
Lewis Hamilton staat momenteel zesde vlak achter teammaat Leclerc in het F1 kampioenschap. Van het binnenhalen van een gedroomde titel is dus nog geen sprake. Toch blijkt het vastleggen van Hamilton een gouden greep te zijn voor Ferrari.
Het is zomerpauze in de Formule 1 en dus de tijd om balansen op te maken. Zo kunnen we stellen dat Lewis Hamilton het voorlopig niet beter doet dan Carlos Sainz bij Ferrari naast Leclerc. In de races komt de veertiger nog altijd goed uit de voeten, maar het zijn vooral de kwalificaties waar LH44 het af laat weten. Zelden is hij sneller dan erkend kwalificatiebeest Leclerc. En soms is hij zo langzaam dat er op zondag veel te veel werk te doen is om er het beste resultaat uit te slepen. De laatste race in Hongarije was daarbij een dieptepunt. Leclerc startte op pole en werd vierde. Hamilton startte voor de tweede race op rij buiten de top-10 en eindigde als twaalfde.
Niet goed genoeg
Ook Hamilton zelf weet dat het, in ieder geval voor nu, niet goed genoeg is. De zevenvoudig kampioen kraakte zichzelf volledig af na de race. Op zich verfrissend dergelijke zelfreflectie bij een F1 coureur. Maar het was wel érg over de top allemaal, waardoor het (opnieuw) gemaakt overkwam en eigenlijk niemand er blij mee was. Zelfs Hamiltons voormalig teambaas Toto Wolff vond het noodzakelijk zijn oude speerpunt eventjes een speech te geven in het Ferrari motorhome, naar verluidt.
Hamilton alsnog goud waard voor Ferrari
Enfin, op het circuit gaat het dus niet allemaal zoals gewenst, maar naast het circuit gaat HAM nog steeds als een speer. Afhankelijk van wie je gelooft verdient Hamilton alles bij elkaar zo’n 60 miljoen Euro per jaar bij Ferrari. Doch dit is voor de Scuderia alsnog een koopje. La Gazzetta dello Sport becijfert namelijk dat Ferrari halverwege het seizoen al bijna het jaarsalaris van Hamilton heeft terugverdiend aan de associatie van de kampioen aan het team.
De verkoop van merchandise, de verhoging van de merkwaarde en het binnenhalen van meer sponsorgeld zouden nu al een plusje betekenen van ruim 50 miljoen Euro. En de verwachting is dat getal nog groter zal worden. Zeker als Hamilton ook nog echt zou gaan winnen. Het is een beetje zoals bij Ronaldo, die voor Madrid al snel zijn recordtransfer terugverdiende aan shirtverkoop en aanverwanten. Zo zie je maar weer; om geld te verdienen moet je eerst geld investeren. Waarvan akte.





Max als opvolger van Lewis bij Ferrari, iedere coureur wil in het rood rijden.
Ik hoop dat het niet bij dromen blijft
Waarom wordt daar haast nooit over gesproken, lijkt wel taboe. Max zal wel stiekem daar over dromen.
Ik denk dat dat gewoon gaat gebeuren. Makes sense. Hij heeft al 4 wk’s. Op zich is het leuk om de recordmeister te worden, maar het is leuker en lucratiever om held bij Ferrari te worden. En als ‘ie daar wint is ‘ie helemaal een rijk man, want dan mag ‘ie de rest van zijn leven gratis eten in ieder Italiaans restaurant.
Lewis naar Ferrari: operatie geslaagd, patiënt overleden.
Helaas is dat treffend. Lewis had gewoon moeten stoppen en een kledingmerk moeten beginnen.
Hij heeft het te druk met zijn alcoholvrije tequila
En hoe groot is het extreem lastig te kwantificeren aandeel van de “verhoging van de merkwaarde” binnen die EUR 50 miljoen ? Zou me niets verbazen als die 50M in belangrijke mate een fantasiebedrag blijkt te zijn.
Laten we niet vergeten dat het aandeel Ferrari meer dan 10% omhoog schoot na Hamiltons aankondiging. Dat alleen heeft ze behoorlijk wat opgeleverd.
Een bedrijf verdient niks als de aandelenkoers ineens 10 procent stijgt op goed nieuws. Dat doen de aandeelhouders. Als ze verkopen weliswaar, anders ook niet. Dagen daarna kan het weer dalen, etc. De dag daarna wordt de vis erin verpakt.
Mwah dat was tegelijkertijd met de kwartaalcijfers dus niet helemaal aan Hamilton toe te wijzen
Lewis heeft de X-factor, onze Max niet.
Hooguit bij de slinkende woke-schare.
Eerder de alles-of-nix-factor. Als ‘ie goed in z’n vel zit rijdt hij de sterren van de hemel. Maar als dat niet is, dan moeten tig man op ‘m inlraten om sir Lewis naar punten te begeleiden. Niet bepaald GOAT-waardig als je ’t mij vraagt.
*inpraten
Allemaal erg relatief en nietszeggend. Ja, ze krijgen fors meer inkomsten door merchandising en weet ik veel meer wat die woke meneer allemaal meebrengt. Maar als ze een coureur hadden ingehuurd die niet zo’n monsterlijk salaris zou hebben, veel meer zou presteren, en dus ook prijzengeld bij elkaar zou rijden, zou de rekensom er ook weer totaal anders uitzien. Achteraf kijk je de koe in de kont. Daarvoor is het allemaal speculatie. Houdt ons bezig.
Hoe doet hij het qua racen in vergelijking met Sainz eigenlijk? Dat vond ik ook een goede en prettige coureur.
Bij zowel LeClerc als Lewis zie ik veel onvrede over de strategie keuzes die Ferrari maakt. Die onvrede komt omdat beide coureurs zich daar teveel door laten leiden. Sainz trok duidelijk zijn eigen plan, daar profiteerde hij van. LeClerc probeert dat nu, maar is nog niet zo succesvol geweest.
Het zal allemaal wel. En dat ‘ie kan sturen staat buiten kijf. Maar dat hele modegoeroegebeuren trek ik echt onwijs slecht.