
Als er iets tijdsgevoelig is, zijn het wel autotrends. Soms zie je ze overal, dan ineens nooit meer. Maar welke zou jij graag terug willen zien?
Als er iets is wat de tijdsgeest mooi weergeeft, zijn het wel autotrends. Daaraan kun je feilloos zien uit welke periode een auto komt. Je wil een voorbeeldje? Ok, prima. De booskijkers. Die zag je halverwege en eind jaren 90, daarna nooit meer.
Of wat dacht je van de vossenstaart aan de binnenspiegel? Eind jaren 70 en begin jaren 80 reed er vrijwel geen Opel Manta zonder, om daarna weer even snel te verdwijnen. Maar of dat erg is? Mwoah, het is maar aan wie je het vraagt.
Welke autotrends zou jij graag terugzien?
Het is vaak makkelijker om te melkden welke autotrends je liever niet meer wil zien. Matte lak bijvoorbeeld. Of een Splash-sticker op de achterruit, neon onder de dorpels, blauw ledlicht in je koplampen of twee antennes op de achterklep. Eentje voor de FM en een voor de radio. Al was dat eigenlijk wel vet.
Want met twee antennes kon je laten zien dat je iemand was, dat je ertoe deed en dat is later alleen maar moeilijker geworden. Jammer voor de poseurs onder ons. Maar goed, ik dwaal enorm af!
Zijn er dan -buiten de twee antennes- geen autotrends die ik graag terug zou willen zien? Jawel hoor! Ik vind dat we met z’n allen moeten gaan choppen en onze saaie burgerbakken moeten omtoveren tot hotrods. Lager dakje, schreeuwende V8 erin en chroom en vlammen op de motorkap. Dat werk.
Maar goed, dat ben ik. En wat ik wil maakt precies helemaal niks uit. Het gaat erom wat JIJ wil, de alwetende Autobloglezer. Welke autotrends moeten terugkomen? En om het makkelijker te maken, je mag ook heus best wel wat al dan niet vergeten autotrends opnoemen die je liever kwijt dan rijk bent.
Maak ons gek in de comments!





Aluminiumkleurige aluminium-velgen in een symmetrisch design. En niet al die zwart-met-gepolijste wielen met van die achterlijke vormen. Gewoon weer een strakke set a la OZ of BBS.
Dit. Of een setje Speedlines ;-)
Volledig mee eens.
Helemaal mee eens.
Toevallig net een auto gekocht die voorzien is van een setje 18” Alutec velgen.
Helemaal mee eens. Lekker oude mannen spec met chromen raamlijsten en klassieke kleuren als bordeaux rood en donker groen.
Helemaal eens, de nieuwe BMW M3 break ziet er veel beter uit in klassiek bordeaux met bruininterieur dan een van die knalkleuren.
Verder mogen ze wat mij betreft gewoon dunne raamstijlen en laag gewicht wagens terugbrengen.
Ooit waren de straten vrolijk gekleurd met auto’s in felle signaal kleuren, dat lijkt mij wel wat want wat is dat saai al dat zwart en (zilver)grijs anno 2023. Niet meer terug: je standaard stalen velgen omgekeerd monteren, zodat het net leek of je brede velgen/banden had.
100% eens, staat zoveel beter onder zowel lichte als donkere auto’s.
Louvres over een vlakliggende achterruit. Dat is er bij mij in de jaren 80 ingegrift geraakt als symbool van cool.
Eens.
Yes, zeker!
Eens!!
Goeie! Heel gaaf op een Golf 2 of E Kadett
Yup. Heb zelfs nog gezocht of ik ze destijds voor mijn Arteon kon krijgen. Helaas
De tijden dat iedereen een zo groot mogelijke cilinderinhoud en aantal cilinders nam wat mogelijk was binnen hun budget, ipv geneuzel over uitstoot, verbruik en meer van die niet toedoende factoren
Analoge meters, weg met al die digitale meuk.
Check 👍
Analoog klokje ! En niet alleen in luxe modellen!
Check
Altijd mooi. Erg trots op alle metertjes op mijn dashboard inclusief originele turbodruk meter.
Ik heb wel een zwak voor (Amerikaanse) digitale meters uit de jaren 80. Zoals in mijn Lincoln.
Analoge meters versus digitale tellers vind ik zo’n lastig iets. Ik vind een mooi, helder en goed werkend scherm heel erg prettig. Heb je gewoon al je benodigde informatie overzichtelijk op één plek.
Maar tegelijkertijd mis ik de analoge meters wel. Analoge meters waren vaak een designelement op zichzelf. In het hogere segment zou je zelfs kunnen spreken van vakmanschap. Dat mis ik toch wel bij die vele nieuwe auto’s waar het gewoon rechthoekig scherm is met bezels die we voor het laatst op de eerste generatie iPad zagen. De enige die de schermen écht fraai doet, is Porsche in mijn ogen. Fraaie vorm, unieke indeling, smalle bezels. Dat komt komt nog een klein beetje in de buurt van het vakmanschap van een goed analoog tellerhuis.
3 deurs hatchbacks. En geen ingebouwde navigatie.
Was mijn eerste gedachte. Enige wat we nog hebben is de Fiat 500, Mini, Smart en Toyota GR Yaris. Segment is volledig uitgestorven.
Goeie!
Mag een 5-deurs ook? ;-)
#1 dikke zwiepantennes voor 27MHz/11m zendontvangers op de kofferbak (sedans meteen terug)
#2 targa daken, in de winter warm (betere isolatie dan een doekje), in de zomer koud (airco werkt ook) en in herfst stiller en in lente kunnen die panelen in de kofferbak.
#3 110 octaangetal benzine
#4 53 guldencent voor een litertje
#5 achterwiel aandrijving (meteen die franse kneuzen die niet kunnen autorijden mort)
#6 viking sport steel bandjes van 35 gulden met nul grip in regen (kan de brz/gt86 eens goed gummen met 200pk)…(op een paarse manta werkte het ook met << 109pk) en omdat ze snoei hard zijn slijt het ook niet, goed voor millieu… aantal verkeersdoden 100x hoger, maar hey, vergrijzing is onbetaalbaar en beter dan een verplicht groen pilletje na je 75ste.
#7 2 benzine tanks aan weerzijden, die 35 liter tankjes van tegenwoordig zijn net genoeg om 200km te halen met aanhanger alsofje een slechte EV rijdt met range anxiety. keej, zoals bij mijn SV30 met 2x 100 liter hoeft ook weer niet maar de outlander en de forester durf ik niet mee te nemen bij ritjes verder dan 401km…
#8 gemotoriseerde antenne, mijn laatste auto was een 98 forester met knopje voor antenne.
#9 bullbar, sinds 2009 quasi verboten omdat niemand eu goedgekeurde bullbars levert, maar een hert of eland of wild zwijn door de voorruit is erg onprettig maar ook een defecte radiator 200km ver van de bewoonde wereld, alleen omdat een paar domme voetgangers liever met koptelefoon of VR bril op een straat willen oversteken op zoek naar pokemons… ik zeg darwin leert iedereen wat.
#10 reserveband, full size en dezelfde maat als de andere 4 of 6 banden, zoals mijn land cruiser nog heeft… wachten op de anwb of M omdat een. bandje lek is is zo 1920…
#11 twee accu's, keej, mijn landcruiser EN forester hebben dual battery vanaf fabriek, maar de gemiddelde auto bev of ice haalt3 weken stilstaan(zeker in winter) niet meer zonder lege accu als resultaat
2 moderne analoge ronde tellers recht voor mijn neus. 1 voor de snelheid en die andere voor de toeren. Ik ben maar een heel simpel mens ;-)
Oh ja, als het een BMW is, heel graag de ronde angel eyes terug in een mooi gevormde koplamp unit!
Een normaal dashboard, zonder al die stomme schermen zoals bijv in de nieuwe BMW of nog ID’s of andere nieuwe auto’s.
Normale koplampen achter helder glas, en dan ook echt glas en niet van die plastic meuk van tegenwoordig. En dat dan afmaken met een paar van die prachtig koplampwissers er op!
Neenee, klapkoplampen! Je bent pas een man als je koplamp op en neer kan. 👍🏻
Dank je 😇
Dat mag niet meer van ‘Europa’…
Neon, spinners, strak ingebouwde subwoofers en gesmolten bumpers met vleugeldeuren! Was toch wel een toffe periode!
En stickers!
Hatchbacks, sedans, coupé’s, cabrio’s en stations.
Klapkoplampen vind ik wel geinig. Meegespoten bumpers (ze zijn nu steeds vaker weer met mat plastic).
Uitlaten zonder OPF filter :-)
Brandstofauto’s met dikke motoren in kleine wagens. Golf VR6 en dergelijke.
Goedkope brandstof,geen snelheidslimieten en betaalbare auto’s, maar nu vraag ik zeker iets teveel.
Alleen liggen de eerste twee meer aan de overheid dan de automotive industrie…
De overheid zorgt er ook voor dat auto’s steeds meer onbetaalbaar worden.
Vrij achterlijk eigenlijk. Men wil verduurzamen, maar maakt nieuwe auto’s duurder zodat Jan met de pet (m/v/x) langer blijft doorrijden in de 14 jaar oude okkasie…
Tja.
Men wil minder auto’s dus maakt men auto’s duurder zodat mensen minder gemakkelijk een auto kopen.
Klopt, maar dat auto’s steeds duurder worden ligt ook deels bij de automotive industrie zelf.
Analoge tellers en knoppen aub
Geen iPad meer midden op dashbord.
Was gegroet, de Giulia rijder
Motoren zonder opf.
Pop-up headligts
Neon onder de auto
LSDoors
Flakes in de lak
Flakes in de lak, briljant, zo vet!
Aanduiding achter op de auto die de werkelijke motorinhoud aangeven.
Meer felle kleuren voor carrosserie zoals rood, geel enz.
Alle kleuren behalve zwart, antraciet, grijs (metallic) en donkerblauw.
Toch benieuwd welke kleur jullie auto is.
Simpele auto’s, zonder schermen en onnodige poespas
Koop een Tweezy.
Alle auto´s een volkswagen golf country.
– Popup headlights, zijn gewoon gaaf
– Targadak, open in de zomer, warm in de winter
Klapkoplampen!
Witte velgen.. rallystyle.
Die mis ik ook en áls ik ze eens tegenkom staat het bijna altijd goed!
Lekker setje oz’s, heb ze nog niet zien misstaan..
Echte uitlaten en niet verstopt!
Een simpele radio wel met alle dab functies. Maar snel uit te wisselen als deze defect is en geen stukken van mensen kost.
Deur slot knopjes in de deur.
Koplamp wissers. Niet echt nuttig wel cool!
De wigvorm uit dd eighties.
Een lage breed ogende en gestrekte voorkant en een kont die hoog in de lucht steekt. Zoals bijvoorbeeld bij de Alfa 75.
Of de elegante lage en langerekte sedanvorm. Zoals bij de BMW E38 en de Jaguar XJ.
knoppen en analoge meters.
3 deurs hatchback’s en 7P MPV’s. En voor de eerste een Remus DTM uitlaat, met K&N open inlaat.
Spoilers à la F40/F50 stijl.. lekker fout!
Analoge meters, “smoking”windows vooraan die openklappen en betaalbare coupés
M- AMG- en S-line spullen enkel en alleen op de top versie. Gewoon simpele herkenning wat een auto waard is. Telt eigenlijk ook voor alle Jan modaal auto’s waar net die ene letter in uitvoeringsniveau aangaf dat je meer had dan de buurman.
Klaplampen!
En achterlichten die ín de carosserie zitten, en niet erop geplakt.
Mistlampen, koplampwissers, verstralers, louvres op de achterruit, meerdelige velgen, Y-spaak velgen, echte uitlaten, grote cilinderinhoud en 6-cilinders in gewone auto’s, het niet bestaan van DRL en geanimeerde richtingaanwijzers, traditionele carrosserieën; sedan, hatchback, coupé, cabrio, etc. Een tuning scene met bodykits en stickers. De goeie ouwe tijd!!
coupe’s. Zoals bv de astra coupe, volvo c70 enz. Coupe’s van nu zijn of sportwagentjes of luxe (onbetaalbare) sloepen. Een middenweg is er haast niet meer.
TURBO in een snel lettertype op de zijkant, motorkap of als sticker bovenaan de voorruit.
Zijspiegels op het voorpaneel gemonteerd ipv aan de deur.
Autoonderdelen goed bereikbaar/vervangbaar ipv je halve auto moeten vervangen vanwege een deukje!
Klein, basaal, licht, niet praktisch maar met veel vermogen.
Rieger bodykit voor elk model auto!
Op Amerikaanse YT-kanalen komen vaak oudere voertuigen voorbij met allerhande metertjes. Olietemperatuur, oliedruk, koelwater temperatuur, voltagemeter. Van die meters waaraan je kan zien wat de auto doet. Tegenwoordig is zelfs een meter voor de koelwatertemperatuur al teveel gevraagd en als ze erin zitten functioneren ze als een waarschuwingslampje. Als ie beweegt is het al te laat. Dat mag van mij wel meer.
Op mijn Suzuki SV 650 zat ook een koelwater temperatuurmeter, maar die was zo gevoelig dat je kon zien wanneer de thermosstaat opende en sloot. Dat vind ik wel leuk.
Klopt inderdaad van die temperatuurmeter. Bij diesels hebben ze meestal plaats gemaakt voor add blue meters helaas.
Gele lampen op Franse auto’s, wit gespoten stalen velgen, stickerpakketjes af fabriek(ja ik heb nu een 106 rallye samengesteld) dat is toch mooi?!
A segmenters nieuw voor onder de 10.000 euro en hier flink subsidie op daar deze 1.0 drie pitters beter voor het milieu zijn dan de gemiddelde Tesla of ID.3.
Meer merken op straat en dan niets Chinees natuurlijk. Saab, Rover, Lancia, Spyker, Lada, en meer van die troep. Lekker divers.
Amen
Opklapbare lampen
No Fear!
Het Yolo van de 90ies
Lancia Delta’s.
Slechts 1 sportknop. Geen miljard mogelijkheden qua demping, bak en motorinstellingen.
Echte sleepers! Een licht aangepaste bodykit dat alles er net wat dikker uitziet. Ook het S-en RS-logo van begin jaren 2000 was erg vet. Allemaal net wat specialer zonder uit te schreeuwen dat je een vette kar rijdt.
Ook de combo van analoge tellers aangevuld met functionele digitale tellers vond ik erg fijn. Juist gepast, niet teveel.
Eigenlijk alles van de late 80ies tot +/- 2008
Xenon. Vind het opstarten van Xenon nog altijd iets magisch, ten opzichte van de geforceerde led animatie’s.
Mpv’s.
Oeh, een aantal:
– veel meer kleur keuze bij interieurs
M’n micra-tje (1e auto) had een bruin interieur, hoe gaaf!
– mooi gestijlde BMW’s
Kijk eens naar een E38, E39, een E46 cabrio..
mooi toch!? Tijd dat die cleane en houdbare stijl wat terugkomt.
– luxe opties en verwennerij op ‘kleine’ auto’s
Denk aan luxe aangeklede Lancia’s van vroeger. Nu doet eigenlijk alleen Mini dat, opties aanbieden uit een paar klassen hoger. Geef zelf liever geld uit een leuke opties en luxe dan aan een grotere auto..
Klapkoplampen natuurlijk!
Ik geloof dat het nog steeds op Fords zit, maar ik had het graag op alle auto’s gezien, cijfercode slot (keyless entry). Als ik uitging kon ik de sleutels in de achterbak leggen en met de code ver- en ontgrendelen.
Volgens mij is dat wel echt iets voor de Amerikaanse Fords. Ik kan mij niet herinneren dat het op een Fiesta, Focus of Puma te vinden is.
Kleur!
Maakt niet uit welke kleur, als het maar geen wit, zwart, zilver/grijs of donkerblauw is…
Auto’s gebouwd om 400.000 km mee te kunnen (Golf 4 1.9 tdi 90 pk)
Standaard cruise control – ben het beu dat mijn auto remt al is er nog meer dan genoeg plaats, terwijl je juist gaat voorbijsteken
Stationwagens in plaats van crossover/SUV’s
100% mee eens, en ik zie het gaan gebeuren nog ook. Of bekijk ik het nu te veel door een roze bril?
Schweinebacken
– biezen om je lederen stoelen (zoals bij Daimler, Jaguar en de oldskool Range Rovers)
– een fatsoenlijke pook op de middenconsole ipv zo’n klein friemelknopje, zoals je o.a. in nieuwe BMW’s ziet.
– en specifiek voor Porsche: weg met de startknop links van je stuur en gewoon weer een contactslot erin.
Een fatsoenlijke asbak. Ik rook niet, maar ik vind de asbak een super handig vakje om bijvoorbeeld wat kleingeld in te bewaren voor een parkeerpaal. De opbergvakjes die je in moderne auto’s ziet zijn vaak net even wat te groot waardoor je kleingeld bij elke bocht lawaaierig van links naar rechts vliegt. Of de USB-poorten of oplaadpad voor je telefoon zit er in verwerkt, dan wil je daar ook geen los kleingeld bij gooien.
Bijkomend voordeel van de asbak is ook nog dat ‘ie uitneembaar is en daardoor stukken beter schoon te houden is.
rustig exterieurdesign ,mooie rustige schone lijnen van buiten…
geen beeldschermen meer,lekker veel knopjes
geen 19/20/21 inch banden meer met dieptemaatje 45….vooral niet bij suv’s….ziet echt belachelijk uit en je comfort is naar de haaien
meer meters op je dashboard…amerikanen en vooral de oude hebben voor alle belangrijke systemen een meter op het dash zodat je kan zièn wat de auto/motor doet….
Atmosferische goedklinkende 6, 8, 10, 12-cilinder motoren met grote cilinderinhoud á la LeXus LC500 etc.
Terug na een vrolijke tijd.
2-deurs hatchbacks, middenklasse sedans, atmosferische 5,6 en 8 cylinders. Minimalisatie van de elektronica, geen rij assistenten als alleen een cruisecontrol. Weg met de displays en gewoon klokken en fysieke knoppen. Velours bekleding.