Lotus komt met een praktische sportwagen

Auteur: , 31 Reacties

Het moet niet gekker worden.

Lotus Carlton '90

Bij sommige automerken is ‘het gedoe’ eromheen bijna net zo interessant als de auto’s die ze bouwen. Lotus staat wat dat betreft wellicht vooraan. Het geplaagde Britse sportwagenmerk heeft een modelgamma waarvan de jongste telg (de Evora) inmiddels tien jaar oud is.

Hoog tijd voor nieuwe modellen, dus. Omdat Lotus een relatief kleine fabrikant is, is er normaliter relatief weinig geld om nieuwe modellen te ontwikkelen. Op dit moment worden de Elise, Evora en Exige gebouwd, die bijna jaarlijks worden voorzien van een update om zo aantrekkelijk mogelijk te blijven. Volgens Lotus Cars CEO Phil Popham gaat dat nog eventjes door.

Aan het Britse AutoCar vertelt hij dat de volgende generatie van die drie modellen nog zeker drie tot vier jaar mee moeten gaan. De opvolger van die auto’s gaan gebouwd worden op een compleet nieuw platform. Echter, voordat het zover is, komt Lotus met een nieuw model. Volgens Popham wordt dat model een stuk praktischer, iets dat de andere modellen nauwelijks tot niet bieden. Ondanks dat het een meer praktische auto moet worden, staat handling nog altijd op bovenaan het prioriteitenlijstje.

Het nieuwe model zal worden gebouwd op een aangepast platform van de Evora. Mocht je interesse hebben, dan is er goed nieuws, want Popham kan verklappen dat de praktische Lotus volgend jaar al geïntroduceerd zal worden. Mocht je bang zijn dat het een elektrische auto zal worden: vrees niet. Popham wil eerst de nieuwe modellen introduceren, elektrificatie van de aandrijflijnen staat op de planning voor de lange termijn. Lotus Cars heeft van moederbedrijf Geely een budget van 1,5 miljard pond meegekregen om het bedrijf er weer bovenop te helpen.



31 reacties

Met zo’n plaat erbij moet je als liefhebber wel enthousiast worden. Wellicht hetzelfde recept herhalen, dus een Lotus Insignia of een kleine hatch uit de Franse schappen. Sunbeam Lotus mkII, jummie.
@dondeboer: Dat zou gaaf zijn zeg. Een AWD insignia met een knots van een turbo en stompzinnig veel vermogen met een onderstel waar je U tegen zegt. Lotus bouwt nu alleen maar auto’s volgens Elise recept, maar dat is niet altijd zo geweest.
@transaxleman: ja toch. Ze kunnen op afwerking toch niet op tegen de grote jongens, dus start met iets wat al goed is en doe je magie met wat je wel echt goed kan.
@dondeboer: Afwerking is voor posers. Hoe meer er af valt, hoe lichter het wordt. Er is is echt niets leukers dan een Lotus.
@koen0373: precies! En ik heb ooit een brief gelezen over iemand die een (oude) Lotus had. Die man schreef dat Lotus een nieuwe dimensie gaf aan het begrip “collectors car”: je moest elke paar km stoppen om de afgevallen onderdelen op te rapen van de weg…
@dondeboer: alsjeblieft niet zeg… de lelijkste auto’s uit de geschiedenis van het merk in mijn optiek…. vooral die hatchback (hatchbacks vind ik sws al lelijk)
@dondeboer: gaaf, lotus insignia👌🏻👌🏻👌🏻
Geely is behalve eigenaar van Lotus ook in het bezit van Volvo. Een ‘spiritueel’ opvolger van de Lotus Carlton/Omega zou m.i. prima kunnen op basis van de Volvo S60.
Lijkt mij best leuk! Als het dan een beetje qua prijs rond de €50-75k ligt en weinig weegt, lekker vlot motortje erin en toch sportief is, dan heb ik wel interesse!
@ghost: De Alpine A110 bestaat al! Sla je slag!
@vaakbenjetebang: geen Renault voor mij…
@ghost: Uiteraard niet, Renault is bagger. Daarom Alpine!
@lekbak: zit nog steeds zo’n falend motorblok in…. kijk maar naar sainz zn auto gister (en nu wachten op de renault fanboy’s, als die nog bestaan…)
@spykerboy: Geen fanboy. Van geen enkel merk. Maar wat je hier roept is klinkklare onzin.
@viezefreddyw: Je hapte anders toch mooi ;)
@spykerboy: want een F1 motor is echt totaal hetzelfde als een motor van een normale wagen…
@ghost: Maar een Opel wél ?
@johnhert: ook niet
Op basis van de evora staat er toch? Dan verwacht ik er niet veel spannends van. Waarom pakken ze inderdaad niet een Volvo platform?
@mda: omdat dat allemaal FWD en AWD platforms zijn… geen RWD hebben ze bij volvo helaas
@spykerboy: gewoon motor achterin leggen a la porsche en de rijrichting omdraaien.. #thinksolutions
Mijn vader had een Cortina-Lotus. Leuk speelgoed.
Leuk! Ik verwacht dan dat er een soort Z3 Coupé met middenmotor komt!
“Volgens Popham wordt dat model een stuk praktischer”. Minder sportief dus…
En het moet ook nog goed verkopen. Ik zou bijna denken dat Lotus ons warm probeert te maken voor een SUV achtige auto.
@dirkv: Als dat een SUV is als een soprt verhoogde Evora met dus de 3.5 liter v6 met 300pk van Toyota achterin, dan kan dat een leuke sportieve offroader zijn die ook op de weg leuk rijdt. Midengine suv is er nog niet echt.
Jammer dat ze het zoeken in iets op een eigen platform. Een revival in de geest van de Lotus Cortina, Lotus Omega of Talbot Sunbeam Lotus (of hoe dat kreng officieel ook heet) zou ik leuker vinden. Bovendien makkelijker te realiseren. Alleen even een goede kandidaat zoeken.

Volvo zou natuurlijk logisch zijn vanwege de broederlijke connectie. Opel of Ford zou historisch verantwoordt zijn, maar eigenlijk maakt dat niet uit want het waren steeds andere merken.

Wellicht zou Toyota wel vet zijn. Ze kennen die blokken toch al en kunnen er leuk mee werken. Dan zou ik de Camry nemen, lekker in de geest van de Lotus Omega. Gebruik Toyota’s eigen V6 (US-spec Camry) en leuk het onderstel op totdat er werkelijk sprake is van een Lotus Camry.

Enige dissonant is dan de FWD, maar met de Elan heeft Lotus wel laten zien dat ze alsnog een knap stuurende auto kunnen maken.
@tenaci: Die v6 ligt al in de Evora. Als ze die iets ruimer/langer maken zou het nog steeds erg leuk zijn.
Dat word een b-segment verlaagd suvje ofzo, ben zeer benieuwd
Ze verkopen toch ook nog de 3-eleven. 4 ipv 3 autos dan?
Geweldig, één van de zeer weinige “Opels” waar ik ooit enthousiast voor kon worden.
3,8 liter 6 in lijn, 380 pk, bijna 600 Nm en een Corvette ZR1 6-bak.
Lotus was toch een van de eerste met een elektrische auto? Daar zat welliswaar een Tesla logo op, maar het was een Elise.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).