
Autoblog spreekt een activist van Extinction Rebellion. Waarom moet XR de automobilist hebben met de snelwegblokkades? En waarom je gewoon in je dieselauto mag blijven rijden van XR.
Vroeg je vijf jaar geleden aan iemand of ie ooit gehoord had van Extinction Rebellion, dan had diegene je waarschijnlijk gevraagd wat voor rockband dat is. Nu wordt de groepering in één adem genoemd met partijen als Greenpeace en Milieudefensie. Wat je ook van XR vindt, dat feit is wel bewonderingswaardig.
Ook wij van Autoblog helpen onbedoeld mee aan de naamsbekendheid van Extinction Rebellion. Zo erg zelfs dat we contact kregen met een lid van de groepering. In het kader van hoor en wederhoor spreken we hem. Dit is dus geen reclamepraatje voor XR. Gewoon een open gesprek tussen beide kampen. We komen erachter hoe Extinction Rebellion opereert, wat de gedachte is achter de blokkades en wat het uiteindelijke doel is van de activisten. Stoelriemen vast, want daar gaan we!
De activist die we spreken, is Ard Sprinkhuizen. In het dagelijks leven is hij senior onderzoeker en sociaal psycholoog bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht. Zijn onderzoeken hebben vooral betrekking op sociaal werk en preventie op het snijvlak van het sociale domein, zorg en gezondheid. Je kunt dus wel stellen dat hij geen mafklapper is die van niets af weet.
Hoe ben je bij Extenction Rebellion terechtgekomen?
”Ik ben sinds januari 2023 bij XR betrokken. Dat was denk ik voor heel veel mensen het moment om zich bij Extinction Rebellion aan te sluiten. Ik maakte me sowieso wel zorgen over klimaatverandering en de gevolgen voor de samenleving. Ik heb ook twee kleindochters. Wat voor toekomst hebben zij? In januari 2023 werden activisten van XR letterlijk van hun bed gelicht, gearresteerd en naar het politiebureau afgevoerd. Puur omdat ze op Twitter opriepen om die A12 te blokkeren. Het feit dat er mensen van hun bed werden gelicht voor het oproepen van een in mijn ogen legitieme blokkade met een inhoudelijk goed doel was voor mij de aanleiding om te zeggen: ‘oké, nu moet ik ook maar iets gaan doen’.”
Waarom blokkeert Extenction Rebellion snelwegen?
”Er wordt voortdurend in de pers geframed dat we de A12 blokkeren, maar daar gaat het dus niet om. Het gaat om het protesteren in sight en sound van de Tweede Kamer, het ministerie van Klimaat en Groene Groei en VNO-NCW. Die locatie op de A12, of beter de Utrechtse Baan, het is geen snelweg, zit exact in die driehoek. Deze drie partijen zijn voor een deel verantwoordelijk voor alle zaken die er gedaan zouden kunnen worden aan de klimaatcrisis, maar die er niet gedaan worden.”
Mensen hebben er natuurlijk wel last van…
”Ja, ik geef toe dat mensen er last van hebben, maar volgens mij moeten mensen vanaf de Zuid Hollandlaan zeven minuten omrijden om een paar 100 meter verder op de snelweg te komen. De A10 vind ik persoonlijk ook een wat twijfelachtigere locatie, omdat dat meer symbolisch voor het poenschoen [een ING-gebouw red.] is zoals dat genoemd wordt.”
De politie geeft aan bij snelwegblokkades ”onvoldoende garanties te hebben voor een ongehinderde doorgang van nood- en hulpdiensten en de bereikbaarheid van nabijgelegen ziekenhuizen, UMC, VUMC”…
”Ja, dat is dus complete nonsens. Kijk, ik ben onder andere actief in de groep zorgprofessionals en scoiaal werkers van Extenction Rebellion. Dat zijn letterlijk mensen die in het UMC, in ziekenhuizen, op ambulances of als huisarts werken. Het is een raar frame. Wij hebben alle keren dat we de A10 hebben geblokkeerd één rijbaan vrijgehouden voor nood- en hulpdiensten dus dat klopt gewoon niet. Dat geldt ook bij de blokkades van de A12 of bij welke acties dan ook.”
Daar wordt ook met de politie over gecommuniceerd, toch?
”Ik ben zelf politieliaison bij acties. Dan praat je gewoon heel open met de politie. We zijn voor de politie ook heel herkenbaar dankzij paarse hesjes. De agenten weten dan ”oh, daar loopt iemand met een paars hesje en daar lopen ze naartoe en dan onderhouden we de communicatie. Dus de politie weet exact wat ze aan ons hebben.”
”Daarnaast hebben we een soort discipline op basis van handgebaren waardoor je de menigte in no-time kan manipuleren. Dus op het moment dat we er een ambulance doorheen moet, dan ontstaat daar met een paar handgebaren gewoon binnen een paar seconden een corridor waar iedereen doorheen kan.
Hoe kom je aan die handgebaren?
”XR is een hyperprofessionele beweging. Het ziet er misschien voor de buitenstaanders uit als een chaos, maar het is allemaal super georganiseerd. Voordat je aan een actie mee mag doen, moet je tussen aanhalingstekens ”verplicht” om een actietraining te voeren. Je kunt dus niet zomaar de snelweg oplopen.”
Wat houdt zo’n training in?
”Bij zo’n training krijg je een uitgebreide uitleg over de beginselen van Extinction Rebellion. Dat is echt cruciaal. Het betekent bijvoorbeeld dat je altijd vreedzaam bent in woord en daad. Je doet dus nooit iets, niet naar omstanders, niet naar de politie, wat er ook tegen je gezegd wordt of wat er ook met je gedaan wordt. Je bent altijd radicaal vreedzaam. Je spreekt elkaar daar ook op aan tijdens acties en er zijn altijd mensen van XR aanwezig die de-escaleren als dat nodig is. Zowel binnen de actie als met omstanders. Die zijn daar speciaal voor opgeleid.”
”XR gaat ook heel erg over dat je naar elkaar moet omzien. Het gaat over een zogenaamde regeneratieve cultuur. Je moet heel erg op jezelf letten en elkaar in de gaten houden.”
Hoe uit die professionaliteit zich nog meer?
”Extinction Rebellion is ook een heel sterk op wetenschappelijke kennis gebouwde internationale beweging. Het is niet zo’n stel dwazen die de weg oprent omdat ze denken ”we gaan mensen pesten”. Er zijn allerlei groepen binnen XR. De groep waar ik in zit, zijn de zorgprofessionals, maar je hebt ook XR-ambtenaren, XR-landbouw en scientist rebellion dat voor het grootste deel uit klimaatwetenschappers bestaat.
”Je hebt well-being mensen die zorgen dat mensen goed in hun vel zitten en je hebt EHBO’ers. Bij acties wordt je van tevoren gebriefd wordt nog een keer ingeprent wat wel en niet de bedoeling is. Na afloop zijn er briefings waarbij je kunt melden hoe je er doorheen bent gekomen. Er is een XR-groep therapeuten en psychologen als je je op een of andere manier je rot voelt, dan kun je altijd bij deze professionals terecht.”
Waar komt het slechte imago van Extinction Rebellion dan vandaan?
”Voor een deel komt dat doordat er verkeerde beelden bestaan. Voor een ander deel komt dat doordat XR zich bezighoudt met disruptieve acties. Dat levert het beeld op dat we een superirritante beweging zijn. Maar XR is niet gericht op het raken van burgers. Het is een beweging die gericht is op systeemverandering. Het gaat niet over gedrag. Iedereen mag vliegen, iedereen mag met diesel rondrijden, iedereen mag zoveel vlees eten als ze willen; daar gaat XR niet over. Het gaat puur om verandering van systemen die pervers zijn en die zorgen voor klimaatrampen.”
”Daarnaast denk ik dat het ook voor een deel ligt aan XR zelf. Het lukt nog onvoldoende om het goede verhaal over te brengen. Wat dat betreft denk ik dat we ook hand in eigen boezem moeten steken. Een idee wat aan het opkomen is, is om te kijken of we ook niet veel meer publieksvriendelijke acties kunnen doen die het imago wat positiever kunnen maken.”
Over auto’s gesproken: hoe kijk jij naar de huidige politieke situatie rondom auto’s?
”XR richt zich op de prikkels in systemen. Fossiele subsidies is zo’n verkeerde prikkel. Volgens mij zou je elektrisch rijden op de een of andere manier moeten stimuleren. Zo moet je volgens mij juist EV-subsidie stimuleren, je moet zorgen voor genoeg laadpalen. Dit soort zaken moet je Europees regelen, anders krijg je per land rare concurrentie mechanismes. Je moet goed kijken naar welke impulsen kun je richting het autopark doen om te zorgen dat mensen daar ook op een verstandige manier gebruik van maken.”
”Je krijgt allemaal vicieuze cirkels als je niet goed investeert. Het gebeurt al voor een deel bij het uitfaseren van benzineauto’s en het hele goede met busjes in de binnenstad. Daar is door veel ondernemers in geïnvesteerd. Mensen die dat niet hebben gedaan, verlaten zich nu op de regering en zeggen ‘het is allemaal flauwekul’. Zorg dat je dat soort dingen tegen gaat werken. Ik zou willen zeggen: trap het gaspedaal eens in en zorg dat het de goede kant op gaat in plaats van dingen te verzinnen om te vertragen.”
Wat is ‘de goede kant’ volgens jou?
”Shell boort onder het motto ‘drill, baby drill’ extra olievelden aan. Dat is misschien leuk voor de korte termijn, Shell, de aandeelhouders en types als Elon Musk, maar jij en ik en je kinderen hebben daar helemaal niks aan. Sterker nog, die gaan er aan onderdoor. Als je de feiten leest, dan krijgen we over 50 jaar problemen met de dijken, overstromingen, temperatuur… Je maakt het voor jezelf onleefbaar. Niet over 500 jaar, maar binnen één generatie.”
Ons contact ontstond doordat de Duitse tak van XR borden langs de Autobahn had weggehaald. Zou dat ook kunnen gebeuren met de Madlenersnelwegen?
”Dat idee heb ik wel in de groep gegooid. Dat wil niet zeggen dat het ook echt gaat gebeuren, maar het zou me niet verwonderen als er op een gegeven moment wat stickers geplakt worden.”
Dan zul je niet veel stickers nodig hebben, verwacht ik…
”Het is toch te bizar voor woorden. Je gaat om de een of andere bizarre reden een paar kleine stukjes snelweg naar 130 km/u toestaan. Het is hetzelfde type symboolpolitiek als die paar marechaussees van Faber. Het gaat helemaal nergens over en het is ook nog eens het verkeerd symbool. Stel dat je overal in Nederland 130 km/u zou mogen, dan levert dat gewoon supergrote problemen voor de woningbouw en de landbouwtransitie op. Die 100 km/u is niet voor niets ingevoerd.”
Als straks de benzineauto uitsterft, voelt dat voor veel liefhebbers als het afpakken van hun hobby. Hoe kijk je daar tegenaan?
”Stel dat alles geëlektrificeerd is met een actieradius van 1.000 kilometer en snel opladen, dan staat er niemand iets in de weg om ergens op bepaalde circuits om af en toe een bijeenkomst met mensen te organiseren die met enorm vervuilende diesels rondjes gaan rijden. Ik zou niemand z’n hobby willen afnemen.
Dus je begrijpt deze angst van de liefhebbers?
Ik begrijp dat heel goed alleen vrees ik toch dat de wereld zich ook noodgedwongen een andere kant op beweegt. Dat laat onverlet dat er altijd niches zullen blijven waar mensen zich op die manier met elkaar kunnen vermaken, maar het is op den duur gewoon niet houdbaar.”
”De meeste mensen zullen niet zoveel meer hebben met benzineluchten en met motoren en weet ik veel wat allemaal. Bij het spoorwegmuseum staan bijvoorbeeld ook heel veel stoomlocomotieven. Er zijn nog paar van die lijntjes, volgens mij in Zwitserland, en ook in Nederland is er ook een lijntje die door hobbyisten wordt onderhouden. Die zie je niet meer in het algemene straatbeeld. Ik vermoed dat de benzine- en dieselauto ook die kant op gaat.”
”De mondiale afspraak op basis van Parijs-akkoord is nu eenmaal toch dat de hele fossiele industrie wordt uitgefaseerd. De afspraken zijn gewoon dat we kappen met het oppompen van olie en gas en dat de hele boel toch een hele andere kant op moet gaan. Op een gegeven moment is het gewoon afgelopen. Wat dat betreft is het een geruststelling voor de Autoblog-lezers dat dat niet in deze generatie gaat gebeuren, maar het gaat wel gebeuren. En als het niet gebeurt, zeg maar als de Trumps van deze wereld de overhand krijgen, dan gaat er iets anders gebeuren. Dan overleef je het langzamerhand niet.”
Is er nog iets dat de lezer wil meegeven?
”In de eerste plaats zou ik zeggen: doe gewoon waar je jezelf prettig bij voelt. XR gaat helemaal níet over het gedrag van individuen. XR is geen beweging die met het vingertje wijst naar jou. Het gaat niet over de individuele automobilist, die moet gewoon doen waar ie zichzelf prettig bij voelt. Daar is ook helemaal niks mis mee. Het enige dat ik zou zeggen, is: ik hoop dat Nederland en automobilisten zich letterlijk en figuurlijk de goede kant op bewegen.”
”Daarnaast is iedereen van harte welkom bij XR hoor. Kom gewoon een keer naar de A12 of een andere actie of ga naar een actietraining. Kijk wat daar gebeurt. Er is echt niemand die je tegenhoudt. XR is een hele open beweging. Iedereen is van harte welkom om langs te komen en ga, net als wij nu doen, met ons in gesprek!”
Zo, je hebt het tot het einde gered. Bedankt daarvoor. Je merkt dat Sprinkhuizen erg betrokken is bij de beweging en er gepassioneerd over kan vertellen. Ik ben er zelf in ieder geval wijzer van geworden. Natuurlijk is de blik van Sprinkhuizen niet objectief, maar helemaal ongelijk kan ik hem niet geven. Nogmaals, het is niet mijn idee om een reclamestukje te houden voor XR. Dat is naar mijn inzicht ook gelukt. Ik (en hopelijk jij ook) begrijp beter wat activisten voelen. Of ik die mening nu deel of niet.





@BasLeesberg: Hulde voor dit interview! Het internet staat al vol genoeg met stemmingmakerij in echokamers, dus het plaatsen van dit interview op Autoblog (toch niet bepaald een natuurlijk broeinest van XR-sympathisanten) is op zijn minst verfrissend.
Hoe zeer ik me soms ook kan ergeren aan XR en soortgelijke organisaties, de enige manier om te gaan begrijpen waarom ze doen wat ze doen en hoe, is door met ze in gesprek te gaan. Nu snap ik ook wel dat deze man hier ook een stukje PR bedrijft, en dat wat hij zegt niet per definitie ook zo geldt voor alle mensen die meedoen aan de demonstraties – er zullen ongetwijfeld lui daar op de A12 zitten die je wel de gehaktbal van het bord willen trekken en voor jou bepalen of je al of niet nog mag gaan vliegen. Maar toch: zo’n interview vind ik een stuk prettiger lezen en zinvoller dan tendentieuze stukjes schrijven vanuit de onderbuik, wat ik helaas ook wel eens zie op Autoblog.
Helemaal eens. ‘t zal mijn club niet zijn maar het is verfrissend om een dialoog te lezen in een tijd waar die er amper nog is. Louter schreeuwen en vingers in je oren als iemand anders terug schreeuwt
Geef XR in Godsnaam toch geen aandacht. Het kapotmaken van schilderijen kun je nooit goedpraten. De laatste 100 meter van de A12 heel vroom de “Utrechtse Baan” noemen waarmee je ongelofelijk veel burgers en zeker ook hulpdiensten in de weg zit (letterlijk) want die komen daar echt niet meer langs, wat een onzin. Verf gooien (heel duurzaam trouwens!) op dure winkels, auto’s, boten, ministeries, bontjassen, het zijn idioten waardoor elke vorm van inhoud echt niet meer relevant is.
https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5341983/van-gogh-monet-waarom-kiezen-milieuactivisten-kunst-als-doelwit
https://www.hartvannederland.nl/112/artikelen/klimaatactivisten-geen-straf-vernieling-schilderij-meisje-met-de-parel
https://www.ad.nl/rotterdam/activisten-slaan-weer-toe-nepbloed-op-ruiten-van-rotterdam-ahoy~a4d7e9e4/
Complimenten. Een keer geen stemmingmakerij maar een inhoudelijk zeer interessant artikel.
Ieder weldenkend mens is voor een leefbaar milieu, dat is het punt niet. Wat mij tegen de borst stuit is dat milieubeweging mensen doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben. En ga je ergens tegenin ben je meteen een milieu-ontkenner. Ondertussen hebben de anti atoomenergie activisten, voorgangers van XR activisten, ervoor gezorgd dat in Duitsland alle kerncentrales werden gesloten met als gevolg meer fijnstof uitstoot door de bruinkoolcentrales; de lobbyisten van windenergie hebben ervoor gezorgd dat deze achterhaalde “schone” vorm van energiewinning een ramp veroorzaakt voor vogels, vissen en pensioenfondsen met linkse activisten in het bestuur; de biomassacentrales die zorgen voor extra boomkap in regenwouden; jarenlang verkeerde ammoniakmeting van de kust die onze visserij naar de klote heeft geholpen en veel boerenbedrijven onnodig hebben laten stoppen. Ik kan nog we even doorgaan, maar mijn punt is dat we allemaal hetzelfde nastreven, autoliefhebbers bij AB, mensen van Shell en XR mensen: een schoon, betaalbaar en leefbaar milieu voor ons en onze kinderen. Daarom meer naar elkaar luisteren zou ik zeggen en minder het vingertje wijzen. Prima interview.
Als je pas echt wil lachen moet je eens gaan zoeken op internet naar wat er gebeurt met afgedankte wieken van windmolens in Duitsland. Hint: wordt als afval gedumpt in het bos, want composiet en zeer lastig te recyclen
Waar gaat afval van fossiele stroomopwekking naartoe? De lucht in, ruimt ook zo lekker op.
“We worden steeds geframed dat we de A12 blokkeren….. het is geen snelweg”. Even later: “elke XR lid krijgt eerst een training, je kunt niet zomaar een snelweg op lopen”.
Toch kan het allebei waar zijn…?
Ook kun je daar gaan staan demonstreren op de paralelweg die boven de bak langsloopt. Dan sta je dochter bij die gebouwen en ben je niet tot last. Ook dit is al vaker door de overheid gemeld. Er wordt echter moedwillig gekozen voor de A12 bak. Het is dus een bewuste actie om op de snelweg te gaan staan. Hop de waterspuit er op als het 5 graden is, nadat de politie al een aantal keer heeft verteld dat je weg moet. Ik weet ook meerdere van deze XR types die gewoon 2 keer per jaar gaan skiën en in het vliegtuig stappen om te gaan fietsen op Mallorca. Ook gewoon rijden is een Lexus. Toch krijg ik wel een 1 april grap gevoel bij dit verhaal van @autoblog
Gut, echt waar? Schandalig hoor. Poe poe
Als inwoner van Den Haag kan ik me hier totaal niet in vinden. Bij de laatste blokkade gingen ze niet alleen de A12 op, maar ook meerdere kruisingen in de stad blokkeren (zoals N44 met laan van NOI, en tunnel bij CS). Dat is gewoon burgertje pesten. Ik moest die dag naar een verjaardag in het oosten van het land, duurde alleen al een uur om de stad uit te komen. En de politici pak je er niet mee, die werken niet op zaterdag. Hulpdiensten hebben er wel degelijk last van, de ambulance diensten halen hun aanrijtijden gewoon niet. Beetje jammer dat nota bene Autoblog dit soort anarchistisch tuig een platform geeft. Ga gewoon lekker op het Malieveld staan demonstreren, zoals afgelopen weekend ook weer werd gedaan door 2 verschillende actie groepen. Dan ben je niemand tot last.
Zonder meer goed interview. Ik ben ook geen klimaat ontkenner. Dat het klimaat veranderd ziet iedereen. Alleen is het verhaal zo eenzijdig. De arrogantie alleen al dat de mens hieraan schuldig zou zijn, niet dat we helpen, maar we kunnen ook overdrijven. Klimaat verandering is van alle tijden. Even Jip en Janneke, 30% van de aarde is land, 70% water. Van die 30% is maar een klein stukje bewoont door mensen. Vanuit de ruimte gezien zijn wij net mieren. Denk je nou echt dat wij mensen in staat zijn de aarde te beïnvloeden? Dat vind ik dus de arrogantie. GELUKKIG kunnen wij dit niet, zou wat wezen als we dat konden. En wat moet (en gaat) ons dat wel niet kosten om 0,0000…. graden te verlagen?
Daarbij is XR toch een linkse beweging? Is het niet de linkse politiek die dit alles, decennia lang heeft veroorzaakt? Het probleem is dat alles om geld draait, wat (echt) begonnen is tijdens de corona (farmacie), daarna klimaat en nu de oorlog in Oekraïne (800 miljard). Allemaal bangmakerij. Eerst zou je dood gaan aan een virus, dan aan klimaat verandering en morgen omdat de Russen straks in Amsterdam staan. Wel toevallig allemaal wat ons de laatste 5 jaar is overkomen, toch? Europa (en de rest van de wereld) is koortsachtig op zoek naar geld. De oorlogsindustrie wordt straks gefinancierd door onze pensioen tegoeden, let maar op😉. De hele politiek is één grote fasade en afleiding om bepaalde agenda’s door te drukken, en we trappen d’r allemaal in.
Maat, alle kernmachten hebben de kracht om de aarde volledig te verwoesten, door een tientallen jaren durende stofwolk over de hele wereld te vespreiden nadat ze hun bommetjes hebben gegooid. Natuurlijk kunnen wij het klimaat beïnvloeden.
Je hele relaas is gebaseerd op de onderbuik, exemplarisch voor de moderne tijd wat mij betreft. Het grootste probleem van de mensheid is in mijn optiek dat we wel in staat zijn om grote complexe problemen te veroorzaken, maar niet om ze op te lossen.
Dit klinkt allemaal heel netjes en logisch. Totdat je een keer 1 op 1 met XR leden gaat praten. Dan blijken ze een soort eco communisme aan te hangen.
Goed interview. Mooi inzicht. Ik stond, wellicht als een van de weinigen hier, al nooit negatief tegenover XR. Ik heb twee kleine kinderen en ze hebben gewoon een valide punt. Zeker voor hun toekomst. Wij doen zelf wat we kunnen. Eten minder vlees, rijden 80 elektrisch met een PHEV en ons huis is goed verduurzaamd. En ja, ik heb een DAF 66 als hobby auto. Maar wat hij ook heel duidelijk zegt: om die paar duizend hobby km’s gaat het niet.
Keurig interview en het heeft mij respect voor XR verhoogd.
Volgende keer waterkanonnen en traangas om de snelweg vrij te maken. Wil je iets veranderen, ga in de politiek en zie dat je verkozen geraakt. Laat ons naar het werk rijden en ‘s avonds naar huis. Extra files creëren voor je standpunten duidelijk te maken wekken enkel afkeer op! En nu terug naar auto’s….
Nou ja zeg, 1 april valt vroeg dit jaar !
My turn.
Enniewee … alleen de naam al: “Klimaatverandering en biodiversiteitsverlies leiden volgens de initiatiefnemers tot de ineenstorting van ecosystemen en tot het uitsterven van planten en soorten waaronder de mens: vandaar de “extinction” in Extinction Rebellion”
WE GAAN ALLEMAAL DEAUHHEAUD !!!
Er is overigens geen wetenschapper die beweerd dat de mens gaat uitsterven door klimaatverandering, maar het worden er wel wat minder.
Weet je wat een “extinction” event veroorzaakt ?
Zo’n ruimte steentje van pak-em-beet 10 bij 10km die tegen je vooruit tikt.
Kijk maar naar de dino’s, die waren opeens allemaal weg toen zo’n kiezeltje uit lucht viel.
Nou hebben die kutbeesten dan ook echt niks bereikt in de 165 miljoen jaar dat ze op planeet rondliepen: geen kernfusie, geen smartphones … geen eens espresso koffie.
Wij mensen lopen ‘pas’ 130 duizend jaar hier rond, en kijk eens wat we allemaal kunnen: mensen op de maan, robots op onze buurplaneet, ESPRESSO KOFFIE en … (dat moet ik wel toegeven) invloed op het klimaat.
Met ander woorden: wij zijn technologisch zo ver dat we heus wel een wat hogere globale temperatuur aankunnen met alle gevolgen daar om heen.
Misschien alleen niet met 9 (of tegen die tijd 11) miljard mensen .. of juist wel .. wie zal het zeggen.
De behoefte aan energie zal alleen maar groter worden omdat we gewoon steeds meer technologie gaan aanwenden.
En er gaat nog een gigantische groep mensen toegang krijgen tot al die technologie die nu weinig tot geen toegang er toe hebben, dus die energie behoefte die wordt alleen maar meer en meer.
Daar gaan de net-zero plannen, wat sowieso totaal onrealistisch en onhaalbaar is …
Dat wij andere energie vormen gaan aanboren is een kwestie van tijd.
Kernfusie .. mja, als we een manier kunnen vinden om direct elektriciteit er uit te halen zonder iets met water en stoom is het realistischer, maar voor nu zie ik niet in waarom er eerst een miljoenmiljard Watt aan energie in moet om er 10% meer uit te kunnen trekken.
Kernsplitsing daarentegen is proven technology en we moeten stoppen met bang zijn er voor.
De enige echt serieuze kernramp is en was nog steeds: Chernobyl.
En dat kwam omdat het ontwerp van die reactor ronduit achterlijk was en er een zooi incapabele russen achter knoppen zat.
3-Mile Island Meltdown: geen doden
Fukushima Meltdown: geen doden … in ieder geval niet door radioactiviteit.
Wat er gaat komen zijn Small Modular Reactors (SMR’s) op basis van de zogenaamde Fast Breeder reactoren gaan werken.
Die hebben passieve veiligheidsmaatregelen waardoor die dingen niet kunnen exploderen of smelten, het regelt zichzelf.
Een andere mooie eigenschap van die dingen is dat ze nucleair afval kunnen ‘branden’.
Uiteindelijk hou je wel serieus giftig en radioactief afval over, alleen veeeeeel minder dan wat we nu moet opslaan en het is weer onschadelijk na een paar 100 jaar ipv een paar 100 duizend jaar.
Afijn, zin in de toekomst nu !
En een lekkere bak espresso.
Mooi geschreven. Geniet van je koffie ☕️
Waarom een podium geven dit soort mensen.
Ik luister niet naar Ex Re
Dankjewel
Omdat je alleen met hoor en wederhoor verder komt, maar voor mensen die geen tegengeludien kunnen verdragen heeft facebook een fantastisch bubbel algoritme.
Het wordt hier meermaals aangegeven dat die XR activisten hun eigen wetenschappelijk oordeel hebben en ze geen tegenspraak dulden. Wat wil je dan met zulke soort?
“Het wordt hier meermaals aangegeven dat die XR activisten hun eigen wetenschappelijk oordeel hebben”
Dat zijn een meningen. Toen XR begonnen met klagen dat we miljarden aan fossiele subsidies uitgeven dacht ik eerst dat ze gek waren, toen de kranten en hoogleraren het narekenden was het al niet zo gek meer, toen het ministerie aantoonde dat het nog meer was, was ik om. Niet XR is gek, de regering is gek! Al die fossiele subsidies kosten de schatkist enorm veel geld en helpt het klimaat om zeep. Gewoon mee stoppen, jammer dan voor Tata steel en de kassenbouw sector.
Goed artikel, mooi om eens een onderbouwd interview te zien.
Maar het neemt niet weg dat mijn beeld van XR hierdoor alleen maar wordt versterkt.
Een groep mensen met een (voornamelijk) goede insteek, maar compleet gebrek aan wereldkennis en realiteitszin.
De daadwerkelijke “verantwoordelijke” partijen zelf blokkeren durven ze niet, dus vallen ze alleen maar mensen lastig die er niets mee te maken hebben.
Er is een probleem en alles moet verboden worden, maar een oplossing aandragen doen ze niet.
-We hebben nu al een schreeuwend tekort aan stroom opwekking en aanlevering, maar met EV’s gaat dat probleem alleen maar vele malen erger worden.
-Als we in Nederland overstappen naar EV’s gaat dat ongeveer 0,0008 graden schelen op globaal niveau
Als ze echt zo begaan zijn met de toekomst en het milieu, gaan dan maar lekker elke dag demonstreren voor de ambassade van India of China waar de rivieren bestaan uit afval ipv water en ze meer CO² per maand de lucht in pompen dan heel Europa in een jaar … maar dat durven ze uiteraard weer niet.
“-Als we in Nederland overstappen naar EV’s gaat dat ongeveer 0,0008 graden schelen op globaal niveau”
–> dit is zo’n waardeloos argument, toch hardnekkig. Nederland is klein, dus alles wat wij doen heeft weinig impact. Als je terugredeneert naar het individu heeft die al helemaal weinig invloed. Dan hoeft dus niemand iets te doen, want individuele acties hebben geen meetbare impact.
Feit is dat een Nederlander (per hoofd bevolking dus) meer milieu impact heeft dan een Chinees of Indiër. Nederlander is relatief rijk, bijgevolg is de Nederlandse uitstoot per hoofd van de bevolking hoog. Nederlanders zijn dus wel degelijk een van de eersten die hun milieu impact zouden moeten verminderen.
Kleine berekening. Het is niets nieuws dat accu’s van EV’s materialen bevatten die niet zo best zijn voor de natuur. Maar als je dan kijkt naar winning, transport en de productie bij accu’s het volgens het Zweedse milieu instuut zo dat je dan 61 tot 106 kg aan CO2 uitstoot bij de winning, transport en productie. Dus stel je voor, de gemiddelde accu is ongeveer 60kWh, en je gaat uit van 80kg CO2 per kWh, dan is dat alsnog 4.8 ton CO2. En dan als referentie, het CBS en RVO concluderen dat een gemmiddelde -nieuwe- benzine auto met de gemiddelde Nederlandse bestuurder dus maar 1.17 ton CO2 uitstoot. Dus dan doe je er met een gemiddelde auto benzine auto 4 jaar over om op überhaupt de winning, transport en productie van 1 gemiddelde accu te komen. Laat staan productie van alle andere dingen die een electrische auto gebruikt, bijvoorbeeld motoren en schermen, daar zit ook allemaal materialen in die uit de zelfde mijn komen. Maar ga dan na een accu van 100kWh en dan ook nog een erg uitstotende, dan is dat 100kWh×106kg CO2, dat is dan 10,6 ton CO2. Daar doet een nieuwe benzine auto 9 jaar over om bij te komen. En dan iets dan autos, die winning van de accus bij mijnen vervuilen alle meren en bossen in de buurt, en die mijnen staan vaak in arme landen waar mensen graag de meren en rivieren gebruiken als drink water en dergelijke, dat gaat niet als je dan wat lithium in je water hebt. Dus kortom, of benzine, of hybride, of allerbeste nog zelfs. E-fuels zoals Porsche aan het doen is.
Talloze studies tonen aan dat een EV lagere lifetime emissies heeft dan een vergelijkbare benzine auto. Kijk daar eens naar, want jouw berekeningen kloppen niet. Je kijkt bijvoorbeeld niet naar emissies van stroomopwek. Heb je wel productie- en raffinage emissies van benzine meegenomen?
Nog los van bovenstaande:
“Dus dan doe je er met een gemiddelde auto benzine auto 4 jaar over om op überhaupt de winning, transport en productie van 1 gemiddelde accu te komen.”
–> nou en? een auto gaat meer dan 4 jaar mee, dit is toch winst?
“aat staan productie van alle andere dingen die een electrische auto gebruikt, bijvoorbeeld motoren en schermen, daar zit ook allemaal materialen in die uit de zelfde mijn komen. ”
–> deze dingen zitten ook in een benzine auto, maakt dus niet uit voor de vraag of een EV minder vervuilt dan een benzine auto.
“Maar ga dan na een accu van 100kWh en dan ook nog een erg uitstotende, dan is dat 100kWh×106kg CO2, dat is dan 10,6 ton CO2. Daar doet een nieuwe benzine auto 9 jaar over om bij te komen. ”
–> nou en? een auto gaat meer dan 9 jaar mee, dit is toch winst?
“En dan iets dan autos, die winning van de accus bij mijnen vervuilen alle meren en bossen in de buurt, en die mijnen staan vaak in arme landen waar mensen graag de meren en rivieren gebruiken als drink water en dergelijke, dat gaat niet als je dan wat lithium in je water hebt.”
–> Olieboringen en raffinage veroorzaken ook veel lokale vervuiling. je moet voor een auto veel meer olie boren en raffineren dan lithium opgraven.