• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda Scala Edition S is wat de wereld nodig heeft

Auteur: willeme, gepost 11 februari 2021 om 12:00 – 27 Reacties

Skoda Scala Edition S

Althans, wij petrolheads kunnen auto’s als de Skoda Scala Edition S heel erg waarderen.

Uiteraard houden we bij AUutoblog van veel paardenkrachten, veel Newtonmeters en veel snelheid. Je zou bijna zeggen: hoe sneller hoe beter. De legende wil dat Wouter een Delfts-blauw tegeltje heeft met wijsheden als ‘Elke auto wordt beter van 100 pk extra’.

Waar we ook fan van zijn, is dat het allemaal een beetje betaalbaar blijft. Met name dat laatste blijkt vaak erg lastig. In Nederland zijn pk’s bijzonder prijzig, helemaal als er geen elektrische ondersteuning bij is.

Scala Vision RS Concept

Skoda Scala Edition S

Gelukkig hebben we vandaag een betaalbare held erbij in de vorm van de Skoda Scala Edition S. het is niet zo’n hete versie als de Skoda Scala RS concept met 245 pk uit 2018 (afbeelding boven). De rappe Scala is een samenwerking tussen Skoda Auto en ABT Sportsline, je weet wel: de tuners uit Allgau. Juist omdat het niet een superhete versie is, is deze Scala het misschien nog wel een leukere auto. In elk geval iets bereikbaarder.

  • Skoda Scala Edition S
  • Skoda Scala Edition S
  • Skoda Scala Edition S

Monte Carlo met 1.5 TSI EVO

De basis voor de Skoda Scala Edition S is de vijfdeurs hatchback met de 1.5 TSI EVO-motor in Monte Carlo-trim. Deze is standaard goed voor 150 pk, maar na de ABT-behandeling komt het vermogen op precies 190 pk te liggen. Het koppel is nu 290 Nm, in plaats van 250 Nm. De transmissie is de handgeschakelde zesbak die de voorwielen aandrijft. Helaas verzuimt zowel ABT als Skoda te vertellen wat die krachtkuur doet met de prestaties.

  • Skoda Scala Edition S
  • Skoda Scala Edition S

ABT spulletjes op Skoda Scala Edition S

En nu we het over wielen hebben, de ABT Scala staat schitterend op zijn 18 inch-velgen. De auto is voorzien van een subtiele bodykit met andere voorbumper, skirts en spoiler. De warme hatchback van Skoda staat ook iets lager (15 millimeter) op zijn wielen, dankzij verlagingsveren van ABT. Er is keuze uit drie kleuren: Steel Gray, Black Magic Pearl en Velvet Red (die je op de foto’s ziet).

Skoda Scala Edition S

Slecht nieuws

Dan het slechte nieuws, want de auto wordt namelijk alleen in Duitsland verkocht. Dat niet alleen, er worden slechts 500 exemplaren van gebouwd. Nu kun je een paar jaar wachten en een Skoda Scala Edition S opsporen op Mobile.de, of je gaat even zelf aan de slag met wat ABT-goodies te bestellen via hun website.

De prijs in Duitsland is voor een compleet exemplaar 33.790 euro.

Ook interessant!

  • Fabia Monte Carlo
    Extra scherpe Fabia Monte Carlo onderweg
  • Fabia Rally2 Edition 120 viert een heftig feestje
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, chiptuning, duitsland, monte-carlo, scala, Skoda, spoiler, tsi, tuning, velgen, verlaagd

Vorig bericht: « Vernieuwde Nissan NV300 heeft een uitgesproken uiterlijk
Volgend bericht: Posaidon S63 RS is een subtiele dikkerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    11 februari 2021 om 12:18

    Heerlijk dik! Nog wat leuks dus voor de bescheiden portemonnee. 190pk in zo’n bakkie is ook lekker pittig.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      12 februari 2021 om 09:23

      @Jochempie: net zo als de kapsels van de gemiddelde alleen staande huis moeders,, heerlijk pittig

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    11 februari 2021 om 12:33

    Een oude Kever wordt misschien beter van 100pk, maar een 911 toch niet volgens mij. ;-)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 februari 2021 om 15:38

      @cossiekiller: eh, yes ;-) Thanks!

      Login om te reageren
    • larssb zegt

      11 februari 2021 om 20:46

      @cossiekiller: Nee. Andersom. Echt. Je hebt wellicht weleens het remvermogen of de wegligging van een Kever ervaren. Of liever gezegd: het gebrek eraan😁. Je wordt echt gelukkiger en blijft langer gezond van 100 PK mínder.

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        11 februari 2021 om 20:50

        😅

        Login om te reageren
  3. Teerdz zegt

    11 februari 2021 om 12:54

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. grandvitara zegt

    11 februari 2021 om 12:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    11 februari 2021 om 13:06

    Best leuk zo. En met een Abt-chip, dus van die 190pk blijven er in de praktijk vast wel 165 over.

    Login om te reageren
  6. saxoke zegt

    11 februari 2021 om 13:16

    @saxoke: komt het vermogen 190 pk te liggen …. Komt het vermogen OP 190pk te liggen. Lees niemand tekst na deze geplaatst wordt?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      11 februari 2021 om 13:29

      Ik snap niet waar over hebt.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        11 februari 2021 om 14:26

        @Jochempie: skittered

        Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      11 februari 2021 om 13:38

      @saxoke: AUutublog

      Login om te reageren
  7. michiel_vandelft zegt

    11 februari 2021 om 13:37

    @michiel_vandelft: nvm, gefixt

    Login om te reageren
  8. melkkoe zegt

    11 februari 2021 om 13:59

    Nee, dit heeft de wereld al genoeg. Van die net-niet-autos.

    Met 190pk hou je de gemiddelde bestelbus niet eens bij

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 februari 2021 om 14:11

      Wat een lulkoek.
      Ik heb 150pk in m’n Octavia en heb zelden problemen met eerst wegkomen aan het licht of qua topsnelheden meekunnen met andere auto’s… laat staan busjes.

      Login om te reageren
      • kratovski zegt

        11 februari 2021 om 15:39

        @tjorque: Burger gespot.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          11 februari 2021 om 16:01

          Hamburger of cheeseburger?

          Login om te reageren
          • knapzuur zegt

            11 februari 2021 om 16:07

            Een “plain” burger..

            Login om te reageren
            • tjorque zegt

              11 februari 2021 om 18:30

              Da’s knap zuur ;)
              Ik wilde eigenlijk een Big Mac

              Login om te reageren
    • karhengst zegt

      11 februari 2021 om 15:28

      190 PK op een gewicht van 1.349 KG is eigenlijk best wel heel erg netjes. Zeker in tijden dat auto’s alleen maar zwaarder worden en er >300PK in moet om het nog een beetje beleving mee te geven. De wereld heeft eerder al genoeg van alle opgefokte 4-cilinder hatchbacks met uitlaatscheetjes die in <5s naar de 100 gaan en 250 kunnen, terwijl ze eigenlijk veel te duur zijn voor een normale burger.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      11 februari 2021 om 15:57

      Dat komt door de bestelbuschauffeurs. Die zijn gewoon zo snel.

      Login om te reageren
  9. vaakbenjetebang zegt

    11 februari 2021 om 19:26

    Ligt het nou aan mij, of zie je de Scala eigenlijk maar heel erg weinig? Je zou zeggen dat zo’n ding goed moet verkopen. Prijs/kwaliteit lijkt me prima in orde in het VW-spectrum.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      11 februari 2021 om 21:15

      @vaakbenjetebang: in het VW spectrum misschien. Vergeleken met andere merken vind ik de Scala eigenlijk duur. Hier in België zit je met de 150pk snel door de 30000€ grens. Voor dat geld staat een gelijk uitgeruste focus ST Line met 180pk voor je klaar. K weet niet waarom, maar die staat in mijn ogen nog steeds een segment hoger op de ladder.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        11 februari 2021 om 22:10

        @saxoke: Zonder me te veel te (willen) verdiepen in dit soort treurblik: is een Scala niet domweg een grotere Polo voor minder geld, zoals een Ocavia een grotere Golf is voor minder geld? Dat dacht ik tenminste – en dan zou het ding prima te verkopen moeten zijn, als je de hoeveelheden Polo’s op ’s heeren wegen ziet.

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          12 februari 2021 om 08:22

          @vaakbenjetebang: dat klopt, maar de Scala is niet goedkoper dan de Polo. Als je dan kijkt dat het eigenlijk een Polo is, dus een B segmenter, dan zou ie nooit duurder mogen zijn dan de Focus (met nog eens 30pk extra) die een C segmenter is. Wat wel is, de Scala is een ruime auto en misschien daardoor wel waar voor z’n geld, maar een koopje is het zeker niet.

          Login om te reageren
  10. mopar zegt

    12 februari 2021 om 02:58

    In Duitsland is er sowieso veel meer moois te koop voor een relatief bescheiden portemonnee. In Nederland zou deze uitvoering al snel over de €40K gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North