• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus komt met een praktische sportwagen

Auteur: willeme, gepost 17 maart 2019 om 21:57 – 31 Reacties

Lotus Carlton


Het moet niet gekker worden.

Bij sommige automerken is ‘het gedoe’ eromheen bijna net zo interessant als de auto’s die ze bouwen. Lotus staat wat dat betreft wellicht vooraan. Het geplaagde Britse sportwagenmerk heeft een modelgamma waarvan de jongste telg (de Evora) inmiddels tien jaar oud is.

Hoog tijd voor nieuwe modellen, dus. Omdat Lotus een relatief kleine fabrikant is, is er normaliter relatief weinig geld om nieuwe modellen te ontwikkelen. Op dit moment worden de Elise, Evora en Exige gebouwd, die bijna jaarlijks worden voorzien van een update om zo aantrekkelijk mogelijk te blijven. Volgens Lotus Cars CEO Phil Popham gaat dat nog eventjes door.

Aan het Britse AutoCar vertelt hij dat de volgende generatie van die drie modellen nog zeker drie tot vier jaar mee moeten gaan. De opvolger van die auto’s gaan gebouwd worden op een compleet nieuw platform. Echter, voordat het zover is, komt Lotus met een nieuw model. Volgens Popham wordt dat model een stuk praktischer, iets dat de andere modellen nauwelijks tot niet bieden. Ondanks dat het een meer praktische auto moet worden, staat handling nog altijd op bovenaan het prioriteitenlijstje.

Het nieuwe model zal worden gebouwd op een aangepast platform van de Evora. Mocht je interesse hebben, dan is er goed nieuws, want Popham kan verklappen dat de praktische Lotus volgend jaar al geïntroduceerd zal worden. Mocht je bang zijn dat het een elektrische auto zal worden: vrees niet. Popham wil eerst de nieuwe modellen introduceren, elektrificatie van de aandrijflijnen staat op de planning voor de lange termijn. Lotus Cars heeft van moederbedrijf Geely een budget van 1,5 miljard pond meegekregen om het bedrijf er weer bovenop te helpen.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Emira wordt de laatste der Mohikanen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, evora, exige, geely, Lotus

Vorig bericht: « Dodge maakt de Hellcat nog wat gaver
Volgend bericht: Officieel: dit is de Cadillac CT5, vervanger van de CTS »

Lees Interacties

Reacties

  1. dondeboer zegt

    17 maart 2019 om 22:05

    Met zo’n plaat erbij moet je als liefhebber wel enthousiast worden. Wellicht hetzelfde recept herhalen, dus een Lotus Insignia of een kleine hatch uit de Franse schappen. Sunbeam Lotus mkII, jummie.

    Login om te reageren
    • transaxleman zegt

      17 maart 2019 om 22:11

      @dondeboer: Dat zou gaaf zijn zeg. Een AWD insignia met een knots van een turbo en stompzinnig veel vermogen met een onderstel waar je U tegen zegt. Lotus bouwt nu alleen maar auto’s volgens Elise recept, maar dat is niet altijd zo geweest.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        17 maart 2019 om 22:13

        @transaxleman: ja toch. Ze kunnen op afwerking toch niet op tegen de grote jongens, dus start met iets wat al goed is en doe je magie met wat je wel echt goed kan.

        Login om te reageren
        • koen0373 zegt

          17 maart 2019 om 22:36

          @dondeboer: Afwerking is voor posers. Hoe meer er af valt, hoe lichter het wordt. Er is is echt niets leukers dan een Lotus.

          Login om te reageren
          • jeroenwz zegt

            18 maart 2019 om 14:09

            @koen0373: precies! En ik heb ooit een brief gelezen over iemand die een (oude) Lotus had. Die man schreef dat Lotus een nieuwe dimensie gaf aan het begrip “collectors car”: je moest elke paar km stoppen om de afgevallen onderdelen op te rapen van de weg…

            Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      18 maart 2019 om 07:23

      @dondeboer: alsjeblieft niet zeg… de lelijkste auto’s uit de geschiedenis van het merk in mijn optiek…. vooral die hatchback (hatchbacks vind ik sws al lelijk)

      Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      18 maart 2019 om 09:23

      @dondeboer: gaaf, lotus insignia??????

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    17 maart 2019 om 22:21

    Geely is behalve eigenaar van Lotus ook in het bezit van Volvo. Een ‘spiritueel’ opvolger van de Lotus Carlton/Omega zou m.i. prima kunnen op basis van de Volvo S60.

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    17 maart 2019 om 22:21

    Lijkt mij best leuk! Als het dan een beetje qua prijs rond de €50-75k ligt en weinig weegt, lekker vlot motortje erin en toch sportief is, dan heb ik wel interesse!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      17 maart 2019 om 22:26

      @ghost: De Alpine A110 bestaat al! Sla je slag!

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        17 maart 2019 om 22:36

        @vaakbenjetebang: geen Renault voor mij…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 maart 2019 om 22:48

          @ghost: Uiteraard niet, Renault is bagger. Daarom Alpine!

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            18 maart 2019 om 07:25

            @lekbak: zit nog steeds zo’n falend motorblok in…. kijk maar naar sainz zn auto gister (en nu wachten op de renault fanboy’s, als die nog bestaan…)

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              18 maart 2019 om 09:01

              @spykerboy: Geen fanboy. Van geen enkel merk. Maar wat je hier roept is klinkklare onzin.

              Login om te reageren
              • spykerboy zegt

                19 maart 2019 om 19:37

                @viezefreddyw: Je hapte anders toch mooi ;)

            • trolle zegt

              18 maart 2019 om 10:30

              @spykerboy: want een F1 motor is echt totaal hetzelfde als een motor van een normale wagen…

              Login om te reageren
        • johnhert zegt

          18 maart 2019 om 06:52

          @ghost: Maar een Opel wél ?

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            18 maart 2019 om 08:22

            @johnhert: ook niet

            Login om te reageren
  4. MDA zegt

    17 maart 2019 om 22:29

    Op basis van de evora staat er toch? Dan verwacht ik er niet veel spannends van. Waarom pakken ze inderdaad niet een Volvo platform?

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      18 maart 2019 om 07:27

      @mda: omdat dat allemaal FWD en AWD platforms zijn… geen RWD hebben ze bij volvo helaas

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        18 maart 2019 om 07:46

        @spykerboy: gewoon motor achterin leggen a la porsche en de rijrichting omdraaien.. #thinksolutions

        Login om te reageren
  5. ericc zegt

    17 maart 2019 om 22:33

    Mijn vader had een Cortina-Lotus. Leuk speelgoed.

    Login om te reageren
  6. jochempie zegt

    18 maart 2019 om 06:06

    Leuk! Ik verwacht dan dat er een soort Z3 Coupé met middenmotor komt!

    Login om te reageren
  7. dirkv zegt

    18 maart 2019 om 07:10

    “Volgens Popham wordt dat model een stuk praktischer”. Minder sportief dus…
    En het moet ook nog goed verkopen. Ik zou bijna denken dat Lotus ons warm probeert te maken voor een SUV achtige auto.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 maart 2019 om 10:19

      @dirkv: Als dat een SUV is als een soprt verhoogde Evora met dus de 3.5 liter v6 met 300pk van Toyota achterin, dan kan dat een leuke sportieve offroader zijn die ook op de weg leuk rijdt. Midengine suv is er nog niet echt.

      Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    18 maart 2019 om 07:48

    Jammer dat ze het zoeken in iets op een eigen platform. Een revival in de geest van de Lotus Cortina, Lotus Omega of Talbot Sunbeam Lotus (of hoe dat kreng officieel ook heet) zou ik leuker vinden. Bovendien makkelijker te realiseren. Alleen even een goede kandidaat zoeken.

    Volvo zou natuurlijk logisch zijn vanwege de broederlijke connectie. Opel of Ford zou historisch verantwoordt zijn, maar eigenlijk maakt dat niet uit want het waren steeds andere merken.

    Wellicht zou Toyota wel vet zijn. Ze kennen die blokken toch al en kunnen er leuk mee werken. Dan zou ik de Camry nemen, lekker in de geest van de Lotus Omega. Gebruik Toyota’s eigen V6 (US-spec Camry) en leuk het onderstel op totdat er werkelijk sprake is van een Lotus Camry.

    Enige dissonant is dan de FWD, maar met de Elan heeft Lotus wel laten zien dat ze alsnog een knap stuurende auto kunnen maken.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 maart 2019 om 10:21

      @tenaci: Die v6 ligt al in de Evora. Als ze die iets ruimer/langer maken zou het nog steeds erg leuk zijn.

      Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    18 maart 2019 om 07:54

    Dat word een b-segment verlaagd suvje ofzo, ben zeer benieuwd

    Login om te reageren
  10. schuimbekje3 zegt

    18 maart 2019 om 08:55

    Ze verkopen toch ook nog de 3-eleven. 4 ipv 3 autos dan?

    Login om te reageren
  11. franklm zegt

    18 maart 2019 om 08:57

    Geweldig, één van de zeer weinige “Opels” waar ik ooit enthousiast voor kon worden.
    3,8 liter 6 in lijn, 380 pk, bijna 600 Nm en een Corvette ZR1 6-bak.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    18 maart 2019 om 10:51

    Lotus was toch een van de eerste met een elektrische auto? Daar zat welliswaar een Tesla logo op, maar het was een Elise.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North