Althans, wij petrolheads kunnen auto’s als de Skoda Scala Edition S heel erg waarderen.
Uiteraard houden we bij AUutoblog van veel paardenkrachten, veel Newtonmeters en veel snelheid. Je zou bijna zeggen: hoe sneller hoe beter. De legende wil dat Wouter een Delfts-blauw tegeltje heeft met wijsheden als ‘Elke auto wordt beter van 100 pk extra’.
Waar we ook fan van zijn, is dat het allemaal een beetje betaalbaar blijft. Met name dat laatste blijkt vaak erg lastig. In Nederland zijn pk’s bijzonder prijzig, helemaal als er geen elektrische ondersteuning bij is.
Skoda Scala Edition S
Gelukkig hebben we vandaag een betaalbare held erbij in de vorm van de Skoda Scala Edition S. het is niet zo’n hete versie als de Skoda Scala RS concept met 245 pk uit 2018 (afbeelding boven). De rappe Scala is een samenwerking tussen Skoda Auto en ABT Sportsline, je weet wel: de tuners uit Allgau. Juist omdat het niet een superhete versie is, is deze Scala het misschien nog wel een leukere auto. In elk geval iets bereikbaarder.
Monte Carlo met 1.5 TSI EVO
De basis voor de Skoda Scala Edition S is de vijfdeurs hatchback met de 1.5 TSI EVO-motor in Monte Carlo-trim. Deze is standaard goed voor 150 pk, maar na de ABT-behandeling komt het vermogen op precies 190 pk te liggen. Het koppel is nu 290 Nm, in plaats van 250 Nm. De transmissie is de handgeschakelde zesbak die de voorwielen aandrijft. Helaas verzuimt zowel ABT als Skoda te vertellen wat die krachtkuur doet met de prestaties.
ABT spulletjes op Skoda Scala Edition S
En nu we het over wielen hebben, de ABT Scala staat schitterend op zijn 18 inch-velgen. De auto is voorzien van een subtiele bodykit met andere voorbumper, skirts en spoiler. De warme hatchback van Skoda staat ook iets lager (15 millimeter) op zijn wielen, dankzij verlagingsveren van ABT. Er is keuze uit drie kleuren: Steel Gray, Black Magic Pearl en Velvet Red (die je op de foto’s ziet).
Slecht nieuws
Dan het slechte nieuws, want de auto wordt namelijk alleen in Duitsland verkocht. Dat niet alleen, er worden slechts 500 exemplaren van gebouwd. Nu kun je een paar jaar wachten en een Skoda Scala Edition S opsporen op Mobile.de, of je gaat even zelf aan de slag met wat ABT-goodies te bestellen via hun website.
De prijs in Duitsland is voor een compleet exemplaar 33.790 euro.
Jochempie zegt
Heerlijk dik! Nog wat leuks dus voor de bescheiden portemonnee. 190pk in zo’n bakkie is ook lekker pittig.
kennone zegt
@Jochempie: net zo als de kapsels van de gemiddelde alleen staande huis moeders,, heerlijk pittig
cossiekiller zegt
Een oude Kever wordt misschien beter van 100pk, maar een 911 toch niet volgens mij. ;-)
willeme zegt
@cossiekiller: eh, yes ;-) Thanks!
larssb zegt
@cossiekiller: Nee. Andersom. Echt. Je hebt wellicht weleens het remvermogen of de wegligging van een Kever ervaren. Of liever gezegd: het gebrek eraan😁. Je wordt echt gelukkiger en blijft langer gezond van 100 PK mínder.
cossiekiller zegt
😅
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
grandvitara zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bernoulli zegt
Best leuk zo. En met een Abt-chip, dus van die 190pk blijven er in de praktijk vast wel 165 over.
saxoke zegt
@saxoke: komt het vermogen 190 pk te liggen …. Komt het vermogen OP 190pk te liggen. Lees niemand tekst na deze geplaatst wordt?
Jochempie zegt
Ik snap niet waar over hebt.
saxoke zegt
@Jochempie: skittered
michiel_vandelft zegt
@saxoke: AUutublog
michiel_vandelft zegt
@michiel_vandelft: nvm, gefixt
melkkoe zegt
Nee, dit heeft de wereld al genoeg. Van die net-niet-autos.
Met 190pk hou je de gemiddelde bestelbus niet eens bij
tjorque zegt
Wat een lulkoek.
Ik heb 150pk in m’n Octavia en heb zelden problemen met eerst wegkomen aan het licht of qua topsnelheden meekunnen met andere auto’s… laat staan busjes.
kratovski zegt
@tjorque: Burger gespot.
tjorque zegt
Hamburger of cheeseburger?
knapzuur zegt
Een “plain” burger..
tjorque zegt
Da’s knap zuur ;)
Ik wilde eigenlijk een Big Mac
karhengst zegt
190 PK op een gewicht van 1.349 KG is eigenlijk best wel heel erg netjes. Zeker in tijden dat auto’s alleen maar zwaarder worden en er >300PK in moet om het nog een beetje beleving mee te geven. De wereld heeft eerder al genoeg van alle opgefokte 4-cilinder hatchbacks met uitlaatscheetjes die in <5s naar de 100 gaan en 250 kunnen, terwijl ze eigenlijk veel te duur zijn voor een normale burger.
bernoulli zegt
Dat komt door de bestelbuschauffeurs. Die zijn gewoon zo snel.
vaakbenjetebang zegt
Ligt het nou aan mij, of zie je de Scala eigenlijk maar heel erg weinig? Je zou zeggen dat zo’n ding goed moet verkopen. Prijs/kwaliteit lijkt me prima in orde in het VW-spectrum.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: in het VW spectrum misschien. Vergeleken met andere merken vind ik de Scala eigenlijk duur. Hier in België zit je met de 150pk snel door de 30000€ grens. Voor dat geld staat een gelijk uitgeruste focus ST Line met 180pk voor je klaar. K weet niet waarom, maar die staat in mijn ogen nog steeds een segment hoger op de ladder.
vaakbenjetebang zegt
@saxoke: Zonder me te veel te (willen) verdiepen in dit soort treurblik: is een Scala niet domweg een grotere Polo voor minder geld, zoals een Ocavia een grotere Golf is voor minder geld? Dat dacht ik tenminste – en dan zou het ding prima te verkopen moeten zijn, als je de hoeveelheden Polo’s op ’s heeren wegen ziet.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: dat klopt, maar de Scala is niet goedkoper dan de Polo. Als je dan kijkt dat het eigenlijk een Polo is, dus een B segmenter, dan zou ie nooit duurder mogen zijn dan de Focus (met nog eens 30pk extra) die een C segmenter is. Wat wel is, de Scala is een ruime auto en misschien daardoor wel waar voor z’n geld, maar een koopje is het zeker niet.
mopar zegt
In Duitsland is er sowieso veel meer moois te koop voor een relatief bescheiden portemonnee. In Nederland zou deze uitvoering al snel over de €40K gaan.