
Laten we gewoon weer een ’trip down memory lane’ gaan maken. Met de lezersvraag ‘wat is jouw favoriete auto aller tijden?’
Na alle nieuwe modellen van vandaag en de aankondigingen van nieuwe modellen, vond ondergetekende het weer eens hoog tijd worden om een tripje te gaan maken langs de nostalgieweg. Even kletsen over auto’s van vroegâh, toen auto’s nog wél een ziel hadden en niet allemaal op elkaar leken.
Alhoewel, ik moest er net aan denken, in de jaren 80 hoorde ik als kleine nicolasr mijn ouders ook al klagen dat er ’tegenwoordig alleen maar eenheidsworst werd geproduceerd’ en dat het vroeger toch echt beter was. Nostalgie is van alle tijden, zogezegd.
Wat is jouw favoriete auto aller tijden?
Maar goed, daar gaan we het vandaag eens even niet over hebben. We gaan lekker mijmeren over wat onze favoriete auto aller tijden is. En dat is meteen een lastige vraag. Want bestaat er wel zoiets als 1 favoriete auto? Er zijn er zo veel gemaakt…
Ik heb natuurlijk wel mijn voorkeuren. En -zoals zoveel mensen, denk ik- komen mijn favorieten ook uit lang vervlogen tijden. Met als kanttekening dat het niet gaat om Ferrari’s uit de 60’s, maar wel van lang geleden.
Ik denk dat ik moet kiezen tussen twee geweldenaren. Eentje uit de 90’s en een ander uit de 00’s. Allebei uit Duitsland, allebei bloedsnel, zelfs nu nog en allebei schoonheden. Maar welke kies ik dan uiteindelijk? Lastig!
Kiezen uit twee geweldenaren, moeilijk
Laten we met de oudste beginnen. Een auto meteen op het lijstje springt als er gevraagd wordt om mijn favoriete wagen op te noemen is de Porsche 993 Turbo. de eerste 911 Turbo die enigszins normaal te rijden was, maar ook als een hooligan tekeer kon gaan.

Maar dan wel met een grote kans dat je levend thuiskwam en niet strak gekleed in een jas van gevoerd vurenhout. Bovendien ook nog eens bloedmooi en onbereikbaar voor vrijwel iedereen. Maar áls ik die loterij toch eens win jongen…
De andere is de BMW M5 van de E39 generatie. Ook een geweldenaar van een auto. Eentje die gebruiksgemak wist te combineren met powerslides en rokende banden. Maar als je wilde kon je er onopvallend in voor komen rijden.

Qua M5’s is het er na de E39 alleen maar op achteruit gegaan, hoe goed en speciaal de opvolgers ook waren en zijn. Er gaat qua BMW’s niets boven de E39 M5. Wat mij betreft. Maar is het mijn favoriete auto aller tijden?
Nee. Want dat is toch de Porsche. Nét iets specialer en mooier. Maar het wasd een close call.
Ben benieuwd naar jouw keuze!





Als ik nu direct naar het eerste wat in mij opkomt luister, hoor ik maar één ding. En dat is de magistrale uitlaatsymfonie van de Lexus LFA. Dat moet ‘m zijn. Vanwege het verhaal erachter, vanwege de engineering erachter en vanwege simpelweg het feit dat het de best klinkende auto ooit is als je het mij vraagt.
Yep, dat is ‘m.
Ja maar geen handbak :(
Ik ga voor de jaren 90 tegenhanger van de LFA. De NSX. Is echt een absolute droomauto voor mij.
@Johanneke: ik blijf erbij dat een handbak een auto niet definieert of verpest. Een LFA met een handbak was wellicht tof geweest, maar ik vind het niet een dealbreaker dat ‘ie enkel automaat is. Sterker nog, het verhaal achter hoe snel de LFA schakelt voor een enkele koppeling gecombineerd met hoe ‘ie door zijn toeren raast, waardoor een digitale teller een must was, da’s een leuk verhaal. En door de versnellingen ‘blippen’ om die motor te horen schreeuwen schijnt ook aardig verslavend te zijn.
Vind ik een moeilijke eigenlijk. Ik vind mijn eigen golf met zestienklepper erin fantastisch. Krijg elke keer een lach op mijn gezicht als ik instap. Maar zal denk ik toch voor mij de porsche carrera gt zijn. Een auto waar een mythe omheen hangt. Moeilijk te rijden en complexe mooie techniek met een fantastische motor en dito uitlaatgeluid. Ja dat moet hem worden!!
Voor mij toch wel een Porsche 356 Speedster! Tijdloos!
Hier sluit ik mij aan!
Voor mij ook de Lexus LFA, toch wel 1 van de best klinkende auto’s ooit gemaakt en zelf vind ik hem erg mooi.
Overigens mijn top 3:
1. Lexus LFA
2. 812 GTS
3. Lamborghini Huracán Performanté.
De 3 auto’s die direct bij me opkomen:
1: De Porsche 959
2: Lancia Delta Integrale Rally in Martini Bianco livery
3: Citroen 2CV (omdat we die vroeger ook hadden…)
Ik ga voor de Delta
Ik kan er maar niet omheen, de F40 voor mij.
Dat was, dat is en zal altijd de Ferrari F40 voor mij zijn. Ik was verliefd op de auto vanaf het moment dat ik ‘m op de cover van Autovisie zag staan…. Welk jaar dat was dat laat ik in het midden want dan voel ik me ineens heel oud. Ik kan het me nog goed herinneren. Het was een foto van de voorkant met een zwarte achtergrond.
Blijft toch wel een droom om die ooit nog een keer te mogen rijden.
En als BMW man blijft de BMW M3 E30 mijn favorietste BMW. Vooral de Johnny Cecotto uitvoering er van.
De eerste generatie mustangs. Op vlak van uitstraling ongeëvenaard en een simpel idee dat brilliant is in zijn eenvoud. Een grand tourer zo als ze bij prestigieuze Italiaanse wagen bouwers maken met what ever onderdelen Ford nog had liggen in een schuur in Dearborn.
Pagani Zonda Cinque Roadster is voor mij de absolute top of the bill voor mij, niks wat ik liever zou hebben dan dat, en daarna een MC12 op nr 2
Lamborghini Countach. Was het de beste sportauto ? Nee. Was hij praktisch ? Nee helemaal niet, maar wel een ongeëvenaard design.
Pure poster porno
Dat was, dat is en zal altijd de Ferrari F40 voor mij zijn. Ik was verliefd op de auto vanaf het moment dat ik ‘m op de cover van Autovisie zag staan…. Welk jaar dat was dat laat ik in het midden want dan voel ik me ineens heel oud. Ik kan het me nog goed herinneren. Het was een foto van de voorkant met een zwarte achtergrond.
Blijft toch wel een droom om die ooit nog een keer te mogen rijden.
En als BMW man blijft de BMW M3 E30 mijn favorietste BMW. Vooral de Johnny Cecotto uitvoering er van.
Een Shelby Cobra 427 supersnake
GMA T.50 v12, handbak, lichtgewicht, puur rijders auto. Gordon Murry’s geniale werk. Een tweede keus zou de Noble M600 zijn, brute kracht, handbak, gevaarlijk snel en bijzonder.
Dit vind ik de alleronmogelijkste vraag ever ooit. Periodiek krijg ik zo’n mail van marktplaats met ‘Ben je nog op zoek naar’ en daaruit blijkt altijd mij schizofrene autoliefde.
Ik vind de LFA echt geweldig, maar kan ook janken van de schoonheid van een Facel Vega Facel II. Op slechte dagen kwijl ik weg bij Caprice Classics. Met veel vreugde stap ik steeds weer in mijn eigen verlaagde Daf 66 met Volvo blok.
Ik kan na een aflevering Car SOS hartstochtelijk zoeken naar een Ford Model A en de dag erna me verdiepen in alle nieuwe elektrische auto’s.
Ik heb proefritjes gemaakt in verschillende MX5jes en heb als student oude kevers gereden. Na een dagje landrover rijden met m’n werk was ik er heilig van overtuigd dat ik wilde gaan offroaden en speurde ik marktplaats af naar Jimny’s….
Maar als je me met een pistool op het hoofd deze vraag afdwingt zal er waarschijnlijk wel een ‘67 Corvette 427 uitkomen.
Maar ook dat kan morgen weer anders zijn…..
Maserati shamal! In mijn jeugd reed dagelijks deze auto in mijn straat. Prachtige herinneringen.
Betaalbaar alternatief is de Peugeot 106 rallye! Dit was mijn eerste nieuwe auto.
Een E34 5 serie.
Hier ga ik in mee!
Voor mij zal de heilige graal toch altijd de Mercedes CLK GTR blijven (het liefst zonder dakje)
Jaguar E type Coupe, 1ste series…..
Alfa 8C Competizione alstublieft. Al heb ik ook een zwak voor een originele Ford Escort Rs Cosworth.
Volledig mee eens. Ik zou absoluuuuuut een 8c kiezen. Mag ook best de spider zijn. Een dikke sierra cosworth RS zou ik er wel naast hebben
De auto die meteen in me opkomt is een SLS AMG. Er zijn betere, snellere auto’s maar sinds de dag dat ik deze auto voor het eerst zag met die vleugeldeuren is het met afstand mijn favoriete auto aller tijden. Ohja het geluid is ook niet verkeerd ;)
Dat is inderdaad een bijzonder mooie auto. Wordt ook goed “oud”
Lastige keuze! De eerste auto die in mij opkomt is de Bentley Arnage T, van voor de facelift, chique en bruut tegelijkertijd. De tweede is de BMW Z8, blijft een kunstwerk op wielen.
Moeilijk…
1. Mercedes Baureihe 124 300 TE-24 3.4 AMG (1991-1993)
2. Audi Typ44 (C3) 200 Avant Turbo Quattro 20V (1989-1991)
3. NSU Ro80 (mod. 1975-1977)
4. Citroën SM Injection (1972)
5. BMW 3.0 CSL (1973)
Ferrari F40 & F355. Ok, m’n Aston Martin V8 Vantage ook wel een beetje.
Eerste generatie Focus, Mercedes R107 of toch de Renault 4? Natuurlijk de R4.
E30 M3
Een SL 55 AMG! Een machtige V8 veel koppel. Een lekker gebrul! En een dakje dat open kan… liefst zwart!
als geld geen rol speelt, een 993 C4SC, en anders een wrx sti van 2003..
De eerste die in me opkomt is de Aston Martin DBS. Die van 2007-2012. Dat komt mede doordat het onze trouwauto was 9 jaar geleden 😍
Al jaren lang de Ferrari 288 GTO.
De Aston Martin One-77 tweede op grote afstand.
Totdat ik het geld ervoor had heb ik altijd gedacht dat dat een Ferrari zou zijn. Vreemd genoeg staan er nu een Citroën SM en een Mercedes w124 E500 in de garage.
Honda NSX.
Citroën DS
Mijn eigen Citroën CX 25 GTi Turbo
Citroën SM
Ferrari Daytona
Alfa Romeo 166
Ford Sierra Cosworth
Subara Legacy Outback van rond de eeuwwisseling.
Citroën DS
Mijn eigen Citroën CX 25 GTi Turbo
Citroën SM
Ferrari Daytona
Alfa Romeo 166
Ford Sierra Cosworth
Subara Legacy Outback van rond de eeuwwisseling.
Als “favoriete auto aller tijden” betekent : de oto, die ik op dit moment het liefst zou willen hebben, sluit ik me aan bij de hier al opgedoken andere leden van de LFA-sekte. De LFA dus.
Toen ik in 1984 mijn rijbewijs haalde (18 jaar oud) gaf mijn vader, die was hierin niet de lulligste, meteen de sleutels van zijn Saab 900 Turbo. Wel 145 pk in een auto met 5 bak en stuurbekrachtiging ! Wat een (beangstigende) ervaring ! Toen ik eraan gewend was heel veel stoere kilometers met deze auto door Europa gemaakt. Dus uit nostalgie : mijn favo-auto ooit !
LOL, mijn pa regelde voor 800 gulden een Opel C-Kadett, zodat ik niet met zijn Audi 80 aan de haal ging.
Hoop plezier aan gehad, trouwens. Ook al wilde deze niet harder dan 120 (op lpg) of 130 op benzine.
Redelijk recent, maar het is een koenigsegg regera in candy apple red. De looks, de performance, het geluid
Mercedes slr 722 of een rode alfa Romeo 159 ti met achterwielaandrijving en 100 pk extra
Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso
1973 Ford Falcon XB GT Coupe V8 Interceptor “Pursuit Special” van Mad Max. Het is gewoon de meest brute bak die er is! De bodykit, zwarte lak, roest en schades en uiteraard de supercharger die met de rode knop te activeren was! De ultieme auto voor een lange road trip :D
Hij is al een paar keer voorbij gekomen, maar het eerste wat in me op komt is de Citroën SM.
Én een DAF YA 326.
Mag ik er 2 kiezen? Dan de Alfa 8C Competizione in Alfa rood, en de Carrera GT vanwege het geluid!
Een Alfa Romeo in een andere kleur dan rood kan natuurlijk ook niet!
Singer 964 Targa.
Hij is al een paar keer voorbij gekomen, maar het eerste wat in me op komt is de Citroën SM.
Én een DAF YA 328.
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint
Specifiek uit 1963, met het kenteken MT-05-36 en chassisnummer 356205.
Waarom? Dit was mijn vaders auto en ik ben er mee opgegroeid. Nooit rijdend gezien, want al voor m’n geboorte (sinds eind jaren zeventig) van de weg om ooit gerestaureerd te worden. Jaren laten (begin 2000) heeft hij ‘m van de hand gedaan en ben inmiddels het spoor kwijt.
Heb ooit een oude eigenaar teruggevonden binnen de Alfaclub en denk te weten dat de auto via Goos van Pelt (destijds nog Kees Verdoorn) in Genderen is verkocht aan iemand in België. Daarna zou het kunnen dat hij in Italië terecht is gekomen, ik vrees voor onderdelen.
Maar goed, een soort mythische jeugdliefde en oorzaak van mijn Alfa-virus. Wellicht heeft iemand hier toevallig dat ding in de garage staan :)
Mooie verhalen zijn meer waard dan peekaas, hoop dat ie ooit je pad kruist.
En na bijna 20 jaar heb ik ‘m gister gevonden op een Franse veilingsite!
https://www.osenat.com/en/lot/111640/15513908-1963-alfa-romeo-giulia-sprint
Eerste wat in me opkomt : Alfa Junior
LFA, zonder clown interieur graag.
Lancia Stratos
Lancia Delta Integrale
Lancia Delta II (4-deurs)
Alfa Romeo 147
BMW 3 serie E46 estate
Volvo xc70 (1e generatie)
Volvo 240
AM DB7
AC Cobra
Ford GT40
MB 190
Nova Kit car
Burton Kit Car
Matra-Simca Rancho
Ford RS200
Aston Martin Buldog
Delorean
Vaillante Le Mans 1961
Sorry, kan niet kiezen.
Mijn vorige Volkswagen, Golf, type 2 in tornado rood met stuurbekrachtiging.
Opel Manta B2
Toch wel erg goede jeugdherinneringen aan de Alfa 156 1.9 JTD; auto waarin ik (direct na mijn rijbewijs gehaald te hebben) eigenlijk heb leren autorijden. Daarna dat gevoel niet weten te evenaren (alhoewel de recente giulia 2.2 ook wel heel erg fijn was) En typische turbo fluit van de eerste 1.9 herken ik uit duizenden.
Exoten vergeet ik dan maar even ☺️
Eentje maar? Dan de Saab 900 Classic 2.0 Turbo Aero Cabriolet. Bakken karakter, stijl, beleving, power, kwaliteit en die heerlijke roffel. Deze Saab heeft het allemaal!
BMW 325ti Compact met het motorblok, onderstel en ophanging van een E46 M3. Hele fijne track-tool.
Een kanariegele Lamborghini Miura S, een knalrode F40 en een zwarte Bad Boys Porsche 964 turbo…
Hehe, das eindelijk het lijstje. Ik sluit aan!
McLaren F1, hands down de beste auto ooit ever.
Precies!
Bij mij in de top staan een F50 (in het geel of zwart graag) en een De Lorean DMC12 (motorswap mag, wel ongespoten).
Eerlijk gezegd is er zoveel mooi, bijzonder, begerenswaardig.
Opel Lotus Omega
Irmscher Senator 3.6
Cadillac STS Northstar 1997
Alpina E46 B3 3.3
LFA is leuk maar iets teveel aandacht. Doe mij maar een Aston Martin DB9.
Lamborghini Miura
voor mij een Witte Lamborghini Countach ..dat was mn 1ste Modelauto begin jaren 90 en de start voor mn auto liefde mn Verzameling modelautoos en memorabilia…ook andere supercars uit de 80 en 90s als Eb110,Xj220 Diablo F40,F50 zijn mn favoriet …..helaas heb ik nooit mn Rijbewijs kunnen halen door handicap…dus Autoos zijn Hobby dmv spotten en Verzamelen
Hele lastige vraag, om een of andere reden is het eerste wat in me opkomt die heerlijke Volvo restomod van een tijdje geleden. Ik herinner me het precieze model niet meer maar hij was prachtig in het Polestar blauw.
Deze?
https://www.cyancars.se/
Ja, die!
W124 500E pre mopf
W124 500E of een AMG Hammer
Ferrari 288 GTO
Ferrari F40
Alpina B12 5.7 Coupe
De Ferrari F40. Ik kan het niet echt uitleggen, want ik was als jochie van 3 al gek van die auto voordat ik wist hoe speciaal de F40 was.
Lamborghini Diablo GT. Onbetrouwbaar. Onpraktisch. Verraderlijk. Snoeihard. Veel te luid. Maar mijn hartslag gaat naar 200 als ik hem zie en hoor.
Bmw 523i Touring e39 met velours bekleding en open dakkie
Bugatti eb110
LFA op twee
Porsche Carrera gt op drie
LFA.
McLaren F1
De GT 500 Eleanor zoals uit Gone in 60 seconds
Vergeet ik toch de Volvo p1800 es!
De Tomaso Mangusta;
Maserati Khamsin;
Citroën SM:
Matra Bagheera.
Nice … niet allerdaags :)
De mintgroene (Stirling Moss) Ferrari 250 GTO.
Alfa Romeo 33 stradale, Ferarri F40, Mercedes sls gullwing en alfa Romeo gta-r alfaholics
Wauw de Lexus LFA zal wel op 1 eindigen als ík hierboven de reacties lees, mijn zoon is ook een adept….
Zeker een onwijs mooi stukje techniek
Ik heb ze nog maar een keer langs zien komen dus hier even een wat ander lijstje.
Op een na ontworpen door Bertone ontwerpers Gandini en Giugaro die de toon aangaven voor meerdere iconische auto ontwerpen van afgelopen eeuw en waarbij ze met deze spectaculaire auto’s hun naam hebben gevestigd
1. Lamborghini Miura door Gandini
2. Maserati 3500GT door Michelotti bij Touring
3. Maserati Ghibli (AM115) door Giugaro
Ja zoveel goede auto’s hierboven, maar deze auto’s en hun ontwerpers horen voor altijd in the hall of fame
Categorie waanzinnig onbereikbaar:
– 288 GTO
Niet totaal onmogelijk en daarom mijn werkelijke keuze:
– slate grey metallic 1989 Porsche G50 930… hands down.
De heerlijke wulpse vormen van die wagen…
Dromen mag.
Cadillac CTS V (2004)
Alfa Romeo 33 QV (1990-1994)
Citroën id 21 pallas (1968-1975)
1. Lancia Stratos
2. Lancia 037
3. Lancia Delta HF Integrale Evo1
Carrera GT, V10 sound is niet te temmen..
Alfa Romeo Giulia 16TI uit 1966. Mooi, puur, eenvoudig maar klasse.
altijd moeilijk,
dan maar een top drie met een eervolle vermelding
1.Porsche 356 Speedster
2.MG ZR
3.Citroen Saxo
en een muscle car als eervolle vermelding een plymouth barracuda
De Maserati MC12 en de Lamborghini Murcíelago SV staan beiden hoog op het lijstje, welke van de twee bovenaan dat weet ik niet. En een CLK GTR blijft ook nog altijd een enorme droom. Maar dat zijn wel allemaal supercars, en dat is een beetje saai. Een e61 M5 touring blijft toch ook wel een ultieme droom. Zeker nu er steeds meer partijen een ombouw naar handbak aanbieden.
1. Ferrari F40
2. Venturi 400 GT
3. Brabus 900 Rocket
Mijn eerste lijstje na het lezen van de titel:
– Ferrari 328 GTS / 360 / Daytona
– Citroën mehari
– mini panelvan (de oude)
-jaguar xj (jaren 80, 2 tankdoppen)
Voornamelijk jeugdsentiment dus!
Maar een NSX, Lancia Delta HF Integrale (candywine red graag), Clio Williams, Lamborghini Countach, Diablo of Miura, Cizeta, De Tomaso Pantera, een jaren 80 911 turbo (is dat de 930?), een 944, Lotus Omega, Syclone of Typhoon, een 2nd generatie x5 (e70?) of een e61 m5.
Als het een daily driver moet zijn, een van de beemers. Anders zou ik het echt niet weten
Ja, de 930 werd in 2 motorversies (eerst zonder, whale-tail, en toen met intercooler, tea-tray spoiler) gebouwd tussen 1975-1989… deze staat ook in mijn korte lijstje.
Zelf twijfelde ik nog of ik de 288 of 328 neer zou zetten, maar ben toch voor de unicorn gegaan.
Anders was het voor mij ook een 328, maar dan GTB, geworden.
Nice choice
Alfa Romeo SZ
1. Mclaren F1
2. Fiat 595 esse esse Abarth 1969
3. Fiat Multipla ELX jtd
En voorbeelden van ‘briljant packaging’ volgens Gordon Murray. Die zelf (net als ik) in een originele Fiat 500 reed.
Ferrari 456. Ingetogen, chique, perfecte verhoudingen, v12. Misschien wel de laatste Ferrari die stijlvol was. Bij veel andere Ferrari’s denk ik dat iedereen die ooit genoeg dubbeltjes (‘clicks’) bij elkaar spaart, ze kan kopen, maar bij een 456 moet je je ook nog eens afvragen of je klasse genoeg hebt (doe die Rolex maar vast af) om zo’n raspaard te kunnen wegdragen.
Lamborghini LM002
Mercedes 560 SEC (Lorinser)
Bentley GTC als daily driver
De 560 SEC, daar heb ik als klein jongetje een keertje bewonderend naast gestaan toen iemand met die wagen kennelijk op bezoek was in onze straat. Nog steeds een van de mooiste Mercedessen imho.
Tijdloos mooi, zoals een Mercedes kan zijn…
Lorinser, betekent dat dat die een beetje ‘versjonnieficeert’ is?
Die waren redelijk terughoudend….. Maar het mag best beetje jaren ‘80 fout zijn!
Nissan Skyline R32 GT-R
In aanvulling op mijn top 5:
6. Audi (Ur-)Quattro
7. Delorean DMC-12
8. Volvo P1800 ES
9. Ford Mustang Boss 429 (1969)
10. Lancia Fulvia Coupé (Series 1)
Hangt er vanaf op welk moment van de dag je het me vraagt, en of ik net een of ander compilatiefilmpje van belachelijk mooie auto’s heb zitten kijken.
Maar een evergreen in mijn hoofd is toch altijd wel de Ferrari F40 geweest. Ik heb helemaal niets met Ferrari, zeker niet vanaf de jaren ’10, het doet me allemaal zeer weinig. Maar die F40… Echt een droomauto. Ik ben hem in Oostenrijk een keer levend tegengekomen toen er een toerrit met klassiekers voorbij kwam (deed een beetje pijn, ik ben ouder dan de F40 en dus ook een klassieker). Ik had online gauw opgezocht wat er allemaal voorbij kwam en toen zag ik de F40 op de lijst staan. Ik ben net zo lang in de berm blijven zitten tot hij langs kwam rijden en ik werd er zelfs een beetje emotioneel van.
Iets bereikbaarder maar helaas ook steeds duurder wordend is de Datsun 240z. Ik ben op een gegeven moment begonnen met sparen, en elke keer als ik dacht dat ik het bedrag had was de auto weer duurder geworden. Zo blijf je er achteraan sparen natuurlijk!
Blijft lastig, maar als ik er dan drie mag kiezen:
1. BMW E24 M635 CSI
2. BMW E9 3.0 CSI
3. Porsche 993 911 Turbo
Die eerste twee staan al in mijn garage. Nummer 3 staat op de bucketlist (als zovelen)
Een tijdje terug heb ik een proefrit gemaakt in een bmw z4, altijd al willen hebben. Echter viel toch tegen tov mijn huidige auto.
Die ervaring moest ik meteen aan denken toen ik dit topic zag -> is het nog wel je favoriete auto als je er eenmaal in hebt gereden?
1 kiezen is bijna niet te doen. Net als zeggen, wie is je favoriete kind…
Maar een lijst(je) met favoriete wagens heb ik wel
– 67 Mustang Fastback
– Shelby Daytona Coupe
– Pagani Huayra Coupe
– Pagani Zonda Cinque Roadster
– Lamborghini Gallardo Spyder
– Lexus LFA
– Lamborghini Reventon
Door Magnum heb ik als tiener Ferrari leren kennen. Sindsdien is de 308 GTS mijn favoriet. Tweede plaats de Testarossa van de jaren ‘80.
Aston Martin DBS ‘08
Wat een lastige vraag. Mijn virtuele droomgarage is groot en gevuld met een ruime dwarsdoorsnede van de Britse autoindustrie, ook uit de allerdonkerste dagen daarvan.
En ja, ik ben eenkennig. In Italië zijn schitterende wagens gemaakt waarvan ik me kan voorstellen dat mensen er gek van zijn, maar mijn ziel wordt er maar beperkt door beroerd. Zet een nette Austin Allegro naast een F40 en mijn aandacht gaat uit naar de Allegro.
Voor Duits heb ik respect en ontzag voor drang naar perfectie en bouwkwaliteit, maar voel er geen liefde voor of enige begeerte naar.
Japans? Ik ben opgegroeid in de jaren ‘70. Toen stond het bekend als “Japanse troep” waar een zichzelf respecterende automobilist natuurlijk nooit in zou rijden.
En dat is blijven hangen, hoewel ik enorm kan genieten van de inventieve Japanners met hun obsessieve drang naar perfectie en een liefde heb voor Honda motorfietsen uit de jaren ‘70 en ‘80, zal een Japanse wagen niet tot de favorieten behoren.
Brits moet het zijn.
En alles afwegend denk ik dat mijn favoriete auto alles tijden is:
Een Regency Red met Biscuit lederen interieur Jaguar XJ-S V12 HE Coupé. Met de starfish velgen eronder.
Ik zou voor de Lattice velgen gaan, maar een prachtige keuze.
Lattice zijn ook schitterend. Moeilijke keus.
Lekkere dikke Jensen ertussen ? : )
Eigenlijk jammer dat de Interceptor nooit met een Jaguar V12 is gemaakt. Dat moet wel het Britse Automobiele Hoogtepunt zijn geweest.
@Sabrerator;
als het Brits moet zijn, dan toch de Daimler 250 V8. Of misschien de MGB GT….. Al is een Jaguar SS100 ook niet te versmaden natuurlijk….
De Iso Grifo is toch wel de mooiste auto aller tijden. De Aston Martin V8 Vantage Oscar India volgt met een minimale afstand. Wat realistischer is de Jaguar XJS. Hoewel ze nooit op dit soort lijstjes verschijnt, vind ik mijn MA70 Supra ook een plaatje (en na 14 jaar weiger ik haar nog steeds in te ruilen op een XJS).
Ik heb voor mijn werk de afgelopen jaren echt heel erg veel gereden, maar mijn favorieten zijn toch wel:
1. Ferrari 275 GTB/4 (in mijn ogen echt een van de mooiste & coolste auto’s ooit gemaakt)
2. Porsche 964 Turbo 3.6 (mijn vader in 2008 een gehad toen ze nog €25k waren, nu altijd leuk onderwerp op verjaardagen, maar uren naar deze auto zitten kijken destijds)
3. KTM X-Box R (zelden zoveel plezier gehad achter het stuur van een auto)
4. Citroen Mehari (Italianen hebben hier een mooi woord voor: Sprezzatura!)
5. Ferrari Enzo (niet perse mooi, wel echt puur autorijden. Het geluid van die auto, wauw.. Daarnaast; een redelijk recente auto kopen van nu ongeveer 3 miljoen en dan met een slinger je raam open moeten doen vind ik echt humor)
De Aston Martin DB5 maar ben ook heel gelukkig en blij als ik in mijn Ford Mustang Mach1 uit 1971 stap.
Ford Escort MK1 met BDA motor
2013 Alfa Romeo Disco Volante
Die zou je zowaar vergeten. Ik vind de coupe overigens mooier dan de spider
Heb je dat filmpje gezien van Shmee150 waarin hij iemand bezoekt die ze beide heeft ?
Helemaal eens, coupe heel veel mooier dan de spider.
Zie headerafbeelding, maar dan in het rood
@nicolasr @autoblog @elke auto fabrikant
Let er op dat niemand maar dan ook niemand een suv/crossover kiest.
Dat doen ze wel in de showroom. Dat is het punt.
Je favoriete auto hoeft natuurlijk niet de beste auto voor je gezin te zijn. Dan komen aspecten als aantal portieren, ruimte, instapgemak, betaalbaarheid, restwaarde om de hoek kijken en blijkt een Tiguan toch de beste keus.
Helaas altijd bij een paar prototypes gebleven, de AMC AMX/3. Enigzins bereikbaar: De Ferrari 612 in TDF blauw en pindakaas interieur of een instap Merc AMG GT
2e generatie Mercedes C111. Bij gebrek daaraan de SL, eigenlijk (bijna) allemaal. Maar de pre-facelift R230 (met het “vieraugengesicht”) als favoriet.
Of een Lancia Stratos natuurlijk
En een AM Rapide of DB9 mag hier ook zo voor de deur
Alles overwegende is er eigenlijk maar één auto die alles heeft: een witte Peugeot 404 Familiale.
Als we alle rationele overwegingen achterwege laten, dan is er maar één auto die mij altijd te binnen zal schieten: Turbot Turbotraction 2. Dat is een bijzonder geslaagd “hobby” project, gebaseerd op een fictieve auto uit een striptekening. De tekenaar van de striptekning, Franquin, was op zijn beurt geinstpireerd op de Ford FX Atmos concept. Het resultaat is gewoon waanzinnig:
https://www.carjager.com/blog/article/turbot-2-turbotraction-du-reve-a-la-realite.html
Omdat kiezen niet kan
Maserati A6G zagato
Lamborghini Miura
alfa Tipo 33 stradale
Ferrari F40
Mijn 993 4S
Mijn Alfa Giulia 1300ti ‘67
Mijn Delta EVO 2
Er staan inmiddels al enkele droomauto’s in mijn garage: zoals de E9 3.0CSi en E24 M635CSi en twee leuke Rovers. Maar als er dan toch iets te wensen zou blijven: een Maserati Ghibli SS uit de jaren zeventig. Zeg maar, jeugdsentiment: mijn vader (ook petrolhead) kon er rond 1980 één kopen in Zwitserland voor echt weinig, maar helaas kwam er een veto van mijn moeder. En bij ons thuis ging mijn geëmancipeerde moeder over de centjes. Dus mijn vader moest het met zijn Lancia blijven doen, die moeders wel OK vond.
Die Maserati Ghibli uit de jaren 70 vind ik de mooiste sportauto aller tijden, De Maserati Quattroporte van ca 2007-2013 is de mooiste sedan aller tijden met ook nog eens één van de mooiste geluiden. En natuurlijk de Ferrari F40 als de fraaiste race/supercar. Ook de Alfa Romeo GTV uit de jaren 70 (zelf gehad) was een beauty.
Lamborghini Murchielago LP 670-4 SV (in de kleur wit).
BMW M3 CSL (E46)
BMW M5 E34
Ford Mustang ‘67
Maar mijn liefde voor mooie snelle auto’s begon pas goed na het zien van The Cannonball Run. Die zwarte Lamborghini Countach met vleugels voor en achter (en 2 bloedmooie vrouwen in de lambo …. ) in de intro is echt episch.
E34 moet natuurlijk E39 zijn …..
Mijn allereerste auto: Fiat 128 1100cl. Wat was dat een leuke auto. Met 140km/u achter een 5-serie en een Thema in een rij op de linkerbaan. Harder ging ie niet, dus toen die BMW en Lancia echt gas gaven, sas het uit met de pret.
Opel Manta 2.0 GSI jonguh!!!
Ferrari 250 GT California Spyder SWB
Mercedes 280SL W113
BMW E28 M5
Porsche 917
Peugeot 205 GTI 1.9
Nissan Skyline R34 GT-R
Koenigsegg Agera RS
BMW e46 M3
BMW e39 M5
Dodge Charger 69