
Of betaal drie keer zoveel voor de allerleukste uitvoering.
Peugeot heeft af en toe van die periodes waarin ze het weer helemaal gevonden hebben. Naast slaapverwekkende modellen als de 1007 met schuifdeuren, en de 3008 en 5008 met dezelfde saaie styling bouwde Peugeot ook een sportieve coupé: de RCZ.
Het succes van de RCZ begint al bij zijn conceptversie, de 308 RC Z Concept. Het lichte gewicht, weelderige lijnen en opvallende double-bubble-dak doen het goed bij het publiek van de autobeurs in Frankfurt. Zoals dat bij conceptauto’s gaat een groot deel van de auto toch niet in productie. Die autowet geldt niet voor de RCZ.

Peugeot bleef verrassend dicht bij het conceptontwerp dat op veel bewondering kon rekenen. Er kwam zelfs een actieve spoiler op die afhankelijk van de gereden snelheid in twee standen wordt geplaatst. Onderhuids zorgt een McPherson-ophanging voor en een torsiebalk achter wat zorgt voor een speelse voorwielaandijver.
Lees ook: Peugeot RCZ 2010-2015 Occasion Aankoopadvies
Specificaties van de RCZ
De pre-facelift RCZ kreeg een THP-viercilinder met verschillende vermogensvarianten. Bij de aftrap van het model kon je kiezen uit een 156 pk of 204 pk sterk blok. Er was ook nog een 2,0-liter diesel met 163 pk. In 2013 vindt Peugeot het tijd voor een facelift. Er komen andere bumpers en lichtunits, een nieuw navigatiesysteem en een systeem dat het geluid van de motor versterkt via een gecontroleerd diafragma. De motoren blijven hetzelfde.
Met de facelift komt er ook een nog sportievere uitvoering: de RCZ-R. De vierpitter wordt nog verder uitgeknepen tot een knappe 270 pk en 330 Nm. En dat op een 2+2 coupé van 1.280 kilo. De sterkere RCZ is dan ook bloedsnel. Van 0 naar 100 gaat in 5,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Marktplaats
Tussen 2010 en 2015 bouwt Peugeot ongeveer 67.000 exemplaren van de RCZ. Daarvan kwamen er ruim 1.200 naar Nederland. De gemiddelde catalogusprijs is zo’n € 40.000. Inmiddels is de RCZ zo ver afgeschreven dat je er al eentje kunt kopen voor minder dan € 5.000.
De auto hieronder is op dit moment de goedkoopste Peugeot RCZ van Marktplaats. Het exemplaar is een instapper uit 2010. Er zitten wat krasjes op het achterste spatbord. De huidige eigenaar rijdt naar zijn mening te weinig met de auto waardoor de RCZ de deur uit mag. Hij staat op Marktplaats te koop voor € 5.250, maar in de beschrijving heeft de verkoper het over een minimale prijs van € 4.900.





Peugeot RCZ-R op Marktplaats
De timing voor dit artikel is goed, want er staat precies één RCZ-R te koop op Marktplaats. Een particuliere eigenaar uit Barendrecht doet zijn snelle Peugeot van de hand. De dikke coupé heeft een lekkere rood-zwarte kleurstelling en beeldschone R-velgen.





Er is 145.000 kilometer mee gereden, wat in tien jaar tijd geen gek aantal is. De enige Peugeot RCZ-R van Marktplaats staat te koop voor € 16.000. Daarvan kun je dus ook drie gewone RCZ’en kopen, maar wat heb je aan drie leuke Peugeots? Er is trouwens al € 14.500 op de RCZ-R geboden, dus wees er snel bij!





Deze 1.6 THP schijnt minder slecht te zijn dan de versies die in normale Peugeots lagen, maar ik zou alsnog oppassen en goed inlezen.
Zelf een 156pk versie gehad, preventief ketting vervangen en walnutblasting uitgevoerd en kleppendeksel vervangen. Kosten vielen me nog mee. Helaas rammelde de turbo na zoveel tijd weer los!?
eigenlijk nooit het gevoel dat er het juiste vermogen uitkwam. Door het grote stuur (uit een boot?) was het helaas niet de snelle wendbare coupe die ik verwachte. De Audi A3 met 1.0 3 cilinder en DSG die we er naast hadden voelde echt sneller en wendbaarder aan.
Rcz r heeft 270 pk en geen 170 zoals in het artikel
Ik heb in 2012 ook een nieuwe RCZ met de beruchte THP motor gekocht. Deze gereden tot 2016 en met 65.000 km op de teller ingeruild. Geen centje pijn mee gehad. Het enige wat defect ging was het ruitensproeier pompje wat onder garantie werd vervangen. De RCZ was voor ons een prima auto. Ruim genoeg van binnen en een enorme kofferbak. Wel extreem straf geveerd t.o.v. mijn latere twee Z4’s.
Bij de 508jes enzo is de motor vaak klaar / toe aan een flinke rebuild rond de 150k km. Autoweek klokje rond heeft er een mooie video van, 1tje die de 3 ton haalde, met bij 150k een nieuwe motor. En de 2e motor had alweer allerlei problemen, terwijl de eigenaar mij iemand leek die rustig en veel snelweg reed.
Altijd een leuk model gevonden! Behoorlijk uniek, zeker in de ‘asphalt’ uitvoering ziet ie er strak uit. Maar die rode R mag er ook wel zijn.
Die RCZ-R heeft 270 pk toch? Ipv 170…
Met name de 156pk kent de bekende problemen. Al zijn deze vooraf in te calculeren. De HD brandstofpomp gaf soms de geest, maar is inmiddels een verbeterde versie van. Ik zou er niet zo vanaf schrikken, zou alleen 2k achter de hand houden mocht de ketting en granuleren nodig zijn. En evt turbo.
Toen deze net uitkwam was het echt een nekkendraaier. Relatief ver lijk je vooraan te zitten, met de lange achterkant. Helaas ook de auto die ik (en de enige) helaas in de zijkant van een andere boorde (s’ nachts in Antwerpen, regen, reed niet hard maar weinig zicht naar rechts en daar kwam een Fabia vol aangescheurd..). Nadeel van de auto vond ik wel de 307-neus.
Die 307 neus heb je dus aangepakt. Was het resultaat beter?
In principe een mooi model maar helaas had deze net als zijn generatiegenoten van Peus een veel te grote vooroverhang….
Toekomiste klassieker, had hij achterwiel aandrijving kocht ik er één voor er bij.
Rij je toch achteruit?
270pk op de voorwielen, kon hij dat een beetje kwijt? Want ik vind 5,9 sec voor zo’n lichte auto met dat vermogen nog een beetje tegenvallen.
De 156 pk is niet zo best…
De 200 is al een aardige motor. Veel koppel en toch zuinig als het moet.
De 270 is de beste. Deze heet ook geen last van interne vervuiling door de 2e set indirecte injectoren. Deze heeft ook olie sproeiers onder de zuiger. Beest van een motor.
leuke auto, maar die neus (zowel voor als na facelift) is voor mij altijd de afknapper geweest.