institute for Highway Safety) heeft een viertal aanbevelingen gedaan. Normaliter houdt dit instituut zich bezig met nieuwe auto’s, maar omdat het budget voor dit soort auto’s beperkter is, keken ze ditmaal ook voor gebruikte auto’s. De IIHS kwam met vier belangrijke peilers voor het kopen van een auto voor 16 jarigen. Ten eerste moet een auto elektronica aan boord hebben in de vorm van ESP. Ten tweede moet je kijken naar de beste crashtest resultaten. Hoe meer sterren de auto haalt in onafhankelijke testen, hoe veiliger de auto. Je zou het niet zeggen! Het derde advies is om auto’s met veel vermogen te vermijden. Natuurlijk een open deurtje, maar in Amerika kun je voor een beperkt bedrag serieus veel paarden aanschaffen, terwijl je hier minimaal een nier moet verkopen om een proefrit te mogen maken.

Land Rover Range Rover Sport TDV6 S '05

Maar het meest opvallende advies is om te gaan voor een zware auto! Er wordt gesteld dat een zwaardere auto per definitie veiliger is. Ja, modernere auto’s zijn nu eenmaal veiliger dan oude auto’s. Volgens de IIHS maakt dat niets uit en wegen de natuurkundige wetten zwaarder. Dus weinig vermogen en veel kilo’s. Volgens de IIHS is een Volvo XC90 uit 2005 zeer aanbevelenswaardig (aankoopadvies).

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, crossover, iihs, SUV, veiligheid, Volvo, xc90

Vorig bericht: « BMW X4 M40d als verschrikking in je binnenspiegel
Volgend bericht: Audi komt aanzetten met een verschrikkelijke optie »

Lees Interacties

Reacties

  1. e36thuglife zegt

    5 november 2018 om 12:09

    Ja hihi haha leuk totdat je nieuwe 275/40 R21 moet kopen van je bijbaan bij de Burger King want als je ze oprijdt tot 1.6mm is ie ook niet meer zo veilig.

    Login om te reageren
  2. Loek zegt

    5 november 2018 om 12:11

    Als achttienjarige met een wens voor een auto filosofeerde ik hier laatst al over. Wanneer jonge mensen komen te overlijden in een oude VW Polo o.i.d., dan vouwt dat ding op als een servet, de kans is groot dat je daar gewoon niet levend uit komt.
    Waarom? Omdat je een grotere en dus veiligere auto die uitgerust is met airbags en niet zo opvouwt, niet kunt betalen. Het is een beetje levenszekerheid wat je over die aanschafprijs (en maandelijkse kosten) heengooit. Maar op mijn shortlist staat nu eerder een Volvo XC90 dan een VW Polo.

    Login om te reageren
    • f40racer zegt

      5 november 2018 om 12:28

      @720s: Maar je leert wel rijden in een oude polo, zodat je geen oude polo’s van de weg rijdt zodra je een XC90 kunt rijden.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        5 november 2018 om 12:41

        @f40racer: je leert rijden in een VW Golf of Audi A3. Daarna zou grootte niet moeten uitmaken voor wat voor auto je dan ook rijdt.

        Login om te reageren
        • dappers zegt

          5 november 2018 om 12:53

          @720s: ik leerde rijden in een enorme Vectra. Eigenlijk altijd wel een pluspunt gevonden dat ik begon in een grote auto. Veel (vooral dames) die uit polotjes kwamen, vonden grote auto’s maar eng om in te rijden. Mijns inziens is van groot naar klein gaan een eenvoudigere stap dan andersom, voor een beginnend bestuurder.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            5 november 2018 om 12:57

            @dappers: ik leerde rijden in een E46 320d. Daarna ‘verpest’ voor de rest van m’n leven ;-)

            Maar ik deel wel je mening; beter leren rijden in een iets grotere auto.

            Login om te reageren
          • peug206 zegt

            5 november 2018 om 13:01

            @dappers: begonnen in een vel satis. En dat was net ff een slagje te groot.Athans voor parkeergarages, want de auto was net zo breed als de vakken soms… pluspunt is dat je nooit gehaast onderweg was, comfortabele stoelen en lag als een boot op de weg…

            Login om te reageren
          • Loek zegt

            5 november 2018 om 13:20

            @dappers: precies mijn punt. Ik had les in een Audi A3 en ben gelijk naar een 308 SW gegaan, maar ik vond die stap meevallen. Ben tijdens het rijlessen ook nog een paar weekjes naar een Polo overgestapt, rijdt iets makkelijker idd maar ik ben blij dat ik in grote auto’s ben begonnen.

            Login om te reageren
        • f40racer zegt

          5 november 2018 om 12:58

          @720s: Als je met golf en a3 doelt op je lesauto, dan ben je er nog niet. Met een oude polo bedoel ik je eerste auto na het halen van je rijbewijs die waarschijnlijk niet ontzettend duur is. Waarmee je voor het eerst alleen rijdt en verkeerssituaties zelf moet oplossen, kan nog wat onwennig zijn in het begin. Dan ga je leren rijden.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            5 november 2018 om 13:17

            @f40racer: dat begrijp ik, maar ik ben zelf begonnen in een Peugeot 308 SW, best een flinke auto. Ik zie geen nadelen in de grootte van die auto want het zicht rondom is perfect. Zo’n Polo is kleiner en het zicht (vanwege die dunne papieren A-stijlen) is misschien nog wel beter. Dus zou het juist mensen goed doen om in een lompe auto te beginnen, je wordt er meer omgevingsbewust van. Als je dan nog steeds zo roekeloos bent dat je Polo’tjes van de weg duwt, dan verdien je überhaupt geen roze pasje.

            Enfin, wat voor mij het belangrijkste blijft is dat je bij een ongeluk gewoon moet kunnen overleven. Of het nou een obstakel of een andere weggebruiker is die je raakt, in een nieuwere OF grotere auto is de overlevingskans gewoon een stuk hoger. Maar nieuwe auto’s worden buiten beschouwing gelaten omdat die voor jongeren onbetaalbaar zijn.

            Ik wil expres geen Polo omdat iemand in mijn naaste omgeving vorige maand is omgekomen in een Polo uit ’98. Ik zal de foto’s besparen maar neem van mij aan dat de persoon in kwestie geen schijn van kans heeft gehad. Terwijl het ongeval in een Golf en al helemaal een XC90 heel anders had kunnen aflopen.

            Login om te reageren
            • f40racer zegt

              5 november 2018 om 13:30

              Ik denk juist dat je geen grote SUV moet gaan rijden als je net 25 uur rij-ervaring hebt. Jonge mensen met weinig rijervaring en grote auto’s lijkt mij gevaarlijker dan als ze in een wat kleinere auto beginnen. Denk dat je daar wat bescheidener van wordt in het verkeer, omdat je sneller het gevoel hebt dat je voorzichtig moet zijn.

              Login om te reageren
            • f40racer zegt

              5 november 2018 om 13:35

              @720s: Er zijn talloze berichten van 18 jarigen die helaas overmoedig zijn in het verkeer en verongelukken. Lijkt me ook niet handig als juist deze personen gaan beschikken over nog meer vermogen en gewicht in de vorm van een XC90 oid. Lekker met 75pk leren rijden en beseffen dat met de auto deelnemen aan het verkeer een serieuze bezigheid is. (Uiteraard suggereer ik niet dat jouw kennis overmoedig was, gecondoleerd).

              Login om te reageren
    • robert110 zegt

      5 november 2018 om 15:10

      @720s: Gelukkig komen de eerst moderne veilige generatie kleine auto’s ook al binnen het budget van de eerste auto koper. Een acceptabele 8 jaar oude Ford Fiesta vinden voor €5.000 is niet heel erg moeilijk.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      5 november 2018 om 18:24

      @720s: Precies mijn punt inderdaad, het meeste gevaar in je leven komt uit deelname in het verkeer. Waarom zou je je dan, gepusht door de overheid in zo’n klein truttenschuddertje laten duwen…. Doe mij maar gewoon zo veilig mogelijk (binnen het budget), heb inmiddels al 15 jaar bewezen dat ik geen veroorzaker van ongelukken ben. statistisch gezien met 1 keer aangereden worden en 45.000km per jaar, is het wachten op een flinke klapper van één of andere koekenbakker

      Login om te reageren
  3. skid zegt

    5 november 2018 om 12:22

    Ja! Goed plan!

    Laten we de doelgroep waar relatief veel ongelukken mee gebeuren voorzien van zware auto’s. Dan overkomt hen niets.

    Echter de rest van de wereld wordt een stukje gevaarlijker. Een Civic uit ’96 kan de achterkant van mijn auto wel aan, een XC90 wordt een pietsje lastiger.

    https://www.cdc.gov/motorvehiclesafety/teen_drivers/teendrivers_factsheet.html

    Login om te reageren
  4. erce zegt

    5 november 2018 om 12:22

    Het ligt er natuurlijk maar net een beetje aan waar je in zit op dat moment. Ik had destijds een 7,4 ltr V8 Chevrolet Suburban uit 1980 en ik geloof zeker dat deze auto het van een oude Polo wint in het geval van een aanrijding, maar ik zit tegenwoordig toch liever in een wat lichtere, maar qua veiligheid modernere auto dan in zo’n loodzware en loei grote suburban. Ding kan dan wel groot zijn, zeker bij een flinke aanrijding fungeert de cabine ook als kreukelzone.

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      5 november 2018 om 12:50

      @erce:

      Dit filmpje verteld mij toch dat ik beter in een (kleinere) moderne auto kan zitten dan in zo’n oud bakbeest van voor de jaarwisseling!

      https://m.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    5 november 2018 om 12:24

    Tja, 16 jarige in 2500kg zware moordwapens stoppen is voor de overige weggebruikers natuurlijk niet per definitie veilig…..

    Login om te reageren
    • erce zegt

      5 november 2018 om 13:13

      @dutchdriftking: Volgens mij komt mijn reactie daar toch ook een beetje op neer (hoewel dat filmpje een ontzettend slecht voorbeeld is, want die Volvo heeft bijvoorbeeld gene motorblok)

      Login om te reageren
      • erce zegt

        5 november 2018 om 13:16

        @erce: oeps, dat antwoord was voor Jaapies bedoeld. Sorry Dutchdriftking.

        Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    5 november 2018 om 12:24

    Simpel, HUMMER

    Login om te reageren
  7. daihatsucuore zegt

    5 november 2018 om 12:25

    Het voordeel van een Daihatsu Cuore is dat de doorsnee persoon het verschil tussen de auto en een Canta toch niet ziet. Als er te veel opgefokte automobilisten achter me aanzitten omdat de motor eigenlijk een zak aardappelen is dan ga ik gewoon het fietspad op. Licht en klein is dus wel beter.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      5 november 2018 om 13:24

      @daihatsucuore: handig! Dat is nu een multifunctionele wagen! En ze zijn hip in India plus vol gas geeft een ouderwetse snelheid beleving. Laatst zag ik er ook een met een Burberry bekleding.

      Login om te reageren
    • niels-v50 zegt

      5 november 2018 om 17:46

      @daihatsucuore: Prachtpakken, niet kapot te krijgen.

      Login om te reageren
  8. peug206 zegt

    5 november 2018 om 12:26

    Tja grotere en zwaardere auto’s zijn veiliger. Lijkt me vrij logisch als er een f350 in mijn kofferbak komt dat mn 206je weinig te zeggen heeft. Maar kijk dan ook naar het wegbeeld. De gemiddelde auto daar is toch net even groter dan in Nederland, wat een vertekend beeld kan geven. Net als de rijkwaliteiten trouwens…

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      5 november 2018 om 14:57

      @peug206: En toch denk ik dat je levend uit die 206 stapt bij een gemiddelde aanrijding met een F-350.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        5 november 2018 om 15:04

        @robert110: hangt van de aanrijding af. Als hij frontaal voorop klapt dan is het sws klaar, van de bestuurderskant vermoed ik ook. Passagierskant en achterkant dat overleef je wel.

        Login om te reageren
      • tymo zegt

        6 november 2018 om 08:02

        @robert110: in een 206 ga je al dood na een aanrijding met een grasspriet, laat staan een F350.

        Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    5 november 2018 om 12:34

    Ja, zoals die kansparel van 18 jaar vanmorgen met z’n Audi A8.

    Zo vol achteruit op een oude Civic rijden…. Kost je wel wat, maar je zit veel veiliger.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      5 november 2018 om 20:00

      @cossiekiller: nice!

      Login om te reageren
  10. loserboi932 zegt

    5 november 2018 om 12:39

    Precies. Lekker suv rijden. Maar kost je wel gemiddeld €800 per maand

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      5 november 2018 om 13:07

      @loserboi932: niet in Amerika.

      Login om te reageren
  11. Design_Driven zegt

    5 november 2018 om 12:40

    Hier in het VK is er nog nooit iemand overleden in een XC90. Dat is toch wel heel specaal.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      5 november 2018 om 12:41

      @sketcher: http://cardealermagazine.co.uk/publish/nobody-ever-fatal-crash-volvo-xc90-according-thatcham-research/149325

      Login om te reageren
  12. henrie zegt

    5 november 2018 om 12:46

    Voor iedereen die denkt dat ‘grote, zware auto’s per definitie veiliger zijn dan kleine, lichte auto’s’: kijk even dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

    Dit filmpje is (afgaande op de publicatiedatum van YouTube) al bijna 10 jaar oud. Dat idee van ‘groot/zwaar is veiliger dan klein/licht’ is dus al een tijdje achterhaald, maar leeft kennelijk nog steeds bij veel mensen…

    Ja, een grote, zware, MODERNE auto is wellicht veiliger dan een net zo moderne kleine, lichte auto. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om een ‘eerste auto’. Die koop je vaak als je nog jong bent, en geen cent te makken hebt. Dan heb je dus geen geld om een moderne grote auto te kopen. Dan kun je dus beter een (vrij) moderne kleine auto kopen. Die zijn financieel veel beter bereikbaar en blijkbaar een stuk veiliger dan een oude grote auto (die misschien in aanschaf net zo duur is)…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 november 2018 om 13:29

      @henrie: Bij dit artikel moest ook aan dat filmpje denken. Er is natuurlijk een verschil tussen grootschalig onderzoek en een filmpje van Fifth Gear.

      1. De Volvo 960 was toen ‘ie nieuw was al b behoorlijk ouderwets. Gewoon doorontwikkeld jaren ’80 ontwerp. Voor zijn tijd veilig, 10 -15 jaar later niet meer.
      2. Sinds 2000 (ongeveer) zijn auto’s vele malen veiliger geworden. Mede dankzij IHSS, EUroNCAP en diverse overheden.

      De Volvo XC90 is een ‘oude’ auto, maar qua veiligheid staat ‘ie zeker zijn mannetje. Ook nu. Dus een Aygo uit 2015 of een XC90 uit 2004 is niet automatisch winst voor de Toyota. (zoals dat wel het geval is in dat filmpje).

      De auto’s zijn slim gekozen: de Modus was een van de eerste veilige kleine auto’s, terwijl de veiligheid bij de V90 zwaar overaten is. Dus meer een leuk vermaak en een les dat je niet af moet gaan op ‘imago’, maar het is een uitzondering. De resultaten van de IIHS zijn op basis van een veel groter onderzoek.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        5 november 2018 om 16:55

        @willeme: Het klopt dat die Volvo toen al een oud beestje was en dat die Renault toen een van de veiligste auto’s was. En het is een oud filmpje. En inderdaad, het is geen wetenschappelijk onderzoek…

        Maar als je geen cent te makken hebt, maar toch per se een auto wilt, dan kom je toch al snel uit bij zo’n oude Volvo (misschien een 850 nu) of iets dergelijks. Ik wil het nog wel eens zien, als je zo’n auto crasht tegen een moderne Ford Fiesta of iets anders uit die klasse. Ik zet m’n geld in op die Fiesta. Als die Renault Modus 10 jaar geleden al zo goed was…

        Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      5 november 2018 om 18:32

      @henrie: moest ook direct aan dat filmpje denken. Groot en zwaar zegt iets, maar moderne techniek ook

      Login om te reageren
  13. spykerboy zegt

    5 november 2018 om 12:59

    Als eerste auto klein kopen is echt zo een nl mentaliteit die zo achter loopt…. ben ook gewoon in een M3 begonnen en nooit geen schade gereden, meezte doen dat uit stoerdoenerij voor vrienden, als je dat niet doet gaat dat gwn goed

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      5 november 2018 om 13:09

      @spykerboy:

      Niets met NL mentaliteit te maken.
      Maar gebrek aan geld. Niet iedereen heeft een rijke pappa die een grote bak voor je koopt en vervolgens ook nog eens de running costs betaalt.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        5 november 2018 om 20:06

        @hubert: heeft niks met pappa te maken hoor… mijn autos zijn altijd zelf betaald… dat heet werken voor je geld, en goed sparen en niet doen wat al je leeftijds genoten doen… sommigen zeggen dat ik daardoor geen leven gehad hebt, kan, ligt eraan wat je een leven hebben noemt…

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 november 2018 om 13:13

      @spykerboy: Maar dat is dus het punt. Jij hebt blijkbaar het verantwoordelijkheidsgevoel en het verstand om gewoon normaal te doen, ondanks dat je een snelle auto hebt. Een groot deel van de 18-jarigen heeft dat niet. Zet ze in een snelle auto, en ze gaan allerlei capriolen uithalen om indruk te maken op hun vrienden of vriendin, vaak met ongelukken tot gevolg.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        5 november 2018 om 13:35

        @edge:

        Zoals het hoort! Maar dan gewoon in een cuore of clio.
        Gewoon lekker ervaring opdoen en af en toe een schuivertje maken.

        Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        5 november 2018 om 20:09

        @edge: tja, als je al je spaargeld in een auto steekt ga je je vanzelf gedragen… dan weet je exact hoe duur zoiets is en hoe lang je ervoor hebt moeten werken… dan ga je wel voorzichtig er mee om.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 november 2018 om 14:06

      @spykerboy: Als jij nooit geen schade hebt gereden dan ben ik benieuwd hoe je M3 er nu uitziet.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        5 november 2018 om 20:07

        @berlinetta: die heb ik helaas niet meer, heb nu een andere M3, een met grote turbo en 997pk om exact te zijn…. Denk dat de meesten hier de auto wel kennen van insta of events ;)

        Login om te reageren
        • sjeppie156 zegt

          6 november 2018 om 11:37

          @spykerboy: Dat rijd toch niet lekker meer?

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            7 november 2018 om 14:13

            @sjeppie156: rijdt prima, je merkt niet dat ie getuned is als je normaal rijdt, pas als je vol op de loudpedal gaat staan merk je dat ie getuned is, koppeling is lichter dan een normale M3 koppeling… instagram @dutchhpfm3

            Login om te reageren
    • mopar zegt

      6 november 2018 om 06:20

      @spykerboy: Eerste auto een M3? Waarom staat er bij je spots dan dat je eerste auto een 325i was?

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        7 november 2018 om 14:12

        @mopar: dat was mijn circuit auto toen ik 16 was… met eerste auto doel ik op straat auto, anders zou ik wel race auto geschreven hebben als 1e auto ;)

        Login om te reageren
  14. Hubert zegt

    5 november 2018 om 12:59

    Altijd slim, een testosteronbom laten rijden in een auto van 2000kg.
    Die wanen zich king of the road. En rijden dus ook als zodanig.

    Login om te reageren
  15. escort77 zegt

    5 november 2018 om 14:10

    Dit doet mij ook een beetje denken aan vaders die alleen in een dikke auto zitten als ze op weg zijn naar hun werk, terwijl moeder de vrouw met 3 kinderen op de achterbank in een koektrommeltje zit.

    Stel je voor dat die twee met elkaar crashen. Wil je als kerel dan dat jij het overleeft en je gezin omkomt, of andersom?

    (disclaimer: man-vrouw kan natuurlijk ook geëmancipeerd omgedraaid zijn anno 2018, maar qua auto’s zie ik dat niet vaak tegenwoordig)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 november 2018 om 18:55

      @escort77: tja die moeder rijdt 10km per dag met hoogstens 60 km/h en dat alleen als ze aan de late kant is want anders houdt ze zich netjes aan de snelheid. Die vader rijdt 60.000 km/jaar en 140 km/h op de snelweg is daarbij de normale snelheid waarbij hij ook nog prima aan een telco kan deelnemen…

      Login om te reageren
  16. maroksahbe zegt

    5 november 2018 om 15:10

    Ik leerde rijden in de oude mercedes ex brandweerauto van mijn vader,later in groen en wit ja Two tone overgespoten door een andere Sahbe die toevallig een paar spuitbussen overhad. Uiteraard kwam er nog een imperial op het dak en gordijnen en folie! In zon bus,voor mijn vader een SUV leer je pas echt rijden!

    Login om te reageren
  17. allesmetturbo zegt

    5 november 2018 om 18:06

    Eerste auto waar ik in reed na het halen van mijn rijbewijs was een 159 3.2 Q4, woog 1800kg en ik voelde mij ook zeker veilig in die auto. Net een goedgelijnde tank.

    Helaas natuurlijk niet te betalen als toen 18 jarige, en werd mijn eerste auto een 106 ph1 1.3 rallye (816kg). En ja, die voelde onveilig, maar wel een lekker gebakkie om in te leren rijden en een beetje mee te gooien en smijten.

    Login om te reageren
  18. mvdoesel zegt

    5 november 2018 om 18:52

    Wat slim weer. Alle voetgangers en motorrijders zullen hier blij mee zijn.

    Login om te reageren
  19. PAN zegt

    5 november 2018 om 19:47

    Vandaag in een xc90 V8 gereden, Dammed wat een baas auto! Met mooi agressief V8 sound.

    Login om te reageren
  20. live4life zegt

    5 november 2018 om 22:42

    Je kunt rijden of je kunt t niet. Maakt niet niet uit waar je in gelest hebt of waar je nu in rijdt. Punt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North