Maak van een basis Skoda Scala een vlotte hatchback

Auteur: , 40 Reacties

Met een simpele krachtkuur.

Maak van een basis Skoda Scala een vlotte hatchback

Met de nieuwe Scala heeft Skoda een recht door zee hatchback neergezet. Geen poespas, gewoon een prima auto die doet wat het doen moet. Dat maakt de Scala voor de gemiddelde Autoblogger niet zo spannend. Wij houden immers van emotie, emotizone, emoce.

Aangezien Skoda onderdeel uitmaakt van de Volkswagen Groep, zijn de motoren die naar de Scala komen bekend terrein. Ook voor tuners. Dit maakt dat de nieuwe hatchback op eenvoudige wijze van extra paardenkrachten voorzien kan worden. Heel heftig zal het allemaal niet worden, maar het maakt de Scala nét even wat leuker zonder dat de auto voorbanden gaat vreten.

Maak van een saaie Skoda Scala een vlotte hatchback

DTE-Systems heeft bekendgemaakt welke tuning ze aanbieden op de Scala. Dit gaat door middel van een plug&play PowerControl Xtuning box. De tuning is in het geval van de Scala toepasbaar op drie benzinemotoren en één diesel.

De instapper, een 1.0 liter TSI driecilinder, is normaal gesproken ‘goed’ voor 95 pk en 175 Nm koppel. Na de tuning komt het vermogen uit op 118 pk en 210 Nm koppel. Dezelfde motor is standaard leverbaar met 115 pk en 200 Nm koppel. Deze variant gaat naar 137 pk en 235 Nm koppels. De 1.5 TSI is de krachtigste benzinevariant. Het blok levert standaard 150 pk, 250 Nm en gaat na de tuning naar een leuke 179 pk en 308 Nm koppel.

Maak van een saaie Skoda Scala een vlotte hatchback

De dieselmotor gaat van 115 pk en 250 Nm koppel naar 134 pk en 290 Nm koppel. In het geval van de krachtigste 1.5 TSI zou de acceleratietijd naar 100 km/u onder de acht seconden moeten uitkomen. Voorlopig zijn dit de motoren waar klanten het mee moeten gaan doen. Of er ook een Scala RS op de agenda staat is niet bekend.



40 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Heftige hothatch🤪
Indrukwekkende cijfers hoor. Ik zou er meteen een paar RS badges op plakken…
@trustmeiamanengineer: Dat zorgt ook weer voor 10 pk extra 🤗
137 pk uit een 1.0 3 cylinder. Dat is vragen om moeilijkheden.
@baklava: want 272 pk uit een 2.0 is ook buitengewoon deze dagen?
@daniel1975: is in ieder geval minder dan 137 pk per liter ;-)
OT: Mercedes A45 ruim 200 pk per liter, 137 hoeft geen probleem te zijn.
@b088y: Nog niet nee, wacht maar as de blokken wat ouder worden.
@michaelb: mijn blok heeft 255 pk uit een 2.0 en rijdt met 265.000 km nog als een zonnetje…
@daniel1975: volvo heeft het ook al bewezen met de T-5 motoren. Denk dat de helft onder tussen wel rond de 300pk zitten en dat gaat ook tot ver over de 3ton goed
@kennone: ja, precies! ;-)
@daniel1975: Dat is ook teveel
@daniel1975: 272pk is ook al gehaald uit een 1.0 TSI zonder al te gekke aanpassingen door VW zelf en is nog steeds heel..al heel wat (loodzware) kilometers.
@ghost: ik zie het probleem ook niet… In dit geval hooguit een turbo die mogelijk pas bij 4-5k effectief is…
@baklava: 1.0 ecoboosts trekken met gemak 150 pk en met de nodige mods op een standaard turbo en blok 200 pk
@ekrachess: en die blokken staan er ook om bekend dat ze zo lang meegaan… Oh wacht.
@thijsj: 160.000 km met stage 2 op 175 pk noem jij “niet lang”?. Maar als jij andere ervaringen hebt, prima. Auto van een vriend van me, rijdt 50.000 km per jaar.
@ekrachess: 3ton dan begint het lang te worden
@kennone: trekken de meeste “ouderwetse” 4 cilinders ook niet. Maar we wachten af, ding loopt als een trein en hij heeft nog geen enkel probleem gehad.
@ekrachess: vanaf 3 ton wordt ’t lang idd. Ik help ’t je hopen, het zijn wel mooie blokjes. Maar ook al redelijk wat slechte verhalen gehoord bij 125/150k.
@thijsj: ik had het heel eerlijk gezegd ook niet verwacht dat die van hem het zou halen. Manier van rijden is niet heel voordelig voor dat blok, maar nog geen enkel probleem tot nu toe. Ik heb door mijn verwachtingspatroon mijn oude 1.0 maar ingeruild voor een ST toentertijd. ;)
@baklava: Er rijden ook Up!’s GTI’s rond met 180 pk. 1.0 3 putter turbo.
@techniekmeneer: klopt en na 2 jaar kan je de motor weggooien
@baklava: staan genoeg ecoboostjes te koop van 125pk van 5-6 jaar oud met 150k km
@baklava: Nee hoor. Normaal warm rijden, niet bij elk stoplicht als een idioot weg rijden, goed onderhoud. Kan jaren mee.
@baklava: Ik rij een Ford Fiesta 1.0 ecoboost. Ik heb er nu zo’n 30.000 km mee gereden en geen enkele klacht gehad. De Ford heeft nu 150.000 gereden zonder dat er ook maar 1 motorisch mankement was.
@pietertjep85d: Ik heb een Renault 1.2 TCE 130pk, maar die begint nu bij 150.000 toch behoorlijk olie te zuipen. Motoren worden vandaag de dag met andere doelen (gewichtsbesparing, verbruik, vermogen) ontwikkeld, dat die motoren geen 400.000 meer hoeven te halen is minder relevant. En dat noemen ze dan “duurzaam”.
@mcshine: Bij een TSI blok mag je juist blij zijn als hij pas vanaf 150k begint olie begint te zuipen.
Zo’n pedalbox op de onderste foto doet trouwens niets voor het vermogen. In feite is dat gewoon een andere mapping voor wagens met een elektronisch gaspedaal. Afhankelijk van de gekozen setting heeft het gaspedaal voor 1/3e intrappen dan bijvoorbeeld hetzelfde effect als voorheen volgas geven. Wagen gaat er niet sneller door rijden maar het effect is best aardig.

Vraag me alleen af waarom je dat nodig zou hebben icm die motortuning. Lijkt me een beetje te veel van het goede.
@mopar: dus eigenlijk maken ze er een heel nerveuze auto van?
@eklasse: Precies dat. Waarom je dat icm met motortuning nodig zou hebben is me een raadsel.
@mopar: -1 met
@mopar: Ik vind die verschillende standen van je gaspedaal (wat al die merken de “sport- of comfortstand” oid noemen), wel echt een verschil in rijbeleving geven. Ik kan me ook wel voorstellen dat je bij sommige merken met de stand wil klieren. Zo vond ik de gaspedaalstand bij de Alfa Giulietta in sport te heftig voor normaal rijden (vooral in de eerste versnelling) maar de stuurbekrachtigingstand juist weer fijn. En je kan die stand per versnelling toch ook regelen? In de eerste versnelling wat rustiger en daarna wat directer bijvoorbeeld. Ik rij nu BMW en daar kan je het instellen maar dat kan bij veel merken of modellen ook niet volgens mij.
@mennok: Je kan het idd regelen per stand. Maar was meer het feit dat zo’n pedalbox icm de tuning wel een heel nerveuze wagen zou kunnen maken. Maar je zal het altijd uit kunnen zetten natuurlijk.
@mopar: Echt motor tuning kan je dit niet noemen, er wordt hier een box tussen geplugd.
De ecu van de 1.5 TSI is bijvoorbeeld nog niet gekraakt, dus deze kan nog niet gechipt of OBD getuned worden…
Geen enkele respectabele tuner kan deze vorm van tuning nog niet voor deze motor toepassen!
@poulusma: klopt, maar toch doet zo’n box er tussen eigenlijk gewoon hetzelfde als wat chiptuners doen. Die schrijven andere kenvelden die er gewoon op neer komen dat er meer brandstof wordt ingespoten. Kenvelden veranderen is natuurlijk gemakkelijker en goedkoper, maar altijd meer vermogen is altijd het resultaat van meer brandstof inspuiten.
@mashell: Dat kan wel zo zijn, maar ik vind het geen prettig idee. ☺️
@mashell: hahaha alleen meer brandstof? wat dacht je van inspuit tijd om maar een van de parameters op te noemen.
Dit is toch gewoon een ordinaire advertentie. Zet dat er dan ook gewoon boven!,
@bakboord1: precies, ik dacht t zelfde
Het zijn bekende motoren uit de VAG familie waarvan de ECU al een poosje gekraakt is. Weinig spannends maar prima vervoer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).