• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak van een basis Skoda Scala een vlotte hatchback

Auteur: RubenPriest, gepost 10 juni 2019 om 10:55 – 40 Reacties

Maak van een basis Skoda Scala een vlotte hatchback


Met een simpele krachtkuur.

Met de nieuwe Scala heeft Skoda een recht door zee hatchback neergezet. Geen poespas, gewoon een prima auto die doet wat het doen moet. Dat maakt de Scala voor de gemiddelde Autoblogger niet zo spannend. Wij houden immers van emotie, emotizone, emoce.

Aangezien Skoda onderdeel uitmaakt van de Volkswagen Groep, zijn de motoren die naar de Scala komen bekend terrein. Ook voor tuners. Dit maakt dat de nieuwe hatchback op eenvoudige wijze van extra paardenkrachten voorzien kan worden. Heel heftig zal het allemaal niet worden, maar het maakt de Scala nét even wat leuker zonder dat de auto voorbanden gaat vreten.

Maak van een saaie Skoda Scala een vlotte hatchback

DTE-Systems heeft bekendgemaakt welke tuning ze aanbieden op de Scala. Dit gaat door middel van een plug&play PowerControl Xtuning box. De tuning is in het geval van de Scala toepasbaar op drie benzinemotoren en één diesel.

De instapper, een 1.0 liter TSI driecilinder, is normaal gesproken ‘goed’ voor 95 pk en 175 Nm koppel. Na de tuning komt het vermogen uit op 118 pk en 210 Nm koppel. Dezelfde motor is standaard leverbaar met 115 pk en 200 Nm koppel. Deze variant gaat naar 137 pk en 235 Nm koppels. De 1.5 TSI is de krachtigste benzinevariant. Het blok levert standaard 150 pk, 250 Nm en gaat na de tuning naar een leuke 179 pk en 308 Nm koppel.

Maak van een saaie Skoda Scala een vlotte hatchback

De dieselmotor gaat van 115 pk en 250 Nm koppel naar 134 pk en 290 Nm koppel. In het geval van de krachtigste 1.5 TSI zou de acceleratietijd naar 100 km/u onder de acht seconden moeten uitkomen. Voorlopig zijn dit de motoren waar klanten het mee moeten gaan doen. Of er ook een Scala RS op de agenda staat is niet bekend.

Ook interessant!

  • Skoda Scala Edition S
    Skoda Scala Edition S is wat de wereld nodig heeft
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Skoda Enyaq rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

scala, Skoda, tuning

Vorig bericht: « Dit is de stand na de GP van Canada 2019
Volgend bericht: Zo kun je Ford v Ferrari binnenkort gratis bekijken »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    10 juni 2019 om 11:05

    Heftige hothatch?

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    10 juni 2019 om 11:16

    Indrukwekkende cijfers hoor. Ik zou er meteen een paar RS badges op plakken…

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      10 juni 2019 om 12:17

      @trustmeiamanengineer: Dat zorgt ook weer voor 10 pk extra ?

      Login om te reageren
  3. baklava zegt

    10 juni 2019 om 11:23

    137 pk uit een 1.0 3 cylinder. Dat is vragen om moeilijkheden.

    Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      10 juni 2019 om 11:35

      @baklava: want 272 pk uit een 2.0 is ook buitengewoon deze dagen?

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        10 juni 2019 om 11:41

        @daniel1975: is in ieder geval minder dan 137 pk per liter ;-)
        OT: Mercedes A45 ruim 200 pk per liter, 137 hoeft geen probleem te zijn.

        Login om te reageren
        • michaelb zegt

          10 juni 2019 om 13:32

          @b088y: Nog niet nee, wacht maar as de blokken wat ouder worden.

          Login om te reageren
          • daniel1975 zegt

            10 juni 2019 om 16:36

            @michaelb: mijn blok heeft 255 pk uit een 2.0 en rijdt met 265.000 km nog als een zonnetje…

            Login om te reageren
            • kennone zegt

              10 juni 2019 om 19:59

              @daniel1975: volvo heeft het ook al bewezen met de T-5 motoren. Denk dat de helft onder tussen wel rond de 300pk zitten en dat gaat ook tot ver over de 3ton goed

              Login om te reageren
              • daniel1975 zegt

                10 juni 2019 om 23:27

                @kennone: ja, precies! ;-)

      • baklava zegt

        10 juni 2019 om 11:42

        @daniel1975: Dat is ook teveel

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        11 juni 2019 om 20:09

        @daniel1975: 272pk is ook al gehaald uit een 1.0 TSI zonder al te gekke aanpassingen door VW zelf en is nog steeds heel..al heel wat (loodzware) kilometers.

        Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          11 juni 2019 om 20:13

          @ghost: ik zie het probleem ook niet… In dit geval hooguit een turbo die mogelijk pas bij 4-5k effectief is…

          Login om te reageren
    • Ekrachess zegt

      10 juni 2019 om 11:52

      @baklava: 1.0 ecoboosts trekken met gemak 150 pk en met de nodige mods op een standaard turbo en blok 200 pk

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        10 juni 2019 om 15:41

        @ekrachess: en die blokken staan er ook om bekend dat ze zo lang meegaan… Oh wacht.

        Login om te reageren
        • Ekrachess zegt

          10 juni 2019 om 17:47

          @thijsj: 160.000 km met stage 2 op 175 pk noem jij “niet lang”?. Maar als jij andere ervaringen hebt, prima. Auto van een vriend van me, rijdt 50.000 km per jaar.

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            10 juni 2019 om 20:00

            @ekrachess: 3ton dan begint het lang te worden

            Login om te reageren
            • Ekrachess zegt

              10 juni 2019 om 20:03

              @kennone: trekken de meeste “ouderwetse” 4 cilinders ook niet. Maar we wachten af, ding loopt als een trein en hij heeft nog geen enkel probleem gehad.

              Login om te reageren
              • Tonnie zegt

                11 juni 2019 om 15:51

                @ekrachess: vanaf 3 ton wordt ’t lang idd. Ik help ’t je hopen, het zijn wel mooie blokjes. Maar ook al redelijk wat slechte verhalen gehoord bij 125/150k.

              • Ekrachess zegt

                11 juni 2019 om 17:47

                @thijsj: ik had het heel eerlijk gezegd ook niet verwacht dat die van hem het zou halen. Manier van rijden is niet heel voordelig voor dat blok, maar nog geen enkel probleem tot nu toe. Ik heb door mijn verwachtingspatroon mijn oude 1.0 maar ingeruild voor een ST toentertijd. ;)

    • techniekmeneer zegt

      10 juni 2019 om 12:26

      @baklava: Er rijden ook Up!’s GTI’s rond met 180 pk. 1.0 3 putter turbo.

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        10 juni 2019 om 13:00

        @techniekmeneer: klopt en na 2 jaar kan je de motor weggooien

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          10 juni 2019 om 13:10

          @baklava: staan genoeg ecoboostjes te koop van 125pk van 5-6 jaar oud met 150k km

          Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          10 juni 2019 om 13:21

          @baklava: Nee hoor. Normaal warm rijden, niet bij elk stoplicht als een idioot weg rijden, goed onderhoud. Kan jaren mee.

          Login om te reageren
        • pietertjep85d zegt

          10 juni 2019 om 13:22

          @baklava: Ik rij een Ford Fiesta 1.0 ecoboost. Ik heb er nu zo’n 30.000 km mee gereden en geen enkele klacht gehad. De Ford heeft nu 150.000 gereden zonder dat er ook maar 1 motorisch mankement was.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            10 juni 2019 om 13:49

            @pietertjep85d: Ik heb een Renault 1.2 TCE 130pk, maar die begint nu bij 150.000 toch behoorlijk olie te zuipen. Motoren worden vandaag de dag met andere doelen (gewichtsbesparing, verbruik, vermogen) ontwikkeld, dat die motoren geen 400.000 meer hoeven te halen is minder relevant. En dat noemen ze dan “duurzaam”.

            Login om te reageren
            • karhengst zegt

              11 juni 2019 om 07:43

              @mcshine: Bij een TSI blok mag je juist blij zijn als hij pas vanaf 150k begint olie begint te zuipen.

              Login om te reageren
  4. mopar zegt

    10 juni 2019 om 11:29

    Zo’n pedalbox op de onderste foto doet trouwens niets voor het vermogen. In feite is dat gewoon een andere mapping voor wagens met een elektronisch gaspedaal. Afhankelijk van de gekozen setting heeft het gaspedaal voor 1/3e intrappen dan bijvoorbeeld hetzelfde effect als voorheen volgas geven. Wagen gaat er niet sneller door rijden maar het effect is best aardig.

    Vraag me alleen af waarom je dat nodig zou hebben icm die motortuning. Lijkt me een beetje te veel van het goede.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      10 juni 2019 om 11:50

      @mopar: dus eigenlijk maken ze er een heel nerveuze auto van?

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        11 juni 2019 om 10:56

        @eklasse: Precies dat. Waarom je dat icm met motortuning nodig zou hebben is me een raadsel.

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          11 juni 2019 om 10:59

          @mopar: -1 met

          Login om te reageren
    • mennok zegt

      10 juni 2019 om 11:51

      @mopar: Ik vind die verschillende standen van je gaspedaal (wat al die merken de “sport- of comfortstand” oid noemen), wel echt een verschil in rijbeleving geven. Ik kan me ook wel voorstellen dat je bij sommige merken met de stand wil klieren. Zo vond ik de gaspedaalstand bij de Alfa Giulietta in sport te heftig voor normaal rijden (vooral in de eerste versnelling) maar de stuurbekrachtigingstand juist weer fijn. En je kan die stand per versnelling toch ook regelen? In de eerste versnelling wat rustiger en daarna wat directer bijvoorbeeld. Ik rij nu BMW en daar kan je het instellen maar dat kan bij veel merken of modellen ook niet volgens mij.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        11 juni 2019 om 10:58

        @mennok: Je kan het idd regelen per stand. Maar was meer het feit dat zo’n pedalbox icm de tuning wel een heel nerveuze wagen zou kunnen maken. Maar je zal het altijd uit kunnen zetten natuurlijk.

        Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      10 juni 2019 om 12:15

      @mopar: Echt motor tuning kan je dit niet noemen, er wordt hier een box tussen geplugd.
      De ecu van de 1.5 TSI is bijvoorbeeld nog niet gekraakt, dus deze kan nog niet gechipt of OBD getuned worden…
      Geen enkele respectabele tuner kan deze vorm van tuning nog niet voor deze motor toepassen!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 juni 2019 om 13:26

        @poulusma: klopt, maar toch doet zo’n box er tussen eigenlijk gewoon hetzelfde als wat chiptuners doen. Die schrijven andere kenvelden die er gewoon op neer komen dat er meer brandstof wordt ingespoten. Kenvelden veranderen is natuurlijk gemakkelijker en goedkoper, maar altijd meer vermogen is altijd het resultaat van meer brandstof inspuiten.

        Login om te reageren
        • Poulusma zegt

          10 juni 2019 om 14:45

          @mashell: Dat kan wel zo zijn, maar ik vind het geen prettig idee. ☺️

          Login om te reageren
        • 1lunatic zegt

          10 juni 2019 om 15:47

          @mashell: hahaha alleen meer brandstof? wat dacht je van inspuit tijd om maar een van de parameters op te noemen.

          Login om te reageren
  5. bakboord1 zegt

    10 juni 2019 om 19:06

    Dit is toch gewoon een ordinaire advertentie. Zet dat er dan ook gewoon boven!,

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      10 juni 2019 om 20:02

      @bakboord1: precies, ik dacht t zelfde

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 juni 2019 om 19:28

    Het zijn bekende motoren uit de VAG familie waarvan de ECU al een poosje gekraakt is. Weinig spannends maar prima vervoer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North