• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lijst: in deze auto’s mag je je rijbewijs halen

Auteur: jaapiyo, gepost 17 november 2018 om 12:27 – 45 Reacties

Stang


Huh, mag dat dan niet in elke auto? Tuurlijk niet, we leven immers in Nederland!

Regels, regels, nog meer regels en regels over regels. Je wordt er soms een beetje gek van om in Nederland te leven, zeker als je een autoliefhebber bent. Veel van die regels vloeien voort uit de beslissing van de overheid om de heilige koe tot op het bot toe uit te melken. Dat auto’s voor privé personen middels belastingen zo duur worden gemaakt heeft namelijk nogal wat nare gevolgen. Zo bestaat de gecompliceerde bijtelling bijvoorbeeld om mensen die een auto van de zaak hebben niet onevenredig te bevoordelen ten opzichte van hun particulier rijdende broeders, moet je bij het importeren van een auto exact bereken hoeveel BPM je nog verschuldigd bent en kan je maar beter oppassen dat je niet gesnapt wordt terwijl je met een buitenlandse plaat rondrijdt in eigen land.

Handige Harry’s zullen namelijk altijd de torenhoge lasten willen onwtijken en dus ben je als overheid genoodzaakt te reguleren en vervolgens te controleren. Beide activiteiten gaan gepaard met de peperdure inzet van de nodige noeste ambtenaren. Die moeten bijvoorbeeld de papierwinkel regelen en verdachte sujetten van de weg plukken die met buitenlandse nummerplaten rondrijden, of die stiekem toch naar de Efteling gaan met hun Octavia waarvoor geen bijtelling betaald wordt. Een ongetwijfeld aanzienlijk deel van de opbrengst van alle belastingen gaat zodoende verloren aan dit ambtelijke wantrouwen van de burger, maar toch is het systeem zoals dat nu is noodzakelijk. Als we namelijk geen BPM zouden hebben, zouden de ambtenaren die gaan over de BPM-aangifte van jouw BMW 528i Touring uit 2014 geen baan hebben. Zodoende zou er ook geen middenkader nodig zijn om hen aan te sturen, geen topambtenaar om de lijnen uit te zetten en geen minister om te sparren met die topambtenaren. Dat wil je niet…toch?

Enfin, mocht het toch ooit zo ver komen, zijn er gelukkig ook nog wel wat meer volstrekt nutteloze zaken waar de staat zich tegenaan kan bemoeien. Zoals bijvoorbeeld de auto’s die wel en niet gebruikt mogen worden om je rijbewijs in te halen. Waarschijnlijk heb je hier -net als ik- nooit over nagedacht en ga je er vanuit dat in principe elke auto die een typegoedkeuring heeft gekregen van de ambtenaartjes bij de RDW ook voldoet als potentiële rijbewijs-haal-auto, maar niets is minder waar. Jazeker, er bestaat dus gewoon daadwerkelijk een lijstje, opgesteld door het CBR, van welke auto’s onder welke voorwaarden mogen dienen als je metgezel tijdens je praktijkexamen.

Dat het CBR hierover gaat is vastgesteld in artikel 82 van het Reglement rijbewijzen. Er bestaat uiteraard ook een FRIGGIN speciale Commissie Toelating Examenvoertuigen (CTE) zich hiermee bezig houdt. Naast afgevaardigden van het CBR, zitten er ook vertegenwoordigers -meervoud- van de BOVAG en de RAI in deze commissie. Let op: de beoordelingslijst wordt…zes keer…per jaar…geactualiseerd. Shoot me now.

De ballotagecommissie laat sommige auto’s zonder mitsen en maren toe, maar andere auto’s moeten nog wat modificaties ondergaan. In onderstaande lijst wordt dit aangegeven met de cijfers 1, 4, 7, 8, 13 en 39. Ik hoop niet dat dat betekent dat er ooit minimaal 39 modificaties voorgesteld zijn maar laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk is dat wel het geval. De legenda en de hele lijst check je hieronder, als je het aankan.

  • 1. boven de rechter voor- en achterzitplaats harde handgrepen verwijderen
  • 2. er dient een extra snelheidsmeter geplaatst te worden die voor de exami-
    nator goed afleesbaar is
  • 4. de dubbele bediening hangend aanbrengen
  • 7. er moet een voorziening worden aangebracht zodat de hoofdsteunen voorin
    op een minimale hoogte van 85 cm verstelbaar zijn (voor 01-01-2002 was dit
    80 cm)
  • 8. dealer optie (bestelcode CBR) aangepaste stoel rechtsvoor
  • 13. dashboard aanpassen zodat er voldoende zicht is op de instrumenten; 28. in verband met de hoofdruimte kan geen opendakconstructie worden
    toegelaten
  • 39. hoofdsteunen bij achterste zitplaatsen vereist.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Dank @martijngizmo voor de tip!

Ook interessant!

  • CBR gesloten
    Motorrijbewijs halen kan, maar hoe zit het met de auto?
  • Zo duur is een rijbewijs anno 2021
  • Politie Oss neemt alle 13 auto's van man zonder rijbewijs in
  • Roemer: rijbewijs halen is te makkelijk (en te goedkoop)

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, lesauto, lijstjes, overheid, rijbewijs

Vorig bericht: « F1 wil het mes zetten in onattractieve races
Volgend bericht: Autoblog advies: comfortabele Europa cruiser »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    17 november 2018 om 12:52

    Dus een Mondeo uit 2014, oude model is niet toegestaan omdat het niet hetzelfde model is als van de toetsingsdatum?

    Ik wist wel dat het een 4/5 deurs moet zijn omdat een eventuele passagier (examinator in training, instructeur, etc) op de achterbank een eigen deur moet hebben. Maar dat ze zo mierenneukerig zijn had ik niet verwacht…

    Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    17 november 2018 om 12:56

    Bij t bedrijf waar ik stage loop,(Premiums, website maker) hebben ze een site van een rijschool in t klantenbestand. Een van hun lesauto’s is een oudere RR Sport met automaat o.0

    Login om te reageren
    • fendercd60 zegt

      17 november 2018 om 13:10

      @toyotafortuner: In Heerhugowaard kan je lessen met een Ferrari F430 en een Lamborghini Diablo volgens mij.

      Login om te reageren
      • porschepdk zegt

        17 november 2018 om 13:54

        @fendercd60: haha bij Ferry Ferrari inderdaad.

        Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        17 november 2018 om 22:45

        @fendercd60: het zou kunnen dat er voor lessen en examens andere richtlijnen zijn?

        Login om te reageren
      • johnhert zegt

        18 november 2018 om 18:20

        @fendercd60: Een Diablo lijkt me erg onwaarschijnlijk…

        Login om te reageren
        • fendercd60 zegt

          18 november 2018 om 18:21

          @johnhert: Nope. Het is een Diablo :)

          Login om te reageren
  3. denniss00 zegt

    17 november 2018 om 13:02

    Kan me herinneren dat er op AB ooit een Panamera lesauto stond, maar die zie ik niet in de lijst..

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      17 november 2018 om 13:04

      @denniss00: lesauto niet per se een examenvoertuig

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        17 november 2018 om 13:05

        @pallas: Hier in Groningen kan je lessen in een stokoude golf II als je wil

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          17 november 2018 om 14:37

          @pallas: haha d’r rijden hier toch een partij brakke lesauto’s in de stad, niet normaal.

          Login om te reageren
    • basv zegt

      17 november 2018 om 13:51

      @denniss00: Dat was reclame voor de rijschoolhouder.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    17 november 2018 om 13:05

    4. De dubbele bediening hangend aanbrengen…

    Je zou maar monteur zijn en de hele dag al hangend dubbele bedieningen aan moeten brengen.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      17 november 2018 om 13:26

      @moveyourmind: hangend over de dorpel

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        17 november 2018 om 16:01

        @rob5nismo: best stoelen demonteren. Over de dorpel gaat nog voor 1 auto, nadien is je ruggeraat total loss…

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          17 november 2018 om 16:01

          @nasty: ruggengraat

          Login om te reageren
  5. bakbanaan zegt

    17 november 2018 om 13:14

    Geen aygo 108 en c1? Die zijn toch ook verkrijgbaar als 5 deurs?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      17 november 2018 om 13:58

      @bakbanaan: volgens mij moet de auto een beetje representatief zijn voor wat je gaat rijden als je je pasje hebt. Als jij leert rijden in een klein gebakje dan durf je waarschijnlijk niet graag in een Dodge Ram te rijden. Bij een iets grotere auto willen ze zoiets voorkomen. Is mij ooit verteld.

      Wat mij ook is verteld is dat je je moet realiseren dat zo’n instructeur de hele dag in zo’n auto zit. Ik heb nu een 107 als leenauto: ik kan je melden dat je na een uurtje eruit wil gewoon omdat je kont zeer gaat doen. Laat staan het gebrek aan luxe opties.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        17 november 2018 om 15:13

        @720s: dan klopt dat toch? De gemiddelde huisvrouw, aanstaand tienermoeder of bejaarde rijdt haast niet anders dan dat formaat grasmaaier, euhm…”auto”.

        Login om te reageren
        • peugpower1000cc zegt

          17 november 2018 om 23:21

          @rike: dont fuck with small cars

          Login om te reageren
    • peugpower1000cc zegt

      17 november 2018 om 23:22

      @bakbanaan: idd viel mij ook op en een VW up mag we

      Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    17 november 2018 om 13:43

    Wat is een Mitsubishi Galloper? Ik ken t alleen als Hyundai Galloper

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      18 november 2018 om 19:07

      @toyotafortuner: valt me toch een beetje tegen van je als JDM “expert”. Het is in principe dezelfde auto.

      Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    17 november 2018 om 13:43

    Van vereiste 2., 4. en 39. zie ik de logica, van rest ontgaat die me. Lezers in da house, die kunnen vertellen waarom er bijvoorbeeld een ‘rechter CBR stoel’ in de auto moet zitten ?

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      17 november 2018 om 14:03

      @amghans: wellicht een speciale ARBO-stoel?

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        17 november 2018 om 16:37

        @henk_he: dus een bmw 3 serie executive is niet voldoende?

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          17 november 2018 om 22:48

          @peug206: heeft standaard geen lendesteun

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            18 november 2018 om 00:57

            @kareljansen: vreemd. Ik heb daar namelijk gewoon in gelest. Met de orginele passagiersstoel.

            Login om te reageren
  8. smulders zegt

    17 november 2018 om 13:46

    Ik had rijles in een Alfa 156 2.4 JTD. Door de diepe klokken had de passagier slecht zicht op de snelheid. Boven de 120km/h zag je het niet meer. Dus je kon lekker doorplanken op de snelweg.

    Heb ik niet gedaan want ik wilde graag mijn rijbewijs halen.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      17 november 2018 om 22:51

      @smulders: ha, “mijn” golf SDI met defecte verstuivers ging voluit 125, daar had je dat probleem in elk geval niet..

      Login om te reageren
  9. fiestafeest zegt

    17 november 2018 om 13:59

    Maar wat is de leukste op i te slagen

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      17 november 2018 om 14:04

      @fiestafeest: de goedkoopste natuurlijk. Leuk, zo’n dure lesauto, maar dat zie je meestal terug in de uurprijs.

      Login om te reageren
    • galverink zegt

      18 november 2018 om 09:47

      @fiestafeest: een Jeep Grand Cherokee Trackhawk.

      Login om te reageren
  10. maxidyne zegt

    17 november 2018 om 14:03

    Als je het roze pasje maar haalt, waarin is niet belangrijk. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een Ford Sierra 2.3D Azur. Traag kreng, maar ben je in elk geval niet teleurgesteld in je eerste auto als je bijvoorbeeld les gehad hebt in een dikke diesel/benzine wagen. Wat voelde mijn 80 2.3E quattro snel vergeleken bij dat ding.

    Login om te reageren
  11. RobUSA zegt

    17 november 2018 om 14:46

    Hier in de USA moet je je eigen auto gewoon meebrengen … en kan je je rijbewijs in 1 dag halen zonder lessen en voor een totaal van $85.00. :))

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      17 november 2018 om 16:39

      @RobUSA: en er kan niemand fatsoenlijk chauffeuren… althans ik zou ze mijn auto niet meegeven naar amsterdam ofzo…

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        19 november 2018 om 02:58

        @peug206: Ik woon hier nou bijna 6 jaar maar ik vind het stukken beter als in NL, veel relaxter, veel socialer en veel gelijkmatiger word er gereden (cruisecontrole velen). 1x terug geweest naar NL gelijk vanaf Schiphol nr 010 stressende mensen pfff.

        Login om te reageren
    • jelmer zegt

      17 november 2018 om 16:56

      @robusa: En komen er relatief zo’n drie á vier keer zo veel mensen om in het verkeer als in Nederland.. het zal je kind maar zijn, maar dan heeft de dader wel lekker goedkoop z’n rijbewijs gehaald!

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        17 november 2018 om 21:58

        @jelmer: heeft ook wel deels te maken met de scheve voorrangsregels en bijv. rechts afslaan bij rood in sommige staten. Maar idd, het voordeel van het Nederlandse systeem is dat men relatief veiliger rijdt.

        Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        19 november 2018 om 03:01

        @jelmer: Kan best maar ik geloof je maar vergeet niet dat er haast 6 maanden strenge winter heerst in een groot gedeelte van het land , wellicht komt dat daardoor en dan praat je niet over 5cm sneeuw zoals in NL en de auto’s die hier gereden worden zijn ook vaak veel zwaarder dan in NL ook een puntje denk ik.

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      17 november 2018 om 17:04

      @RobUSA: en alle keren dat ik in de States auto gereden heb, heb ik me verbaasd over het pure onvermogen van de lokale bevolking op het gebied van verkeersinzicht en voertuigbeheersing…

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        17 november 2018 om 18:50

        @racerx: Haha gelukkig gaat het hier beter… ik durf te wedden als wij meer inzicht en tolerantie op de weg hebben het een stuk minder files scheelt.

        Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        19 november 2018 om 03:05

        @racerx: Verklaring kan zijn dat ze niet met iedereen om hun heen bezig zijn zoals in NL, het rijden hier is veel relaxter en misschien daardoor te relaxed voor sommigen en dat hun aandacht verslapt. Stay in your lane is echt super relaxed en je kan de hele weg op de rechter baan blijven hangen zonder problemen.

        Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    18 november 2018 om 15:36

    Waarom mag een i3 niet maar een Ionic Electric wel?

    Login om te reageren
  13. thisguy zegt

    18 november 2018 om 21:46

    Vreemd ook dat de LandRover Disco 2 wel is toegelaten en de Disco 3 niet. Zo veel verschil zit er nu ook weer niet tussen die autos zover ik weet

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North