Li Shufu krijgt zijn zin: Volvo komt met S-Klasse concurrent

Auteur: , 65 Reacties

Sinds het Chinese Geely Volvo overnam droomt topman Li Shufu al van een topmodel dat de concurrentie aan kan gaan met auto's zoals de Mercedes S-Klasse en BMW 7 Serie.

Er was echter een probleem, want het management van Volvo zag dit helemaal niet zitten. De Zweden hadden weinig zin om veel geld te investeren in zo’n prestigeproject dat pas op de hele lange termijn geld zou opleveren. Toch lijkt het erop dat Shufu nu aan het langste eind heeft getrokken.

Rijke Chinezen houden van dure opzichtige auto’s en laten graag zien hoe rijk ze rijk. En dat past natuurlijk niet echt bij de filosofie van het bescheiden Volvo. Een paar maanden geleden liet Volvo CEO Hakan Samuelsson zich nog het volgende ontvallen:

“Volvo will never compete in that segment where customers are expecting to have V12 or V8 engines. Volvos are 4-cylinder and 6-cylinder engine cars. Showing off has never been part of the Volvo brand.”

Een probleem bij de ontwikkeling van een echte S-Klasse/7 Serie concurrent is dat zo’n auto eigenlijk over een dikke V6 (of V8) moet beschikken en achterwielaandrijving moet hebben. Volvo is momenteel echter druk bezig om al haar modellen te voorzien van viercilinder (VEA) motoren en een platform met voorwielaandrijving (SPA platform).

Deze problemen kunnen echter omzeild worden door een viercilinder te voorzien van een turbo en supercharger en de achteras aan te drijven met een elektromotor. Precies wat we bij de Volvo Concept Coupé met 400 pk/600 Nm zagen. Dat een topmodel, in de basis, prima voorwielaandrijving kan hebben heeft Audi laten zien met de A8.

De toekomstige S100, die speciaal voor China wordt ontwikkeld, zal dus een compromis worden tussen de wensen van Li Shifu en het management van Volvo. Op basis van de nieuwe S80 zal een verlengde en luxueuzere auto ontwikkeld worden die naar alle waarschijnlijkheid de naam S100 mee gaat krijgen. Op dit moment verkoopt Volvo in China al een verlengde S80, maar deze S100 zou ook andere looks krijgen.

De strijd tussen het nuchtere Volvo en topman Li Shufu wordt mooi duidelijk uit deze quote van een anonieme Volvo manager:

“We told Chairman Li we should stay away (from a luxury flagship sedan). It’s too long a journey to make with little hope for a quick return. We think it’s better to spend your money in areas where we can make a difference. We told him that, and I have the feeling he buys into that.”

Ook is wel duidelijk dat rijke Chinezen niet heel veel smaak hebben:

“Volvo management says they (ostentatious Chinese consumers)are not our target customers. The problem is, there aren’t many people in China today with good taste. Mistresses love BMWs. Coal mine owners and property developers drive Mercedes. Those rich people like to show off.”

Voordat deze S100 op de Chinese markt komt moeten we nog wel even geduld hebben. Als het een succes blijkt te zijn zou een opvolger van deze auto eventueel ook naar Europa kunnen komen. (via: sohu.com & autonews.com)



65 reacties

Strakke lijnen, ziet er goed uit!
De goede man wil natuurlijk zelf in zijn dikke limo aan komen rijden bij de borrel met de andere tobmannen van BMW en Audi.
Hier ben ik echt blij mee
Niet willen, niet willen…

Uiteindelijk gaan ze het toch doen. Als zelfs de ‘gewone’, ‘volkse’ merken als Citroën en Renault een luxe-lijn oprichten en die dan nog ontwikkelen tot een apart merk voor China, dan kan Volvo toch niet achterblijven…
Lijkt wel een AB’er die Li Shufu.
Als het maar niet zoals de VW Phaeton afloopt..
@roberto: ben bang dat deze wagen niet heel erg goed zal verkopen.. En het geluk met de pheaton was dat het eigenlijk een audi a8 was met ander uiterlijk, dus dat die niet verkocht zal ze weinig gekost hebben. Met volvo is dat wel anders!
@lambo4all: de phaeton was geen A8 maar deelt het onderstel met Bentley Conti en A8 qua motoren en versnellingsbakken.
@lambo4all: Volvo is het merk voor de ‘net niet’ personen onder ons, die hebben niet het budget om voor een S-Klasse concurrent te kunnen kiezen, tenzij ze hem drastisch goedkoper kunnen aanbieden, maar dat bevestigd weer mijn stelling dat het ‘net niet’ personen zijn..

En iemand die wel het S-Klasse, 7er of A8 budget heeft die gaat geen Volvo rijden.
@2800cc:
Er zijn meer dan genoeg mensen die absoluut zoiets willen rijden, er de centjes voor (over) hebben en niet geassocieerd willen worden met een Benz of een BMW.
Trouwens DE reden voor het succes van Audi.
En een grote Volvo zal bij voorbaat al netjes zijn qua imago.
Zoals in mijn ogen de Phaeton een groot miskent talent is in Europa, maar juist in Azië een groot succes omdat men daar de Volkswagen naam anders beleeft.

Zo waren in het verleden wagens als de 604 Peugeot met V6 en RWD en de Rover 3500 een succes.
Helaas -eerlijk is eerlijk- waren het beide geen auto’s die kwalitatief op het Duitse niveau stonden, maar qua uitstraling en model vind ik de 604 Peugeot nog steeds een mooie statige verschijning.
Niet poenig enigszins bescheiden maar toch met een vleugje Franse arrogantie.
@desjonnies: wat was ook alweer de best verkochte suv?
@2800cc: Kom jij weer aan met je “net niet”…..

Hoe verklaar jij dat enkele jaren geleden (voordat alle merken 20 verschillende modellen hadden) de Volvo v70 de meest gereden auto onder miljonairs was?
@RudyV: Daar reden de vrouwen in…
@2800cc: ‘net niet’ ?! En Lexus dan met de LS600? Mijn oom had een LS600 Hybride puur om het feit dat hij niet geassocieerd wilde worden met Mercedes of BMW. Iemand die een GT-R rijdt is toch ook niet iemand die ‘net niet’ een Ferrari kan permitteren?!
@roberto: je hebt helemaal gelijk.

Volgens 2800cc is zijn de Duitse merken waar je heel veel 1.6 tdi’s met 16 inch velgen, stoffen bekleding en een tomtom tegen de vooruit ziet rijden de auto’s voor de “wel” mensen in tegenstelling tot dik aangekleede Volvo’s die altijd “net niet” zijn…..
@RudyV: Dik aangeklede Volvo’s met R-Design met lullig blok ja.. ‘net niet’ dus..
@2800cc: beter dan een lullig blok in een kale Duitse koets
@roberto: Dat is wel vaker de tactiek van bepaalde mensen, iemand zegt “A”.. en vervolgens maken anderen daar dan van dat je ook “B en C” zegt..
Ik heb dus niets gezegd over Lexus, Lexus is een prima merk ” de Benz uit het Oosten”
@2800cc: Ik geloof wel dat Volvo de capaciteiten heeft om een auto als S-klasse te bouwen. Degelijke auto’s bouwen ze al jaren, degelijke motoren bouwen ze al jaren, en grote motoren voor deze varianten kunnen ze misschien gebruiken uit de XC90. Tuurlijk zullen BMW/Audi en MB voorop lopen, maar ze kunnen zichzelf wel mooi positioneren naast Lexus. Nou heb ik niets met Volvo, met Lexus opzich wel, maar zij zijn wel een merk die hier een slag kunnen slaan!
@2800cc: Een Volvo is (net als Saab) een auto voor managers, ondernemers en mensen met een ‘vrij beroep’. Deze mensen kiezen er vaak bewust voor om niet in een Mercedes, BMW of Audi te rijden!
In het Duitse trio rijden te vaak aso’s, kampers, criminelen, allochtonen etc.
@lambo4all: de Phaeton is in niets een A8. De A8 is ingewikkeld aluminium, de Phaeton is zwaar. De reden dat de Phaeton er nog is is vanwege z’n zusjes Continental en FlyingSpur en het feit dat de verkopen gestegen! zijn dankzij vraag uit China.
Leuk.. hoe meer concurrentie hoe beter! Ik ben benieuwd wat ze er van zullen maken (en of ze echt in de buurt van de A8 of S-Klasse kunnen komen)..
@audifreak: A8 vast wel, een S-klasse daarintegen, denk ’t niet, dat kan niet zomaar ineens.
@kaasboerin: Dat kan inderdaad niet in een keer. Audi begon ook in de topklasse met de V8. Dat was inderdaad nog geen S-Klasse. Maar met de eerste A8 kwam Audi al met een geduchte concurrent en inmiddels, nu we enkele generaties verder zijn heeft Audi Mercedes zelfs ruimschoots ingehaald. Op zich zou zoiets met Volvo natuurlijk ook kunnen (als de Chinezen er maar genoeg geld in pompen)..
@audifreak: Is dat je eigen mening of heb je daar een bron voor? Wat mij betreft ligt Mercedes nog altijd op kop met de S. Nu de nieuwe uit is al helemaal.
Ik wil niet zeggen dat de A8 slecht is, maar ik zie ze wel verdacht weinig rijden.
@berlinetta: De S-Klasse is natuurlijk ook een heel erg goede auto. Want eerlijk is eerlijk, kwalitatief ontlopen beide auto’s elkaar echt niet heel veel. Het is een kwestie van voorkeur voor merkimago en de keuze voor RWD of quattro (of e.v.t. FWD) die voor de meeste kopers de doorslag zal geven. Als echter je kijkt naar marktaandeel dan valt op dat dat van de A8 de afgelopen paar jaar toch wel een stukje hoger is komen te liggen dan dat van de S-Klasse, iets dat in het verleden vaak andersom was.
Nice! Ik heb altijd een zwak gehad voor Volvo. En met de S80 hebben ze wel bewezen comfortabele limo’s te kunnen bouwen. Keep up the good work!
Volvo is gewoon een luxe merk en ook premium (ook al beweren ze in Göteburg van niet).
En een luxe merk heeft een top limousine nodig.
Alleen hopen dat mensen zoveel geld gaan stukslaan op een auto die nog niet zoveel ervaring heeft in het topsegment.
@bsxc2: Volvo is geen Luxe merk of Premium merk, dat denken alleen de ‘net nieters’…
@2800cc: Net alsof Audi,BMW & Mercedes alles is.
Een Volvo is onderhoudsvriendelijker + bijna geen fout volk (hallo Duitse 3).
@bsxc2: Wat klets je nou, je moet eens kijken hoe vaak je Mocrootjes en ander fout volk in een Volvo ziet rijden..
@2800cc: Volgens mij moet je maar wat meer de straat op komen, dan zie je dat er bijna geen marokkanen en fout volk in een Volvo rijden.
@bsxc2: jij weet duidelijk niet waar je het over hebt, geeft niet..
Weetje waarom die figuren dergelijk auto’s kopen, valt minder op dan een BENZ, BMW of AUDI… maar misschien moet je wat meer de straat op komen ;)
@2800cc: ik geloof dat de “net nieters” helemaal niet over Volvo nadenken maar veel te druk zijn om te sabbelen en sparen om een 4e hands A3 of 1 serie kunnen kopen.
@mashell: Mensen die geloven lopen achter.. ;)
@2800cc: Vriendelijke vriend, Ik zit vaak op de weg en ik zie bijna nooit een Fin in een Volvo, Finnen rijden vooral graag in een 307.
@tridente: Ga maar eens in de steden kijken, naar de “big” boys.. waar jij het over hebt zijn de straat schoffies..
@2800cc: Het hangt allemaal van je definitie van “net niet’er” af, natuurlijk.

Volvo is inderdaad een merk voor mensen die net niet fout genoeg zijn. Of net niet onzeker genoeg. Of net niet volger genoeg…Ook net niet genoeg vatbaar voor marketing praat is een belangrijke. Net niet meer 16, ook zo één.

Persoonlijk vind ik zowel Volvo als BMW bijvoorbeeld mooie auto’s (Audi’s en Mercedes heb ik minder mee, maar da’s persoonlijk). Wanneer ik met een bepaald budget er 1 zou moeten kiezen zou ik vanalles meewegen: uitrusting, rijplezier, uiterlijk… 1 ding zou zeker niet meetellen: wat anderen er van vinden. Of het “imago” dat aan het merk hangt. Daar ben ik dan weer nét niet genoeg karakterloos voor….En of het dan een “premium” auto is of niet… tja, ik vind daadwerkelijke eigenschappen belangrijker dan wat voor “label” een stel marketeers eraan plakken.

Maar ja, voorlopig houd ik het bij oude Alfa’s, want daar ben ik dan weer net wél gek genoeg voor…
@ar156sw: Leuk bedacht, eerlijk waar….
@2800cc: Bedankt!
@2800cc: kijk maar naar ‘Breaking bad’.. Lijpo in een Volvo.. ;)
Als er maar een “u rijdt wederom onnodig links-systeem ” standaard ingebouwd wordt heb ik er geen moeite mee.
@w0o0dy: Dat is wel een heel oud stereotype. De gemiddelde Volvo-rijder van tegenwoordig weet volgens mij nauwelijks meer wat tweed is.
@jolig: eigen observatie, hoe groter de volvo hoe meer er onnodig links wordt gereden. V70 moet haast wel een ingebouwde afwijking naar links hebben, die rijden “nooit” rechts.
@w0o0dy: de V70 hoort gewoon tussen de E-klasses, A6 en 5 series, de linker rijstrook is daarvoor dan ook de natuurlijke habitat.
@mashell: iedereen moet gewoon opzouten naar rechts na het inhalen. Geen uitzondering op die regel.
@w0o0dy: inderdaad.
Een uitzondering voor mij, mensen in belastingvrije auto’s geef ik nooit ruimte of voorrang. Puur uit principe. Iemand met een V60 D6 heeft dus dikke pech achter mij.

Een bekeuring krijg je niet, want de politie vindt het allemaal wel best, getuige het filmpje van die prius gister.
@melkkoe: Goh, is asociaal zijn ook al iets om trots op te zijn? Heb ik een trend gemist?
@w0o0dy: asociaal niet,
Ik ben gewoon een zielig persoontje wat er niet tegen kan dat andere gratis gebruik van de weg mogen maken (files mogen veroorzaken) en dat ik er dik voor moet betalen.
@melkkoe: kan ik inkomen..
@melkkoe: dus zwervers mogen bij jou door de brievenbus pissen omdat jij rente aftrekt van je hypotheek?
@w0o0dy: ik heb geen hypotheek. Maar buiten dat vind ik alle kortingen op belastingen evenals subsidies gewoon een sigaar uit eigen doos.

Eerst betaal je kapitalen aan belastinggeld, en vervolgens krijg via allerlei ingewikkelde en kostbare constructies een deel van je geld weer terug. Natuurlijk nadat er eerst nog een groot deel aan de strijkstok van onnodige controlerende instanties is blijven hangen.

Werkverschaffing dat dan weer wel
@w0o0dy: Nee, wij zouden bij zwervers in de doos mogen pissen, omdat zij geen belasting betalen..
@2800cc: dus iedereen zonder hypotheekrente aftrek mag bij jou langskomen? Netto belastingdruk is over het algemeen veel lager met dan zonder huis+aftrek, dus…. waar woon je?
@w0o0dy: Kom maar langs: Capellalaan 65, 2132 JL Hoofddorp
@2800cc: sanoma lastigvallen nee laat maar
@w0o0dy: HAHAHA!! pis de bus maar vol bij Autoweek.. ghe ghe!
@melkkoe: of alleen mensen die geen hypotheekrente aftrek hebben?
@mashell: Hmm hij zit daar net wat onder en net wat boven een ford mondeo..
Een topklasse zou leuk zijn. Hoop dat ze iets een beetje alternatiefs doen, zoals vroeger. En misschien weer een coupé erbij a la 780?
Jippie, eindelijk een zweedse topper en nog meer keuze, om niet voor de duitsers te hoeven kiezen, dat is voor Europa nummer drie, na de Jaguar XJ en Lexus LS.
En natuurlijk zou die Li Shufu zijn zin krijgen, hij stelt het geld beschikbaar en geeft Volvo vervolgens de mogelijkheid en de afzetmarkt, om het een succes te laten worden, ik ben daar niet zo bang voor.

Ik denk overigens dat Volvo na Rolls Royce, Bentley, Land Rover, Jaguar, Lexus en Subaru een echt premium merk is, BMW, Mercedes-Benz, Audi en Toyota zitten in het goede spoor, maar hebben te veel problemen, door hun grootschaligheid/massaproduktie.
@Orichy: wat moet Lexus in je lijstje van premium merken? Premium prijs, maar premium afwerking ho maar. Dat interieur van de 200 en 300 is ondermaats. En Subaru, haha, dat staat op de premium ladder echt nog onder Mazda en Opel. Dat geeft niks, de gewone merken zijn het meest sympathiek.
Waar zaten destijds de 94x/96x en later V90 eigenlijk? Deze waren toch nog een stapje hoger dan de 850/V70?
@ar156sw: Klopt, de S/V90 serie is de voorloper van de s80 die op zijn beurt weer boven de s60/v70 staat.
Probleem bij volvo is naar mijn mening dat ze altijd tussen 2 klasses in zitten.
de 850 was groter dan een 3 serie maar weer net iets kleiner dan een 5 serie. zelfde geldt voor een 940/960, groter dan een 5 serie maar weer net te klein om met een 7 serie te concureren.
zou echt een mooie S-klasse opponent kunnen worden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).