Lezersvraag: is je auto inrijden nog wel van deze tijd?

Auteur: , 67 Reacties

Bijna alle boekjes en verkopers drukken het op je hart als je een nieuwe auto koopt; de eerste x aantal kilometers niet teveel toeren maken en rustig aan doen. Maar is dat nog wel nodig?

Jaguar F-Type wordt netjes ingereden

Het leidt meer dan eens tot discussie, het inrijden van een auto. De één vindt het bullshit, de ander zweert erbij. Maar wat is nu echt het beste voor de levensduur van de aandrijflijn?

De gedachte achter inrijden is het feit dat bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar inslijten. Denk daarbij aan scherpe randjes aan de tandwielen en kleppen, relatief ruwe cilinderwanden en stroeve zuigerveren. Door de eerste paar duizend kilometers rustig aan te doen zou dit optimaal op elkaar inwerken en krijg je op de langere termijn minder last van overmatig olieverbruik en verminderde prestaties.

Nauwkeurigere machines
De meeste experts zijn het erover eens dat inrijden minder belangrijk is geworden dan dat het vroeger was. Dat komt doordat er de laatste jaren grote stappen zijn gezet in de nauwkeurigheid van productiemachines en het materiaalgebruik in de motor erop vooruit is gegaan. Dat maakt dat moderne motoren van nieuw af aan al veel nauwkeuriger in elkaar zitten en er minder hoeft worden ‘ingesleten’. Tegenwoordig zijn het eigenlijk alleen de zuigerveren nog, die vragen om inrijden.

Uiteraard betekent dat niet dat je volgas de showroom uit moet rijden. Voor iedere auto -ongeacht de leeftijd en kilometerstand- geldt dat overbelasting nooit goed is. Vooral bij een koude motor is de slijtage extra groot omdat de smerende werking van de olie dan niet optimaal is.

Inrijden 2.0
Hoe je anno 2014 dan wel moet inrijden? Kort samengevat is het een kwestie van niet te gek doen, maar ook zeker niet te voorzichtig. Gewoon met je boeren verstand dus. Dat houdt in dat je de auto de eerste paar duizend kilometer niet te zwaar moet belasten door veelvoudig of langdurig het maximale vermogen aan te spreken. Een te hoge temperatuur kan namelijk leiden tot overmatige slijtage.

Dynamisch rijden
Wel is het belangrijk dat de auto regelmatig op bedrijfstemperatuur komt. Een beetje dynamiek in het gebruik is daarbij aan te raden. Je kan dus best een paar keer flink het gas in trappen en maak zeker ook wat langere ritten met de auto. Zo wordt de boel goed gesmeerd en voorkom je dat de motor lui wordt. Vooral bij turbomotoren is dat van belang om olieproblemen op lange termijn te voorkomen. Alleen maar de wekelijkse boodschappen doen en de kinderen afzetten op school is dus geen goed idee.

Geen olie verversen
Wat je ook niet moet doen is voortijdig de olie verversen omdat die vervuild zou zijn door ‘fabricagevuil’. De minuscule metaaldeeltjes die in de olie komen zijn namelijk een perfect polijstmiddel die het inlopen van de motor versnellen. Houdt je dus aan de door de fabrikant opgegeven adviezen en controleer regelmatig het oliepeil.

Turbo’s
Met een turbomotor is het aan te raden extra voorzichtig te doen. Een turbo draait extreem hoge toeren en een goede smering komt dus extra nauw. Het goed warm rijden voor dat je gaat belasten is hier nog belangrijker dan bij atmosferische blokken. Ook komt het de levensduur ten goede om de laatste paar kilometer voordat je de bestemming bereikt hebt, niet veel toeren te maken. Als je dat wel doet loop je het risico dat de turbo, wanneer de motor uit is, door blijft draaien zonder dat er smering is.

Wat denken jullie, is inrijden nog van deze tijd of is het pure onzin?



67 reacties

Inrijden zat er helaas niet bij. De nieuwe lesauto wordt al vanaf dag 1 mishandeld.

Wat ik wel altijd aanhou is na een intensieve rit de auto +/- 15 seconde stationair laten draaien. Zodat alles even rustig kan afkoelen.
@xenonlampje: ahjah 15 seconden afkoelen? Ze laten turbo’s niet doordraaien om af te laten koelen he.
Als je nieuwe wagen bvb per autoboot naar hier is gekomen dan kan ik u garanderen dat de dokwerkers er niet bepaald zacht mee omspringen. Helaas heb ik geen geld om een nieuwe wagen te kopen maar mocht dat het geval zijn dan ging ik hem zeker zelf ad fabriek in Duitsland afhalen.
@sicko: idd de roro jongens zijn verre van zachtzinnig. Ik heb wel eens een spiksplinternieuwe fiesta st gezien met 5 verschillende kleuren blauw. Die had onder de schade gezeten. Ik heb wel eens,gehoord dat er maar weinig auto’s zijn die zonder schade het transport overleven.
@rolov: valt wel mee, dure auto’s hebben ook een transportmodus. De nieuwe Nissan GT-R ging maar tot 2000 toeren en niet sneller dan 15 km/uur.
@xiran: Ah ok dat wist ik niet. Maar ik doelde meer op de massa auto’s. De duurdere had ik wel iets verwacht dat ze erop zouden Letten.
@sicko: Ik ken iemand die auto’s van de boot rijdt, en die zegt dat Mazda het enige merk is, dat met zorg van de boot wordt gereden.

Schijnbaar komen bij elke lading nieuwe Mazda’s, een aantal mensen van Mazda zelf mee, die een oogje in het zeil houden. Een keer met piepende banden van de boot rijden, en het is de laatste keer dat je Mazda’s van de boot hebt gereden.
@SimonMc: tuurlijk. Lekker blijven dromen..
@parker:
Nope.
We doen de Autosky, Autopremier, Autoppride, de gehele UECC vloot.
En men vreest de “Toyota man with the baton ”
Die komt aan boord met een grote wattenstaaf om de afstand tussen de geparkeerde Toyota’s te meten.
En de grote jongens, sommigen daarvan.
Het is tegenwoordig zo extreem dat je zelfs een beschermbandje over je horloge moet dragen

Uit de oude doos:

Ze losten de tweede generatie Civicjes.
In Gent
En deden treintje rijden, met een stuk of vier vijf Civicjes achter elkaar.
één van de Civicjes uit het treintje wipte een zware vingerplaat omhoog, die tussen het schip en de laadklep zit.
En de drie civicjes erachter klapten daar zo overheen en de olie spoot alle kanten uit, de Civicjes werden ratelend op hun parkeerplek gezet.

Of Nissans, ze losten de laatste wagens op dek 8, maar de eerste op dek 12.
Van dek 8 kwam een 300 ZX aangieren.
Die de Patrol van dek 8 niet kon ontwijken.
Die Patrol donderde drie dekken naar beneden toe en nam een stuk of vijf nieuwe Nissans mee het graf in.
En van die 300 ZX was ook niet veel over.

Zou zoiets nu gebeuren, heeft de terminal en de rederij een levensgroot probleem.
@sicko:ik ben een dokwerker. Bij ons gaat het om fordjes die naar Engeland gaan en van Engeland komt er ook weer een boot vol met range rovers, jaguars maar op deze leuke speeltjes van Engeland zitten begrenzers jammer genoeg op en, die F-types zitten in een verpakking. Máár die fordjes hebben geen begrenzer en over het algemeen word er niet zoveel gegast in die dingen… Maar de snelle varianten van ford de Ford fiesta ST en focus ST. Worden gewoon de tiefus ingereden. Met piepende banden rijden aan de handrem trekken enz enz.Heb medelijden met de Engelse gasten die zulke dingen binnen krijgen en denken: ôhh ik ga er voor het eerst erin en er is nog nooit in geplankt!
@ferhat1100: Belachelijk. Respect voor andermans spul is ver te zoeken bij je. Maar je staat zeker wel vooraan als er weer banden geprikt zijn of een RS4 gejat is om te roepen dat mensen met hun poten van andermans eigendom af moeten blijven.
Ja. Als is het maar om het zekere voor het onzekere te nemen.
Zolang je geen elektro auto hebt zou ik zeker inrijden !
Interessant topic!

Motor rustig warm laten worden is naar mijn mening het belangrijkste, de koude olie is nog te stroperig om goed te kunnen smeren
Yep, Ik heb een TDI blok wat merkbaar lui word door mijn dagelijkse ritjes tegenwoordig. Gelukkig doet een weekendje Berlin, wintersport e.d. wonderen. Ik gooi er dan van dat wynn’s meuk in. Geen idee of dat extra helpt maar voor die paar euro.. En als ik hem dan een keer goed uitgelaten heb, even de turbo op adem laten komen
@Laue: Toch geen EGR-klep die aan het dichtslibben is?
@SimonMc: lijkt er wel op. Hij begon eerst ook te stotteren maar na een 2 weken roadtrip italie nergens meer last van.
@Laue: Lijkt me dat je probleem tijdelijk is opgelost. Door je dagelijkse ritjes, komt de motor waarschijnlijk nooit 100% op bedrijfstemperatuur, en zodoende verbrandt de roet niet goed genoeg. Die slaat dan neer in onder andere de EGR, maar ook bv de inlaat(collector).

Oplossing is, EGR en inlaat laten spoelen, maar een permanente oplossing is de EGR gewoon afdoppen, want de EGR is maar een bypass, en geen hoofddoorvoer ( gelukkig ).

Wat je alleen kan hebben, is dat je lampje van motormanagement gaat branden, of in het slechtste geval kan de auto zelfs in “noodloop” gaan, waardoor die niet meer sneller zal gaan dan bv 50 km/h. Bij sommige auto’s kan dit opgelost worden, door de EGR niet 100% af te doppen, maar door een gaatje van 8 mm te voorzien in het plaatje, waar je je EGR mee afdopt.

Opgelet, bovenstaande procedure MAG NIET, want je gaat knoeien met de emissienormen van je auto, maar voor de levensduur van je auto is het wel degelijk bevorderlijk.
Ah topic komt op een goed moment. Ik mag maandag mijn nieuwe megane op halen!
@bmw1m: je autoblog naam matched niet echt met je autokeuze.
@rechtsaanhouden: klopt alleen mijn naam keuze kan ik niet betalen als die nieuw is. Deze wel:)
@bmw1m: Voor hetzelfde geld had je waarschijnlijk wel een leuke occasie bmw gehad.
@fejjie: klopt maar dan rij ik liever nieuw!
@bmw1m: Suc6 met je emotieloze, deprimerende en onbetrouwbare stuk blik ;)
Nah gefeliciteed met je nieuwe aanwinst heb zelf nogal een hekel aan Renaults (jeugd trauma). Nog een interessante versie, optie of kleur?
@robert110: Bedankt dat gaat zeker goed komen! De huidige uit 03 heeft zich netjes gedragen. Jup bose uitvoering kleur zwart. Zal morgen ff fototje op autojunk knallen.
@robert110: een Renault mag misschien wel z’n naam hebben, maar hij heeft ons nog nooit laten staan! Top auto
@ronaldddvos: voor mij geld hetzelfde. Na een Laguna Coupe , Espace nu een Megane tot op heden absoluut geen problemen gehad.
@bmw1m: gefelicteerd Wij hebben er zelf ook 1, kijk maar bij mijn spots, super auto mooi sportief, met 60 over een rondonde (geen grap) ter wel we met de E klasse maar met 35/40 konden…
Inrijden is zeker belangrijk. Je zal de eerste 10 duizenden km niks merken, of je hem nou inrijdt of niet. Maar stel dat een bepaald onderdeel van de motor bij bijv 150.000km kapot gaat zal hij bij een niet goed ingereden veel eerder kapot gaan. Kortom de levensduur zal dus afnemen.Mr
@bmdoubleu: Na 150K km is die relatie een beetje moeilijk te leggen he … Warmrijden, met name met Turbo’s en ff netjes laten downspinnen voordat je parkeert (denk met name snelweg –> pompstation) tijdens die 150K km lijkt me veel meer van invloed anno 2014.

PS: M’n fabrieksaf nieuwe 200+ pk Turbo motor had na ~6000km nog steeds lichtbruine olie; niets zwart. Over productiekwaliteit gesproken ! Dat heb ik bij al m’n voorgaande, ook nieuwe, leasebakken niet meegemaakt …
@dawwg: Ik ga er van uit dat je leasebakken diesels waren? Zoja, dan is de olie letterlijk na 5 minuten al pikzwart door de roet, en dus niet door slechte afwerking van de motor.
@bmdoubleu: Goed afbeuken dus die eerste km’s! Gaan die onderdelen tenminste nog kapot binnen de garantie periode ;)
Ik zou inderdaad ook zeggen dat je een auto moet inrijden.. alleen sta ik altijd een beetje te kijken dat sommige (performance) autos na de montage band direct de rollenbank of zelfs testcircuit op vlammen
@ricksmits: dat is inderdaad een goeie. Bij Lamborgini gingen ze ook vol gas op de testbank.
@xiran: Als de boel eenmaal op temp is, is de slijtage ook minimaal. En mocht er een productiefout in zitten, dan liever opmerken voordat die bij de klant afgeleverd wordt.
@dawwg: is op zich wel een punt. Mijn 205 gti kwam pas los na 2000 km rijden, vanwege een revisie deed ik rustig aan. Op een of andere manier werd de motor steeds soepeler naarmate ik er meer km mee gereden had.
Een beetje liefhebber rijdt hem in, rijdt zijn auto altijd rustig warm en laat (igv) een turbo de auto even stationair lopen om de turbo uit te laten ‘spinnen’. Je merkt wel degelijk verschil na 100.000. Bovendien geeft het mij een goed gevoel om te doen wat absoluut geen wetenschappelijk argument is.
Onzer galaxy nu bijna 10 jaar oud. (1.9TDI VAG blok-115PK) Deze hebben wij aangeschaft toen onze vorige het begaf na 375.000 km.. 3 dagen na het uitrijden van de showroom met 150 naar Frankrijk gereden. Het is niet extreem hard maar zeker in de bergen met een beladen auto toch zeker een prestatie gezien het gewicht. Op dit moment heeft hij 427.854 km op de teller. Hij is een deukje en krasje rijker maar hij blijft gaan. Bij 275 is de distributie riem vervangen. Dus of dat inrijden echt zo belangrijk is…… Denk dat goed onderhoud en optijd bijvullen van de vloeistoffen etc belangrijker is. Al zou ik niet echt de top opzoeken als de auto nieuw is.
Ik heb mijn vorige nieuwe auto vanaf dag 1, met beleid, op zijn staart gestampt. Resultaat: 411.000 probleemloze kilometers. Een AMG/RS/M inrijden? Oke. Gewone, niet getunede auto? Flauwekul.
Sorry hoor, maar de turbo blijft echt niet doordraaien als de motor uit is. Het probleem is dat door de laatste paar km’s teveel kracht van de motor te vragen, de turbo erg heet word. Als de motor dan uitgeschakeld wordt, stroomt de olie niet meer, en is er kans op dat de olie in de turbo verbrand.
@booije: correct. En bij normaal rijden niet relevant in NL, enkel als je topspeed doet in D en dan plots even gaat tanken… dan kan je je auto 30s-1min laten nadraaien…
@booije:
Sorry hoor, maar een turbo blijft weldegelijk draaien als je de motor uit zet. Zo’n ding draait vlotjes 100K tpm en staat niet in verbinding met de krukas.
Die draait dus nog wel even na, alleen krijgt hij geen smering meer.
Als ik dus even lekker aan het trappen ben geweest laat ik hem dus een minuut of twee stationair draaien. Dan kan hij afkoelen en stationair draait een turbo nog amper toeren.
@tupperware:
Stationair draaien koelt niets vanaf. Je oliepomp pompt minder door de toeren en je blok alleen maar warmer omdat je geen rijwiel hebt. Fabels dus met stationair draaien.

Als je je motor uitzet blijft je olie nog uren warm en je turbo dus ook, gewoon contact uit en lekker rustig laten afkoelen….
@tupperware: Ja, turbo’s draaien 100k of zelfs wel meer tpm. Maar het gewicht van de as en de schoepen wielen zijn zo klein dat de kinetische energie niet genoeg is om (heel lang) door te blijven draaien, aangezien niet alleen de interne wrijving het bewegende deel afremt, maar ook het feit dat er een overdruk ontstaat tussen de turbo en de gasklep. Daar is normaal de bov voor (dat dingetje die dat typische tsjoe tsjoe geluid maakt :P ), want zonder bov staat de turbo bij het opschakelen bijna meteen stil. Maar zodra je de motor uit zet, en er geen aandrijving meer is door de uitlaatgassen, houdt het toch echt op. Het zal misschien niet meteen stil staan, maar om nou te zeggen dat er schade ontstaat door het doordraaien zonder smering is onlogisch. Alleen al de wrijving die nodig is om schade toe te brengen is veel groter als de kracht die nodig is om de turbo te stoppen.

@napo: motor blijft zeker warm, en olie ook, maar zal niet warmer worden dan ongeveer 90 graden celcius, aangezien het koelsysteem dan de termostaat open gooit. 90c is ook de bedrijft temperatuur van motorolie. Een turbo kan zo 700 graden of zelfs heter worden bij zwaar gebruik. Als je de motor dus gelijk afzet, stopt de olie stroming (ja, het zal misschien langzamer zijn door het stationair draaien, maar stroomt nog steeds) en zal de olie in de turbo dus ook verhit worden tot die temperatuur, waardoor die verkoolt en je turbo / motor potentieel verkloot.
@booije:
Zo wijsneus, dat zijn een hoop woorden om hetzelfde te zeggen als ik ook stelde.
Ik zei immers dat ik hem na stevig trappen even stationair laat draaien om hem te koelen.
Daar mijn turbo niet watergekoeld is kan dat dus alleen maar door hem goed gesmeerd tot rust te laten komen.
@booije: Klopt, daarnaast maken veel moderne motoren gebruik van variabele turbo’s, dan kan je bij wat minder tpm de turbo ook flink rond laten draaien als je het pedaal maar goed indrukt.
Wat een armoedig gedoe om zelf je nieuwe auto in te moeten rijden. Ik wil niet opschepperig overkomen, maar dat laat ik altijd voor me doen. En wel zeer uitgebreid: minimaal 200.000 km, ik peins er niet over om er eerder zelf mee te gaan rijden.
@moveyourmind: haha zo is het
De kop is er af zeggen we dan
Afschrijving is een woord wat wij niet kennen
Lamborghini wist ergens in de jaren 70 al te melden dat de speciale uitvoering van de Muira extra pk’s had. Dat werd gewoon getest. Met een nieuwe auto dus.
We zijn inmiddels 40 jaar verder, dus waarschijnlijk is de noodzaak wat minder aanwezig. Wat veel belangrijker is, is dat je je motor eerst goed warm laat worden (ca. 30km volgens mijn garage) voordat je de motor echt gaat belasten. Samen met goed onderhoud natuurlijk.
De zwarte strepen staan nog voor de ingang van de dealer, inmiddels 2200 km verder is mn bak kapot, echt een kutauto.
@faalhaas:
Tja, dat ligt niet aan de rijstijl maar aan je DSG, andere bakken kunnen dat gewoon hebben.
Motoren daarentegen..
Al je tegen een naargeestig lettertype kunt: een motorfiets kan je kennelijk maar beter flink aanpakken: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

De kans dat ik de komende jaren een nieuwe auto koop is nihil, maar mocht het wel het geval zijn: variatie, en vooral niet té rustig aan. Kan volgens mj geen kwaad het vermogen af en toe eens aan te spreken met een warme motor. Anders wordt t ding ook maar lui..
@sir_smokalot:
Zeer interessante site !
Dat geldt trouwens ook voor auto’s.
Rustig tot matig (met afwisseling) warm rijden (min 10km of zoals olietemp. aangeeft).
Eens warm: enkel WOT (volgas) of niks (motorrem). En alle versnellingen afgaan… Heb er zo 2 ingereden en super content. Mijn vrouw iets minder over mijn rijstijl tijdens het inrijden.
Motorrem blijkt des te belangrijker omdat een vacuum ontstaat, waardoor alles perfect zou inslijten. Ik ben niet zo technisch, maar ben overtuigd dat het zo prima is.
Te rustig inrijden werkt juist averechts: je “verglaasd” alleen de boringen maar.
Eigenlijk is inrijden technisch gezien onzin. Echter laat ik me er telkens toch wel weer toe overhalen het de eerste 5000km wat rustiger aan te doen. Onder het motto baat het niet dan schaad het niet.
Die pagani’s gaan ze ook wel eerst 5.000km rustig inrijden ja voordat ze getest worden…. Niet dus, inrijden is naar mijn idee onzin een auto is goed of is niet goed, een zuiger die niet goed afgewerkt is zal zeker niet netjes inslijten. Het enige wat je doet is het vertragen van het probleem wat er toch wel komt.
@dave: Een Pagani is niet een gemiddelde auto he. Zo’n Zonda moet eerst een paar minuten warmdraaien, anders krijg je de koppeling amper ingedrukt; zo heavy duty is die boel. En testauto’s worden vaak expres misbruikt. Niet helemaal te vergelijken; maar goed, ben het verder wel met je eens. Rustig warmrijden totdat olie op temp is (dus niet wachten totdat alleen de motor op temperatuur is; dat is vaak zo’n 5m eerder !) is uiteraard wel belangrijk !
Een vriend van me heeft bij een bedrijf in Dld gewerkt waar ze de interne slijtage en wrijving van motoren voor BMW onderzochten (en intussen heeft hij zijn eigen instituut binnen Max Planck). Ik heb wel eens een paar weteschappelijke papers erover gelezen van hem, en het antwoord was eenduidig: niet inrijden. Zo hard mogelijk op z’n staart trappen zodra de olie warm was (na 20 km zeg maar). Dat was de beste manier on de onderdelen zo snel mogelijk op elkaar in te laten slijten. Want lang met een rustige rijstijl rijden had hetzelfde effect pas na veel meer km bereikt. En het is voor moderne motoren we zo’n beetje zoals in dit stukje an Mr Brown staat: zo’n beetje het enige onderdeel van een moderne motor dat in moet slijten zijn de zuigerveren, en zeg eens eerlijk: hoe vaak heeft iemand hier de zuigerveren van zijn / haar auto moeten vervangen? Nou? Ik in ieder geval nooit. Nooit en te nimmer.
De meeste fabrikanten hebben dus ook geen regels meer over het inrijden. Dat is gewoon een hardnekkig urban myth wat maar niet uit wil sterven.
Over de turbo zit het artikel er ook niet helemaal scherp op. Het laten afkoelen van de turbo met de motor nog aan heeft te maken met de olie die de as van de turbo smeert. Als je de motor uitzet met de turbo nog roodgloeiend, stop de oliepomp, en blijft de olie stilstaan bij de nog veel te hete as. De olie verkoold, en blijft aan de as gekoekt. De volgende keer dat je start, krijg je hierdoor slijtage. Het heeft dus niet te maken met het laten nadraaien van de turbo zelf, maar met het laten draaien van de oliepomp tot de turbo koud genoeg is…. En turbo draait echt nooit door zonder smering.
@MDA: Heb je een goeie bron voor dat “niet inrijden”? Meende ook dat het hedendaags niet meer nodig is, of soms nefast is, maar zou dit graag echt eens onderbouwd zien door een studie bv.
@SimonMc: Ik zal morgen op mijn werk eens checken. Wikipedia is trouwens een stuk beter bij de les dan autoblog: http://en.wikipedia.org/wiki/Break-in_(mechanical_run-in).
Hangt toch v/d hoogte van je portemonnee af?. zonder gekkigheid toen ik 3 jaar geleden een nieuwe (lease gebak)FIAT in ontvangst nam is er geen seconde ingereden. geen centje pijn gehad, altijd geplankt in de sport stand vanaf dag 1.
Ik ben van mening dat inrijden weinig tot niks uitmaakt. Zodra de olie op temperatuur is kan er eigenlijk niks fout gaan.Voor dat inslijten wat je met de blote ook niet kunt zien heb je heus geen 5000 km’s nodig.
Hetzeflde hoor ik ook bij nieuwe remschijven en blokken. Na 100 kilometer zouden ze beter remmen. Dan zou ik een paar keer hard remmen zodat het eerder beter remt..
@Homer55: Daarnaast staat er maar 10 kilometer op de teller van een nieuwe auto wat afgeleverd moet worden. Als er bij de fabriek al wordt ingereden is het inrijden na bezit dus onzin.
Bij de aanschaf van de E60 M5 in 2005 inmiddels werd er uitdrukkelijk verteld dat het inrijden noodzakelijk was. Al wegrijdend uit Duitsland terug naar NL mochten er niet veel toeren gemaakt worden, moet je nagaan max 140km/h met een nieuwe M5 op de autobahn.
Inmiddels heb rij ik nu dagelijks een 335i coupe en dat is elke dag: niet direct wegrijden bij de koude start, inrijden op temperatuur wat inhoudt tot max 2000 toeren schakelen en uiteraard zoals genoemd wordt in het artikel bij aankomst ook rustig rijden.
Moet wel zeggen dat ik tot nu slechts een defecte brandstofpomp en bobine had.
@rrrs20: Na een koude start moet je juist wel direct gaan rijden. Dan stationair laten draaien is juist slecht
Ik heb nog nooit een auto ingereden. 0 beurt,poetsen,tenaamstellen en voor de zoveelste keer weer naar Cition om m’n parkeervergunning over te zetten is het enige wat er gebeurt bij een nieuwe demo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).