Autoblog advies: comfortabele Europa cruiser

Auteur: , 88 Reacties

Ouderwets dieselen nu het nog kan!

Jaguar F-Pace '19

De diesel ligt onder vuur. Dankzij de zelfontbrander wordt het bestaan van de diesel, zoals we dat nu kennen, ernstig onder druk gezet. De dieselmotor is al het kwade dat een Groene of Linkse partij zich maar kan voorstellen. Dat er CO2 nodig is om de klaverblaadjes te laten groeien laten we gemakshalve maar even buiten beschouwing. Echter, voor sommige mensen is er nu eenmaal weinig keuze, zoals voor Autoblog-lezer Victor. Voor zijn werk maakt hij erg veel kilometers en dat zijn voornamelijk hele lange afstanden. Het bedrijf waar Victor voor werkt opereert in Duitsland, België, Oostenrijk en Italië. Ondanks redelijk goede vlieg-verbindingen blijkt de auto van deur tot deur schier onverslaanbaar.

Victor rijdt nu een Mercedes-Benz C220 CDI, een auto waar hij ondanks het zelfverklaard taxi-imago op zich blij mee is. Wat hij minder vindt: de zit is veel te laag. Victor is naar eigen zeggen jong van hart, maar hij merkt dat een hogere instap en zit gewoon gewenst is. Als hij in de Jeep Renegade van zijn vrouw zit, valt hem op hoeveel prettiger dat is. Zeker tijdens lange afstanden vindt Victor het veel prettiger. Victor heeft twee kinderen, dus een MPV of een busje komt niet aanmerking. Het mag er best stoer uitzien. Gezien hun huidige wagenpark hoeven ze niet nog een Mercedes of een Jeep. Het mag wat anders zijn. Zelf heeft Victor al zitten kijken en zijn oog viel op de Volvo XC60 en geheel toevallig zag hij de Renault Talisman van een collega waar hij ook van gecharmeerd was. Of die er ook in SUV-vorm is? En welke opties zijn er nog meer?

Victor heeft de tabel met alle gegevens als volgt ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Mercedes-Benz C220 CDI, Jeep Renegade
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk (en een beetje privé)
Budget:+/- 65.000 - 1.350 p.m.
Jaarkilometrage:60.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Leasetermijn loopt af
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 2 kinderen, 2 honden
Voorkeursmerken /modellen:Renault, Volvo
No-go modellen / merken:Mercedes, Jeep

Wat mis je door de no-go’s?
In principe niet zoveel. Tijdens de aanschaf van de Jeep Renegade zul je ze vast wel hebben zien staan; de Grand Cherokee. Dit is een geweldige auto en zwaar onderschat, maar ook bijzonder prijzig en gewoonweg een segment te hoog. De Jeep Cherokee is dan een betere optie, maar laten we eerlijk zijn, voor het geld is dat zeker niet de beste auto. De Cherokee valt als 2.2 CRD Limited AWD prima in het budget, maar dat komt voornamelijk door de torenhoge BPM op de Cherokee. Het is wel een aardige auto, maar niet het geld en de moeite waard. Bij Mercedes kun je kiezen uit diverse crossovers, maar als we ons aan het budget houden dan blijft er niet zoveel over. Een luxe GLA is erg klein voor een gezin met twee kinderen én twee honden. Een kale GLC is een andere optie, maar dan moet je écht van non-metallic lak en stoffen bekleding houden.

Jeep Cherokee - Mercedes GLC

Volvo XC60 D4 Geartronic Momentum
€ 59.995
€ 58.915
€ 1.330 per maand

De meest voor de hand liggende keuze is misschien ook wel een van de beste. De Volvo XC60 biedt namelijk alles wat je wil van een middenklasse crossover. De XC60 scoort nergens een onvoldoende en weet op sommige vlakken te excelleren. De styling is zeer fraai en het interieur is beeldschoon. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn meer dan in orde. De Momentum uitvoering biedt in principe alles wat je nodig hebt, een luxere Inscription of sportievere R-Design is niet eens zo gek veel duurder. Kortom, een hele goede balans tussen prijs, kwaliteit, prestaties en design. Volgens @CasperH rijdt het niet eens verkeerd, getuige deze rijtest met de Volvo XC60. Zeker gezien deze aanvraag lijkt de Volvo een geweldige keuze dankzij de sublieme stoelen en comfortabele ophanging. Altijd een proefritje waard, niet?

Volvo XC60 D4 '19

Audi Q5 40 TDI quattro
€ 64.290
€ 1.350 per maand

De Audi Q5 heeft een lastige dobber met de Volvo XC60, om eerlijk te zijn. De Audi is minder fraai dan de Zweed. Het interieur, traditioneel een sterk punt van Audi, weet nipt een gelijkspel over de streep te trekken. De Volvo heeft veel meer sfeer, de Audi is net wat verfijnder. Op zich is er niet zoveel mis met deze Audi Q5. De aandrijflijn is een tikje bedaard en de prestaties zijn eerder adequaat, maar niet meer dan dat. De transmissie haalt er ook nog wat snelheid uit, waarschijnlijk om het verbruik te drukken. De ‘rijbeleving‘ ontbreekt een beetje. Het grootste nadeel is dat de Q5 nogal kaal is. Leren bekleding, navigatie, leuke lichtmetalen velgen en metallic lak maken de auto zo’n 8 mille duurder. Dan heb je nog steeds geen rijke uitrusting en zit je al over de 70 mille voor een vierpits diesel. Yikes.

Audi Q5 40 TDI quattro '19

Renault Koleos 2.0 dCi 4×4 X-Tronic Initiale Paris
€ 56.200
€ 1.200 per maand

Passen we de benadering van de Audi toe op deze Renault, dan valt het uiteindelijk heel erg mee. Het heeft ook met perceptie te maken. Het feit wil wel dat de Koleos een min of meer even grote auto is voor 9 mille minder. Waar de Audi erg kaal is uitgerust, zit deze Koleos helemaal tot de nok toe gevuld met (on)nodige uitrusting. Qua aandrijflijn lijkt de Koleos het onderspit te delven, maar de verschillen zijn groter op papier dan op het asfalt. Gelukkig hebben ze bij Renault niet geprobeerd een ‘premium-sport-plus’ auto van de Koleos te maken. De Koleos is een lekker gezapige en comfortabele auto (rijtest). De Renault voelt overduidelijk minder premium aan: het dashboard en het interieur zien er aardig uit, maar mist de finesse van de Duitse premium-fabrikanten. Ook het infotainment systeem werkt minder prettig. Echter is het niet zo groot als het prijsverschil doet vermoeden.

Renault Koleos 2.0 dCi 175 Initiale Paris '19

Jaguar F-Pace 20D Pure
€ 67.270
€ 1.470 per maand

Ongelooflijk, maar waar. Ook Jaguar doet tegenwoordig mee in dit segment. Sterker nog, ook een segmentje lager vind je de Britten met een crossover. De wereld was niet klaar voor een X-Type, maar wel voor zo’n kekke stadsbuggy. Eigenlijk is het met de Jaguar F-Pace van het zelfde laken een pak als met de Audi. Je zit duidelijk aan de onderkant van het programma. Er zijn dikkere diesels beschikbaar en luxere uitrustingsniveau’s. Helaas merk je dat heel erg aan de auto. Het interieur is minder fraai dan de Volvo en kaler dan de Audi. Niet hoe je het wil hebben. Tegen betaling is er erg veel mogelijk, gelukkig. Qua rijden is het een verdeeld genoegen. De dieselmotoren van Jaguar voelen veelal iets minder potent aan. Daarentegen is de wegligging juist aan aangename verrassing. Aangezien de auto techniek deelt met de XE is de F-Pace een heuse achterwielaandrijver!

Jaguar F-Pace '19

Volkswagen Tiguan All Space 2.0 TDI 4-Motion Highline Business R
€ 65.010
€ 64.075
€ 1.410 per maand

De reden dat Volkswagens het zou goed doen is dat ze op veel punten redelijk goed tot zeer goed scoren. Neem deze Tiguan. Toegegeven, deze auto komt eigenlijk uit een segment lager, maar de toevoeging Allspace zorgt ervoor dat je qau ruimte het meer dan goed voor elkaar hebt. Behoorlijk vergelijkbaar met de rest in dit lijstje. De motor is dat niet. Ja, de 2.0 Biturbo diesel levert 240 pk en 500 Nm en is daarmee een potente krachtpatser. De prestaties zijn dan ook uitstekend, op de YOLO hieronder na rijd je alles met gemak zoek. Qua uitrusting is de Tiguan niet zo compleet als de wel erg luxe Renault, maar beduidend rijker dan de Audi en Jaguar. Het interieur daarentegen doet niet zoveel onder voor de F-Pace, om eerlijk te zijn. Het is allemaal strak en zakelijk, maar het zit gewoon behoorlijk goed in elkaar. Ook qua leaseprijs komt de auto goed mee. Heel veel opties hoeven er niet meer op, terwijl je bij Audi en Jaguar écht de crisisuitvoering onder de bips hebt.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4-Motion Highline Business R '19

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 190 Super
€ 58.365
€ 1.300 per maand

Mag het allemaal wel iets exotischer zonder dat het te gek wordt, neem dan eens een kijkje bij de Alfa Romeo dealer. Daar staat namelijk de Stelvio in zijn eentje ervoor te zorgen dat de verkopers nog werk hebben. De Stelvio doet het uitstekend en daar zijn meerdere redenen voor. Net als de Jaguar is de Stelvio voorzien van achterwielaandrijving. De auto zit relatief goed in zijn spulletjes, maar opties zijn niet zo schreeuwend duur als bij Audi en Jaguar. Omdat je ook 6 mille lager instapt qua prijs, heb je ook wat meer ruimte om de auto naar smaak aan te kleden. Kortom, op veel rationele en emotionele vlakken is de Stelvio eigenlijk een goed alternatief. Sterker nog, voor wie de Volvo wel erg gezapig vind is deze Giulia op hoge poten echt de moeite waard. Hoe het rijdt kun je zien in deze rijtest met de Alfa Romeo Stelvio.

Alfa Romeo Stelvio '19

YOLO: Alpina XD3 Bi-Turbo
€ 38.400
2013
95.000 km

Bij aanvragen voor leaseauto’s is deze categorie een beetje overbodig. Je bent immers aan het zoeken naar een leaseauto. Mocht je tegen (flinke) kilometervergoeding kunnen rijden, pik dan zo’n Alpina XD3 op uit Duitsland. Boven een kleine 40 mille komen nog behoorlijk wat importkosten, houd daar rekening mee. Maar dan heb je wel een kanon op de inrit staan. De zes-in-lijn met dubbele turbo is goed voor 350 pk en 700 Nm. Daarmee knal je met gemak op de linkerbaan met het snelle spul mee. De prestaties zijn niet ‘des diesels’, maar helaas is het verbruik dat ook niet. Als je de power benut, zal de tankpas snel versleten raken. Ook is het uiterlijk een discutabel punt. Een oudere BMW crossover met veel te grote velgen en stickers is niet echt chique. Voor de liefhebber geen probleem, die ziet een Alpina. Voor de gemiddelde voorbijganger is het potentieel de perfecte auto om de kermis in Veghel te bezoeken.

Alpina XD3 (F25)  '19

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



88 reacties

Mijn advies: de XC60 of de Stelvio. Stijlvol, fijn uitgerust, lekker rijdend.
@autodidact: Eens, de Jaguar is ook gaaf, maar flink duurder in de lease.
@flutterby: ik heb met de Jaguar gereden met instapdiesel en handbak, maar dat doet de naam Jaguar echt geen eer aan.
@autodidact: eens met de XC 60, ik heb ermee gereden. De stoelen zitten uitstekend,. Verder is de auto ruim en is de afwerking uitstekend.
Het valt mij op dat de ‘YOLO’ de SUV’s redactie keuze altijd de Alpona XD3 is. Een prima liefhebbers keuze op zich, maar wat doet de bpm op zo’n auto? Is dat te vergelijken met een BMW X3 35d van zeg 2 jaar oud?
Stelvio vind ik erg fraai in deze klasse
@graafke: Stelvio rijdt goed / ziet er goed uit, maar met zoveel kilometers zou ik eerder kijken naar comfort. Heb beide gereden, en zou met 60k per jaar zeker voor de Volvo gaan.
@inoh: ook bij 60.000km per jaar wil je toch in de mooiste rijden ( en niet elke 10 minuten een zusje tegenkomen). Toch maar die Stelvio!
@spideriv: zit jij op het dak, naar je eigen auto te kijken dan? :)
@spideriv: Smaken verschillen. Persoonlijk vind ik het strakke hoekige design van Volvo beter op dit soort auto’s passen.
@spideriv: hoe meer je rijdt, hoe sneller je aan het uiterlijk gewend raakt. Of ‘ie nou mooi is of niet.
@jochempie: hoe meer je rijdt hoe meer comfort en interieur gaan tellen. Netto krijgt dus de Volvo bij hogere kilometrages steeds meer de voorkeur.
@mashell: Ben ik met je eens. En de buitenkant boeit me dan eigenlijk steeds minder.
Ik heb afgelopen zomer een F-pace gehuurd op Mallorca, vond het ontzettend tegenvallen qua rijden. Uitrusting was wel prima.
Discovery 4 heb ik altijd een mooie bak gevonden, en dan voel je je echt de koning van de weg
@svdv: ja koek koek
Leuk lijstje. Voor mij de Tiguan of de XC60.
Een groot nadeel van zoveel snelweg rijden met een cross over: juist op de snelweg doet de extra hoogte zich gelden qua wind, maar vooral ook qua verbruik. De kosten daarvan zijn dan misschien voor de baas, maar bij de pomp staan is nog steeds vervelend! Ik rij zelf ook (meer dan) 60.000 km per jaar, maar zou dat om die reden niet graag een een crossover willen hebben.
@EJS: helemaal met je eens, voor dat geld kun je ook een 5-serie of E-klasse rijden
@EJS: precies dat dus.
Ik hoop dat de trend van crossovers snel voorbij gaat
@chriscross: dan ben ik bang dat je teleurgesteld zal worden… Met de huidige vergrijzing.

Vind het wel interessante ontwikkeling trouwens! Toen ik 15 jaar geleden in het eerste model X5 rondreed kreeg ik geregeld een middelvinger opgestoken of mensen die me maande zachter te rijden. Het waren opeens zogenaamde PC Hooft tractoren, weinig mensen die het konden betalen en dus met afgunst reageerde…

Nu ze voor de ‘gewone’ man toegankelijk zijn hoor je er niemand meer over en zijn ze niet aan te slepen…
“ de kermis van Veghel “ hahaha dat moet wel een stijlvolle bedoeling zijn dan
Stelvio lijkt mij een prima keuze. Anders de Volvo of de Renault.
Renault Koleos.

Of toch een Espace!
Met de nieuwe 2liter 200pk diesel en standaard complete uitrusting, welhaast de perfecte Europa-cruiser. Meer comfort krijg je niet voor dat geld.
Is de Peugeot 5008 ook niet een mooie optie?
@remon: te goedkoop ;-)
@peug206: ah een leuk aangeklede 5008 GT 180 EAT8 gaat al richting de 60k :)
@remon: oke, laat ik het anders zeggen: is voor de meesten hier niet “premiejum” genoeg.
@peug206: een Renault wel dan?
@ikleesookoverautos:
Wat is premium, niemand die me dat ooit heeft kunnen uitleggen.
RWD.
Tesla model X, heerlijk autopilot op lange stukken.
@kobus1967: Het moest een diesel zijn om Europa mee te doorkruisen. Niet om alle laadpalen van Europa te bezoeken :-D
@willeme: ik zou het bij Superchargers houden.. Zijn er genoeg.

https://bc.marfeel.com/statics/i/ps/c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2018/01/Tesla-Superchargers-Europe-570×288.png
@flutterby: Je moet er maar naar willen kijken :-D.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind Tesla’s geweldig. Maar om Europa mee te doorkruisen is het concept nog altijd te beperkt. Met een diesel heb je in 5 minuten ineens 900 km range. Ook op hoge snelheden gaat het rendement hard achterruit en vallen de prestaties wel mee. Voor dit soort zeldzame gevallen is het concept gewoon niet echt geschikt.
@kobus1967: ja lekker op dat lange stuk van 300km. Haal je net de grens mee en dan mag je weer een poosje wachten
Ik zou naar een Toyota Alphard kijken.
@jochempie: of anders naar een Volkswagen Multivan Business zonder de achterbank erin.
@jochempie: leuke optie btw, deze worden ook in rhd versie geleverd en is heel wat anders dan een V klasse of Transporter. Die hebben toch automatische naar buiten draaiende fauteuils op de midden rij?
@toyotaprius: ja vwb de stoelen en ja én ook LHD geleverd vwb je RHD comment. Ze worden ook in Rusland verkocht, dus LHD. Grappig genoeg spot je ze soms bij Duitse dealers. Zo bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-alphard-66900-euro-t1-bremerhaven-full-option-benzine-wit-53e6a864-5052-4c93-90be-d76f5e307d6b
@toyotafortuner: Nice! Blijf het een leuk alternatief vinden, alleen voor onderhoud ed moet je vermoedelijk richting een specialist? Maar de Vellfire is toch het sportievere broertje?
@toyotaprius: vwb onderhoud, moet je denk ik t antwoord in het buitenland zoeken. vwb de Vellfire is t antwoord ja.
@jochempie: Nooit van gehoord en nooit gezien. Met dat laatste ben ik erg blij……
@seicilindri: Vorige maand mee vervoerd van Hong Kong naar Dongguan. Aangename bak moet ik zeggen. Het is wel een Aziatisch taxibusje maar behoorlijk luxe.
@Jochempie: Het zal technisch best goed zijn, maar allemachtig wat een lelijk gedrocht.
@seicilindri: Zeker, maar Aziaten vinden het over het algemeen mooi, en dat vind ik wel weer wat hebben.
Heb de volvo gereden, de tiguan en ervan uitgaande dat de koleos wat lijkt op de talisman qua rijden die ook. Uit deze 3 zou ik sowieso de volvo kiezen.

Tiguan is zoals je van vw verwacht prima, maar blinkt nergens in uit, alhoewel het hier geschetste voorbeeld natuurlijk een erg dikke aandrijflijn heeft.

Vond de ergonomie van het interieur in de talisman super kut, en met die aandrijflijn zijn lange stukken in duitsland ook niet super.

Kan allerlei redenen opnoemen waarom je de volvo zou moeten kiezen maar er is er maar een die met 60k per jaar de doorag zou moeten geven. De stoelen, kan je gemakkelijk 6uur op een dag inzitten zonder maar iets van rugpijn te krijgen en dat is iets dat mij toch wel erg belangrijk lijkt met dat jaarkilometrage
@1audi1: Bij Volvo krijg je voor een kleine meerprijs ook het summum van wat er op de markt is aan rij assistentie. Ik kan me goed voorstellen dat deze systemen samen met goede stoelen ervoor kan zorgen dat men zo’n Europa rit niet als onprettig ervaart.
Stelvio of de Alpina alleen de alpina schrijft wel hard af met een aardig kilometerstand
Laat toch staan die diesels.

Ga gewoon voor hybride.
@frank2b: In dit specifieke geval op zich een goede keuze. Hybride is desastreus op dit soort kilometers. Na 15 kilometer heb je de accu leeg en kun je met je verbrandingsmotor een elektromotor + lege accu’s meezeulen. Je rijdt dus constant met 300 kg extra gewicht.. Niet echt goed voor het milieu ;-). En niet goed voor de actieradius. En niet goed voor de portemonnee. Soms heeft een diesel nog zijn merites.
@willeme: Je denkt hierbij aan plug-in hybride vermoed ik. Maar zoals je weet bestaat er meer dan de plug-in tech. Zo kun je kiezen voor Infinity Q50 of Lexus 450h hybride aandrijflijnen. Een bult vermogen, en het brandstofverbruik is redelijk, zeker op grote afstanden. Op langere afstanden rijd ik zelf makkelijk 7 liter per 100 km.
Of je kiest voor de 300h aandrijflijn van Lexus, erg relaxed cruisen en prima verbruik.
Of kies voor de vele andere hybride aandrijflijnen zonder stekker van diverse fabrikanten met een vermogen van pakbeet rond 120pk. Das minder relaxed cruisen inderdaad, maar werkelijk prima verbruikscijfers.
@frank2b: oprechte vraag maar lees je het antwoord van @willeme wel of wil je hoe dan ook je eigen gelijk door drijven?
@f31bmw320d: Daarom ook een oprecht antwoord. Ik rijd zelf al 13 jaar hybride en HEB daar heel Europa mee doorkruist. En nee, de accu raakt niet leeg. Wonderlijk, maar waar. En nee, hybrides zijn niet desastreus op lange afstanden. Ook wonderlijk, maar waar. En nee, het extra gewicht van de hybride aandrijving heeft geen nadelig effect op het brandstofverbruik. Hybride (en volledig elektrische) wagens hebben een wonderlijk mechanisme dat wordt aangeduid als regeneratief remmen: zodra snelheid wordt verminderd, zelfs bij het lichten van het gaspedaal, wordt energie teruggewonnen.

Het punt dat ik wil maken is dat het tijd wordt voor een generatie -door mij zeer gewaardeerde- petrolheads om wakker te worden. Er zijn issues met diesel en er ZIJN alternatieven.

Overigens zie ik diesel als brandstof voorlopig nog niet verdwijnen. Bijvoorbeeld zwaar goederentransport over de lange afstand. Op de rails is deze al bijna een eeuw vooral hybride: diesel-elektrisch. It makes you wonder ….
@frank2b: Er valt veel voor een hybride te zeggen. Het is een tussenoplossing die in sommige gevallen uitstekend uitpakt. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van wat Lexus met de RX450 doet. Die aandrijflijn is zijdezacht, koppelrijk, relaxed en waar nodig nog aardig snel ook.

Voor voornamelijk snelwegritten door Europa is het echter niet de beste oplossing, vind ik. Het is nu eenmaal een concept met extra gewicht en hoge snelheden zijn nu eenmaal niet de forte van auto’s met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Dat zijn juist de kilometers waar een diesel wél excelleert. Dus in dat opzicht begrijp ik het idee wel van een diesel in dit geval. Ja, bij het remmen kun je wat winnen, maar al die massa moet weer in beweging gezet worden. Ik denk dat de 48V oplossing van Mercedes beter is voor deze specifieke aanvraag:: dan heb je gewoon minder nodeloze massa.

Dat gezegd hebbende: als je voornamelijk in Nederland rijdt en dan met name de randstad is de hybride een topoplossing. De snelheden liggen lager en de afstanden zijn veelal korter. Juist daar heb je veel meer baat van een hybride of plugin.

Ik heb absoluut niets tegen hybrides, integendeel. Sommigen zijn geweldig. Met dit specifieke verzoek heeft de aanvrager in dit geval, naar mijn mening, gelijk.

(desalniettemin is het zeker een keer interessant om dit eens te vergelijken!)
@frank2b: Heb je continu een baksteen op het rempedaal tijdens het rijden? Als studentchauffeur een keer een dag mogen sturen in een Lexus hybride. Maar zodra ik de binnenstad uit was zoop dat ding als een malle en was de snelheid er door het extra gewicht ook wel uit. Als kers op de taart ook nog eens vaker tanken door de beperkte tankinhoud….
@joostgrn: Ik denk dat dat ene ritje als studentchauffeur niet bepaald maatgevend is. Ik – en menige andere hybriderijder – kan je vertellen dat het gecombineerde totaalvermogen van 350pk en de evenzovele Nm koppel van de 450h aandrijving op elk moment van de rit -hoe lang die rit ook is – volledig tot je beschikking staat. In totaal heb ik meer dan 15 verschillende wagens in mijn bezit gehad en daarmee iets meer dan een miljoen kilometers afgelegd in totaal. Geen enkele wagen leverde de prestaties van de 450h aandrijflijn tegen de – relatief – lage brandstofkosten.

Ik zie wat @Willeme schrijft: dat zijn de bekende theorieën idd. Ik kijk uit naar een praktijktest waarin deze hypotheses wordt getoetst.
In rij momenteel een talisman en in doe 80k km per jaar. Kies je voor de koleos dan gaat je rug enorm achteruit. Ik zou voor de volvo of de alfa gaan.
@fabian159: Mag ik vragen waarom je dan met zoveel kilometers toch voor de Talisman hebt gekozen?
Omdat de talisman een Renault is en de Koleos een Nissan. @karhengst:
@alloallo: Ah, ik had verwacht dat ze grotendeels identiek waren, vooral ergonomie en stoelen, en slechts een andere carrosserie hadden.

Weer wat geleerd.
@karhengst: in had een nieuwe auto nodig en een collega met talisman ging net weg bij het bedrijf dus mijn baas zei “Fabian, jij neemt die renault” anders had ik opnieuw een c klasse genomen. De renault is overigens ook duurder in lease en gezien ik wekelijks 1300km doe heb ik al 3 keer getankt deze week ivm een veel te kleine tank en een absoluut onzuinige auto.
@fabian159: och, onze 16 jaar oude renault zuipt ook. En toch kunnen we tot aan 600km komen met een caravan erachter. Toen Renault nog 100L tanks monteerde op de benzine uitvoeringen…
“Victor heeft twee kinderen, dus een MPV of een busje komt niet aanmerking.”
Hoezo niet? Rationeel gezien toch ideaal? Alles kan mee.
Is een volgeladen Kodiaq een optie? (Again, rationeel gezien). Krijg je bij VW zo veel meer?
@oo0ch: Nope. De Seat of Skoda zijn prima alternatieven, hoewel eerlijkheidshalve de Volkswagen interieurs er vaak beter uitzien.
Stelvio. De meest stijlvolle.
In februari zijn wij met een koleos initiale op wintersport geweest en wat een fijne auto was dat zeg. Verder geen ervaring met de andere auto’s, maar veel meer dan wat de koleos te bieden heeft heb je in principe niet nodig.
Ik zeg stelvio… maja wij hebben gister dan ook een stelvio qv besteld…
Zou elke maand een andere auto ..
kopen ..
Een SUV-ish geval is nefast voor het verbruik. Wat je wil hebben om door europa te cruizen is een grote stationwagen. Een Bmw 5-serie , E klasse , A6 . Gooi daar een 3liter diesel in en op de autosnelweg is zo’n ding in zijn sas. Kilometers vreten aan +1000 km per tankbeurt.
Uit dit lijstje zou ik de Audi kiezen. Maar als ik persoonlijk een auto voor deze kilometers voor dit budget uit mag zoeken zou ik een grote Duitse stationwagon zoals een BMW 520d Touring of een Mercedes E 220d Estate kiezen.
Ik zou eerder naar een soort allroad kijken als het wat hoger moet… gewoon om niet SUV te hoeven rijden.
@tjorque: Je was me net voor. Een A6 allroad of een V90 xc of de nieuwe E klasse all terrain.
Of als yolo een bomvolle Subaru Outback. Daar krijg je geen spijt van (alleen het uiterlijk misschien)
De Tiguan vind ik echt een fraaie keus. Betrouwbaar (…) lekker rijdend en aan vermogen geen gebrek.
Jemig, wat is die XC60 good value! Dikke bak en best scherp geprijst als je het vergelijkt met de Duitse concurrentie en zelfs met de minder premium modellen zoals de Koleos, een CX-5 en een 5008. De minder premium modellen met een vergelijkbaar dikke diesel zijn net zo duur als die XC60 in de lease.
Zo’n F-PACE is tof, maar te traag en véél te duur. Jaguar moet beter z’n best doen.
Mijn autohart zegt Stelvio, want het is een porno bak. Maar stuurt die niet net zo zenuwachtig als de Giulia? De XC60 lijkt me prettiger voor langere afstanden vanwege meer comfort.
Yolo Ateca Cupra?
@chrisvonmeer: Nono Ateca Cupra
Voor 1300€ per maand zou ik toch een leukere auto leasen. En dat terwijl ik niet eens lease…!
Stelvio, de mooiste en je hebt dan ooit een Alfa gehad.
100% voor de Volvo gaan, beste keuze uit dit rijtje! En de veiligste natuurlijk, wel zo leuk voor het gezin wanneer je onderweg bent.
De DS 7 Crossback. Zou ik ff proberen. Fijne auto. Verraste mij zeer positief.
Ik heb een Trafic van de zaak en één van mijn klassiekers is een VW T3 en ik begrijp echt niet waarom je hoger zou willen zitten tijdens het rijden. Ik snap het voordeel niet. Doe mij maar een dikke station als ik 2 kinderen moet vervoeren.
@shiva: Helemaal eens. Ook ik heb o.a. een T3 en daily driver is een S-type met de stoel op zowat de allerlaagste stand. Je voelt je veel comfortabeler en 1 met de auto als je “er in” zit ipv “er op”.
Met 60.000 km/pj ging toch liever voor een hybride SUV van Lexus dan dat voor diesel ging. Diesel is wel klaar.
Serieus goede aanbieding zo’n Stelvio. Valt alleszins mee in de lease. Uit dit rijtje op zeker de Alfa! Maar zelf zou ik voor een lekkere station diesel gaan. Niks zegt dieselen door europa zo lekker als een dikke diesel station
Ik zou voor de Volvo of Alfa gaan. De Volvo vanwege het comfort en complete plaatje en de Alfa vanwege de rijeigenschappen. Hopelijk stuurt die net zo goed als de guilia want dat is werkelijk waar een feestje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).