
En, eerlijk is eerlijk, dat is geheel terecht.
Eerder deed Nissan al een poging het New Yorkse straatbeeld – u weet wel, knalgele Crown Vic’s – teniet te doen met haar NV200 taxibusje en dat Londen aan de beurt zou komen was ook al bekend. Maar dat het ding er zó uit zou zien, dat is een nieuwtje.
De Japanners hebben getracht de taxi, gebaseerd op de NV200, een beetje London Cab-swag mee te geven, heeft het ding een zogenaamd retro-front, ronde koplampen en een gekke grille. Nou, nice try. Het ding is ronduit lelijk.
Besluit je je angsten te overwinnen door in december 2014 in dit monster te stappen, dan wordt je voortgestuwd door een 1.6 liter benzinemotor met automaatbak. De belofte van Nissan is dat ‘ie schoner én zuiniger is dan de reguliere dieselmotoren die in een hoop van de huidige taxi’s huizen. Ook heeft Nissans taxibus de verplichte maximale draaicirkel van 7.6 meter, net als een échte Hackney Carriage.
Het gaat volgens Nissan allemaal nóg zuiniger worden. Voor 2015 staat namelijk een e-NV200 op de planning, een elektrische variant. Achter de, eh, aparte grille van dat exemplaar gaat een stopcontact voor het laadsnoer schuil en bovendien gebruikt hij dezelfde aandrijflijn van de Leaf.
Barcelona en Tokio zijn, net als Londen en New York ook aan de beurt. Ook daar wil Nissan jou dolgraag vervoeren met dit zuinige onding. Goed nieuws trouwens, de e-NV200 komt volgend jaar ook ter beschikking voor de gewone consument. YAY.
Voor je wegklikt: Nissan heeft een propagandafilmpje online gezet! Nu op Taxijunk.nl.
Ideaal voor kinderlokkers: hoeven zelf niet meer vies te grijnzen, dat doet het busje al
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet echt lelijk kan vinden, Alhoewel Nissan best lelijke dingen op de markt kan brengen zoals…de JUKE.
nv200 die bij een juke achterin is gereden?
Btw die E-zero is wel opvallend lelijk met die grille.
Een Mitsuoka had ik ook geloofd.
Wat een hondslelijk ‘design’ zeg! Die gewone is al niet zo mooi maar dit slaat echt alles. Als dit geen nieuwe Londense rellen veroorzaakt weet ik het ook niet meer. Dan wordt dat ook de enige keer dat ik het inbrand steken van auto’s goedkeur. Of kort gezegd KILL IT WITH FIRE!
De spatboorden voor zijn flink uitgeklopt, ik vermoed om die 7.6m draaicirkel te kunnen halen.
Ben overigens benieuwd naar de reactie van de burgemeester. Boris zal er wel een mening over hebben. Hij heeft ook een ontwerp wedstrijd op poten gezet voor de nieuwe dubbeldekkerbus omdat hij de bussen toentertijd te saai vond. Dat heeft geleid tot hele (dure) leuke nieuwe bussen.
Volgens mij is vergissing 2 (naast het uiterlijk) een 1.6 benzine motor. Die londoncabs staan er om bekend enorme kilometers te maken. Ik zie 1.000.000 km met een 1.6je niet gebeuren.
eerst de crown vic’s vervangen voor die lelijke japanner en nu ook nog de taxi’s in londen…
Nou hoeft een taxi ook niet per se mooi te zijn, het gaat om het praktische gedeelte. Maar het maagzuur hoeft me nou ook weer niet in de mond te lopen inderdaad.
ze hadden het uiterlijk met rust moeten laten
Beetje vreemd die 1.6. Had op z’n minst een hybride aandrijving verwacht…
Ik vind het nog wel meevallen, zo extreem lelijk is het beestje niet.
Ja, de originele NV200 is veel mooier, dat is echt een geslaagd model in mijn ogen en deze lijkt er alleen in grote lijnen op, maar afgezien van de grill, vind ik ‘m niet lelijk.
@JaxDryke: eh, ik bedoelde koplampen. Afgezien van de koplampen, vind ik ‘m niet lelijk.
—
AUTOBLOG, update je WP software eens, de mogelijkheid tot bewerken van je posts bestaat al sinds 2008.
@JaxDryke: Er zijn wel meerdere dingen die autoblog moet bijwerken. Bij de iPhone 5 app hoef je maar een melding te krijgen van je toestel en de app sluit alles waarmee je bezig was abrupt af. Je kan ook nauwelijks reageren, of je moet je bericht eerst vijf keer plaatsen, alvorens je eindelijk wat hebt staan.
Ja autoblog, begin 2014 eens goed en doe er wat aan.
@natos: niet alleen met Iphone 5. Ook met mijn 4S gebeurd dat. Zeer hinderlijk.
@maranello: Bij mijn Sony Xperia U krijg ik constant de melding dat mijn post niet geplaatst kan worden. Meh..
Ik moet eigenlijk toegeven dat ik dit niet eens zo lelijk vind. De traditionele London Cab was ook niet bepaald een beauty dus wat dat betreft is dit wel een waardige opvolger. En ik kan ook niet anders dan zeggen dat ik het waardeer dat Nissan deze auto speciaal voor de Engelse markt een eigen identiteit probeert mee te geven.
Als Boris J. een man is belt hij meteen Toyota: http://www.autoblog.com/2013/11/20/toyota-jpn-taxi-concept-tokyo-2013/
Toch jammer , ik vind in londen hoort gewoon een echte engelse taxi , made in brittain, net zoals in new york een amerikaan als taxi gebruikt dient te worden. Vind het zelfs afbreuk doen van de charme die zo’n stad heeft als er een japanse bestelbus gebruikt wordt als taxi..
Over 40 jaar kijken ze hier in Londen net zo op terug zoals er in Amsterdam nog steeds gerouwd wordt om de sloop van het Palijs voor de Volksvlijt waar ze de Nederlandse Bank hebben gebouwd.
@dizono: Was alleen de gallerij hoor, de rest was al afgefikt.
@Wessee: Tja, dat iets aan vervanging toe is wil nog niet zeggen dat je met iets onoogelijks op de proppen hoeft te komen.
@dizono: Ja, dat is ook weer waar, maar daar zijn we tenminste wel sterk en consequent in, hier in NL. :)
@tmenges: en wat moeten we in Amsterdam dan als taxi gebruiken? Bakfietsen?
Hmm, de buitenkant kan mijn buurjongen van 4 nog beter. Technisch zal het wel in orde zijn. Die bedrijfwagens van Nissan zijn volgensmij helemaal niet verkeerd.
dit ding is zooo lelijk dat het niet eens autonieuws is….
heel de wereld een NV200 taxi…en dan zie je ze regelmatig nog als gewone bestelbus rijden…waar is de variatie…
Potverdomme ik schrok me dood:
http://ilarge.listal.com/image/485375/968full-the-car-screenshot.jpg
Vergeleken met dit gedrocht is zelfs een Fiat Multipla een schoonheid.
Dan toch maar de duitse taxi met ster ;-)
Ik als groot Nissan fanaat zeg: nee, maak hem maar niet in het echt
Ik ben bang :o
Ik ben tevreden met mijn 2008 530d als taxi auto, zo’n Nissan is meer geschikt voor het vervoeren van oude mensen..
Ik vraag me af hoe de Londenaars zich daarbij voelen. Die mensen worden toch altijd uitgescheten voor ouderwets op die manier…
Ligt het nou aan mij of lijken de kieren tussen de plaatwerkdelen echt enorm en onregelmatig?
Check de tweede foto van die e-NV200, de kofferklep sluit gewoon niet aan.
En dat moet tonnen gaan draaien??
Met een 1.6je op benzine?
Not so sure . . .