Afhankelijk hoe luxe een auto is, heb je als nieuwkoper van een auto veel keuze uit het materiaal dat in een auto komt. Van geborsteld aluminium tot carbon (of carbon look). Vroegâh was hout helemaal hip in je BMW 7 Serie, terwijl je dat tegenwoordig een stuk minder ziet. De merken bieden het wel aan en het kan in de juiste combi best fraai ogen. Zo is hout in een Porsche 992 of Bentley Continental helemaal niet verkeerd. (Premium) autofabrikanten gaan harde plastics ook nog steeds niet uit de weg anno 2019, zoals je bijvoorbeeld ziet bij de Audi A1.
En dan zijn er ook nog de materialen voor de stoelen. Franse auto’s kunnen ongelofelijk lekker zitten met dikke stoffen zetels, terwijl je in een moderne Lexus doorgaans alcantara aantreft. Weer een ander is meer fan van leder als stoelmateriaal. Dat laatste is weer een nadeeltje in de zomer als de zon voor ongevraagde stoelverwarming heeft gespeeld.
In deze lezersvraag is het woord aan jullie. Wat voor materialen maakt het ideale auto interieur. Zoveel mogelijk carbon in combinatie met alcantara, of juist hout in combinatie met chique leder? Laat het weten in de comments!
147 reacties
Leder is in het begin leuk maar al die vouwen en rimpels gaan er na een tijdje behoorlijk lelijk uitzien. Zeker de leersoorten die nu in bepaalde nieuwe auto’s worden gebruikt (BMW, im looking at you…) is van zulke goedkope kwaliteit dat stoelen na 2-3 jaar al een behoorlijk uitgeleefde indruk achterlaten.
Verder is hout met open poriën prachtig. Jammer dat veel merken nog steeds glimmende oppervlakken met luxe associëren.
Glanzend hout kan op zich ook mooi zijn, maar daar zie je toch ook krasjes en stof op. Gelukkig nog niet zo erg als op zwart glanzend plastic. Dat men daar ooit een meerprijs voor heeft betaald is echt bizar.
Sensatec is gewoon vinyl met een ledermotief. Basismodellen van de 1 en 2-series hebben die meestal.
Dakota is het daaropvolgende en is meestal gemaakt van verschillende leersoorten die ze met een coating en kleur camoufleren (afgedekt leder). Best hard leer en standaard op de wat duurdere modellen van de 3 en 5.
Dan heb je nog nappa, de duurste soort die je als standaard optie kan aanvinken. Je zou denken dat dat dus 100% vol leder is toch…niet dus. Het is gewoon half-grain leder. Best mooi maar niet van dezelfde kwaliteit als je zou verwachten van een wagen als de 7 serie.
Pas als je de individual catalogus induikt kan je het “echte” leder krijgen. Merino is de full grain leersoort van BMW, vergelijkbaar met wat in sommige Rollers en Bentley’s zit. Punt is dat dit leder zelfs op de duurste M760Li dit nog een optie is. Belachelijk dat je op een auto van 2 ton nog moet bijbetalen voor fatsoenlijk leder…
Zoals t heurt.
90s auto: velours en softtouch kunststof zwart;
00s auto: alcantara en aluminium;
10s auto: leder en ‘mat’ hout
Leder uber alles. 😎
Heb zelf een Atacama (oranje) leren V70R met alu inleg en geniet er elke dag van hoor ;)
You, sir, are a man of exquisite taste.
Dat mis ik toch wel een beetje.
https://o.aolcdn.com/images/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/800×450/format/jpg/quality/85/http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/07/flintstonesmobilegermany.jpg
Ik lees hier dat alcantara niet duurzaam is, misschien dat er verschillende kwaliteiten alcantara zijn of waren, want ik had dat in mijn S2 Avant en dat was nog mooi toen ik de auto gebruikt kocht en bleef ook mooi.
“Je reactie moet nog worden goedgekeurd.”
https://gyazo.com/49eb7e34ba6f61ec7e848e978176b36a
Leer vind ik niet fijn om in te zitten en het ziet er al snel niet meer uit naar mijn mening.
Hout vind ik in veel gevallen niet passen binnen een auto. Er zijn naar mijn mening maar een paar merken die het kunnen hebben, zoals Rolls-Royce, Bentley en Buick.
Doe mij maar iets in de zin van carbon/stof/alcantara/pianolak.
Daarom rij ik er een.
O ja, die konden het ook. Vast afgekeken 😜
Een Jaguar S-Type 2.7d, zwart, met crème leren executive-interieur, dat is met wortelnotenhout, mooier leer en piping langs de randjes.
Doe mij maar een mooie Bentley Turbo R uit begin jaren ‘90.
De 6 in lijn maakt een wel hoop goed blijkbaar onder de lezertjes….
De andere is nog erger met rood leer en hard metaal interieur, maar ook hier maken de 8 stampers iedereen van mening veranderen 😂
In het begin van de vorige eeuw was leer voor de paupers, een echte Rolls Royse had wol op de stoelen en de achterbank.
Maar het meest bizarre materiaal dat gebruikt is voor het interieur van een auto is toch wel walvis penis leer in de Dartz Pombron